Hei, halusin vain kerto miten tämä loppuaika IVF hoidossa meni meillä, kun monesti siitä kysytään kokemuksia.
Keskiviikkona oltiin punktiossa. Ensin kysyttiin henkilötietoja ym. Sitten mitattiin pulssi,sitten menin laittamaan supon pyllyyn (oli kipulääke) ja sitten n. 10min ennen punktiota hoitaja laittoi katetrin käteen. Sitten hoitohuoneesta tuli hoitaja hakemaan sisälle ja siellä sidottiin jalat ettei tarvitseisi jännittää pysyykö ne paikallaa homman ajan. Hoitaja laittoi katetriin lääkettä joka humahti heti nuppiin. Kieli vaan sammalsi kun yritti puhua.
Samaan aikaan oli lääkäri laittanut kaksi puudutuspiikkiä pimpsaan ja niitä en kyllä tuntenut lainkaan. Sormeen laitettiin vielä joku anturi. Sitten lääkäri laittoi instrumentin sisään jolla puhkaisi munarakkulat ja imi niistä nesteet. Toisesta huoneesta hoitaja haki niitä talteen ja toi uutta "putkea". Lääkäri jutteli rauhallisesti kokoajan ja kertoi mitä teki.
Ensimmäisen rakkulan puhkaisun tunsin. Mutta ei todellakaan sattunut. Muut meni niin että näin vain monitorissa mitä tapahtui mutta mitään en tuntenut. Aikaa meni kaikenkaikkiaan n. puoli tuntia ja munarakkuloita oli 11 kpl. Sen jälkeen hoitaja mittasi jälleen verenpaineen ja nosti ylös sängystä ja piti kiinni kun puin. Sitten talutti lepohuoneeseen jonne tuotiin heti vettä. Suu ainakin mulla oli aivan rutikuiva. Sitten lepäilin siellä n. 1.5t.
Hoitaja tuli vähän ajan päästä kyselemään vointia ja käski syömään eväitä. Ukko haki ne ja juotiin samalla kahvit. Mahassa ei tuntunut kuin pienen pieniä nipistyksiä. Hoitaja toi kotiohjeet ja pakastus sopparit ja kun olin käynyt pissalla sain lähteä. Kotona illalla sitten verta tuli aivan muutama tippa. Kipuja ei ollut vaan nipistyksiä. Torstaina ei ollut ns. mitään oireita.
Tänään oltiin sitten alkion siirrossa ja kaava meni näin.
Hoitaja haki meidät toimenpidehuoneeseen. Olin tietty ekana pidätellyt pissaa n. 3t. Sitten lääkäri kertoi miten oli mennyt. Niistä 11 rakkulasta oli hedelmöittynyt kahdeksan. Yksi kyllä niin huono ettei sillä ole käyttöä. Eli seitsemän oli ok. Luokka niillä oli 2-3. Nyt laitettiin luokka 2 alkio sisälle. Kuusi kpl pakkaseen. Lääkäri oli kyllä tosi taitava. Tässäkään ei aikaa mennyt kuin n. 10 min. Hoitaja laittoi ensin geeliä mahan päälle josta seurattiin kohdun asentoa ja miten se alkio sinne sujahti. Ja lopuksi lekuri toivotti kaikkea hyvää näiden kahden viikon ajaksi ja käski elää aivan norm. elämää. Ei tietty mitään riehumista mutta muuten... Toivottavasti tästä kertomuksesta oli joillekin apua jotka jännittävät noita hoitoja. Ovat tietty yksilöllisiä.
Nyt sitten pyytäisin apua teiltä jotka ovat tämän saman käyneet läpi..eli unohdettiin kysyä että voiko harrastaa seksiä tämän kahden viikon aikana normaalisti vai pitääkö jotenkin varoa?
Näin meni IVF meillä
11
15781
Vastaukset
- olevan
eri tavat eri paikoissa. Mulle ie koskaan oo annettu mitään suppoa tai puudutusta punktioon, mutta kipulääkettä suoneen oon kyllä tietty saanu toimenpiteen aikana heti kun on pyytänyt eikä kyllä oo ees tarttenu pyytääkkään kun lisää jo tulee. näkevät naamasta koska on tarvis.
monitorista näkis tapahtuman, mutta en muista kertaakaan sitä katsoneeni... sen verran on kuitenkin aina tuntunu ja toisaalta olo ollut niin pöhnänen että pää ollut niiiin painava ;)
eikä meillä tosin ole koskaan "ultrattu" alkioiden laittoakaan. olis kyllämielenkiintosta nähä sekin tapahtuma.
saitteko ennen siirtoa kuulla mitään otetuista munasoluista? meille aina heti punktion jälkeen on kerrottu montako saatiin. sitten seur. päivänä soitetaan että montako on hedelmöittyny ja sitten siirtopäivänä taas sen päivän tilanne ja alkioiden "luokka".
meille on aina sanottu että elää normaalia elämää voinnin mukaan. joskus punktion jälk. ollut viikko niin kipeänä ettei seksi käynyt pienessä mielessäkään. ja ekoilla kerroilla alkion siirron jälkeen sitä oli selibaatissa koko 2 viikkoa. useampi yritys jo takana ja kyllä me on varmaan ainaki pari päivää siirron jälkeen pidättäydytty jos ei pidempäänkin. Viimekerralla oltiin yhdynnässä ekalla viikolla ja saatiin sitten plussa testi, että ei kait se niin haitaksikaan ole... en tiiä- kokemus asiasta
Minullekaan ei annettu mitään suppoja eikä puudutusta punktioon jalkojen sitomisesta puhumattakaan. Kipulääkettä sain suoneen. Punktio suoritettiin ultrauksen avulla ja monitorista näin koko ajan "missä mentiin". Minulle näytettiin myös ultrasta kohtuun asetetut alkiot (2 kpl), jotka näkyivät kirkkaina pisteinä. Siiron jälkeen kerrotiin alkioiden luokka ja jakaantumisaste. Lisäksi näytettiin "veijarit" tietokonekuvana.Kipuja ei ollut oikeastaan minkäänlaisia. Kun kysyin, mitä pitäisi välttää(esim. seksiä), sanottiin, että ei haittaisi. Raju liikunta esim. aerobic haitallista. Välteltiin kyllä yhdyntää viikon verran. Saldona hoidoista kaksi keskenmenoa ja yksi raskaus, joka edennyt 14. rv.
- Nyt vain odotellaan
Kiitos vastauksista =)
Meille kerrotiin vasta alkionsiirtopäivänä mikä oli tulos. Lääkäri kävi A-nelospaperin läpi jossa oli paljon tietoa. Saatiin kyllä heti punktion jälkeen tietää monta munasolua tuli. Ennen alkiosiirtoa siis lääkäri jutteli meidän kanssa ja kertoi mikä tulos oli, mihinkä luokkaan alkiot "meni", montako ei hedelmöittynyt ja monessako oli vikaa. Ja sitten keskusteltiin siitä montako siirrettään. Ensimäisellä keraalla siis päädyttiin yhden, parhaimman alkion siirtoon ja jos ei tärppää niin sitten seur. kerralla käydään tämä keskustelu uudelleen. Meillä onkin jo lopputarkastuksen aika 9.5 jolloin käydään tämä hoito läpi ja keskustellaan mahdollisesta uudesta jatkosta ja tehdään ultra. Mulla meni kyl nappiin hoito - niinkuin lääkäri sanoi. Myös noi toimenpiteet. Nyt on neljäs päivä punktiosta ja en edes muista että olisin siellä ollut. Myös alkionsiirto oli niin helppo - että nyt jo unohtaa että sisällä on "jotain". Mä tekisin vaikka mitä mutta ukko onneksi kieltää. Niin, se seksi. Mä en kyllä uskalla eikä ukkokaan uskolla siihen nyt ryhtyä vaikka mulla mitään kipuja tms. olekkaan. Mennään tämä eka siirto näin. Ja jännitetään mikä on lopputulos...
- Iscin pari kertaa läpi käynyt
...missä paikassa olitte hoidoissa, sillä toi jalkojen sitominen tuntuu aika hurjalta?
Kivuista sen verran että itselleni punktio on ollut tuskaa lisälääkkeistä huolimatta, jonka vuoksi olen luopunut kokonaan hoidoista.
Punktion jälkeinen aika on ollut täysin kivuton.- kokemus asiasta
Olen ollut hoidossa AVA-klinikalla eli yksityispuolella. Minusta siellä hoito on ollut hyvin yksilöllistä ja ammattitaitoista. Punktio ei minulla tosiankaan ole juuri sattunut. Yhdellä kertaa, kun munarakkuloita oli paljon ja osa "hankalassa paikassa" vihloi jonkin verran. Punktion jälkeen olen mennyt töihin ja jopa ajanut autolla 250 km. Nyt kahdessa viimeisessä taktikoin ja pidin pari päivää lomaa. Minun hoitoni suunniteltiin alussa ja jatkosta aina asteittain edellisen hoidon epäonnistuttua. Raskasta oli kaksi positiivista tulosta, jotka kuitenkin keskeytyivät. Nyt odotan kaksosia. Valinta oli minun, sillä halusin ehdottomasti pelata varman päälle ja kaksi siirrettäväksi. Lääkäri oli kyllä yhden alkion siirron kannalla. Toivottavasti kaikki menee hyvin nyt loppuun saakka...
- Nyt vain odotellaan
Vitsi kun rupes itseäni naurattamaan kun luin miten olin kirjoittanut tuon jalkojen sitomisen.. Aivan kuin jossain kidutuskammiossa. Itse sitä kyllä eka ihmettelin ja sanoinkin hoitajalle että, jaahas- tästä ei sitten niin vain lähdetä...Hoitaja kyllä selitti, että jalat laitetaan kiinni sen takia että voi olla rennommin toimituksen ajan. Ei jalat vispaa (mulle tuli yhdes ultras kauhee tärinä toiseen jalkaan..jännitys tai huono asento) Ei niitä sidottu siis tiukasti, ei todellakaan vaan sillai löysästi että varmasti pysyvät siellä "korkeuksissa" hyvin ja hyvässä asennossa =)
- Nyt vain odotellaan..
Niin se paikka unohtui...se oli Hesan VL. Aivan ihana henkilökunta ja kaikki hoidon eri "asteet" selitettiin tosi hyvin.
- Nyt vain odotellaan...
kokemus asiasta kirjoitti:
Olen ollut hoidossa AVA-klinikalla eli yksityispuolella. Minusta siellä hoito on ollut hyvin yksilöllistä ja ammattitaitoista. Punktio ei minulla tosiankaan ole juuri sattunut. Yhdellä kertaa, kun munarakkuloita oli paljon ja osa "hankalassa paikassa" vihloi jonkin verran. Punktion jälkeen olen mennyt töihin ja jopa ajanut autolla 250 km. Nyt kahdessa viimeisessä taktikoin ja pidin pari päivää lomaa. Minun hoitoni suunniteltiin alussa ja jatkosta aina asteittain edellisen hoidon epäonnistuttua. Raskasta oli kaksi positiivista tulosta, jotka kuitenkin keskeytyivät. Nyt odotan kaksosia. Valinta oli minun, sillä halusin ehdottomasti pelata varman päälle ja kaksi siirrettäväksi. Lääkäri oli kyllä yhden alkion siirron kannalla. Toivottavasti kaikki menee hyvin nyt loppuun saakka...
Toivotan sydämmestäni sulle onnea. Mekin ensin mietitiin että laitetaan kaksi alkiota mutta ukko sitten sai puhuttua että kokeillaan nyt vain yksi. Ja sitä myös lääkäri suositteli. Jos nyt ei tärppää niin sitten haluan niistä kuudesta pakkasesta olevasta "hellanteltuista" kaksi laitettavan. Mutta, odottavan aika on pitkä..onneksi voin testata pääsiäisenä. Jos epäonnistuu saan vollottaa täkin alla neljä päivää ja ei tarvitse olla duunissa. Jos taas onnistuu voin huutaa onnesta neljä päivää ja sitten rauhottuneena mennä takaisin duuniin =)
- alku näin
10 v yritetty kotikonstein eikä ole tärpännyt
sitten päästiin tähän keinohedelmöitys rumbaan ja ajateltiin et nyt on hyvä homma mutta ei se sitten ollutkaan kun kaikki meni päin p:tä ja vielä tavalla mistä kukaan ei puhunut mitään ennen kuin muutama päivä ennen punktiota
maanantaina käytiin punktiossa ja puoliso huusi kivusta lähes koko punktion ajan.
ennen punktiota hän sai raugoittavaa ja koko punktion ajan kipulääkettä suoraan suoneen mutta ei mitään apua hän ei ole koskaan ollut helppo turrutettava lääkkeillä eli pää kestää aikas paljon.
munasoluja tuli 22 joista 9 hedelmöittyi ja 7 oli 3sia.
tprstaina piti mennä "laitattaan" sisään mutta se nyt jäi koska vein puolison sairaalaan tiistai keskiviikon välisenä yönä johtuen voimakkaasta hyperstimulaatiosta.
maksa/tulehdusarvot koholla ja maha kuin jalkapallo kaikki sattu istuminen makaaminen kävely paikallaan olo.
syöminen on yhtä tuskaa koska ensimmäisen lusikallisen jälkeen alkaa kivut.
huomenna piti päästä kotiin mutta näillä näkymin menee ensi viikkoon.
kaksi alkiota saatiin pakastettua ja niitä mennään sit asenteleen kunhan kuukausi pari menee et ehtii kunnolla parantumaan.
jos tämän olisin tiennyt oltaisiin kyl harkittu kaksi kertaa koko prosessia ja jollei nyt tärppää niin seuraava vaihtoehto on adoptio koska en halua puolisoni kärsivän samaa toista kertaa parin munasolun takia.
toivottavasti muilla käy parempi tuuri =))- gevätgugga
pyytää nukutusta (humautus), jos ensi kertaa tarvitaan... Minulle lääkäri ehdotti sitä itse, koska minulla on ärhäkkä kiinnikkeinen endometrioosi, joten minua piti "murjoa" tavallista enemmän punktion yhteydessä. Hoitsu sanoi jälkeen päin, että punktiota ei olisi voitu tehdä ilman nukutusta...
- ANNE-72
ei kannata sekstailla oikeen...minä tein sen virheen ja alkio oli poistunut..eihän se nyt satavarma ole mikä sen aiheutti mutta minä pelaisin varman päälle.olen 7 kertaa ollu alkionsiirrossa,yhen kerran tärppäs ja sekin tuli pois.nyt ollu 4v taukoa ja jonotetaan uuteen ivf hoitoon...pitkästyttävää,mutta toivoa ei voi päästää otteestaan... ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077736
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1085941- 835167
- 1394536
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113210- 552967
- 582928
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102434- 612427
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562046