yölaulaja

Merika

Mikähän lienee nimeltään lintu, joka meidän tai naapureiden pihapuissa (?) laulaa? Laulu alkaa illan hämärtyessä ja jatkuu aikaiseen aamuun saakka. Laulun rytmi muuttuu, eikä ole koskaan sama kahta kertaa. Suunnilleen kymmenkunta "tavua", ehkä useammin alle kuin yli. Tavuilla tarkoitan sitä, et esim. ti ti tyyssä on kolme tavua jne.
Toivottavasti osaatte auttaa, tää vaivaa tosi paljon kun tipua ei näy missään, kuuluu vaan. Ja kaiken lisäksi sen verran lujaa et häiritsee joskus yöuntakin. Mulla on Suomen linnut-cd, mut siitä en kyseistä lauleskelijaa ole löytänyt.

16

8416

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ymmärrä

      Missähän päin Suomea laulaa? Tähän vuodenaikaan läpi yön laulavia lintuja ei taida olla...
      Mustarastas laulelee illan hämärtyessä mutta ei sekään koko yötä päästele.
      Pöllöt kai tunnistatkin,eikä kuvaus niihin sovi.

      • Merika

        Turussa laulaa, omakotialueella. Iltahämärissä tosiaankin laulelee ja aamulla aikaisin aloittaa uudestaan. Tänään kuulin jotain yhdeksän aikoihin illalla ja viime yönä kun mieheni tuli töistä kolmen maissa niin silloin lauleli ja vielä aamulla kuuden jälkeen kun minä heräsin. Yritin netissä olevia ääninäytteitäkin kuunnella, mut ei löytyny samanlaista. Ei ole mustarastas (ainakaan niiden parin näytteen perusteella jotka kuuntelin). Senkin laulu taitaa olla aina sama luritus, ei vaihteleva niin kuin tällä mut etsimällä linnulla. Juu ei ole pöllö, varis tai harakka tms. Pikkulinnulta kuulostaa.


      • tuumin
        Merika kirjoitti:

        Turussa laulaa, omakotialueella. Iltahämärissä tosiaankin laulelee ja aamulla aikaisin aloittaa uudestaan. Tänään kuulin jotain yhdeksän aikoihin illalla ja viime yönä kun mieheni tuli töistä kolmen maissa niin silloin lauleli ja vielä aamulla kuuden jälkeen kun minä heräsin. Yritin netissä olevia ääninäytteitäkin kuunnella, mut ei löytyny samanlaista. Ei ole mustarastas (ainakaan niiden parin näytteen perusteella jotka kuuntelin). Senkin laulu taitaa olla aina sama luritus, ei vaihteleva niin kuin tällä mut etsimällä linnulla. Juu ei ole pöllö, varis tai harakka tms. Pikkulinnulta kuulostaa.

        No pikkulinnuista tulee mieleen punarinta,mutta kun mua hämää tuo että koko yön laulaa.
        Onko alueella jonkinlainen valaistus läpi yön?


      • Merika
        tuumin kirjoitti:

        No pikkulinnuista tulee mieleen punarinta,mutta kun mua hämää tuo että koko yön laulaa.
        Onko alueella jonkinlainen valaistus läpi yön?

        ei täällä ole kyllä kuin katuvalot, ehkä jossain talossa saattaa olla pihavalo yölläkin päällä. Helpottais jos näkis, mut kun pimeessä lauleskelee niin eihän siitä näy sitäkään vähää. Ei mulla taida olla vehkeitäkään jolla ääntä nauhottaisi. Vaikeeta.


      • länsi
        Merika kirjoitti:

        ei täällä ole kyllä kuin katuvalot, ehkä jossain talossa saattaa olla pihavalo yölläkin päällä. Helpottais jos näkis, mut kun pimeessä lauleskelee niin eihän siitä näy sitäkään vähää. Ei mulla taida olla vehkeitäkään jolla ääntä nauhottaisi. Vaikeeta.

        Täällä Paalupaikan tietämissä laulelee mustarastaat!


      • Merika
        länsi kirjoitti:

        Täällä Paalupaikan tietämissä laulelee mustarastaat!

        eli Uittamolle päin.
        Löysin netistä tällaiset kuvaukset, jotka molemmat sopisi. Äänistä en voi edelleenkään tunnistaa kun ei laula samaa koko ajan.

        "Mustarastas laulaa sointuvia huiluääniä enimmäkseen aikaisin aamulla ja myöhään illalla." (lainaus sivulta http://ra.yle.fi/ramgen/radioarkisto/linnut/Mustarastas.rm)

        Punarinta: "Nykyisin hyvin yleinen havumetsien pesimälintu. Soliseva laulu helkkyy varsinkin alkukesän iltoina ja öinä." (lainaus sivulta http://edu.taivalkoski.fi/tk-koulut/lukio/linnusto/punarinta.htm)

        Ehkä joudun odottamaan kesään saakka jolloin on mahdollisuus nähdäkin lintu livenä. Ellei sit matkusta siihen mennessä muille maille tai muuten vaan sivuun meidän pihapiiristä.


      • Merika
        länsi kirjoitti:

        Täällä Paalupaikan tietämissä laulelee mustarastaat!

        Tänä aamuna harvinaisen myöhään, puoli kahdeksan maissa aamulla lintu vielä lauleskeli kun olin töihin lähdössä. Käännyin huvikseni katsomaan ja siellähän se naapurin antennin nokassa istui. Mustarastas nimittäin. Vähänkö olen onnellinen näinkin vähäisestä tiedosta...


      • Valvottaa lintujakin
        Merika kirjoitti:

        Tänä aamuna harvinaisen myöhään, puoli kahdeksan maissa aamulla lintu vielä lauleskeli kun olin töihin lähdössä. Käännyin huvikseni katsomaan ja siellähän se naapurin antennin nokassa istui. Mustarastas nimittäin. Vähänkö olen onnellinen näinkin vähäisestä tiedosta...

        Mustarastas laulelee öisin,jopa täällä Savossa.Kyllä kuunkierto lintuihin vaikuttaa,samoin kuin meihin ihmisiin.Seuratkaapa asiaa.


    • hellori

      mikä lintu laulaa tai huutaa yöllä iik aloittaa yöllä n.23 ja lopettaa noin 0.1.30 välillä

    • Pöllövästi

      Edelliseen kysymykseen veikkaisin sarvi- tai lehtopöllön poikasia tällain niinkun persustuntumalta.

    • juhky

      viitakerttunen, on aika hyvä ehdokas

      • Paavonurmi

        Turun keskustassa puutalo korttelissa laulaa keskellä talvea (tosin ei ole lunta eikä pakkasta, vettä sataa) keskellä yötä n. Klo 1 mustarastas.


      • Paavonurmi

        Turun keskustassa puutalo korttelissa laulaa keskellä talvea (tosin ei ole lunta eikä pakkasta, vettä sataa) keskellä yötä n. Klo 1 mustarastas.


      • Paavonurmi

        Turun keskustassa puutalo korttelissa laulaa keskellä talvea (tosin ei ole lunta eikä pakkasta, vettä sataa) keskellä yötä n. Klo 1 mustarastas.


    • Kotitieteilijä

      Kyllä lintujen rytmi on nyt mennyt sekaisin. Mökilläni on ollut paljon mustarastaita, mutta kaikki ovat lopettaneet loppukesästä tai alkusyksystä laulamisen , ainakin yölaulut. Yöllä ei ole juuri kuulunut kuin pöllön tai haukan ääniä, mitä kurjet lähtiessään kiljuvat , samoin joutsenet ja hanhet, jotkut muuttanevat yöiakaankin.

    • Anonyymi

      Satakieli laulaa läpi yön, ja laulu vaihtuu jatkuvasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      158
      6527
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3908
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2015
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1969
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1809
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1563
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1518
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      19
      1499
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1390
    Aihe