Ihmetyttää monien metsänomistajien typeryys. Antavat hakata koneella ylispuukoivut kuusentaimikon päältä. Jälki on siivotonta. Kone repii leveäoksaiset koivurungot kitaansa niin, että kuusentaimet ovat lähes sataprosenttisesti lakaistuna kyljelleen, kuorettomiksi tai latvat ovat ainakin poikki.
Metsänomistaja juoksee kantohinnan perästä niin, ettei huomaa enää muuta taloudellista arvoa olevankaan. Hyvässä kuusentaimikossa häviää helposti 2000 - 3000 euroa hehtaarille, kun ottaa kasvun huomioon.
No firmat saa tehdä mitä tahtoo. Täällä Pohjanmaalla ei ainakaan metsäkeskus mihinkään puutu. Korppi ei noki korpin silmää.
Jos tekis koivut metsurin työnä, niin kunnollinen lopputulos tulisi ja hyvä metsä jäisi jäljelle. Saisi se naapurinmetsuri töitä.
Ylispuiden poisto
7
4415
Vastaukset
- on minun
ajatukset.
- Aito Vieri
siitä, kuinka "taitamatonta omistajaa" kustaan silmään konehakkuun "edullisuudella".
- perämettä
metsurityönä tehdessä ei synny taimia katkovaa "vetoliikettä", niinkuin moto tekee....
- löytyy
Minulla on traktori-harvesteri yhdistelmä, jolla hakkailen harvennuksia itselle ja jonkun verran muille. Olen "harrastanut" tätä jo viidettä vuotta. Kokemuksesta voin sanoa, ettei konetta ole luotu ylispuiden poistoon kuin harvoissa tapauksissa.
Ensinnäkin näkyvyys on huono, kuusen oksat ovat ikkunoissa kiinni. Taimet kasvavat usein ylispuun kyljessä, jolloin samalla otolla lähtee taimi sekä ylispuu. Taimien latvat takertuvat rulliin ja karsintateriin. Kaadettujen puiden oksat hankaavat taimet ruvelle. Kauempana olevat puut jäävät usein hakematta tai sitten tulee pahoja tuhoja.
Joskus olen tehnyt niin, että olen kaatanut sahalla uralle latvat ja puinut siitä, mutta järkevintä on tehdä työ käsityönä jos voimia riittää. - on miettimistä.
Aika useissa tapauksissa koneella pystyisi tekemään hyvän jäljen. Se on kuskista paljon kiinni miten homma hoituu. Ei tarvitse kaadella niitä runkoja minne sattuu koneellakaan, vaan voi harrastaa suunnattuja kaatoja ja niitä runkoja karsiessa ei ole mikään pakko vedättää kuusen taimia aarikaupalla nurin.Se muistini mukaan koura juoksi puun selässä jos niin halutaan ja silloin se latva ei lahmaa taimia. Tässä asiassa metsänomistajat ovat "lampaita" jos antavat kone kuskin narrata itseään, ettei pysty muuhun kuin lahmaus jälkeen. Pienempi runkoinen ylispuu on hallittavissa hyvin koneella, jos on suurta se ylispuu, niin harrastetaan sitten niin hyvin suunnattuja kaatoja, että jos tulee latvan osuessa maahan tuhoja niin kaadetaan samaan reikään sitten useampi runko. Ja se että jos ylispuun juurella olevia taimia särkyy moton kuoran vuoksi, niin niitä on varmasti silloin siinä ympärillä ihan riittävästi muutoinkin, eikä se moottorisahakaan mahdu olemattomasta reiästä tyvelle.Elikkä en näe itse tätä koneella ylispuun poistoa useimmissa tapauksissa toivottomana, mutta on harmi että se taito ei ole kuskeilla mikä siinä hommassa pitäisi olla. Usein tuntuu että kuski aivan vihaa sitä alispuustoa ja pieksää sen varsin tahallaan nurin.
- Hannes:
Kyllä kaikkia keinoja on koitettu, mutta ei vaan tahdo onnistua. Kaikki suunnaten kaataa. Pitää sitä aina tietää minne puut kaataa, eikä minne sattuu. Eivät ylispuunteot kunnon taimikosta ole mitään konehommia. Se on tunnustettava. Turha konemiehen pilata mainettaan ja hermojaan ylispuunteolla.
Metsuri kun tekee pitkäksi kuiduksi ja tukeiksi ylispuut, niin ajourat tulee harvaan ja jää komea taimikko. - ex-kuski
Hannes: kirjoitti:
Kyllä kaikkia keinoja on koitettu, mutta ei vaan tahdo onnistua. Kaikki suunnaten kaataa. Pitää sitä aina tietää minne puut kaataa, eikä minne sattuu. Eivät ylispuunteot kunnon taimikosta ole mitään konehommia. Se on tunnustettava. Turha konemiehen pilata mainettaan ja hermojaan ylispuunteolla.
Metsuri kun tekee pitkäksi kuiduksi ja tukeiksi ylispuut, niin ajourat tulee harvaan ja jää komea taimikko....aikoinaan jolla ylispuiden hakkuu onnistuisi paremmin kuin miestyönä.Nimittäin 70-luvulta Pika 75.Otti puun kannolta pystyssä ja karsi ilmassa,puu kosketti maata vasta valmiina pöllinä.Mutta on menneen talven lumia ko. kone;
http://www.kantapuu.fi/viewimage.php?id=1559&imgres=lres
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693