Juu, eli Savonlinnassahan voi opiskella kotitalousopettajaksi, olisikin kiva kuulla siellä opiskelevien kokemuksia? Onko vaikea päästä opiskelemaan? Millainen kaupunki Savonlinna on? Onko paljon rikollisuutta ja yms. hörhöjä? Odotan ASIALLISIA vastauksia innolla! Kiitos jo etukäteen!
Kotitalousopettajaksi?
9
5771
Vastaukset
- näkövinkkelistä
Itselleni kyseinen koulutusohjelma on ollut täysi pettymys. Koulutus ei ole vastannut odotuksiani, ja mielestäni aika kulutetaan epäoleelliseen, tai sitten minulla on väärä käsitys opettajan työstä.
Sisäänpääsy ei sinällään kovin vaikeaa, tai ainakin sinä vuonna kun itse hain pääsi sisälle 50 %.
Kaupungista sinänsä ei oel valittamista. Ihan rauhallinen kylähän tämä on. Valittavat ettei täällä mitään tapahdu, mutta itse en mitään häppeninkiä ole kaivannut ja siksi ihan hyvin kaupungissa viihtynyt.- tiedonjanoa
Hei! Mukava, että vastasit. Miksi koulutus ei vastannut odotuksiasi? Onko opetettavat asiat sitten liian helppoja vai turhan teoreettisia? Vai eikö koko ala vaan kiinnosta? Minkätasoisia todistuksia kotitalousopettajakoulutukseen päässeillä muuten on? Anteeksi, että olen näin utelias, kiitos hirveästi jos viitsit vastailla!
- se, että
tiedonjanoa kirjoitti:
Hei! Mukava, että vastasit. Miksi koulutus ei vastannut odotuksiasi? Onko opetettavat asiat sitten liian helppoja vai turhan teoreettisia? Vai eikö koko ala vaan kiinnosta? Minkätasoisia todistuksia kotitalousopettajakoulutukseen päässeillä muuten on? Anteeksi, että olen näin utelias, kiitos hirveästi jos viitsit vastailla!
luulin, etä kotitalousopettajaksi valmistuttuani minulla olisi paremmat lähtökohdat lähteä opettamaan kotitaloutta.Tuntuu kuitenkin siltä, ettei koulutuksesta ole jäänyt paljoakaan käteen. Ongelmana ei niinkään ole opetettavien asioiden helppous vaan se, että esim. käytännön tasolla en koe saaneeni opetusta, jonka koen tärkeäksi osata opettajan työssä. Tosia asia on se, että täytyy itse perehtyä todella paljon asioihin, jotta olisi eväitä opettaa peruskoululaisia. En nyt tarkoita sitä, että koulutuksen tulisi tarjota kaikki tieto ja omalla ajalla asioihin ei tarvitsisi perehtyä lainkaan, mutta oletin saavani paremmat eväät tulevaisuutta ajetellan koulutuksesta.
Käsitykseni mukaan koulutukseen hakeutuneilla on monen tasoisia todistuksia aivan laidasta laitaan. On näitä hikareita ja vähemmän koulussa loistaneita opiskelijoita. Mutta ei todellakaan vaadita kovin suurta menestystä koulussa päästäkseen opiskelemaan. Itse olin keskitason oppilas ja taisipa olla C:n ja M:n rajamailla yo todistuksen arvosana.
En nyt halua täysin mollata ko. koulutusohjelmaa, ja hyväksi puoleksi voin sanoa laitoksen pienuuden, ja sen että opettajien kanssa voi rupatella niitä näitä. - on että kyseisessä
se, että kirjoitti:
luulin, etä kotitalousopettajaksi valmistuttuani minulla olisi paremmat lähtökohdat lähteä opettamaan kotitaloutta.Tuntuu kuitenkin siltä, ettei koulutuksesta ole jäänyt paljoakaan käteen. Ongelmana ei niinkään ole opetettavien asioiden helppous vaan se, että esim. käytännön tasolla en koe saaneeni opetusta, jonka koen tärkeäksi osata opettajan työssä. Tosia asia on se, että täytyy itse perehtyä todella paljon asioihin, jotta olisi eväitä opettaa peruskoululaisia. En nyt tarkoita sitä, että koulutuksen tulisi tarjota kaikki tieto ja omalla ajalla asioihin ei tarvitsisi perehtyä lainkaan, mutta oletin saavani paremmat eväät tulevaisuutta ajetellan koulutuksesta.
Käsitykseni mukaan koulutukseen hakeutuneilla on monen tasoisia todistuksia aivan laidasta laitaan. On näitä hikareita ja vähemmän koulussa loistaneita opiskelijoita. Mutta ei todellakaan vaadita kovin suurta menestystä koulussa päästäkseen opiskelemaan. Itse olin keskitason oppilas ja taisipa olla C:n ja M:n rajamailla yo todistuksen arvosana.
En nyt halua täysin mollata ko. koulutusohjelmaa, ja hyväksi puoleksi voin sanoa laitoksen pienuuden, ja sen että opettajien kanssa voi rupatella niitä näitä.opintolinjalla opiskellaan nimenomaan Kotitaloustiedettä joka on oma tieteenalansa.Käytännön ruoanvalmistustaitoja oletetaan olevan enemmän, niitä on mutta usein unohtuu että yliopisto on kuitenkin tieteellinen opinahjo, vaikka käytännönläheitä ainetta opetetaankin.
Lisäksi monille tulee yllätyksenä tieteenalan monitieisyys, kotitaloustieteeseen kuuluu opintoja myös taloustieteiden,ravitsemustieteiden,kasvatustieteiden,(tietenkin, OKL ja valmistuttuaan on nimenomaan kasvatustieteiden maisteri ei kotitaloustieteen maisteri)
Aika paljon riippuu itsestään ja myös iästäsi sekä omista harrastuksistasi viihdytkö täällä vai et.Kaupunki ei ole mikään metropoli(paitsi kesällä), talvisin kylmä, hiljainen ja karu kaupunki.Monella meneekin vuosi pari ns. "kuherruskuukautta vietettäen", uudessa paikassa kun on.
Mutta suosittelen silti hakemaan.kokeet ovat aika rankat,pääsykoekirjoja ja luettavaa on huomattavsti enemmän kuin Helsinkiin,tiedän ihmisiä jotka ovat hakeneet hyvillä papereilla useita kertoja myös tänne..eli ei mikään helpohko, etenkin kirjallinen koe on vaikea.
Mutta ajoissa lukemaan..
Samoin ryhmätilanne/haastattelu on raskas..
Tsemppiä ja tervetuloa! - tietysti sanoa
on että kyseisessä kirjoitti:
opintolinjalla opiskellaan nimenomaan Kotitaloustiedettä joka on oma tieteenalansa.Käytännön ruoanvalmistustaitoja oletetaan olevan enemmän, niitä on mutta usein unohtuu että yliopisto on kuitenkin tieteellinen opinahjo, vaikka käytännönläheitä ainetta opetetaankin.
Lisäksi monille tulee yllätyksenä tieteenalan monitieisyys, kotitaloustieteeseen kuuluu opintoja myös taloustieteiden,ravitsemustieteiden,kasvatustieteiden,(tietenkin, OKL ja valmistuttuaan on nimenomaan kasvatustieteiden maisteri ei kotitaloustieteen maisteri)
Aika paljon riippuu itsestään ja myös iästäsi sekä omista harrastuksistasi viihdytkö täällä vai et.Kaupunki ei ole mikään metropoli(paitsi kesällä), talvisin kylmä, hiljainen ja karu kaupunki.Monella meneekin vuosi pari ns. "kuherruskuukautta vietettäen", uudessa paikassa kun on.
Mutta suosittelen silti hakemaan.kokeet ovat aika rankat,pääsykoekirjoja ja luettavaa on huomattavsti enemmän kuin Helsinkiin,tiedän ihmisiä jotka ovat hakeneet hyvillä papereilla useita kertoja myös tänne..eli ei mikään helpohko, etenkin kirjallinen koe on vaikea.
Mutta ajoissa lukemaan..
Samoin ryhmätilanne/haastattelu on raskas..
Tsemppiä ja tervetuloa!että opettajuuteen, kuten kotitalousopettajaksikin kasvetaan. Ennekuin ikää, kokemusta (niin työ kuin elämänkin kokemusta) on karttunut useita vuosia, huomaa ettei koskaan ole valmis.
Kotitalousopettajan työ ei ole vain pullantuoksuisia, leppoisia päiviä kivojen murkkuje kanssa. Työ on raskasta, työolot ja tilat meluisia ja tarvitaankin hyvää huumorintajua ja erityisesti vuorovaikutustaitoja sekä pedagogista otetta. eikä samanlaisia päiviä juuri ole. Mutta opilaat ovat motivoivia ja opekin oppii jokapäivä jotain uutta:)
Toki työmahdollisuuksia riittää Kasvatustieteiden maistereille paljonkin, ei vain kotitalousopettajantyötä. Mahdollisuuksia on aina tutkijasta kotitalousneuvontaan, erilaisiin kotitalouden ja kotitaloustieteen osa-alueisiin liittyviin asiantuntijatehtäviin.
Laaja on siis työkenttä valmistumisen jälkeen. - tiedonjanoa
tietysti sanoa kirjoitti:
että opettajuuteen, kuten kotitalousopettajaksikin kasvetaan. Ennekuin ikää, kokemusta (niin työ kuin elämänkin kokemusta) on karttunut useita vuosia, huomaa ettei koskaan ole valmis.
Kotitalousopettajan työ ei ole vain pullantuoksuisia, leppoisia päiviä kivojen murkkuje kanssa. Työ on raskasta, työolot ja tilat meluisia ja tarvitaankin hyvää huumorintajua ja erityisesti vuorovaikutustaitoja sekä pedagogista otetta. eikä samanlaisia päiviä juuri ole. Mutta opilaat ovat motivoivia ja opekin oppii jokapäivä jotain uutta:)
Toki työmahdollisuuksia riittää Kasvatustieteiden maistereille paljonkin, ei vain kotitalousopettajantyötä. Mahdollisuuksia on aina tutkijasta kotitalousneuvontaan, erilaisiin kotitalouden ja kotitaloustieteen osa-alueisiin liittyviin asiantuntijatehtäviin.
Laaja on siis työkenttä valmistumisen jälkeen.Oli mukava lukea sinunkin ajatuksia kotitalousopettajakoulutuksesta. Hyvää tietää ammatin huonoista puolistakin. Minun mielestä on hyvä, että koulutus ei ole pelkkää ruuanvalmistusta, jos sitä nimittäin haluaisin, ryhtyisin kokiksi. Haluan opettajaksi nimenomaan sen opettamisen takia. Haluan opettaa nuoria selviämään arjen askareissa ja juurruutta heihin kodin ja perheen merkityksen arvostamista. Ammatti tuntuu ikäänkuin kutsumukselta minulle.
Hieman alkoi pelottamaan kun sanoit, että pääsykokeet on melko vaikeat. Tänä vuonna ei ainakaan ole kuin yksi kirja luettavana, johdatus kasvatustieteisiin ja sitten ryhmätilanne. Tuo ryhmätilannen minua vähän mietityttäää, tiedätkö minkä tyyppinen se on yleensä ollut? Ja muuten, tiedätkö onko suurin osa hakijoista kuinka motivoituneita ja varmoja valinnastaan? Sekinhän vaikuttaa aika paljon, kuinka vaikeaa on päästä.
On ollut mahtava lukea kotitaloustiedettä opiskelevien juttuja, joten kiitos aivan hirveästi. Minusta on alkanut tuntua, että alan olla jo yhden askeleen lähempänä unelmaani tulla kotitalousopettajaksi. - Peukut pystyyn
tiedonjanoa kirjoitti:
Oli mukava lukea sinunkin ajatuksia kotitalousopettajakoulutuksesta. Hyvää tietää ammatin huonoista puolistakin. Minun mielestä on hyvä, että koulutus ei ole pelkkää ruuanvalmistusta, jos sitä nimittäin haluaisin, ryhtyisin kokiksi. Haluan opettajaksi nimenomaan sen opettamisen takia. Haluan opettaa nuoria selviämään arjen askareissa ja juurruutta heihin kodin ja perheen merkityksen arvostamista. Ammatti tuntuu ikäänkuin kutsumukselta minulle.
Hieman alkoi pelottamaan kun sanoit, että pääsykokeet on melko vaikeat. Tänä vuonna ei ainakaan ole kuin yksi kirja luettavana, johdatus kasvatustieteisiin ja sitten ryhmätilanne. Tuo ryhmätilannen minua vähän mietityttäää, tiedätkö minkä tyyppinen se on yleensä ollut? Ja muuten, tiedätkö onko suurin osa hakijoista kuinka motivoituneita ja varmoja valinnastaan? Sekinhän vaikuttaa aika paljon, kuinka vaikeaa on päästä.
On ollut mahtava lukea kotitaloustiedettä opiskelevien juttuja, joten kiitos aivan hirveästi. Minusta on alkanut tuntua, että alan olla jo yhden askeleen lähempänä unelmaani tulla kotitalousopettajaksi.Osuit aivan naulan kantaan, open työ on juuri kasvattamista ja siksi kotsanopenkin opintoihin kuuluu osana opettajan pedagokiset opinnot,nimenomaan aineenopettajan eivät yleistä kasvatustiedettä vaan OKL:ssä kaikki mietitään juuri opettamisen kannalta, samoin kohderyhmän mukaan. Opiskelu onkin juuri niiltä osin antoisaa!Raskasta se on,mutta kaikesta selviää ja aina on mukavia opiskelukavereita, kaikki samassa veneesä
Todella paljon tsemppiä Sinulle, älä stressaa ryhmäjuttuja tai mita, motivoidu vain omaan suoritukseesi, ryhmätehtäviä ja tilanteita ei voi ennalta harjoitella tai opetella,tilanteet ja kysymykset tulevat eteen kuten opetustyössäkin - yllättäen!Hymyä..:)
Pidä lippu korkealla ja mieli positiivisena:) - tiedonjanoa
Peukut pystyyn kirjoitti:
Osuit aivan naulan kantaan, open työ on juuri kasvattamista ja siksi kotsanopenkin opintoihin kuuluu osana opettajan pedagokiset opinnot,nimenomaan aineenopettajan eivät yleistä kasvatustiedettä vaan OKL:ssä kaikki mietitään juuri opettamisen kannalta, samoin kohderyhmän mukaan. Opiskelu onkin juuri niiltä osin antoisaa!Raskasta se on,mutta kaikesta selviää ja aina on mukavia opiskelukavereita, kaikki samassa veneesä
Todella paljon tsemppiä Sinulle, älä stressaa ryhmäjuttuja tai mita, motivoidu vain omaan suoritukseesi, ryhmätehtäviä ja tilanteita ei voi ennalta harjoitella tai opetella,tilanteet ja kysymykset tulevat eteen kuten opetustyössäkin - yllättäen!Hymyä..:)
Pidä lippu korkealla ja mieli positiivisena:)Kiitos vielä kerran sinulle! tv: tuleva kotitalousopettaja :)
- Anonyymi
Kannattaa harkita kotitalousopettajaksi opiskelua ainakin pääkaupunkiseudulla, koska kotitalousopettajia valmistuu liikaa ja työllistymisessä on kilpailua. Muualla Suomessa kotitalousopettajien palkka on parempi ilmeisesti koska koulussa on vain kaksi opettajaa, jotka tekevät ylitöitä. Ylityökorvaus on hyvä! (ymmärtääkseni yli 100€/ylimääräinen opetustunti) Siksi palkka nousee huomattavasti!!! (googlen mukaan 3300€-5300€ esim. Lahti, Oulu)
Pääkaupunkiseudulla palkka taas on taas monilla kotitalousopettajilla 2600-2700€. Tämä johtuu siitä, että monissa kouluissa on "2,5 kotitalousopettajaa". Eli 2 opettajaa saavat opetusvelvollisuustunnit (24, jolloin todellinen työaika on sen yli 37,5h!!!) ja tuon heikomman 2700€ peruspalkan. Ylimääräiset tunnit menevät osa-aikaiselle tuntiopettajalle, jolla noin "puolikkaat tunnit". Hän saattaa saada palkkaa esim. 1300€/kk ja hänen opetettavat tunnit voivat olla siellä täällä lukkarissa, jolloin koulussa oloaikaa kertyy huimasti ja kun hän on kerta koulussa niin velvoitetaan osallistumaan vaikka mihin koulun yhteisiin tapahtumiin, kokouksiin, OPS-suunnitteluryhmiin, hoitamaan oppilaiden asioita yms. Pahimmillaan "puolikkaat tunnit" tekevän opettajan työaika voi hipoa 37,5 h/vko kun hän huomioi omat tunnit, suunnittelun, tuntien jälkeisen luokan siivouksen (vakiope on vihainen jos luokka jää epäsiistiksi ja oppilaita vaikea saada siivoamaan. lisäksi monissa kouluissa joutuu odottomaan että tiskikone pesee tunnin pesun loppuun ja siitäkin voi tulla jo 5 ylimääräistä tuntia viikkoon, jonka aikana toki voi hoitaa muita hommia), kokoukset ja niiden odottelemisen (eivät tietenkään ole oman tunnin jälkeen vaan venaat jotain kokousta 3 h), oppilaiden riita-asioiden selvittely jos jotain tapahtunut oppitunnilla vaikka omaa valvontaluokkaa ei olisi, välituntivalvonnat yms. Kun osa-aikaopettajalla ei ole mitään tiettyä työaikaa, on vaikeampaa sopia lisätöiden teko muualla. Kuka suostuu tekemään 1300€ kuussa palkalla töitä, jotka voivat venyä jopa täyspäiväiseksi... ? No sellaiset jotka ovat niin motivoituneita saamaan jatkossa täydet tunnit. Kun saat täydet tunnit ja tuon 2700€ palkan saattaa työsopimuksesi olla vuosikausia määräaikainen elokuusta-toukokuuhun, jolloin vuoden keskiansiot tippuvat kun olet työttömänä kesä-heinäkuun sekä osan elokuusta. Saatat jatkaa määräaikaisena samassa koulussa ja suunnitella tulevan vuoden tunnit työttömyysajalla.
Jatkuvista vakinaisista viroista on paljon kilpailua ja kuulemani mukaan hakijoita on noin 50/virka. Se siinä hommassa on reilua, että periaatteessa koulu on velvollinen palkkaamaan kokeneimman. Eli tuo vuosien osa-aikaisuus ja määräaikaisuus lopulta palkitaan. Mutta onko se sen arvoista? Itse en lähtenyt siihen :D
Jäin jumittamaan kassalle töihin, mikä työ on paljon vähemmän stressaavaa mutta hyvinä kuukausina palkka lähentelee jopa opepalkkaa. Ja harkitsen muun alan opiskelua.
Jos siis haluat kotitalousopettajaksi suosittelen sitä lähinnä reilusti pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuville (myös Järvenpäässä ollut pitkään tuo 2 osa-aikainen ope käytäntö, jolloin koulu säästää palkoissa) (en tiedä mikä tämän hetken tuntipalkka on tarkalleen mutta jotain 25-30€? ja sitten ylityökorvaus on kai yli 100€ niin kaupungit tekee siinä säästöä paljon vuodessa kun palkkaavat sen osa-aikaisen perustuntipalkalla)
Opiskelusta: työlästä, mutta melko helppoa. Teoreettista, mutta ei niin teoreettista kuin monilla muilla aloilla yliopistossa (minulla on kokemusta useammasta sivuaineesta). Vähän ruoanvalmistusta eli ruoanvalmistustaidot olisi hyvä olla oman harrastaneisuuden vuoksi tai kokkikoulusta. Kasvatustiedettä kyllä luetaan, mutta hyvin vähän saa oikeasti käytännön vinkkejä, miten opettajana tulisi toimia "oikein" erilaisissa haastavissa tilanteissa. Kaikki toimenpiteet haastavien oppilaiden ja työrauhan luomiseen luokassa jää lähes yksinomaan oman harkinnan ja opettelun varaan. Harjoitteluissa saa kyllä jotain palautetta, mutta ei oikein vastauksia siihen, miten olisi pitänyt toimia. Harjoitteluissa pääsee seuraamaan muiden opettajien tunteja ja huomaa sen, että myös älykkäillä eri aineiden opettajilla (tunteja seurataan myös muista oppiaineista) on haasteita työrauhan luomisessa. Ainoastaan joillakin opettajilla on joku ihme magic touch millä saavat oppilaat kuuntelemaan.
Jos minulla olisi sellainen "magic touch" työrauhaan niin menisin opettajaksi. Valitettavasti en ole sellaista oppinut/löytänyt itsestäni ja 9 kk työskentely äänekkäiden oppilaiden kanssa tuntuu niin raskaalta että teen mielummin töitä kaupassa tällä hetkellä :/
Jos kuvittelet että olet se henkilö jolla riittää auktoriteettia pitämään oppilaat luokassa niin että työrauha säilyy ni tervemenoa kokeilemaan sinne peruskouluun :D
Ja minä olin vielä lukioaikana se, joka koki kotitalousopettajuuden unelma-ammattina sekä minun olevan siihen luotu ja että se on kutsumusammatti. Olin itse rauhallisessa luokassa kouluaikana, enkä ymmärtänyt mitä kaikkea luokassa voi tapahtua :D
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244736- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483135- 542677
- 2062621
- 512609
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322410- 1522338
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081549