Elokuva joka jäänyt muistoihin?

etsivivä-amadeus

Ensimmäinen elokuva,en edes muista mikä se oli.Bio Rex oli näyttämö:minä olisin päässyt sisään,poikakaveri ei.Untamo jos muistat:vuosi
oli 1952
Alaikäisiä siis molemmat?
Asiasta kolmanteen:Sumujensilta.Olen itse käyskennellyt Lontoon sumussa Kiitos merimies-äitini

38

2639

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mirjamarja

Muistan, että hän esitti Carusoa IHANASSA elokuvassa. Se oli ensimmäinen elokuva, jonka kävin katsomassa kahteen kertaan.
      Lanzan maailmanmaine perustui varmaan tähän filmiin. Kovin jäi lyhyeksi hänen tähteytensä.

• Katleija-T

Olin yhdeksänvuotias, kun olimme tyttökaverin kanssa maamiesseuran talolla katsomassa elokuvaa Linnaisten kartanon vihreä kamari. Siinä vanhassa hienossa kartanossa kummitteli. Keräilin silloin jo filmitähtien kuvia, sillä olin saanut serkultani hänen leikevihkonsa. Siksi muistan filmissä esiintyjät vieläkin. He olivat Rauli Tuomi, Regina Linnanheimo ja Kaija Rahola. Niitä naisnäyttelijöitä ihailimme, kun niillä oli ihanat prinsessavaatteet ja kauniit kiharat.

Kuitenkin 50-luvulla nuoruudessa kävin joka viikonloppu elokuvissa, joten tuli katsottua niitä tosi paljon. Niistä on jäänyt monia mieleen esim. Loma Roomassa, Kuutamoserenaadi, Carmen Jones, Päivien kimallus, Quo vadis ja monet muut.

• Päivien kimallus, kaikki mahtavat raamatulliset pitkät kuvat,Nuori kapinallinen,,Kissa kuumalla katolla, voi niitä oli niin paljon ja todella hyviä.
        Tämän päivän kuvat, no onhan hyviä toki, mutta ei voi verrata, muistot kai kultaa;))

• SkillaN kirjoitti:

Päivien kimallus, kaikki mahtavat raamatulliset pitkät kuvat,Nuori kapinallinen,,Kissa kuumalla katolla, voi niitä oli niin paljon ja todella hyviä.
        Tämän päivän kuvat, no onhan hyviä toki, mutta ei voi verrata, muistot kai kultaa;))

kävin minäkin katsomassa ja itkettiin tyttöjen kanssa ,Lassie palaa kotiin,kuin myös Sumujen silta
        itketti.
        Oli se niin traagista ja Robert Taylor NIIN Ihana.

• etsivivä-amadeus
        muori67 kirjoitti:

kävin minäkin katsomassa ja itkettiin tyttöjen kanssa ,Lassie palaa kotiin,kuin myös Sumujen silta
        itketti.
        Oli se niin traagista ja Robert Taylor NIIN Ihana.

Todella upeaa aikaa,Elokuva-aitta tuli,ja siitä sitten napsittiin kuvia,joita vaihdeltiin.
        Sitten oli kiiltokuvien vaihtoa.
        Kaisaniemenkansakoulu,sekä Töölönyhteislyseo olivat minun opinahjojani,parinvuoden ajan.
        Sitten takaisin Savoon.
        Joskus tulee mieleen Karjalaiset,jotka revittiin juuriltaan,niin myös minut,en ole evakko,mutta kuitenkin,niinkuin laulunsanat kertoo?
        Anteeksi tämähän ei liity elokuviin mitenkään.
        Anteeksi herkistely!
        Kai se niin on että yksi Suomalaisen elokovan mestariteos on Tuntematon Sotilas.Se on faktaa.
        On se aivan ihmeellistä,en naura enää samoille leffoille kuin nuorena?Hymy näkyy hyytyneen.

• inkeri39

aahh niin ihana.Kaikki käytiin katsomassa moneen kertaan.
      Samoin Kuutamoserenadi,sitäkin piti itkeä ilta illan perään.Voi niitä aikoja,,,

• M75*

Lumikki kääpiöineen on ensimmäinen elokuva, minkä näin. Se tapahtui Viipurissa vuonna 1937. Olin 6v. Se muutti elämäni. Olen alkanut kaivata sitä. En tiedä onko alkuperäistä Walt Disneyn Lumikkia saatavissa. On otettava selvää.

• ii-li

Disney osaa AINA lypsää rahat maksimoiden. Se vetää vanhat elokuvansa pois markkinoilta, kunnes taas aika on kypsä.

Disney päästää levitykseen vanhoja klassikkoelokuviaan tarkasti harkiten. Ennen pitkää tuokin on taas saatavilla lyhyen aikaa maailmanlaajuisen mainoskampanjan vauhdittamana, ja hinta tulee olemaan korkea. - Kovin taitavasti ja huolellisesti tehty elokuva se olikin. Disneylle se on rahanarvoista omaisuutta.

Minun ensimmäiset elokuvakokemukseni ovat pätkiksiä. En ollenkaan muista, mikä olisi ensimmäinen pitkä elokuva, jonka näin.

En voi mitenkään sanoa, mikä olisi paras näkemäni elokuva. Niitä "parhaita" on niin tavattoman paljon. Lapsena se "paras" oli aina viimeksi näkemäni.

• merimona1

minulla on elokuvasta Sheriffi, jonka katsoimme nuorena seurustelevana parina tulevan mieheni kanssa. Elokuvan nimi oli Sheriffi, pääosissa Grace Kelly ja Cary Cooper.
      Vieläkin sen elokuvasävelen kuuleminen koskettaa.
      Sheriffistä tuli mieleeni, että mihin tästä ketjusta on kadonnut palstasheriffin ja Ajomiehen dialogi?
      Näin sen muistaakseni aamulla kun vilkaisin tänne palstalle. Päivemmällä aioin vastata, että kyllä sheriffi on mielestäni aivan terveen ja vieläpä hyvin sheriffimäisen näköinenkin, mutta koko ketjua ei enää ollutkaan. (tämä nyt tuli mieleeni tuosta elokuvan nimestä)

• fiiuliN

Nimeä en muista, mutta ajan muistan todella hyvin.
      Se oli jatkosodan aikana 1944 ja Joutsassa sijaitseva elokuvateatteri.

Aiemmin elokuvissa käynyt tyttö oli varoittanut minua etten pelkäisi, sillä tuntuu kuin nuo kuvat tulisivat valkokankaalta suoraan päälle.

Hiukan alkuun oli varoitus alitajunnassani, mutta haihtui nopeasti kun ei sellaista kuvitelmaa syntynytkään.

Eniten on minua kuitenkin sykähdyttänyt kuva jossa oli Robert Taylor, vastanäyttelijänään Vivien Leight. Kuvan nimen jos joku sanoisi niin kyllä muistaisin oliko sama.

Nykysuomalaisia en katso koska en niistä pidä mutta Turhapuro on ärsyttävin.

• Katleija-T

Olisiko filmi, jossa Vivien Leigh ja Robert Taylor näyttelivät Viettelysten vaunu?

• mirjamarja ek
        Katleija-T kirjoitti:

Olisiko filmi, jossa Vivien Leigh ja Robert Taylor näyttelivät Viettelysten vaunu?

Kyllä se oli Marlonin alkuaikojen huippuesitys.
        Ei Robert Taylorissa sellaista karismaa ollut.

• fiiulin.
        Katleija-T kirjoitti:

Olen katsonut mainitsemasi 'viettelysten vaunun'
        En oikein edes pitänyt siitä.

• SUMUJEN SILTA.

• Katleija-T
        fiiulin. kirjoitti:

Olen katsonut mainitsemasi 'viettelysten vaunun'
        En oikein edes pitänyt siitä.

Nyt muistin.

• Katleija-T
        Katleija-T kirjoitti:

Nyt muistin.

Olin hätäinen. Olisi pitänyt lukea tuo Muorin vastaus.

• Markeliina

jotka katsoisi aina vaan uudestaan.
      "Kierreportaat" oli yksi jännittävimmistä tarinoista. Erittäin vanha elokuva"Käärmeenpesä", mustavalkoinen. Kertoi mielisairaalasta.
      Romanttisista elokuvista "Tuulen viemää". Niin ja tietysti nuo ihanat Lassie-elokuvat, joita lastenikin kanssa katsoin aikoinaan.

Nykyisin ei enää tehdä mielestäni elokuvia, jotka jäisi mieleen vai onko se niin, että niitä tulee katsottua TV:stä niin paljon, että niihin turtuu.

• Hintriika

Seurustelumme mieheni kanssa alkoi siitä, kun menimme elokuviin, filmi oli "Toimintaa Etelämerellä". Nimi jäi ikuisesti mieleen, mutta elokuvasta muistan vain, että se oli joku sukellusvenetarina. Sattumalta mielenkiintomme kohdistui aivan muuhun kuin elokuvaan. Vuosi oli silloin 1959.

Filmi tuli aikanaan telkkaristakin. Nostalgisella mielenkiinnolla mukamas katsoin sen, mutta vieläkään en muista siitä sen enempää.

• etsivivä-amadeus

Upeat näyttelijät,saimme sen ikihanan nähdä taas
        kokeilumielessä amadeus ei usko ennenkuin kokeilee

• etsivivä-amadeus kirjoitti:

Upeat näyttelijät,saimme sen ikihanan nähdä taas
        kokeilumielessä amadeus ei usko ennenkuin kokeilee

varmaankaan,vaan miten mentiin ja missä katseltiin.

Asuimme varmaan silloin Värtsilässä,Jänisjoen varrella,7-8-vuotias olin.Elokuviin mentiin kuorma-auton lavalla ja paikka oli joku työväentalo.kovat karmituolit asetettu riveihin.Ja elokuva oli Kulkurin valssi,tai jottain muuta kulkureista,pääosassa oli Sakari Halonen.

Varsinainen tunnesytkähdys oli teini-iässä Sumujen Silta.

• pilvi*
        susmorsian kirjoitti:

varmaankaan,vaan miten mentiin ja missä katseltiin.

Asuimme varmaan silloin Värtsilässä,Jänisjoen varrella,7-8-vuotias olin.Elokuviin mentiin kuorma-auton lavalla ja paikka oli joku työväentalo.kovat karmituolit asetettu riveihin.Ja elokuva oli Kulkurin valssi,tai jottain muuta kulkureista,pääosassa oli Sakari Halonen.

Varsinainen tunnesytkähdys oli teini-iässä Sumujen Silta.

tullut katsottua,Sound of Music viehätti, La Strada , Loma Roomassa Hitscokin Linnut,

ja kaikki jännärit.Nuorena Robin Hood, Shirley Temple ja Lännen leffat, ja Kit Cat` ssa`piirretyt.

Näyttelijöistä pidin James Madisonista, oli minusta niin sielukas. Kathrine Hepburn oli

yksi lempinäyttelijä myös. Lasinen Eläintarha myös hieno filmiaihe. Sherley Macklean

on myös hyvä komedienne,tulen hyvälle tuulelle kun vain ajattelen kasvojaan!

sir Laurence Olivier oli myös hieno tulkitsija,Richard Burton hyvä vankka tyyppi. :D

Suloinen Marilyn Monroe kerrassaan viehättävä ja aito.

• etsivivä-amadeus
        pilvi* kirjoitti:

tullut katsottua,Sound of Music viehätti, La Strada , Loma Roomassa Hitscokin Linnut,

ja kaikki jännärit.Nuorena Robin Hood, Shirley Temple ja Lännen leffat, ja Kit Cat` ssa`piirretyt.

Näyttelijöistä pidin James Madisonista, oli minusta niin sielukas. Kathrine Hepburn oli

yksi lempinäyttelijä myös. Lasinen Eläintarha myös hieno filmiaihe. Sherley Macklean

on myös hyvä komedienne,tulen hyvälle tuulelle kun vain ajattelen kasvojaan!

sir Laurence Olivier oli myös hieno tulkitsija,Richard Burton hyvä vankka tyyppi. :D

Suloinen Marilyn Monroe kerrassaan viehättävä ja aito.

ja niiltä ajoilta muistan Benny Godman rytminkuningas leffan.
        Se tunnelmalataus joka sisältyi siihen teiniaikaan ja kyseiseen leffareissuun.
        Olin poikaystäväni kanssa ja
        lähes aikuinen katsomassa leffaa.
        Tuntui,ettei filmistä muistanut mitään,niin rakastunut olin,
        vaikka ei meistä paria tullutkaan.
        Enkä edes muista poikaystävän nimeä,liikkeellä kuulemanimukaan huonomuistisuutta amateus ajanhermolla

• katleija3nen
        etsivivä-amadeus kirjoitti:

ja niiltä ajoilta muistan Benny Godman rytminkuningas leffan.
        Se tunnelmalataus joka sisältyi siihen teiniaikaan ja kyseiseen leffareissuun.
        Olin poikaystäväni kanssa ja
        lähes aikuinen katsomassa leffaa.
        Tuntui,ettei filmistä muistanut mitään,niin rakastunut olin,
        vaikka ei meistä paria tullutkaan.
        Enkä edes muista poikaystävän nimeä,liikkeellä kuulemanimukaan huonomuistisuutta amateus ajanhermolla

Minä muistan aina Carmen Jones elokuvan, jonka näyttelijät olivat kaikki mustia. Carmenia esitti Dorothy Dandridge ja Don Josea Harry Belafonte.
        Parempaa Carmenia en ole kuullut enkä nähnyt. Se miksi filmi jäi niin erityisesti mieleeni, johtui myös vieressäni istuneesta nuoresta miehestä.

• capt.cöpenick*

Nimiä ei tule mieleen. Myös iänkaikkisen kirjava Hill Street Blues tulee katsottuna uusintanakin. Ikinä enää tuu ton tasoista jeppeasema-sarjaa!

• OliviaKoo

Oppikouluikäisenä, 12-13-vuotiaana, kävin katsomassa Sissi-elokuvat. Ne koskettivat romanttista mieltä.
      Vähän Sissien jälkeen tuli elokuvateatteriin Christine, pääosissa Sissi eli Romy Schneider ja (muistaakseni) Alain Delon. Meitä oli minun lisäkseni luokkatoverini, joka oli paras ystäväni, sekä sisareni ja luokkatoverini sisar.

Elokuviin mennessämme pelottelimme nuorempia sisariamme filmin surullisuudella vaikka emme tienneet sen juonesta tuon taivaallista, kunhan kiusasimme.

Siihen aikaan näytettiin ennen "varsinaisen" elokuvan alkua ns. alkukuvia kymmenen, viisitoista minuuttia. Sillä kertaa esiteltiin suomalaisia kirkkoja. Sisareni oli kuitenkin ystävättäreni ja minun toimesta niin hyvin psyykattu, että hän alkoi itkeä jo ensimmäisen viisiminuuttisen aikana.
      Puhumattakaan itse elokuvasta. Nenäliinoja kului...Meillä muillakin.
      Menin itsekin omaan ansaani;)

Samoihin aikoihin kävin paikallisessa elokuvateatterissa katsomassa elokuvan Oho, sanoi Eemeli ainakin kolme-neljä kertaa.
      En siksi, että olisin pitänyt kyseisestä elokuvasta, vaan siksi, että alkukuvana näytettiin Paul Ankan vierailu Linnanmäellä. Olin hulluna Ankaan, kuten olen edelleen.
      Elokuussa menen Ankan konserttiin viidettä kertaa kahden vuoden sisällä, ensin Finlandia-taloon, sitten...

No, elokuvista puheenollen.
      Jos paras kaikista pitäisi valita välittämättä kategorioista, se olisi ehdottomasti Piukat paikat. Riemua vailla vertaa. Ei ole ennen ollut eikä tule koskaan olemaan.

• Shantiina

Hei! Teen elämäkertaa näytteijä Rauli Tuomesta, joka tässä viestiketjussa mainitaan Linnaisten vihreän kamarin yhteydessä. Otan kiitollisena vastaan kaikkea häntä koskevaa materiaalia: kuvia, artikkeleita, muistoja. Jos voit auttaa, ota yhteys: [email protected]

• elokuvien aikaa

Eipä tunne olevan ikäluokallamme Rauki Tuomea muistavia, en ole minäkään nähnyt kuin 2 elokuvassa muistaakseni tuota herkkää tulkitsijaa. Olikohan totta hänen päättäneen päivänsä itse, siitä en uskalla sanoa, niin vain silloin kuulin puhuttavan.
      Sisarensa Liisa Tuomen näin useinkin työelämäni harjoitteluvaiheessa, mutta en ollut hänen näyttelijäsuorituksiensa fani silloin. Kepeä komedienne, ajan kilkattavalla tavalla replikoiva mitään sanomaton (minulle) vilkastus.

Piukat paikat tuo riemastuttavan muiston, tosi hauskasta amerikkalaisesta komediasta.

• Atolfia

Melkein kaikki nuo edellä mainitut filmit ovat olleet ikimuistoisia, mutta kaikkein iki-muistoisin on ollut "Lassie palasi kotiin". Itkin aivan hulvattomast silloin lapsena, kun tuon näin.

Samoihin aikoihin isäni oli vienyt minun koirani "Temun" maalle. Hänen mielestään koiran oli parempi olla maalaistalossa. Kun tulin kotiin elokuvista, itkin vielä surkeammin kotona ja siitä ei tullut loppua, ennenkuin isäni lupasi, että huomenna tulee "Temu" kotiin ja tulihan se. Voi sitä riemua.

Tämän vuoksi tuo elokuva lienee lähtemättömästi mielessäni.

• Mieleen jääneisiin filmeihin kuuluu amerikkalainen vanhan hyvän ajan raita nimeltä, Kuin surmaisi satakielen. Siitä on tehty suomalainenkin versio. Lapsen tasolle kehitykseltään jäänyttä miestä filmissä Markku Blomberg.

• markku minäkin
        capt.cöpenick kirjoitti:

Mieleen jääneisiin filmeihin kuuluu amerikkalainen vanhan hyvän ajan raita nimeltä, Kuin surmaisi satakielen. Siitä on tehty suomalainenkin versio. Lapsen tasolle kehitykseltään jäänyttä miestä filmissä Markku Blomberg.

Markku, joka tuossa kuvassa näytteli oli kylläkin Blomqvist, ei Blomberg. Taisipa laulaa senkin >liehuvan liekinvarren

• uatu .

Kyllähän jotkin rillumarei-luokan elokuvat jäivät mieleen. Kenties niistäkin kohelluksineen tule vielä joskus tämän maan elokuvataiteen klassikkoja.

• Ei silloin ollut piilovittuilua nyt voimme haavoittaa niceillä kirjoittelijoita puskasta ja jopa laatia aivan oman vittuiluketjun jota kuljetamme aivan itse.
      Me asumme tietääkseni sivistyneessä maassa ja emme hyväky mamuja.
      Meidän kaiketi tulisi hyväksyä ensin toisemme ja senjälkeen alkaa erottelemaan jyviä akanoista.
      Näin talvisodanmerkkipäivänä,tulee mieleen kuolivatko he sankarivainajat aivan turhaan?
      Nyt nämä piiloräksyttäjät tuskin tajuavat,mitä oli rakentaa tätä maata sodanjäljiltä ja asuttaa kotinsa menettäneiltä karjalaisia.
      Muistan kyllä,kuinka heitäkin vieroksuttiin.

• Anonyymi

70-luvulta jäänyt mieleen Tarzan ja Peppi Pitkätossu elokuvat.

• Tarzan oli minun mieleiseni mieshahmo.Teininä aitassa luin kirjoista,kuinka hän siellä viidakossa
        seikkaili ja se hänen apinansa,nimeä en muista,voi se eläytyminen oli aivan mahtavaa.
        Minä katson aina pikkukakkosen ja lapseni nauroivatkin,ei äidille voi soittaa,kun pikkukakkonen tulee telkasta,niin silloin hän ei vastaa puhelimeen??
        Peppi oli mahtava ja jollainlailla samaistuin kaiketi häneen.

Kyllä noita vanhoja leffoja katselee vieläkin mielellään,joskin se romantiikka ja poikakaveri nuoruusvuosilta...no Facepookista saattais löytyä..?

• Vedin tämän vanhan ketjun framille vain todentaakseni,kuinka palstakirjoittelu on muuttunut...negatiiviseen suuntaan,kun amaa lyödään,kuin vierasta sikaa ja sillei

• Anonyymi

Komisario Palmut on hyviä.

• Anonyymi

Itse jatkoit v-alkuisilla sanoilla, joita ennen ei yhtä sumeilematta käytetty, jos ollenkaan.
        Eli kukas tässä se pahis onkaan?
        Olisit jättänyt niinsanotut ohjeesi väliin. Ilkeilyähän tekstisi vain on.

• Anonyymi

"Näin talvisodanmerkkipäivänä,tulee mieleen kuolivatko he sankarivainajat aivan turhaan"

et varmaankaan ole aivan tosissasi?
      Miljoona venäläistä tehtiin taistelukyvyttömiksi (Hrushtshov) ja tällä estettiin Suomen valtaus ja liittäminen suur-Suomeen eli Karjalaan, pääkaupunkina pysyi Helsinki vaikka piti olla Petroskoi ja johtajana Kallio vaikka piti olla Otto-Ville Kuusinen ja kansana suomalaiset vaikka piti olla matut

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      57
      9507
    2. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      17
      3921
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      31
      3191
    4. Kysely lieksan miehille

Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht
      Lieksa
      90
      2506
    5. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2090
    6. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      397
      1991
    7. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      242
      1511
    8. FinFamin ryhmät

Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1351
    9. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      73
      1148
    10. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1125
    Aihe