... uusimpia juoruja jne . ? :) ... onko täällä keskustelupalstalla ketään kokemäkiläistä ihmistä ?
Mitä kokemäelle
124
5687
Vastaukset
- ex-kokemäkeläinen
joo odotan kans kuulumisia.
- jo kauan ...
pois kokemäen ympyröistä ? ... minnepäin olet sieltä muuttanut ?
Itse asustelen täällä uudenmaanläänissä . - ex-kokemäkeläinen
jo kauan ... kirjoitti:
pois kokemäen ympyröistä ? ... minnepäin olet sieltä muuttanut ?
Itse asustelen täällä uudenmaanläänissä .muutin pois kokemäeltä -90 luvun lopulla, mutta asustelen edelleen satakunnassa. kokemäellä niin vähän tuttuja ettei paljo kuulu mitä siel nurkil nykyään tapahtuu...
- ns. työn ...
ex-kokemäkeläinen kirjoitti:
muutin pois kokemäeltä -90 luvun lopulla, mutta asustelen edelleen satakunnassa. kokemäellä niin vähän tuttuja ettei paljo kuulu mitä siel nurkil nykyään tapahtuu...
perässä ?
- ex kokemäkeläinen
ns. työn ... kirjoitti:
perässä ?
en vaan naisen, entä itse miksi ja koska
- muutin ...
ex kokemäkeläinen kirjoitti:
en vaan naisen, entä itse miksi ja koska
taasen miehen perässä ja olen asunut jo hyvän aikaa täällä uudellamaalla . Kokemäki oli hyvä paikka asua kaikinpuolin ... minulla oli siellä hyvä asunto ja ihanat naapurit ( eivät olleet liian uteliaita , eivätkä puuttuneet asioihini ) ja hyvä työpaikkakin ... mutta tälläista ne miehet sitten teettää :) , kun se oikea tulee vastaan .
Tietysti talvisin siellä oli harrastusten puutetta , kun minulla on ykkönen tuo kulttuuri ( hengenravintoa ) ... on mukava käydä välillä teatterissa , baletissa ja oopperassa , näyttelyissä ja konserteissa jne . Ja kulttuurihan on ikävä kyllä painottunut enimmäkseen tänne pääkaupunkiseudulle . Toki kokemäellä löytyi harrastuksia muuten ... olihan siellä kansalaisopiston piirit , urheilu- ja liikuntamahdollisuuksia oli mm. Ja kirjasto palveli hyvin lukuharrastusta .
Edelleen toki välillä käyn kokemäellä , sillä onhan siellä vielä vanhemmat ja sisaruksetkin siellä asuvat , sekä muita sukulaisia ja tuttavia . Harvemmin silti tulee lähdettyä sinnepäin .
Kesällähän kokemäki on oikea pikku paratiisi ( ? ) ... jokinäkymät ovat hienot eritoten museosillan kohdalta katsottuna ... muitakin katsomisen arvoisia paikkoja on paljon . Moneen kertaan olen soutanut kansansoudun vammalasta ( rautavedeltä )poriin ... kirkkoveneellä työporukan ( silloisen ) kanssa . Nythän esim. jazzit on siirretty alkamaan samaan aikaan kuin soudutkin . Tänä vuonna pitää taas päästä sinnekin ... Sting on tänä vuonna kirjurin areenalla niitä suuria tähtiä . Liput sinne maksaa 63 euroa , mutta kiinnostaa silti mennä katsomaan .
Niin , eihän tämä hyppäys tänne pääkaupunkiseudulle ollut niin suuren suuri ... sopeutuvainen ja joustava ihminen kun olen ... ja nopeasti tutustun uusiin ihmisiin . Ja matkustellut olen paljon mm. euroopan suurissa kaupungeissa myös , joten helsinkikin on siinä mittakaavassa aikas pieni . Helsingin keskustahan ei mene kovinkaan laajalle alueelle ... on melko suppea . Eikä helsinki ole todellakaan koko suomi , vaikka monet niin luulevatkin :) . Ja kotihan on siellä , missä sydänkin ... eikö niin ? - ex kokemäkeläinen
muutin ... kirjoitti:
taasen miehen perässä ja olen asunut jo hyvän aikaa täällä uudellamaalla . Kokemäki oli hyvä paikka asua kaikinpuolin ... minulla oli siellä hyvä asunto ja ihanat naapurit ( eivät olleet liian uteliaita , eivätkä puuttuneet asioihini ) ja hyvä työpaikkakin ... mutta tälläista ne miehet sitten teettää :) , kun se oikea tulee vastaan .
Tietysti talvisin siellä oli harrastusten puutetta , kun minulla on ykkönen tuo kulttuuri ( hengenravintoa ) ... on mukava käydä välillä teatterissa , baletissa ja oopperassa , näyttelyissä ja konserteissa jne . Ja kulttuurihan on ikävä kyllä painottunut enimmäkseen tänne pääkaupunkiseudulle . Toki kokemäellä löytyi harrastuksia muuten ... olihan siellä kansalaisopiston piirit , urheilu- ja liikuntamahdollisuuksia oli mm. Ja kirjasto palveli hyvin lukuharrastusta .
Edelleen toki välillä käyn kokemäellä , sillä onhan siellä vielä vanhemmat ja sisaruksetkin siellä asuvat , sekä muita sukulaisia ja tuttavia . Harvemmin silti tulee lähdettyä sinnepäin .
Kesällähän kokemäki on oikea pikku paratiisi ( ? ) ... jokinäkymät ovat hienot eritoten museosillan kohdalta katsottuna ... muitakin katsomisen arvoisia paikkoja on paljon . Moneen kertaan olen soutanut kansansoudun vammalasta ( rautavedeltä )poriin ... kirkkoveneellä työporukan ( silloisen ) kanssa . Nythän esim. jazzit on siirretty alkamaan samaan aikaan kuin soudutkin . Tänä vuonna pitää taas päästä sinnekin ... Sting on tänä vuonna kirjurin areenalla niitä suuria tähtiä . Liput sinne maksaa 63 euroa , mutta kiinnostaa silti mennä katsomaan .
Niin , eihän tämä hyppäys tänne pääkaupunkiseudulle ollut niin suuren suuri ... sopeutuvainen ja joustava ihminen kun olen ... ja nopeasti tutustun uusiin ihmisiin . Ja matkustellut olen paljon mm. euroopan suurissa kaupungeissa myös , joten helsinkikin on siinä mittakaavassa aikas pieni . Helsingin keskustahan ei mene kovinkaan laajalle alueelle ... on melko suppea . Eikä helsinki ole todellakaan koko suomi , vaikka monet niin luulevatkin :) . Ja kotihan on siellä , missä sydänkin ... eikö niin ?joo, kyl se on jännä vaikka mulla on perhe perustettuna tänne uudelle paikalle niin vieläkin välillä tulee mieleen ja uniin kokemäen ajat. kyllä mieli vieläkin halaajaa kokemäelle.
- sillä ...
joo, kyl se on jännä vaikka mulla on perhe perustettuna tänne uudelle paikalle niin vieläkin välillä tulee mieleen ja uniin kokemäen ajat. kyllä mieli vieläkin halaajaa kokemäelle.
olethan asunut ja elänyt siellä parhaan lapsuutesi ja nuoruutesi . Lapsuus- ja nuoruusmuistoja on vaikea ohittaa jos ne olivat sellaista huoletonta aikaa ... ja yleensähän aika kultaa muistot . Toki sitä välillä oli niitä identiteettikriisejä , mutta nehän kuuluvat jokaisen nuoren elämään tavalla tai toisella .
Silloin omassa nuoruudessani ( en vieläkään mikään ikäloppu :) ) kokemäellä oli vielä miltei 12000 asukasta ja olen elänytkin kauppalan vaiheista kaupunkiin . Toki tuntuu hieman hassunkuriselta ajatus kokemäestä kaupunkina , kun asukkaita on nykyään vain 8500 suunnilleen . Sieltäkin on ollut kova muuttoliike pois . Johtunee varmasti osittain siitäkin , että muutosten takia ihmiset tavallaan pakotetaankin muuttamaan pois maaseudulta ... kaikki työpaikat ym . isommat palvelut keskitetään suurimpiin kaupunkeihin ja keskuksiin . Ei ole suurimmalla osalla muuta mahdollisuutta , kuin lähteä pois .
Monihan sitten iäkkäämpänä palaa ns. juurilleen ja asettuu kokemäelle asumaan .
Olet siis käynyt kokemäellä ala- ja yläasteen ? ... entäs lukio/ammattikoulu ? ... lähditkö sen jälkeen vielä opiskelemaan muualle ? - ex kokemäkeläinen
sillä ... kirjoitti:
olethan asunut ja elänyt siellä parhaan lapsuutesi ja nuoruutesi . Lapsuus- ja nuoruusmuistoja on vaikea ohittaa jos ne olivat sellaista huoletonta aikaa ... ja yleensähän aika kultaa muistot . Toki sitä välillä oli niitä identiteettikriisejä , mutta nehän kuuluvat jokaisen nuoren elämään tavalla tai toisella .
Silloin omassa nuoruudessani ( en vieläkään mikään ikäloppu :) ) kokemäellä oli vielä miltei 12000 asukasta ja olen elänytkin kauppalan vaiheista kaupunkiin . Toki tuntuu hieman hassunkuriselta ajatus kokemäestä kaupunkina , kun asukkaita on nykyään vain 8500 suunnilleen . Sieltäkin on ollut kova muuttoliike pois . Johtunee varmasti osittain siitäkin , että muutosten takia ihmiset tavallaan pakotetaankin muuttamaan pois maaseudulta ... kaikki työpaikat ym . isommat palvelut keskitetään suurimpiin kaupunkeihin ja keskuksiin . Ei ole suurimmalla osalla muuta mahdollisuutta , kuin lähteä pois .
Monihan sitten iäkkäämpänä palaa ns. juurilleen ja asettuu kokemäelle asumaan .
Olet siis käynyt kokemäellä ala- ja yläasteen ? ... entäs lukio/ammattikoulu ? ... lähditkö sen jälkeen vielä opiskelemaan muualle ?joo ala- ja yläaste tuli käytyä kokemäellä. ammattiin tuli opiskeltua porissa. lapsuuden ja nuoruuden vietin synnyinseuduilla, eli tulkkilan ympäristöö tuli ajeltua sillon n.20v sitten aika monta kertaa ympäriinsä ja monta kertaa pe ja la aikaan tuli notkuttua Alpon kioskilla. eipävarmaan löydy suomesta vastaavaa? uskon että monen muunkin nuoruuteen kuuluu alpon kioski ja kympin makkarasatsit.
- ole kukaan ...
joo ala- ja yläaste tuli käytyä kokemäellä. ammattiin tuli opiskeltua porissa. lapsuuden ja nuoruuden vietin synnyinseuduilla, eli tulkkilan ympäristöö tuli ajeltua sillon n.20v sitten aika monta kertaa ympäriinsä ja monta kertaa pe ja la aikaan tuli notkuttua Alpon kioskilla. eipävarmaan löydy suomesta vastaavaa? uskon että monen muunkin nuoruuteen kuuluu alpon kioski ja kympin makkarasatsit.
sen jälkeen voittanut ... :) ... muistanhan minäkin sen hyvin . Harmi vain , että tuonkaltaisia " vanhan hyvän ajan " kioskeja ei ole enää olemassa . Muistat varmaan vielä hyvin muutenkin sen ajan , kun nykyisen kelan talon kohdalla oli tosiaan se alpon kioski ja Ilenin kauppa ( se pitkä matala sininen rakennus ) ja sokoskin oli siinä vanhalla paikallaan . Silloinhan ei vielä ollut varsinaista liikekeskusta . Paljon on tänäkin aikana siellä muuttunut .
Ja sittenhän oli yläasteen vieressä se kotitukku , jossa käytiin aina välituntisin hakemassa jotain hyvää ... berliininmunkkia ja sen sellaista ... jotkut harrastivat pientä näpistelyäkin kaupassa , pitää kuitenkin myöntää , että itse en moista uskaltanut tehdä . Kouluruoka sinällään oli silloin ihan hyvää ... minä ainakin pidin . Tosin emäntä oli aika tiukka ... muistatko ?
Ala-asteen kävinkin pienemmässä kyläkoulussa ... jos minulla olisi lapsia , niin ehdottomasti haluaisin heidän käyvän koulunsa mahdollisimman pienessä yksikössä . Sieltä sai hyvät eväät elämään ... opetus oli paljon yksilöllisempää , kuin isommassa koulussa ja kiusaamisongelmaa ei ollut .
Muistatko yläasteen opettajia vielä ? ... siellä oli siihen aikaan aika persoonallisia tapauksia . Nythän ne on varmaan jo lähes kaikki vaihtuneet ... muutama sama opettaja on vielä , mitä oli silloinkin . - mieleen , että ...
joo ala- ja yläaste tuli käytyä kokemäellä. ammattiin tuli opiskeltua porissa. lapsuuden ja nuoruuden vietin synnyinseuduilla, eli tulkkilan ympäristöö tuli ajeltua sillon n.20v sitten aika monta kertaa ympäriinsä ja monta kertaa pe ja la aikaan tuli notkuttua Alpon kioskilla. eipävarmaan löydy suomesta vastaavaa? uskon että monen muunkin nuoruuteen kuuluu alpon kioski ja kympin makkarasatsit.
ei siellä taida enää kukaan muu sitä ns. " pillurallia " vetää , kuin eräät nimeltä mainitsemattomat aikapojat ja se kokemäen ikinuori ( nimiä ei oikein ole fiksua tänne laittaa ) ...
- ex kokemäkeläinen
ole kukaan ... kirjoitti:
sen jälkeen voittanut ... :) ... muistanhan minäkin sen hyvin . Harmi vain , että tuonkaltaisia " vanhan hyvän ajan " kioskeja ei ole enää olemassa . Muistat varmaan vielä hyvin muutenkin sen ajan , kun nykyisen kelan talon kohdalla oli tosiaan se alpon kioski ja Ilenin kauppa ( se pitkä matala sininen rakennus ) ja sokoskin oli siinä vanhalla paikallaan . Silloinhan ei vielä ollut varsinaista liikekeskusta . Paljon on tänäkin aikana siellä muuttunut .
Ja sittenhän oli yläasteen vieressä se kotitukku , jossa käytiin aina välituntisin hakemassa jotain hyvää ... berliininmunkkia ja sen sellaista ... jotkut harrastivat pientä näpistelyäkin kaupassa , pitää kuitenkin myöntää , että itse en moista uskaltanut tehdä . Kouluruoka sinällään oli silloin ihan hyvää ... minä ainakin pidin . Tosin emäntä oli aika tiukka ... muistatko ?
Ala-asteen kävinkin pienemmässä kyläkoulussa ... jos minulla olisi lapsia , niin ehdottomasti haluaisin heidän käyvän koulunsa mahdollisimman pienessä yksikössä . Sieltä sai hyvät eväät elämään ... opetus oli paljon yksilöllisempää , kuin isommassa koulussa ja kiusaamisongelmaa ei ollut .
Muistatko yläasteen opettajia vielä ? ... siellä oli siihen aikaan aika persoonallisia tapauksia . Nythän ne on varmaan jo lähes kaikki vaihtuneet ... muutama sama opettaja on vielä , mitä oli silloinkin .minäkin kävin pikku kyläkoulun, mutta mulla karvaat muistot ajasta. taidetaan olla samaa ikäluokkaa kun ihan samoja muistoja, kyl mun tuli joka ruokavälkäl haettuu berliinit, se oli jotenkin vaan sellainen juttu.
opettajista ekana tulee mieleen Halminen,(sitä varmaan ei kukaan unohda?) sit oli porri(pörri), pessin rouva oli aika persoona, mikäs se klinikan ope oli se oli tosi mahtava tyyppi, niin kuin se kotitalous opekin nimi unohtunut. hain tossa opettajien ryhmäkuvan, ainoo ett en muista kyll muiden nimiä. katsotaan mitä palautuu mieleen kun vähänaikaa muistelee... hei ja tietysti meinasin unohtaa kari "koukku" koukkusen ja reksana antti. - ex kokemäkeläinen
mieleen , että ... kirjoitti:
ei siellä taida enää kukaan muu sitä ns. " pillurallia " vetää , kuin eräät nimeltä mainitsemattomat aikapojat ja se kokemäen ikinuori ( nimiä ei oikein ole fiksua tänne laittaa ) ...
joo aina pikkutyttöi auto täynä, mahtaaks miehell olla sama meininki vieläkin? ketäs oli yläasteen tyyppejäsun aikaan?
- suurinpiirtein samaa ...
minäkin kävin pikku kyläkoulun, mutta mulla karvaat muistot ajasta. taidetaan olla samaa ikäluokkaa kun ihan samoja muistoja, kyl mun tuli joka ruokavälkäl haettuu berliinit, se oli jotenkin vaan sellainen juttu.
opettajista ekana tulee mieleen Halminen,(sitä varmaan ei kukaan unohda?) sit oli porri(pörri), pessin rouva oli aika persoona, mikäs se klinikan ope oli se oli tosi mahtava tyyppi, niin kuin se kotitalous opekin nimi unohtunut. hain tossa opettajien ryhmäkuvan, ainoo ett en muista kyll muiden nimiä. katsotaan mitä palautuu mieleen kun vähänaikaa muistelee... hei ja tietysti meinasin unohtaa kari "koukku" koukkusen ja reksana antti.ikäluokkaa . Minä vuonna olet syntynyt ? ... pakko ei ole kertoa sitä .
Yläasteella luokanvalvojanani oli Värttö . Hän oli matematiikan , fysiikka-kemian ja tietotekniikan opettajana siellä ... on yhäti . Halminen ja Porri eivät olleet opettajiani ... tunnen heidät silti . Kumpainenkin on jo eläkkeellä ja Halminenhan ei enää tietääkseni kokemäellä asukaan . Salminen opetti musiikkia , Tuominen historiaa , Kopio kuvaamataitoa , Santala liikuntaa , Kröger englantia , Suomalainen kotitaloutta , Lenni-Taattola äidinkieltä jne ....
Toisena kotitalouden ( köksän ) opettajana oli Toikko , ja klinikan opettajana oli Semi ... itse en tosin siellä koskaan ollut .
Millaiset muistot sinulla on yläasteen ajasta ... hyviä , huonoja ? - ikinuorella ...
joo aina pikkutyttöi auto täynä, mahtaaks miehell olla sama meininki vieläkin? ketäs oli yläasteen tyyppejäsun aikaan?
sama meno päällä vieläkin ... hänellä ikää jo viisissäkymmenissä , mutta tyttöjen ikä pysynyt koko ajan samana :) ...
- ex kokemäkeläinen
ikinuorella ... kirjoitti:
sama meno päällä vieläkin ... hänellä ikää jo viisissäkymmenissä , mutta tyttöjen ikä pysynyt koko ajan samana :) ...
mitä mahtaa kuulua veskulle sukunimi alko ämmällä ja toinen tyyppi sellanen kun ajo pahan kolarin joskus 80-luvun puolivälissä ja kävi pitkään koulussa keppejen ja kipsin kanssa. nimeee en muista.
- minua ...
mitä mahtaa kuulua veskulle sukunimi alko ämmällä ja toinen tyyppi sellanen kun ajo pahan kolarin joskus 80-luvun puolivälissä ja kävi pitkään koulussa keppejen ja kipsin kanssa. nimeee en muista.
muutaman vuoden vanhempi ... itse olen mennyt ensimmäiselle luokalle vuonna -78 ... olen siis syntynyt -71.
- ex kokemäkeläinen
minua ... kirjoitti:
muutaman vuoden vanhempi ... itse olen mennyt ensimmäiselle luokalle vuonna -78 ... olen siis syntynyt -71.
ollaan näämä oltu yläasteella samaan aikaan.
- miettimään ...
ollaan näämä oltu yläasteella samaan aikaan.
tuota mainitsemaasi nimeä ... oletko käynyt katsastamassa googlesta sellaisella hakusanalla kuin : koulukaverit.com ? ... sieltäkin löytyy , muistaakseni pitää kuitenkin rekisteröityä ensin käyttäjäksi .
- ex kokemäkeläinen
miettimään ... kirjoitti:
tuota mainitsemaasi nimeä ... oletko käynyt katsastamassa googlesta sellaisella hakusanalla kuin : koulukaverit.com ? ... sieltäkin löytyy , muistaakseni pitää kuitenkin rekisteröityä ensin käyttäjäksi .
sen toisen kaverin nimee en edes muista ja tuntuu aika pieneltä mahdollisuudelta että kyseiset henkilöt vierailisi siellä.
- kyseisillä ...
sen toisen kaverin nimee en edes muista ja tuntuu aika pieneltä mahdollisuudelta että kyseiset henkilöt vierailisi siellä.
sivustoilla ja siellä voi tehdä myös hakuja sen mukaan tietääkö esim. etunimen tai sukunimen pelkästään . Rekisteröityminen on siis ilmaista . Eli ei heidän siellä tarvitse vieraillakaan ... riittää , että tiedät tosiaan jommankumman , etu- tai sukunimen , niin voit tehdä haun jo sen perusteella . Kokeile !
Onko teillä ollut jälkeenpäin mitään luokkakokouksia tai tapaamisia ? - ex kokemäkeläinen
suurinpiirtein samaa ... kirjoitti:
ikäluokkaa . Minä vuonna olet syntynyt ? ... pakko ei ole kertoa sitä .
Yläasteella luokanvalvojanani oli Värttö . Hän oli matematiikan , fysiikka-kemian ja tietotekniikan opettajana siellä ... on yhäti . Halminen ja Porri eivät olleet opettajiani ... tunnen heidät silti . Kumpainenkin on jo eläkkeellä ja Halminenhan ei enää tietääkseni kokemäellä asukaan . Salminen opetti musiikkia , Tuominen historiaa , Kopio kuvaamataitoa , Santala liikuntaa , Kröger englantia , Suomalainen kotitaloutta , Lenni-Taattola äidinkieltä jne ....
Toisena kotitalouden ( köksän ) opettajana oli Toikko , ja klinikan opettajana oli Semi ... itse en tosin siellä koskaan ollut .
Millaiset muistot sinulla on yläasteen ajasta ... hyviä , huonoja ?meillä luokanvalvojana pessi. se koksan ope suomalinen opetti meile ja oli huippu tyyppi.
semii en tuntenu kun käytävältä, en kanssa ollut sen tunneilla ikinä.
yläasteen muistot ei ihan parhaita, mutt kyl niis on selvitty ja nyt asiat tosi hyvin. onneksi näin päin. - ex kumo kans
suurinpiirtein samaa ... kirjoitti:
ikäluokkaa . Minä vuonna olet syntynyt ? ... pakko ei ole kertoa sitä .
Millaiset muistot sinulla on yläasteen ajasta ... hyviä , huonoja ?siis ku luin juttujanne..varsinki opettajist ni oli iha pakko laittaa viestii...opettajat samat..muualla asun kans..kertokaa jotai..jos vaikka mesee?ja siis kokemäki o nii pien paikka et varmaa ainaki tiedetää toisemme?
- ex kokemäkeläinen
ex kumo kans kirjoitti:
siis ku luin juttujanne..varsinki opettajist ni oli iha pakko laittaa viestii...opettajat samat..muualla asun kans..kertokaa jotai..jos vaikka mesee?ja siis kokemäki o nii pien paikka et varmaa ainaki tiedetää toisemme?
olet, m vai n ?
- ex kokemäkeläinen
ei oo ollu luokkakokouksii ja en oo tavannu kokemäkeläisii pois muuton jälkeen oikeastaan lainkaan tai oon tavannu mut pelkästään sukulaisii ja niissä jutellaan sukulaisten kuulumisista ei ne tiiä kavereista mitään.
- nyt viime ...
syksynä tapaaminen ... saman ikäluokan -71 syntyneiden . En kuitenkaan päässyt työkiireiden takia ... ehkä seuraavalla kerralla sitten .
Sinulla on siis vielä pieniä lapsia ? ... - ex kokemäkeläinen
nyt viime ... kirjoitti:
syksynä tapaaminen ... saman ikäluokan -71 syntyneiden . En kuitenkaan päässyt työkiireiden takia ... ehkä seuraavalla kerralla sitten .
Sinulla on siis vielä pieniä lapsia ? ...mistä niin päättelit?
mitä kaipaat eniten kokemäestä?
minä kaipaan sitä kun KAVERIT ja sukulaiset tuli käymään kun meni ohi, nyt täytyy olla jotain erikoista sekä erillinen kutsu, että joku tulee käymään tai jos itse menee johonkin nii ei voi poiketa extempporee, vaan täytyy oll hyvä syy tai kutsu. - ex kokemäkeläinen
nukkuu.. jatkettaan huomenna. näyttää sille etten kerkee ennen kuin 21.00. kauniita unia ja kullan kuvia....
- ex kokemäkeläinen
nukkuu.. jatkettaan huomenna. näyttää sille etten kerkee ennen kuin 21.00. kauniita unia ja kullan kuvia....
kerkesin sittenkin poikkee. ketäs opettajia ja mitä koulumuistoja sul on jääny mieleen?
- olit kirjoittanut ...
mistä niin päättelit?
mitä kaipaat eniten kokemäestä?
minä kaipaan sitä kun KAVERIT ja sukulaiset tuli käymään kun meni ohi, nyt täytyy olla jotain erikoista sekä erillinen kutsu, että joku tulee käymään tai jos itse menee johonkin nii ei voi poiketa extempporee, vaan täytyy oll hyvä syy tai kutsu.Olet kirjoittanut :"joo, kyl se on jännä vaikka mulla on perhe perustettuna tänne uudelle paikalle" ...
Niin , tästä lauseesta vain päättelin , että sinulla olisi/on pieniä lapsia :) ... toki voin olla väärässä . Onhan se kahdestaan vaimon/tyttöystävänkin kanssa tavallaan pieni perheyksikkö .
Olen pahoillani , jos mielestäsi utelin sellaista mitä ei olisi pitänyt .
On totta , että ei nykyään enää mennä kyläilemään kovinkaan usein ex-tempore pohjalta , aina pitää erikseen kutsua ... minä itse pidän enemmän sellaisesta vapaasta ja rennosta eteläeurooppalaisesta tyylistä ja sielläkin on niin , että jos haluaa olla rauhassa , niin pistää vain ovet lukkoon , eikä kukaan väkisinkään sisään tule :)... - erityisesti ...
kerkesin sittenkin poikkee. ketäs opettajia ja mitä koulumuistoja sul on jääny mieleen?
maantiedon ja biologian opettaja Liukkonen ... erittäin hyvä opettaja , osasi kannustaa sopivasti ja oli myös hauska . Tunneilla oli mukava olla . Sitten historian opettaja Tuominen ... hänellä oli auktoriteettia , mutta silti oli erittäin oikeudenmukainen oppilaitaan kohtaan ... hänen tunneillaan oppi myös paljon , koska eihän sinne ilman lukematta oikein uskaltanut mennäkään :).
Tuli tästä Koukkusesta mieleen , että hän ei kyllä opettanut minua yläasteella , mutta lukiossa yhden vuoden historiaa ... tunnit kuluivat siihen , että hän kertoili omasta elämästään mitä uskomattomampia juttuja ( mahtoikohan puoletkaan olla totta )ja sen helpompia kokeita ei kukaan muista opettajista tehnyt . En sitten ihan tarkkaan muista minnepäin suomea hän perheineen muutti kokemäeltä pois .
Onhan niitä muistoja paljon ... täällä on vain niin paljon lukijoita , koska avoin palsta , ettei viitsi kaikkea kertoa .
Ehkä parhaiten mieleen on jäänyt kuitenkin 8:en luokan alkukevään tapahtumat , kun saimme kouluun kaksi suruviestiä varsin lyhyellä aikavälillä .
Mitä muistoja sinulla on jäänyt mieleen ... opettajat/tapahtumat ? - ex kokemäkeläinen
erityisesti ... kirjoitti:
maantiedon ja biologian opettaja Liukkonen ... erittäin hyvä opettaja , osasi kannustaa sopivasti ja oli myös hauska . Tunneilla oli mukava olla . Sitten historian opettaja Tuominen ... hänellä oli auktoriteettia , mutta silti oli erittäin oikeudenmukainen oppilaitaan kohtaan ... hänen tunneillaan oppi myös paljon , koska eihän sinne ilman lukematta oikein uskaltanut mennäkään :).
Tuli tästä Koukkusesta mieleen , että hän ei kyllä opettanut minua yläasteella , mutta lukiossa yhden vuoden historiaa ... tunnit kuluivat siihen , että hän kertoili omasta elämästään mitä uskomattomampia juttuja ( mahtoikohan puoletkaan olla totta )ja sen helpompia kokeita ei kukaan muista opettajista tehnyt . En sitten ihan tarkkaan muista minnepäin suomea hän perheineen muutti kokemäeltä pois .
Onhan niitä muistoja paljon ... täällä on vain niin paljon lukijoita , koska avoin palsta , ettei viitsi kaikkea kertoa .
Ehkä parhaiten mieleen on jäänyt kuitenkin 8:en luokan alkukevään tapahtumat , kun saimme kouluun kaksi suruviestiä varsin lyhyellä aikavälillä .
Mitä muistoja sinulla on jäänyt mieleen ... opettajat/tapahtumat ?oishan niitä paljon, mutta ei niitä täällä voi kertoa. ehkä yksi olisi sellainen kun pojat löysi käsityöluokasta kossupullon ja pihistivät sen. se oli open jemma pullo, kun se kävi välillä hörpyillä. oli muuten aika kiukkuinen kun huomasi pullon hävinneen.
noi suruviestit? toisen muistan se oli se juna juttu, mutta mikä se toinen oli?
tuli toinenkin mieleen kun luntattiin ruotsin tunnilla ja kaikki pojat sai sanakokeista täydet. ope ihmetteli kun ei ollu huomannu mitään. laitetiin isot laput niihin poikki luokan meneviin kattopalkkeihin ja kaikki pojat taka osaan ja kopsattiin sanat lapuista.
meen lukkal oli yks historian nero ja se kinas aina tunnit koukkusen kanssa ja oli muuten lähes aina oikeassa. meni tunnit kivastikun ne väänsivät keskenään historiaa... - ex kokemäkeläinen
olit kirjoittanut ... kirjoitti:
Olet kirjoittanut :"joo, kyl se on jännä vaikka mulla on perhe perustettuna tänne uudelle paikalle" ...
Niin , tästä lauseesta vain päättelin , että sinulla olisi/on pieniä lapsia :) ... toki voin olla väärässä . Onhan se kahdestaan vaimon/tyttöystävänkin kanssa tavallaan pieni perheyksikkö .
Olen pahoillani , jos mielestäsi utelin sellaista mitä ei olisi pitänyt .
On totta , että ei nykyään enää mennä kyläilemään kovinkaan usein ex-tempore pohjalta , aina pitää erikseen kutsua ... minä itse pidän enemmän sellaisesta vapaasta ja rennosta eteläeurooppalaisesta tyylistä ja sielläkin on niin , että jos haluaa olla rauhassa , niin pistää vain ovet lukkoon , eikä kukaan väkisinkään sisään tule :)...on mulla kaks pientä lasta ja kohta koulurumpa alkaa...
- nopeammin , kuin
on mulla kaks pientä lasta ja kohta koulurumpa alkaa...
vanhemmat haluaisivatkaan . Päivät ja viikot menevät yhdessä hujauksessa , vuosista puhumattakaan ( ainakin aikuisten näkökulmasta ). Siitä ajasta kun lapset ovat pieniä ja kotona , pitää pyrkiä nauttimaan täysillä ... jokaisesta hetkestä . Vaikka ne aina eivät yhtä ihania olisikaan ... joskus eräs äiti sanoi , että : Lapset ovat ihanimmillaan silloin , kun ne nukkuvat ... :)
- käsityönopettajanne ...
oishan niitä paljon, mutta ei niitä täällä voi kertoa. ehkä yksi olisi sellainen kun pojat löysi käsityöluokasta kossupullon ja pihistivät sen. se oli open jemma pullo, kun se kävi välillä hörpyillä. oli muuten aika kiukkuinen kun huomasi pullon hävinneen.
noi suruviestit? toisen muistan se oli se juna juttu, mutta mikä se toinen oli?
tuli toinenkin mieleen kun luntattiin ruotsin tunnilla ja kaikki pojat sai sanakokeista täydet. ope ihmetteli kun ei ollu huomannu mitään. laitetiin isot laput niihin poikki luokan meneviin kattopalkkeihin ja kaikki pojat taka osaan ja kopsattiin sanat lapuista.
meen lukkal oli yks historian nero ja se kinas aina tunnit koukkusen kanssa ja oli muuten lähes aina oikeassa. meni tunnit kivastikun ne väänsivät keskenään historiaa...sama ihminen , joka menehtyi tässä toissavuonna ?
Toinen oli tosiaan se junaonnettomuus , toinen taasen sattui rippikoululeirillä ... hän oli tyttö .
Kävitkö muuten kertaakaan siellä Rantalan Discoissa ? - ex kokemäkeläinen
käsityönopettajanne ... kirjoitti:
sama ihminen , joka menehtyi tässä toissavuonna ?
Toinen oli tosiaan se junaonnettomuus , toinen taasen sattui rippikoululeirillä ... hän oli tyttö .
Kävitkö muuten kertaakaan siellä Rantalan Discoissa ?ei opettanut mua mut rinnakkais luokkia.
kyl niis dickois tuli muutama kerta käytyy. olin ujo ja hiljainen, ett tuli siel nurkas oltuu isojen poikien takana, kun ei kehannu lähestyy tyttöjä.
sit se oli iso juttu kun dingo kävi seuratalolla. - ex kokemäkeläinen
nopeammin , kuin kirjoitti:
vanhemmat haluaisivatkaan . Päivät ja viikot menevät yhdessä hujauksessa , vuosista puhumattakaan ( ainakin aikuisten näkökulmasta ). Siitä ajasta kun lapset ovat pieniä ja kotona , pitää pyrkiä nauttimaan täysillä ... jokaisesta hetkestä . Vaikka ne aina eivät yhtä ihania olisikaan ... joskus eräs äiti sanoi , että : Lapset ovat ihanimmillaan silloin , kun ne nukkuvat ... :)
mul on kyl ihanat lapset myös hereil, vaikka kiva niit on joskus katsella kun ne nukkuu ja tuhisee. onneks itellä semmonen työ ett saa olla paljon lasten kanssa kotona.
- hyvin ...
mul on kyl ihanat lapset myös hereil, vaikka kiva niit on joskus katsella kun ne nukkuu ja tuhisee. onneks itellä semmonen työ ett saa olla paljon lasten kanssa kotona.
asiat , kun saat viettää lastesi kanssa enemmän aikaa , kuin mistä moni vain haaveilee . Nykyään monella on kuitenkin se uraputki päällä ja elämä pelkkää työtä , vaikka maailmassa on paljon tärkeämpiäkin asioita kuin työ . Yhteiskunta vain on tällä hetkellä hyvin työkeskeinen . Ja esimerkiksi kötiäitiyttä/isyyttä ei arvosteta , niinkuin sitä kuuluisi arvostaa .
Itse en ole mikään työkeskeinen uraputkinainen luonteeltani , enkä myöskään mikään ns. suorittaja . Työ on toki tärkeää , muttei kuitenkaan niin tärkeää . - niissä ...
ei opettanut mua mut rinnakkais luokkia.
kyl niis dickois tuli muutama kerta käytyy. olin ujo ja hiljainen, ett tuli siel nurkas oltuu isojen poikien takana, kun ei kehannu lähestyy tyttöjä.
sit se oli iso juttu kun dingo kävi seuratalolla.discoissa ainoastaan pari kertaa ... en oikein pitänyt meiningistä . Olin jo silloin sellainen erillainen nuori :) ... minua kiinnosti enemmän siihen aikaan muut asiat ( omasta mielestä paljon henkevämmät :) ) . Sen muistan kuitenkin , kun silmät pyöreinä aina maanantaisin koulussa kuuntelin mitä toiset tytöt olivat viikonloppuna tehneet ... tai omien kertomuksiensa mukaan ainakin , liekö sitten puolet totta !
Dingoa en käynyt katsomassa ... en tykännyt koko yhtyeestä . Sinä siis kävit katsomassa ? - ex kokemäkeläinen
niissä ... kirjoitti:
discoissa ainoastaan pari kertaa ... en oikein pitänyt meiningistä . Olin jo silloin sellainen erillainen nuori :) ... minua kiinnosti enemmän siihen aikaan muut asiat ( omasta mielestä paljon henkevämmät :) ) . Sen muistan kuitenkin , kun silmät pyöreinä aina maanantaisin koulussa kuuntelin mitä toiset tytöt olivat viikonloppuna tehneet ... tai omien kertomuksiensa mukaan ainakin , liekö sitten puolet totta !
Dingoa en käynyt katsomassa ... en tykännyt koko yhtyeestä . Sinä siis kävit katsomassa ?joo en määkään mikään fani ollut. oli vaan mentävä kun KAIKKI muutkin meni ja olihan se ekakerta kun elämässäni tapahtui jotain isoa, kun äidin pikkupoika oli rokkikonsertissa
- ex kokemäkeläinen
hyvin ... kirjoitti:
asiat , kun saat viettää lastesi kanssa enemmän aikaa , kuin mistä moni vain haaveilee . Nykyään monella on kuitenkin se uraputki päällä ja elämä pelkkää työtä , vaikka maailmassa on paljon tärkeämpiäkin asioita kuin työ . Yhteiskunta vain on tällä hetkellä hyvin työkeskeinen . Ja esimerkiksi kötiäitiyttä/isyyttä ei arvosteta , niinkuin sitä kuuluisi arvostaa .
Itse en ole mikään työkeskeinen uraputkinainen luonteeltani , enkä myöskään mikään ns. suorittaja . Työ on toki tärkeää , muttei kuitenkaan niin tärkeää .oon tosi onnellinen,kun oon saannu viettää niin paljon aikaa lasten kanssa. vaikka kyllä tässä on moniin ennakkoasenteisiin törmännyt. esim vaimon töissä kaikki ihmetteli ett missä lapset on ja kun hän vastas että kotona. johon työkaveritt, ett joo joo mutta kuka lapsii hoitaa? eivät millään ymmärtänyt ett isä voi hoitaa lapsii.
- on lapsille ...
oon tosi onnellinen,kun oon saannu viettää niin paljon aikaa lasten kanssa. vaikka kyllä tässä on moniin ennakkoasenteisiin törmännyt. esim vaimon töissä kaikki ihmetteli ett missä lapset on ja kun hän vastas että kotona. johon työkaveritt, ett joo joo mutta kuka lapsii hoitaa? eivät millään ymmärtänyt ett isä voi hoitaa lapsii.
aivan yhtä tärkeää , kuin äidinkin ... molempiahan tarvitaan . Ja mitä muiden mielipiteistä , te elätte omaa elämäänne ja teette itse omat päätöksenne ... se mikä sopii teille ja tuntuu teistä itsestänne hyvältä , on aina oikea päätös .
Koti-isyys on tällä hetkellä kuitenkin nousussa . Nythän jää jo paljon isiä aitien sijaan kotiin lasta hoitamaan . Kaikilla vain ei ole tälläista mahdollisuutta . - siinäkin ...
joo en määkään mikään fani ollut. oli vaan mentävä kun KAIKKI muutkin meni ja olihan se ekakerta kun elämässäni tapahtui jotain isoa, kun äidin pikkupoika oli rokkikonsertissa
mielessä erillainen , kun minun oli vaan periaatteessa tehtävä kaikki toisin , kuin muut teki :) ... no joo , ei kai se aina ihan sentään noinkaan ollut . Tupakkaa en silti koskaan vetänyt , enkä ole nyt " vanhoilla " päivillänikään enää aloittanut :) ja alkoholiakin maistoin ensimmäisen kerran vasta 18-vuotiaana ... jäinköhän jostain paitsi ?
- ex kokemäkeläinen
on lapsille ... kirjoitti:
aivan yhtä tärkeää , kuin äidinkin ... molempiahan tarvitaan . Ja mitä muiden mielipiteistä , te elätte omaa elämäänne ja teette itse omat päätöksenne ... se mikä sopii teille ja tuntuu teistä itsestänne hyvältä , on aina oikea päätös .
Koti-isyys on tällä hetkellä kuitenkin nousussa . Nythän jää jo paljon isiä aitien sijaan kotiin lasta hoitamaan . Kaikilla vain ei ole tälläista mahdollisuutta .samaa mieltä kanssasi, mutt kyll näitä ratkaisuita on saanut selitellä kyllästymiseen asti. on vaan vieläkin niin paljon miehiä mille vaimo saa keittää illalla teeveden valmiiksi, niin miehen ei tarvi kuin lämmittää se aamulla.
uskon kun tästä mennään vielä muutama vuosi eteenpäin niin ihmiset on meille kateelisia rohkeista ratkaisuista. - ex kokemäkeläinen
siinäkin ... kirjoitti:
mielessä erillainen , kun minun oli vaan periaatteessa tehtävä kaikki toisin , kuin muut teki :) ... no joo , ei kai se aina ihan sentään noinkaan ollut . Tupakkaa en silti koskaan vetänyt , enkä ole nyt " vanhoilla " päivillänikään enää aloittanut :) ja alkoholiakin maistoin ensimmäisen kerran vasta 18-vuotiaana ... jäinköhän jostain paitsi ?
olin kanssa täysikäinen kun kyseisiin aineisiin sorruin, mutt silti tuli kierrettyy diskot ja lallintaloa ja eenokkia muutama vuosi nuoruudessa. mieleni halajasi muualle mut ku ei ollu ketään joka olisi lähtenyt matkaani ja arka kun olin niin yksin ei uskaltanut mennä, niin sitä meni vaan muiden mukana.
- tuntuu ...
samaa mieltä kanssasi, mutt kyll näitä ratkaisuita on saanut selitellä kyllästymiseen asti. on vaan vieläkin niin paljon miehiä mille vaimo saa keittää illalla teeveden valmiiksi, niin miehen ei tarvi kuin lämmittää se aamulla.
uskon kun tästä mennään vielä muutama vuosi eteenpäin niin ihmiset on meille kateelisia rohkeista ratkaisuista.että ne vaimot/tyttöystävät jossain määrin myös passaavat niitä miehiään liikaa ... opettavat " pahoille " tavoille :) . Moni nainenkin luulee olevansa korvaamaton ( kodin organisaation pyörittäjä ) tai ainakin yrittää tehdä itsestään sellaista . Kyllä ne miehet osaavat kotitaloustöitä itsekin tehdä ja saavat sen ruokansa laitettua ( eivät varmasti nälkineen ole ) , ainakin viimeistään silloin , kun joutuvat pakon eteen . Uusavuttomuuden on silloin pakko karista , kun ei ole ne äidit tai tyttöystävät/vaimot vierellä ...
- silloiset ....
olin kanssa täysikäinen kun kyseisiin aineisiin sorruin, mutt silti tuli kierrettyy diskot ja lallintaloa ja eenokkia muutama vuosi nuoruudessa. mieleni halajasi muualle mut ku ei ollu ketään joka olisi lähtenyt matkaani ja arka kun olin niin yksin ei uskaltanut mennä, niin sitä meni vaan muiden mukana.
ajatuksesi , että vaikka olisi tehnyt mieli tehdä ehkä jotakin muuta , niin tuli mentyä enimmäkseen kuitenkin ns. virran mukana ... kai siinä tulee kuvaan myöskin sellainen eristämisen ja yksinjäämisen pelko , jos tekisi vain niitä omia kuvioitaan . Murrosikä ei ole helppoa aikaa ...
Itse olin kuitenkin sellainen oman tieni kulkija ja olen vieläkin ... minulla ei ollut koskaan mitään näyttämisen tarvetta kenellekään , enkä välittänyt muiden mielipiteistäkään sen kummemmin . Tästä kaikesta on kiittäminen omia vanhempiani , jotka pitivät meitä jokaista lasta ( kaksi sisarusta minulla ) omina yksilöinään , omine tarpeine ja haluineen ... meitä ja mielipiteitämme kunnioitettiin ja ne otettiin huomioon , saimme keskustella asiasta kuin asiasta heidän kanssaan , oltiin avoimia , rehellisiä ja he olivat/ovat aina avoimia kaikelle uudelle . Vanhempiani en ole koskaan hävennyt , vaikka se nuorison keskuudessa varsin yleistä onkin . Meihin luotettiin ja me luotimme heihin .
Minne mielesi teki mennä silloin nuorempana , minne et sitten kuitenkaan mennyt ? - edelliseen ....
silloiset .... kirjoitti:
ajatuksesi , että vaikka olisi tehnyt mieli tehdä ehkä jotakin muuta , niin tuli mentyä enimmäkseen kuitenkin ns. virran mukana ... kai siinä tulee kuvaan myöskin sellainen eristämisen ja yksinjäämisen pelko , jos tekisi vain niitä omia kuvioitaan . Murrosikä ei ole helppoa aikaa ...
Itse olin kuitenkin sellainen oman tieni kulkija ja olen vieläkin ... minulla ei ollut koskaan mitään näyttämisen tarvetta kenellekään , enkä välittänyt muiden mielipiteistäkään sen kummemmin . Tästä kaikesta on kiittäminen omia vanhempiani , jotka pitivät meitä jokaista lasta ( kaksi sisarusta minulla ) omina yksilöinään , omine tarpeine ja haluineen ... meitä ja mielipiteitämme kunnioitettiin ja ne otettiin huomioon , saimme keskustella asiasta kuin asiasta heidän kanssaan , oltiin avoimia , rehellisiä ja he olivat/ovat aina avoimia kaikelle uudelle . Vanhempiani en ole koskaan hävennyt , vaikka se nuorison keskuudessa varsin yleistä onkin . Meihin luotettiin ja me luotimme heihin .
Minne mielesi teki mennä silloin nuorempana , minne et sitten kuitenkaan mennyt ?niin , rohkea tavallaan olen ollut aina ( jossain asioissa ujokin ja punastun välillä verraten helposti ), mutten kuitenkaan tyhmänrohkea ... seikkailunhalua on ollut , kuitenkin pitää yrittää minimoida kaikki ns. mahdolliset vaaratilanteet , joita voi tulla eteen mm. vaellusreissuillakin . Extreme-juttuihin en kuitenkaan lähde mukaan ... se on silkkaa hulluutta , kilpajuoksua kuoleman mahdollisuuden kanssa .
- ex kokemäkeläinen
silloiset .... kirjoitti:
Minne mielesi teki mennä silloin nuorempana , minne et sitten kuitenkaan mennyt ?tanssi on ollut aina lähellä sydäntä, mutta mun ikä ryhmässä ei ole tanssioita. ei vielä nykyäänkään löydy.kaikki huomattavasti vanhempia ja nykyään jo taas löytyy parikymppisiäkin, mikä on mielestäni hyvä asia.
- ex kokemäkeläinen
tuntuu ... kirjoitti:
että ne vaimot/tyttöystävät jossain määrin myös passaavat niitä miehiään liikaa ... opettavat " pahoille " tavoille :) . Moni nainenkin luulee olevansa korvaamaton ( kodin organisaation pyörittäjä ) tai ainakin yrittää tehdä itsestään sellaista . Kyllä ne miehet osaavat kotitaloustöitä itsekin tehdä ja saavat sen ruokansa laitettua ( eivät varmasti nälkineen ole ) , ainakin viimeistään silloin , kun joutuvat pakon eteen . Uusavuttomuuden on silloin pakko karista , kun ei ole ne äidit tai tyttöystävät/vaimot vierellä ...
joo tossa aikoinaan kun tuli kierettyä eteläsuomee niin huomasin saman asian ett monelle on vaikeeta hyöksyä, ett mies tiskaa, pyykkää ja hoitaa lapsia. on muuten monelle naiselle iso asia. meni asian takia muutama suhdekkin pipariksi kun naisen itsearvon tunne laski kun ei saanut hallita kotimaailmaa.
- ytimeen ...
joo tossa aikoinaan kun tuli kierettyä eteläsuomee niin huomasin saman asian ett monelle on vaikeeta hyöksyä, ett mies tiskaa, pyykkää ja hoitaa lapsia. on muuten monelle naiselle iso asia. meni asian takia muutama suhdekkin pipariksi kun naisen itsearvon tunne laski kun ei saanut hallita kotimaailmaa.
itsetunnostapa ( tosin hyvä itsetunto voi olla usein väärä itsearvio ) tai itseasiassa sen puutteesta on kysymys ! ... dominoiva tai siihen pyrkivä nainen/mies ei ole hyvä juttu . Suhteet ovat nykyään melkoisia valtataisteluareenoita ... toisen pitää olla aina sanomassa missä kaappi seisoo , ei siis ihme , että niin paljon liittoja päätyy eroon . Sivusta olen näitä vähän väkisinkin joutunut seuraamaan . Onneksi itselle on käynyt siinäkin mielessä hyvä onni , että omassa parisuhteessa ei ole tarvinnut tuollaisia " keinoja " käyttää . Toki jonkimmoisia kriisejä aina pitkään yhdessäoloon liittyy ... niistä pitää vain yrittää selvitä keskustelemalla rakentavasti .
- olemaan ...
tanssi on ollut aina lähellä sydäntä, mutta mun ikä ryhmässä ei ole tanssioita. ei vielä nykyäänkään löydy.kaikki huomattavasti vanhempia ja nykyään jo taas löytyy parikymppisiäkin, mikä on mielestäni hyvä asia.
minunkin yksi harrastuksistani . Käymme lähes joka viikko mieheni kanssa tanssimassa läheisessä tanssipaikassa . Siellä käy lauantaisin valtavasti ihmisiä ja ihan vain pelkän tanssimisen vuoksi ... sanotaan , että 90%:a näistä ihmisistä on käynyt tanssimassa jo vuosikausia ja hionut tanssitaitoaan monien kurssien kautta . Tanssiorkesterit ja solistit ovat erittäin hyviä ... suomen parhaimpia ja tunnetumpia ... kaikki tanssit käydään illan läpi laidasta laitaan , valssista rumbaan ja siltä väliltä .
Siellä suurin osa tanssijoista on varmasti 30-55 -vuotiaitten ikähaarukassa ... pareja on , mutta myös paljon sinkkuja . Se on paikka , jossa tanssitaidottomana ei ole oikeastaan mitään tekemistä . Anniskeluoikeudet siellä on , mutta humalaisia näkee erittäin , erittäin harvoin . Tanssit siellä alkavat aina lauantaisin klo 20.00 ja jatkuvat klo 02.00 saakka . Se on mukava yhteinen harrastus ja samalla saa rutkasti liikuntaakin .
Hallitsetko sinä tanssin perusteet ? ... oletteko vaimonne kanssa käyneet yhdessä tansseissa ? - ex kokemäkeläinen
olemaan ... kirjoitti:
minunkin yksi harrastuksistani . Käymme lähes joka viikko mieheni kanssa tanssimassa läheisessä tanssipaikassa . Siellä käy lauantaisin valtavasti ihmisiä ja ihan vain pelkän tanssimisen vuoksi ... sanotaan , että 90%:a näistä ihmisistä on käynyt tanssimassa jo vuosikausia ja hionut tanssitaitoaan monien kurssien kautta . Tanssiorkesterit ja solistit ovat erittäin hyviä ... suomen parhaimpia ja tunnetumpia ... kaikki tanssit käydään illan läpi laidasta laitaan , valssista rumbaan ja siltä väliltä .
Siellä suurin osa tanssijoista on varmasti 30-55 -vuotiaitten ikähaarukassa ... pareja on , mutta myös paljon sinkkuja . Se on paikka , jossa tanssitaidottomana ei ole oikeastaan mitään tekemistä . Anniskeluoikeudet siellä on , mutta humalaisia näkee erittäin , erittäin harvoin . Tanssit siellä alkavat aina lauantaisin klo 20.00 ja jatkuvat klo 02.00 saakka . Se on mukava yhteinen harrastus ja samalla saa rutkasti liikuntaakin .
Hallitsetko sinä tanssin perusteet ? ... oletteko vaimonne kanssa käyneet yhdessä tansseissa ?joo kyllähän noita parketteja on tullut kierettyä. emme käy paljon tanseiss, lähinnä juhlissa ja pikkujouluissa tulee tanssittua ja niisä meneekin sit koko ilta. ei tuu arjesta lähettyä kun haluaa olla vaan lasten kanssa sen aikaa kun aikaa on.
- ex kokemäkeläinen
ytimeen ... kirjoitti:
itsetunnostapa ( tosin hyvä itsetunto voi olla usein väärä itsearvio ) tai itseasiassa sen puutteesta on kysymys ! ... dominoiva tai siihen pyrkivä nainen/mies ei ole hyvä juttu . Suhteet ovat nykyään melkoisia valtataisteluareenoita ... toisen pitää olla aina sanomassa missä kaappi seisoo , ei siis ihme , että niin paljon liittoja päätyy eroon . Sivusta olen näitä vähän väkisinkin joutunut seuraamaan . Onneksi itselle on käynyt siinäkin mielessä hyvä onni , että omassa parisuhteessa ei ole tarvinnut tuollaisia " keinoja " käyttää . Toki jonkimmoisia kriisejä aina pitkään yhdessäoloon liittyy ... niistä pitää vain yrittää selvitä keskustelemalla rakentavasti .
tappiolla oon sellaista sorttia, ett ei itsellä niin väljä kun vain muut ovat tyytyväisiä.
- asia , että ...
tappiolla oon sellaista sorttia, ett ei itsellä niin väljä kun vain muut ovat tyytyväisiä.
on kykyä asettua toisen ihmisen asemaan ja riittää empatiaa . Sympatia ja empatiahan ovat hiukan eri asioita ... sympaattinen ihminen voivottelee toisen " surkeutta " ja omalla tavallaan lisääkin ehkä sitä , vaikkei tarkoitus olisikaan ... empaattinen ihminen taasen osoittaa kyllä myötätuntoaan , mutta pyrkii samalla kehittämään ratkaisua miten päästäisiin parempaan tilanteeseen . Se on rakentavampaa ja luulen , että kuulut näihin jälkimmäisiin , eli empaattisiin ihmisiin ... osuinko oikeaan ?
Se on tavallaan oppina ihan käyttökelpoinen , että :" tee niin toisille , kuin haluaisit itsellesi tekemän " ... kuitenkaan en usko siihenkään , että aina kannattaa kääntää toinen poski , kun itseä satutetaan henkisesti . Raja johonkin pitää vetää ja se on ihan tervettä toimintaa . Kaikkea ei tarvitse , eikä saa hyväksyäkään mitä itselle tehdään . Koska jos antaa ymmärtää , että niin voi tehdä , ihmiset kyllä nykypäivänä käyttävät sitä surutta hyväkseen .
En vain ymmärrä sitä miksi ns. kiltteydestä on nykyään tehty lähes kirosana ... itse en pidä mistään machomiehistä . Sellaisen luonteen omaavat kierrän kaukaa , sillä jo metrien päästä huomaa , miten lapsenkengissä ne ovat ... henkisesti kypsymättömiä . - että ...
joo kyllähän noita parketteja on tullut kierettyä. emme käy paljon tanseiss, lähinnä juhlissa ja pikkujouluissa tulee tanssittua ja niisä meneekin sit koko ilta. ei tuu arjesta lähettyä kun haluaa olla vaan lasten kanssa sen aikaa kun aikaa on.
itsellä on erillaiset mahdollisuudet lähteä sinne tanssiparketille pyörähtelemään , kun ei ole niitä lapsia .
Montako rinnakkaisluokkaa teillä silloin oli ? ... oliko luokallanne hyvä luokkahenki ? ... oletko ollut yhteydessä silloisten luokkatoverien kanssa jälkeenpäin ? - ex kokemäkeläinen
asia , että ... kirjoitti:
on kykyä asettua toisen ihmisen asemaan ja riittää empatiaa . Sympatia ja empatiahan ovat hiukan eri asioita ... sympaattinen ihminen voivottelee toisen " surkeutta " ja omalla tavallaan lisääkin ehkä sitä , vaikkei tarkoitus olisikaan ... empaattinen ihminen taasen osoittaa kyllä myötätuntoaan , mutta pyrkii samalla kehittämään ratkaisua miten päästäisiin parempaan tilanteeseen . Se on rakentavampaa ja luulen , että kuulut näihin jälkimmäisiin , eli empaattisiin ihmisiin ... osuinko oikeaan ?
Se on tavallaan oppina ihan käyttökelpoinen , että :" tee niin toisille , kuin haluaisit itsellesi tekemän " ... kuitenkaan en usko siihenkään , että aina kannattaa kääntää toinen poski , kun itseä satutetaan henkisesti . Raja johonkin pitää vetää ja se on ihan tervettä toimintaa . Kaikkea ei tarvitse , eikä saa hyväksyäkään mitä itselle tehdään . Koska jos antaa ymmärtää , että niin voi tehdä , ihmiset kyllä nykypäivänä käyttävät sitä surutta hyväkseen .
En vain ymmärrä sitä miksi ns. kiltteydestä on nykyään tehty lähes kirosana ... itse en pidä mistään machomiehistä . Sellaisen luonteen omaavat kierrän kaukaa , sillä jo metrien päästä huomaa , miten lapsenkengissä ne ovat ... henkisesti kypsymättömiä .oot aika hyvä noissa päätelmissäsi.
- ex kokemäkeläinen
että ... kirjoitti:
itsellä on erillaiset mahdollisuudet lähteä sinne tanssiparketille pyörähtelemään , kun ei ole niitä lapsia .
Montako rinnakkaisluokkaa teillä silloin oli ? ... oliko luokallanne hyvä luokkahenki ? ... oletko ollut yhteydessä silloisten luokkatoverien kanssa jälkeenpäin ?en oo nähny oikeastaan ketään. lähdin aika pian kiertään maakuntaa ja työ on aina ollut muuualla kuin kokemäellä.
meitä oli muistaakseni 4 rinnakkaista - oletkin ...
oot aika hyvä noissa päätelmissäsi.
ex-kokemäkeläinen , en silti tiedä kuka olet ja itseasiassa se ei ole edes oleellista . Näin on parempi kun kumpikin pysyy anonyymina . Niin , kirjoitustyylistä sisältöineen pystyy päättelemään jonkin verran millainen toinen ihminen on , mutta enhän minä nyt kuitenkaan mikään grafologi ole :) ... joskus sitä luulee olevansa " suurikin " ihmistuntija , olematta sitä kuitenkaan .
- oli silloin ...
en oo nähny oikeastaan ketään. lähdin aika pian kiertään maakuntaa ja työ on aina ollut muuualla kuin kokemäellä.
meitä oli muistaakseni 4 rinnakkaistaneljä rinnakkaisluokkaa . Yhteishengen hyvyys oli luokilla vaihteleva . Oman luokkani yhteishenki parani loppua kohden niin , että opettajat oikein mainitsivat siitä ja kehuivat luokkaamme . Alussa se ei ollut hyvä ... koulukiusaamisia ilmeni ja varmasti myös muillakin luokilla .
Itseasiassa en ole itsekään ollut kuin parin yläasteaikaisen kaverin kanssa tekemisissä silloin tällöin . Paremminkin ala-asteen aikana solmitut ystävyyssuhteet ovat kantaneet tähän päivään saakka .
- kierrän kaukaa
Kammottava rehukylä tämä Kokemäki. Kepu hallitsee kaikkea paikkakunnalla ja väki vähenee.
Veroäyri nousee, kaupungin investoinnit työpaikkoihin ovat olemattomat. Yrittäjiä rukoillaan polvillaan lisää, mutta kunnan vetovoima on olematon.
Viime kesänä ihmettelin väenpaljoutta rompetorilla Peipohjassa. Varmaan jokin valtatie 2:n seutuville sijoitettu bisnes toimisi, mutta eväät maatalousjunteilta on loppu.
Kepu on pilannut Kokemäen. Kiitos.- ex kokemäkeläinen
no missäs on toisin??? kyl kaikki pikku kaupungit on samassa asemassa. sit tietys ois isot paikkakunnat missä naaapurin grillinkäryt tulee ikkunasta sisään ni onko se sit hienoo???
- olen ....
samaa mieltä . Kehityskelpoinen olisi kaupunki , mutta tosiaan keskustan porukka on tehnyt monessa asiassa hallaa paikkakunnalle . Aikanaan esim. Lännen tehtaita ja varuskuntaakin kaavailtiin kokemäelle , mutta kyseinen sakki pisti hanttiin minkä kerkesi ja " voitti " . Moni asia johtuu myöskin kaupunginhallituksen surkeista päätöksistä . Siellä saavat nämä isä/äiti aurinkoiset jyllätä vapaasti .
- ex kokemäkeläinen
mulla yläasteelta aika huonot muistot. kuuluin näihin kiusattuihin, ei mua eniten kiusattu, mutta riittävästi. varmaankin tästä johtuen ei oo noit yläasteen kavereita kuin yks ja sekin pari vuotta nuorempi.
- kuvitella ...
miten henkisesti raskasta aikaa se sinulle silloin oli . Silloinhan ei koulukiusaamiseen vielä otettu kiinni samoin , kuin nykypäivänä . Opettajatkin saattoivat jopa yhtyä siihen ... eli se siitä vastuullisesta aikuisuudesta silloin . Tietenkin voimme asian ajatella myös käänteisesti niin , että jos olisi oltu silloin enemmän tietoisia , olisi luultavasti toimittu toisin !
Oliko sinulla ketään , kelle saatoit puhua näistä asioista ? ... olivatko vanhempasi , opettajasi tietoisia tästä ? ... kuuluiko kiusaajiin koko luokka muita henkilöitä vai oliko se rajatumpi ryhmä ? - ex kokemäkeläinen
kuvitella ... kirjoitti:
miten henkisesti raskasta aikaa se sinulle silloin oli . Silloinhan ei koulukiusaamiseen vielä otettu kiinni samoin , kuin nykypäivänä . Opettajatkin saattoivat jopa yhtyä siihen ... eli se siitä vastuullisesta aikuisuudesta silloin . Tietenkin voimme asian ajatella myös käänteisesti niin , että jos olisi oltu silloin enemmän tietoisia , olisi luultavasti toimittu toisin !
Oliko sinulla ketään , kelle saatoit puhua näistä asioista ? ... olivatko vanhempasi , opettajasi tietoisia tästä ? ... kuuluiko kiusaajiin koko luokka muita henkilöitä vai oliko se rajatumpi ryhmä ?ei ollut purkupaikkaa, vasta nyt aikuisena sen on tajunnut millaista se oikeesti oli. ei sitä silloin osannut ajatella, se vaan jotenkin kuului asiaan. kiusaajat vaihteli välillä oli vähän seesteisempää ja välil vähän pahempaa.oli siin pari sellaista vakio tyyppiä mitkä enemmän kuin muut.
- oleminen ...
ei ollut purkupaikkaa, vasta nyt aikuisena sen on tajunnut millaista se oikeesti oli. ei sitä silloin osannut ajatella, se vaan jotenkin kuului asiaan. kiusaajat vaihteli välillä oli vähän seesteisempää ja välil vähän pahempaa.oli siin pari sellaista vakio tyyppiä mitkä enemmän kuin muut.
ei ole mikään normaali olotila . Se , että joutuu siitä enemmän tai vähemmän kärsimään murentaa monen itsetunnon pohjalukemiin ... murrosikä on herkkä vaihe ihmisen elämässä . Toisaalta ymmärrän senkin , miten vaikea ikätovereiden on asiaan puuttua leimaamisen pelossa , vaikka heistä olisi epämiellyttävää seurata sitä sivusta . Aikuisella on kuitenkin vastuu ... eivätkö opettajat huomanneet mitään ? Miten yleensä jaksoit ? ... jouduitko fyysisen kiusaamisen kohteeksi myös ? ... pelottiko sinua koskaan mennä kouluun ja pinnasitko sen takia ? ... oliko sinulla sen takia psykosomaattisia oireita esim. vatsakipua ?
Anteeksi , että kyselen ... olen kuitenkin aina tuominnut kiusaamisen , enkä ole myöskään itsekään sortunut kiusaamiseen . - ex kokemäkeläinen
oleminen ... kirjoitti:
ei ole mikään normaali olotila . Se , että joutuu siitä enemmän tai vähemmän kärsimään murentaa monen itsetunnon pohjalukemiin ... murrosikä on herkkä vaihe ihmisen elämässä . Toisaalta ymmärrän senkin , miten vaikea ikätovereiden on asiaan puuttua leimaamisen pelossa , vaikka heistä olisi epämiellyttävää seurata sitä sivusta . Aikuisella on kuitenkin vastuu ... eivätkö opettajat huomanneet mitään ? Miten yleensä jaksoit ? ... jouduitko fyysisen kiusaamisen kohteeksi myös ? ... pelottiko sinua koskaan mennä kouluun ja pinnasitko sen takia ? ... oliko sinulla sen takia psykosomaattisia oireita esim. vatsakipua ?
Anteeksi , että kyselen ... olen kuitenkin aina tuominnut kiusaamisen , enkä ole myöskään itsekään sortunut kiusaamiseen .kyl se vähän semmosta oli, ettei osannut vaatia parempaa, vaikka se päähän otti. en pinnailut koulusta. en ois uskaltanu pinnata, vaikka mitä tapahtus. oon niin lain ja sääntöjen noudattaja.
- puhumaan ...
kyl se vähän semmosta oli, ettei osannut vaatia parempaa, vaikka se päähän otti. en pinnailut koulusta. en ois uskaltanu pinnata, vaikka mitä tapahtus. oon niin lain ja sääntöjen noudattaja.
siitä jälkeenpäin kenellekään ? ... minusta nuo ovat kuitenkin senverran suuria juttuja , että niitä ei voi pitää yksin sisällään pitkiä aikoja jattämättä psyykeen joitain jälkiä . Puhuminen auttaa aina ... näin sellaiset asiat vähitellen helpottavat ja ihminen saa sielulleen rauhan ... pystyy jättämään sen taakseen .
- ex kokemäkeläinen
puhumaan ... kirjoitti:
siitä jälkeenpäin kenellekään ? ... minusta nuo ovat kuitenkin senverran suuria juttuja , että niitä ei voi pitää yksin sisällään pitkiä aikoja jattämättä psyykeen joitain jälkiä . Puhuminen auttaa aina ... näin sellaiset asiat vähitellen helpottavat ja ihminen saa sielulleen rauhan ... pystyy jättämään sen taakseen .
puhuu ei silloin eikä jälkeen, mut kyl mul on sellanen olo että oon päässy asioiden kanssa tasapainoon. oonhan luonteeltani sellainen pohdiskelija itsekseen ja sillä käyn nykyäänkin hankalia asioita läpi. voisin sanoo ett vähän niinku itseni kanssa keskustelua asioista.
- ...
puhuu ei silloin eikä jälkeen, mut kyl mul on sellanen olo että oon päässy asioiden kanssa tasapainoon. oonhan luonteeltani sellainen pohdiskelija itsekseen ja sillä käyn nykyäänkin hankalia asioita läpi. voisin sanoo ett vähän niinku itseni kanssa keskustelua asioista.
Niin , mehän olemme jokainen erillaisia ja meillä on omat selviytymiskeinomme kriiseistä . Suurimmalla osalla tulee kuitenkin pidemmän päälle vaikeuksia tunteidensa tukahduttamisen seurauksena . Hienoa on , jos sinusta tuntuu , että olet niistä selvinnyt .
On hyvä , että tämänkaltaisia palstoja on olemassa . Saa keskustella erillaisten ihmisten kanssa anonyymisti vaikeista ja aroistakin asioista ... se helpottaa ratkaisevasti monia yksinäisiä ihmisiä .
- ex kokemäkeläinen
joo mulla ainakin aika jännä tunne keskustella näin, ei tiedä kuka toinen on. mulla on pieni aavistus sust, mutta en yhtään varma ja en kyllä muista sua, jos oot se keneksi epäilen.
- edes niitä ...
aavistuksia :) , enkä edes yritä arvailla kuka olet . Näin on hyvä . Kanssasi on mukava keskustella ja vaihtaa mielipiteitä . Ja hienoa on , että on tavallaan " yhteisiä " muistoja niiltä yläasteen ajoilta ...
Vaikka eihän se ole kiellettyä , että arvailee toisen henkilöllisyyttä jne . ... se vain kuuluu uteliaaseen ihmisluontoon :) ! - ex kokemäkeläinen
edes niitä ... kirjoitti:
aavistuksia :) , enkä edes yritä arvailla kuka olet . Näin on hyvä . Kanssasi on mukava keskustella ja vaihtaa mielipiteitä . Ja hienoa on , että on tavallaan " yhteisiä " muistoja niiltä yläasteen ajoilta ...
Vaikka eihän se ole kiellettyä , että arvailee toisen henkilöllisyyttä jne . ... se vain kuuluu uteliaaseen ihmisluontoon :) !sellainen etiäinen, eikä sillä tosiaan ole merkitystä.missäs jatkoit koulun jälkeen opiskelua ja mitä puuhailet nykyään?
- jälkeen ...
sellainen etiäinen, eikä sillä tosiaan ole merkitystä.missäs jatkoit koulun jälkeen opiskelua ja mitä puuhailet nykyään?
lukioon ja sitten olen opiskellut muualla ... eli työtä ja opiskelua on ollut kuvioissa . Työ on suuntautunut tuonne terv.huoltoalan puolelle .
- ex kokemäkeläinen
jälkeen ... kirjoitti:
lukioon ja sitten olen opiskellut muualla ... eli työtä ja opiskelua on ollut kuvioissa . Työ on suuntautunut tuonne terv.huoltoalan puolelle .
koulun jälkeen töihin ja vasta parikymppisenä lukemaan ammattia, samalla alalla olen edelleenkin.
- vielä sitä ...
koulun jälkeen töihin ja vasta parikymppisenä lukemaan ammattia, samalla alalla olen edelleenkin.
aikaa , kun saattoi peruskoulun jälkeen mennä töihinkin . Enää sitä mahdollisuutta ei ole . Sanoit kuitenkin , että olet vielä samalla alalla ... olet motivoitunut työhösi ? ... se on tärkeää , että kokee työnsä mielekkääksi .
Olen miettinyt sitä , miten paljon nykyään on nuorilla erillaisia valinnanmahdollisuuksia mm. koulutuksen suhteen peruskoulun jälkeen ... enemmän kuin koskaan ennen . Mutta silti huomattava osa jää auttamattomasti jalkoihin ... syrjäytyy . Miksi ? ... johtuuko se yksinkertaisesti tästä armottomasta yhteiskunnan mallista ... joka on hyvin kilpailuhenkinen , kilpailusysteemi loistaa kaikkialla , ja se aloitetaan jo päiväkodista . Vain ns. huippuyksilöt saavat tukea joka taholta ja hieman heikommat kokevat itsensä huonoiksi ja luovuttavat . Minusta kaikkien ei tarvitse olla niitä akateemisesti kouluttautuneita ... käsityöammatit sun muut nousevat vielä arvoon arvaamattomaan ja ovatkin jo kovasti nousussa . Erilaisten alojen ja taitojen lahjakkuuksia on yksinkertaisesti tuhottu paljon tuolla kilpailusysteemillä ja tullaan vielä tuhoamaankin . Sillä ei ole merkitystä , onko sinulla hieno titteli ja komea ulkoinen status ( tosin raha merkitsee nykypäivänä liian paljon ... jos sinulla on sitä paljon , arvostuksesi nousee välittömästi . Raha on Jumala nykyään ! ) , sillä on merkitystä mitä tunnet sydämelläsi ja ajattelet omilla aivoillasi ... sydämen sivistys on ensisijaista . Ja tunneäly ... sekin on vähenemään päin . Ihmiset eivät niin enää välitä toisistaan . Älykkyys ei ole kuitenkaan sidoksissa kovinkaan paljon ammattiisi . - ex kokemäkeläinen
vielä sitä ... kirjoitti:
aikaa , kun saattoi peruskoulun jälkeen mennä töihinkin . Enää sitä mahdollisuutta ei ole . Sanoit kuitenkin , että olet vielä samalla alalla ... olet motivoitunut työhösi ? ... se on tärkeää , että kokee työnsä mielekkääksi .
Olen miettinyt sitä , miten paljon nykyään on nuorilla erillaisia valinnanmahdollisuuksia mm. koulutuksen suhteen peruskoulun jälkeen ... enemmän kuin koskaan ennen . Mutta silti huomattava osa jää auttamattomasti jalkoihin ... syrjäytyy . Miksi ? ... johtuuko se yksinkertaisesti tästä armottomasta yhteiskunnan mallista ... joka on hyvin kilpailuhenkinen , kilpailusysteemi loistaa kaikkialla , ja se aloitetaan jo päiväkodista . Vain ns. huippuyksilöt saavat tukea joka taholta ja hieman heikommat kokevat itsensä huonoiksi ja luovuttavat . Minusta kaikkien ei tarvitse olla niitä akateemisesti kouluttautuneita ... käsityöammatit sun muut nousevat vielä arvoon arvaamattomaan ja ovatkin jo kovasti nousussa . Erilaisten alojen ja taitojen lahjakkuuksia on yksinkertaisesti tuhottu paljon tuolla kilpailusysteemillä ja tullaan vielä tuhoamaankin . Sillä ei ole merkitystä , onko sinulla hieno titteli ja komea ulkoinen status ( tosin raha merkitsee nykypäivänä liian paljon ... jos sinulla on sitä paljon , arvostuksesi nousee välittömästi . Raha on Jumala nykyään ! ) , sillä on merkitystä mitä tunnet sydämelläsi ja ajattelet omilla aivoillasi ... sydämen sivistys on ensisijaista . Ja tunneäly ... sekin on vähenemään päin . Ihmiset eivät niin enää välitä toisistaan . Älykkyys ei ole kuitenkaan sidoksissa kovinkaan paljon ammattiisi .ett lapset saavatnykyään kaiken eteensä valmiina, kun jotain halutaan ni se saadaan. ei oo paljon millä leikitään, vaan eletään tietokoneen kanssa virtuaali maailmassa missä kaikki onnistuu. voilyödä,potkia yms. eikä kukaan itke tai sanopahasti, vaan saatjatkaa elämääetenpäin entistä paremmin asein ja korkeamalla tasolla. lapsilla/ nuorilla tarttisi olla enemmän oikeeta elämää ei oo enää kavereiden kanssa leikkejä sillai kun meidän nuoruudessa/lapsuudessa. oon tossa seurannut lapsia ei ne enää leiki vaan ne katsoo videoo tai pelaaa tietokoneella. ei monetkaan osaa enää leikkiä. mikä onkin harmilloinen juttu ja jo vähän yli kymmen vuotiaan kyselee seksistä ja ovat niin aikuisia että mitähän tulevaisuus tuo tullessaan?
- ex kokemäkeläinen
vielä sitä ... kirjoitti:
Olen miettinyt sitä , miten paljon nykyään on nuorilla erillaisia valinnanmahdollisuuksia mm. koulutuksen suhteen peruskoulun jälkeen ... enemmän kuin koskaan ennen . Mutta silti huomattava osa jää auttamattomasti jalkoihin ... syrjäytyy . Miksi ? ... johtuuko se yksinkertaisesti tästä armottomasta yhteiskunnan mallista ... joka on hyvin kilpailuhenkinen , kilpailusysteemi loistaa kaikkialla , ja se aloitetaan jo päiväkodista . Vain ns. huippuyksilöt saavat tukea joka taholta ja hieman heikommat kokevat itsensä huonoiksi ja luovuttavat . Minusta kaikkien ei tarvitse olla niitä akateemisesti kouluttautuneita ... käsityöammatit sun muut nousevat vielä arvoon arvaamattomaan ja ovatkin jo kovasti nousussa . Erilaisten alojen ja taitojen lahjakkuuksia on yksinkertaisesti tuhottu paljon tuolla kilpailusysteemillä ja tullaan vielä tuhoamaankin . Sillä ei ole merkitystä , onko sinulla hieno titteli ja komea ulkoinen status ( tosin raha merkitsee nykypäivänä liian paljon ... jos sinulla on sitä paljon , arvostuksesi nousee välittömästi . Raha on Jumala nykyään ! ) , sillä on merkitystä mitä tunnet sydämelläsi ja ajattelet omilla aivoillasi ... sydämen sivistys on ensisijaista . Ja tunneäly ... sekin on vähenemään päin . Ihmiset eivät niin enää välitä toisistaan . Älykkyys ei ole kuitenkaan sidoksissa kovinkaan paljon ammattiisi .koskaan työtön ja opistoasteen tutkinto luettuna, niin mulla on alallanivapaus valita mitä teen aina löytyy työpaikka jos nykyinen homma alkaa tympii.olen onnellisessa asemassa et saan tehdä työtä joka on mielenkiintoista ja vaihtelevaa, sekävastaa koulutustanija mieltymyksiäni ja työ yhteisöni ei voisi olla parempi henkinen mitä se on. varmaankin se edesauttaa jaksamaan lapsuus/koulumuistojen kanssa, kun nyt saa arvostusta ja koen tekeväni yhteiskunnallisesti merkityksellistä työtä. ei oo mitään liukuhihna hommaa vaan, saa kokoajan toteuttaa itseensä sekä tehdä asioita millä on merkitystä monen tulevaisuuteen.
- silloin ...
ett lapset saavatnykyään kaiken eteensä valmiina, kun jotain halutaan ni se saadaan. ei oo paljon millä leikitään, vaan eletään tietokoneen kanssa virtuaali maailmassa missä kaikki onnistuu. voilyödä,potkia yms. eikä kukaan itke tai sanopahasti, vaan saatjatkaa elämääetenpäin entistä paremmin asein ja korkeamalla tasolla. lapsilla/ nuorilla tarttisi olla enemmän oikeeta elämää ei oo enää kavereiden kanssa leikkejä sillai kun meidän nuoruudessa/lapsuudessa. oon tossa seurannut lapsia ei ne enää leiki vaan ne katsoo videoo tai pelaaa tietokoneella. ei monetkaan osaa enää leikkiä. mikä onkin harmilloinen juttu ja jo vähän yli kymmen vuotiaan kyselee seksistä ja ovat niin aikuisia että mitähän tulevaisuus tuo tullessaan?
omassa nuoruudessa paljon vanhemmilta kysytty , että : " Mitä me tehtäis ? " ... virikkeitä löytyi maalaisympäristöstä paljon ... en muista silloin katsoneeni kovinkaan paljon edes tv:tä , en nimittäin katso nykyäänkään . Kirjoja luin sen sijaan paljon , opinhan lukemaan jo 5-vuotiaana .
Ongelmaksi on nykyään muodostunut nuorten passivoituminen tv:n , videoiden ja netin ääreen . Ja sanoitkin osuvasti , että eletään " virtuaalimaailmassa " ... fakta ja fiktio sekoittuu , on vääränlaisia idoleita ja sankareita , joiden kautta eletään ja joissa ei ole mitään ihannoitavaa tai sankarillista oikeassa elämässä .
On niitä nuoria , jotka saavat kaiken valmiina eteensä ja ns. " passataan " pilalle ... heillä ei ole mitään pitkäjännitteisyyttä , kaikki pitää saada " nythetimulle" - periaatteella , eikä heillä ole myöskään arjen sietokykyä ... elämän pitää olla ainaista liikkeessä olemista , juhlimista jne .
Sitten on se toinen ryhmä , joka joutuu taistelemaan olemassaolostaan ja muusta selviytymisestä arjessa rankemmin , kuin kukaan välttämättä osaa arvata .
Nuorten ja vähän iäkkäämpienkin vanhempien ongelmana on nykyään se , ettei uskalleta olla lapsille aidosti vanhempia ... ollaan vain kavereita , eikä haluta tuottaa lapsille pettymyksiä ( vanhemmat eivät kestä itkevää lasta ) ja nimenomaan lapsen pitää oppia juuri niihinkin ... kaikkea ei voi saada , eikä siihen pidä lasta opettaakaan , vaikka kaikilla kavereilla olisi . Sitä pitää elää niiden varojen mukaan mitä itsellä on käytettävissä . Liian moni vain elää yli varojensa , siksi koska lapsille pitää antaa vähintään kaikki se mitä kavereillakin on ...
Eli loppujen lopuksihan se on vanhemmista kiinni , millaisen arvomaailman lapsi omaksuu ... se on opittua , ei synnynnäistä .
Yleistää toki ei voi , eli ei ole kaikkein nuorten lapsiperheiden ongelma ... suuren osan kyllä . - onnellinen ...
koskaan työtön ja opistoasteen tutkinto luettuna, niin mulla on alallanivapaus valita mitä teen aina löytyy työpaikka jos nykyinen homma alkaa tympii.olen onnellisessa asemassa et saan tehdä työtä joka on mielenkiintoista ja vaihtelevaa, sekävastaa koulutustanija mieltymyksiäni ja työ yhteisöni ei voisi olla parempi henkinen mitä se on. varmaankin se edesauttaa jaksamaan lapsuus/koulumuistojen kanssa, kun nyt saa arvostusta ja koen tekeväni yhteiskunnallisesti merkityksellistä työtä. ei oo mitään liukuhihna hommaa vaan, saa kokoajan toteuttaa itseensä sekä tehdä asioita millä on merkitystä monen tulevaisuuteen.
puolestasi , että asiasi ovat nyt parhain päin , vaikka nuoruuteesi kuuluikin kriisejä .
Niinhän se on , että kun arvostaa itse työtään , niin toisetkin näkevät silloin sen arvon . Ja minusta kaikki työ on arvokasta , mitään ei voi väheksyä , sillä jokaista meitä tarvitaan . Huolestuttavaa on kuitenkin tämä työtömyyden hurja kasvu ... koko ajan suurista yhtiöistä vähennetään väkeä , vaikka firmoilla menee paremmin , kuin koskaan ennen . Osakkeiden arvot kasvavat , joten osakkeidenomistajat ja johtajat siitä vain hyötyvät , että väkeä pistetään pihalle . Ennen sentään aidosti arvostettiin ihmistä ja tämän työpanosta ... nykyään ihmiset ovat vain pelkkiä hyödykkeitä , jotka voidaan suuremmitta tunnontuskitta heittää pihalle .
- ex kokemäkeläinen
huomenta!
nyt on sellainen tilanne etten pääse nettiin ennen kuin torstaina ja kova kiire päällä. joten jatketaan silloin.
HYVÄÄ ALKANUTTA VIIKKOA!!!- mainiosti ...
ja samoin sinulle toivotan mukavaa alkavaa viikkoa !
- -------------
Jos joku Kokemäeltä pitäisi teloittaa, kenet valitsisitte?
Tiedän, että monen tekisi mieli vastata "sinut", mutta nimetkää joku oikea henkilö.- vain abstrakti ...
olento :) ?
- yksi kokemäkeläinen
Telottaisin itseni, jotta pääsisin pois Satakunnan passiivisuuden mentaliteettiympäristöstä.
- maamieskoulun
köyliöläisestä ja/tai huittislaisesta henkilökunnasta
- ex kokemäkeläinen
no heippa pitkästä aikaa, mitä uutta länsi-rintamalla? mulle tuli pikainen työkomennus ja töissä ei ollut nettiä käytössä. mut nyt pääsiäinen vapaata ja sit taas mennään.
- sinulle ...
ja hyvää , sekä rauhaisaa pääsiäistä toivottelen ! ... olen pahoillani , etten eilen päässyt vastaamaan sinulle . No , parempi myöhään kuin ei milloinkaan .
Onko teillä perheenne kanssa joitain erityisiä traditioita pääsiäisenä ? ... lasten kanssa on varmaan ihana puuhastella kaikkea mm. kananmunien maalaamista jne .
Minä vietän pääsiäisen nyt ihan kahdestaan mieheni kanssa . Kokemäelle emme nyt lähde . Kotiin olen yrittänyt laittaa kaikkea mukavaa pääsiäiseen liittyvää ... viime viikolla toin isoon lasimaljakkoon koivun- ja pajun oksia , ja koivunoksat vihertävät nyt kauniisti , samoin kuin pajuissakin on kissat näkyvillä . Siivosin huushollin oikein kunnolla alkuviikosta ja pesin pari mattoakin koneessa ... tulivatkin oikein hyväksi . Kaikenlaisia pääsiäisherkkuja on kaapissa mm. mämmiä , joka on kylläkin vain minua varten , koska mieheni ei pidä siitä .
Pääsiäinen on ihan rauhoittumista , hiljentymistä ja Matteus-passio pitää tietenkin kuunnella , se kuuluu ihan ehdottomasti pääsiäiseen .
Silti pitää sanoa , etten ole mitenkään valtavan sidoksissa mihinkään perinteisiin , traditioihin ... niistä on välillä ihan hyvä poiketa ja tehdä jotain erillaista . Ja jokainenhan ottaa perinteistä tietysti aina itselleen ehkä jotakin ja luo itse sitten uutta . - ex kokemäkeläinen
sinulle ... kirjoitti:
ja hyvää , sekä rauhaisaa pääsiäistä toivottelen ! ... olen pahoillani , etten eilen päässyt vastaamaan sinulle . No , parempi myöhään kuin ei milloinkaan .
Onko teillä perheenne kanssa joitain erityisiä traditioita pääsiäisenä ? ... lasten kanssa on varmaan ihana puuhastella kaikkea mm. kananmunien maalaamista jne .
Minä vietän pääsiäisen nyt ihan kahdestaan mieheni kanssa . Kokemäelle emme nyt lähde . Kotiin olen yrittänyt laittaa kaikkea mukavaa pääsiäiseen liittyvää ... viime viikolla toin isoon lasimaljakkoon koivun- ja pajun oksia , ja koivunoksat vihertävät nyt kauniisti , samoin kuin pajuissakin on kissat näkyvillä . Siivosin huushollin oikein kunnolla alkuviikosta ja pesin pari mattoakin koneessa ... tulivatkin oikein hyväksi . Kaikenlaisia pääsiäisherkkuja on kaapissa mm. mämmiä , joka on kylläkin vain minua varten , koska mieheni ei pidä siitä .
Pääsiäinen on ihan rauhoittumista , hiljentymistä ja Matteus-passio pitää tietenkin kuunnella , se kuuluu ihan ehdottomasti pääsiäiseen .
Silti pitää sanoa , etten ole mitenkään valtavan sidoksissa mihinkään perinteisiin , traditioihin ... niistä on välillä ihan hyvä poiketa ja tehdä jotain erillaista . Ja jokainenhan ottaa perinteistä tietysti aina itselleen ehkä jotakin ja luo itse sitten uutta .meil ei mitään erikoista pääsiäisenä. täs perheen kanssa oleskkellaan. lapset on kasvattanut rairuohot ja maalanneet joukkoon munia ja odottaa sunnuntaita kun silloin käy pääsiäispupu piilottamassa yllätyksen piiloon ja heistä on kiva etsiä ja mutustella sen jälkeen pääsiäis karkkeja.
- tosiaan ...
meil ei mitään erikoista pääsiäisenä. täs perheen kanssa oleskkellaan. lapset on kasvattanut rairuohot ja maalanneet joukkoon munia ja odottaa sunnuntaita kun silloin käy pääsiäispupu piilottamassa yllätyksen piiloon ja heistä on kiva etsiä ja mutustella sen jälkeen pääsiäis karkkeja.
hyvä olla vain . Ei aina tarvitsekaan olla mitään erityistä tekemistä . Kävimme juuri tuossa miehen kanssa kävelemässä ... tuuli tekee ilman hieman kylmäksi , vaikka aurinko muuten paistaakin .
- ex kokemäkeläinen
tosiaan ... kirjoitti:
hyvä olla vain . Ei aina tarvitsekaan olla mitään erityistä tekemistä . Kävimme juuri tuossa miehen kanssa kävelemässä ... tuuli tekee ilman hieman kylmäksi , vaikka aurinko muuten paistaakin .
lasten kanssa tossa katottiin toys stoori, se oli aika hyvä. lapset istu päälläni ja mä nukuin sohvalla, niin kuin pieni kissanpentu,. en nähny kuin alku tekstit. nyt tarttis lähtee ulkoilee, siel on vaan niin kurasta ett kaikki vaatteet on kurassa, kun 5min oltu ulkona, mutta onneks on pyykkikone. kaikki vaatteet vaan suoraan sinne niin taas on huomen puhdasta päälle.
- aikuistenkin ...
lasten kanssa tossa katottiin toys stoori, se oli aika hyvä. lapset istu päälläni ja mä nukuin sohvalla, niin kuin pieni kissanpentu,. en nähny kuin alku tekstit. nyt tarttis lähtee ulkoilee, siel on vaan niin kurasta ett kaikki vaatteet on kurassa, kun 5min oltu ulkona, mutta onneks on pyykkikone. kaikki vaatteet vaan suoraan sinne niin taas on huomen puhdasta päälle.
on kiva katsella lasten kanssa yhdessä jotain leffoja . Oletteko käyneet katsomassa uuden Bambi-elokuvan ? ... se on aivan ihana . Ja itsekin pidän kaikista klassikoista . Joskus tulee 4-vuotiaan kummitytön kanssa jotain katsottua ... hän ei muuten viihdy television ääressä , kun tykkää olla ulkona ja luistelemassa jäähallilla , ja käy välillä ratsastamassa ponillaan ( se on osaomistuksessa ).
Yleinen suuntaus on kuitenkin se , että lasten ohjelmat ovat muuten menneet väkivaltaisempaan suuntaan , enkä pidä siitä .
Muistatko yhtään niitä lastenohjelmia , kun me olimme vielä pieniä ? ... minä muistan ja olisi loistavaa , jos niitä alkaisi tulla uudestaan . - ex kokemäkeläinen
aikuistenkin ... kirjoitti:
on kiva katsella lasten kanssa yhdessä jotain leffoja . Oletteko käyneet katsomassa uuden Bambi-elokuvan ? ... se on aivan ihana . Ja itsekin pidän kaikista klassikoista . Joskus tulee 4-vuotiaan kummitytön kanssa jotain katsottua ... hän ei muuten viihdy television ääressä , kun tykkää olla ulkona ja luistelemassa jäähallilla , ja käy välillä ratsastamassa ponillaan ( se on osaomistuksessa ).
Yleinen suuntaus on kuitenkin se , että lasten ohjelmat ovat muuten menneet väkivaltaisempaan suuntaan , enkä pidä siitä .
Muistatko yhtään niitä lastenohjelmia , kun me olimme vielä pieniä ? ... minä muistan ja olisi loistavaa , jos niitä alkaisi tulla uudestaan .nalle-luppakorva ja kyl se pikku kakkonen oli suosikki. olen samaa mieltä, että telkkarista tulee tosi vähän ohjelmaa joita voi lasten antaa katsoa. mihin tää maailma menee, mikä on tulevaisuus, kun monet antaa katsoa ns lasten ohjelmia missä tapellaan ja tapetaan, mitähän näistä lapsista tulee?
- median voimalla ...
nalle-luppakorva ja kyl se pikku kakkonen oli suosikki. olen samaa mieltä, että telkkarista tulee tosi vähän ohjelmaa joita voi lasten antaa katsoa. mihin tää maailma menee, mikä on tulevaisuus, kun monet antaa katsoa ns lasten ohjelmia missä tapellaan ja tapetaan, mitähän näistä lapsista tulee?
uusliberalistisen globalisaation tuotteita ... siihen ainakin pyrkimys on kova . Onneksi ainakin 4-vuotias kummityttöni tietää fiktion ja faktan eron elokuvan maailmassa , sitä ainakin kovasti yritti minulle selittää erään kerran ... tietenkään hänen ikäisensä ei vielä osaa suhtautua muuhun median antiin kriittisesti ja kuinka osaisikaan . Uutiset ja varsinkin säätiedotuksen katsoo tarkasti . Miettii asioita liian paljon ikäisekseen ja vanhempansa ovat joutuneetkin aika ajoin " koville " . Toisaalta lapselle pitää asiat puhuakin totuudenmukaisesti , mutta kuitenkin siten miten ikävuodet antavat periksi . Ei lapsi pysty millään ymmärtämään asioita laajemmasta näkökulmasta ja pelkästä faktatiedosta ahdistuu . Vanhemmuus ei ole nykypäivänä helppoa , mutta ei ole tottavieköön lapsuuskaan .
Tuli vielä mieleen noista väkivaltaisista lasten elokuvista jne. Oletko huomannut senkin , miten nykypäivänä suhtaudutaan esim. kuolemaan ? ... minusta lapset ja nuoret ( ei kaikki , mutta hälyttävä osa ) eivät enää ymmärrä , miten lopullista se on ja miten elämää pitäisi varjella mahdollisimman pitkään ...
Onko teille tullut ns. kinkkisiä paikkoja sen suhteen , miten lapsille/lapselle kertoa jostain häntä askarruttavasta asiasta ? - ex kokemäkeläinen
median voimalla ... kirjoitti:
uusliberalistisen globalisaation tuotteita ... siihen ainakin pyrkimys on kova . Onneksi ainakin 4-vuotias kummityttöni tietää fiktion ja faktan eron elokuvan maailmassa , sitä ainakin kovasti yritti minulle selittää erään kerran ... tietenkään hänen ikäisensä ei vielä osaa suhtautua muuhun median antiin kriittisesti ja kuinka osaisikaan . Uutiset ja varsinkin säätiedotuksen katsoo tarkasti . Miettii asioita liian paljon ikäisekseen ja vanhempansa ovat joutuneetkin aika ajoin " koville " . Toisaalta lapselle pitää asiat puhuakin totuudenmukaisesti , mutta kuitenkin siten miten ikävuodet antavat periksi . Ei lapsi pysty millään ymmärtämään asioita laajemmasta näkökulmasta ja pelkästä faktatiedosta ahdistuu . Vanhemmuus ei ole nykypäivänä helppoa , mutta ei ole tottavieköön lapsuuskaan .
Tuli vielä mieleen noista väkivaltaisista lasten elokuvista jne. Oletko huomannut senkin , miten nykypäivänä suhtaudutaan esim. kuolemaan ? ... minusta lapset ja nuoret ( ei kaikki , mutta hälyttävä osa ) eivät enää ymmärrä , miten lopullista se on ja miten elämää pitäisi varjella mahdollisimman pitkään ...
Onko teille tullut ns. kinkkisiä paikkoja sen suhteen , miten lapsille/lapselle kertoa jostain häntä askarruttavasta asiasta ?on saanut elää aika "pumpulimaailmassa", olemme varjelleet aika onnistuneesti pahalta maailmalta. kyllä he siihen sit kerkee totuttelee kun sen aika on. mielestäni lapset saa olla lapsen uskossa maailman hyvyydestä mahdollisimman pitkaan. välillä on käynyt mielessä, että ollaanko suojeltu liikaa? vaikka perusajatukseni on ett ei lasta voi suojella liikaa. katsotaan mitä aika tuo tullessaan.
kyllä täs ihaillen seuraa kun lapset leikkii kotileikkiä ja ei tiiä pyssyistä tai väkivallasta oikeastaan mitään.
mielestäni 4v ei vielä oikeesti erota mikä on totta ja mikä tarua, se on kuullut sen vaan vanhemmiltaan ett näillä on ero, mut ei oikeesti ymmärrä ja kyl noist väkivalta jutuista kun lapsi niitä pienenä katsoo niin jää alitajuntaan malli, ett näinkin asioita voi ratkaista. - pisteeseen ...
on saanut elää aika "pumpulimaailmassa", olemme varjelleet aika onnistuneesti pahalta maailmalta. kyllä he siihen sit kerkee totuttelee kun sen aika on. mielestäni lapset saa olla lapsen uskossa maailman hyvyydestä mahdollisimman pitkaan. välillä on käynyt mielessä, että ollaanko suojeltu liikaa? vaikka perusajatukseni on ett ei lasta voi suojella liikaa. katsotaan mitä aika tuo tullessaan.
kyllä täs ihaillen seuraa kun lapset leikkii kotileikkiä ja ei tiiä pyssyistä tai väkivallasta oikeastaan mitään.
mielestäni 4v ei vielä oikeesti erota mikä on totta ja mikä tarua, se on kuullut sen vaan vanhemmiltaan ett näillä on ero, mut ei oikeesti ymmärrä ja kyl noist väkivalta jutuista kun lapsi niitä pienenä katsoo niin jää alitajuntaan malli, ett näinkin asioita voi ratkaista.saakka vanhemmat pystyvät lasta varjelemaan , kaikelta ei kuitenkaan . Ja sittenhän väkisinkin lapset tulevat asioista tietoisemmiksi , kun ollaan muiden samanikäisten kanssa ja sitten ainakin , kun ollaan kouluiässä . isommat opettaa aina aina aika tehokkaasti nuorempia .
Muistan hyvin , kun olin kolmannella luokalla ja isot pojat puhuivat homoista . En tiennyt mitä se sana tarkoittaa , nauroin kuitenkin hölmistyneenä muiden mukana . Kotiin mennessäni kysyin heti isältä , mikä sellainen on . Selvisihän se sitten .
Nyt jo alle kouluikäisetkin puhuvat näistä ... tokko kuitenkaan täysin ymmärtävät mistä on kysymys .
Olen samaa mieltä siinä , että lasten pitäisi saada olla lapsia pitkän aikaa ... nyt vain tuntuu , että lapsuus ja vanhuus on tässä yhteiskunnassa tila , jonka halutaan pysyvän vain mahdollisimman lyhyen aikaa ... todella ikävää . Ei lasten ole hyvä hypätä liian aikaisin , milloin eivät vielä ole edes siihen valmiita , aikuisten maailmaan ... karuun , osittain melko julmaankin maailmaan . Vaikka osaavat lapsetkin olla julmia toisilleen .
Minusta hyvyys ja rehellisyys maan perii , kuitenkin tarvitaan sekin puoli , että osaa pitää puoliaankin . Sitä ei kuitenkaan tarvitse tehdä toista satuttaen ... muitakin keinoja on .
Tuli vielä tuosta kummitytöstä mieleen , että lapset ovat kuitenkin niin erilaisia , omia ihania yksilöitään ... toiset miettii enemmän asioita kuin toiset . Hän vain on sitä enempi ajattelevaa sorttia . Fiksu tyttö . Kuitenkin hän on vasta pieni lapsi ja sellaisena häntä kohdellaankin ja annetaan elää ... siinä mainitsemassasi pumpulimaailmassa . Mutta se , että toiset lapset vain oppii osittain itsenäisestikin nopeammin asioita ... hän esim . laskee jo helppoja peruslaskuja ja tuntee aakkoset mm. Huolimatta siitä , että niitä olisi niin kamalasti hänelle opetettu . Niin , ja väitän vielä , että hän todella ymmärtää sen faktan ja fiktion eron . No , se on toki hänelle opetettua , mutta että kuitenkin käsittää sen . - ex kokemäkeläinen
pisteeseen ... kirjoitti:
saakka vanhemmat pystyvät lasta varjelemaan , kaikelta ei kuitenkaan . Ja sittenhän väkisinkin lapset tulevat asioista tietoisemmiksi , kun ollaan muiden samanikäisten kanssa ja sitten ainakin , kun ollaan kouluiässä . isommat opettaa aina aina aika tehokkaasti nuorempia .
Muistan hyvin , kun olin kolmannella luokalla ja isot pojat puhuivat homoista . En tiennyt mitä se sana tarkoittaa , nauroin kuitenkin hölmistyneenä muiden mukana . Kotiin mennessäni kysyin heti isältä , mikä sellainen on . Selvisihän se sitten .
Nyt jo alle kouluikäisetkin puhuvat näistä ... tokko kuitenkaan täysin ymmärtävät mistä on kysymys .
Olen samaa mieltä siinä , että lasten pitäisi saada olla lapsia pitkän aikaa ... nyt vain tuntuu , että lapsuus ja vanhuus on tässä yhteiskunnassa tila , jonka halutaan pysyvän vain mahdollisimman lyhyen aikaa ... todella ikävää . Ei lasten ole hyvä hypätä liian aikaisin , milloin eivät vielä ole edes siihen valmiita , aikuisten maailmaan ... karuun , osittain melko julmaankin maailmaan . Vaikka osaavat lapsetkin olla julmia toisilleen .
Minusta hyvyys ja rehellisyys maan perii , kuitenkin tarvitaan sekin puoli , että osaa pitää puoliaankin . Sitä ei kuitenkaan tarvitse tehdä toista satuttaen ... muitakin keinoja on .
Tuli vielä tuosta kummitytöstä mieleen , että lapset ovat kuitenkin niin erilaisia , omia ihania yksilöitään ... toiset miettii enemmän asioita kuin toiset . Hän vain on sitä enempi ajattelevaa sorttia . Fiksu tyttö . Kuitenkin hän on vasta pieni lapsi ja sellaisena häntä kohdellaankin ja annetaan elää ... siinä mainitsemassasi pumpulimaailmassa . Mutta se , että toiset lapset vain oppii osittain itsenäisestikin nopeammin asioita ... hän esim . laskee jo helppoja peruslaskuja ja tuntee aakkoset mm. Huolimatta siitä , että niitä olisi niin kamalasti hänelle opetettu . Niin , ja väitän vielä , että hän todella ymmärtää sen faktan ja fiktion eron . No , se on toki hänelle opetettua , mutta että kuitenkin käsittää sen .painotan vielä sitä, ett lapselle jää mieleen tappelu ja tappaminen lasten ohjelmista. hetken päästä taas on kun ei mitään, näin tv:ssä, jos lapselle jää tämä mielikuva niin nuorena/aikuisena on pienempi kynnys satuttaa toista väkivallalla,kuin näillä jotka ei ole asiaa nähneet.
itseä vähän pelottaa kun omat lapset menee kouluun ja on tekemisissä näiden kanssa kun ei ole ohjelmia/tekemisiä kontrolloitu, voi olla aika shokki meen lapsille.
mutt kylkai maailma opettaa, olen kuitenkin tyytyväinen, ett meen lapset on saanut ellää pitkän lapsuuden,( ja tulee vielä meeen toimesta jatkumaan niin pitkään kuin vain suinkin pystyn asiaan vaikuttamaan) ei ole tarvittut kestää liianisoja murheita, niitä jotka ei kuulu lapselle. löytyy jo paljon lapsia jotka alle kouluiän joutuu kestämään/kokemaan sellaisi asioita jotka ei sovi lapsen maailmaan, näitä on yllättävän paljon.
onneksi toi vapaa kasvatus on jo vähän ohi mennyt ilmiö, se oli aika iso juttu -90 luvun lopulla kun lapsii ei saanut komentaa, eikä kieltää. oli aika hurjaa kun 4-vuotiaan haistatteli ja määräsi aikuisia. - puhut ...
painotan vielä sitä, ett lapselle jää mieleen tappelu ja tappaminen lasten ohjelmista. hetken päästä taas on kun ei mitään, näin tv:ssä, jos lapselle jää tämä mielikuva niin nuorena/aikuisena on pienempi kynnys satuttaa toista väkivallalla,kuin näillä jotka ei ole asiaa nähneet.
itseä vähän pelottaa kun omat lapset menee kouluun ja on tekemisissä näiden kanssa kun ei ole ohjelmia/tekemisiä kontrolloitu, voi olla aika shokki meen lapsille.
mutt kylkai maailma opettaa, olen kuitenkin tyytyväinen, ett meen lapset on saanut ellää pitkän lapsuuden,( ja tulee vielä meeen toimesta jatkumaan niin pitkään kuin vain suinkin pystyn asiaan vaikuttamaan) ei ole tarvittut kestää liianisoja murheita, niitä jotka ei kuulu lapselle. löytyy jo paljon lapsia jotka alle kouluiän joutuu kestämään/kokemaan sellaisi asioita jotka ei sovi lapsen maailmaan, näitä on yllättävän paljon.
onneksi toi vapaa kasvatus on jo vähän ohi mennyt ilmiö, se oli aika iso juttu -90 luvun lopulla kun lapsii ei saanut komentaa, eikä kieltää. oli aika hurjaa kun 4-vuotiaan haistatteli ja määräsi aikuisia.paljon on tietysti vanhemmistakin kiinni , millaisen arvomaailman jälkikasvulleen perinnöksi antavat . Jokainen kai silti yrittää tehdä parhaansa niissä olosuhteissa mitä jokaisella on ja niillä resursseilla mitä jokaisella on käytettävissään .
Itse olen saanut hyvän kasvatuksen , josta olen kiitollinen omille vanhemmilleni ja sisareni siirtää samanlaisia arvoja omille lapsilleen , josta olen onnellinen . Heillä ei siis uskota mihinkään " vapaaseen kasvatukseen " ... huomioidaan kyllä lapsi omana yksilönään , omine tarpeine ja haluineen ja kunnioitetaan heitä ja mielipiteitään . Mutta vanhemmat ovat selkeästi vanhempia , eivät kavereita . Lapsille uskalletaan tuottaa myös " pettymyksiä " , eli kaikkea eivät anna periksi , eivätkä anna lasten pompottaa itseään .
Olen monesti nähnyt miten jopa 2-vuotiaskin pompottaa vanhempiaan mennen tullen ja sellaisen näkeminen ei ole mukavaa . Miten koville vanhemmat tälläisessa tapauksessa joutuvat , kun lapsi kasvaa ja tarpeetkin tulevat isommiksi ?
Olen erään luottamustehtävän kautta joutunutkin näkemään , mitä sellaisten lasten elämä on , kun on joutuneet kokemaan liian kovia ja rankkoja asioita nuorena . Niistä jää useimmille syvät jäljet koko loppuelämäksi . Mihin ei auta paraskaan terapia . Silloin miettii , miten epäoikeudenmukainen maailma on . Vanhemmat , jotka hädintuskin omien ongelmiensa kanssa pystyvät elämään saavat vielä lapsia . Ne taas jotka varmasti pystyisivät lapsestaan kunnolla huolehtimaan , eivät taasen kaikki saa niitä . Tosin ns. hyvissäkin perheissä on kulissien takana aivan uskomattomia ongelmia mm. lasten hyväksikäyttöä ... - ex kokemäkeläinen
puhut ... kirjoitti:
paljon on tietysti vanhemmistakin kiinni , millaisen arvomaailman jälkikasvulleen perinnöksi antavat . Jokainen kai silti yrittää tehdä parhaansa niissä olosuhteissa mitä jokaisella on ja niillä resursseilla mitä jokaisella on käytettävissään .
Itse olen saanut hyvän kasvatuksen , josta olen kiitollinen omille vanhemmilleni ja sisareni siirtää samanlaisia arvoja omille lapsilleen , josta olen onnellinen . Heillä ei siis uskota mihinkään " vapaaseen kasvatukseen " ... huomioidaan kyllä lapsi omana yksilönään , omine tarpeine ja haluineen ja kunnioitetaan heitä ja mielipiteitään . Mutta vanhemmat ovat selkeästi vanhempia , eivät kavereita . Lapsille uskalletaan tuottaa myös " pettymyksiä " , eli kaikkea eivät anna periksi , eivätkä anna lasten pompottaa itseään .
Olen monesti nähnyt miten jopa 2-vuotiaskin pompottaa vanhempiaan mennen tullen ja sellaisen näkeminen ei ole mukavaa . Miten koville vanhemmat tälläisessa tapauksessa joutuvat , kun lapsi kasvaa ja tarpeetkin tulevat isommiksi ?
Olen erään luottamustehtävän kautta joutunutkin näkemään , mitä sellaisten lasten elämä on , kun on joutuneet kokemaan liian kovia ja rankkoja asioita nuorena . Niistä jää useimmille syvät jäljet koko loppuelämäksi . Mihin ei auta paraskaan terapia . Silloin miettii , miten epäoikeudenmukainen maailma on . Vanhemmat , jotka hädintuskin omien ongelmiensa kanssa pystyvät elämään saavat vielä lapsia . Ne taas jotka varmasti pystyisivät lapsestaan kunnolla huolehtimaan , eivät taasen kaikki saa niitä . Tosin ns. hyvissäkin perheissä on kulissien takana aivan uskomattomia ongelmia mm. lasten hyväksikäyttöä ...olen huomannut, että monet, niin sanotut hyvät perheet, ei ole lapselle välttämättä niitä hyviä ja sossut ei tahdo uskoa jos ns. hyvässä perheessä sattuu tapahtumaan jotain esim lapseen kohdistuvaa väkivaltaa tai jopa hyväksi käyttöä niin sanotaan vaan ett ei siellä nehän on ....,mutta jos sama tapahtuma sattuu perheessä missä äiti siivooja ja isä jokin duunari, niin jo ollaan oven takana ja äkkiä. (tästä löytyy myös kokemäeltä esimerkkiä.)
paljon löytyy näitä ns. hyviä perheitä missä lapset ovatvaan kulissia, koska se on niin hienoo kunon lapsii,ne hyvin puettu,pesty ja kammattu,mutta ketään ei kysy miltä tallaisen perheen lapset ja nuoret voi. taasen jos työttömyyttä, niin jo kutsutaan keskusteluun ja valvotaan tarkkaan, vaikka oma havainto on ett tarve olisi just toisin päin. - olet ...
olen huomannut, että monet, niin sanotut hyvät perheet, ei ole lapselle välttämättä niitä hyviä ja sossut ei tahdo uskoa jos ns. hyvässä perheessä sattuu tapahtumaan jotain esim lapseen kohdistuvaa väkivaltaa tai jopa hyväksi käyttöä niin sanotaan vaan ett ei siellä nehän on ....,mutta jos sama tapahtuma sattuu perheessä missä äiti siivooja ja isä jokin duunari, niin jo ollaan oven takana ja äkkiä. (tästä löytyy myös kokemäeltä esimerkkiä.)
paljon löytyy näitä ns. hyviä perheitä missä lapset ovatvaan kulissia, koska se on niin hienoo kunon lapsii,ne hyvin puettu,pesty ja kammattu,mutta ketään ei kysy miltä tallaisen perheen lapset ja nuoret voi. taasen jos työttömyyttä, niin jo kutsutaan keskusteluun ja valvotaan tarkkaan, vaikka oma havainto on ett tarve olisi just toisin päin.havainnut . Toki yleistää ei voi täysin kummassakaan . Senhän me kuitenkin molemmat jo ennestään tiesimmekin .
Ihmisillä on vain suurimmalla osalla jokin malliprototyyppi päässään , että millainen ns. normaalin ihmisen pitäisi olla ja miten pitäisi elää ... ennakkoluuloja on niin valtavasti ja oma maailmankuva rakentuu ja on rakennettu kovin mustavalkoiseksi . Ajatellaan , että jos perheessä on ns. kulissit kunnossa , niin lapsestakin tulee automaattisesti ns. menestyjä ... kulissien takana voi kuitenkin piillä aivan uskomattomia salaisuuksia ja ongelmia . Aikuisista en sinällään kanna niin kovaa huolta , kuin lapsista ... pienellä lapsella ei välttämättä ole keinoja ja mahdollisuuksia selvitä kaikista tilanteista . He ovat ns. altavastaajia ... heikompia astioita . Aikuiset kyllä suurimmaksi osaksi jo pystyy klaaraamaan oman elämänsä jotenkin .
Kuitenkin vanhemman näkökulmasta katsottunakin voisi sanoa , että : Minkä taakseen jättää , sen edestään löytää . Miten lapset voisivat kunnioittaa vanhempiaan , jotka eivät ole heitä koskaan kunnioittaneet ? ... pitäisikö lasten vain antaa kaikki pahat teot ja julmuudet anteeksi ? - ex kokemäkeläinen
olet ... kirjoitti:
havainnut . Toki yleistää ei voi täysin kummassakaan . Senhän me kuitenkin molemmat jo ennestään tiesimmekin .
Ihmisillä on vain suurimmalla osalla jokin malliprototyyppi päässään , että millainen ns. normaalin ihmisen pitäisi olla ja miten pitäisi elää ... ennakkoluuloja on niin valtavasti ja oma maailmankuva rakentuu ja on rakennettu kovin mustavalkoiseksi . Ajatellaan , että jos perheessä on ns. kulissit kunnossa , niin lapsestakin tulee automaattisesti ns. menestyjä ... kulissien takana voi kuitenkin piillä aivan uskomattomia salaisuuksia ja ongelmia . Aikuisista en sinällään kanna niin kovaa huolta , kuin lapsista ... pienellä lapsella ei välttämättä ole keinoja ja mahdollisuuksia selvitä kaikista tilanteista . He ovat ns. altavastaajia ... heikompia astioita . Aikuiset kyllä suurimmaksi osaksi jo pystyy klaaraamaan oman elämänsä jotenkin .
Kuitenkin vanhemman näkökulmasta katsottunakin voisi sanoa , että : Minkä taakseen jättää , sen edestään löytää . Miten lapset voisivat kunnioittaa vanhempiaan , jotka eivät ole heitä koskaan kunnioittaneet ? ... pitäisikö lasten vain antaa kaikki pahat teot ja julmuudet anteeksi ?aikanaan, kun lapset ei käy,kutsu kylään tai soittele. kyl ne lapsuusajan ongelmat tulee joskus eteen. on paljon mummoja ja pappoja kun ei näe lapsenlapsiaan kun asiat ei ole ollut lapsuuden kodisssa ok, niin sit aikuisena ne kelaa läpi ja pyyhkii elämästään vanhemmat, kun on niin kovia lapsuuden traumoja.
- ex kokemäkeläinen
erittäin hyvää ja rauhaisaa pääsiäistä kaikille nykyisille ja entisille kokemäkiläisille.
- ex-kokemäkeläinen
kaikille kokemäkeläisille.
- ex kokemäkeläinen
ex-kokemäkeläinen kirjoitti:
kaikille kokemäkeläisille.
käyttää toisen nimimerkkiä????? huomaa kyl kirjoituksesta, ettei ole mun tekstiä.
- ex kokemäkeläinen
oi voi tarttis taas lähtee työreissulle. mut ei yhtään huvita, ois kova halu jäädä kotiin lapsii hoitaa (molemmat oksennustaudissa ja tosi uupuneita ja haluais vaan maata sylissäni), mut pakko mennnä ei tässä maailmassa ja näillä veloilla muutenkaan pärjää. en tiedä onko konetta käytettävissä, ellei niin tavataan perjantaina.
- työviikkoa ...
sinulle ! ... ja tavataan perjantaina .
- ex-kokemäkeläinen
työviikkoa ... kirjoitti:
sinulle ! ... ja tavataan perjantaina .
Otin housut pois äsken.
Nyt on helpompi kirjoittaa.
- ex kokemäkeläinen
no nyt tuli tehtyy viikon hommat ja alko parinviikon vapaa, luulen ett tänään pari olutta ja saunaan ja uni maittaa. kukahan toi toinen on kun on ku jättää noit asiattomia viestejä?
- lie ...
eipä sillä ole niin suurta merkitystä. Tuollaiset voi aina jättää omaan arvoonsa. Tänään on ollut ihanan aurinkoinen päivä. Kyllä se kesä vain sieltä on pikkuhiljaa tulossa.
- ex kokemäkeläinen
lie ... kirjoitti:
eipä sillä ole niin suurta merkitystä. Tuollaiset voi aina jättää omaan arvoonsa. Tänään on ollut ihanan aurinkoinen päivä. Kyllä se kesä vain sieltä on pikkuhiljaa tulossa.
kevättäilmassa täälläkin eilen auringonpaistetta ja näyttää tänäänkin tulevan hieno päivä.
eilen löytyi ensinmäiset leskenlehdet, mikä on varma kevään merkki. nyt lasten kaa kattoo lasten ohjelmii ja antaa lapsille aikaa kun on ollu tää kuu niin kiireinen ett yhteinen aika tosi vähissä. onneks nyt pitkä vapaa nii saa taas olla lasten kaa. - sitten ...
kevättäilmassa täälläkin eilen auringonpaistetta ja näyttää tänäänkin tulevan hieno päivä.
eilen löytyi ensinmäiset leskenlehdet, mikä on varma kevään merkki. nyt lasten kaa kattoo lasten ohjelmii ja antaa lapsille aikaa kun on ollu tää kuu niin kiireinen ett yhteinen aika tosi vähissä. onneks nyt pitkä vapaa nii saa taas olla lasten kaa.huomasin itsekin leskenlehtiä tien varrella. Tänäänkin on jälleen ihanan aurinkoinen ilma. Pitää taas lähteä pitkälle kävelylenkille. Ihmisetkin piristyvät kummasti näin kevään tullen ... auringonvalolla on vaikutusta asiaan. Monet suorastaan kärsivät pitkästä " pimeyden " ajasta ... kaamosmasennusta. Itse en ole silti koskaan itsessäni moista huomannut. Nautin kovasti myös talvesta. On ihanaa, että saamme nauttia täällä selkeästi neljästä eri vuodenajasta ja jokaisessa on oma viehätyksensä. Itse kuitenkin tunnustaudun enemmän syksyihmiseksi. Nautin syysmyrskyistä ja syksyisestä väriloistosta ... ei haittaa, vaikka on sadesää ... sadeasusteet vain päälle ja ulos :). Syksyisin ja talvisin on myös mukavaa laittaa paljon kynttilöitä palamaan tai tuli takkaan ja nauttia sen lämmöstä ja tunnelmasta.
Eilen soittelin vanhemmilleni kokemäelle päin ja isäni sanoi nähneensä jo västäräkinkin ... eli västäräkistä vähäsen etc. Kesän tulo on kylläkin edelliskesää myöhäisemmässä. - ex kokemäkeläinen
sitten ... kirjoitti:
huomasin itsekin leskenlehtiä tien varrella. Tänäänkin on jälleen ihanan aurinkoinen ilma. Pitää taas lähteä pitkälle kävelylenkille. Ihmisetkin piristyvät kummasti näin kevään tullen ... auringonvalolla on vaikutusta asiaan. Monet suorastaan kärsivät pitkästä " pimeyden " ajasta ... kaamosmasennusta. Itse en ole silti koskaan itsessäni moista huomannut. Nautin kovasti myös talvesta. On ihanaa, että saamme nauttia täällä selkeästi neljästä eri vuodenajasta ja jokaisessa on oma viehätyksensä. Itse kuitenkin tunnustaudun enemmän syksyihmiseksi. Nautin syysmyrskyistä ja syksyisestä väriloistosta ... ei haittaa, vaikka on sadesää ... sadeasusteet vain päälle ja ulos :). Syksyisin ja talvisin on myös mukavaa laittaa paljon kynttilöitä palamaan tai tuli takkaan ja nauttia sen lämmöstä ja tunnelmasta.
Eilen soittelin vanhemmilleni kokemäelle päin ja isäni sanoi nähneensä jo västäräkinkin ... eli västäräkistä vähäsen etc. Kesän tulo on kylläkin edelliskesää myöhäisemmässä.löytyi tosta lähi metsästä, kyl on hieno ilma tääläkin. lapset saavat olla ulkona leikkimässä, ovat paljon rauhallisempia kuin saavat siell purkaa energiaansa. ainoo ett pyykkii riittää, kun on märkää ja kuraista ja noihan kuralätököthän on kivoin leikkipaikka. onneks on pesukone keksitty ettei tartte käsin pest. tarttis itekkin kerriitä ulos hääräämään, mut taidan tehdä eka ruuan, ni sit taitaa kerriitä.
- löytyy jo ...
löytyi tosta lähi metsästä, kyl on hieno ilma tääläkin. lapset saavat olla ulkona leikkimässä, ovat paljon rauhallisempia kuin saavat siell purkaa energiaansa. ainoo ett pyykkii riittää, kun on märkää ja kuraista ja noihan kuralätököthän on kivoin leikkipaikka. onneks on pesukone keksitty ettei tartte käsin pest. tarttis itekkin kerriitä ulos hääräämään, mut taidan tehdä eka ruuan, ni sit taitaa kerriitä.
tosin valkovuokkoja ei ole vielä missään ollut, minä en ole ainakaan nähnyt. Eilen näin lenkillä ollessani sisiliskon, sekin on jo selvä kesän tulon merkki.
Kuraisia kelejä on varmasti vielä tovin aikaa, mutta sinällään ei haittaa, kun tosiaan on jo ne pesukoneet, jotka pyykin pesevät, kunhan vain vaatteet sinne laittaa ja ottaa pois.
Katselin tuossa runsas viikko sitten, kun suurin osa lumesta oli sulanut pois nurmikolta, että myyrät ovat tehneet todella rumaa jälkeä nurmikkoon. Siellä on vieri vieressä myyrän koloja. Melkein parasta olisi laittaa koko nurmikko uudestaan, onhan siinä myös sammalta runsaasti.
Tykkäätkö tehdä pihatöitä ... oletko ns. viherpeukalo ? - ex kokemäkeläinen
löytyy jo ... kirjoitti:
tosin valkovuokkoja ei ole vielä missään ollut, minä en ole ainakaan nähnyt. Eilen näin lenkillä ollessani sisiliskon, sekin on jo selvä kesän tulon merkki.
Kuraisia kelejä on varmasti vielä tovin aikaa, mutta sinällään ei haittaa, kun tosiaan on jo ne pesukoneet, jotka pyykin pesevät, kunhan vain vaatteet sinne laittaa ja ottaa pois.
Katselin tuossa runsas viikko sitten, kun suurin osa lumesta oli sulanut pois nurmikolta, että myyrät ovat tehneet todella rumaa jälkeä nurmikkoon. Siellä on vieri vieressä myyrän koloja. Melkein parasta olisi laittaa koko nurmikko uudestaan, onhan siinä myös sammalta runsaasti.
Tykkäätkö tehdä pihatöitä ... oletko ns. viherpeukalo ?noit piha töitä koko kesäksi. en itse ole niin kiinnostunut, mulle vähempikin riittäisi, mut toi emäntä on semmonen ett kokoajan vaan lisää kukkamaita ja puskia, mielestäni on jo tarpeeksi ja nyt kun niiton noin paljon kuin meilläkin niin koko kesä menee kitkemisiin kun viimeisen saa valmiiks niin saa aloittaa ensinmäisiä uudelleen.
kyl tota kuraa ja märkää riittää. kokoajan saa oll kone pääl ku lapset temmeltää ulkona , nii ovat korvia myöten kurassa aina kun tulee sisälle niin kaikki vaatteet koneesseen ja lapset kylpyyn. on kiva katsella tota lasten riemua kun on näin lämmintä ja saavat temmeltää tuol ulkona näkee kuinka heillä on hyvä ja iloinen mieli asiasta. no sehän on mun yks tärkeimmistä tehtävistä lapsia kohtaan, ett heillä on hyvä ja iloinen mieli. - puutarhatöistä ...
noit piha töitä koko kesäksi. en itse ole niin kiinnostunut, mulle vähempikin riittäisi, mut toi emäntä on semmonen ett kokoajan vaan lisää kukkamaita ja puskia, mielestäni on jo tarpeeksi ja nyt kun niiton noin paljon kuin meilläkin niin koko kesä menee kitkemisiin kun viimeisen saa valmiiks niin saa aloittaa ensinmäisiä uudelleen.
kyl tota kuraa ja märkää riittää. kokoajan saa oll kone pääl ku lapset temmeltää ulkona , nii ovat korvia myöten kurassa aina kun tulee sisälle niin kaikki vaatteet koneesseen ja lapset kylpyyn. on kiva katsella tota lasten riemua kun on näin lämmintä ja saavat temmeltää tuol ulkona näkee kuinka heillä on hyvä ja iloinen mieli asiasta. no sehän on mun yks tärkeimmistä tehtävistä lapsia kohtaan, ett heillä on hyvä ja iloinen mieli.minusta on mukavaa, kun on kaunis, hyvinhoidettu piha.
Mahdetaankohan tänä vuonna järjestää kokemäelle tulkkilan yö-tapahtumaa, oletko sinä kuullut ?
Kansansoutujen ja porijazzin aikoihin aiomme lähteä jokatapauksessa kokemäelle päin. Jazzeilla olemme käyneet joka vuosi. - ex kokemäkeläinen
puutarhatöistä ... kirjoitti:
minusta on mukavaa, kun on kaunis, hyvinhoidettu piha.
Mahdetaankohan tänä vuonna järjestää kokemäelle tulkkilan yö-tapahtumaa, oletko sinä kuullut ?
Kansansoutujen ja porijazzin aikoihin aiomme lähteä jokatapauksessa kokemäelle päin. Jazzeilla olemme käyneet joka vuosi.tulkkilan yö ja henrikin markkinat ja päivä on 11.6. tarttis päästä itsekkin käymään, mut voi olla työ esteitä, kesä on meill töissä sesonki aikaa.
Piha on kaunis ja hoidettu, myös pienemmillä kukkapenkeillä, ei tarvita noin laajoja ja montaa mitä meil on, (emäntä erimieltä) kova selaaminen puutarhalehdis, ett toi ja toi puska/kukka lisää tänä vuonna ja sisäl ei mahdu liikkuu ku taimia joka paikassa -mihin nekkin kaikki mahtaa taas mahtuu??? - sitten ...
tulkkilan yö ja henrikin markkinat ja päivä on 11.6. tarttis päästä itsekkin käymään, mut voi olla työ esteitä, kesä on meill töissä sesonki aikaa.
Piha on kaunis ja hoidettu, myös pienemmillä kukkapenkeillä, ei tarvita noin laajoja ja montaa mitä meil on, (emäntä erimieltä) kova selaaminen puutarhalehdis, ett toi ja toi puska/kukka lisää tänä vuonna ja sisäl ei mahdu liikkuu ku taimia joka paikassa -mihin nekkin kaikki mahtaa taas mahtuu???samana päivänä molemmat. En tiedä pääsenkö silloin lähtemään kokemäelle, mutta katsotaan. Markkinatouhu ei sinällään kiinnosta, kuitenkin on mukava nähdä tuttuja.
Vaimosi on oivaltanut hienosti kiinalaisen sananlaskun, että : " Mikään ei ole niin tärkeää, kuin puutarhanhoito ja sekään ei ole niin tärkeää " ... en tiedä, onko ihan näin, mutta minusta on hienoa, että on ihmisiä, jotka arvostavat sitä, että piha on hyvinhoidettu ja kaunis jne. Itsekin tykkään. Paljon näkee niitä suttuisia ja epäsiistejäkin pihoja, jotka ovat suorastaan romuläjiä ja kaatopaikkoja. Periaatteessa pihoissa ei niin kovin ihmeellisiä istutuksia tarvitse olla, kunhan ovat vain siistejä. Jotkut ovat toki vain välinpitämättömiä sen suhteen, miltä huusholli tai ympäristö näyttää, ja toisilla ei taas riitä aika, koska heidän elämäänsä hallitsee pelkkä työnteko ... jotkut ovat oikeita työnarkomaaneja. - ex kokemäkeläinen
sitten ... kirjoitti:
samana päivänä molemmat. En tiedä pääsenkö silloin lähtemään kokemäelle, mutta katsotaan. Markkinatouhu ei sinällään kiinnosta, kuitenkin on mukava nähdä tuttuja.
Vaimosi on oivaltanut hienosti kiinalaisen sananlaskun, että : " Mikään ei ole niin tärkeää, kuin puutarhanhoito ja sekään ei ole niin tärkeää " ... en tiedä, onko ihan näin, mutta minusta on hienoa, että on ihmisiä, jotka arvostavat sitä, että piha on hyvinhoidettu ja kaunis jne. Itsekin tykkään. Paljon näkee niitä suttuisia ja epäsiistejäkin pihoja, jotka ovat suorastaan romuläjiä ja kaatopaikkoja. Periaatteessa pihoissa ei niin kovin ihmeellisiä istutuksia tarvitse olla, kunhan ovat vain siistejä. Jotkut ovat toki vain välinpitämättömiä sen suhteen, miltä huusholli tai ympäristö näyttää, ja toisilla ei taas riitä aika, koska heidän elämäänsä hallitsee pelkkä työnteko ... jotkut ovat oikeita työnarkomaaneja.joo olen samaa mieltä että piha/koti on oltava siisti,mutta noita istutuksia riittäis vähempikin, luulis kesällä olevan muutakin tekemistä kuin ainaista perkaamista.
on ihanaa kun kevät koittaa tääl ainakin taas tänään tosi hieno päivä ja kesä alkaa kun nyt voi pistää kesärenkaat autoon, mielestäni se on kevään merkki meil. - laittaa ...
joo olen samaa mieltä että piha/koti on oltava siisti,mutta noita istutuksia riittäis vähempikin, luulis kesällä olevan muutakin tekemistä kuin ainaista perkaamista.
on ihanaa kun kevät koittaa tääl ainakin taas tänään tosi hieno päivä ja kesä alkaa kun nyt voi pistää kesärenkaat autoon, mielestäni se on kevään merkki meil.kesärenkaat ? Mietin vain, jos vielä takatalvi yllättää.
Täällä aurinko paistaa aina välillä ... on sellaista puolipilvistä. Eilen oli jo kovasti ulkona perhosiakin. - ex kokemäkeläinen
laittaa ... kirjoitti:
kesärenkaat ? Mietin vain, jos vielä takatalvi yllättää.
Täällä aurinko paistaa aina välillä ... on sellaista puolipilvistä. Eilen oli jo kovasti ulkona perhosiakin.uskalsin, on tosi harvoin aikaisin aamulla ajoja ja jos talvi yllättää niin tarttee sit vaihtaa takaisin, ei se iso homma ole. on niin paljon mukavampi/ hiljaisempi ajella kesärenkailla. täällä ainakin ihan kuivaa, vaikka yö pakkasia vielä ollut, tarttee vaan ajaessa muistaa ett kesärenkaat alla jos sattuukin tulee liukasta.
- ex kumo
uskalsin, on tosi harvoin aikaisin aamulla ajoja ja jos talvi yllättää niin tarttee sit vaihtaa takaisin, ei se iso homma ole. on niin paljon mukavampi/ hiljaisempi ajella kesärenkailla. täällä ainakin ihan kuivaa, vaikka yö pakkasia vielä ollut, tarttee vaan ajaessa muistaa ett kesärenkaat alla jos sattuukin tulee liukasta.
nii siis ette varmaa enää tääl edes käy?
- ex kokemäkeläinen
ex kumo kirjoitti:
nii siis ette varmaa enää tääl edes käy?
mut tuntuu ett liian harvoin. onhan siellä vielä muutama kaveri ja sukulaisia.
onhan tääl kokemäeltki joku, nimittäin mä. Kokemäki on kyllä niin kuollu paikka ettei täällä ole tapahtunu mitään mainittavaa pitkään aikaan. Ootko itse asunu kokemäellä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854568
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163493Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102764En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212701IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392093Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1061307