Epätietoinen

Maritza

Olen huolissani mummostani,joka on 66-vuotias ja on alkanut olemaan epäluuloinen.Hän luulee esim.että joku käy hänen asunnossaan,vaikka meillä omaisilla ei ole avaimia hänelle.Hän on laittanut itse jonkinlaisen vaijerilukon oveen,vaikka siinä on abloylukko.Sitten joku esim.käy vaihtamassa tavaroita toisiin ja meillä omaisilla on paha olla,koska se ei pidä paikaansa.Sitten jos me sanotaan,ettei tämä ole normaalia,niin hän sanoo ettei hänen päässään ole mitään vikaa tai muistissa.Onko toisilla samanlaisia kokemuksia?

5

918

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tosissasi?

Olisiko mahdollista keskustella hoitavan lääkärin kanssa asiasta? Voisi jollakin varjolla testata asiaa. Saisitte asiaan kuuluvan lääkityksenjoka auttaisi mahdollisesti pitempään sotona selviytymistä. Selkeästi dementoivaan sairauteen viittaa kertomuksesi. Saisitko hänet syömään B-Vitamiinia? Ainakin B-12 ja B-1 puutos saattaa aiheuttaa samankaltaisia oireita.
      Seuratkaa tilannetta, mutta älkää menkö harhoihin m mukaan, kuitankaan ei kannata kovasti arvostella suoraan hänelle, koska asiat ovat hänelle tosia. Hyvä keino voisi olla miettiä mahdollisuuksia, mistä "moinen ihmeellisyys" voisi johtua.

• tuttu juttu

tutulta. Meidän mummu kertoi että ikkunoihin koputellaan, piilotteli käsilaukkuaan ettei varkaat vie sitä ym. Saimme "huijattua" hänet terkkariin lääkäriin muusta syystä ja näin sitten paljastui syykin; alzheimer. Diagnoosi on lievä alz. ja lääkitys tehosi hyvin näihin harhoihin. Eli jotenkin kun saisi mummosi lääkäriin tai kotisairaanhoitajan käynnille mummosi kotiin niin eiköhän se siitä.

• ikää

ja oireita.

Voi tietysti olla jotain varhaisdementiaakin, mutta 66vuotias tänäpäivänä, vaikka olisikin mummu/isoäiti, ei ole kuitenkaan mikään vanhus, eikä välttämättä oirehdi seniliteettiä. Pikemminkin tulee mieleen psykoosityyppinen oirekenttä harhoineen.
      Lääkäriin, jollain konstilla, vaikka se onkin helpommin tässä sanottu kuin tehty.

Seuraukset saattavat olla hurjat, oli taustalla mitä tahansa: tämän tyyppiset vainoharhat saattavat olla ihmiselle itselleen erittäin ahdistavia.

• dementiapotilaat?

Minkäs ikäisiä ne nuorimmat alzheimerintautia sairastavat ovatkaan? Itse tiedän kaksi noin 50-vuotiaana sairastunutta. Ja tiedän senkin, että sitä nopeammin sairaus etenee mitä nuoremmalle se tulee, ikävä kyllä.

• läskipää

Onneksi lääkärit on ylijumalia! (heh) Useat vanhukset siis näin uskoo, eli lääkäri saa yleensä vielä noinkin nuoren tekemään mmse-testin ainakin, joka antaa suuntaa...

Epänormaalia se ei ole, vaan olipa kyseessä dementia tai aivojen (seniili) rappeuma tai mikä hyvänsä, niin eiköhän sitä pystytä hidastamaan lääkkeillä tai ainakin ymmärretään mistä on kyse ja miten etenee mahdollisesti... Pystyy varautumaankin tulevaan paremmin.

Kieltämistä tapahtuu ainakin dementiassa loppuun asti. Kaikki muut on yleensä väärässä, vaikka olisi kyseessä kuinka päivänselvä asia. (lautasliinaa ei voi syödä= eivät anna ruokaa! jne.) Lähinnä turvallisuus kysymykset tulee eteen nopeastikin. (hellat ym, kotona)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 617
      10621
    2. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      10
      3309
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      227
      2215
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      23
      2033
    5. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      1
      1437
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      49
      1144
    7. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      72
      1140
    8. 175
      1011
    9. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      59
      999
    10. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      77
      959
    Aihe