Epätietoinen

Maritza

Olen huolissani mummostani,joka on 66-vuotias ja on alkanut olemaan epäluuloinen.Hän luulee esim.että joku käy hänen asunnossaan,vaikka meillä omaisilla ei ole avaimia hänelle.Hän on laittanut itse jonkinlaisen vaijerilukon oveen,vaikka siinä on abloylukko.Sitten joku esim.käy vaihtamassa tavaroita toisiin ja meillä omaisilla on paha olla,koska se ei pidä paikaansa.Sitten jos me sanotaan,ettei tämä ole normaalia,niin hän sanoo ettei hänen päässään ole mitään vikaa tai muistissa.Onko toisilla samanlaisia kokemuksia?

5

894

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tosissasi?

      Olisiko mahdollista keskustella hoitavan lääkärin kanssa asiasta? Voisi jollakin varjolla testata asiaa. Saisitte asiaan kuuluvan lääkityksenjoka auttaisi mahdollisesti pitempään sotona selviytymistä. Selkeästi dementoivaan sairauteen viittaa kertomuksesi. Saisitko hänet syömään B-Vitamiinia? Ainakin B-12 ja B-1 puutos saattaa aiheuttaa samankaltaisia oireita.
      Seuratkaa tilannetta, mutta älkää menkö harhoihin m mukaan, kuitankaan ei kannata kovasti arvostella suoraan hänelle, koska asiat ovat hänelle tosia. Hyvä keino voisi olla miettiä mahdollisuuksia, mistä "moinen ihmeellisyys" voisi johtua.

    • tuttu juttu

      tutulta. Meidän mummu kertoi että ikkunoihin koputellaan, piilotteli käsilaukkuaan ettei varkaat vie sitä ym. Saimme "huijattua" hänet terkkariin lääkäriin muusta syystä ja näin sitten paljastui syykin; alzheimer. Diagnoosi on lievä alz. ja lääkitys tehosi hyvin näihin harhoihin. Eli jotenkin kun saisi mummosi lääkäriin tai kotisairaanhoitajan käynnille mummosi kotiin niin eiköhän se siitä.

    • ikää

      ja oireita.

      Voi tietysti olla jotain varhaisdementiaakin, mutta 66vuotias tänäpäivänä, vaikka olisikin mummu/isoäiti, ei ole kuitenkaan mikään vanhus, eikä välttämättä oirehdi seniliteettiä. Pikemminkin tulee mieleen psykoosityyppinen oirekenttä harhoineen.
      Lääkäriin, jollain konstilla, vaikka se onkin helpommin tässä sanottu kuin tehty.

      Seuraukset saattavat olla hurjat, oli taustalla mitä tahansa: tämän tyyppiset vainoharhat saattavat olla ihmiselle itselleen erittäin ahdistavia.

      • dementiapotilaat?

        Minkäs ikäisiä ne nuorimmat alzheimerintautia sairastavat ovatkaan? Itse tiedän kaksi noin 50-vuotiaana sairastunutta. Ja tiedän senkin, että sitä nopeammin sairaus etenee mitä nuoremmalle se tulee, ikävä kyllä.


    • läskipää

      Onneksi lääkärit on ylijumalia! (heh) Useat vanhukset siis näin uskoo, eli lääkäri saa yleensä vielä noinkin nuoren tekemään mmse-testin ainakin, joka antaa suuntaa...

      Epänormaalia se ei ole, vaan olipa kyseessä dementia tai aivojen (seniili) rappeuma tai mikä hyvänsä, niin eiköhän sitä pystytä hidastamaan lääkkeillä tai ainakin ymmärretään mistä on kyse ja miten etenee mahdollisesti... Pystyy varautumaankin tulevaan paremmin.

      Kieltämistä tapahtuu ainakin dementiassa loppuun asti. Kaikki muut on yleensä väärässä, vaikka olisi kyseessä kuinka päivänselvä asia. (lautasliinaa ei voi syödä= eivät anna ruokaa! jne.) Lähinnä turvallisuus kysymykset tulee eteen nopeastikin. (hellat ym, kotona)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2753
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2520
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2111
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1439
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe