mikä on Eqt. Asc??

Nella

Teettämässäni kartassa on merkintä tästä, mutta ei selitystä. Mitä tuo Eqt. Asc. tarkoittaa, suomeksi?

4

441

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Triton

      Kysyin kerran muistaakseni jotain Eq. merkkiä astrologilta, ja hän sanoi että se tarkoittaa sitä millaiseksi ihminen ITSE kokee itsensä. Eli siis ts. kun askendentti kuvaa sitä millaiseksi muut kokevat ihmisen, niin Eq. sitten olisi se millaiseksi hän itse kokee itsensä.

      Ei siitä kyllä pahemmin ole kuullut missään mitään juttua... Eli ei ilmeisesti kovin suosittu aihe.

      • Kulkija*

        Tuli tästä mieleen, että Nikulan sivuilla ei mielestäni sanottu suoraan, ovatko ekvaattorin asc ja itäpiste (East point) sama asia? Muistelen nimittäin että olisin lukenut jotain samantapaista tulkintaa joskus itäpisteestä.

        Aihe ei varmaan ole suosittu, jos tuota siihen liittyvää huonejärjestelmääkään (meridiaanihuoneet) ei paljoa käytetä. Yleisin huonejärjestelmä taitaa suomalaisten astrologien keskuudessa edelleen olla Placidus ja tasahuoneet ehkä kakkosena - veikkaan ma.


    • Kulkija*

      Kyseessä on ekvaattorin askendentti, joka ei ole sama asia kuin ekliptikan askendentti (se, mikä yleensä kartoille merkitään askendentiksi). En hallitse näitä juttuja niin hyvin että osaisin asian omin sanoin selittää, mutta lisätietoa löytyy ainakin Raimo Nikulan sivuilta:

      http://koti.welho.com/rnikula/pallo.htm

      Onkohan karttasi tehty meridiaanihuonejärjestelmällä? Siinä ainakin ko. pistettä käytetään. Siteeraan jälleen Nikulaa:

      "Meridiaanihuoneet, kollektiivinen keksintö, jossa taivaanekvaattori jaetaan kahteentoista lohkoon alkaen meridiaanista, josta vedetään suorakulmaiset linjat taivaanekvaattoriin (ts. meridiaaniin ilmaistuna RA:na) ja nämä heijastetaan ekliptikalle. Tämän systeemin löysi uudelleen australialainen Zariel (David Cope) 1800-luvulla, mutta samaa systeemiä kehittivät amerikkalaiset Bruce Lloyd ja Garth Allen 1950-luvulla. Systeemissä MC on normaali MC, mutta askendentti on ekvaattorin askendentti (east point, itäpiste) eikä vastaa ekliptikan askendenttia. Koko huonejärjestelmän nimi voisi olla ekvaattorihuoneet ja järjestelmän filosofian takana on ehkä toive, että saamme konkreettisempia tuloksia tulkinnoista jos kartan raamit ovat ekvaattorilla (ts. ei "taivaassa" vaan maan päällä). Jos olet syntynyt sademetsässä 0 astetta leveyttä, on ekvaattorin ja ekliptikan askendentti sama asia, muuten ei."

    • Kataloniasta

      Komppaan Tritonia.

      Kulkija, Uutta opittua nyt astropiireissä, että ekvaattorin asc ja itäpiste (East point) olisi todellakin sama asia. Koko ajan opitaan lisää. Saa tarkentaa tätäkin.

      Sain "lentojoulupakettina" koiranpennun, matkaa n. 2600 km. Tuonti teetti töitä, mutta minulle oli selvästikin tämä pentu tarkoitettu, kaikki järjestyi.
      En tiennyt pennun tarkkaa syntymäaikaa ennen tuloa, enkä mitään tästä Eq:sta vielä silloin. Samoihin aikoihin sitten molemmista tuli tietoa eri tahoilta.

      Pennun aurinko on asteelleen yhtymässä minun Eq! Neitsyt 13.
      Toivoin pentua, jonka kanssa kulkisin luonnossa retkeillen ja patikoiden koira ns. vapaana.
      Pennun Mars on asteelleen yhtymässä mun IC Jousimies, teltta/laavukaverin taisin saada :D.
      Muutakin osuu synastriassa, mm. Juno yhtymä mun Kuu, niinkuin mun seniorirakkaallani, joka on ollut aina kaikessa mukana.

      Miten hyvin toimisikaan ihmisten synatriassa?
      Itsensä löytämisessä?
      Progressioissa, transiiteissa, auringon- ja kuunpaluissa?
      Katsella menneitä, niistä oppii.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      71
      1388
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      74
      1099
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      967
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    8. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      373
      713
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe