lasikuituveneen pohjaan, Eikös se ole veden eriste kerros. Jos ostan uuden veneen ja pohjalle ei tehdä mitään niin imeekö keeli pinta vettä itseensä. Voinko ajaa uudella veneellä huoletta vaikka pohjaan ei maalattaisi mitään. Myrkky värin tarkoituksen tiedän, mutta miksi praimeri.
miksi praimeri
13
2579
Vastaukset
- laitettaisi
Primerin tarkoitus on lisätä vedeneristävyyttä ja varmistaa myrkkymaalin tarttuminen. Gelgoat pinta imee vettä muutaman painoprosentin.
Miksi et halua tehdä pohjalle mitään? Jos pidät veneen pääasiassa maissa esim. trailerilla, ei maalaus ole tarpeen. - laitetaan
Varmistin vain omia käsityksiäni kun itse ihmettelin kun toiset eivät vedä praimeria niin sain toisessa foorumissa palautetta että olen väärässä ja uusia veneitä ei käsitellä. Oma veneeni on vedetty primerilla ja myrkky päälle.
- Ensi sijainen
Tarkoitus on toimia tartunta pohjana seuraavalle maali kerrokselle,mikä se sitten onkaan.Mutta se myös tosiaan myös toimii lisäksi suojaavana kerroksena.Eikä tämä koske pelkästään veneitä, monet muutkin maalaus kohteet hoituvat samoilla opeilla.
- ja pysyvyys?
Ensi sijainen kirjoitti:
Tarkoitus on toimia tartunta pohjana seuraavalle maali kerrokselle,mikä se sitten onkaan.Mutta se myös tosiaan myös toimii lisäksi suojaavana kerroksena.Eikä tämä koske pelkästään veneitä, monet muutkin maalaus kohteet hoituvat samoilla opeilla.
Mitenkähän lienee jos, vetää veneen pohjaan pelkän primermaalin, kitka ja maalin pysyvyys?
- Primeri
Primerin tehtävä on muodostaa vesitiivis kalvo gelgoatin päälle lasikuituruton ehkäisemiseksi. Kuivakalvon vahvuudeksi suositellaan 0,2-0,3 mm:ä, mikä vastaa noin kuutta sivelykertaa primerilla tai 2-3 kertaa liuotteettomalla epoksilla.
Jos vene vedetään kuivumaan käyttökertojen välillä primerikäsittelyä ei välttämättä tarvita, kuten ei myrkkyäkään.- jallu
mulla kun on tollanen avopulpettivene ja siellä lilluu sadevesi sisällä pitkiäkin aikoja ja pilssi on aina märkä niin pitääkö se vene tervata sisäpuoleltakin kuuteen kertaan primerillä, jotta ei ruttoonnu?
- Primeri
jallu kirjoitti:
mulla kun on tollanen avopulpettivene ja siellä lilluu sadevesi sisällä pitkiäkin aikoja ja pilssi on aina märkä niin pitääkö se vene tervata sisäpuoleltakin kuuteen kertaan primerillä, jotta ei ruttoonnu?
veneen sisäpuoli on jo tehtaalla käsitelty jollain pinnoitteella, mutta jos tehdaskäsittely ei ole kunnollinen kannattaa sisäpuolikin käsitellä.
- alu ja lasikuitu
jallu kirjoitti:
jotta alu ja lasikuitu kestäisivät käytössä, niin ne on kyllästettävä ja suojattava maalaamalla.
homemyrkky-kyllästys ja päälle maali.
Ilman maalausta alu hapertuu ja kovettuu.
Lasikuitu saa ruton ja osmoosi tuhoaa veneen. - määritellään
käyttökerta.
Oma vene on korkeintaan 4 päivää peräkkäin vedessä ja sitten taas viikon trailerilla. Onko 4 päivää mielestäsi käyttökerta.
No, joka tapauksessa enemmän se on kuivana kuin vedessä. - Primeri
määritellään kirjoitti:
käyttökerta.
Oma vene on korkeintaan 4 päivää peräkkäin vedessä ja sitten taas viikon trailerilla. Onko 4 päivää mielestäsi käyttökerta.
No, joka tapauksessa enemmän se on kuivana kuin vedessä.pärjää ihan hyvin pelkällä pohjan vahauksella keväisin.
- Näsijärvinen
uusi vene ei ole vedenpitävä ja että se pitäisi heti käsitellä jotenkin? Ei minun venekauppiaani ainakaan sellaisesta ole mitään kertonut. Onko veneeni nyt siis lopullisesti pilalla kun sen on ollut useamman kesän vedessä? Tosin tässä tapauksessa siis makeassa vedessä, jos sillä nyt jotain merkitystä on.
- pitää hoitaa
-Vesi imeytyy lasikuituun (osmoosi).
-Vesi vie pinnan alu-pellistä (siksi niitä maalataan)
-Puuveneestä vesi kuluttaa lakkaa tai tervaa, siksi niitä maalataan/lakataan.
--Veneitä pitää hoitaa. ei ne ole ikuisia...
ei ole täysin kestävää materiaalia..... - Näsijärvinen
pitää hoitaa kirjoitti:
-Vesi imeytyy lasikuituun (osmoosi).
-Vesi vie pinnan alu-pellistä (siksi niitä maalataan)
-Puuveneestä vesi kuluttaa lakkaa tai tervaa, siksi niitä maalataan/lakataan.
--Veneitä pitää hoitaa. ei ne ole ikuisia...
ei ole täysin kestävää materiaalia.....venettä pitää hoitaa. Mutta kysyinkin, että onko täysin uusi vene heti käsiteltävä jotenkin, vaikka venekauppias itse ei moisesta puhu mitään?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole432478Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742457Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732362Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.512112Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl321857Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma821681Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko211123Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71014Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi41985Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön55874