Kiinteistönvälittäjät,turhaan haukuttu ammattikunta

helmarLKV

Alkaa tympimään tämä kiinteistönvälittäjien jatkuva mollaaminen. Alalla varmasti on niitä jotka pilaavat tosi ammattilaisten maineen. Niitä maineen pilaajia on varmasti joka alalla. Yleensä heidän visiittinsä jäävät lyhyeksi. Ja kun ei ole pärjännyt alalla, niin sitten katkerina haukutaan koko ammattikunta.

Itse alan ammattilaisena koen olevani oikessa kun sanon että nuo huonot kokemukset välittäjistä johtuu varmasti juuri noista alan "kokeilijoista" jotka eivät ole saaneet riittävästi koulutusta työhönsä.

Alalle pitäisi päästä vain LKV kokeen läpäisseitä henkilöitä. Silloin olisi ainakin minimitaso tiedoista olemassa. Lakiin pitäisi saada sellainen muutos. Onhan niitä vähäpätöisempiäkin töitä joita ei saa tehdä ilman tiettyjä lakisääteisiä lupia.

Kiinteistönvälittäjän työ on varmasti paras ammatti mitä voi tehdö housut jalassa.

62

13766

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LKV PRO

Samaa mieltä, varsinkin usein sitten ovat niin sanotut "tietämättömät" jotka moittivat alaa vaikka heillä' ei ole edes harmainta aavistusta miten Suomessa kiinteistönvälitysala on säädeltyä. Useasti on joutunut asiakkaita aivan suoraan opettamaan esimerkiksi tarjousneuvotteluissa miten toimitaan ja kuka itse asiassa asunnon myynnistä todella päättää.
      Mukavinta on myös opastaa joskus juristeja joilla on suuri tarve saada äänensä kuuluviin vaikka asuntokauppalakiin liittyvät tiedot ovat melko ruosteessa.

• Powa

Kaksi vuotta alalla toimineena toimitilavälittäjänä aloin lukea tätä keskustelua ja aloin vain pohtimaan onko tämä joku yläasteen väittely kurssi vai keskustelu jostakin ammatista, jonka palveluita kuitenkin käytetään melko runsaasti.

Allalla toki on menonen näköisiä viheltäjiä, mutta eiköhän olisi syytä kenenkään olla puhumatta koko ammattikunnanpuolesta mitä kiinteistönvälittäjät ovat ja mitä eivät. Kun aloitin alalla minulla ei ollut mitään tietoa minkälaista alalla on työskennellä, vain harha käsityksiä mitä työ kiinteistönvälittäjänä on! En siis usko, että kovin moni tässä keskustelussa haukkunut todella tietää mistä puhuu. Ammatti on todella raadollinen ja varmasti voin suositella monta paremapaa työtä kuin tämä. Itse kuitenkin satun viihtymään alalla. Palkan takia ei ainakaan kukaan lähde yrittämään tätä työtä. Läheskään jokainen välittäjä ei saa kunnon toimeentuloa työstään.

Tässä ammatissa jos joissain on syytä tuntea lainsäädäntäö ja kauppaan liittyvää käytäntöä. Olen vahvasti sitä mieltä että jokaiselle alalle tulevalle pitäisi asettaa pakollinen koulutus!!!

• ostaja

No en tiedä - vuokra-asuntoa kun lähdet etsimään tai vuokralle laittamaan, niin vaikka palkkiona on 1-2kk vuokran verran tiedossa välittäjälle muutamasta puhelinsoitosta, mahd. esittelyn järjestämisestä ja rutiinipaperihommista niin silti saa niin vuokranantaja kuin vuokralainenkin helposti vasemmalla kädellä huidottua palvelua.

Mutta laitappas lehteen oma ilmoitus, että myyt asuntoa. Puhelin on jumissa kun välittäjät soittelevat, että mehän toi voitas hoitaa eikä oteta kuin 10% palkkio ostohinnasta. Helkkari - helposti pienen duunarin vuosipalkka hommasta missä vähän konsultoit kaupan teossa.

Ja vastahan lehdessä oli kuinka välittäjien hinta-arviot asunnoista heittelevät 20%. Yritä tässä sitten luottaa välittäjään, kun läpi paistaa pelkkä ahneus.

• LKV PRO

Huomaan että ostaj on paljon tehnyt asuntokauppaa, on ehkä jopa yrittänyt myydä jotain.wau !!

10% palkkio ostohinnasta, et siis todella ole koskaan edes käyttänytkään palveluja...

Luet jopa lehteä ja "arviot vaihtelevat" luitko myös miten arviot pyydettiin osa nimittäin puhelimella ja osa paikalla käynnillä.

Toki arviot vaihtelevat niin kuin kaikessa mikä liitty omaisuuteen asunnot, autot, taide, jalokivet ja niin edelleen. Siksi suosittelenkin sinulle välittäjän käyttöä koska a. hyvä välittäjä saa asunnostasi enemmän rahaa kuin huono välittäjä b. asuntokauppaa tehdään yli 90% välittäjien kautta, turvallisesti c. silloin kuin sinä teet omaa työtäsi, välittäjä pystyy palvelemaan myös niitä asiakkaita joita sinä et ikinä tavoita.

Jos suhtautuisit asioihin enemmän positiivisesti tutkien et ehkä joutuisi kuivittelemaan että välittäjät ovat ahneita, sillä totuus on että ahneus on siinä että "yrittää itse tehdä sen mitä ei osaa"

• Commentaattori

Luokittelen kiinteistövälittäjien hommat yhtä vaativiksi kuin
      1. Alepan kassa
      2. Siivooja
      3. Autokauppias
      4. Mustanpörssin myyjä

Kaikki voi tehdä ilman minkäänlaista koulutusta/kokemusta...

• haista huilu!

Olen ollut alalla 16 vuotta ja lyön kossun vetoa, että Alepan kassa, ISS:n siivoja, autokauppias, mustanpörssin myyjä ja SINÄ ette selviä esim. perikunnan kiinteistön myynnistä, joka myydään määräalana,jossa osa osakkaista alaikäisiä. Kirjoista voit yrittää selvittää, mutta teeppä kaupat käytännössä. Voipi olla, että jotain jää uupumaan.

Pitää muistaa, että on ihmisiä, jotka tuntevat olonsa turvalliseksi,kun ammattilainen hoitaa kaiken. Ja ovat siitä valmiita maksamaan, aivan kuin tukanleikkuusta tai auton pesusta. Nekin voit tehdä itse...

Alalla on monelaista tunaria ja onnenonkijaa. Mutta totuus on, että tällä alalla pärjäävät vain itseään jatkuvasti kouluttavat ja kokeneet kiinteistönvälittäjät. Nyt kun on ns. hyvä aika, näitä kauppureita välitysliikkeissä on pilvin pimein viikon pikakoulutuksella. Mutta kun ajat huononevat, nämä vesselit painuvat sinne mistä ovat tulleetkin. Hyvä niin!

Tärkeintä tässäkin on, että hallitsee käytännön lisäksi sen kaupankäynnin. Kirjoista voi lukea miten pitää tehdä, mutta vain harva syntyy kauppiaaksi! Siihen et voi oppia tai lukea.

• LKV PRO

Niin olen samaa mieltä kaikki edellä mainitut ammatit ovat aliarvostettuja, kuten kiinteistönvälitys. Ainut ero asiassa on siinä että harva sen ammatin todella osaa enkä usko että Commentaattori pystyy siihen lainkaan...

• alansa ammattilainen

Nämäkö luettelemasi ammatit ovat töitä joita voi tehdä sanojesi mukaan "ilman minkäänlaista koulutusta/kokemusta"? Vai niin... Haluaisin nähdä miten sinä myisit Renault Clioa lastutettuna tai HD plasmaa ambilightilla ja dvi:llä.

Tai no voihan ylimalkaisesti sanoa, että jokainen työ on sellaista jota voi kuka tahansa tehdä - kuten tekee vaan. Työn jäljestähän ei siis puhuttu mitään. Lentokapteeni saattaa olla niitä harvoja poikkeuksia. Mutta kyllähän kuka tahansa voi olla päätoimittaja, kirjoittaa lehden täyteen paskaa tai kyllä kuka tahansa voi olla lääkäri ja määrätä kaikille pelkkää buranaa.

Jep jep... korkealentoista ajattelua!

• helmar,vittuuntunut LKV

Luokittelit väärin. Tässä oikea lista:
        1. Commentaattorin ammatti
        2. Commentaattorin äidin ammatti
        3. Commentaattorin isän ammatti
        4. Commentaattorin sukulaisten ja ystävien ammatit

Kiinteistönvälittäjät ovat siis vähemmän vähäpätöinen ammatti. Mikäli Commentaattori itse arvostaa työtään, niin miettii vähän kirjottamisiaan.

• LKV PRO
        alansa ammattilainen kirjoitti:

Nämäkö luettelemasi ammatit ovat töitä joita voi tehdä sanojesi mukaan "ilman minkäänlaista koulutusta/kokemusta"? Vai niin... Haluaisin nähdä miten sinä myisit Renault Clioa lastutettuna tai HD plasmaa ambilightilla ja dvi:llä.

Tai no voihan ylimalkaisesti sanoa, että jokainen työ on sellaista jota voi kuka tahansa tehdä - kuten tekee vaan. Työn jäljestähän ei siis puhuttu mitään. Lentokapteeni saattaa olla niitä harvoja poikkeuksia. Mutta kyllähän kuka tahansa voi olla päätoimittaja, kirjoittaa lehden täyteen paskaa tai kyllä kuka tahansa voi olla lääkäri ja määrätä kaikille pelkkää buranaa.

Jep jep... korkealentoista ajattelua!

Hei mitä tarkoittaa lastutettu Renault Clio ?

Autoalan toimittaja tuttuni ihmetteli myös.

• Eräs vain
        LKV PRO kirjoitti:

Hei mitä tarkoittaa lastutettu Renault Clio ?

Autoalan toimittaja tuttuni ihmetteli myös.

virityslastua?

• autonasentaja
        Eräs vain kirjoitti:

virityslastua?

Jep... sitähän se tarkoittaa, oli merkki tai malli mikä hyvänsä.

• Läheltä seurannut
        haista huilu! kirjoitti:

Olen ollut alalla 16 vuotta ja lyön kossun vetoa, että Alepan kassa, ISS:n siivoja, autokauppias, mustanpörssin myyjä ja SINÄ ette selviä esim. perikunnan kiinteistön myynnistä, joka myydään määräalana,jossa osa osakkaista alaikäisiä. Kirjoista voit yrittää selvittää, mutta teeppä kaupat käytännössä. Voipi olla, että jotain jää uupumaan.

Pitää muistaa, että on ihmisiä, jotka tuntevat olonsa turvalliseksi,kun ammattilainen hoitaa kaiken. Ja ovat siitä valmiita maksamaan, aivan kuin tukanleikkuusta tai auton pesusta. Nekin voit tehdä itse...

Alalla on monelaista tunaria ja onnenonkijaa. Mutta totuus on, että tällä alalla pärjäävät vain itseään jatkuvasti kouluttavat ja kokeneet kiinteistönvälittäjät. Nyt kun on ns. hyvä aika, näitä kauppureita välitysliikkeissä on pilvin pimein viikon pikakoulutuksella. Mutta kun ajat huononevat, nämä vesselit painuvat sinne mistä ovat tulleetkin. Hyvä niin!

Tärkeintä tässäkin on, että hallitsee käytännön lisäksi sen kaupankäynnin. Kirjoista voi lukea miten pitää tehdä, mutta vain harva syntyy kauppiaaksi! Siihen et voi oppia tai lukea.

Kiinteistövälittäjät, jotka itse tunnen, ovat nippa nappa peruskoulun "läpäisseitä".
        Ei ne, jotka asuntoaan myy, osaa odottaa saatika vaatia mitään ihmeitä. Kunhan kämpän saa pois alta myytyä niin sillä hyvä.
        Turha hehkuttaa työn vaikeutta, jos aakkosetkin oli vaikeampi saada järjestykseen. Kyllä esimies ohjeistaa miten pitää toimia ja auttaa paperihommat kuntoon. Eikös niin?

• loppupeleissä

Kuka tahansa osaa hankkia tarvittavat paperit, laittaa ilmoituksen ja esitellä huoneiston.

Vain loinen yrittää viedä asunnon omistajan omaisuutta työstä joka osaa tehdä opetettu apina.

• helmarLKV

Eipä taida kuka tahansa osata hankkia edestarvittavia papereita.Ne "hyvin" koulutetut apinat ovat aiheuttaneet kaiken alaan kohdistuva paskapuheen ja arvostelun!

Ei välittäjät loisia ole ja yritä viedä kenenkään omaisuutta. Lähinnä yritämme saada omistajille parhaan mahdollisen hyödyn ja tulon myyjälle omaisuuden realisoinnista.

Mahtaako nää haukkujat loppujen lopuksi tietää mitä välittäjä oikeasti tekee asunnonmyynnin ja asiakkaan eteen. Kaikki tärkeä työ ei näy ulospäin.

• Myyn itse
        helmarLKV kirjoitti:

Eipä taida kuka tahansa osata hankkia edestarvittavia papereita.Ne "hyvin" koulutetut apinat ovat aiheuttaneet kaiken alaan kohdistuva paskapuheen ja arvostelun!

Ei välittäjät loisia ole ja yritä viedä kenenkään omaisuutta. Lähinnä yritämme saada omistajille parhaan mahdollisen hyödyn ja tulon myyjälle omaisuuden realisoinnista.

Mahtaako nää haukkujat loppujen lopuksi tietää mitä välittäjä oikeasti tekee asunnonmyynnin ja asiakkaan eteen. Kaikki tärkeä työ ei näy ulospäin.

olet myös sinä, jos olet välittäjä.
        Omistaja saa aina pankkitilille enemmän rahaa kun myy ilman loisia ja ostaja hyötyy myös kun ei ole välistävetäjää.

Kiinteistövälittäjä on maailman turhin ammatti.

• LKV PRO

Aivan "loppupeleissä" kuitenkin on niin että tee se itse miehet puhuvatkin myöhemmin itsekseen koska a. luulevat osvansa myydä, b. eivät huomaa omia virheitään c. eivät osaa pyytää apua kun sitä todella tarvitsisivat d. eksyvät metsään kuten niin monet ovat tehneet.

En tunne yhtään kiinteistösijoittajaa joka myisi itse asuntonsa, arvatkaa miksi ?

Heillä ei ole varaa virheisiin !!

• LKV PRO
        Myyn itse kirjoitti:

Omistaja saa aina pankkitilille enemmän rahaa kun myy ilman loisia ja ostaja hyötyy myös kun ei ole välistävetäjää.

Tämä herra itse on tyypillinen tee se itse mies, "teen kaiken itse kun en ymmärrä asian ydintä" En toivo että hän käyttää välittäjää koska ei hän osaa myöskään palvelua vaatia. En myöskään toivo että hän käyttää missään muodossa välittäjien palvelua. Ainoa ongelma on siinä että hän joutuu ostamaan asunnon itsemyyjiltä joita on vain n. 10-15% markkina-alueesta riippuen ja niistäkin yli 60% siirtyy "kokeilujakson" jälkeen ammattilaiselle. Ja kun itse myyjä kohtaa toisen itsemyyjän niin vastarannalla kaikuu kun he huutelevat toisilleen ja eikä heitä erota toisistaan mikään muu kuin kuolema ja poliisi :) Anteeksi Jorma Etto alkuperäinen teksti on parempi.

• Sääliksi käy
        LKV PRO kirjoitti:

Aivan "loppupeleissä" kuitenkin on niin että tee se itse miehet puhuvatkin myöhemmin itsekseen koska a. luulevat osvansa myydä, b. eivät huomaa omia virheitään c. eivät osaa pyytää apua kun sitä todella tarvitsisivat d. eksyvät metsään kuten niin monet ovat tehneet.

En tunne yhtään kiinteistösijoittajaa joka myisi itse asuntonsa, arvatkaa miksi ?

Heillä ei ole varaa virheisiin !!

Taidat olla maapallon surkein välittäjä, kun et tunne edes kiinteistösijoittajia...

• Kiinteistö
        LKV PRO kirjoitti:

Tämä herra itse on tyypillinen tee se itse mies, "teen kaiken itse kun en ymmärrä asian ydintä" En toivo että hän käyttää välittäjää koska ei hän osaa myöskään palvelua vaatia. En myöskään toivo että hän käyttää missään muodossa välittäjien palvelua. Ainoa ongelma on siinä että hän joutuu ostamaan asunnon itsemyyjiltä joita on vain n. 10-15% markkina-alueesta riippuen ja niistäkin yli 60% siirtyy "kokeilujakson" jälkeen ammattilaiselle. Ja kun itse myyjä kohtaa toisen itsemyyjän niin vastarannalla kaikuu kun he huutelevat toisilleen ja eikä heitä erota toisistaan mikään muu kuin kuolema ja poliisi :) Anteeksi Jorma Etto alkuperäinen teksti on parempi.

on Suomessa ala-arvoista.

Haukilahdesta löytyy yksi liike, joka osaa ammattinsa.

Muuten koko joukko on lkv pro-tyylisiä sekoilijoita.

• mielummin myyn itse
        LKV PRO kirjoitti:

miksi ihmeessä tukisin veronkiertäjiä, jotka osoittavat loismaisuutensa jättämällä verot maksamatta?

http://www.taloussanomat.fi/etusivu/5490835.asp

• LKV PRO
        mielummin myyn itse kirjoitti:

miksi ihmeessä tukisin veronkiertäjiä, jotka osoittavat loismaisuutensa jättämällä verot maksamatta?

http://www.taloussanomat.fi/etusivu/5490835.asp

Aivan ... jos yksi lääkäri tekee väärin ovatko kaikki lääkärit silloin rikollisia, jos yksi kansanedustaja tekee väärin ovatko kaikki kansanedustajat vailla selkärankaa, jos yksi sotilas on hullu ovatko kaikki silloin hulluja...

Mikä on oma ammattisi ? Pappi lukkari talonpojan kuppari

• LKV PRO
        Sääliksi käy kirjoitti:

Taidat olla maapallon surkein välittäjä, kun et tunne edes kiinteistösijoittajia...

Tällä keskustelupalstalla suurin osa esittää täysyin löyhiä/vääriä väitteitä, kukaan näsitä heppu he-istä ei ole psytynyt todistamaan mitään. Kun asetin uuden keskustelunosan Kysykää kiinteistönvälityksestä, kysymyksiä tulee todella vähän. Pelkureita ovat ne jotka herjaavat mutta eivät todellisuudessa kysy tai pysty esittämään mitään faktaa.

Ehkä heidän elämänsäkin on pelkkä huulenheitto ?

• LKV PRO
        Kiinteistö kirjoitti:

on Suomessa ala-arvoista.

Haukilahdesta löytyy yksi liike, joka osaa ammattinsa.

Muuten koko joukko on lkv pro-tyylisiä sekoilijoita.

On surullistä kuin sinullakin on todella rajalliset tiedot, Haukilahden toimistoa moittimatta. PKS alueelta myös löytyy useita hyviä yrityksiä ja ennenkaikkea kiinteistönvälittäjiä.

On tietysti kiva heitellä kaikenlaista epämääräistä tekstiä, kun omaa nimeä tai kasvoja ei tarvitse esitellä.

• helmarLKV
        LKV PRO kirjoitti:

Tällä keskustelupalstalla suurin osa esittää täysyin löyhiä/vääriä väitteitä, kukaan näsitä heppu he-istä ei ole psytynyt todistamaan mitään. Kun asetin uuden keskustelunosan Kysykää kiinteistönvälityksestä, kysymyksiä tulee todella vähän. Pelkureita ovat ne jotka herjaavat mutta eivät todellisuudessa kysy tai pysty esittämään mitään faktaa.

Kiinteistönvälittäjän rooli
        Yleensä ihminen ostaa asunnon muutaman kerran elämänsä aikana. Meille asuntokaupat ovat tuttua, jokapäiväistä työtä. Siksi osaamme väistää karikot, joihin tottumaton saattaa törmätä.

Laki määrittää, miten kiinteistönvälittäjän tulee välitystehtävänsä suorittaa. (Laki kiinteistönvälitysliikkeistä ja vuokrahuoneiston välitysliikkeistä. Laki kiinteistöjen ja vuokrahuoneistojen välityksestä.)

Monipuolista ammattitaitoa, laaja tehtäväkenttä

Myyntitoimeksiantoa tehtäessä kiinteistönvälittäjämme kertoo myyjälle kaikki kaupan kannalta tärkeät tiedot. Tällaisia ovat mm.
        - realistinen hinta-arvio myytävästä kohteesta
        - realistinen käsitys myyntiajasta
        - tieto siitä, meneekö myyjältä kaupasta myyntivoiton veroa.

Kiinteistönvälittäjä toimii myyjän puolesta:
        - tilaa tarvittavat asiakirjat*
        - järjestää asunnon esittelytilaisuudet ja muut markkinointitoimenpiteet
        - ottaa kiinnostuneilta ostajaehdokkailta tarjoukset vastaan ja välittää ne myyjälle.

Lopuksi kiinteistönvälittäjä
        - laatii myyjälle ja ostajalle kauppakirjan lain edellyttämällä tavalla sekä
        - huolehtii muista kaupan toteutumiseen liittyvistä tehtävistä, elleivät myyjä ja ostaja toisin sovi.

Myyntiprosessin aikana saattaa eteen tulla lisäksi monia muitakin asioita. Niiden ratkaisemisessa on kiinteistönvälittäjän kokemuksesta apua.

Lainsäädäntö määrittelee kiinteistönvälittäjän velvoitteet

Kaiken kaikkiaan lainsäädäntö asettaa kiinteistönvälittäjille selkeät velvoitteet siitä, miten toimeksianto hoidetaan myyjän kannalta mahdollisimman hyvin.

Laissa on lisäksi säädetty kiinteistönvälittäjälle vahingonkorvausvastuu sellaisia tilanteita varten, joissa kiinteistönvälittäjän toiminnassa tapahtuisi jotakin virheellistä. Tällöin kiinteistönvälittäjän tulee korvata myyjälle tai ostajalle aiheuttamansa vahinko.

Elämän suurissa käänteissä kannattaa turvautua kiinteistönvälittäjän ammattitaitoon.

*) Asuntokaupassa tarvittavat asiakirjat: isännöitsijäntodistus, yhtiöjärjestys, yhtiön tilinpäätösasiakirjat, asunnon pohjapiirros, mahdollinen vuokrasopimus, selvitys maksetuista vastikkeista, mahdollinen kuntotarkastusraportti.

Kiinteistökaupassa tarvittavat asiakirjat: lainhuutotodistus, rasitustodistus, kiinteistörekisteriote, kiinteistörekisterikartta, kaavaote, rakennuspiirustukset ja rakennuslupa-asiakirjat, asuinrakennusten pohjapiirros, mahdolliset vuokrasopimukset, selvitys maksetuista laskuista, mahdollinen kuntotarkastusraportti.

• helmar,LKV
        Myyn itse kirjoitti:

Isoissa taloudellisissa kysymyksissä, kuten juuri asuntokaupoissa, on viisasta kääntyä asiantuntijan puoleen. Paras neuvoni onkin, että annat välittäjän huoleksi asuntosi myynnin alusta loppuun.

Jos haluat myydä asuntosi täysin omatoimisesti, joudut periaatteessa hoitamaan samat tehtävät kuin kiinteistönvälittäjä. Tiedätkö, mitä kaikkea se edellyttää?

Itsemyyjältä vaaditaan aikaa ja tietoa:

- Sinun tulee tuntea asuntokauppalain säännökset, jos myyt osakeasuntoa, ja maakaaren säännökset, jos myyt kiinteistöä eli omakotitaloa, vapaa-ajan asuntoa tai tonttia.
        - Sinun tulee omata hyvät ja laajat markkinointikanavat.
        - Sinulla on oltava runsaasti aikaa asuntoesittelyille. Hyvästä ihmistuntemuksesta ja aikaisemmasta myyntikokemuksesta on hyötyä.
        - Sinun on tiedettävä, mitä asiakirjoja tarvitaan, mistä ne saa ja hankittava asiakirjat itse.
        - Sinun on tiedettävä, mitkä ovat kaupan olennaiset tiedot; ne on osattava kertoa kiinnostuneille ostajaehdokkaille.
        - Kauppakirja on osattava laatia lain edellyttämällä tavalla ja siinä on huomioitava kaikki ostajan ja myyjän kannalta tärkeät seikat.

• LKV PRO
        helmarLKV kirjoitti:

Kiinteistönvälittäjän rooli
        Yleensä ihminen ostaa asunnon muutaman kerran elämänsä aikana. Meille asuntokaupat ovat tuttua, jokapäiväistä työtä. Siksi osaamme väistää karikot, joihin tottumaton saattaa törmätä.

Laki määrittää, miten kiinteistönvälittäjän tulee välitystehtävänsä suorittaa. (Laki kiinteistönvälitysliikkeistä ja vuokrahuoneiston välitysliikkeistä. Laki kiinteistöjen ja vuokrahuoneistojen välityksestä.)

Monipuolista ammattitaitoa, laaja tehtäväkenttä

Myyntitoimeksiantoa tehtäessä kiinteistönvälittäjämme kertoo myyjälle kaikki kaupan kannalta tärkeät tiedot. Tällaisia ovat mm.
        - realistinen hinta-arvio myytävästä kohteesta
        - realistinen käsitys myyntiajasta
        - tieto siitä, meneekö myyjältä kaupasta myyntivoiton veroa.

Kiinteistönvälittäjä toimii myyjän puolesta:
        - tilaa tarvittavat asiakirjat*
        - järjestää asunnon esittelytilaisuudet ja muut markkinointitoimenpiteet
        - ottaa kiinnostuneilta ostajaehdokkailta tarjoukset vastaan ja välittää ne myyjälle.

Lopuksi kiinteistönvälittäjä
        - laatii myyjälle ja ostajalle kauppakirjan lain edellyttämällä tavalla sekä
        - huolehtii muista kaupan toteutumiseen liittyvistä tehtävistä, elleivät myyjä ja ostaja toisin sovi.

Myyntiprosessin aikana saattaa eteen tulla lisäksi monia muitakin asioita. Niiden ratkaisemisessa on kiinteistönvälittäjän kokemuksesta apua.

Lainsäädäntö määrittelee kiinteistönvälittäjän velvoitteet

Kaiken kaikkiaan lainsäädäntö asettaa kiinteistönvälittäjille selkeät velvoitteet siitä, miten toimeksianto hoidetaan myyjän kannalta mahdollisimman hyvin.

Laissa on lisäksi säädetty kiinteistönvälittäjälle vahingonkorvausvastuu sellaisia tilanteita varten, joissa kiinteistönvälittäjän toiminnassa tapahtuisi jotakin virheellistä. Tällöin kiinteistönvälittäjän tulee korvata myyjälle tai ostajalle aiheuttamansa vahinko.

Elämän suurissa käänteissä kannattaa turvautua kiinteistönvälittäjän ammattitaitoon.

*) Asuntokaupassa tarvittavat asiakirjat: isännöitsijäntodistus, yhtiöjärjestys, yhtiön tilinpäätösasiakirjat, asunnon pohjapiirros, mahdollinen vuokrasopimus, selvitys maksetuista vastikkeista, mahdollinen kuntotarkastusraportti.

Kiinteistökaupassa tarvittavat asiakirjat: lainhuutotodistus, rasitustodistus, kiinteistörekisteriote, kiinteistörekisterikartta, kaavaote, rakennuspiirustukset ja rakennuslupa-asiakirjat, asuinrakennusten pohjapiirros, mahdolliset vuokrasopimukset, selvitys maksetuista laskuista, mahdollinen kuntotarkastusraportti.

Kiitos kirjoituksestasi.

• tuleva lkv
        LKV PRO kirjoitti:

Kiitos kirjoituksestasi.

vinkkiä yrityksestä jota kannattaa harkita työnantajana pääkaupunki seudulla.
        Olen myynyt vähän kaikenlaista vakuutuksista kännyköihin ja nyt ajattelin hakeutua kiinteistöalalle. Habita hakee työntekijöitä aktiivisesti, mutta se firma on ilmeiseti suurissa vaikeuksissa verottajan kanssa, enkä halua mennä uppoavaan laivaan.
        Kiitos.

• LKV,tosi pro
        tuleva lkv kirjoitti:

vinkkiä yrityksestä jota kannattaa harkita työnantajana pääkaupunki seudulla.
        Olen myynyt vähän kaikenlaista vakuutuksista kännyköihin ja nyt ajattelin hakeutua kiinteistöalalle. Habita hakee työntekijöitä aktiivisesti, mutta se firma on ilmeiseti suurissa vaikeuksissa verottajan kanssa, enkä halua mennä uppoavaan laivaan.
        Kiitos.

Niill alkaa ens kuus kova rekrytointikampanja.SUOSITTELEN.

• LKV PRO
        LKV,tosi pro kirjoitti:

Niill alkaa ens kuus kova rekrytointikampanja.SUOSITTELEN.

Ekä tai ehkä ei ?

Kiinteistömaailmalla ongelma on hyvin pitkälti sama kuin muutamalla muulla, työympäristö ei tarjoa kuitenkaan mitään erityistä 20-25% henkilökunnasta vaihtuu vuosittain(samoin Huoneistokeskus/Opkk/SKV)

• Eräs vain
        Myyn itse kirjoitti:

kiinteistökauppaa ilman kiinteistövälittäjää, juristia tai muuta henkilöä joka asiat taitaa. Osakekaupan voisi osata tehdä itse, mutta kiinteistökaupassa pelkästään oikean muotoinen kauppakirja on vaikea laatia niin, jotta kaikki tulee kaikkien sääntöjen mukaan, muuten käräjäoikeudessa ei mene esim. lainhuudatukset läpi.

• helmar,LKV
        LKV PRO kirjoitti:

Ekä tai ehkä ei ?

Kiinteistömaailmalla ongelma on hyvin pitkälti sama kuin muutamalla muulla, työympäristö ei tarjoa kuitenkaan mitään erityistä 20-25% henkilökunnasta vaihtuu vuosittain(samoin Huoneistokeskus/Opkk/SKV)

Kiinteistömaailma on lähes samanlainen kuin muutkin suuret. Tietysti tämä yrittäjävetoisuus aiheuttaa erilaisia toimintatapoja eri paikkakunnilla vaikka kaikkien pitäisi toimia samoin. Toki paikkakuntakohtaisesti pitää soveltaa asioita tilanteen mukaan.

Markkinoinnin pitäisi kuitenkin olla samanlaista kaikkialla.

Kiinteistömaailma on tämän hetken brändi johtajajola on tarjota hyvät "aseet" työn onnistumiseksi.

Kyllä työympäristön tekee loppujen lopuksi ihmiset itse. Vaihtuvuus tosin on aika suurta.Mutta eihän kaikki sovi alalle. Mielestäni Kiinteistömaailmaa vaivaa liika pääkaupunki keskeisyys, ainakin markkinoinnin osalta. Ainakin kehäkolmosenn ulkopuolella ollaan paljolti tuota mieltä.

Toisaalta, on aivan sama kenelle teet työtä,olet kuitenkin itse työntuloksen takana. Pitää olla yrittäjähenkinen jotta pärjää alalla. Riskit on kuitenkin hyvin pitkälti työntekijän harteilla. Jos ei kauppaa, ei tuloja, pelkkiä menojajotka on pois omasta pussista.

• helmar,LKV
        LKV PRO kirjoitti:

Laki kiinteistöjen ja vuokrahuoneistojen välityksestä
        Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
        1 § Soveltamisala

Tässä laissa säädetään:

1) välitysliikkeen kanssa tehtävästä myyntitoimeksiannosta ja vuokra- tai muun käyttöoikeuden luovuttamista koskevasta toimeksiannosta, kun välitettävänä on kiinteistö tai sen osa, rakennus tai huoneisto, joka ei kuulu toimeksiantajan elinkeinotoimintaan;
        2) välitysliikkeen ja toimeksiantajan vastapuolen oikeuksista ja velvollisuuksista, kun vastapuoli hankkii välitettävän kohteen omistus-, vuokra- tai muun käyttöoikeuden muuta tarkoitusta kuin elinkeinotoimintaansa varten. Laki koskee vastaavasti soveltuvin osin myös osto- ja vaihtotoimeksiantoa sekä vuokra- tai muun käyttöoikeuden hankkimista koskevaa toimeksiantoa.

2 § Välitysliike

Välitysliikkeellä tarkoitetaan sitä, joka tuloa tai muuta taloudellista hyötyä saadakseen saattaa sopijapuolet kosketuksiin toistensa kanssa 1 §:n 1 momentissa tarkoitettua omaisuutta (välityskohde) koskevan kaupan, vaihdon tai vuokrasopimuksen taikka muun käyttöoikeuden luovutussopimuksen aikaansaamiseksi.

3 § Soveltamisalan rajoitukset

Tämän lain säännöksiä ei sovelleta:
        1) satunnaiseen välitykseen, jos sitä ei markkinoida;
        2) majoitusliikkeiden majoitustilojen välitykseen; eikä
        3) loma-asunnon käyttöoikeuden välitykseen, jos käyttöoikeussopimus tehdään enintään kuudeksi kuukaudeksi.

4 § Pakottavuus

Tämän lain säännöksistä ei saa poiketa toimeksiantajan tai tämän vastapuolen vahingoksi, ellei jäljempänä toisin säädetä.

5 § Toimeksiantosopimus

Toimeksiantosopimus on tehtävä kirjallisesti tai sähköisesti siten, että sopimusehtoja ei voida yksipuolisesti muuntaa ja että ne säilyvät toimeksiantajan saatavilla. Välitysliike ei voi vedota sopimusehtoon, jota ei ole tehty tällä tavalla. Välityskohteen hinnan ja muiden välityskohdetta koskevien sopimusehtojen muutoksista voidaan kuitenkin välityssopimuksen voimassa ollessa sopia muullakin tavoin. Toimeksiantosopimuksessa on mainittava ainakin seuraavat tiedot:
        1) toimeksiantajan nimi ja osoite;
        2) välitysliikkeen toiminimi, käyntiosoite ja asiaa hoitavan henkilön nimi;
        3) toimeksiannon sisältö ja toimeksiannon suorittamisesta maksettava korvaus riittävästi yksilöitynä; sekä
        4) toimeksiannon vastaanottopäivä ja voimassaoloaika. Toimeksiantosopimus saa olla voimassa enintään neljä kuukautta kerrallaan. Sopimuksen jatkamisesta tämän jälkeen on voimassa, mitä edellä säädetään sopimuksen tekemisestä. Sopimuksen jatkamisesta saadaan sopia aikaisintaan yhtä kuukautta ennen sopimuksen päättymistä.

6 § Toimeksiantajan oikeus irtisanoa toimeksiantosopimus sen voimassaoloaikana

Jos toimeksiannon mukaisen välitystehtävän toteuttaminen on tullut toimeksiantajan sairauden tai toimeksiantajan lähiomaisen tai tähän verrattavan läheisen henkilön sairauden tai kuoleman taikka lain tai viranomaisen toimenpiteen vuoksi tai muusta pääasiassa toimeksiantajasta riippumattomasta syystä toimeksiantajalle suhteettoman epäedulliseksi tai epätarkoituksenmukaiseksi, on toimeksiantajalla, ennen kuin hän on hyväksynyt välityskohdetta koskevan tarjouksen, oikeus irtisanoa sopimus heti päättyväksi. Toimeksiantajan on tällöin korvattava välitysliikkeelle kohtuulliset kustannukset, jotka tälle ovat aiheutuneet välitystehtävän suorittamiseen kuuluvista toimenpiteistä.

7 § Välitystehtävän suorittaminen

Välitysliikkeen on suoritettava välitystehtävä ammattitaitoisesti, huolellisesti ja hyvää välitystapaa noudattaen sekä ottaen huomioon toimeksiantajan ja myös tämän vastapuolen edut. Välitysliikkeen suorituksen tulee myös vastata siitä markkinoinnissa annettuja tietoja. Välitysliikkeen on ryhdyttävä suorittamaan välitystehtävää viivytyksettä toimeksiantosopimuksen tekemisen jälkeen, paitsi milloin toimeksiantajan etu vaatii, että välitystehtävän suorittaminen aloitetaan myöhempänä ajankohtana.

8 § Toimeksiantajalle annettavat tiedot

Välitysliikkeen on annettava toimeksiantajalle kaikki ne tiedot, joiden välitysliike tietää tai sen pitäisi tietää vaikuttavan kaupasta tai vuokrasopimuksesta taikka muusta käyttöoikeussopimuksesta päättämiseen. Jos välitysliike tai sen palveluksessa oleva aikoo päättää kaupan tai vuokrasopimuksen taikka muun käyttöoikeussopimuksen omaan lukuunsa tai sillä on sopimuksessa erityinen etu valvottavanaan, on myös tästä seikasta ilmoitettava toimeksiantajalle. Jos 1 tai 2 momentissa mainitut tiedot voivat vaikuttaa myös toimeksiantosopimuksen tekemiseen, tiedot on annettava ennen sopimuksen tekemistä.

9 § Tiedonantovelvollisuus toimeksiantajan vastapuolelle

Välitysliikkeen on välityskohdetta tarjotessaan annettava toimeksiantajan vastapuolelle kaikki ne tiedot, joiden välitysliike tietää tai sen pitäisi tietää vaikuttavan kaupasta tai vuokrasopimuksesta taikka muusta käyttöoikeussopimuksesta päättämiseen. Asuntojen markkinoinnissa annettavista tiedoista säädetään asetuksella. Aikaosuusasuntoja markkinoitaessa annettavista tiedoista säädetään kuluttajansuojalain (38/1978) 10 luvussa.

10 § Ennen sopimuksen tekemistä annettavat asiakirjat ja muu selvitys

Ennen kaupan tai maanvuokrasopimuksen päättämistä välitysliikkeen on esitettävä kiinteistöstä:
        1) lainhuutotodistus;
        2) kiinteistörekisterin ote;
        3) rasitustodistus;
        4) lisäksi, jos kaupan kohteena on vuokraoikeus rakennuksineen, jäljennös vuokrasopimuksesta, todistus vuokraoikeuden kirjaamisesta ja sitä koskeva rasitustodistus;
        5) mahdolliset muut asiakirjat, jotka osoittavat myyjän omistus- tai hallintaoikeuden sekä kiinteistöön kohdistuvat rasitukset ja rasitteet sekä kiinteistön käyttöä koskevat rajoitukset, jos tiedot eivät käy ilmi 1­4 kohdassa mainituista asiakirjoista; sekä
        6) asiakirja, joka osoittaa välitysliikkeellä olevan oikeuden vastaanottaa toimeksiantajalle tarkoitettuja rahasuorituksia; oikeutta vastaanottaa käsiraha ei kuitenkaan tarvitse osoittaa.

Ennen kaupan päättämistä välitysliikkeen on esitettävä huoneistosta, jonka hallintaoikeus perustuu osakkeiden tai osuuksien omistamiseen tai yhteisön jäsenyyteen:
        1) selvitys osakkeiden tai osuuksien omistusoikeudesta tai yhteisön jäsenyydestä;
        2) selvitys osakkeiden tai osuuksien mahdollisesta panttauksesta; sekä
        3) asiakirja, joka osoittaa välitysliikkeellä olevan oikeuden vastaanottaa toimeksiantajalle tarkoitettuja rahasuorituksia; oikeutta vastaanottaa käsiraha ei kuitenkaan tarvitse osoittaa.

Ennen huoneenvuokrasopimuksen päättämistä välitysliikkeen on esitettävä:
        1) selvitys siitä, mihin vuokranantajan oikeus antaa huoneisto vuokralle perustuu; sekä
        2) asiakirja, joka osoittaa välitysliikkeellä olevan oikeuden vastaanottaa toimeksiantajalle tarkoitettuja rahasuorituksia; oikeutta vastaanottaa varausmaksu ei kuitenkaan tarvitse osoittaa.

11 § Selonottovelvollisuus

Jos välitysliikkeellä on aihetta epäillä, että välitysliikkeen saamat 9 tai 10 §:ssä tarkoitetut tiedot ovat virheellisiä tai puutteellisia, välitysliikkeen on varmistuttava tiedon oikeellisuudesta ja oikaistava mahdollinen virheellinen tai puutteellinen tieto. Jos tiedon oikeellisuuden varmistaminen ei ole mahdollista ilman kohtuutonta vaivaa, välitysliikkeen on ilmoitettava toimeksiantajan vastapuolelle, ettei tietoa ole voitu tarkistaa.

12 § Avustaminen

Välitysliikkeen on laadittava välityskohdetta koskeva sopimus sekä huolehdittava muista sopimuksen toteutumiseen liittyvistä tehtävistä, jos toisin ei sovita.

13 § Vastuu toimeksiantajalle

Välitysliikkeen suorituksessa on virhe, jos se ei vastaa, mitä tässä laissa säädetään tai mitä voidaan katsoa sovitun. Jos välitysliikkeen suorituksessa on virhe, toimeksiantajalla on oikeus purkaa toimeksiantosopimus, ei kuitenkaan sen jälkeen kun toimeksiantaja on hyväksynyt välityskohteesta tehdyn tarjouksen. Sopimusta ei saa purkaa, jos virhe on toimeksiantajan kannalta vähäinen. Toimeksiantajalla on oikeus virheen johdosta vaatia välityspalkkion ja mahdollisesti sovitun kustannusten korvauksen alentamista, jos virheestä on aiheutunut toimeksiantajalle haittaa. Jos haitta on olennainen, välitysliikkeellä ei ole oikeutta palkkioon tai korvaukseen. Toimeksiantajalla on oikeus saada välitysliikkeeltä korvausta vahingosta, jonka välitysliikkeen suorituksessa oleva virhe on hänelle aiheuttanut. Vastaavan hoitajan korvausvastuusta säädetään kiinteistönvälitysliikkeistä ja vuokrahuoneiston välitysliikkeistä annetun lain (1075/2000) 6 §:ssä.

14 § Vastuu toimeksiantajan vastapuolelle

Toimeksiantajan vastapuolella on oikeus saada välitysliikkeeltä korvaus vahingosta, jonka välitysliikkeen virheellinen menettely on hänelle aiheuttanut. Vastaavan hoitajan korvausvastuusta säädetään kiinteistönvälitysliikkeistä ja vuokrahuoneiston välitysliikkeistä annetun lain 6 §:ssä.

15 § Takautumisoikeus

Jos toimeksiantaja on tahallaan tai huolimattomuudesta antanut välitysliikkeelle virheellisiä tietoja tai jättänyt ilmoittamatta välitysliikkeelle sellaisen tiedossaan olevan seikan, jolla hän käsitti tai hänen olisi pitänyt käsittää olevan merkitystä vastapuolensa kannalta, välitysliikkeellä on oikeus vaatia 14 §:n nojalla maksamaansa korvausta toimeksiantajalta siinä määrin kuin se toimeksiantajan ja välitysliikkeen huolimattomuuden laatu sekä toimeksiantajan saama etu huomioon ottaen harkitaan kohtuulliseksi.

Toimeksiantajalla, joka välitysliikkeen suorituksessa olevan virheen johdosta on maksanut korvausta vastapuolelleen, on oikeus vaatia maksamaansa korvausta välitysliikkeeltä siinä määrin kuin välitysliike 1 momentin mukaan olisi jäänyt yksin vastuuseen vahingosta, jos korvausta olisi vaadittu välitysliikkeeltä.

16 § Käsirahan vastaanottaminen

Vastaanottaessaan ostotarjouksen välityskohteesta saa välitysliike ottaa tarjouksen tekijältä toimeksiantajan lukuun käsirahan, jos tästä on toimeksiantosopimuksessa sovittu. Sen jälkeen kun välitysliike on vastaanottanut edellä tarkoitetun käsirahan, liike ei saa ottaa keneltäkään muulta tarjousta tai käsirahaa ennen kuin tämä käsiraha on palautettu tarjouksen tekijälle tai on käynyt selväksi, että käsiraha jää toimeksiantajan hyväksi.

Välitysliikkeen tulee käsirahaa vastaanottaessaan huolehtia siitä, että tarjouksesta laaditaan asiakirja, johon otetaan kaikki tarjouksen ehdot ja mahdollinen ehto käsirahan menettämisestä. Asiakirjaa ei tarvitse laatia, jos tarjous on tehty olosuhteissa, joissa velvollisuuden täyttäminen aiheuttaisi kohtuutonta hankaluutta. Kun välityskohde on kiinteistö, välitysliikkeen on lisäksi selvitettävä tarjouksen tekijälle, mitä maakaaressa (540/1995) säädetään esisopimuksen muodosta ja korvauksesta kaupasta vetäytymisestä.

17 § Käsirahan palauttaminen

Jos välitysliike on ottanut käsirahan eivätkä tarjoukseen otetut ehdot toteudu tai jos myyjä ei hyväksy tarjousta, välitysliikkeen on palautettava käsiraha viipymättä tarjouksen tekijälle. Jos myyjä on hyväksynyt tarjouksen, mutta sopimusta ei synny myyjästä johtuvasta syystä, välitysliikkeen on palautettava käsiraha viipymättä tarjouksen tekijälle siltä osin kuin sitä ei ole luovutettu myyjälle.

Jos kauppaa ei synny tarjouksen tekijästä johtuvasta syystä ja käsiraha jää toimeksiantajalle, saa välitysliikkeelle toimeksiantosopimuksen mukaan mahdollisesti tuleva osuus olla enintään puolet tästä käsirahasta, kuitenkin enintään sovitun välityspalkkion määrä.

18 § Varausmaksu

Mitä 16 ja 17 §:ssä säädetään käsirahasta, koskee myös sellaista varausmaksua, joka maksetaan toimeksiannon mukaisesti oikeuden varaamiseksi maksajalle tehdä vuokrasopimus tai muu käyttöoikeutta koskeva sopimus.

19 § Maksusuoja

Jos välitysliikkeelle suoritetaan toimeksiantajalle tarkoitettu käsiraha tai varausmaksu, maksu on pätevä toimeksiantajaa kohtaan, paitsi jos ostaja tai vuokraoikeuden taikka muun käyttöoikeuden hakija tiesi tai hänen olisi pitänyt tietää, että välitysliike ei ollut oikeutettu vastaanottamaan maksua tai että se ylitti toimivaltuutensa.

20 § Välityspalkkio

Välitysliikkeellä on oikeus välityspalkkioon ainoastaan silloin, kun kauppa tai vuokrasopimus taikka muu käyttöoikeussopimus syntyy, jollei toimeksiantosopimuksessa ole muuta sovittu.

Välityspalkkio voidaan periä vain toimeksiantajalta. Jos välityskohdetta koskevan sopimuksen osapuolet ovat puolin ja toisin välitysliikkeen toimeksiantajina, välitysliike saa periä vain yhtä välityspalkkiota vastaavan määrän.

Välityspalkkion on oltava kohtuullinen ottaen huomioon välitystehtävän laatu, suoritettu työmäärä, välitystehtävän taloudellisesti tarkoituksenmukainen suoritustapa ja muut seikat. Välitysliikkeellä ei ole oikeutta välityspalkkioon sopimuksesta, joka on päätetty välitysliikkeen tai sen palveluksessa olevan lukuun. Toimeksiantosopimukseen ei saa ottaa ehtoa, jonka mukaan välitysliikkeellä olisi oikeus saada palkkiona toimeksiantosopimuksessa mainitun välityskohteen myyntihinnan ylittävä kauppahinnan osa tai määrätty osuus siitä.

21 § Välitysliikkeen oikeus palkkioon toimeksiantosopimuksen voimassaoloajan jälkeen

Välitysliikkeellä on oikeus saada toimeksiantajalta palkkio toimeksiantosopimuksen voimassaoloajan jälkeen syntyneestä välityskohdetta koskevasta sopimuksesta vain, jos tästä on toimeksiantajan kanssa sovittu ja jos voidaan olettaa, että sopimuksen syntymiseen ovat olennaisesti vaikuttaneet välitysliikkeen toimenpiteet toimeksiantosopimuksen voimassaoloaikana. Välitysliikkeellä ei kuitenkaan ole oikeutta välityspalkkioon sopimuksesta, joka on syntynyt kuuden kuukauden kuluttua toimeksiantosopimuksen voimassaoloajan päättymisestä.

Jos toimeksiantaja on 1 momentissa tarkoitetussa tapauksessa tehnyt toimeksiantosopimuksen voimassaoloajan päättymisen jälkeen toimeksiantosopimuksen toisen välitysliikkeen kanssa, hän on kuitenkin velvollinen maksamaan välityspalkkion vain sille välitysliikkeelle, jonka kanssa tehty toimeksiantosopimus oli voimassa, kun toimeksiantaja hyväksyi välityskohteesta tehdyn tarjouksen. Välitysliikkeiden on tällöin jaettava välityspalkkio keskenään suoritustensa mukaisessa suhteessa.

22 § Voimaantulo

Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä maaliskuuta 2001.

Lakia ei sovelleta välitysliikkeen ja toimeksiantajan välillä, jos toimeksiantosopimus on tehty ennen lain voimaantuloa. Lain 13­15 §:ää sovelletaan tällöinkin vahinkoihin, jotka aiheutuvat välitysliikkeen menettelystä tämän lain voimaantulon jälkeen. Lain 19 §:ää sovelletaan, jos käsiraha tai varausmaksu suoritetaan välitysliikkeelle lain voimaantulon jälkeen.

Tällä lailla kumotaan kuluttajansuojasta kiinteistönvälityksessä 15 päivänä heinäkuuta 1988 annettu laki (686/1988) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen. Jos muualla laissa viitataan säännökseen tai siinä muutoin tarkoitetaan säännöstä, joka kumotaan tällä lailla, on kumotun säännöksen asemasta sovellettava tämän lain säännöstä.

HE 58/2000
        TaVM 28/2000
        EV 156/2000

Helsingissä 15 päivänä joulukuuta 2000

Tasavallan Presidentti TARJA HALONEN

Oikeusministeri Johannes Koskinen

• Saara

"Kiinteistönvälittäjän työ on varmasti paras ammatti mitä voi tehdö housut jalassa."

Eli jotain vielä parempaa ammattia voisi harjoittaa ilman housuja. Viittaat siis että huoran ammatti olisi sinulle se kaikista mieluisin. Mieti nyt hyvä ihminen mitä tänne oikein kirjoitat.

Tiedän kyllä, että yritit vetää heiton yleisestä sloganista "se on parasta mitä voi tehdä housut jalassa". Näin voisi esim. lohkaista sählypelaaja, että sähly on parasta mitä voi tehdä housut jalassa. Viitaten siis, että vain seksi on sählyä parempaa.

Mutta kun sanot että joku on paras ammatti mitä voi tehdä housut jalassa, merkitys muuttuu tyystin. Viittaat kuten jo mainitsinkin: "vain huoran työ on parempaa kuin kiinteistövälittäjän työ". Ei siis kovinkaan korkealle arvostettua.

• LKV PRO

Hyvä että kieliopillista ohjausta annetaan kaikille niille jotka sitä tarvitsevat. Internet email ja tekstiviestit ovatkin tutkimusten mukaan heikentäneet kieliopillista osaamista.
        Tähän olen syyllistynyt myös minä.

Saaran yhteenveto on mielenkiintoinen, onkohan hän edes työelämässä ?

• helmar,LKV
        LKV PRO kirjoitti:

Hyvä että kieliopillista ohjausta annetaan kaikille niille jotka sitä tarvitsevat. Internet email ja tekstiviestit ovatkin tutkimusten mukaan heikentäneet kieliopillista osaamista.
        Tähän olen syyllistynyt myös minä.

Saaran yhteenveto on mielenkiintoinen, onkohan hän edes työelämässä ?

Onko Saaran syy,jos kympillä myy? Lauloi Alwari Tuohitorvi aikoinaan. Ja taitaa olla niin että suurin osa on täysiä torvia jotka jotka moittii meitä ammattilaisia. Pitänee laajentaa tätä sivustoa niin että kaikki ammattikunnat saa oman risuja/ruusuja palstan.
        Taidamme LKV pro:n kanssa olla ainoita jotka jaksavat puolustaa erästä Suomen arvokkaimmista ammateista.
        Johan yhdessä määritelmässä kiinteistönvälittäjistä sanotaan että he tekevät yhteiskunnalisesti erittäin arvokasta työtä kun pitävät huolen suomen kiinteistöistä ja osakkeista ja niiden arvon säilymisestä.

Taitaa näiden kateellisten kirjoittelujen takana olla joku kateellinen "appelsiinin viljelijä" joka turhaan etsii Suomen metsistä Dinosauruksia jotta saisi niiden paskasta kunnon kasat lannotteita.

Tervetuloa vaan alalle kaikki epäilijät, Jos pysytte puolenkin vuotta alalla ja elätätte itsenne siinä samalla ilman isin ja äidin kukkaroa.Teissä on hieman ainesta alalle.

• vältä välittäjää
        helmar,LKV kirjoitti:

Onko Saaran syy,jos kympillä myy? Lauloi Alwari Tuohitorvi aikoinaan. Ja taitaa olla niin että suurin osa on täysiä torvia jotka jotka moittii meitä ammattilaisia. Pitänee laajentaa tätä sivustoa niin että kaikki ammattikunnat saa oman risuja/ruusuja palstan.
        Taidamme LKV pro:n kanssa olla ainoita jotka jaksavat puolustaa erästä Suomen arvokkaimmista ammateista.
        Johan yhdessä määritelmässä kiinteistönvälittäjistä sanotaan että he tekevät yhteiskunnalisesti erittäin arvokasta työtä kun pitävät huolen suomen kiinteistöistä ja osakkeista ja niiden arvon säilymisestä.

Taitaa näiden kateellisten kirjoittelujen takana olla joku kateellinen "appelsiinin viljelijä" joka turhaan etsii Suomen metsistä Dinosauruksia jotta saisi niiden paskasta kunnon kasat lannotteita.

Tervetuloa vaan alalle kaikki epäilijät, Jos pysytte puolenkin vuotta alalla ja elätätte itsenne siinä samalla ilman isin ja äidin kukkaroa.Teissä on hieman ainesta alalle.

jotka vetävät välistä toisten ihmisten rahoja

• LKV PRO
        vältä välittäjää kirjoitti:

jotka vetävät välistä toisten ihmisten rahoja

Hauska henkilö tämä "vältä välittäjää"!

Tuntuu siltä että hän ei tiedä asioista yhtään mitään. Ehkä muutoinkin välttää ihmisiä ?

Minun asiakkaani ovat kiitollisia laadukkaasta toiminnastani !

• Eräs vain
        LKV PRO kirjoitti:

Hauska henkilö tämä "vältä välittäjää"!

Tuntuu siltä että hän ei tiedä asioista yhtään mitään. Ehkä muutoinkin välttää ihmisiä ?

Minun asiakkaani ovat kiitollisia laadukkaasta toiminnastani !

itse esim. 100 000 eurolla ja kaikki menee päin vittua, niin eikö ole parempi antaa välittäjän tehdä sama asia, jos se saa myytyä kohteen siten, että sinulle jää se sama 100 000 euroa ja välittäjä saa asunnosta sen verran enemmän, että hän saa oman palkkionsa tekemästään työstä!?

Monesti käy vielä niin, jotta myyjä itse olisi tyytyväinen 100 000 euroon, mutta välittäjä myy kohteen esim. 130 000 eurolla.

Myyjällä on myös tiedonantovelvollisuus kaikista kaupan kohteeseen liittyvistä asioista ja vastuu siitä, joten jos itse myyt ja jokin asia jää epähuomiossa kertomatta ja tästä sitten syntyy "kränää", niin myyjä maksaa sopan, eli joki sinä itse tai myyjä eli välittäjä.

P.S. Itse en ole välittäjä.

• huijarit
        helmar,LKV kirjoitti:

Eiran uudet asunnot maksavat parhaimmillaan 2,5 milj. euroa. Tästä 4 %:n välityspalkkio on 100 000 euroa! Ja tuskin on ongelmia asukkaiden saannissa.. Ei ihme et olen nähnyt tuttujen ja tuntemattomien kiinteistövälittäjien leuhkivan rahoillaan helsingin yössä! Ei ole siis ihme huijariaineksen siirtyminen kyseiselle alalle.
        Psykopaattisesta ja moraalittomasta luonteesta on ehkä eniten apua tällä alla.

• Myyntipiällikkö
        huijarit kirjoitti:

Eiran uudet asunnot maksavat parhaimmillaan 2,5 milj. euroa. Tästä 4 %:n välityspalkkio on 100 000 euroa! Ja tuskin on ongelmia asukkaiden saannissa.. Ei ihme et olen nähnyt tuttujen ja tuntemattomien kiinteistövälittäjien leuhkivan rahoillaan helsingin yössä! Ei ole siis ihme huijariaineksen siirtyminen kyseiselle alalle.

Ikuisuuskysymys myyntityön arvostuksesta - mielenkiintoista...

Itse arvostan kiinteistövälitystyötä - vaikka en ole sitä koskaan itse tehnytkään. Pitää kuitenkin muistaa että myyntityö on vaativa laji jonka harva osaa - ja se johtuu vain halusta oppia. Miksi myydä asunto itse ja saada vähemmän kun ammattimyyjä pystyy perustelemaan suuremmankin hinnan uskottavasti?

Kateudestako johtuu se että joidenkin mielestä myyntimies kuten kiinteistövälittäjä ei saisi tienata hyvin? Täytyy kuitenkin muistaa että lähes aina myyjän palkka on osuus tietystä myynnistä - eli vain tehdystä työstä maksetaan. Uskon suurimman osan näistä arvostelijoista olevan tyyppejä joilla on kiinteä palkka johon ei voi vaikuttaa - mutta on mukavaa kun sen saa vaikka vain nettisurffailusta työaikana.

On kuitenkin ihmisiä jotka osaavat arvostaa myyntityötä: Ja ne ovat jokaisen alan rautaisimmat ammattilaiset - ihan alasta riippumatta! Mikään tuote ei nykyisin myy itse itseään vaan hyvät myyjät ova yleensä organisaation tärkeimpiä ihmisiä - he huolehtivat siitä että firmalla on töitä.

Todennäköisesti joku ammattimyyjä myy myös näillä palstoilla roikkuvien (kiinteistövälittäjien) arvostelijoiden työpanosta.

• LKV PRO
        huijarit kirjoitti:

Niinpä niin, jälleen sähköiseen mediaan tupsahti sanojen helppoheikki joka arvostelee toisia.

No ensinnäkin hyvistäkin kiinteistönvälittäjistä harva on kuitenkaan myynyt tuon hintaisia asuntoja, kun ei niin hirveästi kaikista jutuista huolimatta ole tämän hintaluokan ostajia. Käytännössä tuon hintaisissa myös välityspalkkiot ovat usein alennettuja (2-3 % väliin suurin osa). Ja sitten jos asuntoa ei myydä niin kulut nykyisen toimintatavan mukaan jää välittäjälle maksettavaksi. Eli ei kuluja asiakkaalle ellei kauppaa.

Mitä ylipäätänsä tulee tuohon hintaan niin, myös kalliimpiakin asuntoja ja kohteita myydään.

Kerro hieman lisää tuntemuksistasi jotta voit
        rauhoittua ? Kun tuon todellisen tiedon osalta olet aika puutteellisesti varustautunut!

• hehhehe
        LKV PRO kirjoitti:

Niinpä niin, jälleen sähköiseen mediaan tupsahti sanojen helppoheikki joka arvostelee toisia.

No ensinnäkin hyvistäkin kiinteistönvälittäjistä harva on kuitenkaan myynyt tuon hintaisia asuntoja, kun ei niin hirveästi kaikista jutuista huolimatta ole tämän hintaluokan ostajia. Käytännössä tuon hintaisissa myös välityspalkkiot ovat usein alennettuja (2-3 % väliin suurin osa). Ja sitten jos asuntoa ei myydä niin kulut nykyisen toimintatavan mukaan jää välittäjälle maksettavaksi. Eli ei kuluja asiakkaalle ellei kauppaa.

Mitä ylipäätänsä tulee tuohon hintaan niin, myös kalliimpiakin asuntoja ja kohteita myydään.

Kerro hieman lisää tuntemuksistasi jotta voit
        rauhoittua ? Kun tuon todellisen tiedon osalta olet aika puutteellisesti varustautunut!

verottajan muodossa "vkl orpo" kaltaisten veroja kiertävien loisvälittäjien luokse. kohta ovat vankilassa.

• LKV PRO
        hehhehe kirjoitti:

verottajan muodossa "vkl orpo" kaltaisten veroja kiertävien loisvälittäjien luokse. kohta ovat vankilassa.

Oikein, ne jotka kiertävät veroa voivat joutua jopa vankilaan, tämä sitten tiedoksi myös "heheh" hepulle ei siinä ole mitään eroa mikä on ammatti.

heh onkohan terveydentilasi hyvä ? vai mikä painaa mieltäsi

• HLKJU
        helmar,LKV kirjoitti:

"erästä Suomen arvokkaimmista ammateista" Hehheh! Vai arvokkaimmista? Kenen kannalta? Itse välittäjän ehkä! Arvokkaampi kuin sairaanhoitajat, palomiehet.. Ok, palkan perusteella ehkä. Luin lehdestä vähän aikaa sitten jenkeissä tehdyn tutkimuksen vähiten yhteistä hyvää tuottavista ammateista: pörssimeklari oli alhaisin ja KIINTEISTÖVÄLITTÄJÄ toiseksi viimeisellä sijalla!

• LKV PRO
        HLKJU kirjoitti:

"erästä Suomen arvokkaimmista ammateista" Hehheh! Vai arvokkaimmista? Kenen kannalta? Itse välittäjän ehkä! Arvokkaampi kuin sairaanhoitajat, palomiehet.. Ok, palkan perusteella ehkä. Luin lehdestä vähän aikaa sitten jenkeissä tehdyn tutkimuksen vähiten yhteistä hyvää tuottavista ammateista: pörssimeklari oli alhaisin ja KIINTEISTÖVÄLITTÄJÄ toiseksi viimeisellä sijalla!

"Nimimerkki" HLKJU :lle kuulut siis itse asiassa näihin heheh henkilöihin.

Mikä sinulle on elämsi tärkeimpiä yksittäisiä kauppoja?

Onkohan oman asunnon kauppa elämäsi suurimpia investointeja?

Asuntokaupan mahdolliset virheet, ovatko ne mielestäsi rahassa mitattuna suuria?

Voiko asuntokaupassa voittaa tai hävitä?

Et ehkä ymmärtänyt mutta yksityisenä henkilönä asuntokauppaan liittyvät asiat ovat talodellisesti suurempia kuin ....ehkä missään muussa ammatissa !

Tiesitko että myös varaikkaimmat ihmiset käyttävät kiinteistönvälittäjien(ja myös pörssimeklarien) palvelua ! Arvaa miksi ?

Jotta he eivät olisi yhtä köyhiä kuin sinä !

• helmar,LKV
        LKV PRO kirjoitti:

"Nimimerkki" HLKJU :lle kuulut siis itse asiassa näihin heheh henkilöihin.

Mikä sinulle on elämsi tärkeimpiä yksittäisiä kauppoja?

Onkohan oman asunnon kauppa elämäsi suurimpia investointeja?

Asuntokaupan mahdolliset virheet, ovatko ne mielestäsi rahassa mitattuna suuria?

Voiko asuntokaupassa voittaa tai hävitä?

Et ehkä ymmärtänyt mutta yksityisenä henkilönä asuntokauppaan liittyvät asiat ovat talodellisesti suurempia kuin ....ehkä missään muussa ammatissa !

Tiesitko että myös varaikkaimmat ihmiset käyttävät kiinteistönvälittäjien(ja myös pörssimeklarien) palvelua ! Arvaa miksi ?

Jotta he eivät olisi yhtä köyhiä kuin sinä !

Kiinteistönvälittäjän tehtävä on taata turvallinen kiinteän omaisuuden, liikehuoneistojen tai asunto-osakkeiden kauppa oikeaan hintaan. Samalla kiinteistönvälittäjä edesauttaa Suomen kansallisvarantoon kuuluvien kiinteistöjen ja huoneistojen optimaalista käyttöä hakemalla parhaan ostajan, jolle on eniten hyötyä ko. omaisuuden käytöstä.

• TTT
        helmar,LKV kirjoitti:

Kiinteistönvälittäjän tehtävä on taata turvallinen kiinteän omaisuuden, liikehuoneistojen tai asunto-osakkeiden kauppa oikeaan hintaan. Samalla kiinteistönvälittäjä edesauttaa Suomen kansallisvarantoon kuuluvien kiinteistöjen ja huoneistojen optimaalista käyttöä hakemalla parhaan ostajan, jolle on eniten hyötyä ko. omaisuuden käytöstä.

Olette vastanneet täällä hyvin. Työntäyteistä kevättä!
        Kovasti keskustelu on kaksijakoista. Ehkä on hyvä niin, että jokainen valitsee, käyttääkö kiinteistövälityspalvelua vai tekekö työn itse.

• LKV PRO
        TTT kirjoitti:

Olette vastanneet täällä hyvin. Työntäyteistä kevättä!
        Kovasti keskustelu on kaksijakoista. Ehkä on hyvä niin, että jokainen valitsee, käyttääkö kiinteistövälityspalvelua vai tekekö työn itse.

Ilman muuta kaikille asioille on valinnan vapaus. On myös ilmaisun ja mielipiteen kertomisen vapaus ja sen johdosta olen pyrkinyt vastaamaan niille joilla on hyvin suppea näkemys kiinteistönvälitysalan tehtävistä.

Kysymyspalsta Haluatko tietää kiinteistönvälityksestä ei ollut niin suosittu, koska a. me usein luulemme tietävämme hyvin paljon b. on helpompi(laiskuus) haukkua kuin ottaa asioista selvää

• TTT
        LKV PRO kirjoitti:

Ilman muuta kaikille asioille on valinnan vapaus. On myös ilmaisun ja mielipiteen kertomisen vapaus ja sen johdosta olen pyrkinyt vastaamaan niille joilla on hyvin suppea näkemys kiinteistönvälitysalan tehtävistä.

Kysymyspalsta Haluatko tietää kiinteistönvälityksestä ei ollut niin suosittu, koska a. me usein luulemme tietävämme hyvin paljon b. on helpompi(laiskuus) haukkua kuin ottaa asioista selvää

asialliselta välittäjältä, miten sinuun saa yhteyden myyntiasioissa.
        Kerrotko näkemyksistäsi ja arvioistasi asuntojen hintakehityksessä loppuvuoden osalta.

• helmar,LKV
        TTT kirjoitti:

Kerrotko näkemyksistäsi ja arvioistasi asuntojen hintakehityksessä loppuvuoden osalta.

Tässä näkemyksiä. Kyseessä on tiedote jonka Kiinteistömaailma on juuri julkaissut. Uskallan sen tähän laittaa kokonaisuudessaan. Itse olen asioista samaa mieltä kuin tuo tiedotekin.

Lukekaa pois.

LEHDISTÖTIEDOTE
        Julkaisuvapaa 30.3.2006 klo 9.30

Kiinteistömaailman Kiinteistönvälittäjäbarometri ennakoi:
        Asunto- ja tonttikauppa vilkastuvat kevään myötä - hinnat eivät laske

Kiinteistömaailman puolivuosittaisen kyselyn perusteella sekä asuntojen että pientalotonttien hinnat nousevat edelleen. Hiljaisesta tammi-helmikuusta huolimatta Kiinteistömaailmassa uskotaan, että odotettavissa on vilkas asuntokaupan jakso.

Kevään kyselyyn vastasi 425 Kiinteistömaailman kiinteistönvälittäjää eri puolilta Suomea. Heistä hintojen nousua ennakoi peräti 65 %. Suurin osa ennakoi alle 3 %:n hinnannousua ja joka viides vastaajista uskoo yli 3 %:n nousuun. Noin kolmannes (30 %) välittäjistä arvioi hintojen pysyvän nykyisellään ja hintojen laskuun uskoo vain 5 %. Eniten nousupaineita on välittäjien mukaan rivitaloasunnoissa.

Kiinteistömaailman toimitusjohtaja Paavo Aunola on samoilla linjoilla.
        – Jos asuntojen tarjonnassa ei tapahdu suurta lisäystä, hinnat nousevat edelleen, sillä kysyntä näyttää pitävän pintansa erittäin hyvin. Myös asuntomarkkinoilla hinnat määräytyvät kysynnän ja tarjonnan mukaan.

Aunola ei anna paljoa toivoa hintojen laskuun uskoville tai sitä toivoville.
        – Tällaiseen skenaarioon on ainakin tässä tilanteessa vaikea yhtyä. Toivon, että asuntojen hintojen nousu olisi hyvin, hyvin maltillista. Mutta on mahdollista, että hintoihin tulee tänäkin vuonna samanlainen hypähdys kuin viime vuonna.

Pientalotonttien hintojen nousua ennakoi 67 % kiinteistönvälittäjä-barometriin vastanneista. Heistä yli puolet uskoi hintojen nousevan yli 3 %. Hintojen laskuun ei juurikaan uskota (2 %).

Asuntokaupassa vilkas jakso, tonttikauppoja entiseen tahtiin

61 % kiinteistönvälittäjistä uskoo asuntokauppojen määrien lisääntyvän, vähenemiseen uskoo vain 5 %. Kolmannes vastaajista arvioi kauppamäärien pysyvän ennallaan.

Tammi-helmikuun hiljaisen jakson johdosta kaikki kiinteistöalan toimijat eivät ole yhtä optimistisia. Paavo Aunola selittää oman ketjunsa välittäjien näkemystä näin:

- Tammi-helmikuun volyymi on tosiaan pudonnut viime vuodesta koko alalla. Pudotukseen on kuitenkin järkeen käyvät syyt eikä kyse ole ainakaan vielä mistään markkinamuutoksesta. Viime vuonna myytiin enemmän asuntoja kuin kertaakaan vuoden 1988 jälkeen ja helmikuu oli poikkeuksellisen kova, jopa kovempi kuin jotkut kevään myöhemmät kuukaudet, jotka yleensä ovat vilkkaampia. Vertailuluku viime vuodelta oli nyt siis poikkeuksellisen korkea.

Aunolalla on myös yllättävä selittäjä tälle vuodelle.
        - Helmikuussa oli yksi harvinainen, mutta oikeasti kaupankäyntiä hillitsevä tekijä, nimittäin olympialaiset. Kaupankäynti suorastaan tössähti kuun viimeisellä viikolla.

Paavo Aunola odottaa keväästä vilkasta perustaen odotuksensa siihen, että kuluttajien asunnonostoaikeet ovat nyt korkeammalla kuin koskaan. Kuluttajabarometrin asunnonostoaie on aina osoittanut seuraavien kuukausien suunnan erityisen hyvin.

- Totta kai voi tulla yllättäviä tekijöitä, jotka keikauttavat tilanteen toiseksi, hän toteaa. Katetta myönteisille odotuksille kuitenkin on.
        - Kiinteistömaailma tekee nyt maaliskuussa uuden myyntiennätyksen, hän paljastaa.

Tonttipula hillitsee pientalotonttien kauppamäärien kasvua

Pientalotonttien kauppamäärien uskotaan kiinteistönvälittäjä-barometrin mukaan pysyvän entisellä tasollaan (48 %) tai hieman lisääntyvän (40 %).

- Kiinteistönvälittäjäbarometrissa pientalotonttien kauppamäärän kasvuodotukset ovat yleensä keväällä hieman korkeammalla kuin syksyllä, koska kevät-kesä-alkusyksy on aina vilkkainta tonttikaupan aikaa, selvittää Aunola.

- Tonteista on kuitenkin edelleen huutava pula, eli tarjonta tökkii. Voi olla, että tarjonta ei tänäkään vuonna tule suuresti avuksi ja siinä tapauksessa kauppojen määrä ei kasva ja tonttihintojen nousu voi jatkua poikkeuksellisen kovana.

Myyntiajat pysyvät nykyisellään

Asuntojen myyntiaikojen arvioidaan pysyvän nykyisellään. Tätä ennustaa suurin osa kiinteistönvälittäjistä (51 %). Mielenkiintoista on, että neljännes (24 % vastanneista) arvelee myyntiaikojen pidentyvän ja toinen neljännes uskoo niiden lyhentyvän.

Tälle hajonnalle Aunola ei äkkiseltään selitystä löydä, mutta tarkentaa tilastojen tulkintaa.
        – Myyntiaika pidentyy yleensä joka vuosi hiljaisina kuukausina joulu-tammi-helmikuussa. Tilastoissa myyntiaika saattaa usein näyttää pidennystä vielä keväälläkin, vaikka kauppa käy jo vilkastuvaan tahtiin. Tuolloinhan tilastoihin tulee kauppoja kohteista, jotka ovat olleet myynnissä hiljaisena aikana.

Pientalotonttien osalta 53 % ennakoi myyntiaikojen pysyvän ennallaan. Myyntiaikojen pidentymiseen uskoo 12 %, lyhenemiseen uskoo 35 % vastaajista.

Pääkaupunkiseutu kallistuu yhä, Keski-Suomessa vilkasta kaupantekoa

Eniten hintojen nousua ennakoidaan yhä edelleen pääkaupunkiseudulla, jossa peräti 75 % arvioi hintojen kohoavan seuraavan puolen vuoden aikana. Myös kehyskunnissa ja Pohjois-Suomessa ennakoidaan hintojen nousua (65 %). Kauppahintojen laskuun uskovia välittäjiä on eniten Itä-Suomessa (18 %).

Asuntokauppojen määrän kasvua ennakoivia välittäjiä on eniten Keski-Suomessa (70 % vastaajista). Myös Pohjois-Suomessa ja pääkaupunkiseudulla on enemmän kauppamäärien kasvuun uskovia kuin maassa keskimäärin (60 %).

Myyntiaikojen lyhentymistä ennustavia on selkeästi eniten Keski-Suomessa (n. 40 % alueen välittäjistä). Myyntiaikojen pidentymistä ennakoidaan eniten Pirkanmaalla sekä Itä- ja Länsi-Suomessa.

• LKV PRO
        TTT kirjoitti:

Pahoittelen toimin asiantuntijana kiinteistönvälitysalan tehtävissä ja en tällä keskustelupalstalla markkinoi mitäänn yritystä /toisin kuin tuo helmar lkv.

Lyhyesti tärkeintä sinulle on varmasti miten oman asuntoalueen hinnat muuttuvat ja ennen kaikkea miksi haluat tietää ?
        a. jos ostat isompaa(tarve), mikä olisi välirahan merkitys, jos korko taso hieman nousisi
        rakenna isomman ostaminen turvalliseksi kokonaisuudeksi(tarkista esim. kiinteäkorkoisen lainan edut)
        b. jos myyt isompaa ja vaihdat pienempään
        miten saatu väliraha sijoitatko asuntoon josta saat vuokratuottoa(tarkista kiinteistön kunto ja diskonttaa tulevat remontit tuotoista pois)
        c. jos ostat(tarve) ja et myy mitään. Mitä maksat mahdollisesti vuokraa verrattuna lainanhoitokuluihin

Kuten huomaat en spekuloi vaan ratkaisen asiakkaiden asuntokauppaan liittyvät asiat.

Sillä ei mikään niin tyhmää kuin absoluuttisten hintojen kanssa spekulointi ja .....

elämä menee ohitse

• TTT
        LKV PRO kirjoitti:

Pahoittelen toimin asiantuntijana kiinteistönvälitysalan tehtävissä ja en tällä keskustelupalstalla markkinoi mitäänn yritystä /toisin kuin tuo helmar lkv.

Lyhyesti tärkeintä sinulle on varmasti miten oman asuntoalueen hinnat muuttuvat ja ennen kaikkea miksi haluat tietää ?
        a. jos ostat isompaa(tarve), mikä olisi välirahan merkitys, jos korko taso hieman nousisi
        rakenna isomman ostaminen turvalliseksi kokonaisuudeksi(tarkista esim. kiinteäkorkoisen lainan edut)
        miten saatu väliraha sijoitatko asuntoon josta saat vuokratuottoa(tarkista kiinteistön kunto ja diskonttaa tulevat remontit tuotoista pois)
        c. jos ostat(tarve) ja et myy mitään. Mitä maksat mahdollisesti vuokraa verrattuna lainanhoitokuluihin

Kuten huomaat en spekuloi vaan ratkaisen asiakkaiden asuntokauppaan liittyvät asiat.

Sillä ei mikään niin tyhmää kuin absoluuttisten hintojen kanssa spekulointi ja .....

elämä menee ohitse

Mielelläni myynyt kattasi.

• helmar,LKV
        LKV PRO kirjoitti:

elämä menee ohitse

En tarkoituksellisesti myy mitään tiettyä yritystä. Kunhan otin yhden "sääennusteen" käyttöön ja esille. Tuolllaiset barometrit antavat kuitenkin jonkinlaisen kuvan yleisestä kehitys suunnasta.

Tietysti on suuriakin alueellisia eroja asioiden suhteen. "Omalla" paikkakunnallani tilanne on jotenkin vääristynyt ja odotukset liian korkealla. Johtuen eräästä suuresta projekstista lähistöllä.
        Täällä kuvitellaan jos jonkinlaista asuntojen hinnoista. Pyynneissä ja toteutuneissa hinnoissa on tosi suuret erot. Joudun päivittäin perustelemaan asiakkaille mikä ero on pyyntihinnalla ja lopullisella myyntihinnalla. Se että luvataan asiakkaalle kova toteutuva hinta näyttää olevan eräiden välittäjien ainoa kilpailukeino markkinoilla. Ei liene kenenkään kannalta hyvä jos myynti pitkittyy liian korkean/epärealistisen hinnan vuoksi. Yksi esikerkki on talo jonka myyntihinnaksi arvioin 110 000@ ( -7%), kilpaileva välittäjä kävi jälkeeni arvioimassa saman kohteen ja ilmoitti myyjälle hinnaksi 140 000@, jotta saisi talon myyntiin. Noin puolen vuoden myynnin jälkeen talo myytiin, myyntihinta 105 000@. Eli asiakas kärsi nahoissaan koko ajan, kun maksoi korkoja ynnä muita. Tässä tapauksessa erään suuren pankin kiinteistövälitys oli pankin ohella "pakottanut" antamaan asuntonsa juuri heille myyntiin. Asaiantuntijoita on siis monenlaisia. Kaikki eivät ota tosiasioita huomioon. En tarkoita sinua LKV pro.
        Mutta itse ennen kaikkea, haen työssäni asiakkailleni parasta mahdollista ratkaisuaasiakkaan asuntoasioden järjestämiseksi oikealle, oli sitten kyseessä sitten myyjä,ostaja tai jokin muu tapaus.

• TTT
        helmar,LKV kirjoitti:

En tarkoituksellisesti myy mitään tiettyä yritystä. Kunhan otin yhden "sääennusteen" käyttöön ja esille. Tuolllaiset barometrit antavat kuitenkin jonkinlaisen kuvan yleisestä kehitys suunnasta.

Tietysti on suuriakin alueellisia eroja asioiden suhteen. "Omalla" paikkakunnallani tilanne on jotenkin vääristynyt ja odotukset liian korkealla. Johtuen eräästä suuresta projekstista lähistöllä.
        Täällä kuvitellaan jos jonkinlaista asuntojen hinnoista. Pyynneissä ja toteutuneissa hinnoissa on tosi suuret erot. Joudun päivittäin perustelemaan asiakkaille mikä ero on pyyntihinnalla ja lopullisella myyntihinnalla. Se että luvataan asiakkaalle kova toteutuva hinta näyttää olevan eräiden välittäjien ainoa kilpailukeino markkinoilla. Ei liene kenenkään kannalta hyvä jos myynti pitkittyy liian korkean/epärealistisen hinnan vuoksi. Yksi esikerkki on talo jonka myyntihinnaksi arvioin 110 000@ ( -7%), kilpaileva välittäjä kävi jälkeeni arvioimassa saman kohteen ja ilmoitti myyjälle hinnaksi 140 000@, jotta saisi talon myyntiin. Noin puolen vuoden myynnin jälkeen talo myytiin, myyntihinta 105 000@. Eli asiakas kärsi nahoissaan koko ajan, kun maksoi korkoja ynnä muita. Tässä tapauksessa erään suuren pankin kiinteistövälitys oli pankin ohella "pakottanut" antamaan asuntonsa juuri heille myyntiin. Asaiantuntijoita on siis monenlaisia. Kaikki eivät ota tosiasioita huomioon. En tarkoita sinua LKV pro.
        Mutta itse ennen kaikkea, haen työssäni asiakkailleni parasta mahdollista ratkaisuaasiakkaan asuntoasioden järjestämiseksi oikealle, oli sitten kyseessä sitten myyjä,ostaja tai jokin muu tapaus.

hinnat lähteä laskuun jossakin vaiheessa (reilusti), ei asuntokauppa voi ikuisesti porskuttaa myötätuulessa, kuten viimeiset 10 vuotta.

• helmar,LKV
        TTT kirjoitti:

hinnat lähteä laskuun jossakin vaiheessa (reilusti), ei asuntokauppa voi ikuisesti porskuttaa myötätuulessa, kuten viimeiset 10 vuotta.

Mielestäni hinnat/hintapyynnit alkaa katossa. Ihan selkeästi myyntiajat ovat pidentyneet viime aikoina,jopa huippusuosituillakin alueillla. Lainakorkojen nousu pistää ostajat varovaisiksi.
        Tällä hetkellä kilpailu myyvistä asiakkaista on niin kovaa että suurin osa välittäjistä lupaa myyjille aiva kohtuuttoman kovia hintoja heidän asunnoistaan. Kun hintapyynti on pielessä myyntiaikakin pitenee.

• TTT
        helmar,LKV kirjoitti:

Mielestäni hinnat/hintapyynnit alkaa katossa. Ihan selkeästi myyntiajat ovat pidentyneet viime aikoina,jopa huippusuosituillakin alueillla. Lainakorkojen nousu pistää ostajat varovaisiksi.
        Tällä hetkellä kilpailu myyvistä asiakkaista on niin kovaa että suurin osa välittäjistä lupaa myyjille aiva kohtuuttoman kovia hintoja heidän asunnoistaan. Kun hintapyynti on pielessä myyntiaikakin pitenee.

Millaista palkkaa maksaa esim. Suomen huoneistoketju, kannattaako ede ajatella töitä sieltä. Saako juuri mitään?

• helmar,LKV
        TTT kirjoitti:

Millaista palkkaa maksaa esim. Suomen huoneistoketju, kannattaako ede ajatella töitä sieltä. Saako juuri mitään?

Aika huonoja kokemuksia.Ei minulla,vaan kaverillani joka oli siellä töissä.Kulukorvaukset prosentteina bruttopalkasta,huonot provikat,provikoista vähennettiin ilmoituskulut jne.En suosittele. Toisaalta ahkera ja hyvä välittäjä saa palkkansa aina.Jossain se on vaan helpompaa.

• läheltä seurannut
        HLKJU kirjoitti:

Kun mietitään palkkausjärjestelmää (provikkapalkkaa) saa se ensisijaisesti välittäjän ponnistelemaan kauppansa ns. maaliin eli lihoiksi. Ikävä kyllä aika monasti epämieluisat ns. vanhat tarkastuspaperitkin voivat kadota tai niitä ei jostain syystä muisteta esittää. Myyjän kuitenkin on syytä muistaa että kaikki vanhakin aineisto ja tiedossa olevat viat sekä puutteet on kerrottava.

Tiedämme, että lähes kaikki kuntotarkastukset yms. tulevat välittäjien kautta (he nimeävät sen tarkastajan tai firman josta ko. homma tehdään) ja usein mustamaalaavat sen jota eivät halua nähdä vaikeuttamassa arvokasta työtään. Voitte olla varmoja ettei sinne tule sellaista tarkastajaa joka kertoo myös esimerkiksi kosteus- / mikrobivaurioriskeistä ja siitä miten ne on tutkittava / kaivettava esille ennen kauppaa. Jos kertoo ei kv-välittäjä enää samaa kaveria erehdy käyttämään. Huonoimpana puolena on se, että näin syntynyt järjestelmä estää tai ainakin merkittävästi vaikeuttaa ostajaa sekä myyjää ajattelevan tarkastajan toiminnan. Kun asuntokauppariita syntyy, on useimpien välittäjien sanomana se, että tämä ei kuulu enää välittäjälle. Riitatapauksessa ainoat häviäjät ovat sekä ostajat että myyjät

Turvallista asuntokauppaa. T. Kunto- sekä riitaselvityksiä asianajajien kautta ympäri Suomea tekevä entinen kuntotarkastaja. Ps. Palkkioni ovat monin kertaistuneet, mutta tympäisee toisten ihmisten ahdinko. Mieluiten tekisin tarkastuksia ns. asuntokauppariitoja ennalta ehkäisten.

• crap/e)
        läheltä seurannut kirjoitti:

Kun mietitään palkkausjärjestelmää (provikkapalkkaa) saa se ensisijaisesti välittäjän ponnistelemaan kauppansa ns. maaliin eli lihoiksi. Ikävä kyllä aika monasti epämieluisat ns. vanhat tarkastuspaperitkin voivat kadota tai niitä ei jostain syystä muisteta esittää. Myyjän kuitenkin on syytä muistaa että kaikki vanhakin aineisto ja tiedossa olevat viat sekä puutteet on kerrottava.

Tiedämme, että lähes kaikki kuntotarkastukset yms. tulevat välittäjien kautta (he nimeävät sen tarkastajan tai firman josta ko. homma tehdään) ja usein mustamaalaavat sen jota eivät halua nähdä vaikeuttamassa arvokasta työtään. Voitte olla varmoja ettei sinne tule sellaista tarkastajaa joka kertoo myös esimerkiksi kosteus- / mikrobivaurioriskeistä ja siitä miten ne on tutkittava / kaivettava esille ennen kauppaa. Jos kertoo ei kv-välittäjä enää samaa kaveria erehdy käyttämään. Huonoimpana puolena on se, että näin syntynyt järjestelmä estää tai ainakin merkittävästi vaikeuttaa ostajaa sekä myyjää ajattelevan tarkastajan toiminnan. Kun asuntokauppariita syntyy, on useimpien välittäjien sanomana se, että tämä ei kuulu enää välittäjälle. Riitatapauksessa ainoat häviäjät ovat sekä ostajat että myyjät

Turvallista asuntokauppaa. T. Kunto- sekä riitaselvityksiä asianajajien kautta ympäri Suomea tekevä entinen kuntotarkastaja. Ps. Palkkioni ovat monin kertaistuneet, mutta tympäisee toisten ihmisten ahdinko. Mieluiten tekisin tarkastuksia ns. asuntokauppariitoja ennalta ehkäisten.

Tosi paska firma tämä crap ei lkv.
        Kusettaa ja toimii ilman lupia.
        Toivottavasti laittaa lääni kuriin!!
        Pilaa maineen kaikilta alalla toimivilta.

• Powa

Suomen oikeuslaitos olisi täynnä pelkkiä asuntokauppariitoja, jos kaikki kaupat tekisi asunnon omistaja itse. Älkää haukkuko aloja, joista ette tiedä mitään.

• Itse myin ja myyn

Vanha ketju, mutta olkoon.

Arvioitin asunnon muutamalla välittäjällä, hinta-arviot olivat 125-140 000 maksimissaan. Välityspalkkio olisi ollut 2.8-4.7 % välitysfirmasta riippuen. Päätin myydä asunnon itse. Olin hankkinut isännöitsijäntodistukset ym. jo etukäteen. Tutustuin ensimmäisenä päivänä juridiikkaan, toisena päivänä laadin asiakirjat tarjouspyyntöjä, käsirahaa ja kauppoja varten. Kolmantena päivänä otin valokuvia, laitoin ilmoituksen nettiin, tein esittelylappusia ym ja vastailin asuntotiedusteluihin, neljäntenä päivänä ensimmäiset näytöt ja samana iltana sain sitovan tarjouksen. Itselläni oli kiire myydä, mutta kauppahinta oli 147 000 € . (Ostajan pankista haluttiin luonnollisesti tarkistaa tekemäni kauppakirjat ym. Kaikki kunnossa liitteineen, veroineen, kaikkineen.)

Itse en koe tarvitsevani asunnonvälittäjää, jos vain voin hoitaa asian itse. Ymmärrän kuitenkin, ettei välttämättä jokainen tähän kykene tai ole halukas varsinkin, jos kyseessä on asunto, jonka myyntiaika tulee odotetustikin olemaan pitkä, tai jos yksinkertaisesti on valmis maksamaan ajastaan, niin mikäs siinä. Kiinteistönvälittäjät myyvät palvelua ja osaamista, jota osalta meistä muista löytyy pienellä panostuksella ilman aikaisempaa kokemusta ja osalta ei. Eiköhän näin ole käytännössä joka alalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2245
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1958
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1489
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1337
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      967
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe