kävisikö 9.3x62 ensimmäiseksi kivääriksi? tuollahan voisi ampua linnusta->karhuun kaikkia riistaeläimiä patruunasta riippuen,sekä lakihan ei kiellä ostamasta "liian isokaliiperista"kivääriä.
olen tullut tuon kaliiperin osalta tuohon tulokseen sillä,että tulevaisuudessa karhunpyynti on konkreettinenkin asia ja jos ostaisin .308:n joutuisin sen kuitenkin myöhemmin vaihtamaan isompaan.
pelkkää lintupyssyä taas en tarvitse ja lintu karhukivääri tulee sitten niin TUHOTTOMAN kalliiksi,eli ONKO tuo järkevä ostopäätös alan metsästäjät?
KIITOS vastauksistanne!
9.3x62 ensimmäiseksi?
11
6850
Vastaukset
- tikka m 695
Kyllähän se käy kun ymmärtää että 9,3 potkaisee aika mukavasti. Ei kuitenkaan niin paljon että ammunta olisi tuskaa. Panokset ovat vähän kalliimpia verrattuna 30-06 ja se laskee harjoittelukynnystä. Kaikin puolin hyvä valinta hirvelle ja karhulla ja kyllä sillä linnutkin ampuu oikealla luodilla.
- sakolta ja lapualta?
mitä paukkua suosittelette sakolta ja lapualta linnulle?
entä hirvelle/karhulle?- Jaktmatch
Ja sakon range kelpaa linnulle hyvin. Hirvelle olen käyttänyt sakon powerheadia, jossa on barnes x luoti. Karhujahdissa en ole koskan ollut mutta varmaan joku nopeasti aukeava luoti olisi hyvä.
- jurtsi
pistetäänkö pyylle tommonen 16,2g ja teerelle tommonen 18.5g ....onhan tossa tota valikoimaa...
helpompaa ku ostat 30-06..kyl sil otso jää ja kuula valikoimaa piisaa viel linnullekkin
- harjoittelet
Jos haluat hyväksi kivääriampujaksi, on sinun ammuttava muutama tuhat laukausta korkeapaine-aseella, joka edes jonkin verran potkaisee. En oikein usko, että viitsit 9,3:lla nuo laakit ampua. Tai sitten lataat itse patruunat.
- isommistakin kivääreistä
olen kyllä ampunut useamman tuhat laukausta,milteipä kymmenisen tuhatta laukausta .308:lla ja 7.62x53r:llä eli ei tuo 9.3x62 kovin hirveästi "pelota" olen silläkin muutaman laukauksen ampunut eikä tuo minusta kauheasti potki.
- ampunut
isommistakin kivääreistä kirjoitti:
olen kyllä ampunut useamman tuhat laukausta,milteipä kymmenisen tuhatta laukausta .308:lla ja 7.62x53r:llä eli ei tuo 9.3x62 kovin hirveästi "pelota" olen silläkin muutaman laukauksen ampunut eikä tuo minusta kauheasti potki.
Jos olet kerran ampunut tuhansia laukauksia (todella suunnitelmallisesti harjoitellen eikä präiskien) niin et ole ensimmäisen kiväärin ostajan asemassa. Sinun pitäisi kyllä osata tehdä valintasi ihan tasan tarkkaan omiin kokemuksiisi perustuen.
- erkki
308! Sopii monelle riistalle. Halvat patruunat, ja miellyttävä ampua vaikka enemmänkin kerralla.
- riittävä
ajatelkka karhun ja hirven paino eroa niin kyllä otsollekkin sama riittää kuin hirvelle olis 762-53r joutilaana mikä on varmasti parempi vaihtoehto yleis aseeksi
- Varman päälle
riittävä kirjoitti:
ajatelkka karhun ja hirven paino eroa niin kyllä otsollekkin sama riittää kuin hirvelle olis 762-53r joutilaana mikä on varmasti parempi vaihtoehto yleis aseeksi
Karhu on petoeläin ja hirvi ei.Siinä se ero.Esim. keuhkolaukauksen jälkeen hirvi juoksee max 200-300 m ja nimenomaan karkuun.Karhu menee saman matkan,mutta voi tulla päälle,jos paikallistaa ampujan. Haavoittunut karhu on ERITTÄIN vaarallinen.Lisäksi ampumatilanne on usein erilainen kuin hirvellä,koska karhu viihtyy pahimmissa pusikoissa.Tilanteet ovat myös nopeita,joten risuvarmempi kaliperi on paikallaan.Kyllä se vaan on niin,että karhulle sopivat kaliperit alkavat luokasta 338 winMag/9,3 ylöspäin.
- ampua
Varman päälle kirjoitti:
Karhu on petoeläin ja hirvi ei.Siinä se ero.Esim. keuhkolaukauksen jälkeen hirvi juoksee max 200-300 m ja nimenomaan karkuun.Karhu menee saman matkan,mutta voi tulla päälle,jos paikallistaa ampujan. Haavoittunut karhu on ERITTÄIN vaarallinen.Lisäksi ampumatilanne on usein erilainen kuin hirvellä,koska karhu viihtyy pahimmissa pusikoissa.Tilanteet ovat myös nopeita,joten risuvarmempi kaliperi on paikallaan.Kyllä se vaan on niin,että karhulle sopivat kaliperit alkavat luokasta 338 winMag/9,3 ylöspäin.
voihan sillä 9,3x62 ampua lintua mutta mellä päin liinut on niin pieniä että niistä ei jää paljo syömistä jo ampuu tolla kaliperillä. mulla itellä tikka t3 BATTUE LITE 9,3x62 ja ei oo tullu mieleenkään lähtee sillä lintu metälle. harjotus panos painaa jotan 11-15g sama kun 30-06 hirvi panos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3551436- 741405
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3111184Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461097Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht33925Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231904vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163878Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40845Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20817Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42804