9.3x62 ensimmäiseksi?

kivääriksi?

kävisikö 9.3x62 ensimmäiseksi kivääriksi? tuollahan voisi ampua linnusta->karhuun kaikkia riistaeläimiä patruunasta riippuen,sekä lakihan ei kiellä ostamasta "liian isokaliiperista"kivääriä.

olen tullut tuon kaliiperin osalta tuohon tulokseen sillä,että tulevaisuudessa karhunpyynti on konkreettinenkin asia ja jos ostaisin .308:n joutuisin sen kuitenkin myöhemmin vaihtamaan isompaan.

pelkkää lintupyssyä taas en tarvitse ja lintu karhukivääri tulee sitten niin TUHOTTOMAN kalliiksi,eli ONKO tuo järkevä ostopäätös alan metsästäjät?

KIITOS vastauksistanne!

11

6850

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tikka m 695

Kyllähän se käy kun ymmärtää että 9,3 potkaisee aika mukavasti. Ei kuitenkaan niin paljon että ammunta olisi tuskaa. Panokset ovat vähän kalliimpia verrattuna 30-06 ja se laskee harjoittelukynnystä. Kaikin puolin hyvä valinta hirvelle ja karhulla ja kyllä sillä linnutkin ampuu oikealla luodilla.

• sakolta ja lapualta?

mitä paukkua suosittelette sakolta ja lapualta linnulle?

entä hirvelle/karhulle?

• Jaktmatch

Ja sakon range kelpaa linnulle hyvin. Hirvelle olen käyttänyt sakon powerheadia, jossa on barnes x luoti. Karhujahdissa en ole koskan ollut mutta varmaan joku nopeasti aukeava luoti olisi hyvä.

• jurtsi

pistetäänkö pyylle tommonen 16,2g ja teerelle tommonen 18.5g ....onhan tossa tota valikoimaa...

helpompaa ku ostat 30-06..kyl sil otso jää ja kuula valikoimaa piisaa viel linnullekkin

• harjoittelet

Jos haluat hyväksi kivääriampujaksi, on sinun ammuttava muutama tuhat laukausta korkeapaine-aseella, joka edes jonkin verran potkaisee. En oikein usko, että viitsit 9,3:lla nuo laakit ampua. Tai sitten lataat itse patruunat.

• isommistakin kivääreistä

olen kyllä ampunut useamman tuhat laukausta,milteipä kymmenisen tuhatta laukausta .308:lla ja 7.62x53r:llä eli ei tuo 9.3x62 kovin hirveästi "pelota" olen silläkin muutaman laukauksen ampunut eikä tuo minusta kauheasti potki.

• ampunut
        isommistakin kivääreistä kirjoitti:

olen kyllä ampunut useamman tuhat laukausta,milteipä kymmenisen tuhatta laukausta .308:lla ja 7.62x53r:llä eli ei tuo 9.3x62 kovin hirveästi "pelota" olen silläkin muutaman laukauksen ampunut eikä tuo minusta kauheasti potki.

Jos olet kerran ampunut tuhansia laukauksia (todella suunnitelmallisesti harjoitellen eikä präiskien) niin et ole ensimmäisen kiväärin ostajan asemassa. Sinun pitäisi kyllä osata tehdä valintasi ihan tasan tarkkaan omiin kokemuksiisi perustuen.

• erkki

308! Sopii monelle riistalle. Halvat patruunat, ja miellyttävä ampua vaikka enemmänkin kerralla.

• riittävä

ajatelkka karhun ja hirven paino eroa niin kyllä otsollekkin sama riittää kuin hirvelle olis 762-53r joutilaana mikä on varmasti parempi vaihtoehto yleis aseeksi

• Varman päälle
        riittävä kirjoitti:

ajatelkka karhun ja hirven paino eroa niin kyllä otsollekkin sama riittää kuin hirvelle olis 762-53r joutilaana mikä on varmasti parempi vaihtoehto yleis aseeksi

Karhu on petoeläin ja hirvi ei.Siinä se ero.Esim. keuhkolaukauksen jälkeen hirvi juoksee max 200-300 m ja nimenomaan karkuun.Karhu menee saman matkan,mutta voi tulla päälle,jos paikallistaa ampujan. Haavoittunut karhu on ERITTÄIN vaarallinen.Lisäksi ampumatilanne on usein erilainen kuin hirvellä,koska karhu viihtyy pahimmissa pusikoissa.Tilanteet ovat myös nopeita,joten risuvarmempi kaliperi on paikallaan.Kyllä se vaan on niin,että karhulle sopivat kaliperit alkavat luokasta 338 winMag/9,3 ylöspäin.

• ampua
        Varman päälle kirjoitti:

Karhu on petoeläin ja hirvi ei.Siinä se ero.Esim. keuhkolaukauksen jälkeen hirvi juoksee max 200-300 m ja nimenomaan karkuun.Karhu menee saman matkan,mutta voi tulla päälle,jos paikallistaa ampujan. Haavoittunut karhu on ERITTÄIN vaarallinen.Lisäksi ampumatilanne on usein erilainen kuin hirvellä,koska karhu viihtyy pahimmissa pusikoissa.Tilanteet ovat myös nopeita,joten risuvarmempi kaliperi on paikallaan.Kyllä se vaan on niin,että karhulle sopivat kaliperit alkavat luokasta 338 winMag/9,3 ylöspäin.

voihan sillä 9,3x62 ampua lintua mutta mellä päin liinut on niin pieniä että niistä ei jää paljo syömistä jo ampuu tolla kaliperillä. mulla itellä tikka t3 BATTUE LITE 9,3x62 ja ei oo tullu mieleenkään lähtee sillä lintu metälle. harjotus panos painaa jotan 11-15g sama kun 30-06 hirvi panos.    

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      355
      1436
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1405
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      311
      1184
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1097
    5. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      33
      925
    6. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      904
    7. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      878
    8. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      845
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      817
    10. Pelekäätkönä mua?

Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      804
    Aihe