Onkohan kohtalotovereita? kun mulla on kovat happovaivat, niin samalla tuntuu kuin ei pystyisi normaalisti hengittämään. Ja suussa on hopeinen olotila.. mitä sit tarkottaakaan. Olis kiva kuulla onko muilla mahavaivasilla samoja oireita
hengenahdistus
18
21042
Vastaukset
- ilma loppuu
on kun astman oireita vaikka astmaa ei ole.Mutta refluksi kyllä todettu.Todella hankalaa välillä.
- alottaja
mukava tietää, että en ole vaivani kanssa yksin..
- uh-huh
Kyllä joskus tuntuu, että happi loppuu.
Mulla kyllä on refluksi, ärtynyt suoli, astma ja allergioita, joten ihmekö tuo. - h-ahdistusta
Minullakin samanlaisia oireita, reflux-vaivaa jne. Reflux -taudista ei ole edes paljon tietoa, en ainakaan minä olen löytänyt. Missä viipyy potilasyhdistys??
- Mullakin
"Ihanaa" kuulla, että muillakin refluksivikaisilla on myös hengenahdistusta. Minulla se esiintyy varsinkin rasituksessa .... mistähän johtuu ... osaisiko kukaan viisas kertoa ! ??
Happovaivat ilmentävät aina, että ruoansulatushapot eivät ole tarkoituksenmukaisessa tasapainossa (jos syöty on ollut kunnollista). Yleensä jotain puuttuu, joko suolahappoa, betaiinihydrokloridia tai pepsiiniä, joka ei kylläkään ole happo, mutta jonka puute nostaa suuhun happamat röyhtäykset tai ripuloittaa ja pierettää pahasti. Sitä vastoin on perin harvinaista, että kellään olisi niitä liikaa esim. suolahappoa, vaikka siltä tuntuisi. Jos joku muuta väittää, hän liki aina haukkuu väärää puuta. Ja yleensä suolahapon estolla vain vaikeutetaan ruoansulatusta, potkaistaan pallo toiselle lohkolle ja peli jatkuu vain eri lääkkeillä.
Olisi opittava tunnistamaan oireistaan mistä ruoansulatusaineesta on pula ja miksi, mitä ruokatyyppiä ei sulata. Kun ruoka ei sula riittävästi, sitä joutuu liian karkeassa muodossa verenkiertoon. Sieltä se päätyy keuhkoihin hapettuakseen siellä. Keuhkot pyrkivät tukkeentumaan, yskittää tai on tunne ettei happea saa niin kuin normaalisti. Hapettuneina sulamattoman ruoan hiukkaset tarttuvat, matkallaan sydämeen, sydänvaltimon pintaan ja tukkeavat sen verenkiertoa synnyttäen ahdistavaa oloa ja sepelvaltimotaudin. Jos tila jatkuu pidempään on edessä pallolaajennus tai ohitusleikkaus. Turhia vaikkakin sankarillisilta näyttäviä toimenpiteitä, sillä sairauden synnyn voi estää pitämällä huolen siitä, että sulattaa ruokansa oikein. Ehkä tähän täytyy kuitenkin lisätä, että maito limoittaa verenkiertoa ja voi myös aiheuttaa samaa.
On murheellista seurata, miten vähän lääkärit tuntevat todellista ihmistä, ruoansulatusta ja sen merkitystä terveydelle. Valtaosassa ns. refluksi-tapauksista voi kysyä, onko taas kyse hoitovirheestä. Tiedon puutteestahan on kyse, kun mahavaivojen palstalle tulee päivittäin kymmeniä uusia viestejä.
Jos suu on kuiva kuin beduiinin sandaali ja maistuukin siltä tai metallilta, se on vatsan viesti, joka pyytää korvaushoitona jotain ruokaa sulattavia ainetta tai vähemmän sulatettavaa tai apua ruumiin omille siihen kohdistuville toiminnoille. Vatsansa ymmärtäminen on ymmärtämistä oman terveytensä päälle.- ?????
Mitäs sitten pitäisi syödä, voitko antaa selviä ohjeita ... Kiitos !!
- h-ahdistusta
Jäin kaipaamaan käytännön esimerkkejä, että mitä suuhunsa voi laittaa kun kaikki ruoka aiheuttaa pahaa närästystä. Itse ainakin olen kiitollinen lääkityksestä, joka onneksi ainakin vielä toistaiseksi on antanut minulle yöunet, ja päivärauhan pahalta poltolta. En pidä siitä, että tätä vaivaa vähätellään; tämän tietää vain henkilö, joka itse on sen kokenut. Mutta vertaistukea on hyvin vaikea tähän asiaa löytää. Miksi?
- tiipii
h-ahdistusta kirjoitti:
Jäin kaipaamaan käytännön esimerkkejä, että mitä suuhunsa voi laittaa kun kaikki ruoka aiheuttaa pahaa närästystä. Itse ainakin olen kiitollinen lääkityksestä, joka onneksi ainakin vielä toistaiseksi on antanut minulle yöunet, ja päivärauhan pahalta poltolta. En pidä siitä, että tätä vaivaa vähätellään; tämän tietää vain henkilö, joka itse on sen kokenut. Mutta vertaistukea on hyvin vaikea tähän asiaa löytää. Miksi?
Voin kyllä luetella mikä mulla närästää mutta sehän on vähän yksilöllinen juttu ja oireilu alkaa mulla yleensä noin kolme tuntia kyseisen ruuan syömisen jälkeen.Pahin kaikista mulle on banaani ja sen tajuamiseen meni kuukausia, sitten tietysti kahvi tupakka kurkku paprika jäätelöt piimä mausteet jogurtit(maustetut tosi pahoja)
paistetut ruuat meloonit viinimarjat ja marjoista tehty mehu, suklaata en voi edes ajatella syöväni.
Listaa vois jatkaa aika kauan, mutta ei tässä silti laihtumaan pääse, vielä paljon ruokia mitä voi syödä.Maito auttaa tuskiin, mutta maha toimii huonosti jos juo maitoa.Voi että olen ite keksinyt mutta mulla olut auttaa närästykseen, eihän sitä tarvi pullokaupalla juoda ja on oikeastaan ainoa alkoholipitoinen mikä ei närästä, röyhyjä kyllä aiheuttaa.Puurot ja kuidut on hyväksi ja pellavansiemeniä syön päivittäin. Itselläni pahin tekijä kaikista on stressi. h-ahdistusta kirjoitti:
Vastaan tällä yhteisesti kaikille kysyjille.
Ennen kuin voi ottaa kantaa mitä syödä, olisi vaivoista kärsivän itsensä tunnistettava, mistä sulamattomuudesta on kysymys. Tärkeää ennen liikkeelle lähtöä, on valita oikea tie. Aina ei kyse ole vain yhdestä selkeästä sulamattomuuden tyypistä. Niitä voi olla useita yhdessä.
Ensimmäinen tyyppi on sellainen, jossa on kuivaa närästystä, kuivia röyhtäilyjä ja saattaa olla kipua navan seutuvilla ja kevyitä ilmavaivoja vaikka runsaitakin. Tämä tyyppi voi esiintyä jos on juonut liikaa kahvia, syönyt vehnästä tai muuta kalkkipitoista, makeaa tai yleensä runsaasti hiilihydraatteja. Suklaan syönti altistaa lähes pysyvästi joka neljännen ihmisen näille vaivoille. Tällöin ruumis ei kykene tuottamaan riittävästi betaiinihydrokloridia, joka sulattaa mainittuja ruoka-aineita (sokeria yl. hiilihydraatteja, kalkkia, kahvia). Muista oireista voi mainita mm. taipumuksen viluisuuteen, huonoon verenkiertoon etenkin raajoissa, päänsärkyä, yleensä taipumus kalkkeutua ikäänsä nopeammin, munuaisten tai eturauhasen kanssa voi olla ongelmia, samoin ihon kanssa alkaen ihon karheudesta ja punertavasta väristä… Betainihydrokloridin puutteella on oma osuutensa myös sokeritautiin. Kun kalkki ei sula, sanoisinpa sen olevan osasyynä myös osteoporoosiin. Tärkeämpää kuin nauttia kalkkia, on sulattaa ruoan mukana saamansa kalkki.
Toinen tyyppi on sellainen, jossa ilmavaivat ovat hyvin pahan hajuisia, on kuivia mutta myös happamia röyhtäisyjä, hapot pyrkivät nousemaan suuhun. Voi olla kuvotusta ja ripulia. Päällimmäinen syy tähän tilaan on, ettei vatsassa ole riittävästi maksan yhteydessä muodostuvaa pepsiiniä, joka sulattaa ruoan valkuaisainetta. Pepsiini tarvitsee mukaansa suolahappoa sulattamaan rikkiä ja rasvaa. Muista oireista tai seurannaisista voi mainita mm. haitallista bakteeritoimintaa vatsassa, haavaumia vatsassa ja suolessa, nivel- tai rauhastulehduksia, virtsatietulehduksia, ihossa sinertävää sävyä jne. Syövälle paras kasvupohja löytyy juuri vereen joutuneesta sulamattomasta valkuaisaineesta. Jos sulattaa valkuaisaineensa riittävän hyvin ja kun muunkin ruoan sulattaa hyvin, niin veri kiertää elimistön eri osissa kunnolla, eikä syöpää tarvitse pelätä.
Kolmas tyyppi on sellainen, jossa on mm. ummetusta, ruokahaluttomuutta, sulamattomuuden tunnetta, ilmavaivoja, kuiva suu ehkä haiseva hengitys. Silloin on puutetta suolahaposta, jonka tehtävänä on sulattaa rasvaa ja rikkiä. Seurannaisvaivoja on silläkin useita. Lievimpiä on päänsärky, anemia, kolesteroliongelmat, usein pääsyynä sappikiviin, reumaan jne. Kerrannaisvaikutuksena suolahapon puutteella on yhteytensä myös rytmihäiriöihin ja tylsistymiseen.
Neljänneksi nostaisin yleensä ruoan laadun. Tehotuotanto tuottaa kiloja ja litroja, ei laatua. Itse saatan saada ilmavaivoja ruoasta, jonka sulatan hyvin biodynaamisena tai luomuna, mutta en tehotuotettuna. Ruoasta kannattaa maksaa, silloin ei tarvitse maksaa lääkkeistä. Terveempää eikö totta. Omat ruoan sulamiset ja sulamattomuudet kannattaa selvittää terveesti tuotetulla ruoalla, jossa ei ole lisäaineita. Sen jälkeen jos löytää sulamattomuuden tyypin, voi selvittää miksi ruumis ei tuota ko. sulatusainetta. Jos ei sitä saa hoidettua, niin sitten korvaushoitona mainittuja aineita. Vanhoja kertymiä voi korvaushoidolla liottaa/sulattaa pois. Sitä mitä ei sulata, sitä on tietysti vähennettävä ruoastaan. Puutteen selvittämisessä on hyvin tarkkana apuna suun maku. Betainihydrokloridin ja suolahapon tarpeen voi selvittää maistamalla. Viittaan tässä aiempiin kirjoituksiini palstalla.
Kemialliset aineet, muut kuin yllämainitut, eivät luontaisesti kuulu ihmiselimistöön ja jäävät sinne pyörimään pitkäksi aikaa kuin kelloon kuulumaton hiekka kellon rattaisiin. Ne voivat myös ehkäistä sulatusaineiden omaa tuotantoa.- kaisukka
certo kirjoitti:
Vastaan tällä yhteisesti kaikille kysyjille.
Ennen kuin voi ottaa kantaa mitä syödä, olisi vaivoista kärsivän itsensä tunnistettava, mistä sulamattomuudesta on kysymys. Tärkeää ennen liikkeelle lähtöä, on valita oikea tie. Aina ei kyse ole vain yhdestä selkeästä sulamattomuuden tyypistä. Niitä voi olla useita yhdessä.
Ensimmäinen tyyppi on sellainen, jossa on kuivaa närästystä, kuivia röyhtäilyjä ja saattaa olla kipua navan seutuvilla ja kevyitä ilmavaivoja vaikka runsaitakin. Tämä tyyppi voi esiintyä jos on juonut liikaa kahvia, syönyt vehnästä tai muuta kalkkipitoista, makeaa tai yleensä runsaasti hiilihydraatteja. Suklaan syönti altistaa lähes pysyvästi joka neljännen ihmisen näille vaivoille. Tällöin ruumis ei kykene tuottamaan riittävästi betaiinihydrokloridia, joka sulattaa mainittuja ruoka-aineita (sokeria yl. hiilihydraatteja, kalkkia, kahvia). Muista oireista voi mainita mm. taipumuksen viluisuuteen, huonoon verenkiertoon etenkin raajoissa, päänsärkyä, yleensä taipumus kalkkeutua ikäänsä nopeammin, munuaisten tai eturauhasen kanssa voi olla ongelmia, samoin ihon kanssa alkaen ihon karheudesta ja punertavasta väristä… Betainihydrokloridin puutteella on oma osuutensa myös sokeritautiin. Kun kalkki ei sula, sanoisinpa sen olevan osasyynä myös osteoporoosiin. Tärkeämpää kuin nauttia kalkkia, on sulattaa ruoan mukana saamansa kalkki.
Toinen tyyppi on sellainen, jossa ilmavaivat ovat hyvin pahan hajuisia, on kuivia mutta myös happamia röyhtäisyjä, hapot pyrkivät nousemaan suuhun. Voi olla kuvotusta ja ripulia. Päällimmäinen syy tähän tilaan on, ettei vatsassa ole riittävästi maksan yhteydessä muodostuvaa pepsiiniä, joka sulattaa ruoan valkuaisainetta. Pepsiini tarvitsee mukaansa suolahappoa sulattamaan rikkiä ja rasvaa. Muista oireista tai seurannaisista voi mainita mm. haitallista bakteeritoimintaa vatsassa, haavaumia vatsassa ja suolessa, nivel- tai rauhastulehduksia, virtsatietulehduksia, ihossa sinertävää sävyä jne. Syövälle paras kasvupohja löytyy juuri vereen joutuneesta sulamattomasta valkuaisaineesta. Jos sulattaa valkuaisaineensa riittävän hyvin ja kun muunkin ruoan sulattaa hyvin, niin veri kiertää elimistön eri osissa kunnolla, eikä syöpää tarvitse pelätä.
Kolmas tyyppi on sellainen, jossa on mm. ummetusta, ruokahaluttomuutta, sulamattomuuden tunnetta, ilmavaivoja, kuiva suu ehkä haiseva hengitys. Silloin on puutetta suolahaposta, jonka tehtävänä on sulattaa rasvaa ja rikkiä. Seurannaisvaivoja on silläkin useita. Lievimpiä on päänsärky, anemia, kolesteroliongelmat, usein pääsyynä sappikiviin, reumaan jne. Kerrannaisvaikutuksena suolahapon puutteella on yhteytensä myös rytmihäiriöihin ja tylsistymiseen.
Neljänneksi nostaisin yleensä ruoan laadun. Tehotuotanto tuottaa kiloja ja litroja, ei laatua. Itse saatan saada ilmavaivoja ruoasta, jonka sulatan hyvin biodynaamisena tai luomuna, mutta en tehotuotettuna. Ruoasta kannattaa maksaa, silloin ei tarvitse maksaa lääkkeistä. Terveempää eikö totta. Omat ruoan sulamiset ja sulamattomuudet kannattaa selvittää terveesti tuotetulla ruoalla, jossa ei ole lisäaineita. Sen jälkeen jos löytää sulamattomuuden tyypin, voi selvittää miksi ruumis ei tuota ko. sulatusainetta. Jos ei sitä saa hoidettua, niin sitten korvaushoitona mainittuja aineita. Vanhoja kertymiä voi korvaushoidolla liottaa/sulattaa pois. Sitä mitä ei sulata, sitä on tietysti vähennettävä ruoastaan. Puutteen selvittämisessä on hyvin tarkkana apuna suun maku. Betainihydrokloridin ja suolahapon tarpeen voi selvittää maistamalla. Viittaan tässä aiempiin kirjoituksiini palstalla.
Kemialliset aineet, muut kuin yllämainitut, eivät luontaisesti kuulu ihmiselimistöön ja jäävät sinne pyörimään pitkäksi aikaa kuin kelloon kuulumaton hiekka kellon rattaisiin. Ne voivat myös ehkäistä sulatusaineiden omaa tuotantoa.Saako tuota pepsiiniä jostain valmisteesta tai sisältävätkö jotkut ruoka-aineet?
kaisukka kirjoitti:
Saako tuota pepsiiniä jostain valmisteesta tai sisältävätkö jotkut ruoka-aineet?
Ihminen valmistaa oman pepsiininsä maksan yhteydessä oikean lapaluun seutuvilla. Pepsiiniä saa myös apteekista. Se on ulkonäöltään valkoisen vehnäjauhon kaltaista jauhetta. Säilytetään jääkaapissa. Annostelumäärä on pieneen tarpeeseen noin ½ teelusikallista, mutta jos hapot nousevat jo suuhun pepsiinin puutteessa, tarvitaan enemmän eli koko teelusikallinen, jopa hieman runsas. Jos pepsiini on ns. Riedellin pepsiiniä, se ei välttämättä tarvitse suolahappoa mukaansa. Muutoin on syytä ottaa sen kanssa muutama tippa 10 %:sta suolahappoa, kaikki tämä lasilliseen vettä.
Pepsiniä saa myös luonnosta, vaihtoehtoja; klementiinit, soijalesitiini (1 tl vastaa ½ tl pepsiinijauhetta), mustaseljamehu (1 rkl mehua vastaa 1/3 tl pepsiinijauhetta), vehnänalkio öljy (1/2 rkl/pv), vihreitä karviaisia (10 kpl/pv), vehnän leseet (ainakin 2 rkl/pv), vehnän idut (ei enempää kuin 1 rkl/pv), brokkoli/parsakaali (sisältää runsaasti, ei tarvitse syödä paljon), kukkakaali, variksenmarja (1 rkl/pv), tomaatti, papayaforce. Kypsennettäessä vaikutus pienenee hieman enemmän kuin puolella.- Vähemmän lisäaineita
????? kirjoitti:
Mitäs sitten pitäisi syödä, voitko antaa selviä ohjeita ... Kiitos !!
- huis
"Kun ruoka ei sula riittävästi, sitä joutuu liian karkeassa muodossa verenkiertoon. Sieltä se päätyy keuhkoihin hapettuakseen siellä. Keuhkot pyrkivät tukkeentumaan, yskittää tai on tunne ettei happea saa niin kuin normaalisti. Hapettuneina sulamattoman ruoan hiukkaset tarttuvat, matkallaan sydämeen, sydänvaltimon pintaan ja tukkeavat sen verenkiertoa synnyttäen ahdistavaa oloa ja sepelvaltimotaudin."
Ehkä pieni ihmisen fysiologian kertaus tekisi hyvää. Varsinkin se, missä muodossa ravintoaineet imeytyvät ohutsuolesta verenkiertoon. Tämä kun kuulosti yhtä tieteelliseltä kuin varpumiesten vesisuonet. Se, miltä elimistössä saattaa tuntua ei ole sitä, mitä oikeasti tapahtuu.
Siinä olen samaa mieltä, että kroppaansa on kuunneltava ja etsittävä itselle sopivat ruoat. Mutta ei kehitetä siitä kaikenkattavaa teoriaa, eihän.
- nuuska
hengenahdistu mullakin,makuulle mennessä tuntuu pahiten ja rasituksessa aina joskus.Joskus varsinkin istuessa tuntuu että mahalaukusta nousisi tulppa ylös ja tekee hetkeksi tosi huonon olon,onko muilla samaa tunnetta.Asennon vaihtaminen auttaa ja seistessä ei ole oireita koskaan.Pitää vain syödä pieniä annoksia tasaisesti ja olla tarkkana mitä syö ja juoda paljon vettä.Lääkkeistä ei ollut mulle mitään apua.Joskus tuntuu oudolta kitalaessa asti ja röyhtäily helpottaa tuskia.
- aloittaja
Ihan samoja tuntemuksia mullakin. Losec-niminen lääke kyllä on oireita lievittäny, mut sika kalliita ja tällä hetkellä multa loppu. Nyt tarvii taas vaan kärsiä, kissanpaska suusa maistuu ja ruokahalu vähentyny selvästi. Toisaalta ei haittaa koska olen laihiksella, että näin.
- Uusi alku joka päivä
aloittaja kirjoitti:
Ihan samoja tuntemuksia mullakin. Losec-niminen lääke kyllä on oireita lievittäny, mut sika kalliita ja tällä hetkellä multa loppu. Nyt tarvii taas vaan kärsiä, kissanpaska suusa maistuu ja ruokahalu vähentyny selvästi. Toisaalta ei haittaa koska olen laihiksella, että näin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603208- 432801
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521924- 401800
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628