lasikuitupaatin pohja parhaiten puhtaaksi. Pitäisi saada vanha kova myrkky pois primerin päältä. Kumpi tehokkaampi, nauhahiomakone vai tasohiomakone tai löytyykö muuta vinkkiä.
Millä lähtee
11
1757
Vastaukset
- tehokkaampi
mutta pohjasta tulee helposti epätasainen ja hiontapölyn hallinta hankalampaa. Tasohiomakone imuriin liitettynä parempi vaihtoehto. Myös sraba, jossa imuriliitäntä toimii ja myrkyt saa talteen paremmin. Kerhot yleensä edellyttävät, että myrkkymaali kerätään talteen. Teetpä hionnan millä tahansa varaudu kovaan työhön. Jos vanhaa myrkkyä on paksulti ja pohjan pinta-alaa paljon, harkitse hiekkapuhallusta.
- jallu
ei noita myrkkyjä pysty koneella hiomaan, on paperit heti tukossa. Ja myrkkypölyä joka puolella. Terävällä skapalla lähtee kovettunu ja halkeillu myrkkykerros ilosesti. Lopuks vesihionta käsin, ei pölise eikä paperi tukkiinnu kun huuhtelee ja käyttää vettä.
- Perämeren veneilijä
jallu kirjoitti:
ei noita myrkkyjä pysty koneella hiomaan, on paperit heti tukossa. Ja myrkkypölyä joka puolella. Terävällä skapalla lähtee kovettunu ja halkeillu myrkkykerros ilosesti. Lopuks vesihionta käsin, ei pölise eikä paperi tukkiinnu kun huuhtelee ja käyttää vettä.
kun käytät Mirkan "uutta" tuotetta Abranet "hiomaverkkoa" olen kahdella pikkupalaselal hionut 9m veneen pohjan lähes kokonaan ja tuote on paras mitä olen käyttänyt ja nähnyt vuosikymmeniin.
Pölynpoistokin on tehokasta koneesta riippuen.
Se lienee erityisesti tarkoitettu "pehmeille" aineille kuten maaleille, muoveille, ja puulle teräksestä en tiedä? - Primeri
Perämeren veneilijä kirjoitti:
kun käytät Mirkan "uutta" tuotetta Abranet "hiomaverkkoa" olen kahdella pikkupalaselal hionut 9m veneen pohjan lähes kokonaan ja tuote on paras mitä olen käyttänyt ja nähnyt vuosikymmeniin.
Pölynpoistokin on tehokasta koneesta riippuen.
Se lienee erityisesti tarkoitettu "pehmeille" aineille kuten maaleille, muoveille, ja puulle teräksestä en tiedä?löytyy "hiomaverkko" ja mihin käsityökoneisiin se sopii? K-Raudasta ei löytynyt.
Primeri kirjoitti:
löytyy "hiomaverkko" ja mihin käsityökoneisiin se sopii? K-Raudasta ei löytynyt.
Hae Googlen avulla "Abranet"
Löytyy esim:
http://www.terpol.fi/hiomat.htm
Kuitenkin suosittelen että käytät imuliittimellä varustettu skraba pahimman poistamiseksi ensin. Näin tekevät ainakin ne ammattilaiset...
- havsfidra
ainakin Hempeliltä löytyy kemikaali joka poistaa myrkyn - ja vain myrkyn- alla oleva kaksikomponentti primeri kun ei reagoi mihinkään kemikaaleihin.
Aine levitetään veneen pohjaan, annetaan vaikuttaa pari tuntia ja lopuksi kaavitaan pois sandvikin kaavinterällä.
Lopputuloksena myrkkymaalista puhdas pohja - eikä tarvitse hengitellä myrkkymaalipölyjä tai hioa turhaan primeria. Kokeiltu on ja toimii.- Primeri
myös kovaan myrkkyyn vanha pehmeä myrkky on jo pääosin poistettu. Olen kuullut juttuja maalinpoistoaineen tehottomuudesta, onko tuhruista puuhaa?
- lykkääjä
Primeri kirjoitti:
myös kovaan myrkkyyn vanha pehmeä myrkky on jo pääosin poistettu. Olen kuullut juttuja maalinpoistoaineen tehottomuudesta, onko tuhruista puuhaa?
Maalinpoistoainella myrkyn poistaminen on kuin yrittäisi saada siirappia pois veneenpohjasta. Aivan mahdoton sotku. Tosin vaatii vähemmän voimaa kuin skrapaaminen.
Itse skrabasin 9m veneen pohjan käsin gelkkariin asti eli primerikin pois. Hion sitten koko pohjan ja vetelin kaksi paksua kerrosta Hempelin Hard Protektia. Se muodostaa lasimaisen täysin vesitiiviin pinnan. Tämän päälle pari kerrosta Hempelin Light Primeria ja lopuksi pari kerrosta myrkkyä. Syksyisin telakoitaessa pohja pestään hyvin, jolloin osa myrkystä peseytyy pois. Keväällä vetelen pohjaan 1/4 osaa plandatun ohuen myrkkykerroksen ilman mitään hiontoja. Suuri liuotinmäärä polttaa uuden myrkyn vanhaan ja ohut kerros ei kasvata myrkyn paksuutta juuri lainkaan. - tilanteessa
lykkääjä kirjoitti:
Maalinpoistoainella myrkyn poistaminen on kuin yrittäisi saada siirappia pois veneenpohjasta. Aivan mahdoton sotku. Tosin vaatii vähemmän voimaa kuin skrapaaminen.
Itse skrabasin 9m veneen pohjan käsin gelkkariin asti eli primerikin pois. Hion sitten koko pohjan ja vetelin kaksi paksua kerrosta Hempelin Hard Protektia. Se muodostaa lasimaisen täysin vesitiiviin pinnan. Tämän päälle pari kerrosta Hempelin Light Primeria ja lopuksi pari kerrosta myrkkyä. Syksyisin telakoitaessa pohja pestään hyvin, jolloin osa myrkystä peseytyy pois. Keväällä vetelen pohjaan 1/4 osaa plandatun ohuen myrkkykerroksen ilman mitään hiontoja. Suuri liuotinmäärä polttaa uuden myrkyn vanhaan ja ohut kerros ei kasvata myrkyn paksuutta juuri lainkaan.Itsellä on samankaltainen tilanne; ostin syksyllä veneen ja noston jälkeen lähti pesiessä enimpiä irtonaisia myrkkyjä pohjasta, primerit on kunnossa. Aikomuksena minullakin vaan vetää uutta myrkkyä ohuelti pintaan lisäksi.
Kysymys;
Mita blandausainetta käytit? - aine
tilanteessa kirjoitti:
Itsellä on samankaltainen tilanne; ostin syksyllä veneen ja noston jälkeen lähti pesiessä enimpiä irtonaisia myrkkyjä pohjasta, primerit on kunnossa. Aikomuksena minullakin vaan vetää uutta myrkkyä ohuelti pintaan lisäksi.
Kysymys;
Mita blandausainetta käytit?Myrkyn valmistajan suosittelemalla omalla ohentimella. Ei tule yhteensopivuusdesta ongelmia, vaikka onkin vähän kalliimpaa kuin jokin muu "sopiva" ohennin.
- venemies.
tilanteessa kirjoitti:
Itsellä on samankaltainen tilanne; ostin syksyllä veneen ja noston jälkeen lähti pesiessä enimpiä irtonaisia myrkkyjä pohjasta, primerit on kunnossa. Aikomuksena minullakin vaan vetää uutta myrkkyä ohuelti pintaan lisäksi.
Kysymys;
Mita blandausainetta käytit?Mistä tiedät, että primeri on kunnossa tai sitä on vedetty riittävän paksulti?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1709991Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523305Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja483061- 632784
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2022149- 1142103
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251963Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä651581Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121336Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221316