Millä lähtee

Primeri

lasikuitupaatin pohja parhaiten puhtaaksi. Pitäisi saada vanha kova myrkky pois primerin päältä. Kumpi tehokkaampi, nauhahiomakone vai tasohiomakone tai löytyykö muuta vinkkiä.

11

2069

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tehokkaampi

      mutta pohjasta tulee helposti epätasainen ja hiontapölyn hallinta hankalampaa. Tasohiomakone imuriin liitettynä parempi vaihtoehto. Myös sraba, jossa imuriliitäntä toimii ja myrkyt saa talteen paremmin. Kerhot yleensä edellyttävät, että myrkkymaali kerätään talteen. Teetpä hionnan millä tahansa varaudu kovaan työhön. Jos vanhaa myrkkyä on paksulti ja pohjan pinta-alaa paljon, harkitse hiekkapuhallusta.

      • jallu

        ei noita myrkkyjä pysty koneella hiomaan, on paperit heti tukossa. Ja myrkkypölyä joka puolella. Terävällä skapalla lähtee kovettunu ja halkeillu myrkkykerros ilosesti. Lopuks vesihionta käsin, ei pölise eikä paperi tukkiinnu kun huuhtelee ja käyttää vettä.


      • Perämeren veneilijä
        jallu kirjoitti:

        ei noita myrkkyjä pysty koneella hiomaan, on paperit heti tukossa. Ja myrkkypölyä joka puolella. Terävällä skapalla lähtee kovettunu ja halkeillu myrkkykerros ilosesti. Lopuks vesihionta käsin, ei pölise eikä paperi tukkiinnu kun huuhtelee ja käyttää vettä.

        kun käytät Mirkan "uutta" tuotetta Abranet "hiomaverkkoa" olen kahdella pikkupalaselal hionut 9m veneen pohjan lähes kokonaan ja tuote on paras mitä olen käyttänyt ja nähnyt vuosikymmeniin.
        Pölynpoistokin on tehokasta koneesta riippuen.

        Se lienee erityisesti tarkoitettu "pehmeille" aineille kuten maaleille, muoveille, ja puulle teräksestä en tiedä?


      • Primeri
        Perämeren veneilijä kirjoitti:

        kun käytät Mirkan "uutta" tuotetta Abranet "hiomaverkkoa" olen kahdella pikkupalaselal hionut 9m veneen pohjan lähes kokonaan ja tuote on paras mitä olen käyttänyt ja nähnyt vuosikymmeniin.
        Pölynpoistokin on tehokasta koneesta riippuen.

        Se lienee erityisesti tarkoitettu "pehmeille" aineille kuten maaleille, muoveille, ja puulle teräksestä en tiedä?

        löytyy "hiomaverkko" ja mihin käsityökoneisiin se sopii? K-Raudasta ei löytynyt.


      • Primeri kirjoitti:

        löytyy "hiomaverkko" ja mihin käsityökoneisiin se sopii? K-Raudasta ei löytynyt.

        Hae Googlen avulla "Abranet"
        Löytyy esim:
        http://www.terpol.fi/hiomat.htm
        Kuitenkin suosittelen että käytät imuliittimellä varustettu skraba pahimman poistamiseksi ensin. Näin tekevät ainakin ne ammattilaiset...


    • havsfidra

      ainakin Hempeliltä löytyy kemikaali joka poistaa myrkyn - ja vain myrkyn- alla oleva kaksikomponentti primeri kun ei reagoi mihinkään kemikaaleihin.
      Aine levitetään veneen pohjaan, annetaan vaikuttaa pari tuntia ja lopuksi kaavitaan pois sandvikin kaavinterällä.
      Lopputuloksena myrkkymaalista puhdas pohja - eikä tarvitse hengitellä myrkkymaalipölyjä tai hioa turhaan primeria. Kokeiltu on ja toimii.

      • Primeri

        myös kovaan myrkkyyn vanha pehmeä myrkky on jo pääosin poistettu. Olen kuullut juttuja maalinpoistoaineen tehottomuudesta, onko tuhruista puuhaa?


      • lykkääjä
        Primeri kirjoitti:

        myös kovaan myrkkyyn vanha pehmeä myrkky on jo pääosin poistettu. Olen kuullut juttuja maalinpoistoaineen tehottomuudesta, onko tuhruista puuhaa?

        Maalinpoistoainella myrkyn poistaminen on kuin yrittäisi saada siirappia pois veneenpohjasta. Aivan mahdoton sotku. Tosin vaatii vähemmän voimaa kuin skrapaaminen.

        Itse skrabasin 9m veneen pohjan käsin gelkkariin asti eli primerikin pois. Hion sitten koko pohjan ja vetelin kaksi paksua kerrosta Hempelin Hard Protektia. Se muodostaa lasimaisen täysin vesitiiviin pinnan. Tämän päälle pari kerrosta Hempelin Light Primeria ja lopuksi pari kerrosta myrkkyä. Syksyisin telakoitaessa pohja pestään hyvin, jolloin osa myrkystä peseytyy pois. Keväällä vetelen pohjaan 1/4 osaa plandatun ohuen myrkkykerroksen ilman mitään hiontoja. Suuri liuotinmäärä polttaa uuden myrkyn vanhaan ja ohut kerros ei kasvata myrkyn paksuutta juuri lainkaan.


      • tilanteessa
        lykkääjä kirjoitti:

        Maalinpoistoainella myrkyn poistaminen on kuin yrittäisi saada siirappia pois veneenpohjasta. Aivan mahdoton sotku. Tosin vaatii vähemmän voimaa kuin skrapaaminen.

        Itse skrabasin 9m veneen pohjan käsin gelkkariin asti eli primerikin pois. Hion sitten koko pohjan ja vetelin kaksi paksua kerrosta Hempelin Hard Protektia. Se muodostaa lasimaisen täysin vesitiiviin pinnan. Tämän päälle pari kerrosta Hempelin Light Primeria ja lopuksi pari kerrosta myrkkyä. Syksyisin telakoitaessa pohja pestään hyvin, jolloin osa myrkystä peseytyy pois. Keväällä vetelen pohjaan 1/4 osaa plandatun ohuen myrkkykerroksen ilman mitään hiontoja. Suuri liuotinmäärä polttaa uuden myrkyn vanhaan ja ohut kerros ei kasvata myrkyn paksuutta juuri lainkaan.

        Itsellä on samankaltainen tilanne; ostin syksyllä veneen ja noston jälkeen lähti pesiessä enimpiä irtonaisia myrkkyjä pohjasta, primerit on kunnossa. Aikomuksena minullakin vaan vetää uutta myrkkyä ohuelti pintaan lisäksi.

        Kysymys;
        Mita blandausainetta käytit?


      • aine
        tilanteessa kirjoitti:

        Itsellä on samankaltainen tilanne; ostin syksyllä veneen ja noston jälkeen lähti pesiessä enimpiä irtonaisia myrkkyjä pohjasta, primerit on kunnossa. Aikomuksena minullakin vaan vetää uutta myrkkyä ohuelti pintaan lisäksi.

        Kysymys;
        Mita blandausainetta käytit?

        Myrkyn valmistajan suosittelemalla omalla ohentimella. Ei tule yhteensopivuusdesta ongelmia, vaikka onkin vähän kalliimpaa kuin jokin muu "sopiva" ohennin.


      • venemies.
        tilanteessa kirjoitti:

        Itsellä on samankaltainen tilanne; ostin syksyllä veneen ja noston jälkeen lähti pesiessä enimpiä irtonaisia myrkkyjä pohjasta, primerit on kunnossa. Aikomuksena minullakin vaan vetää uutta myrkkyä ohuelti pintaan lisäksi.

        Kysymys;
        Mita blandausainetta käytit?

        Mistä tiedät, että primeri on kunnossa tai sitä on vedetty riittävän paksulti?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2322
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      137
      1481
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      154
      1193
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      927
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe