lasikuitupaatin pohja parhaiten puhtaaksi. Pitäisi saada vanha kova myrkky pois primerin päältä. Kumpi tehokkaampi, nauhahiomakone vai tasohiomakone tai löytyykö muuta vinkkiä.
Millä lähtee
11
2069
Vastaukset
- tehokkaampi
mutta pohjasta tulee helposti epätasainen ja hiontapölyn hallinta hankalampaa. Tasohiomakone imuriin liitettynä parempi vaihtoehto. Myös sraba, jossa imuriliitäntä toimii ja myrkyt saa talteen paremmin. Kerhot yleensä edellyttävät, että myrkkymaali kerätään talteen. Teetpä hionnan millä tahansa varaudu kovaan työhön. Jos vanhaa myrkkyä on paksulti ja pohjan pinta-alaa paljon, harkitse hiekkapuhallusta.
- jallu
ei noita myrkkyjä pysty koneella hiomaan, on paperit heti tukossa. Ja myrkkypölyä joka puolella. Terävällä skapalla lähtee kovettunu ja halkeillu myrkkykerros ilosesti. Lopuks vesihionta käsin, ei pölise eikä paperi tukkiinnu kun huuhtelee ja käyttää vettä.
- Perämeren veneilijä
jallu kirjoitti:
ei noita myrkkyjä pysty koneella hiomaan, on paperit heti tukossa. Ja myrkkypölyä joka puolella. Terävällä skapalla lähtee kovettunu ja halkeillu myrkkykerros ilosesti. Lopuks vesihionta käsin, ei pölise eikä paperi tukkiinnu kun huuhtelee ja käyttää vettä.
kun käytät Mirkan "uutta" tuotetta Abranet "hiomaverkkoa" olen kahdella pikkupalaselal hionut 9m veneen pohjan lähes kokonaan ja tuote on paras mitä olen käyttänyt ja nähnyt vuosikymmeniin.
Pölynpoistokin on tehokasta koneesta riippuen.
Se lienee erityisesti tarkoitettu "pehmeille" aineille kuten maaleille, muoveille, ja puulle teräksestä en tiedä? - Primeri
Perämeren veneilijä kirjoitti:
kun käytät Mirkan "uutta" tuotetta Abranet "hiomaverkkoa" olen kahdella pikkupalaselal hionut 9m veneen pohjan lähes kokonaan ja tuote on paras mitä olen käyttänyt ja nähnyt vuosikymmeniin.
Pölynpoistokin on tehokasta koneesta riippuen.
Se lienee erityisesti tarkoitettu "pehmeille" aineille kuten maaleille, muoveille, ja puulle teräksestä en tiedä?löytyy "hiomaverkko" ja mihin käsityökoneisiin se sopii? K-Raudasta ei löytynyt.
Primeri kirjoitti:
löytyy "hiomaverkko" ja mihin käsityökoneisiin se sopii? K-Raudasta ei löytynyt.
Hae Googlen avulla "Abranet"
Löytyy esim:
http://www.terpol.fi/hiomat.htm
Kuitenkin suosittelen että käytät imuliittimellä varustettu skraba pahimman poistamiseksi ensin. Näin tekevät ainakin ne ammattilaiset...
- havsfidra
ainakin Hempeliltä löytyy kemikaali joka poistaa myrkyn - ja vain myrkyn- alla oleva kaksikomponentti primeri kun ei reagoi mihinkään kemikaaleihin.
Aine levitetään veneen pohjaan, annetaan vaikuttaa pari tuntia ja lopuksi kaavitaan pois sandvikin kaavinterällä.
Lopputuloksena myrkkymaalista puhdas pohja - eikä tarvitse hengitellä myrkkymaalipölyjä tai hioa turhaan primeria. Kokeiltu on ja toimii.- Primeri
myös kovaan myrkkyyn vanha pehmeä myrkky on jo pääosin poistettu. Olen kuullut juttuja maalinpoistoaineen tehottomuudesta, onko tuhruista puuhaa?
- lykkääjä
Primeri kirjoitti:
myös kovaan myrkkyyn vanha pehmeä myrkky on jo pääosin poistettu. Olen kuullut juttuja maalinpoistoaineen tehottomuudesta, onko tuhruista puuhaa?
Maalinpoistoainella myrkyn poistaminen on kuin yrittäisi saada siirappia pois veneenpohjasta. Aivan mahdoton sotku. Tosin vaatii vähemmän voimaa kuin skrapaaminen.
Itse skrabasin 9m veneen pohjan käsin gelkkariin asti eli primerikin pois. Hion sitten koko pohjan ja vetelin kaksi paksua kerrosta Hempelin Hard Protektia. Se muodostaa lasimaisen täysin vesitiiviin pinnan. Tämän päälle pari kerrosta Hempelin Light Primeria ja lopuksi pari kerrosta myrkkyä. Syksyisin telakoitaessa pohja pestään hyvin, jolloin osa myrkystä peseytyy pois. Keväällä vetelen pohjaan 1/4 osaa plandatun ohuen myrkkykerroksen ilman mitään hiontoja. Suuri liuotinmäärä polttaa uuden myrkyn vanhaan ja ohut kerros ei kasvata myrkyn paksuutta juuri lainkaan. - tilanteessa
lykkääjä kirjoitti:
Maalinpoistoainella myrkyn poistaminen on kuin yrittäisi saada siirappia pois veneenpohjasta. Aivan mahdoton sotku. Tosin vaatii vähemmän voimaa kuin skrapaaminen.
Itse skrabasin 9m veneen pohjan käsin gelkkariin asti eli primerikin pois. Hion sitten koko pohjan ja vetelin kaksi paksua kerrosta Hempelin Hard Protektia. Se muodostaa lasimaisen täysin vesitiiviin pinnan. Tämän päälle pari kerrosta Hempelin Light Primeria ja lopuksi pari kerrosta myrkkyä. Syksyisin telakoitaessa pohja pestään hyvin, jolloin osa myrkystä peseytyy pois. Keväällä vetelen pohjaan 1/4 osaa plandatun ohuen myrkkykerroksen ilman mitään hiontoja. Suuri liuotinmäärä polttaa uuden myrkyn vanhaan ja ohut kerros ei kasvata myrkyn paksuutta juuri lainkaan.Itsellä on samankaltainen tilanne; ostin syksyllä veneen ja noston jälkeen lähti pesiessä enimpiä irtonaisia myrkkyjä pohjasta, primerit on kunnossa. Aikomuksena minullakin vaan vetää uutta myrkkyä ohuelti pintaan lisäksi.
Kysymys;
Mita blandausainetta käytit? - aine
tilanteessa kirjoitti:
Itsellä on samankaltainen tilanne; ostin syksyllä veneen ja noston jälkeen lähti pesiessä enimpiä irtonaisia myrkkyjä pohjasta, primerit on kunnossa. Aikomuksena minullakin vaan vetää uutta myrkkyä ohuelti pintaan lisäksi.
Kysymys;
Mita blandausainetta käytit?Myrkyn valmistajan suosittelemalla omalla ohentimella. Ei tule yhteensopivuusdesta ongelmia, vaikka onkin vähän kalliimpaa kuin jokin muu "sopiva" ohennin.
- venemies.
tilanteessa kirjoitti:
Itsellä on samankaltainen tilanne; ostin syksyllä veneen ja noston jälkeen lähti pesiessä enimpiä irtonaisia myrkkyjä pohjasta, primerit on kunnossa. Aikomuksena minullakin vaan vetää uutta myrkkyä ohuelti pintaan lisäksi.
Kysymys;
Mita blandausainetta käytit?Mistä tiedät, että primeri on kunnossa tai sitä on vedetty riittävän paksulti?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792322Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1371481- 1331452
- 1541193
- 1081013
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten373927Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67684Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683