Millä lähtee

Primeri

lasikuitupaatin pohja parhaiten puhtaaksi. Pitäisi saada vanha kova myrkky pois primerin päältä. Kumpi tehokkaampi, nauhahiomakone vai tasohiomakone tai löytyykö muuta vinkkiä.

11

2069

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tehokkaampi

      mutta pohjasta tulee helposti epätasainen ja hiontapölyn hallinta hankalampaa. Tasohiomakone imuriin liitettynä parempi vaihtoehto. Myös sraba, jossa imuriliitäntä toimii ja myrkyt saa talteen paremmin. Kerhot yleensä edellyttävät, että myrkkymaali kerätään talteen. Teetpä hionnan millä tahansa varaudu kovaan työhön. Jos vanhaa myrkkyä on paksulti ja pohjan pinta-alaa paljon, harkitse hiekkapuhallusta.

      • jallu

        ei noita myrkkyjä pysty koneella hiomaan, on paperit heti tukossa. Ja myrkkypölyä joka puolella. Terävällä skapalla lähtee kovettunu ja halkeillu myrkkykerros ilosesti. Lopuks vesihionta käsin, ei pölise eikä paperi tukkiinnu kun huuhtelee ja käyttää vettä.


      • Perämeren veneilijä
        jallu kirjoitti:

        ei noita myrkkyjä pysty koneella hiomaan, on paperit heti tukossa. Ja myrkkypölyä joka puolella. Terävällä skapalla lähtee kovettunu ja halkeillu myrkkykerros ilosesti. Lopuks vesihionta käsin, ei pölise eikä paperi tukkiinnu kun huuhtelee ja käyttää vettä.

        kun käytät Mirkan "uutta" tuotetta Abranet "hiomaverkkoa" olen kahdella pikkupalaselal hionut 9m veneen pohjan lähes kokonaan ja tuote on paras mitä olen käyttänyt ja nähnyt vuosikymmeniin.
        Pölynpoistokin on tehokasta koneesta riippuen.

        Se lienee erityisesti tarkoitettu "pehmeille" aineille kuten maaleille, muoveille, ja puulle teräksestä en tiedä?


      • Primeri
        Perämeren veneilijä kirjoitti:

        kun käytät Mirkan "uutta" tuotetta Abranet "hiomaverkkoa" olen kahdella pikkupalaselal hionut 9m veneen pohjan lähes kokonaan ja tuote on paras mitä olen käyttänyt ja nähnyt vuosikymmeniin.
        Pölynpoistokin on tehokasta koneesta riippuen.

        Se lienee erityisesti tarkoitettu "pehmeille" aineille kuten maaleille, muoveille, ja puulle teräksestä en tiedä?

        löytyy "hiomaverkko" ja mihin käsityökoneisiin se sopii? K-Raudasta ei löytynyt.


      • Primeri kirjoitti:

        löytyy "hiomaverkko" ja mihin käsityökoneisiin se sopii? K-Raudasta ei löytynyt.

        Hae Googlen avulla "Abranet"
        Löytyy esim:
        http://www.terpol.fi/hiomat.htm
        Kuitenkin suosittelen että käytät imuliittimellä varustettu skraba pahimman poistamiseksi ensin. Näin tekevät ainakin ne ammattilaiset...


    • havsfidra

      ainakin Hempeliltä löytyy kemikaali joka poistaa myrkyn - ja vain myrkyn- alla oleva kaksikomponentti primeri kun ei reagoi mihinkään kemikaaleihin.
      Aine levitetään veneen pohjaan, annetaan vaikuttaa pari tuntia ja lopuksi kaavitaan pois sandvikin kaavinterällä.
      Lopputuloksena myrkkymaalista puhdas pohja - eikä tarvitse hengitellä myrkkymaalipölyjä tai hioa turhaan primeria. Kokeiltu on ja toimii.

      • Primeri

        myös kovaan myrkkyyn vanha pehmeä myrkky on jo pääosin poistettu. Olen kuullut juttuja maalinpoistoaineen tehottomuudesta, onko tuhruista puuhaa?


      • lykkääjä
        Primeri kirjoitti:

        myös kovaan myrkkyyn vanha pehmeä myrkky on jo pääosin poistettu. Olen kuullut juttuja maalinpoistoaineen tehottomuudesta, onko tuhruista puuhaa?

        Maalinpoistoainella myrkyn poistaminen on kuin yrittäisi saada siirappia pois veneenpohjasta. Aivan mahdoton sotku. Tosin vaatii vähemmän voimaa kuin skrapaaminen.

        Itse skrabasin 9m veneen pohjan käsin gelkkariin asti eli primerikin pois. Hion sitten koko pohjan ja vetelin kaksi paksua kerrosta Hempelin Hard Protektia. Se muodostaa lasimaisen täysin vesitiiviin pinnan. Tämän päälle pari kerrosta Hempelin Light Primeria ja lopuksi pari kerrosta myrkkyä. Syksyisin telakoitaessa pohja pestään hyvin, jolloin osa myrkystä peseytyy pois. Keväällä vetelen pohjaan 1/4 osaa plandatun ohuen myrkkykerroksen ilman mitään hiontoja. Suuri liuotinmäärä polttaa uuden myrkyn vanhaan ja ohut kerros ei kasvata myrkyn paksuutta juuri lainkaan.


      • tilanteessa
        lykkääjä kirjoitti:

        Maalinpoistoainella myrkyn poistaminen on kuin yrittäisi saada siirappia pois veneenpohjasta. Aivan mahdoton sotku. Tosin vaatii vähemmän voimaa kuin skrapaaminen.

        Itse skrabasin 9m veneen pohjan käsin gelkkariin asti eli primerikin pois. Hion sitten koko pohjan ja vetelin kaksi paksua kerrosta Hempelin Hard Protektia. Se muodostaa lasimaisen täysin vesitiiviin pinnan. Tämän päälle pari kerrosta Hempelin Light Primeria ja lopuksi pari kerrosta myrkkyä. Syksyisin telakoitaessa pohja pestään hyvin, jolloin osa myrkystä peseytyy pois. Keväällä vetelen pohjaan 1/4 osaa plandatun ohuen myrkkykerroksen ilman mitään hiontoja. Suuri liuotinmäärä polttaa uuden myrkyn vanhaan ja ohut kerros ei kasvata myrkyn paksuutta juuri lainkaan.

        Itsellä on samankaltainen tilanne; ostin syksyllä veneen ja noston jälkeen lähti pesiessä enimpiä irtonaisia myrkkyjä pohjasta, primerit on kunnossa. Aikomuksena minullakin vaan vetää uutta myrkkyä ohuelti pintaan lisäksi.

        Kysymys;
        Mita blandausainetta käytit?


      • aine
        tilanteessa kirjoitti:

        Itsellä on samankaltainen tilanne; ostin syksyllä veneen ja noston jälkeen lähti pesiessä enimpiä irtonaisia myrkkyjä pohjasta, primerit on kunnossa. Aikomuksena minullakin vaan vetää uutta myrkkyä ohuelti pintaan lisäksi.

        Kysymys;
        Mita blandausainetta käytit?

        Myrkyn valmistajan suosittelemalla omalla ohentimella. Ei tule yhteensopivuusdesta ongelmia, vaikka onkin vähän kalliimpaa kuin jokin muu "sopiva" ohennin.


      • venemies.
        tilanteessa kirjoitti:

        Itsellä on samankaltainen tilanne; ostin syksyllä veneen ja noston jälkeen lähti pesiessä enimpiä irtonaisia myrkkyjä pohjasta, primerit on kunnossa. Aikomuksena minullakin vaan vetää uutta myrkkyä ohuelti pintaan lisäksi.

        Kysymys;
        Mita blandausainetta käytit?

        Mistä tiedät, että primeri on kunnossa tai sitä on vedetty riittävän paksulti?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      784
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      24
      447
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      417
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      406
    Aihe