Osaax kukaan venäjää??

Suomalainen

Mua on kiinnostanut tämä ihana kieli niin kauan kuin vaan jaksan muistaa. Mutta kuinka voi kirjoittaa venäjää (vai voi mitenkään muuten kuin "erikoisvalmisteisilla näppäimistöillä") koneella???

Onko kys. kieli vaikeaa ja entäs nämä seitsemät (?) eri suhuäänteiset ässät?

12

787

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suomalainen

Kuinka saisin selville mitä muutamassa postikortissa lukee venäjäksi, kun joku venäläinen on kirjoittanut niihin jotain, mutta kun en tiedä mitä niissä lukee???

• mn

eikös kirjastoissa ole sanakirjoja, joten eiköhän sieltä löydy myös suomi-venäjä-suomi -opus.. mulla itelle on kyseinen sanakirja ja kyllä sieltä löytää sanan jos tarvii. kirjaimet kun osaa niin ei mitään ongelmaa.

• pöö
        mn kirjoitti:

eikös kirjastoissa ole sanakirjoja, joten eiköhän sieltä löydy myös suomi-venäjä-suomi -opus.. mulla itelle on kyseinen sanakirja ja kyllä sieltä löytää sanan jos tarvii. kirjaimet kun osaa niin ei mitään ongelmaa.

sanakirjasta et luultavastikkaan minkäänlaista apua tule saamaan.

Kaikki venäläiset kirjottavat automaattisesti aina kaunokirjaimilla ja kaunokirjaimet ovat täysin erilaiset kun tikkukirjaimet eli et saisi mitään selvää postikortista ellei sinulla ole kaunokirjainten "kääntö"listaa. Lista löytyy jokaisen venäjänkielenkirjan alusta, siitä käännät tekstin ensin tikkukirjaimiksi ja sen jälkeen katsot sanakirjasta (tulee olemaan vaikeaa)..

et ole ajatellut mennä venäjän kurssille?
        Onneksi osaan puhua itse ko. kieltä :)

• audly84

ja pakko sanoa että se on tosi vaikea muistaa varsinkin niitä kirjaimia! ja oon huomannut että monet venäläiset jotka kirjoittaa ns. suomalaisella näppäimistöllä niin ne kirjoittaa sanat niinkuin ne sanotaan... ja sanakirja on kyllä hyvä apu myös...

• N18

Mä oon opiskellut tuota ihanaa kieltä viisi vuotta ja kirjoitin sen myös nyt syksyllä yo-kirjoituksissa.
      Tosi on, että venäläiset kirjoittaa käsin aina kaunolla ja ne kirjaimet täytyy opiskella erikseen... Ässät kyllä oppii kun harjoittelee...
      Jos haluat tietsikallasi kirjoittaa venäläisin kirjaimin, tarvit siihen omat fontit tai oman ohjelman. En tosi tiedä miten ne asennetaan siihen. Niille kyrillisille kirjaimille on sitten olemassa oma järjestys näppäimistöllä, joka on täysin erilainen kuin tämä länsimaalainen. Siinäkin riittää kyllä opettelemista.
      Venäjä on kyllä ihana ja kiinnostava kieli. Pelkään vain pahoin, että kielitaitoni ruostuu, kun venäjän tunnitkin loppui...

• masha

...nado gavarit bolshe, tagda ne zabudish :)

Mikset hae yliopistoon lukemaan venäjää?

• N18
        masha kirjoitti:

...nado gavarit bolshe, tagda ne zabudish :)

Mikset hae yliopistoon lukemaan venäjää?

...en tiiä kuitenkaan että jaksaisinko lukea yhtä kieltä kaiket päivät. Enkä usko että pääsisin sinne sisään... yliopistoon meinaan...

• Suomalainen
        N18 kirjoitti:

...en tiiä kuitenkaan että jaksaisinko lukea yhtä kieltä kaiket päivät. Enkä usko että pääsisin sinne sisään... yliopistoon meinaan...

..en osaa sanoa venäjäksi kuin minä rakastan sinua... Siis en mä sitä tiiä miten se kirjotetaan (se ois kyllä kiva oppii!!!!), mutta lausutaan jotenkin näin: Jaa ljuhbjul tjeba... Vai oonko ihan väärässä???

• aikanaan venäjän kirjoittanut
        Suomalainen kirjoitti:

..en osaa sanoa venäjäksi kuin minä rakastan sinua... Siis en mä sitä tiiä miten se kirjotetaan (se ois kyllä kiva oppii!!!!), mutta lausutaan jotenkin näin: Jaa ljuhbjul tjeba... Vai oonko ihan väärässä???

et ole väärässä!!!
        Oma komenttini kielestä on, että alkuun helppoa aakkoset jne. ...mutta loppupelissä pirun vaikeaa!!!

• tyttö84
        aikanaan venäjän kirjoittanut kirjoitti:

et ole väärässä!!!
        Oma komenttini kielestä on, että alkuun helppoa aakkoset jne. ...mutta loppupelissä pirun vaikeaa!!!

Mä kirjotin kans venäjän nyt syksyllä ja oon aatellut hakea yliopistoon ainakin varalle, jos en muualle pääse. Joku sanoi, että sinne on tosi vaikea päästä. Yo:sta saa varmaan pisteitä ja sitten pääsykokeet, mutta ei kai sinne hirveästi tunkua ole (vrt. oikikset, lääkikset sun muut...?) Mitä muuten tarkoitat sillä, että kieli muuttuu loppua kohti pirun vaikeeksi. Et kai tarkoita lukiovaiheessa? Ei musta se ole sen ihmeellisemmän vaikeeta kuin mikään muukaan kieli, kunhan kirjaimet on oppinut, ja sehän ei ole ongelma lainkaan. Sanojen opettelu on tietty aluksi vaikeata missä tahansa kielessä, kun ei ole oikein mitään sananjohtokykyä, niin kaikki on ns. ulkolukua. Ehkä oletkin lukenut venäjää yliopistossa, ja tarkoitit, että siellä se muuttuu vaikeaksi vai kuinka...?

• -Kaisa-

Mitä te ihmiset oikein höpötätte? Minulla ei ainakaan ole mitään ongelmia kirjainten kanssa! Ei tekstaus- eikä kaunokirjainten kanssa! Kirjoitin venäjän yo-kirjoituksissa ja jatkoin opiskelua AMK:ssa. Lukiossa venäjä oli vaikeampaa kuin nyt täällä AMK:ssa. En usko että kieli vaikeutuu alusta...
        Avoimessa yliopistossakin voi lukea venäjää!!

• Antti1970

Etsin Tre alueelta ystävää, joka haluaisi parantaa venäjän kielen taitojaan ja auttaa minua parantamaan suomen kielen taitojani. Kiinosta vain kielioppiminen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      2975
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1560
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1422
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1322
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      40
      1246
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1186
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1148
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      119
      969
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      902
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      783
    Aihe