väistämisvelvollisuus

prutkut

Moottoriveneenhän pitää väistää purjevenettä mutta mitenkä on kun purkkari ajaa moottorilla ja vieläpä purjeet ylhäällä.

12

2117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moottorilla kulkeva purjealus väistää muut alukset samalla tavalla kuin muut moottorialukset. Jos hänellä on purjeet/purje ylhäällä tulisi musta kolmio olla näkyvissä. Tästä on kyllä keskusteltu näillä palstoilla....

      • balle

        Noinhan se menee. Jos koneella ajaa, niin purjevene tulkitaan moottoriveneeksi. Ihan sama, onko tässä tapauksessa rättiä mastossa vaiko ei. Kartiokaan ei tähän sinänsä vaikuta, mutta sen pitäminen on konepurjehtijan velvollisuus (=helpoittaa veneen tunnistamista moottorilla ajavaksi).

        TÄmä on hyvin yksinkertainen asia, ja siihen nähden tästä on ollut vähän liikaakin keskustelua:-P


    • väistämissäännöt
    • turvallisuus on tärkeintä

      Moottoriveneen tulee antaa purjealukselle esteetön kulku, mutta purjealus ei saa vaarantaa moottoriveneen turvallista kulkua. Huomioitavaa on, että ohittava vene väistää aina. Lisäksi kaikilla väylillä on voimassa oikeanpuoleinen liikenne eli jokaisen on liikuttava niin lähellä kuin on turvallisesti mahdollista kulkusuuntaansa nähden väylän oikeaa reunaa. Tärkein sääntö on, että jokaisen on vältettävä yhteentörmäämisen vaara kaikin keinoin eli kuka tahansa havaiseekin muuta liikennettä on se otettava huomioon kurssinvalinnallaan, jottei tarpeettomasti estä muiden turvallista kulkua.

      Moottorilla ajava purjevene on moottorialus. Mikäli ajetaan moottorilla purjeet ylhäällä on tämän merkiksi nostettava merkkikartio, joka kertoo aluksen olevan moottorialus.

      • Sirius

        Moottorilla kulkeva alus on konealus. Konealus väistää pujealusta. Väylillä ei ole pakko kulkea.
        Väistämisvelvollinen alus väistää ja se alus joka ei ole väistämisvelvollinen säilyttää suuntansa ja nopeutensa kunnes ohittaminen/sivuuttaminen on turvallisesti ohitettu. Jos väistämisvelvollinen ei kuitenkaan väistä on toisen alusken suoritettava väistäminen mutta niin etei siitä synny uutta tilannetta....


      • täsmentäjä
        Sirius kirjoitti:

        Moottorilla kulkeva alus on konealus. Konealus väistää pujealusta. Väylillä ei ole pakko kulkea.
        Väistämisvelvollinen alus väistää ja se alus joka ei ole väistämisvelvollinen säilyttää suuntansa ja nopeutensa kunnes ohittaminen/sivuuttaminen on turvallisesti ohitettu. Jos väistämisvelvollinen ei kuitenkaan väistä on toisen alusken suoritettava väistäminen mutta niin etei siitä synny uutta tilannetta....

        Vaikka konealus "väistää" purjealusta, tulee purjealuksen taata konealukselle turvallinen kulku. Purjealus ei saa reitinvalinnallaan estää konealuksen kulkua. Mikäli reitit siitä huolimatta kohtaavat tulee konealuksen ensisijaisesti muuttaa kurssiaan, mutta jos näin ei tapahdu on purjealuksen väistettävä. Purjealus väistää myös saavuttaessaan konealuksen.

        Väylillä ei ole todellakaan pakko kulkea, mutta väilillä on voimassa oikeanpuoleinen liikenne.


    • samaa

      saivartelua on käyty joka kesä,talvi,kevät ja syksy,tervejärkinen ihminen väistelee aina purjeveneitä, jos vaan voi,pystyy kykenee,ei ne niitten kipparitkaan aina tiedä minne ovat menossa,vrt.jotkut uudet veneet.merimiestaito tulee joillekkin joskus,toisille ei koskaan.aina pitää kysellä jos ei tiedä,neuvoisin kuitenkin väistämään jos pystyt ja tuntuu siltä.

    • AriT

      Onko sillä juurikaan merkitystä? Kaikkien ensisijainen velvollisuushan on estää vahinkojen syntyminen ja siinä mielessä _kaikki_ ovat väistämisvelvollisia. Nopeampi (huvialus) väistää hitaampaa ei siinä sen kummempaa ihmettelyä tarvita riippumatta siitä, kulkeeko toinen purjeet ylhäällä purjeilla vai koneella. Väistämisen kun tekee määräysten mukaisesti niin eipä tuo paljon yleensä haittaa vaikka sellainenkin väistää, joka ei olisi väistämisvelvollinen.

      • Vanha Valas

        Asiaa, AriT! Päälleajo-oikeutta ei ole kellään.


      • sillä väliä

        On kyllä olennaista pyrkiä pelaamaan väistämissääntöjen mukaan. Kun kelkkaa alkaa olla paljon liikenteessä, homma menee ihan sirkukseksi jos kaikki alkavat väistellä kaikkia. Se ei palvele turvallisuutta ja aiheuttaa pelkkää stressiä ja vaaratilanteita.

        Meriteiden sääntöjen mukaan väistettävä alus on velvollinen pitämään suuntansa ja nopeutensa. Eri asia on huomaavainen kurssin muutos aikaisessa vaiheessa välttääkseen lähitilanteen syntymisen. Se on turvallinen ja herrasmiesmäinen tapa toimia. Väistämistilanteessa on turvallista ja herrasmiesmäistä toimia ennakoitavalla tavalla eli meriteiden sääntöjen mukaan.


      • JRxxx
        sillä väliä kirjoitti:

        On kyllä olennaista pyrkiä pelaamaan väistämissääntöjen mukaan. Kun kelkkaa alkaa olla paljon liikenteessä, homma menee ihan sirkukseksi jos kaikki alkavat väistellä kaikkia. Se ei palvele turvallisuutta ja aiheuttaa pelkkää stressiä ja vaaratilanteita.

        Meriteiden sääntöjen mukaan väistettävä alus on velvollinen pitämään suuntansa ja nopeutensa. Eri asia on huomaavainen kurssin muutos aikaisessa vaiheessa välttääkseen lähitilanteen syntymisen. Se on turvallinen ja herrasmiesmäinen tapa toimia. Väistämistilanteessa on turvallista ja herrasmiesmäistä toimia ennakoitavalla tavalla eli meriteiden sääntöjen mukaan.

        Osut aivan oikeaan. Kun jollain suhteellisen pienellä vesialueella, vaikka Kaivopuiston edustalla, sattuu liikkumaan samaan aikaan 4-5 venettä (ei niinkään harvinaista kauniina kesäpäivänä), on kaikille helpompaa, jos liikutaan samojen väistösääntöjen mukaan. Tässä se olennainen tekijä ei niinkään ole kysymys siitä, väistääkö itse jotain tiettyä venettä, vaan kokonaiskuvio, veneiden "yhteenlasketut" liikkeet ja oman ajolinjan suunnittelu niiden mukaan.
        Tietysti asia mutkistuu, jos seassa on pari purjeilla liikkuvaa alusta, koska niiden keskinäisissä väistämissäännöissä ei ole moottoriveneilijän kannalta mitään järkeä. Vaikka molemmat ajaisivatkin sivistyneesti eli luovimatta.


      • Hei
        JRxxx kirjoitti:

        Osut aivan oikeaan. Kun jollain suhteellisen pienellä vesialueella, vaikka Kaivopuiston edustalla, sattuu liikkumaan samaan aikaan 4-5 venettä (ei niinkään harvinaista kauniina kesäpäivänä), on kaikille helpompaa, jos liikutaan samojen väistösääntöjen mukaan. Tässä se olennainen tekijä ei niinkään ole kysymys siitä, väistääkö itse jotain tiettyä venettä, vaan kokonaiskuvio, veneiden "yhteenlasketut" liikkeet ja oman ajolinjan suunnittelu niiden mukaan.
        Tietysti asia mutkistuu, jos seassa on pari purjeilla liikkuvaa alusta, koska niiden keskinäisissä väistämissäännöissä ei ole moottoriveneilijän kannalta mitään järkeä. Vaikka molemmat ajaisivatkin sivistyneesti eli luovimatta.

        >Tietysti asia mutkistuu, jos seassa on pari >purjeilla liikkuvaa alusta, koska niiden >keskinäisissä väistämissäännöissä ei ole >moottoriveneilijän kannalta mitään järkeä. Vaikka >molemmat ajaisivatkin sivistyneesti eli luovimatta.

        Mutta sinähän voisit opetella kaikkitietävänä ne purjehtijoiden väistämissäännöt. Ei ne niin vaikeita ole hahmottaa.
        Ps luoviminen on sivistystä, ei moottoreilla pöristely.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      16
      572
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      518
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      42
      447
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe