väistämisvelvollisuus

prutkut

Moottoriveneenhän pitää väistää purjevenettä mutta mitenkä on kun purkkari ajaa moottorilla ja vieläpä purjeet ylhäällä.

12

2041

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moottorilla kulkeva purjealus väistää muut alukset samalla tavalla kuin muut moottorialukset. Jos hänellä on purjeet/purje ylhäällä tulisi musta kolmio olla näkyvissä. Tästä on kyllä keskusteltu näillä palstoilla....

      • balle

        Noinhan se menee. Jos koneella ajaa, niin purjevene tulkitaan moottoriveneeksi. Ihan sama, onko tässä tapauksessa rättiä mastossa vaiko ei. Kartiokaan ei tähän sinänsä vaikuta, mutta sen pitäminen on konepurjehtijan velvollisuus (=helpoittaa veneen tunnistamista moottorilla ajavaksi).

        TÄmä on hyvin yksinkertainen asia, ja siihen nähden tästä on ollut vähän liikaakin keskustelua:-P


    • väistämissäännöt
    • turvallisuus on tärkeintä

      Moottoriveneen tulee antaa purjealukselle esteetön kulku, mutta purjealus ei saa vaarantaa moottoriveneen turvallista kulkua. Huomioitavaa on, että ohittava vene väistää aina. Lisäksi kaikilla väylillä on voimassa oikeanpuoleinen liikenne eli jokaisen on liikuttava niin lähellä kuin on turvallisesti mahdollista kulkusuuntaansa nähden väylän oikeaa reunaa. Tärkein sääntö on, että jokaisen on vältettävä yhteentörmäämisen vaara kaikin keinoin eli kuka tahansa havaiseekin muuta liikennettä on se otettava huomioon kurssinvalinnallaan, jottei tarpeettomasti estä muiden turvallista kulkua.

      Moottorilla ajava purjevene on moottorialus. Mikäli ajetaan moottorilla purjeet ylhäällä on tämän merkiksi nostettava merkkikartio, joka kertoo aluksen olevan moottorialus.

      • Sirius

        Moottorilla kulkeva alus on konealus. Konealus väistää pujealusta. Väylillä ei ole pakko kulkea.
        Väistämisvelvollinen alus väistää ja se alus joka ei ole väistämisvelvollinen säilyttää suuntansa ja nopeutensa kunnes ohittaminen/sivuuttaminen on turvallisesti ohitettu. Jos väistämisvelvollinen ei kuitenkaan väistä on toisen alusken suoritettava väistäminen mutta niin etei siitä synny uutta tilannetta....


      • täsmentäjä
        Sirius kirjoitti:

        Moottorilla kulkeva alus on konealus. Konealus väistää pujealusta. Väylillä ei ole pakko kulkea.
        Väistämisvelvollinen alus väistää ja se alus joka ei ole väistämisvelvollinen säilyttää suuntansa ja nopeutensa kunnes ohittaminen/sivuuttaminen on turvallisesti ohitettu. Jos väistämisvelvollinen ei kuitenkaan väistä on toisen alusken suoritettava väistäminen mutta niin etei siitä synny uutta tilannetta....

        Vaikka konealus "väistää" purjealusta, tulee purjealuksen taata konealukselle turvallinen kulku. Purjealus ei saa reitinvalinnallaan estää konealuksen kulkua. Mikäli reitit siitä huolimatta kohtaavat tulee konealuksen ensisijaisesti muuttaa kurssiaan, mutta jos näin ei tapahdu on purjealuksen väistettävä. Purjealus väistää myös saavuttaessaan konealuksen.

        Väylillä ei ole todellakaan pakko kulkea, mutta väilillä on voimassa oikeanpuoleinen liikenne.


    • samaa

      saivartelua on käyty joka kesä,talvi,kevät ja syksy,tervejärkinen ihminen väistelee aina purjeveneitä, jos vaan voi,pystyy kykenee,ei ne niitten kipparitkaan aina tiedä minne ovat menossa,vrt.jotkut uudet veneet.merimiestaito tulee joillekkin joskus,toisille ei koskaan.aina pitää kysellä jos ei tiedä,neuvoisin kuitenkin väistämään jos pystyt ja tuntuu siltä.

    • AriT

      Onko sillä juurikaan merkitystä? Kaikkien ensisijainen velvollisuushan on estää vahinkojen syntyminen ja siinä mielessä _kaikki_ ovat väistämisvelvollisia. Nopeampi (huvialus) väistää hitaampaa ei siinä sen kummempaa ihmettelyä tarvita riippumatta siitä, kulkeeko toinen purjeet ylhäällä purjeilla vai koneella. Väistämisen kun tekee määräysten mukaisesti niin eipä tuo paljon yleensä haittaa vaikka sellainenkin väistää, joka ei olisi väistämisvelvollinen.

      • Vanha Valas

        Asiaa, AriT! Päälleajo-oikeutta ei ole kellään.


      • sillä väliä

        On kyllä olennaista pyrkiä pelaamaan väistämissääntöjen mukaan. Kun kelkkaa alkaa olla paljon liikenteessä, homma menee ihan sirkukseksi jos kaikki alkavat väistellä kaikkia. Se ei palvele turvallisuutta ja aiheuttaa pelkkää stressiä ja vaaratilanteita.

        Meriteiden sääntöjen mukaan väistettävä alus on velvollinen pitämään suuntansa ja nopeutensa. Eri asia on huomaavainen kurssin muutos aikaisessa vaiheessa välttääkseen lähitilanteen syntymisen. Se on turvallinen ja herrasmiesmäinen tapa toimia. Väistämistilanteessa on turvallista ja herrasmiesmäistä toimia ennakoitavalla tavalla eli meriteiden sääntöjen mukaan.


      • JRxxx
        sillä väliä kirjoitti:

        On kyllä olennaista pyrkiä pelaamaan väistämissääntöjen mukaan. Kun kelkkaa alkaa olla paljon liikenteessä, homma menee ihan sirkukseksi jos kaikki alkavat väistellä kaikkia. Se ei palvele turvallisuutta ja aiheuttaa pelkkää stressiä ja vaaratilanteita.

        Meriteiden sääntöjen mukaan väistettävä alus on velvollinen pitämään suuntansa ja nopeutensa. Eri asia on huomaavainen kurssin muutos aikaisessa vaiheessa välttääkseen lähitilanteen syntymisen. Se on turvallinen ja herrasmiesmäinen tapa toimia. Väistämistilanteessa on turvallista ja herrasmiesmäistä toimia ennakoitavalla tavalla eli meriteiden sääntöjen mukaan.

        Osut aivan oikeaan. Kun jollain suhteellisen pienellä vesialueella, vaikka Kaivopuiston edustalla, sattuu liikkumaan samaan aikaan 4-5 venettä (ei niinkään harvinaista kauniina kesäpäivänä), on kaikille helpompaa, jos liikutaan samojen väistösääntöjen mukaan. Tässä se olennainen tekijä ei niinkään ole kysymys siitä, väistääkö itse jotain tiettyä venettä, vaan kokonaiskuvio, veneiden "yhteenlasketut" liikkeet ja oman ajolinjan suunnittelu niiden mukaan.
        Tietysti asia mutkistuu, jos seassa on pari purjeilla liikkuvaa alusta, koska niiden keskinäisissä väistämissäännöissä ei ole moottoriveneilijän kannalta mitään järkeä. Vaikka molemmat ajaisivatkin sivistyneesti eli luovimatta.


      • Hei
        JRxxx kirjoitti:

        Osut aivan oikeaan. Kun jollain suhteellisen pienellä vesialueella, vaikka Kaivopuiston edustalla, sattuu liikkumaan samaan aikaan 4-5 venettä (ei niinkään harvinaista kauniina kesäpäivänä), on kaikille helpompaa, jos liikutaan samojen väistösääntöjen mukaan. Tässä se olennainen tekijä ei niinkään ole kysymys siitä, väistääkö itse jotain tiettyä venettä, vaan kokonaiskuvio, veneiden "yhteenlasketut" liikkeet ja oman ajolinjan suunnittelu niiden mukaan.
        Tietysti asia mutkistuu, jos seassa on pari purjeilla liikkuvaa alusta, koska niiden keskinäisissä väistämissäännöissä ei ole moottoriveneilijän kannalta mitään järkeä. Vaikka molemmat ajaisivatkin sivistyneesti eli luovimatta.

        >Tietysti asia mutkistuu, jos seassa on pari >purjeilla liikkuvaa alusta, koska niiden >keskinäisissä väistämissäännöissä ei ole >moottoriveneilijän kannalta mitään järkeä. Vaikka >molemmat ajaisivatkin sivistyneesti eli luovimatta.

        Mutta sinähän voisit opetella kaikkitietävänä ne purjehtijoiden väistämissäännöt. Ei ne niin vaikeita ole hahmottaa.
        Ps luoviminen on sivistystä, ei moottoreilla pöristely.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      177
      10224
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3445
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      49
      3203
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2845
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      203
      2199
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2173
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2003
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1618
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1396
    10. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1366
    Aihe