Olisin kysynyt autististen lasten vanhemmilta, miten ja missä iässä lapsenne oppi "uudelleen" puhumaan, vai jäivätkö sanat kokonaan pois? Kuinka yleistä lievästi autistisen lapsen jääminen täysin sanattomaksi on? Miten siinä tapauksessa kommunikoitte? Voiko puhe olla alun perinkin viivästynyttä kehitykseltään, vai onko aina niin, että jo opitut sanat jäävät käytöstä? Tarkoitan tällä sitä, että jos puheen kehityksessä on todettu viivettä, onko silloin enemmän kyseessä dysfasia, johon esim. liittyy joitakin autistisia piirteitä/toimintatapoja, vai "puhdas" autismi? Sori epäselvä selostukseni, olen vähän pihalla näiden termien kanssa...?
Kuitenkin olisi kiva kuulla miten olette oppineet kommunikoimaan, myös jos puhetta ei kuulu? Miten arki sujuu?
Kiitos!
Autistin puheen oppiminen?
23
4817
Vastaukset
- ????
Aivan totta? Että puhe ikäänkuin katoaisi yhtäkkiä? Uskon kuitenkin, että vika on alkujaankin puheenkehityksen viivästyksessä.
Oletteko kokeilleet lauluja ja laulun sanojen opettelemista, loruja, virsiä? Ehkäpä hän samalla kiinnostuisi uskonnollisuudesta ja siten ehkä historiastakin. Entä esimerkiksi pelien sääntöjen ääneen lukemista ja kertaamista?- äiti
"Oletteko kokeilleet lauluja ja laulun sanojen opettelemista, loruja, virsiä? Ehkäpä hän samalla kiinnostuisi uskonnollisuudesta ja siten ehkä historiastakin."
Onko tämä autistin elämässä jotenkin tärkeää? Entä jos vanhemmilla on maailmankatsomus johon ei uskonto tai virret kuulu? Ehkä olisi parempi opettaa autistillekin sellaisia arvoja että näkee kaikenlaisen henkisen väkivallan ja uskonnon tuputtamisen läpi.
Ja eikö olisi hyvä pitää uskontoon ja politiikkaan liittyvät keskustelut niille varatuilla palstoilla, niin ei loukata ketään.
toivoo autistin äiti - meiggis taas
äiti kirjoitti:
"Oletteko kokeilleet lauluja ja laulun sanojen opettelemista, loruja, virsiä? Ehkäpä hän samalla kiinnostuisi uskonnollisuudesta ja siten ehkä historiastakin."
Onko tämä autistin elämässä jotenkin tärkeää? Entä jos vanhemmilla on maailmankatsomus johon ei uskonto tai virret kuulu? Ehkä olisi parempi opettaa autistillekin sellaisia arvoja että näkee kaikenlaisen henkisen väkivallan ja uskonnon tuputtamisen läpi.
Ja eikö olisi hyvä pitää uskontoon ja politiikkaan liittyvät keskustelut niille varatuilla palstoilla, niin ei loukata ketään.
toivoo autistin äitiOlisin toivonut saavani asiallisia vastauksia. Ei siinä taida paljon virrenveisuu auttaa autistin hoidossa.... voi hyvää päivää näiden uskontotuputtajien kanssa. Sitäpaitsi meillä on jo satukirjoja ihan riittävästi.
- äiti
meiggis taas kirjoitti:
Olisin toivonut saavani asiallisia vastauksia. Ei siinä taida paljon virrenveisuu auttaa autistin hoidossa.... voi hyvää päivää näiden uskontotuputtajien kanssa. Sitäpaitsi meillä on jo satukirjoja ihan riittävästi.
Täällä on joku uskontomafia joka aina välillä saa rähinän päälle. Mutta kai se on niin että joka palstalla täytyy olla riidankylväjiä jotka ei jaksa pysyä aiheessa, mitä nyt olen muutamia palstoja seurannut.
- Toistoja ajattelin
äiti kirjoitti:
"Oletteko kokeilleet lauluja ja laulun sanojen opettelemista, loruja, virsiä? Ehkäpä hän samalla kiinnostuisi uskonnollisuudesta ja siten ehkä historiastakin."
Onko tämä autistin elämässä jotenkin tärkeää? Entä jos vanhemmilla on maailmankatsomus johon ei uskonto tai virret kuulu? Ehkä olisi parempi opettaa autistillekin sellaisia arvoja että näkee kaikenlaisen henkisen väkivallan ja uskonnon tuputtamisen läpi.
Ja eikö olisi hyvä pitää uskontoon ja politiikkaan liittyvät keskustelut niille varatuilla palstoilla, niin ei loukata ketään.
toivoo autistin äitiAjattelin lähinnä sanaston karttumisen kannalta. En nyt tarkoittanut mitään varsinaista uskonnollisuutta :) Siellä vain toistuu samat sanat jatkuvasti. En ole kyllä autistien kanssa tekemisissä ollut
- Halleluja
Toistoja ajattelin kirjoitti:
Ajattelin lähinnä sanaston karttumisen kannalta. En nyt tarkoittanut mitään varsinaista uskonnollisuutta :) Siellä vain toistuu samat sanat jatkuvasti. En ole kyllä autistien kanssa tekemisissä ollut
Halleluja.
Tätäkö tarkoitit? - ritalin
äiti kirjoitti:
"Oletteko kokeilleet lauluja ja laulun sanojen opettelemista, loruja, virsiä? Ehkäpä hän samalla kiinnostuisi uskonnollisuudesta ja siten ehkä historiastakin."
Onko tämä autistin elämässä jotenkin tärkeää? Entä jos vanhemmilla on maailmankatsomus johon ei uskonto tai virret kuulu? Ehkä olisi parempi opettaa autistillekin sellaisia arvoja että näkee kaikenlaisen henkisen väkivallan ja uskonnon tuputtamisen läpi.
Ja eikö olisi hyvä pitää uskontoon ja politiikkaan liittyvät keskustelut niille varatuilla palstoilla, niin ei loukata ketään.
toivoo autistin äitiEttä tällaiset fundamentalismiin taipuvaiset ateismi-käännytys viestit saisivat tasa-arvoisen kohtelun kristinuskoviestien kanssa. Tässä saa helposti sellaisen kuvan, että ateismilla on jokin erikoisasema. Tai, että se olisi ainoa hyväksyttävä uskonto.
Eiköhän ole pahempaa henkistä väkivaltaa kirjoittaa noin räikeitä käännytysviestejä, kuin että mainitsee ohimennen olevansa uskovainen...
Voisin kysyä teiltä ateisteilta, että miksi se on teille hekistä kidutusta, että toinen on uskovainen? : )
Tässä kohtaa voitaisiin kuitenkin puhua mieluummin tuosta puheen katoamisesta. Kysyisin, että millaisia kokemuksia teillä on autistien taantumista? - pois:
ritalin kirjoitti:
Että tällaiset fundamentalismiin taipuvaiset ateismi-käännytys viestit saisivat tasa-arvoisen kohtelun kristinuskoviestien kanssa. Tässä saa helposti sellaisen kuvan, että ateismilla on jokin erikoisasema. Tai, että se olisi ainoa hyväksyttävä uskonto.
Eiköhän ole pahempaa henkistä väkivaltaa kirjoittaa noin räikeitä käännytysviestejä, kuin että mainitsee ohimennen olevansa uskovainen...
Voisin kysyä teiltä ateisteilta, että miksi se on teille hekistä kidutusta, että toinen on uskovainen? : )
Tässä kohtaa voitaisiin kuitenkin puhua mieluummin tuosta puheen katoamisesta. Kysyisin, että millaisia kokemuksia teillä on autistien taantumista?Siteeraus yllä olevasta viestistä: "Ja eikö olisi hyvä pitää uskontoon ja politiikkaan liittyvät keskustelut niille varatuilla palstoilla, niin ei loukata ketään."
- tänne
pois: kirjoitti:
Siteeraus yllä olevasta viestistä: "Ja eikö olisi hyvä pitää uskontoon ja politiikkaan liittyvät keskustelut niille varatuilla palstoilla, niin ei loukata ketään."
aletaan oikeen kunnon kina:
Mites jos otettaisiin toi keskustapuolueen puolueohjelma käsittelyyn.
Tai voisiko ajatella että autistit oppisivat paremmin ymmärtämään kieltä, jos heille luettaisiin iltasaduksi Vasemmistoliiton puolueohjelmaa tai Vanhasen viimepyhäistä puhetta Kälviän seurojentalolla? - idea
pois: kirjoitti:
Siteeraus yllä olevasta viestistä: "Ja eikö olisi hyvä pitää uskontoon ja politiikkaan liittyvät keskustelut niille varatuilla palstoilla, niin ei loukata ketään."
nauhoitetaan Berlusconin puhetta ja lapsi katsoo siitä iltasadun. Oppii samalla iltasadun ja oppii myös ilmeitä ja eleitä, joita italialaiset käyttää aika hyvin mutta autisteilla se taito ei oo kovin hyvä.
- idea
idea kirjoitti:
nauhoitetaan Berlusconin puhetta ja lapsi katsoo siitä iltasadun. Oppii samalla iltasadun ja oppii myös ilmeitä ja eleitä, joita italialaiset käyttää aika hyvin mutta autisteilla se taito ei oo kovin hyvä.
"oppii samalla italiaa" eikä "iltasadun"
- ritalin
pois: kirjoitti:
Siteeraus yllä olevasta viestistä: "Ja eikö olisi hyvä pitää uskontoon ja politiikkaan liittyvät keskustelut niille varatuilla palstoilla, niin ei loukata ketään."
Olen täysin samoilla linjoilla teidän kanssanne ja siksi ihmettelinkin, että miksi sivullisesta huomautuksesta täytyy aloittaa poikkeuksetta ateistien suunnalta pitkä keskustelu. Eli mielestäni siinä kohtaa ateistit tavallaan rikkovat sen rajan, että alkavat siirtää uskontokeskustelua autismipalstalle.
Suomessahan on kuitenkin uskonnonvapaus ja jokainen saa uskoa, mihin haluaa! ; )
Mielestäni on vähän erikoista verrata kristinuskoa politiikkaan, sillä kristinusko juuri kehottaa ihmisiä olemaan uskomatta poliittisiin aatteisiin, ja muihin uskontoihin, sillä ne pyrkivät tuomaan ihmisille valheellista todellisuutta...
Kristinuskossa ajatuksena on, että voisi elää vapaana kaikesta sellaisesta, mitä toiset pyrkivät tuputtamaan ja että nämä ihan oikeat asiat ovat paljon tärkeämpiä, kuin jotkut aatteet, joiden mukaan toimia. Että kukaan ei pitäisi jotain aatetta jotain oikeaa ihmistä tärkeämpänä ja että aatteita ei oikeasti edes ole olemassa, vaan ne ovat vain ihmisten keksimiä satuja. - ahdistukseesi
ritalin kirjoitti:
Olen täysin samoilla linjoilla teidän kanssanne ja siksi ihmettelinkin, että miksi sivullisesta huomautuksesta täytyy aloittaa poikkeuksetta ateistien suunnalta pitkä keskustelu. Eli mielestäni siinä kohtaa ateistit tavallaan rikkovat sen rajan, että alkavat siirtää uskontokeskustelua autismipalstalle.
Suomessahan on kuitenkin uskonnonvapaus ja jokainen saa uskoa, mihin haluaa! ; )
Mielestäni on vähän erikoista verrata kristinuskoa politiikkaan, sillä kristinusko juuri kehottaa ihmisiä olemaan uskomatta poliittisiin aatteisiin, ja muihin uskontoihin, sillä ne pyrkivät tuomaan ihmisille valheellista todellisuutta...
Kristinuskossa ajatuksena on, että voisi elää vapaana kaikesta sellaisesta, mitä toiset pyrkivät tuputtamaan ja että nämä ihan oikeat asiat ovat paljon tärkeämpiä, kuin jotkut aatteet, joiden mukaan toimia. Että kukaan ei pitäisi jotain aatetta jotain oikeaa ihmistä tärkeämpänä ja että aatteita ei oikeasti edes ole olemassa, vaan ne ovat vain ihmisten keksimiä satuja. - tietoa
ritalin kirjoitti:
Olen täysin samoilla linjoilla teidän kanssanne ja siksi ihmettelinkin, että miksi sivullisesta huomautuksesta täytyy aloittaa poikkeuksetta ateistien suunnalta pitkä keskustelu. Eli mielestäni siinä kohtaa ateistit tavallaan rikkovat sen rajan, että alkavat siirtää uskontokeskustelua autismipalstalle.
Suomessahan on kuitenkin uskonnonvapaus ja jokainen saa uskoa, mihin haluaa! ; )
Mielestäni on vähän erikoista verrata kristinuskoa politiikkaan, sillä kristinusko juuri kehottaa ihmisiä olemaan uskomatta poliittisiin aatteisiin, ja muihin uskontoihin, sillä ne pyrkivät tuomaan ihmisille valheellista todellisuutta...
Kristinuskossa ajatuksena on, että voisi elää vapaana kaikesta sellaisesta, mitä toiset pyrkivät tuputtamaan ja että nämä ihan oikeat asiat ovat paljon tärkeämpiä, kuin jotkut aatteet, joiden mukaan toimia. Että kukaan ei pitäisi jotain aatetta jotain oikeaa ihmistä tärkeämpänä ja että aatteita ei oikeasti edes ole olemassa, vaan ne ovat vain ihmisten keksimiä satuja.http://animals.timduru.org/dirlist/monkey/WhoAmI-LesserWhite-nosedGuenon-WeirdMonkey_Face.jpg
- äiti
ritalin kirjoitti:
Että tällaiset fundamentalismiin taipuvaiset ateismi-käännytys viestit saisivat tasa-arvoisen kohtelun kristinuskoviestien kanssa. Tässä saa helposti sellaisen kuvan, että ateismilla on jokin erikoisasema. Tai, että se olisi ainoa hyväksyttävä uskonto.
Eiköhän ole pahempaa henkistä väkivaltaa kirjoittaa noin räikeitä käännytysviestejä, kuin että mainitsee ohimennen olevansa uskovainen...
Voisin kysyä teiltä ateisteilta, että miksi se on teille hekistä kidutusta, että toinen on uskovainen? : )
Tässä kohtaa voitaisiin kuitenkin puhua mieluummin tuosta puheen katoamisesta. Kysyisin, että millaisia kokemuksia teillä on autistien taantumista?ettei halua virsien laulua autistilapsen hoito-ohjeeksi. Kyllä täällä pitäisi pysyä ihan asialinjalla. Hallelujaa-hoidot kuuluvat ihan muille palstoille.
- Anonyymi
meiggis taas kirjoitti:
Olisin toivonut saavani asiallisia vastauksia. Ei siinä taida paljon virrenveisuu auttaa autistin hoidossa.... voi hyvää päivää näiden uskontotuputtajien kanssa. Sitäpaitsi meillä on jo satukirjoja ihan riittävästi.
EN VOI KUIN IHMETELLÄ JOITAKIN IHMISIÄ. ÄITI ETSII TIETOA LAPSENSA VUOKSI JA MITÄ TEKEVÄT JOTKUT SUOMI24:N SANKARIT? RUPEAVAT JAUHAMAAN USKONNOSTA JA POLITIIKASTA, RIITELEMÄÄN JA VINOILEMAAN TOISILLEEN. EIKÄ TAIDA EDES NOLOTTAA.
- Yhden äiti
Poikamme puhe ei varsinaisesti koskaan hävinnyt, vaan kehittyi vaan todella hitaasti. Hän käytti ja käyttää edelleen myös paljon ei-kommunikoivaa
puhetta, eli höpisee itsekseen. Mutta puhe edistyy edelleen, poika on 8-vuotias. Hänen koulukaverillaan kävi taas niin, että puhe, tai opitut sanat hävisivät 1-2 vuotiaana, ja hän oppi myöhemmin jonkinverran puhumaan.
Päiväkodissa ja koulussa käytettiin/käytetään Lovaas-menetelmää, joka on tehokas palkkioihin
perustuva opetusmenetelmä autisteille. Myös kotona
teimme lovaas-opetusta. Menetelmän tarkoituksena
on opettaa autisti puhumaan. - Emma
Minun autistinen tyttäreni on nyt 12 vuotias.Noin yhden vuoden iässä oppi puhumaan muutamia sanoja mutta ne jäivät pois ja sen jälkeen ei ole ollenkaan puhunut,ei sanan sanaa.
Käytämme PCS-kuvia kommunikoinnissa.
Käytän myös viittomia joita tyttäreni kyllä ymmärtää mutta ei itse viito.
Tytöllä on oma kansio kuville ja tein itselleni taskukokoisen joka on helppo ottaa taskuun kun lähdemme jonnekin.Olen ottanut valokuvia paikoista joissa käymme,esim sukulaisten kuvat,ystävät jne.
Arki sujuu aika hyvin kuvien kanssa mutta esim jos tyttäreni on kipeä hän ei osaa sitä ilmaista missä kipu on tai huono olo tai paha mieli.- autistin äiti myös
Aika lailla samanlainen tapaus kuin meillä. Itselläni on 11-vuotias poika. Hän oppi paljon sanoja ennen 1-vuoden ikää, mutta sitten kaikki jäi pois.
meillä käytetään myös tällä hetkellä kommunikointiin PECS menetelmää ja siitä on ollut paras apu. nelosvaiheessa olemme menossa.
Meillä on myös paljon otettu valokuvia esimerkiksi ruoista, karkeista, tutuista paikoista. Koko ajan otan digikameralla lisää kuvia, kunhan ehdin. Lapselle kuitenkin pitää opettaa aina kuvan merkitys, ettei se tuota turhia kiukunpuuskia.
En tiedä, mitä keskustelun aloittajalla oli ajatuksena aloittaessaan keskustelun, mutta oletan sen olevan sama kuin itselläni aikoinaan. Puhe ei ole ainut kommunikoinnin muoto, on muitakin vaihtoehtoja, kuten viittomat, kortit, eleet. Paljon on ennakkoluuloja lapsia kohtaan, joka ei puhu, ei ymmärrä puhetta ja sen vuoksi käyttäytyy "huonosti".
Myös tulevaisuus askarruttaa.
Minne laitamme lapsemme, onko hän aina vanhempien luona, voiko itsenäistyä ja jos voi, niin minne, miten koulunkäynti. Missä lapsemme on kun olen töissä. Ja kaikkea muuta tarpeellista ja vähemmän tarpeellista.
Kaikki ratkeaa aikanaan, mutta vaatii verta hikeä ja kyyneleitä(varsinkin paljon kyyneleitä).
Viimeksi viime kesänä riitelin lapseni koulun rehtorin kanssa, kun hän tahtoi laittaa lapseni johonkin pienryhmään (3oppilasta). Minä tiesin suurinpiirtein mihin luokkaan ja vastustin ehdottomasti, sillä sillä luokalla ei ollut puhuvia lapsia ollenkaan. En halua lastani luokalle, missä ei ole toisia lapsia antamasa esimerkkiä puhumisesta. Lapseni jatkoi entisellä luokallaan. Kuulin tällä viikolla palaverissa, että rehtori oli ääneen hämmästellyt, kun lapseni oli sanonut "Minä halua leipää" .Hän oli sanonut monta kertaa, että minä kuulin kun tuo lapsi puhui. Arvatkaa lämmittikö. - Äiti
autistin äiti myös kirjoitti:
Aika lailla samanlainen tapaus kuin meillä. Itselläni on 11-vuotias poika. Hän oppi paljon sanoja ennen 1-vuoden ikää, mutta sitten kaikki jäi pois.
meillä käytetään myös tällä hetkellä kommunikointiin PECS menetelmää ja siitä on ollut paras apu. nelosvaiheessa olemme menossa.
Meillä on myös paljon otettu valokuvia esimerkiksi ruoista, karkeista, tutuista paikoista. Koko ajan otan digikameralla lisää kuvia, kunhan ehdin. Lapselle kuitenkin pitää opettaa aina kuvan merkitys, ettei se tuota turhia kiukunpuuskia.
En tiedä, mitä keskustelun aloittajalla oli ajatuksena aloittaessaan keskustelun, mutta oletan sen olevan sama kuin itselläni aikoinaan. Puhe ei ole ainut kommunikoinnin muoto, on muitakin vaihtoehtoja, kuten viittomat, kortit, eleet. Paljon on ennakkoluuloja lapsia kohtaan, joka ei puhu, ei ymmärrä puhetta ja sen vuoksi käyttäytyy "huonosti".
Myös tulevaisuus askarruttaa.
Minne laitamme lapsemme, onko hän aina vanhempien luona, voiko itsenäistyä ja jos voi, niin minne, miten koulunkäynti. Missä lapsemme on kun olen töissä. Ja kaikkea muuta tarpeellista ja vähemmän tarpeellista.
Kaikki ratkeaa aikanaan, mutta vaatii verta hikeä ja kyyneleitä(varsinkin paljon kyyneleitä).
Viimeksi viime kesänä riitelin lapseni koulun rehtorin kanssa, kun hän tahtoi laittaa lapseni johonkin pienryhmään (3oppilasta). Minä tiesin suurinpiirtein mihin luokkaan ja vastustin ehdottomasti, sillä sillä luokalla ei ollut puhuvia lapsia ollenkaan. En halua lastani luokalle, missä ei ole toisia lapsia antamasa esimerkkiä puhumisesta. Lapseni jatkoi entisellä luokallaan. Kuulin tällä viikolla palaverissa, että rehtori oli ääneen hämmästellyt, kun lapseni oli sanonut "Minä halua leipää" .Hän oli sanonut monta kertaa, että minä kuulin kun tuo lapsi puhui. Arvatkaa lämmittikö.Se on ihmeellistä kun välillä lapsi voi sanoa pitkän lauseen, jopa neljä sanaa ja aivan oikeaan asia yhteyteen, ja sitten ei kuule taas kuukauteen selviä sanoja. Lapsi on 6v.
- käytössä
autistin äiti myös kirjoitti:
Aika lailla samanlainen tapaus kuin meillä. Itselläni on 11-vuotias poika. Hän oppi paljon sanoja ennen 1-vuoden ikää, mutta sitten kaikki jäi pois.
meillä käytetään myös tällä hetkellä kommunikointiin PECS menetelmää ja siitä on ollut paras apu. nelosvaiheessa olemme menossa.
Meillä on myös paljon otettu valokuvia esimerkiksi ruoista, karkeista, tutuista paikoista. Koko ajan otan digikameralla lisää kuvia, kunhan ehdin. Lapselle kuitenkin pitää opettaa aina kuvan merkitys, ettei se tuota turhia kiukunpuuskia.
En tiedä, mitä keskustelun aloittajalla oli ajatuksena aloittaessaan keskustelun, mutta oletan sen olevan sama kuin itselläni aikoinaan. Puhe ei ole ainut kommunikoinnin muoto, on muitakin vaihtoehtoja, kuten viittomat, kortit, eleet. Paljon on ennakkoluuloja lapsia kohtaan, joka ei puhu, ei ymmärrä puhetta ja sen vuoksi käyttäytyy "huonosti".
Myös tulevaisuus askarruttaa.
Minne laitamme lapsemme, onko hän aina vanhempien luona, voiko itsenäistyä ja jos voi, niin minne, miten koulunkäynti. Missä lapsemme on kun olen töissä. Ja kaikkea muuta tarpeellista ja vähemmän tarpeellista.
Kaikki ratkeaa aikanaan, mutta vaatii verta hikeä ja kyyneleitä(varsinkin paljon kyyneleitä).
Viimeksi viime kesänä riitelin lapseni koulun rehtorin kanssa, kun hän tahtoi laittaa lapseni johonkin pienryhmään (3oppilasta). Minä tiesin suurinpiirtein mihin luokkaan ja vastustin ehdottomasti, sillä sillä luokalla ei ollut puhuvia lapsia ollenkaan. En halua lastani luokalle, missä ei ole toisia lapsia antamasa esimerkkiä puhumisesta. Lapseni jatkoi entisellä luokallaan. Kuulin tällä viikolla palaverissa, että rehtori oli ääneen hämmästellyt, kun lapseni oli sanonut "Minä halua leipää" .Hän oli sanonut monta kertaa, että minä kuulin kun tuo lapsi puhui. Arvatkaa lämmittikö.Lapsella ollut irroitettavia kuvia sisältävä kansio käytössä jonkin aikaa. Ongelmana siinä ollut kuvien vähäisyys. Kansioon ei ole mahtunut kuvia kuin hyvin pieni määrä. Kansio tarranauhojen takia paksu siitä huolimatta ja vaikeasti käytettävissä muualla kuin kuin esim. pöydällä. Esim. kotona ei ole halunnut käyttää sitä, ilmeisesti siksi ettei ole syntynyt motivaatiota siihen kuvien vähäisyyden vuoksi.
Nyt otettu käyttöön laajempi kansio. Siinä on jaoteltu kuvat eri aihepiirien mukaan. Joka sivulla on esim. minä haluan kuvat, joten on helppo näyttää mitä haluaa. Kansiossa sisällysluettelo. Kuvia näytetään sormella näyttämällä.
Helposti kotona on pystytty siirtymään uudenlaiseen kuvankäyttötapaan. Kuvakommunikaatio on laajentunut huomattavasti pienessä aikaa.
Olen samaa mieltä siitä, että kuvien merkitys tulee aina opettaa lapselle ja myös allekirjoitan sitä, ettei saisi tehdä niin,että odotetaan lapsen itse itsenäisesti ottavan kuvien käytön hallintaansa. Näin on tämän lapsen koulussa tehty, ja sitten ihmetellään miksei lapsi käytä kuvia. Pelkästään suoranaiseen tekemiseen liittyvät kuvat hän tietenkin on oppinut sen takia helpommin, koska asiat ovat näkyviä tai konkreettisia. Esim. kirja, leipä(ruokailun yhteydessä, mutta se ei oikeastaan ole kommunikaatiota. Lapsi tarvitsee myös sitä, että saa kertoa, miltä mikäkin asia tuntuu. Se ei onnistu, ellei hänelle opeteta niiden kuvia kädestä pitäen. En tiedä miksi tätä ei ymmärretä. Lapsihan tarvitsee kielen, eikä vain listaa tekemisistä. - hyvältä
käytössä kirjoitti:
Lapsella ollut irroitettavia kuvia sisältävä kansio käytössä jonkin aikaa. Ongelmana siinä ollut kuvien vähäisyys. Kansioon ei ole mahtunut kuvia kuin hyvin pieni määrä. Kansio tarranauhojen takia paksu siitä huolimatta ja vaikeasti käytettävissä muualla kuin kuin esim. pöydällä. Esim. kotona ei ole halunnut käyttää sitä, ilmeisesti siksi ettei ole syntynyt motivaatiota siihen kuvien vähäisyyden vuoksi.
Nyt otettu käyttöön laajempi kansio. Siinä on jaoteltu kuvat eri aihepiirien mukaan. Joka sivulla on esim. minä haluan kuvat, joten on helppo näyttää mitä haluaa. Kansiossa sisällysluettelo. Kuvia näytetään sormella näyttämällä.
Helposti kotona on pystytty siirtymään uudenlaiseen kuvankäyttötapaan. Kuvakommunikaatio on laajentunut huomattavasti pienessä aikaa.
Olen samaa mieltä siitä, että kuvien merkitys tulee aina opettaa lapselle ja myös allekirjoitan sitä, ettei saisi tehdä niin,että odotetaan lapsen itse itsenäisesti ottavan kuvien käytön hallintaansa. Näin on tämän lapsen koulussa tehty, ja sitten ihmetellään miksei lapsi käytä kuvia. Pelkästään suoranaiseen tekemiseen liittyvät kuvat hän tietenkin on oppinut sen takia helpommin, koska asiat ovat näkyviä tai konkreettisia. Esim. kirja, leipä(ruokailun yhteydessä, mutta se ei oikeastaan ole kommunikaatiota. Lapsi tarvitsee myös sitä, että saa kertoa, miltä mikäkin asia tuntuu. Se ei onnistu, ellei hänelle opeteta niiden kuvia kädestä pitäen. En tiedä miksi tätä ei ymmärretä. Lapsihan tarvitsee kielen, eikä vain listaa tekemisistä.Kannattaa pitää kommunikaatiota yllä niillä tavoin, jotka toimivat. Yllätyksiä voi olla luvassa - lapsi saattaa alkaa jopa puhumaan!
- kannustuksesta
hyvältä kirjoitti:
Kannattaa pitää kommunikaatiota yllä niillä tavoin, jotka toimivat. Yllätyksiä voi olla luvassa - lapsi saattaa alkaa jopa puhumaan!
Koulussa vain odotetaan osaisiko lapsi näyttää jonkun kuvan. Kotona ne harjoitellaan. Yllättävää kyllä esim. on kysynyt kysymyksiä tai vastannutkin kysymyksiin uuden kansion kuvilla, vaikkei kysymyksien tekoa tai niihin vastaamista oltu edes harjoiteltu. Aluksi jännitin,että miten ihmeessä saamme kansion toimimaan, mutta hyvin sieltä on tullut käyttöön jopa sellaisia kuvia ilman harjoittelua,joiden luulin tulevan käyttöön vasta monien harjoittelujen myötä
Lapsi kyllä puhuu jonkin verran. Joka päivä jotain sanoo, joskus se on jokin sana ja joskus jokin lause. Yleensä nämä tulevat stressittömissä tilanteissa ja mukavien asioiden yhteydessä. Hän ikäänkuin hakee tilaisuuksia sanoa jotain sellaista, jota ei ole aikaisemmin sanonut.
Puhetta tulee oman perheen parissa ja ratsastuksen aikana tai sen jälkeen. Yleensäkin kaikenlainen mieluisa tekeminen edesauttaa puhumista.
Harmittaa se, ettei jostain kumman syystä ymmärretä sitä, että lapsi tarvitsee SI-häiriöiden takia apua aika usein kädestä pitäen niin, että oppiminen helpottuu tai motivaatio uuteen asiaan tai tekemiseen syntyisi.
Olen itse hyvin tyytyväinen uuteen kansioon. Lisäksi lapsi käytti sitä jo terapiassakin hieman, vaikka kansio oli siellä mukana vasta toista kertaa. Käytti sellaista kuvaa, jota emme ole edes
harjoitelleet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397860Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412029Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251970- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071050Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50955
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34822