Taivalkoskelle asumaan

Kannattako?

Harkitsen muuttoa Taivalkoskelle,millainen paikka se on?
Minkä ikäisiä ihmisiä siellä asuu,siis asuuko siellä kaikenikäisiä ihmisiä?
Haluan myöskin tietää hyvät ja huonot puolet Taivalkoskesta.

17

2346

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjojenlukija

Lue Päätalon Iijoki -sarjaa. Kyllä siinä Taivalkoski tutuksi tulee, vaikken ole koskaan siellä käynytkään. Omaelämäkerran todenperäisyyteen en ota kantaa juuri sen tähden.

• katsomassa

nettisivut www.taivalkoski.fi. Sieltä ainakin jotain infoa.
      Onhan se pieni paikkakunta, mutta mukavat maisemat ja kyllä siellä kaikenikäisiä ihmisiä asuu.

• Luonnonlapsi

Muutin Taivalkoskelle pari vuotta sitten. Tykkään asua, koska pidän luonnon rauhasta. Asun siis syrjäkylällä. Täällä saa todella olla rauhassa. Tosin olen joiltakin pitempään asuneilta kuullut, että on pitemmän päälle rasittavaa, kun melkein kaikki tuntevat toisensa.

Koirilla on täällä tilaa juosta pitkin metsiä. Mitä nyt poronomistajilla kuulemma voi joskus olla asiasta sanomista. Mutta rakastan metsälenkkejä koirien kanssa.

Harrastusmahdollisuuksia on lapsille ainakin paljon. Seurakunta järjestää erilaisia kerhoja, voi hiihtää, lasketella, ratsastaa.

Pienen paikkakunnan huonot puolet ovat siinä, ettei ole työpaikkoja eikä koulutusta tarjolla. Pitää sitten lähteä jonnekin isompaan paikkaan tai vähän kauemmas.

• EIEIEI

ÄLÄ mene tekemään niin typerää temppua, että muuttaisit Taivalkoskelle. Itse en ole sieltä kotoisin, eikä minulla ole myöskään sukua siellä, mutta olen toki jonkun kerran ajanut paikkakunnan lävitse.

Taivalkoski on todella syrjässä. Sieltä on siis pitkät etäisyydet joka paikkaan. Lähin kaupunki on Oulu, jota ei voi mitenkään mukavana paikkana pitää. Tosin sinnekin on matkaa noin 150 km. Kuusamoa tai Pudasjärveä en laske oikeiksi kaupungeiksi.

Taivalkosken maisemat eivät ainakaan minuun ole tehneet kovinkaan suurta vaikutusta. Kitukasvuista metsää ja suota on paljon, viljelykset ovat pieniä plänttejä hyvin harvakseltaan ja asumuksiakin on todella harvassa.

Taivalkoskelaisista ihmisistä on pakko lausua varoituksen sana. Paikkakunta nimittäin on synkintä vanhoillislestadiolaisaluetta. Ei siinä muuten mitään olisi, mutta lestadiolaiset eivät tunnetusti ole kaikkein avarakatseisimpia ihmisiä.
      Sen verran olen taivalkoskelaisesta luonteenlaadusta myös perillä, että siellä ihmiset ovat sisäänpäinkääntyneitä ja vähäpuheisia mörököllejä. Lisäksi heidän murteensa on aika erikoista.

Tärkein varoitus koskee työtä, onko sitä tarjolla Taivalkoskella? Jos jostakin onnenkantamoisesta johtuen olet sieltä paikan saanut niin sinun on hyvä tietää, että mikäli joskus joudutkin siellä työttömäksi, niin uuden paikan saaminen paikkakunnalta voi olla vaikeaa tai mahdotonta

Lopuksi: itse en MISSÄÄN NIMESSÄ muuttaisi Taivalkoskelle

• täsmennys

Unohdin mainita sen, että Taivalkoski on myös synkkää muuttotappioaluetta. Aikaisemmin mainitemani vanhoillislestadiolaiset ovat ilmeisesti korostuneesti mukana kaikessa toiminnassa ja myös heidän tapoihinsa kuuluu tuoda esiin uskontoa asiassa kuin asiassa. Paikkkunnan työttömyysprosentti on ollut jopa yli 20%. Arvata voi, että tälläisella paikkakunnalla yhteiskunnan epäkohdat ja syrjäytyneisyys myös tulevat korostuneesti esille

• luonnonlapsi

Nooh, ei me kaikki sentään olla vanhoillislestadiolaisia. Ja niillä vanhoillisimmillahan alkaa jo olla toinen jalka haudassa... mutta ihan oikeasti...vähemmistä niitä lestadiolaisia on. Toki se vähemmistö on aika erikoista kansaa: pitävät itseään muita parempana, mutta eikö niin tee kaikki muutkin uskonlahkot?

• kommentoida

Hienoa kommentoida ihmisellä joka on muutaman kerran ajanut paikkakunnan lävitse :) Siinähän sitä saakin oivaa tuntumaa paikkakunnan luontoon ja ihmisiin :) Hehee.

Kyllä niitä lestadiolaisia on joka paikassa ja vanhoillislestadiolaiset alkaa olla harvassa.

Taivalkoskelaiset ei todellakaan ole sisäänkääntynyttä sakkia, vaan puheliaita ja mukavia ihmisiä. Tokihan sinnekin tietenki muutama ujommanpuoleinenkin sattuu, mut eikös joka paikkaan?

• vääristelyä
        kommentoida kirjoitti:

Hienoa kommentoida ihmisellä joka on muutaman kerran ajanut paikkakunnan lävitse :) Siinähän sitä saakin oivaa tuntumaa paikkakunnan luontoon ja ihmisiin :) Hehee.

Kyllä niitä lestadiolaisia on joka paikassa ja vanhoillislestadiolaiset alkaa olla harvassa.

Taivalkoskelaiset ei todellakaan ole sisäänkääntynyttä sakkia, vaan puheliaita ja mukavia ihmisiä. Tokihan sinnekin tietenki muutama ujommanpuoleinenkin sattuu, mut eikös joka paikkaan?

Lestadiolaisia ei todellakaan ole joka paikassa ja Nimenomaan vanhoillislestadiolaisuus elää ja voi hyvin Oulun ja Lapin lääneissä. Muualla heitä ei juuri olekaan.

Kyllä paikkakunnan läpi usean kerran ja eri suunnista ajettuaan SAA maisemista peruskäsityksen. Aina välillä on tullut myös autosta uloskin astuttua.

Taivalkoskelaislähtöisiä olen tavannut muualla Suomessa paljonkin, heistä olen käsitykseni saanut

• on tietty
        vääristelyä kirjoitti:

Lestadiolaisia ei todellakaan ole joka paikassa ja Nimenomaan vanhoillislestadiolaisuus elää ja voi hyvin Oulun ja Lapin lääneissä. Muualla heitä ei juuri olekaan.

Kyllä paikkakunnan läpi usean kerran ja eri suunnista ajettuaan SAA maisemista peruskäsityksen. Aina välillä on tullut myös autosta uloskin astuttua.

Taivalkoskelaislähtöisiä olen tavannut muualla Suomessa paljonkin, heistä olen käsitykseni saanut

sun mielipiteesi asiasta. Kuulopuheiden perusteella tuomitset koko paikan.

Ap:lle terkkuja, että kannattaa itse tutustua paikkaan ja ihmisiin, eikä uskoa kaikkien negatiivisten ihmisten puheita tällä palstalla.

Hyvää kevättä :)

• suomea
        on tietty kirjoitti:

sun mielipiteesi asiasta. Kuulopuheiden perusteella tuomitset koko paikan.

Ap:lle terkkuja, että kannattaa itse tutustua paikkaan ja ihmisiin, eikä uskoa kaikkien negatiivisten ihmisten puheita tällä palstalla.

Hyvää kevättä :)

Jaa, kuulopuheiden perusteella?
        Sanoinhan jo useamman kerran ajaneeni Taivalkosken läpi ja olen jopa yöpynyt kerran sikäläisellä metsäkoululla.

Siitä ei myöskään pääse mihinkään, että Taivalkoskella on PALJON harvaanasuttua erämaata ja Taivalkoskella luonto on karua, metsät kitukasvuisia sekä laajat suoalueet surkeita.

En enää viitsi kommentoida Taivalkosken suuria työttömyyslukuja tms. mutta pysyn silti alkuperäisessä kannassani.

• ja ihan loistavasti
        suomea kirjoitti:

Jaa, kuulopuheiden perusteella?
        Sanoinhan jo useamman kerran ajaneeni Taivalkosken läpi ja olen jopa yöpynyt kerran sikäläisellä metsäkoululla.

Siitä ei myöskään pääse mihinkään, että Taivalkoskella on PALJON harvaanasuttua erämaata ja Taivalkoskella luonto on karua, metsät kitukasvuisia sekä laajat suoalueet surkeita.

En enää viitsi kommentoida Taivalkosken suuria työttömyyslukuja tms. mutta pysyn silti alkuperäisessä kannassani.

Sulla vaan tulee noita kokemuksia taivalkoskesta koko ajan vaan lisää verrattuna ensimmäiseen kirjoitukseesi. Silloinhan olit siitä vain ohi ajanut..

Mutta juuri se, että siellä on paljon harvaanasuttua seutua tekeekin siitä luontoihmiselle juuri sopivan paikan. Pakkoko sitä on sinne suolle mennä rämpimään?

Onneksi et aiokaan muuttaa sinne ikinä itse, ei siellä sinunlaisia varmaan kaivatakaan ;)

• kukka
        ja ihan loistavasti kirjoitti:

Sulla vaan tulee noita kokemuksia taivalkoskesta koko ajan vaan lisää verrattuna ensimmäiseen kirjoitukseesi. Silloinhan olit siitä vain ohi ajanut..

Mutta juuri se, että siellä on paljon harvaanasuttua seutua tekeekin siitä luontoihmiselle juuri sopivan paikan. Pakkoko sitä on sinne suolle mennä rämpimään?

Onneksi et aiokaan muuttaa sinne ikinä itse, ei siellä sinunlaisia varmaan kaivatakaan ;)

Minä olen käynnyt myös Taivalkoskella ja se on kyllä syrjäinen seutu,se on tosi asia.
        Eikös siellä ole asukkaat melko iäkkäitä,enemmän asuu vanhoja ihmisiä,ei taida olla kovin nuoria asukkaita,tarkoitan 16-35 välillä.
        Kun kävin Taivalkoskella niin näytti olevan niin vanhoja ihmisiä,eipä siellä ollut nuoria ihmisiä.

Minun mielipiteeni on että minä en lähtisi Taivalkoskelle asumaan,se on syrjässä ja korkea työttömyysluku ja asukkaat ovat enemmän vanhuksia,tykkään asua ennemmin sellaisessa paikassa jossa on kaikenikäisiä asukkaita.

Eihän siellä ole edes kuin muutama kauppa joten ei ole edes palveluja Taivalkoskella.

• kuitenkin
        ja ihan loistavasti kirjoitti:

Luulenpa kuitenkin, että Taivalkoskella otetaan melkein riemusta kiljuen kaikki uudet veronmaksajat vastaan. Kuten olen yrittänyt sanoa, vaikka se ei näytä menevän perille, paikkakuntahan on yksi vähiten vetovoimaisia koko maassa. Tästä kertovat suuret muuttotappioluvut vuosittain.

Minäkin olen hyvin koulutettu ja ansaitsen "ihan kivasti", eli varmaan minut sinne ottaisivat, MUTTA kuten olen sanonut kun muuttohaluja ei ole niin asia on silloin selvää pässinlihaa.

• Inhabitant Lu2
        täsmennys kirjoitti:

Unohdin mainita sen, että Taivalkoski on myös synkkää muuttotappioaluetta. Aikaisemmin mainitemani vanhoillislestadiolaiset ovat ilmeisesti korostuneesti mukana kaikessa toiminnassa ja myös heidän tapoihinsa kuuluu tuoda esiin uskontoa asiassa kuin asiassa. Paikkkunnan työttömyysprosentti on ollut jopa yli 20%. Arvata voi, että tälläisella paikkakunnalla yhteiskunnan epäkohdat ja syrjäytyneisyys myös tulevat korostuneesti esille

Haluaisin täsmentää äskeisiä negatiivisia kommetteja taivalkoskelta! Mikään oikeastaan ei pidä paikkaansa...

Ensinnäkin Taivalkosken työttömyys on alle 20 prosenttia! (19%) Vaikka se onkin vielä suuri niin sen tekee alueen suosittu poronkasvatus! Poromiehillä ei ole muuta elinkeinoa kuin porot ja he ovat työttömyystoimistossa kirjoilla saadakseen edes vähän lisätuloja...

Toiseksi, Taivalkoski on noususuhdanteessa asukasmäärältään... Seuraavana vuotena Taivalkosken luikion aloittaa lähes viisikymmentä oppilasta joista melkoinen osa tulee toisista kunnista. Myös Taivalksoskella on Suomen paras metsäoppilaitos, johon tulee oppilaita ympäri maakuntaa...

Koululaiset eivät jää pimeään Taivalkoskella! Jokainen kesätyöpaikan hakija saa töitä... Ja koulutuksen jälkeen kunta järjestää töitä niille jotka haluavat!

En sanoisi Taivalkoskella olevan myöskään pelkästään vetisiä soita ja kitukasvuista metsää.. Mieluummin täällä on kauniita harjuja, (luonnonpolkuja ja laavuja), ja arvokkaita hillamaita... Taivalkoskella sijaitsee myös Suomen kauniinpiin kuuluva luonnonpuisto, Kylmänluoman Aarnimetsä!

Taivalkoskella on lukuisia harrastusmahdollisuuksia! Suomen paras yhdistety seura, 2005, (ja ehkäpä 2006), antaa mahdollisuuden kokeilla mäkihyppyä Maailmanmestarin Tapio Räisäsen avustuksella, nuorisotilat ovat laajat ja vetäjät rentoja! Myös Taivalksoken sauvakävely puisto innostaa vanhenpaakin väkeä... Monet kerhot ja seurat ovat myöskin mukana jokapäiväisessä arjessa jos kiinnostusta löytyy, ja nuorillahan sitä on...

Uskoisin monet muutkin ilmaukset olevan väärässä Taivalkoskesta... Käykää itse katsomassa jos ette usko!

• JakeZZu

Ois ihan kiva tietää missä ite asut.
        Varmaan jossai etelä suomessa missä on vaan saasteita ja muuta vastaavaa paskaa.
        Varmaan puhutki silleen etelä suomalaisten tapaan. Puhe on tosi vittumaisen kuulosta, että mielummin puhun tälleen taivalkoskelaisittain. Onhan se hyvä jos näät siellä missä nyt asutkaan talvella vaan teitä ilman lunta ja silleen.
        No minkalaisia ihmisiä sitte siellä päin on?!? Sellasia just sopiviako? Et kaikki on tosi ihania ja sitä rataa?

Musta on tosi ihanaa että et muuttas tänne, koska mä en oikein viittis kattella tollasen ihmisen naamaa.

• huonemiehen poika

Onks Hiltu-Jakkii sieltä? Tai häne jälkeläisiään..näkyykö vaikutus? Harrastaako kukaa nokkanaukasuja?

• Anonyymi00017

Lähin kaupunni on Ruka, siellä heiluu kokkelinokkeleita kuin Hesassa konsanaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      60
      7512
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      123
      2936
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      142
      1776
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1649
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      115
      1458
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      167
      1404
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      131
      1153
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      77
      853
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      802
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      52
      745
    Aihe