Savoa väännetään täällä Mikkelissä kovasti.
Muualta muuttaneena on joskus vaikea ymmärtää mitä tarkoitatte, no pikkuhiljaa alan ymmärtämään murrettanne.
Mitä tarkoittaa esim. no ehä miä? Onko tarkoitus ehtiä jonnekin?
Kotsa tarkoittaa oikeasti lakkia ym. mutta täällä savossa se tarkoittaa kuulemma kotitaloutta koulussa.
Miä ja siä
36
7190
Vastaukset
- tarkoittaa
hinee?? Tällänen sana on tullut vastaan vaan Mikkelissä ja Pulteissa.
Kotsa on lätsä.
No ehä miä=vaatimattomasti kieltäytyy vaikka tekee mieli.venkoilua.- aina mikkeliläinen
hinee = mieletön, mahtava, upee
älyhineetä = jumalattoman mieletöntä =)
- pilekillä
Mitä tarkoittaa pilekillä?
- tarkoitaa
kuva......no uistinta tietenkin
- tarkoitaa
kuva......no uistinta tietenkin
- heh heh
pilekillä eiks nyt järkiki sano..bilettää..bilekiitäjä..pikkupenkillä ei ku talvikalassa niin että mites sä sen nyt sanoisit?
- entinen mikkeliläine
Pilkkionkimista :)
- savolaispade
ja puhutko slagnia?
- .....
no ehä miä= no enhän minä
miä ehin = minä ehdin- tytsy
ite mikkeliläisenä tykkään erityisen paljon sanasta köpsä, joka siis tarkoittaa typerää/tyhmää...tuota sanaa oonkin yrittänyt opettaa kaikille...
- infoa vaan
tytsy kirjoitti:
ite mikkeliläisenä tykkään erityisen paljon sanasta köpsä, joka siis tarkoittaa typerää/tyhmää...tuota sanaa oonkin yrittänyt opettaa kaikille...
Köpsä on muuten mäntyharjulainen sana, alkujaan. Minusta se on kyllä ihan köpsä koko ilmaisu, mutta hyvinhän tuokin on puheessa levinnyt.
- pölö
infoa vaan kirjoitti:
Köpsä on muuten mäntyharjulainen sana, alkujaan. Minusta se on kyllä ihan köpsä koko ilmaisu, mutta hyvinhän tuokin on puheessa levinnyt.
se sana tosiaankin on alunperin lähtenyt ja omia kokemuksia ajatellen eteläsuomalaiset ei tiedä,mitä se sana tarkoittaa.Huvittaa,kun itse on sitä sanaa kuullut ja käyttänyt lapsesta saakka.KÖPSÄÄ.
- hienoo olla ylpeä
pölö kirjoitti:
se sana tosiaankin on alunperin lähtenyt ja omia kokemuksia ajatellen eteläsuomalaiset ei tiedä,mitä se sana tarkoittaa.Huvittaa,kun itse on sitä sanaa kuullut ja käyttänyt lapsesta saakka.KÖPSÄÄ.
siitä, että etelä-savossa on keksitty sana! Voi torspot ja köpsät...
- peelo
hienoo olla ylpeä kirjoitti:
siitä, että etelä-savossa on keksitty sana! Voi torspot ja köpsät...
Kuvittelet että kaikki maailman sanat on tsadista lähtöisin, herää pahvi!!
- Pölö
peelo kirjoitti:
Ei kukaan väittäny,et kaikki sanat tulee Tsadista,oli kyse nyt sanasta köpsä,alkujaan Mäntyharjusta lähtenyt tuo sana.Kandeis sunkin lukea kaikki viestit ketjussa,niin olisit kärryillä,mistä puhutaan.
- ei väittänyt
Pölö kirjoitti:
Ei kukaan väittäny,et kaikki sanat tulee Tsadista,oli kyse nyt sanasta köpsä,alkujaan Mäntyharjusta lähtenyt tuo sana.Kandeis sunkin lukea kaikki viestit ketjussa,niin olisit kärryillä,mistä puhutaan.
Mitään, opettele sä Pöllö tavamaan niin ehkä oppisit lukemaan katso em.
- aivot, suatanan tollo!
peelo kirjoitti:
Kuka helvetti on stadista mitään puhunu? On vain vitun hienoa olla sanojen keksinnän kehdossa (lue getossa), kun yksi on jumalauta ylpeä sanasta köpsä, joka tunnetaan kuitenkin ympäri suomea. Vitun köpsä!
- mennä.
aivot, suatanan tollo! kirjoitti:
Kuka helvetti on stadista mitään puhunu? On vain vitun hienoa olla sanojen keksinnän kehdossa (lue getossa), kun yksi on jumalauta ylpeä sanasta köpsä, joka tunnetaan kuitenkin ympäri suomea. Vitun köpsä!
Pojulle koko palko nenuun, rauhoitu ghettoblaster;-)
- Pölö
mennä. kirjoitti:
Pojulle koko palko nenuun, rauhoitu ghettoblaster;-)
Isot sieraimet vetää palkon kerralla =)
Huumorintajua ei ole tolle äkämykselle suotu ja lukihäiriöinenkin tuntuu olevan. - sielä yleesä sanota
miä "KERKEEN" eikä "EHIN". Ei istu ainakaa miu suuhu tuo ehtimine ensikää.
- oli lukihäiriöistä?
Pölö kirjoitti:
Isot sieraimet vetää palkon kerralla =)
Huumorintajua ei ole tolle äkämykselle suotu ja lukihäiriöinenkin tuntuu olevan.Taidat olla itse lukihäiriöinen, kun tavaat sanaa köpsä koko ajan?
- Nimetön
pölö kirjoitti:
Tuota sanaa käytetään myös mäntyharjun naapurikunnassa hirvensalmella, ja on kyllä hieno sana. Sen voi ymmärtää vain jos on sitä lapsesta asti käyttänyt - köpsä - tosi monipuolinen ja kuvaava sana! Muutin parikymmentä vuotta sitten keski-suomeen eikä ole sanastoon löytynyt yhtään yhtä kätevää sanaa - ja täällä väitetään puhutun puhtainta suomea!!! Köpsä tarkoittaa siis kaikkea sellaista, johon ei oikein osaa suhtautua - kaikkea hullua, höpsöä, epätavallista, hupsua, mutta myös tyhmää, vähän yksinkertaista jne. Älä köpsäile, on myös kätevä muunnos sanasta. Olen samaa mieltä, että sanan sävy yleensä on voittopuolisesti positiivinen, ja tosiaan kuvaa enemmänkin sanojan hämmennystä kuin ihmisen, jota köpsäksi sanotaan.
- Vuorikadun poika
tytsy kirjoitti:
Köpsän muistan tarkoittaneen tyhmää juttua eli asiaa, ei ihmistä.
- Kummastuttaa
Sanonta paatupakka?
- Amiksessa
Oli yks Moilanen joka sanoi tupakkapaikalla juuri noin eli tarkoittaa ilmeisesti savuketta?
- Se jamppa
Amiksessa kirjoitti:
Oli yks Moilanen joka sanoi tupakkapaikalla juuri noin eli tarkoittaa ilmeisesti savuketta?
Hoomoilanen?
- moje
no toi "no ehä miä" tarkottaaa no enhän minä..vois pikkusen miettiä päässä et mitä se vois tarkottaa
- pissiskylä
ei täällä mikkelissä edes puhuta oikeaa savoa! mene vähän pohjoisempaan niin kuulet oikeaa savon murretta. mikkeli on nykyisin melkein ku hesa. ainakin pissikset luulee niin.
- JGGGGGAAT
Mitä v.tun järkeä on nostella 5 vuotta vanhaa ketjua!?!?! Vitun tenunenä
- mene anttolaa
mene käymää juvalla tai anttolassa niissä peräkylissä ei osata edes puhua.
- Anonyymi
Mikkeliläiset ei ole mistään kotoisin
- Anonyymi
Haista 💩💩💩💩💩💩💩💩💩
- Anonyymi
.Mitä tarkoitaa, vatulointi, "vatuloijaa"? vatupassia,vaaka-asentoa??
- Anonyymi
Vatulointi on sitä, kun yrität saada jonkun homman tehdyksi, mutta siitä ei tule lasta eikä paskaa.
- Anonyymi
Lihava nainen on Mikkelistä lähtöisin oleva sana.
- Anonyymi
Kyllä tuo sana on sinusta lähtöisin niin lukuisissa sinun kirjoituksissa. Taisi äitis olla sellainen ja teki jotain sinulle?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1011620- 2101497
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos591000Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31979Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K54797Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse49755Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.36715The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut5712Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉54702En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k40696