Noniin poijaat

ja miksei tytötkin,nyt testaamaan äö:tä alla olevasta linkistä,js tulokset (JA NIMENOMAAN REHELLISET TULOKSET) sit tänne kaikkien luettaviksi niin päästään päivittelemään niitä :-)

Oma tulos,ekalla kerralla 107,tokalla 110.Eli toisin sanoen yhtä yhtä keskinkertainen sekä housujen että pipon sisällön suhteen :-(

http://www.illustrertvitenskap.com/Crosslink.jsp?d=197&a=1023

118

8707

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ton joskus

aikaisemmin, tulos 140. (n)

• PahaSuvi

126 :-(

• pikku.nainen

jo kerran. Kävin välillä vastaamassa puhelimeen ja juttelin äitini kanssa. Ja tulokseksi tuli 134, jos en nyt aivan väärin muista.

• pikku.nainen

saiko tähän edes naiset vastata, yllähän luki "poijaat"..? Eli kaikilta vastanneilta naisilta -5 pointsia (myös minulta), koska emme näköjään ymmärrä lukemaamme.

Jos tuossa ei olisi ollut vain loogisia tehtäviä, tulos olisikin voinut olla selvästi heikompi;))

• kyl jäi 30 minsaa aikaa käyttämättä mut tiiä sit oisko tulos siitä kovinkaan paljon muuksi muuttunu :-( Pikaisen tarkastelun perusteella Suomi24:sen kirjoittelijat vaikuttais kyl kohtuu fiksulta porukalta,tosin eiköhän näissä tuloksissa taida olla jonkin verran lapin lisää mukana :-)

• pikku.nainen
        yrmio kirjoitti:

kyl jäi 30 minsaa aikaa käyttämättä mut tiiä sit oisko tulos siitä kovinkaan paljon muuksi muuttunu :-( Pikaisen tarkastelun perusteella Suomi24:sen kirjoittelijat vaikuttais kyl kohtuu fiksulta porukalta,tosin eiköhän näissä tuloksissa taida olla jonkin verran lapin lisää mukana :-)

mitattiin tosiaankin vain tätä loogista ajattelukykyä, mutta olisi kyllä mielenkiintoista tietää, minkä tuloksen saisi vähän laajemmasta testistä.

Esim. HAWIK-testeistä, vai millä nimelllä niitä nyt kutsutaankaan. Niissähän mitataan myös matemaattis-loogista ajattelukykyä, visuaalista hahmottamista (ei vain noita kukkasia ja muita kuvioita) ja verbaalista lahjakkuutta ym. sellaista.

Matemaattisessa osiossa kolahtaisi meikätytöllä ainakin "pakkasen puolelle", luulisin...

• pikku.nainen kirjoitti:

mitattiin tosiaankin vain tätä loogista ajattelukykyä, mutta olisi kyllä mielenkiintoista tietää, minkä tuloksen saisi vähän laajemmasta testistä.

Esim. HAWIK-testeistä, vai millä nimelllä niitä nyt kutsutaankaan. Niissähän mitataan myös matemaattis-loogista ajattelukykyä, visuaalista hahmottamista (ei vain noita kukkasia ja muita kuvioita) ja verbaalista lahjakkuutta ym. sellaista.

Matemaattisessa osiossa kolahtaisi meikätytöllä ainakin "pakkasen puolelle", luulisin...

mä sain amkin soveltuvuuskokeessa aikanaan loogisen ajattelun osiosta täyden arvosanan ja tän testin viimeisistä kuvioista en saa mitään tolkkua :-( No mä oon ollut jo pitkään sitä mieltä että itse aiheutettu aivosolukato alkaa pikkuhiljaa näkymään meikäläisessä :-)

• titiros
        yrmio kirjoitti:

mä sain amkin soveltuvuuskokeessa aikanaan loogisen ajattelun osiosta täyden arvosanan ja tän testin viimeisistä kuvioista en saa mitään tolkkua :-( No mä oon ollut jo pitkään sitä mieltä että itse aiheutettu aivosolukato alkaa pikkuhiljaa näkymään meikäläisessä :-)

Ite munasin ne amk:n logiikkatestit. Päivittelin siellä kokeessa ääneen niitä tehtäviä, jotain rattaiden pyörimissuuntia ja seuraavan kirjaimen arvuuttelua. En ollut lähelläkään huonointa pistemäärää millä ois päässy sisälle, mutta yliopistoon pääsin ihan heittämällä kun ei kyselty tyhmiä.

• titiros kirjoitti:

Ite munasin ne amk:n logiikkatestit. Päivittelin siellä kokeessa ääneen niitä tehtäviä, jotain rattaiden pyörimissuuntia ja seuraavan kirjaimen arvuuttelua. En ollut lähelläkään huonointa pistemäärää millä ois päässy sisälle, mutta yliopistoon pääsin ihan heittämällä kun ei kyselty tyhmiä.

oli jotenkin helpompia kuin nää saatanan kukka ja kuvio,-asetelmat,mä en tiiä yhtään mitä loogisuuksia näistä pitäis ettiä,sekin todennäköisesti auttais et ois tehny näitä aikaisemminkin paljon.Amkin kokeessa osa oli just näitä ketju-ratas-isompi ratas-ketju juttuja jotka tuntu sopivan mulle paljon luontevammin kuin nää jutut.Toki rattaiden pyörimissuunnat yms. jutut ei sovi yleismaailmalliseen ja universaaliin loogisen ajattelun mittaamiseen koska niissä autaa tekninen tietämys yms. jutut.

• Nimetön
        pikku.nainen kirjoitti:

Sain 52! Onko se hyvä tulos? Kertokaa mulle ku mä en ymmärtänyt tota?

• Tällä..

me voidaan todistaa, että olemme älykkäämpiä kuin ruotsalaiset ;)

• naine29

Piristit mun päivää, huomasin etten mikään blondi olekkaan;))
      124, hyvä minä:)

• 145

ei täällä duunissa oikeen pysty keskittymään tollasiin ajattelua vaativiin hommiin.

• vastaa

121. Joskus aikaisemmin sain 128. Olen näemmä menossa huonompaan suuntaan.. :(

• J.a.n.e

Tulos oli 130. Aikaa jäi kyllä jäljelle, että olis voinu ehkä miettiä pidempäänkin joitakin juttuja...

• nää kuviotestit oo aika lailla sellasia että joko ne aukeaa ensisilmäyksellä tai sit et saa niistä mtn. tolkkua vaikka tuijottasit samaa ruutua 2 päivää putkeen.Perkele pitää itekkin tehdä jossain vaihessa silleen et miettii maks. ajan niitä jotka ei heti meinaa antautua,mä en suostu olemaan näin vitun keskinkertainen tässäkin asiassa :-(

• J.a.n.e
        yrmio kirjoitti:

nää kuviotestit oo aika lailla sellasia että joko ne aukeaa ensisilmäyksellä tai sit et saa niistä mtn. tolkkua vaikka tuijottasit samaa ruutua 2 päivää putkeen.Perkele pitää itekkin tehdä jossain vaihessa silleen et miettii maks. ajan niitä jotka ei heti meinaa antautua,mä en suostu olemaan näin vitun keskinkertainen tässäkin asiassa :-(

aukea... ainakaan mulle. Pitää tosiaan hetki miettiä. Noo, älä masennu, tuo testi on sen verran suppea, ettei se anna välttämättä ihan todellista kuvaa sun älykkyysosamäärästä =)

• hossi

Yhtä tyhjä pipa täälläkin ! Lopputulos 118 pojoo heti ensi yrittämällä, täytynee koittaa myöhemmin uudemman kerran.

• iso_bee

156. Kolme viimeistä meni ihan arpomalla. Siihen saakka pystyi jotenkin vielä perustelemaan vastauksensa. Harmi vaan kun testistä ei näe mitkä meni pieleen, saati sitten oikeita vastauksia perusteluineen.

En vaan usko että tämmöisillä palikoilla voidaan riittävän monipuolisesti mitata älykkyyttä. Mielestäni siihen kuuluu muutakin kuin logiikka.

Bruno

• elisabet.

Niinpä. Itse olen nuo testit tehny virallisestikin yhdessä tutkimuskeskuksessa ja sain keskitason paperit, mutta avaruudellisessa hahmottamisessa ja verbaalisesti olin keskitason yläpuolella. Älykkyys ei ole sama asia kuin logiikka, jota tuossa mitataan. Puutteellinen testi!

• tbr

ei edes meinanut jaksa tehdä tuota loppuun..ainakaan nyt, ku, mulla on kova nälkä.

aikasemminkin tein tuon.. olisko tullut jotain 12-.. en muista

• Fiksu tytteli

156 joskus aiemmin, vaikka työkaveri häiritsi keskittymistä pahasti. :=) Pärjään hyvin kaikenlaisissa ÄO-testeissä ja koulussakin olen aina ollut koulun parhaimmistoa. Mitä hyötyä siitä on, toimistoduunia painan eikä eroa yhtään siitä, mitä muut tekevät.

Eli eiköhän se elämän onni ja autuus tule jostain muualta.

• tällä hetkellä vastanneiden keskiarvo on 134,5,lähes mensan tasoa siis :-) Ja 250 000 ihmisen otannasta muodostetun gaussin käyrän 100 indeksiä ei oo alittanu eikä oikeastaan edes hivoitellut vielä kukaan :-) Joko testi tai vastaajat taitaa pikkasen kusta :-(

• Fiksu tytteli

Ei kai kukaan ilmoita jos on saanut huonon tuloksen? Ja on todennäköistä että runsaasti nettiä käyttävät opiskelijat, tietotyöläiset sun muut ovat todella keskivertoa hieman älykkäämpiä, eivät tietenkään näin runsaasti.

Periaatteessahan kyseessä on ihan "tavallinen" Raven-tyylinen kuviopäättelytesti. Jos tästä saa hyvät pisteet, saa todennäköisesti myös muista kuviopäättelytesteistä sekä todennäköisesti myös "tavallisista" älykkyystesteistä.

Mensahan käyttää Cattel&Cattelia mikä on vähän erilainen testi.

• bkbk

163. Tämä testi ei kyllä ole luotettava, parikymmentä pojoa tulee liikaa. Olen joskus käynyt Mensan kokeissa ja silloin tuli 145 eli siihen klubiin ei ole jäsenyyttä.

• mies mies

sitä on,no alennetaan keskiarvoa 115.

• SepeSe

142 ja 4 viimeistä tehtävää joutu paineleen klik, klik...klik ku nää työt ha ohikulkijat häiritsee ja se kello juoksi vaan :(

• tää tyttö

sai tulokseksi 124!!! ...enkä ees kovinkaan pitkään tahi tarkkaan noihin tehtäviin perehtynyt. elikkäs vähän tais tsägälläkin olla ossuutta assiiseen :))

• SepeSe

oikeesti mitään äö:tä mitata, vaan loogista ajattelukykyä, jota voi kukin opetella ja kehittää.

• eksyjä.

Rasittava testi. Vihaan näitä loogisen päättelyn testejä. Kun en tajua noita kuvioita niin en. Viimiset 10 osiota meni hermoriekaleiden haitatessa näköä ja pistin vaan arvauksella, kun kertakaikkisesti ei jaksanut alkaa miettimään.

Ihmiseltä, joka eksyy Stokkallakin eikä tiedä, mistä ovesta milloinkin putkahtaa pihalla, tulos 130 oli yllättävän hyvä. Tuuria se on moukallakin!

• pikku.nainen

tuolainenhan on minulle jokapäiväistä, suurissa kaupoissa ym. eksyminen.

Parkkipaikallakaan en löydä autoani, onneksi lapset painavat nykyisin mieleen mihin sen jätin. Pari viikkoa sitten lähdin ajamaan peräkontti auki, ja ihmettelin, miksi autossa vetää niin kovasti...

• Tesooja

Perskule kun kone läjäytti kesken kaiken 133 ruutun. No juu, todellisuudessa täytyy tunnustaa että "virallisissa" armeijan palikka kokeissa tuli huomattavasti keskivertoa matalammat tulokset :'(

• .......................

Kaikkihan tosta saa jostain 267 luokkaa olevia tuloksia.

• ''''''''

kun noin positiivisesti asiaan suhtaudut. Me kaikki olemme nyt hyvin vakuuttuneita älykkyydestäsi :D

• lilylioneye

oli meikäläisen tulos.

• dille

Aivan käsittämätöntä. Mulla loppui aika kesken.. :) Ne kolme viimeistä eivät sitten auenneet millään. Mutta sain tulokseksi 152. Ja sain jopa sen kuvaruutukopiona itselleni todistukseksi.. hehhee. Joo. Huvinsa kullakin. Mutta ihan rehellisesti sanottuna en kyllä itseäni pidä minään tiukkapipoälykkönä, joten ei toi testi kauhean todellista älykkyyttä voi mitata.

• tiituska80

Inhoan tuollaisia hahmotusjuttuja ja olen ihan surkea niis.. Kuitenkin tulos oli 121, yllätti! =D

• testi...

Mensan testeissä on tietty aikaraja missä täytyy tehtävät suorittaa ja syynä on se että apinakin saisi oikeat vastaukset aikaiseksi jos tarpeeksi kauan niitä tuhertaisi. Siitä nämä netti testit ovat huonoja.

niin ja se on äo ei äö.

mensalta saa tilattua itselleen kotitestin jos ei uskalla viralliseen testiin mennä. kotitesti on suuntaa antava ja tarkistusmaksu (jos sen lähettää) on 10 euroa... aikaa voi itse mitata... 30 min muistaakseni.

Ne jotka saavat huonoja tuloksia tuskin ilmoittelevat niistä täällä... siitä nämä hyvät tulokset myös... joten en usko että kaikki jotka testin ovat tehneet siitä täällä kertovat. Mensan raja on 148.

• aikaraja

.............

• En tiedä,

mutta veikkaan, että vastausten oikeus on näissä logiikkatesteissä tärkeämpää, kuin että kaikkiin on vastattu. Muutama jäi minulta tässä vastaamatta, samoin kuin intin palikkatesteissä, mistä irtosi 9 kaikista eri osioista.

Eipä se mihinkään ole kuitenkaan auttanut, Koffilla Keravalla ollaan duunarina hommissa.

• J_Karma

se käydä tämäkin kokeilemassa, tulos 142.

• kundi32v

145 duunin jälkeen.

ny pelastamaan ruoka uunista.

• Sandscorpion

Sain tuloksekseni 156, ja lukion toisella kamppaileva pikkusiskoni 133. Taidan olla jotenkin outo, koska minun mielestäni nuo pari viimeistä olivat oikein kivoja ja helpohkoja muutamaan edellisempään verrattuna.

Vertailun vuoksi pyysin kaveriani, jolla Mensan testin mukaan ÄO on 182, tekemään tämän testin. Hän sai tulokseksi 164, ja oli sitä mieltä, että testistä loppuu asteikko kesken, jos mennään reilusti normaalitason yläpuolelle. Siispä suosittelisin yli 150:n meneviä käymään Mensan testeissä, niin saa tarkemman arvion.

• Alik. Kine

ÄO 136

• vaikka

vaikkakin olen keskittymiskyvytön tätyli :)

• Asiasta.huvittunut

Erittäin huonosti kalibroitu testi.

• ...

sitäkö ollaan klubittaja :)

• Asiasta.huvittunut
        ... kirjoitti:

sitäkö ollaan klubittaja :)

viittaat klubilla yökerhoihin ja klubittajalla yökerhoissa käyvään henkilöön, niin kyllä.

• .......
        Asiasta.huvittunut kirjoitti:

viittaat klubilla yökerhoihin ja klubittajalla yökerhoissa käyvään henkilöön, niin kyllä.

vaan foorumiin. Siellähän tuosta äo-testien kalibroinnista jaksettiin jauhaa..

Muuten täytyy sanoa, että lähinnä hölmö oli tuo kommenttisi :) Ei joka asiasta tarvitse esittää tietävänsä jotain, varsinkin jos ei oikeasti tiedä. Katsos kun ei kaikkea tarvitsekaan tietää.. mutta se on niitä asioita, jotka vasta eletty elämä opettaa.

• Asiasta.huvittunut
        ....... kirjoitti:

vaan foorumiin. Siellähän tuosta äo-testien kalibroinnista jaksettiin jauhaa..

Muuten täytyy sanoa, että lähinnä hölmö oli tuo kommenttisi :) Ei joka asiasta tarvitse esittää tietävänsä jotain, varsinkin jos ei oikeasti tiedä. Katsos kun ei kaikkea tarvitsekaan tietää.. mutta se on niitä asioita, jotka vasta eletty elämä opettaa.

Enpä ole ko. keskustelupalstaa lukenut, enkä lue.

Perustelen hölmöä mielipidettäni/kommenttiani a) omalla tuloksellani, joka on selkeästi yläkanttiin ja b) palstan keskiarvolla, joka on selkeästi yläkanttiin. Sen enempää tästä asiasta ei tarvitse tietää muodostaakseen mielipiteen testin antaman tuloksen luotettavuudesta.

Sana 'kalibrointi' puolestaan kuuluu jokaisen tekniikasta jotain ymmärtävän sanavarastoon.

• ....

Perustelen hölmöä mielipidettäni/kommenttiani a) omalla tuloksellani, joka on selkeästi yläkanttiin ja b) palstan keskiarvolla, joka on selkeästi yläkanttiin. Sen enempää tästä asiasta ei tarvitse tietää muodostaakseen mielipiteen testin antaman tuloksen luotettavuudesta.

Sana 'kalibrointi' puolestaan kuuluu jokaisen tekniikasta jotain ymmärtävän sanavarastoon.

Pitipä vaan päästä sanomaan, kun olet tuollainen besserwisseri aina joka asiassa :) Eihän nyt joltain ilmaiselta testiltä voi mahdottomia vaatia.

Oletko käynyt mensan testissä, kun sanot oman tuloksesikin olevan yläkanttiin? Minä kyllä olen valmis uskomaan, että äo:si on tuota luokkaa. Mitä noihin muiden vastaajien tuloksiin tulee, niin osa on tainnut laittaa mukaan vähän sitä lapinlisää, niinkuin yrmiokin epäili.

• pikku.nainen

kuuluu myös minun sanavarastooni, vaikka en suoranaisesti teknisellä alalla olekaan...

• tietää
        .... kirjoitti:

Pitipä vaan päästä sanomaan, kun olet tuollainen besserwisseri aina joka asiassa :) Eihän nyt joltain ilmaiselta testiltä voi mahdottomia vaatia.

Oletko käynyt mensan testissä, kun sanot oman tuloksesikin olevan yläkanttiin? Minä kyllä olen valmis uskomaan, että äo:si on tuota luokkaa. Mitä noihin muiden vastaajien tuloksiin tulee, niin osa on tainnut laittaa mukaan vähän sitä lapinlisää, niinkuin yrmiokin epäili.

on niin viisas mies......... NOT!

Se on semmonen mies joka karkottaa puolet naisista pois ja toiset puolen saa uskomaan, et kaikki me miehet ollaan samanlaisia pelkän pillun perässä vonkujia niinku se.

• !!!
        pikku.nainen kirjoitti:

kuuluu myös minun sanavarastooni, vaikka en suoranaisesti teknisellä alalla olekaan...

että sä voit olla typerä! Niin mitä sitten? Mikä helvetin pointti oli tuokin kertoa? Ihmeellinen pätijä, ei voi muuta sanoa. Et taida olla kovinkaan pidetty henkilö irl.

• Asiasta.huvittunut
        pikku.nainen kirjoitti:

Tarkoitin tuolla vain sitä, että jos tekniikkaa tunteva henkilö viittaa testin kalibrointiin termillä 'kalibrointi', niin se ei tarkoita sitä, että tämä kaveri olisi termin juuri joltain palstalta lukenut.

Tekniikkaa tuntematon henkilö käyttäisi usein muita sanoja kuvaamaan asiaa.

• Asiasta.huvittunut
        .... kirjoitti:

Henkilö, jonka ÄO on 153 kuuluu älyllisesti ylimpään persentiiliin. Tällaisella henkilöllä tuskin on minkäänlaisia ongelmia suorittaa perusmatikan kurssia, jonka läpäisee noin 6-8% ikäluokasta :)

• pikku.nainen
        !!! kirjoitti:

että sä voit olla typerä! Niin mitä sitten? Mikä helvetin pointti oli tuokin kertoa? Ihmeellinen pätijä, ei voi muuta sanoa. Et taida olla kovinkaan pidetty henkilö irl.

mitäs jos yrittäisit panostaa omaan elämääsi välillä?

Sen sijaan että vainoat täällä minun kirjoituksiani, niin mitäs jos rekisteröisit itsellesi täältä nimimerkin ja kirjoittaisit jotain mielenkiintoista? Niin mekin pääsisimme osallisiksi sanaisen arkkusi aarteista, eikä sinun tarvitsisi aina soittaa sitä toista viulua haukkumalla toisten kommentteja.

Toisaalta tästä saa aina vahvistusta omalle egolleen ja ikäänkuin kannustusta omalle tyylilleen, jos/kun aivan näinkin tomerasti vaivaudutaan kommentoimaan. Mutta joskus tulee kyllä mietittyä, minkähänlainen ressukka sieltä näidenkin haukkumatekstien takaa paljastuu.

Pokka ei sitten kuitenkaan riitä siihen, että kirjoittaisit aina samalla, rekisteröidyllä nimimerkillä tälle palstalle, ja toisten kirjoituksiahan on aina helppo haukkua.

Säälittävää.

• !!!
        pikku.nainen kirjoitti:

mitäs jos yrittäisit panostaa omaan elämääsi välillä?

Sen sijaan että vainoat täällä minun kirjoituksiani, niin mitäs jos rekisteröisit itsellesi täältä nimimerkin ja kirjoittaisit jotain mielenkiintoista? Niin mekin pääsisimme osallisiksi sanaisen arkkusi aarteista, eikä sinun tarvitsisi aina soittaa sitä toista viulua haukkumalla toisten kommentteja.

Toisaalta tästä saa aina vahvistusta omalle egolleen ja ikäänkuin kannustusta omalle tyylilleen, jos/kun aivan näinkin tomerasti vaivaudutaan kommentoimaan. Mutta joskus tulee kyllä mietittyä, minkähänlainen ressukka sieltä näidenkin haukkumatekstien takaa paljastuu.

Pokka ei sitten kuitenkaan riitä siihen, että kirjoittaisit aina samalla, rekisteröidyllä nimimerkillä tälle palstalle, ja toisten kirjoituksiahan on aina helppo haukkua.

Säälittävää.

viitsi tahallani hyvää mainettani pilata ja kirjoittaa rekisteröidyllä nimimerkilläni ihan kaikkea. Menee moni hyvä ketju pilalle kun sinä tunget niihin typerine pikkusievine viisasteluinesi ja pätemisinesi. Todellakaan en useinkaan kommenttejasi lue ja silloin kun sen erehdyn tekemään, ärsytät kerta kerralta enemmän.

Niin, säälittävää.

• pikku.nainen
        !!! kirjoitti:

viitsi tahallani hyvää mainettani pilata ja kirjoittaa rekisteröidyllä nimimerkilläni ihan kaikkea. Menee moni hyvä ketju pilalle kun sinä tunget niihin typerine pikkusievine viisasteluinesi ja pätemisinesi. Todellakaan en useinkaan kommenttejasi lue ja silloin kun sen erehdyn tekemään, ärsytät kerta kerralta enemmän.

Niin, säälittävää.

" ... viitsi tahallani hyvää mainettani pilata ja kirjoittaa rekisteröidyllä nimimerkilläni ihan kaikkea."

Niinpä, niinpä. Ja kaikki solvaukset kirjoitat sitten täysin anonyyminä.

Hahhahhahhaaa!!!

• kerran ton tekee,sitä paremmat pisteet tuntuu joka kerta saavan.Eka kerralla 107,tokalla 110,kolmannella vaikeimpia vähän pidempään miettimällä jo 121.Ekat 30 voi näppäillä minutissa muistista ja sen jälkeen niitä mitkä ei aiemmilla kerroilla oikein auenneet voi miettiä ties kuinka pitkään,aina sieltä jokin antautuu kun tarpeeks tuijottaa :-)

Oon kyllä sitä mieltä että näissä testeissä avainsana on käytettävissä oleva aika / kysymys ja riittävän suuri määrä kysymyksiä ja vastausvaihtoehtoja,näin pienellä kysymysmäärällä juuri ne loppupään 10-20 kysymystä jotka antavat ne viimeiset 10-30 pistettä voi tässä testissä onnistua ainakin osittain suorittamaan puhtaalla tsägällä,ykskin oikea arvaus loppupäässä nostaa tässä testissä pisteitä todennäköisesti aika paljon.

• minullakin naurattaa
        !!! kirjoitti:

Niin, säälittävää.

Onpa naurettavaa varjella muka omaa hyvää mainettaan ja kirjoitella käyttämättä omaa nickiä vaikka sellainenkin on. Ja sitten vielä haukut toisia typeräksi!

Kuulostat tekopyhältä ja kateelliselta ihmiseltä. Lienet yksi niistä maireista mielistelijöistä, joita tällä palstalla riittää. Mutta sitten et kuitenkaan uskaltaudu kirjoittamaan haukkujasi omalla nickilläsi. Toisilla on kuitenkin munaa kirjoittaa kaikki juttunsa rekisteröityneenä.

Saisit hävetä sinäkin.

• M78
        !!! kirjoitti:

ihan Yrmion jutuilta. Ei vaan uskalla kirjotella omalla nimimerkillään jos vaikka taas saa joltain naiselta näpäytyksen mututuntumanpilvilinnoista,

Jatkakaa ihanat naiset. Meikäpoika ainakin mielellään lukee vastauksianne :-)

• Sepe.

sain 70 !

• toi testihän on pelkkä vitsi. Jokainen voi saada siitä hyvän tuloksen pienellä keskittymisellä.

• wryi

Mikä oli todellinen tuloksesi, kun koet tarpeelliseksi arvostella testiä vitsiksi?

Jos testi on vitsi ja jokainen voi saada hyvän tuloksen, niin oletko sinä sitten oikeasti tyhmä?

Miksi edes koet tarpeelliseksi vähätellä testiä, kun kerta sait hyvän tuloksen?

Onko sinulla tarve olla muita parempi, koska haluat vähätellä testiä, kun täällä on monilla parempia tuloksia?

Enpä oikein usko, että tuloksesi oli tuo, kun tuollaisia typeryyksiä tulet tänne laukomaan. Liekö teit testiä ollenkaan? Jos olisit sen oikeasti tehnyt, tietäisit, että edes se pieni miettiminen ei auta, jos joku tehtävä ei vaan aukea. Aikakaan ei riitä siihen, että pohtisi ongelmallisia kohtia kovin loputtomiin.

• Asiasta.huvittunut
        wryi kirjoitti:

Mikä oli todellinen tuloksesi, kun koet tarpeelliseksi arvostella testiä vitsiksi?

Jos testi on vitsi ja jokainen voi saada hyvän tuloksen, niin oletko sinä sitten oikeasti tyhmä?

Miksi edes koet tarpeelliseksi vähätellä testiä, kun kerta sait hyvän tuloksen?

Onko sinulla tarve olla muita parempi, koska haluat vähätellä testiä, kun täällä on monilla parempia tuloksia?

Enpä oikein usko, että tuloksesi oli tuo, kun tuollaisia typeryyksiä tulet tänne laukomaan. Liekö teit testiä ollenkaan? Jos olisit sen oikeasti tehnyt, tietäisit, että edes se pieni miettiminen ei auta, jos joku tehtävä ei vaan aukea. Aikakaan ei riitä siihen, että pohtisi ongelmallisia kohtia kovin loputtomiin.

Vaikka ei multa kysyttykään... Eihän tuo testi mikään vaativuudeltaan vitsi ole, se vaan antaa turhan hyviä tuloksia.

Saman havainnon on tehnyt useampi testin tehnyt henkilö. Eikö tällaisia mielipiteitä saisi lausua ääneen? Tuleeko jollekin paha mieli, kun tulos ei vastaakaan todellisuutta?

Mitä tulee ajankäyttöön, niin testi on nähtävästi suunniteltu siten, että ensimmäiset 10 tehtävää pitäisi klikata läpi alle minuutissa, seuraavat viisi toisen minuutin aikana jne. siten, että suunnilleen puolet testiin varatusta ajasta kuluu viimeisen 9-10 tehtävän parissa. Jos sinulle puolen välin jälkeen joku kysymys "vaan aukesi" ensinäkemältä, vastasit todennäköisesti väärin.

• pölöhö

Vaikka ei multa kysyttykään... Eihän tuo testi mikään vaativuudeltaan vitsi ole, se vaan antaa turhan hyviä tuloksia.

Saman havainnon on tehnyt useampi testin tehnyt henkilö. Eikö tällaisia mielipiteitä saisi lausua ääneen? Tuleeko jollekin paha mieli, kun tulos ei vastaakaan todellisuutta?

Mitä tulee ajankäyttöön, niin testi on nähtävästi suunniteltu siten, että ensimmäiset 10 tehtävää pitäisi klikata läpi alle minuutissa, seuraavat viisi toisen minuutin aikana jne. siten, että suunnilleen puolet testiin varatusta ajasta kuluu viimeisen 9-10 tehtävän parissa. Jos sinulle puolen välin jälkeen joku kysymys "vaan aukesi" ensinäkemältä, vastasit todennäköisesti väärin.

Arvelinkin sinun suhtautuvan tähän koko ketjuun tuolla tavalla. Joillakin vaan on niin kova tarve tuntea ja kokea olevansa niin erinomaisia, erikoisia ja muiden yläpuolella, etteivät kestä, jos joku muukin hipoo samaa rimaa. Siksihän sinäkin tuota vähättelet, vai mitä?

Eihän sitä selitä mikään muu kuin se, että olet loppujenlopuksi todella epävarma itsestäsi.

Oletko muuten itse huomannut tiettyä kaavaa palstakäyttäytymisessäsi? Kun ilmestyy joku suosittu ketju, seuraat sitä aikasi, ilmeisesti haet jostain tietoa ja kirjoitat suurinpiirtein viimeisenä kommenttisi ja mielipiteesi. Tuskin koskaan uskallat vastata mihinkään ensimmäisenä, vaan haluat aina ensin katsoa, mitä muut ovat mieltä. Ns. mielipiteesikään tuskin usein ovat edes omiasi, vaan kirjoitat samoja asioita mitä joku älykkö on toisaalla sanonut.

Sinulla on hirveä pelko siitä, ettet ole mitään tai ettet olekaan niin älykäs kuin luulet.

Tiedätkö mitä, et sinä tule koskaan olemaan onnellinen, jos jatkat tuota samaa rataa ja arvotat elämäsi tavalla, joka on käynyt ilmi kirjoituksistasi.

Relaa.

• pölöhö kirjoitti:

Arvelinkin sinun suhtautuvan tähän koko ketjuun tuolla tavalla. Joillakin vaan on niin kova tarve tuntea ja kokea olevansa niin erinomaisia, erikoisia ja muiden yläpuolella, etteivät kestä, jos joku muukin hipoo samaa rimaa. Siksihän sinäkin tuota vähättelet, vai mitä?

Eihän sitä selitä mikään muu kuin se, että olet loppujenlopuksi todella epävarma itsestäsi.

Oletko muuten itse huomannut tiettyä kaavaa palstakäyttäytymisessäsi? Kun ilmestyy joku suosittu ketju, seuraat sitä aikasi, ilmeisesti haet jostain tietoa ja kirjoitat suurinpiirtein viimeisenä kommenttisi ja mielipiteesi. Tuskin koskaan uskallat vastata mihinkään ensimmäisenä, vaan haluat aina ensin katsoa, mitä muut ovat mieltä. Ns. mielipiteesikään tuskin usein ovat edes omiasi, vaan kirjoitat samoja asioita mitä joku älykkö on toisaalla sanonut.

Sinulla on hirveä pelko siitä, ettet ole mitään tai ettet olekaan niin älykäs kuin luulet.

Tiedätkö mitä, et sinä tule koskaan olemaan onnellinen, jos jatkat tuota samaa rataa ja arvotat elämäsi tavalla, joka on käynyt ilmi kirjoituksistasi.

Relaa.

ja sinulla on ennakkoluulo, että netissä olevilla on kaikilla on joku huono itsetunto ja täällä yritetään vaan sitä pönkittää. Enhän minä mitään pönkitä vaan sanoin rehellisesti niin kuin asia on. Niinkuin tätäkin palstaa seuraat, huomaat, että tuon testin perusteella suunnilleen puolet Suomen kansasta on mukamas mensan jäseniä, LOL, LOL ja LOL. Pientä lähdekritiikkia, kiitos!

Arvelinkin sinun suhtautuvan tulokseeni tuolla tavalla. Joillakin vaan on niin kova tarve tuntea ja kokea olevansa niin huonoja, tavallisia ja muiden alapuolella, etteivät kestä, jos joku on saanut itseään parempia lukuja. Siksisihän sinäkin minua vähättelet, vai mitä?

Eihän sitä selitä mikään muu kuin se, että olet loppujenlopuksi todella epävarma itsestäsi. Kirjoituksiesi taustalla haisee kilometrien päähän suomalainen kansatauti nimeltä KATEUS.

• dadaa...
        Mr.Coolguy kirjoitti:

ja sinulla on ennakkoluulo, että netissä olevilla on kaikilla on joku huono itsetunto ja täällä yritetään vaan sitä pönkittää. Enhän minä mitään pönkitä vaan sanoin rehellisesti niin kuin asia on. Niinkuin tätäkin palstaa seuraat, huomaat, että tuon testin perusteella suunnilleen puolet Suomen kansasta on mukamas mensan jäseniä, LOL, LOL ja LOL. Pientä lähdekritiikkia, kiitos!

Arvelinkin sinun suhtautuvan tulokseeni tuolla tavalla. Joillakin vaan on niin kova tarve tuntea ja kokea olevansa niin huonoja, tavallisia ja muiden alapuolella, etteivät kestä, jos joku on saanut itseään parempia lukuja. Siksisihän sinäkin minua vähättelet, vai mitä?

Eihän sitä selitä mikään muu kuin se, että olet loppujenlopuksi todella epävarma itsestäsi. Kirjoituksiesi taustalla haisee kilometrien päähän suomalainen kansatauti nimeltä KATEUS.

Ole hyvä vaan, saa lainata vapaasti :)

• Asiasta.huvittunut
        pölöhö kirjoitti:

Relaa.

Oletko pitkäänkin kytännyt kommenttejani, kun noinkin viiltävän luonneanalyysin uskalsit mennä tekemään? Vai kirjoitatko ainoastaan asioista, joista et tiedä mitään?

No, käydäänpä hieman läpi, mitä tuli kirjoitettua:

"Kun ilmestyy joku suosittu ketju, seuraat sitä aikasi"

Tai sitten olen luennolla, lenkillä, salilla, kaupassa, väännän jotain projektia tms. enkä roiku palstalla seuraamassa suosittuja ketjuja. Itse asiassa, minähän se usein teen ketjuista suosittuja ;)

"ilmeisesti haet jostain tietoa"

Koko ajan - mutta en sen takia, että voisin päteä jossain tyhjänpäiväisellä palstalla. Huomaa myös, että kirjoitan ainoastaan aiheista, jotka ovat jollain tasolla jo ennestään tuttuja ja joista tiedän vähintään jonkin verran (mieluiten paljon). Voin luvata, että ketjuun, jossa käsitellään esimerkiksi vauvanhoitoa, ei tällä nimimerkillä ilmesty yhtään kirjoitusta.

"mielipiteesikään tuskin usein ovat edes omiasi"

Kenen muun ne voisivat olla? Mikä tarve minulla olisi esitellä ja vieläpä puolustaa jonkun toisen mielipiteitä? Absurdi väite.

Se on totta, että viittaan mielelläni auktoriteetteihin, mikäli ne sattuvat kanssani samaa mieltä olemaan. Esimerkiksi Alan Greenspanin väite talouspolitiikasta lienee uskottavampi kuin sama väite nimimerkki Asiasta.huvittuneen esittämänä.

Samaa tyyliä (mielipiteiden perustelua faktoilla ja viittauksia lähteisiin, kun esitetään faktaa) suosittelisin myös muille kirjoittajille. Mututuntumakirjoittelu ei tuota mitään muuta kuin turhaa palstantäytettä ja vääristynyttä informaatiota, jonka joku saattaa pahimmassa tapauksessa kyseenalaistamatta uskoa.

"Sinulla on hirveä pelko siitä, ettet ole mitään"

Väärin. Minä tiedän, etten ole mitään ja pelkään, ettei minusta koskaan mitään tulekaan.

"Tiedätkö mitä, et sinä tule koskaan olemaan onnellinen, jos jatkat tuota samaa rataa ja arvotat elämäsi tavalla, joka on käynyt ilmi kirjoituksistasi."

Tiedätkö mitä, sun ei ihan oikeasti kannattaisi laukoa kommentteja elämästä, jota et ole elänyt päivääkään.

Mainitsin testin olevan huonosti kalibroitu, koska se sitä on. Moni lienee kanssani samaa mieltä. Hyvää jatkoa silti.

• dadaa... kirjoitti:

Ole hyvä vaan, saa lainata vapaasti :)

oli rutkasti yritystä ironiaan.

• ......
        pölöhö kirjoitti:

Relaa.

Kyllähän minullekin on tullut vaikutelma, että tuo poika haluaa päteä.... Mutta näitä ihmisiä löytyy todella paljon ja kyllä itsekin sitä olen harrastanut. Eikös se ole aika inhimillistä. Kuka ei joskus halua tuntea olevansa älykkäämpi, kauniimpi tai mitä lie joskus, vaikkei sitä muuten myönnäkään? Pikkunen juttu ja vaikeeta tulee, jos tuollainen seikka niin paljon ärsyttää.

Ja mitä tohon ja yleisestikin noihin netin ilmaisiin testeihin tulee niin eihän ne mistään luotettavammasta päästä ole. Enkä usko, että sillä on mitään tekemistä sillä, että haluaa olla muiden yläpuolella.

• 0 pistettä

En pystynyt edes tekemään koko hiivatin testiä, kun koneeni ei suostunut lataamaan siihen tarvittavaa flash-ohjelmaa. Mitä tämä kertoo loogisuudestani???? Mulla on kyllä aina ollut koneiden ja vehkeiden kanssa ongelmia. :)

• Asiasta.huvittunut

osannee kertoa enemmän noista ongelmista vehkeiden kanssa ;)

• mutta itseni puolustukseksi

voin todeta ratkaisseeni oikein Einsteinin äo-testin, joka oli hämmästyttävän yksinkertainen. Hän uumoili, että vain 4% ihmisistä pystyy sen ratkaisemaan (vai oliko se peräti 2%; en muista kun siitä on jo aikaa kun sen tein), mutta en voi millään uskoa sitä.

• senkin

osannee kertoa enemmän noista ongelmista vehkeiden kanssa ;)

kaksimielinen välkky.

• Asiasta.huvittunut
        mutta itseni puolustukseksi kirjoitti:

voin todeta ratkaisseeni oikein Einsteinin äo-testin, joka oli hämmästyttävän yksinkertainen. Hän uumoili, että vain 4% ihmisistä pystyy sen ratkaisemaan (vai oliko se peräti 2%; en muista kun siitä on jo aikaa kun sen tein), mutta en voi millään uskoa sitä.

Täytyy muistaa, että Einstein eli aikana, jolloin ihmisten koulutustaso on merkittävästi alhaisempi. Koulutustason myötä myös keskimääräinen älykkyys on noussut. Nykyajan ihmiset saisivat esimerkiksi 60-luvun ÄO-testeistä huomattavasti parempia tuloksia. Ero aikaan ennen sotaa on vieläkin radikaalimpi.

Einstein tosin taisi olla muutenkin taipuvainen aliarvioimaan muita ihmisiä...

• kundi32v

Täytyy muistaa, että Einstein eli aikana, jolloin ihmisten koulutustaso on merkittävästi alhaisempi. Koulutustason myötä myös keskimääräinen älykkyys on noussut. Nykyajan ihmiset saisivat esimerkiksi 60-luvun ÄO-testeistä huomattavasti parempia tuloksia. Ero aikaan ennen sotaa on vieläkin radikaalimpi.

älykkyydestä en tiedä. kuulostaa vähän epätodennäköiseltä, että 30 - 40 vuodessa olisi merkittävää muutosta älykkyydessä tapahtunut.

• varmaankin totta

että keskimääräinen älykkyystaso on noussut. Neroja silti lienee yhtä vähän tai paljon aikakaudesta riippumatta.

Aliarvioi kyllä pahasti ihmisiä tuo Einstein, ei voi muuta sanoa. Mutta sinänsä testi oli mielestäni järkevämpi ja mielenkiintoisempi tyypiltään kuin tuollaiset pilipali-testit, joita suurin osa nykyisin taitaa olla. Siinä Einsteinin testissä joutui käyttämään päättelykykyä paljon kokonaisvaltaisemmin ja muistikin joutui koetukselle. Sanalla sanoen: luovempaa.

• Asiasta.huvittunut
        kundi32v kirjoitti:

älykkyydestä en tiedä. kuulostaa vähän epätodennäköiseltä, että 30 - 40 vuodessa olisi merkittävää muutosta älykkyydessä tapahtunut.

Ovathan ihmiset nykyään jonkin verran pidempiäkin kuin 30-40 vuotta sitten. Olisiko eroa peräti reilut viisi senttiä? Miksi samanlaista kehitystä ei voisi tapahtua älykkyydessä?

Nykyaikana ihmistä rasitetaan enemmän ärsykeillä kuin 30-40 vuotta sitten. Informaatiota tulvii sisään aivan kaikkialta (netistä, TV:stä, lehdistä jne.) enemmän kuin ennen, on luonnollista, että sitä omaksutaan myös enemmän. Tämä puolestaan rasittaa enemmän ja kehittää aivoja nopeammin. Aivot kehittyvät käytössä siinä missä lihaksetkin.

• Pullopersesika

Ovathan ihmiset nykyään jonkin verran pidempiäkin kuin 30-40 vuotta sitten. Olisiko eroa peräti reilut viisi senttiä? Miksi samanlaista kehitystä ei voisi tapahtua älykkyydessä?

Nykyaikana ihmistä rasitetaan enemmän ärsykeillä kuin 30-40 vuotta sitten. Informaatiota tulvii sisään aivan kaikkialta (netistä, TV:stä, lehdistä jne.) enemmän kuin ennen, on luonnollista, että sitä omaksutaan myös enemmän. Tämä puolestaan rasittaa enemmän ja kehittää aivoja nopeammin. Aivot kehittyvät käytössä siinä missä lihaksetkin.

..teidän keskusteluanne.

Ihmisen pituuskasvu ja aivokapasiteetin käyttökyky eivät kyllä oikein korreloidu keskenään.

Jos halutaan ajatella että ihmisen suorituskyky tällaisella testillä mitattuna olisi 1-2 sukupolven aikana parantunut geneettisen evoluution seurauksena, ollaan kyllä pahasti hakoteillä.

Itse asiassa nykyaikainen geenitutkimus ei enää kiistattomasti puolla lahjakkuuden/älykkyyden eteenpäin kantautumista perinnöllisesti muutenkaan. Esimerkiksi prof. Leena Palotie on tätä näkökantaa tuonut aika mediaystävällisesti esille.

Tällöinpä palataankin esittämääsi teoriaan "ärsykkeistä". Nykyihminen on varmasti osittain monitahoisempi kuin sukulaisemme kuusikymmentäluvulta.
        Tätä siis lisääntyneiden ärsykkeiden, toisaalta kehittyneen koulutusjärjestelmän tuloksena..

Erittäin todennäköisesti edeltäjämme kuitenkin olisivat yltäneet samanlaisiin saavutuksiin kuin mekin - samankaltaisten ympäristötekijöiden vaikutuskentässä.

Näinollen jääkin johtopäätelmäksi "älykkyyden" olevan pitkälti oppimisen kautta saavutettu - ja siis kehitettävissä oleva ominaisuus.

Tiede on suuri ja raskas laiva, joten jähmettyneiden asenteiden muuttaminen tulee kestämään vuosikymmeniä. Mutta se pyörii sittenkin.

• Asiasta.huvittunut
        Pullopersesika kirjoitti:

..teidän keskusteluanne.

Ihmisen pituuskasvu ja aivokapasiteetin käyttökyky eivät kyllä oikein korreloidu keskenään.

Jos halutaan ajatella että ihmisen suorituskyky tällaisella testillä mitattuna olisi 1-2 sukupolven aikana parantunut geneettisen evoluution seurauksena, ollaan kyllä pahasti hakoteillä.

Itse asiassa nykyaikainen geenitutkimus ei enää kiistattomasti puolla lahjakkuuden/älykkyyden eteenpäin kantautumista perinnöllisesti muutenkaan. Esimerkiksi prof. Leena Palotie on tätä näkökantaa tuonut aika mediaystävällisesti esille.

Tällöinpä palataankin esittämääsi teoriaan "ärsykkeistä". Nykyihminen on varmasti osittain monitahoisempi kuin sukulaisemme kuusikymmentäluvulta.
        Tätä siis lisääntyneiden ärsykkeiden, toisaalta kehittyneen koulutusjärjestelmän tuloksena..

Erittäin todennäköisesti edeltäjämme kuitenkin olisivat yltäneet samanlaisiin saavutuksiin kuin mekin - samankaltaisten ympäristötekijöiden vaikutuskentässä.

Näinollen jääkin johtopäätelmäksi "älykkyyden" olevan pitkälti oppimisen kautta saavutettu - ja siis kehitettävissä oleva ominaisuus.

Tiede on suuri ja raskas laiva, joten jähmettyneiden asenteiden muuttaminen tulee kestämään vuosikymmeniä. Mutta se pyörii sittenkin.

Eivät varmasti korreloi pituuskasvu ja älykkyys, mutta niitä voi verrata keskenään. Kumpikin näet johtuu ympäristötekijöistä: pituuskasvu paremmasta ravinnosta ja älykkyydennousu lisääntyneistä ärsykkeistä ja parantuneesta koulutuksesta.

Käsittääkseni asiantuntijoiden kesken vallitsee jonkinlainen konsensus siitä, että ihmisen persoonallisuus ja älykkyys määräytyvät osittain geenien ja osittain ympäristötekijöiden kautta. Itse vielä lisäisin, että niitä voi kehittää, mutta ainoastaan geenien määräämissä rajoissa.

• 0 pistettä

..teidän keskusteluanne.

vaiheittain ja pikkuhiljaa. Joku kehittää pidemmälle jonkun toisen ajatusta/keksintöä tai sitten kumoaa vallalla olevan teorian vallan uudella ajattelutavalla. Ilman aiempien ihmisten neronleimauksia olisi vaikeaa kehittää uutta.

Saman voi sitten soveltaa älykkyydeltään keskivertoihmisten maailmaan.

• Pullopersesika

Eivät varmasti korreloi pituuskasvu ja älykkyys, mutta niitä voi verrata keskenään. Kumpikin näet johtuu ympäristötekijöistä: pituuskasvu paremmasta ravinnosta ja älykkyydennousu lisääntyneistä ärsykkeistä ja parantuneesta koulutuksesta.

Käsittääkseni asiantuntijoiden kesken vallitsee jonkinlainen konsensus siitä, että ihmisen persoonallisuus ja älykkyys määräytyvät osittain geenien ja osittain ympäristötekijöiden kautta. Itse vielä lisäisin, että niitä voi kehittää, mutta ainoastaan geenien määräämissä rajoissa.

Kuten sanoinkin.
        Näinollen älykkyys olisikin vain voimavarojen tehokkaampaa käyttöönottoa.

Mitä konsensukseen tulee, johtuu se etupäässä varovaisuudesta - tiede tarpoo edellenkin lapsenkengissä niin geeni- ,kuin aivotutkimukenkin suhteen.
        Toivon mukaan nyt eletään kuitenkin luvattua "aivokartoituksen vuosisataa".

Minun seuraamani lähteet kylläkin ovat olleet taipuvaisia kannattamaan edellisessä viestissäni esille tuomaa linjausta.

Teoriassahan nuo mainitsemasi "geenien määräämät rajat" ovat nykyihmisen kykyihin nähden lähes rajattomat. Koko aivojen laskennallisesta tehosta käytämme vain murusen. Lisäksi verrattuna vaikkapa tietokoneeseen, omaamme vielä kyvyn luovaan ajatteluun.

Tokihan jossain kohtaa tietysti rajakin nousee vastaan, mutta siltikin kehitysvaraa on silmittömästi. Pitäisi vain osata ottaa se ulos..

No, elämme näemme, tää heppu lähtee nyt unille.

Öitä!

• 0 pistettä

Kuten sanoinkin.

Mitä konsensukseen tulee, johtuu se etupäässä varovaisuudesta - tiede tarpoo edellenkin lapsenkengissä niin geeni- ,kuin aivotutkimukenkin suhteen.

Minun seuraamani lähteet kylläkin ovat olleet taipuvaisia kannattamaan edellisessä viestissäni esille tuomaa linjausta.

Teoriassahan nuo mainitsemasi "geenien määräämät rajat" ovat nykyihmisen kykyihin nähden lähes rajattomat. Koko aivojen laskennallisesta tehosta käytämme vain murusen. Lisäksi verrattuna vaikkapa tietokoneeseen, omaamme vielä kyvyn luovaan ajatteluun.

Tokihan jossain kohtaa tietysti rajakin nousee vastaan, mutta siltikin kehitysvaraa on silmittömästi. Pitäisi vain osata ottaa se ulos..

Öitä!

"geenien määräämistä rajoista", mutta sen tiedän, että sellaista voimavaraa tai potentiaalia, mitä ihmisessä ei ole edes siemenen vertaa, ei voida sieltä esiin millään kaivaa.

Mielestäni ihmisen kyvyistä puhuttaessa liikutaan jo osittain epätieteellisellä alueella. Hengen alueella. Jokaiselle meistä on annettu lahjoja, joita voi kehittää eteenpäin parhaansa mukaan. Ei niitä voi selittää geeneillä eikä kasvatuksella tai opiskelulla. Toki kykyjä voidaan kehittää opiskelulla.

Jostain luin, että aivot käyttävät juuri sopivan määrän kapasiteetistaan ja että suurempi olisi vahingoksi niille. Ei ole tarkoituksenmukaista käyttää montaa "ohjelmaa" kerrallaan. Menee kone tukkoon.

• urosgerbiili

Kuten sanoinkin.

Öitä!

että, "aivojen laskennallisesta tehosta käytämme vain murusen"?

Tuskinpa mistään. Sinä, eikä muutkaan täällä kirjoittavat, ette sitä voine näyttää toteen vai voitteko? Todistakaa jotenkin, se olisi ihan mielenkiintonen tieto.

Huom! Vastaukseksi ei riitä, luin jostakin!

Käsittääkseni tuo muutama prosentti tarkoittaa nykyihmisen kapasiteettia käsitellä esim. numeroita verrattuna autistisen ihmisen kykyyn käsitellä numeroita. Tuo määritelmä oli tehty joskun aammoin ja kaikki luulevat, että olisi mahdollista olla autistisen lahjakas ja "normaali" yhtä aikaa, epäilen.

• Pullopersesika
        urosgerbiili kirjoitti:

että, "aivojen laskennallisesta tehosta käytämme vain murusen"?

Tuskinpa mistään. Sinä, eikä muutkaan täällä kirjoittavat, ette sitä voine näyttää toteen vai voitteko? Todistakaa jotenkin, se olisi ihan mielenkiintonen tieto.

Huom! Vastaukseksi ei riitä, luin jostakin!

Käsittääkseni tuo muutama prosentti tarkoittaa nykyihmisen kapasiteettia käsitellä esim. numeroita verrattuna autistisen ihmisen kykyyn käsitellä numeroita. Tuo määritelmä oli tehty joskun aammoin ja kaikki luulevat, että olisi mahdollista olla autistisen lahjakas ja "normaali" yhtä aikaa, epäilen.

No joo, tuo laskennallinen teho on tietystikin hypoteesi siinä missä kaikki muutkin. Enpä siihen osanne kattavaa vastausta tarjota, kun todennäköisesti tällä pallolla ei kukaan muukaan siihen kykene.
        Näitä hypoteesejä tehdään kuitenkin jatkuvasti, eri mittaperusteita käyttäen.

Ei aivojen toimintaa tai ihmisen ajattelu/muistitapahtumaa sinällään voi suoraan verrata vaikkapa tietokoneen prosessoritehoon, tyyliin: "tietty määrä laskusuorituksia ajassa se ja se".

Aivojen informaationkäsittely on kokonaisuutena paljon monimutkaisempi tapahtuma. Kognitiivinen oppiminen ja kyky luovuuteen käsittelevät tietoa ja kokemuksia muutenkin kuin pelkkinä ykkösinä ja nollina. Ajatteluun ja tiedonkäsittelyyn osallistuu samanaikaisesti useita aivokuoren eri osia yhteensulautuvasti. Liitetään yhteen koettua ja nykyhetkeä. Faktaa ja emotioita. Mitä ne sitten lienevätkin.
        Kiistämättä on myös olemassa tekijöitä joita ei vielä tunneta.

Kapasiteetista joitakin viitteitä antanee kuitenkin aivosolujen ja niiden välisten synapsien käsittämätön lukumäärä. Lisäksi ne mahdollisesti kykenevät toimimaan moniraitaisesti. Toisaalta on taas mahdollista että erittäinkin tehokkaissa suorituksissa käytetään näistä yhteyksistä väin häviävän pientä osaa..
        Tämä puolestaan puhuu jälleen sen puolesta , että juurikaan mitään emme vielä tiedä. Voimme vain olettaa että resursseiltaan niin tehokkaassa kojeessa on vielä pelivaraa melkoisesti.

Harvinaislaatuisia kykyjä omaavia (meihin tavallisiin tallaajiin verrattuna) löytyy kyllä muistakin kuin autisteista. Otetaan esimerkiksi shakinpelaajat tai "muisti-ihmeet". Nämä taidot on saavutettu harjoittelun tuloksena.

HUom!
        Jos kaipaat lähdetiedostoja, etsi niitä netistä tai kirjastosta.
        En ainakaan itse viitsi sulle alkaa linkkejä kaivelemaan aiheesta, josta googlailemalla tod.näk. löydät tuhansia sivuja parissa minuutissa.
        Tiedepalstoilta puolestaan löytyy hyvinkin adekvaattia keskusteluseuraa jos aihe kovasti kiinnostaa..

• urosgerbiili

No joo, tuo laskennallinen teho on tietystikin hypoteesi siinä missä kaikki muutkin. Enpä siihen osanne kattavaa vastausta tarjota, kun todennäköisesti tällä pallolla ei kukaan muukaan siihen kykene.

Ei aivojen toimintaa tai ihmisen ajattelu/muistitapahtumaa sinällään voi suoraan verrata vaikkapa tietokoneen prosessoritehoon, tyyliin: "tietty määrä laskusuorituksia ajassa se ja se".

Aivojen informaationkäsittely on kokonaisuutena paljon monimutkaisempi tapahtuma. Kognitiivinen oppiminen ja kyky luovuuteen käsittelevät tietoa ja kokemuksia muutenkin kuin pelkkinä ykkösinä ja nollina. Ajatteluun ja tiedonkäsittelyyn osallistuu samanaikaisesti useita aivokuoren eri osia yhteensulautuvasti. Liitetään yhteen koettua ja nykyhetkeä. Faktaa ja emotioita. Mitä ne sitten lienevätkin.

Kapasiteetista joitakin viitteitä antanee kuitenkin aivosolujen ja niiden välisten synapsien käsittämätön lukumäärä. Lisäksi ne mahdollisesti kykenevät toimimaan moniraitaisesti. Toisaalta on taas mahdollista että erittäinkin tehokkaissa suorituksissa käytetään näistä yhteyksistä väin häviävän pientä osaa..
        Tämä puolestaan puhuu jälleen sen puolesta , että juurikaan mitään emme vielä tiedä. Voimme vain olettaa että resursseiltaan niin tehokkaassa kojeessa on vielä pelivaraa melkoisesti.

Harvinaislaatuisia kykyjä omaavia (meihin tavallisiin tallaajiin verrattuna) löytyy kyllä muistakin kuin autisteista. Otetaan esimerkiksi shakinpelaajat tai "muisti-ihmeet". Nämä taidot on saavutettu harjoittelun tuloksena.

HUom!
        En ainakaan itse viitsi sulle alkaa linkkejä kaivelemaan aiheesta, josta googlailemalla tod.näk. löydät tuhansia sivuja parissa minuutissa.
        Tiedepalstoilta puolestaan löytyy hyvinkin adekvaattia keskusteluseuraa jos aihe kovasti kiinnostaa..

ja sopivasti ohjeistava selkeä näkemys asiasta, olet selkeästi oikeilla jäljillä, ellet ole perehtynyt enemmänkin ko. aiheeseen. Itse en ole aiheeseen perehtynyt, vielä.

Eipä tuosta voi eri mieltä olla, aika järkeenkäypää tekstiä. En sitä muuten olisi kysynytkään, ellei näkemykseni olisi aika saman suuntainen. Kiitos kuitenkin ohjeistuksesta!

• lienee

HUom!

melkoinen, mutta tuo laskennallinen teho mietityttää. Miten sitä saisi nostettua ja olisiko se loppujen lopuksi sittenkään ihmiselle eduksi? Jotain hermoratoja pitäisi kai sähköisesti ärsyttää, jotta viriäis enempi toimintaa aivoihin. Siinä vois ihminen mennä aika pahaan kuntoon...
        Vai olisiko se jotain sellaista nlp:n tyyppistä aivojen uudelleenohjelmointia?

• Noh, mitähän tuohonkin oikein sanoisi......suhteellisen normaali tulos verrattuna aikaisempiin "pällitesteihin".

• urosgerbiili

Nyt tuli "vain" 121, aikaisemmin 126 - > 130 ehkäpä se vireystila vaikuttaa?

Tyypillisiä tämän testin korkeita numeroita vetäneiden viisaiden juttuja tuossa yllä. Ihmetellään testin helppoutta, epäillään kalibrointeja sun muuta... Omasta puolesta sanoisin, ettei ole syytä epäillä ollenkaan testin hyvää suuntaa antavaa kuvaa!

Omien kokemusten mukaan hyvin usein mensaa hipovat älyköt tekevät yllättävän yksinkertaista työtä tai jos ovat jollakin tavalla päättävässä asemassa niin eivät saa päätettyä yksinkertaistakaan asiaa vaan ryhtyvät niistä sitten inttämään ja puolustamaan omia näkemyksiään. Merkkejä tästä nähtävissä tässäkin keskustelussa.

Usein myös näyttää siltä, että tämänkaltaisissa testeissä pärjänneet ihmiset ovat muilla elämän alueilla hieman hukassa. Tästä ei tarvitse provosoitua, tämä on vain minun näkemykseni asiasta, sinä saat olla omaa mieltäsi.

En tuputa omaa näkemystäni elämää suurempana totuutena vaan otan vastaan muitakin näkemyksiä, vaikka pitäisin omaa näkemystäni täysin oikeana. Tähän on erittäin usein näillä mensalaisilla pakko vastata ja etsiä piilomerkityksiä sen oman (vääränkin) näkemyksen tueksi. Tämä on usein mielenkiintoista seurattavaa.

Muistan hyvin yhden testaustilanteen, siinä virisi keskustelua tuloksista. Kaikki yli 120 saaneet uskalsivat kommentoida omaa suoritustaan, muut eivät hiiskuneet mitään! Varsinkin henkilöt joille tiesin testin olevan todellakin vaikea. Katselivat pää alaspäin paperia ja olivat hiljaa, niin hiljaa...

Sen tähden ei ole niitä "huonoja tuloksia" kuin yrmiöllä, oli kuitenkin pokkaa ilmoittaa omat pisteensä rehellisesti. Yleisesti kuvitellaan, että pisteillä 100 ollaan jotenkin hoidokin asemassa. Laittakaa tänne tuloksia tekin jotka olette saaneet alle 100, jos joku niitä haukkuu, niin ei ole kovin älykäs ihmisenä!

Itse pidän älykkäinä niitä jotka ovat laaja-alaisesti fiksuja, näillä on se elämä usein paljon helpompaa.

Niin ja teille, jotka veditte korkeat pisteet ja ette pitäneet testiä luotettavana, sanoisin testin olevan varmasti hyvinkin oikeassa, mutta teidän lahjanne käsitellä tuloksia eivät ole kovin korkealla.

• Asiasta.huvittunut

Jos haluat luoda keskustelua - mitä ilmeisesti haluat, monologeista tykkäävä henkilö kirjoittaisi blogiin eikä keskustelupalstalle - ei ehkä kannata jo valmiiksi leimata kaikkia viestiin mahdollisesti vastaavia inttäjiksi tms.

Eikö ihminen, joka puolustaa omia näkemyksiin, ole jo päätöksensä tehnyt? Vai omaa päättämättömyyttäänkö älyköt monesti käyvät päättäväisesti puolustamaan?

• Orange

Asia on juuri näin niinkuin Urosgerbiili osuvasti kirjoitti.
      Oma pistemääräni oli vaivaiset 120. Se on kyllä herttaisen yhdentekevää vaikka tulos olisi ollut 15 - jokatapauksessa se ei vaikuta elämääni millään tavoin (palkkapussiin vielä vähemmän).

Sitä kyllä ihmettelen että miten melkein kaikki mensan jäsenet sattuvatkin olemaan juuri täällä...? Ja että onko tuo neroutta hipova älykkyys verrannollinen esim. palkkaan? Onko korkea äly yhtä kuin hyvinpalkattu työ?
      Onalta kohdalta voin sanoa että otan mieluummin kuukausittaisen kymppitonnin kouraan ja älyä vähän vähemmään kuin päinvastoin.

Mutta iloitkaa te jotka totesitette olevanne älykköjä! Toivotamme onnea ja vaikutusvaltaa.

• kultapieni hikeenny :-) Ei tota testiä kannata ottaa kovin tosissaan,liian suppea kysymysmäärä yhdistettynä liian löysään aikarajaan antaa ehkä pikkasen todellisuutta parempia tuloksia.Eikä kannata unohtaa myöskään sitä faktaa että netin gallupeissa ihmisten keskiansiot huitelevat yleensä siellä 5000 euron hujakoilla (ja naisillä on netissä keskimäärin monesti jopa miehiä suuremmat tulot) ja keskiverto kikkelikin hipoo netin miehillä 20 senttiä :-)

Sitäpaitsi mun silmissä älykäs ihminen on sopiva yhdistelmä loogista ajattelukykyä,matemaattista ajattelukykyä,verbaalista lahjakkuutta,kielitaitoa ja omaa helvetin vahvan yleistiedon asiasta kuin asiasta ja tää testi kartoitti vain yhtä älykkyyden / fiksuuden osa-aluetta.

Ei ollu vaikea arvata että täällä pätejien ja vitun fiksua joka asiassa esittävien tyyppien luvatussa tyyssijassa tällainen testi on kuin tökkäis kepillä kusiaispesään :-)

• Orange
        yrmio kirjoitti:

kultapieni hikeenny :-) Ei tota testiä kannata ottaa kovin tosissaan,liian suppea kysymysmäärä yhdistettynä liian löysään aikarajaan antaa ehkä pikkasen todellisuutta parempia tuloksia.Eikä kannata unohtaa myöskään sitä faktaa että netin gallupeissa ihmisten keskiansiot huitelevat yleensä siellä 5000 euron hujakoilla (ja naisillä on netissä keskimäärin monesti jopa miehiä suuremmat tulot) ja keskiverto kikkelikin hipoo netin miehillä 20 senttiä :-)

Sitäpaitsi mun silmissä älykäs ihminen on sopiva yhdistelmä loogista ajattelukykyä,matemaattista ajattelukykyä,verbaalista lahjakkuutta,kielitaitoa ja omaa helvetin vahvan yleistiedon asiasta kuin asiasta ja tää testi kartoitti vain yhtä älykkyyden / fiksuuden osa-aluetta.

Ei ollu vaikea arvata että täällä pätejien ja vitun fiksua joka asiassa esittävien tyyppien luvatussa tyyssijassa tällainen testi on kuin tökkäis kepillä kusiaispesään :-)

En mä hikeentynyt (vaikuttiko se siltä?)...
        Ärsyttää kyllä se että valehtelijoita tuntuu olevan enemmän kuin laki sallii. Grrr.

No anyway, totta turiset. Testi kuin testi, eipä se paljon ihmisestä kokonaisuudessaan kerro paljon mitään.

Paitsi raskaustesti :D

• Orange kirjoitti:

En mä hikeentynyt (vaikuttiko se siltä?)...
        Ärsyttää kyllä se että valehtelijoita tuntuu olevan enemmän kuin laki sallii. Grrr.

No anyway, totta turiset. Testi kuin testi, eipä se paljon ihmisestä kokonaisuudessaan kerro paljon mitään.

Paitsi raskaustesti :D

etkö sä muka usko kaikkea mitä ihmiset kirjoittelee nettiin,sähän oot kyyninen kuin kyykäärme niin sanoakseni :-) Jos maailma ja ihmiset ois oikeesti sellaisia mitä antavat ymmärtää netissä niin ihmiskunnalla ei ois huolenhäivääkään,kaikki ois vaan yhtä suurta peace,love and harmonya,pelkkää kukkaisloistoa ja taivaanrannan maalailua :-)

• Orange
        yrmio kirjoitti:

etkö sä muka usko kaikkea mitä ihmiset kirjoittelee nettiin,sähän oot kyyninen kuin kyykäärme niin sanoakseni :-) Jos maailma ja ihmiset ois oikeesti sellaisia mitä antavat ymmärtää netissä niin ihmiskunnalla ei ois huolenhäivääkään,kaikki ois vaan yhtä suurta peace,love and harmonya,pelkkää kukkaisloistoa ja taivaanrannan maalailua :-)

Mee töihis siitä höntti.

Sanoitko sä mua kyykäärmeeksi? Hmm, mä kyllä tykkään käärmeistä. Kanniskelin yhdessä paikassa mua painavampaa pythonia, että sillä oli sileä nahka ja muutenkin ihanan lutunen.
        Ei käärmeet ole kyynisiä. Nehän on fiksuja olentoja - vähän niinkuin mä :D Niin että kiitos vaan imartelusta, hah hah :P

• pahkura
        yrmio kirjoitti:

kultapieni hikeenny :-) Ei tota testiä kannata ottaa kovin tosissaan,liian suppea kysymysmäärä yhdistettynä liian löysään aikarajaan antaa ehkä pikkasen todellisuutta parempia tuloksia.Eikä kannata unohtaa myöskään sitä faktaa että netin gallupeissa ihmisten keskiansiot huitelevat yleensä siellä 5000 euron hujakoilla (ja naisillä on netissä keskimäärin monesti jopa miehiä suuremmat tulot) ja keskiverto kikkelikin hipoo netin miehillä 20 senttiä :-)

kyöni äijä olet!!

..."tyhmyys" se vasta älykästä onkis :):)

• Totuus tulee viimein ilmi

Oletkin nainen.
      Ei miehet tee tuollaisia testejä ;D

• ko siinä on kukkakuvioita :-) Naisilla tuntu olevan näitäkin vastauksia lueskellessa hieman miehiä suurempi tarve todistella muille 'fiksuuttaan' jtn. siinä mielessä oot varmaan oikeassa.Loppupeleissä naisten miehiä parempi 'itsetunto' taitaakin olla pelkkää legendaa ja väärinymmärrettyä pätemisen ja näyttämisen tarvetta :-)

• jippiayee

en olekaan mikkän turha tyttö ;)

• Ja just

hävittiin ruotsalaisille älykkyydessä. Näillä lukemilla me voitettais jo sakemannitkin...

Joko
        a) valehtelemme
        b) täällä netissä pyörii vain älyköt
        c) testi ei ole ihan pätevä
        d) aikaisemmin julkaistu tutkimus ei ole pätevä (muistaakseni ÄO keskiarvo oli n. 100 ;))

• Ja just kirjoitti:

hävittiin ruotsalaisille älykkyydessä. Näillä lukemilla me voitettais jo sakemannitkin...

Joko
        a) valehtelemme
        b) täällä netissä pyörii vain älyköt
        c) testi ei ole ihan pätevä
        d) aikaisemmin julkaistu tutkimus ei ole pätevä (muistaakseni ÄO keskiarvo oli n. 100 ;))

voin sanoa käsi sydämellä, että en valehdellut.

mutta

c) Testi ei ole ihan pätevä.

Se on yksinkertaisesti ihan liian helppo kahta viimeistä tehtävää lukuun ottamatta.

• Minä.Mies

Olipa homma. Välil joutu kyl iha pohtimaan. 127 oli, joten en sitte ilmeisestikkään ookkaan universumin viisain, vajoaa.

• titiros

Jäi vielä yli vartti aikaa. Ei näin kärsimätön luonne jaksa miettiä monta minuuttia jotain typeriä kuvioita.

• jeannette

128 sain. Mulla oli kyllä todellisia vaikeuksia keskittymisessä, puhuin vielä hetken puhelimessa siinä samalla... seli seli :)

Vähän kyllä ihmettelen, että jos 100 on se keskiarvo ni missä se ei-niin-fiksu puolisko on?? Yks tuttu kerran teki tän, ja sai 90...onko täällä kukaan saanu alle 100 :) (en oo lukenu ihan kaikkia vastauksia)

Ei toi testi kyllä mitään mensan testien tasoa ole. Ainaki tämän otannan perusteella suomi24:lla parveilee oikeita älykköjä :D

• ...

148. Mutta en minä muista mitä keskihajonta tarkoittaa, tai miksi tuossa on optio eri vaihtoehdoille siinä.

Suhtaudun aina epäilevästi näihin nettitesteihin, olettaen että niissä aina annetaan kymmenen tai parikymmentä pistettä plussaa, ettei kenellekään tule paha mieli.

Mutta sentään tuo jatkaa normaalia linjaa, eli aina saa 130-140 pistettä.

• Riippu-maton tarkakilija

Tämä kommentti saattaa herättää vilkastakin keskustelua, joten todetaan ihan alkuun fakta:

Yrmion aloittama keskustelu ja haaste testata "älykkyys" Tieteen kuvaleheden testillä keräsi rekisteröityneet nimimerkit kuin kärpäset hunajakipolle.

Siinäpä faktaosasto. Sitten spekulointipuoli: miksi?

Kieltämättä minullekaan (kuten ilmeisesti Asiasta.huvittunutta kiusanneelle "pölöhö"llekään) ei tullut yllätyksenä että tietyt nimimerkit ilmaantuivat tänne tietynlaisin kommentein. Ei todellakaan voi välttyä fiilikseltä, että reksiteröityneellä nimimerkillä kirjoittavilla, erityisesti eräillä heistä, on ikäänkuin suuri tarve päteä ja olla oikeassa. Ennenkuin kuitenkaan kiskaisette niitä herneitä sieraimiin, korostaisin että puhun syntyneestä fiiliksesta. En väitä että niin olisi.

Tietenkin on ymmärrettävää, että kun kirjoittaa aina samalla ja rekisteröidyllä nimimerkillä, jonka taustalla on profiilissa jotakin tietoa henkilöstä (tosin yleensä mitättömän niukasti), syntyy tietty tarve varjella antamaansa kuvaa. Eräänlaista yhteisöllisyyttä. Sehän on tietenkin myös erittäin positiivinen asia. Sillä tavalla keskustelu säilyy pääsääntöisesti asiallisena ja ylilyönnit vähenevät. Toisaalta se on myös aika köyhdyttävää ja usein myös tylsää. Sellaista "jäykkäniskaista".

Omakin havaintoni on se, että rekisteröityneet nimimerkit tulevat useimmiten keskusteluketjuihin mukaan melko "kypsässä" vaiheessa, ikäänkuin halutakseen antaa ylhäältä viimeisen viisauden. Niin ei tietenkään välttämättä ole ,siksi sanoinkin "ikäänkuin halutakseen". Puhun siis edelleenkin vaikutelmista ja edelleenkään en väitä, että juuri niin olisi. Veikkaan, että tämä seikka liittyy enemmänkin juuri tuohon edellisessä kappaleessa mainitsemaani "maineen suojelun" tarpeeseen.

Mutta miksi niin moni nimimerkki innostui tästä älykkyysaiheesta, ja tuntuu että lähes poikkeuksetta kaikila oli tarve todistella kirkkaasti yli sadan (jonkinlaisen kansan keskiarvon) yli pääsyään? Minusta se on aika huvittavaa! Hiukan lapsellista, etten sanoisi. :) Eikö olekin?

Mistä tämä ilmiö (tai nämä ilmiöt)johtuu? Olisiko jollakulla tarjota tähän pohdintaan aivan erilaisia näkökulmia? Tietenkin tein tässä kirjoituksessa monia yleistyksiä enkä edes lukenut jokaista kirjoitusta ketjussa, mutta silti pyytäisin ettette takertuisi toisarvoisiin yksityiskohtiin. Kiitos! :)

• jökötilöpöti

täällä netissä sitten keskustellaan jos ei omaa älykkyysosamääräänsä saa julkisesti tuoda esiin?

Lopetetaan nämä keskustelut, kun täällä kukaan ei osaa näköjään keskustella vaan ainoastaan päteä.

Tässä keskustelussa nyt vaan keskustelun avaaja kehoitti tuomaan rehellisesti oman ÄO:nsa esille.

• Riippu-maton tarkastelija
        jökötilöpöti kirjoitti:

täällä netissä sitten keskustellaan jos ei omaa älykkyysosamääräänsä saa julkisesti tuoda esiin?

Lopetetaan nämä keskustelut, kun täällä kukaan ei osaa näköjään keskustella vaan ainoastaan päteä.

Tässä keskustelussa nyt vaan keskustelun avaaja kehoitti tuomaan rehellisesti oman ÄO:nsa esille.

Eihän tässä nyt kukaan kiellä mitään! Toki saa jutella mistä haluaa, kaikin mokomin. :) Tämän älykkyystesti-aiheen suosio vain hiukan häkellytti mua, samoin kuin rekisteröityneiden nimimerkkien silmiinpistävän suuri kiinnostuneisuus aiheesta.

Ovatko rekisteröityneet jollakin tavalla valikoitunutta joukkoa (muunkin kuin korkean älynsä osalta ;)) vai selittävätkö jotkut muut seikat tätä selvää ilmiötä? Mitä itse arvelet? Itselläni tulee mieleen tällainen tietty "elitismipaine", joka panee tämän vähäisen rekisteröityneiden joukon liikkeelle todistelemaan jonkinlaista "kompetenssiaan" omassa vertaisryhmässään. Tuskinpa he nyt vaan sattumalta ovat kaikki tavanomaista egoistisempia ja siksi kiinnostuvat heti aiheesta, jossa saa tuoda omaa persoonallisuuttaan koskevia "tunnuslukuja" esiin muiden ihailtavaksi. Eli lempipuheenaihe olisi *minä* sen sijaan että erilaiset itsen ulkopuoliset asiat ja tapahtumat. Vai mitä?

• Tesooja

Tiedä sitten tuota, joillakin on vaan munaa sanoa asiansa rekisteröidyllä nimimerkillä, kun taas toisilla ei. Se että kysymykseen on vastattu paljon, johtuu siitä, että tuo testi on mukavampaa ajanvietettä kuin monet muut kysymykset täällä.

Itsekin omaan rekisteröidyn nimimerkin, mutta en käyttänyt sitä, juuri sinunlaisten takia. Ja eikös se ole ihan luonnollista innostua, jos saa paremmat pisteet kuin mitä odotti.

Hus, siitä kyttäämästä ja laita seuraavaan pohdintaan asiaa hieman vähemmän. :P

• Nimetön
        Tesooja kirjoitti:

Tiedä sitten tuota, joillakin on vaan munaa sanoa asiansa rekisteröidyllä nimimerkillä, kun taas toisilla ei. Se että kysymykseen on vastattu paljon, johtuu siitä, että tuo testi on mukavampaa ajanvietettä kuin monet muut kysymykset täällä.

Itsekin omaan rekisteröidyn nimimerkin, mutta en käyttänyt sitä, juuri sinunlaisten takia. Ja eikös se ole ihan luonnollista innostua, jos saa paremmat pisteet kuin mitä odotti.

Hus, siitä kyttäämästä ja laita seuraavaan pohdintaan asiaa hieman vähemmän. :P

Tuokin meni ihan ohi aiheen, josta halusin herättää kesksutelua. Taisin sittenkin yliarvoida tän jengin älynlahjat... vai olenko nyt tekemässä hätäisen johtopäätöksen? ;)

• Asiasta.huvittunut

Tämä ketju keräsi normaalia enemmän vastaajia, koska aihe on oikeasti mielenkiintoinen. Jokainen ihminen on kiinnostunut suoritustasostaan verrattuna muihin ihmisiin, oli se suoritus sitten mikä tahansa. Monet vakkarikirjoittajat ovat lukeneet palstaa jo kauan ja nähneet kymmeniä kertoja samat otsikot (esim. blondi vai brunetti?). Nuo aiheet eivät yksinkertaisesti enää jaksa kiinnostaa, tämä kiinnostaa.

Mun kohdalla fiiliksesi pätemisestä ainakin osui ihan oikeaan. Päteminen ja oikeassaoleminen ovat mun kantavia luonteenpiirteitä myös ihan audiovisuaalisessa kanssakäymisessä.

Negatiivisia ajatuksiasi yhteisöllisyydestä en ymmärrä laisinkaan. Itseäni ainakin kiinnostaa persoonat ja nimenomaan persoonien mielipiteet asioista. Enkä kyllä tajua, miten persoonat mielestäsi köyhdyttävät palstaa tai keskustelua. Päinvastoin! Lisäksi kun henkilön mielipiteen voi suhteuttaa aikaisempiin kirjoituksiin, ymmärtää paremmin taustoja, joille mielipide pohjautuu.

Se, että kaksi täysin anonyymia nimimerkkiä haistattelevat ja haukkuvat toisiaan keskustelupalstalla, on huvittavaa ja lapsellista. Omasta älykkyydestään kiinnostuneisuus ja siitä keskusteleminen ei ole.

• Tesooja
        Nimetön kirjoitti:

Tuokin meni ihan ohi aiheen, josta halusin herättää kesksutelua. Taisin sittenkin yliarvoida tän jengin älynlahjat... vai olenko nyt tekemässä hätäisen johtopäätöksen? ;)

Tee kokonaan uusi avaus ja yritä selittää asia lyhemmin, ytimekkäämmin ja selvemmin. :P Laskeskelin äkäseen, että rekisteröityjen ja vakio nimimerkkien keskimääräinen älykkyys olisi 134 ja Matti ja Maija meikäläisten 133 (laskuista poistettu Sepen arpominen ja se joka ilmoitti 0). Eli tässä keskustelussa vakkarit ja rekisteröimättömät eivät ole käyttäytyneet toisistaan poikkeavasti. Tosin täysin rekisteröityjen keskimääräinen älykkyys näytti olevan 136, mutta, mutta.

Veikkaan että sun päätelmät menee muiltakin osin pieleen. ;)

• Minä sain

124 :)

Olisinpa jaksanut sen 40 min.

• kati

133 täällä ensi yrittämällä. Testi oli ihan liian pitkä ei jaksanut keskittyä viimeisiin tehtäviin...

• aico

Noh, ehkä mä voisin uskaltaa sinne mensan virallisiin testeihin..
      Katselin et tampereella on testipäivä 24.4. Sinne siis :)

• Stella

ja ehdin käydä välillä huojennuslaitoksessakin.
      Mutta eihän tuo näköjään vielä mensan luokkaa ole. Luulen kyllä, että noita testejä kun tekisi enemmänkin, niin "älykkyys" kehittyisi huimasti.

Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      55
      3972
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      18
      2601
    3. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      138
      2563
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      15
      1993
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      16
      1466
    6. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1347
    7. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      106
      1344
    8. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      154
      1057
    9. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      93
      1037
    10. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      21
      998
    Aihe