Goottilaisuudesta...

Tietämätön

Eli mitä kaikkea goottilaisuuteen kuuluu, muuta kuin kaikenlainen "synkistely", kuolemaan liittyvien asioiden "ihannointi" ja vampyyrit yms?

Lähinnä tahtoisin tietää goottilaisuuden taustalla olevista periaatteista.

Saatananpalvontaan ei ilmeisesti ole suoraa yhteyttä, mutta suurin osa gooteista ateisteja???

10

1178

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Calantha

Mitenkäs tämä luonnonuskontoihin liittyy? Goottilaisuushan on tyylisuunta. :)

• Pihlaja

Pakollinen alku-urputus: Miten TÄMÄ nyt sitten liittyy luonnonuskontoihin? ;)

Et luultavasti tarkoita goottilaista arkkitehtuuri- etkä kirjallisuustyylisuuntaa, vaan alakulttuuria. Siispä: Goottilaisuuteen musiikillisena ja tyylillisenä ilmiönä ei liity erityisesti mikään uskonto tai elämänkatsomus. Ei siis voida sanoa, että "suurin osa gooteista" olisi maailmankatsomukseltaan sitä tai tätä. Saatananpalvonnalla ja goottilaisuudella ei ole suoraa eikä epäsuoraa yhteyttä sen enempää kuin vaikkapa lainelautailulla ja saatananpalvonnalla. Joku yksittäinen gootti jossain päin maailmaa voi tietysti olla satiininpalvaaja, mutta niin voi olla joku yksittäinen surffaajakin. :)

"Kuolemaan liittyvien asioiden ihannointi" kuulostaa hieman oudolta. Kysehän ei ole kuoleman palvonnasta eikä siinä rypemisestä - useimmat gootit osaavat taatusti nauttia elämästä, menepä katsomaan jossain klubilla sydämensä kyllyydestä bailaavia kreppitukkia - vaan sen hyväksymisestä siinä, missä muu yhteiskunta yrittää sulkea siltä silmänsä ja leikkiä, että sitä ei ole. Vertailukohteeksi vaikkapa viktoriaaniset aurinkokellot, joissa luki sellaisia mietelauseita kuin "Aikasi kuluu" tai "Memento mori". Kuoleman palvontaako? Ei, vaan kehoitus ottaa elämästä kaikki irti nyt, kun sitä on vielä jäljellä.

Mielenkiintoinen ja asiallinen sivusto siitä, mitä goottilaisuus on ja mitä se ei ole, löytyy osoitteesta http://www.whitefantom.com/goth/ . Suosittelen.

• maagikko

Kipaise kirjastoon tai isompaan lehtipisteeseen ja kysy viimeisin( en muista numeroa)MINÄ OLEN lehteä.
        siinä on mielenkiintoinen aihe.Ja miksi et etsisi muutakin kirjastosta.

• Ihminen
        maagikko kirjoitti:

Kipaise kirjastoon tai isompaan lehtipisteeseen ja kysy viimeisin( en muista numeroa)MINÄ OLEN lehteä.
        siinä on mielenkiintoinen aihe.Ja miksi et etsisi muutakin kirjastosta.

Ainoastaan Jumalalla on oikeus sanoa "Minä olen"!!!
        Miksi lukea varhaisen "kristillisen" harhaopin gnostilaisuuden perillisen New Age hömpöttäjien roskaa =(

• maagikko.
        Ihminen kirjoitti:

Ainoastaan Jumalalla on oikeus sanoa "Minä olen"!!!
        Miksi lukea varhaisen "kristillisen" harhaopin gnostilaisuuden perillisen New Age hömpöttäjien roskaa =(

Lue ensin tuomitse sitten.
        minä olen alkaa moni ihmisten lause,joten eiköhän meillä kaikilla ole oikeus sanoa niin sillä kuvakseen hän meidät loi.
        kuulemma

• A. Gnostic

... germaanisia heimoja. Kansainvaellusten aikaan heiluivat pitkin ja poikin eurooppaa. Lue historiaa jos haluat tietää lisää.

• Ger.

Aivan, gootit olivat itägermaaninen kansa joille me suomalaisetkin olemme osittain sukua ja kielestämme löytyy gootinkielen sanoja!

Ko. goottilaisuus ei kuitenkaan liity heihin, vaan gotiikasta nimen ottaneeseen alakulttuuriin jossa pukeudutaan noin suurinpiirtein 1700-luvun vaatteisiin (ei siis oikean gotiikan joka oli keskiaikaa) ja juhlitaan jossain mieluiten linnamaisessa paikassa! Asiaan kuuluu ainoina aatteina juhliminen ja kuoleman halveksunta!

• Varjokansan haltia
        Ger. kirjoitti:

Aivan, gootit olivat itägermaaninen kansa joille me suomalaisetkin olemme osittain sukua ja kielestämme löytyy gootinkielen sanoja!

Ko. goottilaisuus ei kuitenkaan liity heihin, vaan gotiikasta nimen ottaneeseen alakulttuuriin jossa pukeudutaan noin suurinpiirtein 1700-luvun vaatteisiin (ei siis oikean gotiikan joka oli keskiaikaa) ja juhlitaan jossain mieluiten linnamaisessa paikassa! Asiaan kuuluu ainoina aatteina juhliminen ja kuoleman halveksunta!

Niin siis goottit ovat alunperin olleet muinainen vaeltaja kansa joskus kauan sitten.
        Sitten siihen on yhdistetty mm. tumman tyylikkyyden, vampyyreiden ja kuoleman ihannoinnit jne.
        nyky gootit pukeutuvat pukuihin joissa on leveä helma ja pitkät hihat. Korkeisiin saappaisiin jne.. Jos esimerkkejä haluat niin katso altavistan/googlen hausta kuvina sana gootit.

• Pihlaja
        Varjokansan haltia kirjoitti:

Niin siis goottit ovat alunperin olleet muinainen vaeltaja kansa joskus kauan sitten.
        Sitten siihen on yhdistetty mm. tumman tyylikkyyden, vampyyreiden ja kuoleman ihannoinnit jne.
        nyky gootit pukeutuvat pukuihin joissa on leveä helma ja pitkät hihat. Korkeisiin saappaisiin jne.. Jos esimerkkejä haluat niin katso altavistan/googlen hausta kuvina sana gootit.

>>nyky gootit pukeutuvat pukuihin joissa on leveä helma ja pitkät hihat. Korkeisiin saappaisiin jne..

• göran

Gottlannista, Ruotsille nykyisin kuuluvalta saarelta ja sen lähialueilta kotoisin.

Gottlandhan tarkoittaa goottien maata.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      6
      4155
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      95
      2293
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      61
      989
    4. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      37
      853
    5. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      844
    6. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      186
      840
    7. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      34
      821
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      775
    9. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      772
    10. 35
      764
    Aihe