Biologiaa opiskelemaan?

wrwgsdv

moi!
olen päättänyt pyrkiä lukemaan bilogiaa helsinkiin nyt tämän kevään biologian yhteishaussa! Muita samanlinjan löytäneitä?oletteko jo alkaneet valmentautua pääsykokeisiin? Luetteko uusinta WSOY:n biologian kirjasarjaa,eli Bios:ta? itse en ajatellut,mutta otavan ja wsoy:n muita kirjoja kyllä..

23

2995

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiallinen_tuntija

Biologialle on noin 40 hakijaa per paikka, eli kovan urakan edessä olet.

Älä koskekaan muihin kirjasarjoihin kuin "Biologia" (eli se jonka eka osa on perhoskantinen). Se on laajin, kattavin ja vaativin ja tietääkseni ainoa, joka riittää biologian pääsykokeessa pärjäämiseen. Monessa lukiossa sitä käytetään nimenomaan siksi että se antaa parhaan pohjan kaikista sarjoista.

• mulle että

Jos biologian sisäänpääsyprossa on muka jotain yli 2, niin miksei me muut tunneta bilsaa "tosi vaikee päästä lukemaan" -aineena? Vai onko multa tosiaan menny jotain näin pahasti ohi.

• WRT
        mulle että kirjoitti:

Jos biologian sisäänpääsyprossa on muka jotain yli 2, niin miksei me muut tunneta bilsaa "tosi vaikee päästä lukemaan" -aineena? Vai onko multa tosiaan menny jotain näin pahasti ohi.

Koska harva viitsii katsoa tilastoja. Pyrkijät levittelevä vaan "varmoja" tietoja jostain kauppiksen, oikiksen tai lääkiksen sisäänpääsymääristä. Kannattaa ottaa huomioon että nimenomaaan noihin kolmeen pyrkii paljon kaikenmaailman haihattelijoita jotka kohottavat pyrkijämääriä. Toki etenkin lääketieteelliseen on vaikea päästä, mutta ei suinkaan normaalijärkiselle mahdotonta.

Esimerkkinä Helsinkiin biologiaan oli 2005 691 hakijaa, 82 pääsi sisälle. Muut tässä samalla. Muiden yliopistojen sisäänpääsytiedot löytyvät helposti muiden yliopistojen sivustoilta.

http://www.helsinki.fi/opiskelijaksi/materiaalit/05hyvaksytyt.pdf

• asiallinen_tuntija
        mulle että kirjoitti:

Suuren suosion takia on itse asiassa laadittukin koko yhteishaku yliopistojen kesken juuri biologialle.

Ellei tietäisi paremmin niin ei todella tulisi välttämättä mieleen että biologia olisi jotenkin hankala.

Katso vaikka tätä:
        Tuossa pääsi sisään aika mones loppujen lopuksi; toista on tilanne Turussa:
        http://www.utu.fi/opiskelu/tilastot/hakijat/hakijat2005_paavalinnat.pdf

Eli eipä todellakaan ole helppoa.

• nimenomaan
        WRT kirjoitti:

Koska harva viitsii katsoa tilastoja. Pyrkijät levittelevä vaan "varmoja" tietoja jostain kauppiksen, oikiksen tai lääkiksen sisäänpääsymääristä. Kannattaa ottaa huomioon että nimenomaaan noihin kolmeen pyrkii paljon kaikenmaailman haihattelijoita jotka kohottavat pyrkijämääriä. Toki etenkin lääketieteelliseen on vaikea päästä, mutta ei suinkaan normaalijärkiselle mahdotonta.

Esimerkkinä Helsinkiin biologiaan oli 2005 691 hakijaa, 82 pääsi sisälle. Muut tässä samalla. Muiden yliopistojen sisäänpääsytiedot löytyvät helposti muiden yliopistojen sivustoilta.

Että ei se prosentti sitten ollutkaan asiallisen_tuntijan n.2% vaan yi 8%, joka taas on jo monessa paikassa tilanne.

• ncgncnv
        WRT kirjoitti:

No olipa ihmeellinen tilasto tosiaan. Oli peräti viidenneksi vaikein tdk päästä Helsingin yliopistossa. Eikä ollu prosentit kyllä edes siellä kahdeksassa.

oikis
        lääkis
        käyt.tiet.
        valtsika
        biotiet.

• joopa joo

Pikku hiljaa alkaa tuntua siltä, että kannattaako mun hakea ollenkaan biologiaa lukemaan, kun se on niin vaikeeta. Ei pääse lukemaan, enkä tiedä onko motivaatiotakaan. Tykkään kyllä tutkia vähän kaikenlaista, mutta se ei varmaan vastaa oikeeta biologin työtä?

Tykkäisin vaan tehdä jotain kalojen kanssa, sammalet kiinnostavat myös ja vesistöt, mutta mahtaakos sitä keskivertotaitoinen opiskelija päästä edes opiskelemaan... :(

• asiallinen_tuntija

Kyllä ne ovat ihan samanlaisia normaaleja suomalaisia jotka sinne hakevat ja PÄÄSEVÄT, eli yrittämään vaan. Et ainakaan voi päästä jos et edes hae! Ihan varmasti saman tuskailun kanssa painivat muutkin hakijat. Todelliset sisäänpääsijät haaveilijoista erottaa vain uskallus todella mennä sinne pääsykokeeseen, vaikka kuinka epätoivoiselta tuntuisi!

• ketjun aloittaja

joo,kyllä kannattaa hakea ehdottomasti!sisään ei voi päätä jos ei hae! :D
        mua ei kiinosta noi kasvit ja eläimet niin kauheasti,vaan perinnöllisyystiede minkä vuoksi Helsinki onkin mun 1. hakukohde

• Hippuli
        ketjun aloittaja kirjoitti:

joo,kyllä kannattaa hakea ehdottomasti!sisään ei voi päätä jos ei hae! :D
        mua ei kiinosta noi kasvit ja eläimet niin kauheasti,vaan perinnöllisyystiede minkä vuoksi Helsinki onkin mun 1. hakukohde

Mä aion pyrkiä hesaan lukemaan bilsaa tänä keväänä. Mulla on tosin sellanen tilanne, että mulla ei ole aikaa lukea pääsykokeisiin, koska luen yhen toisen yliopiston pääsykokeisiin. Jos en pääse sinne niin sitten haluaisin opiskella bilsaa. Sisäänpääsy tosin on aika vaikeaa, varsinkin kun en ajatellut lukea. Kirjotin kuitenkin keväällä bilsan ainereaalissa. Alustavasti tulossa on e/l. Onkohan mulla mahiksii päästä jos vähän kertailen ennen pääsykoetta?

• biologia 4. vuosikurssi
        Hippuli kirjoitti:

Mä aion pyrkiä hesaan lukemaan bilsaa tänä keväänä. Mulla on tosin sellanen tilanne, että mulla ei ole aikaa lukea pääsykokeisiin, koska luen yhen toisen yliopiston pääsykokeisiin. Jos en pääse sinne niin sitten haluaisin opiskella bilsaa. Sisäänpääsy tosin on aika vaikeaa, varsinkin kun en ajatellut lukea. Kirjotin kuitenkin keväällä bilsan ainereaalissa. Alustavasti tulossa on e/l. Onkohan mulla mahiksii päästä jos vähän kertailen ennen pääsykoetta?

jos vaan haluaa, ei ne niin vaikeaa ole. Itsekin pääsin 1. hakukerralla heti lukion jälkeen, oli helppo hakea kun asiat oli muistissa vielä reaalista. Tietysti luin vielä ihan pääsykoetta varten. Tsemppiä! :)

• Hippuli
        biologia 4. vuosikurssi kirjoitti:

jos vaan haluaa, ei ne niin vaikeaa ole. Itsekin pääsin 1. hakukerralla heti lukion jälkeen, oli helppo hakea kun asiat oli muistissa vielä reaalista. Tietysti luin vielä ihan pääsykoetta varten. Tsemppiä! :)

Sullahan oli sitten vielä ainereaali... vastasitko bilsaan? Mitä sait? Sori mun uteliaisuus, mutta mietin vaan, että onko sinne mahollista päästä noilla reaalin tiedoilla... en haluais jäädä ilman opiskelupaikkaa syksyllä, kun mulla ei ole mitään hinkua pitää välivuotta...

• biologia 4.vuosikurssi
        Hippuli kirjoitti:

Sullahan oli sitten vielä ainereaali... vastasitko bilsaan? Mitä sait? Sori mun uteliaisuus, mutta mietin vaan, että onko sinne mahollista päästä noilla reaalin tiedoilla... en haluais jäädä ilman opiskelupaikkaa syksyllä, kun mulla ei ole mitään hinkua pitää välivuotta...

Joo vastasin kyllä, vain 1 maantiedon kysymykseen ja loput bilsaan eli olisko se ollut sitten 1 7 kysymystä. Muuten meni hyvin mutta mantsan silloin mokasin, L:n sain, :).
        Ainakin silloin kun itse hain niin noista bilsan/mantsan reaalipisteistä sai aika paljon etua, vaikka mulla ne ei sitten loppujen lopuksi auttaneet mitään koska pääsin sisään kiintiössä, jossa katsottiin vain pääsykoemenestystä.
        Jos muutto on mahdollinen niin kannattaa hakea moniin paikkoihin eri puolille Suomea, koska muistaakseni esim. Joensuuhun pääsi 4 vuotta sitten helpommin kuin esim. Turkuun. Toki opetustarjonnassa on kanssa eroja, tulin itse Turkuun koska tällä on genetiikanlinja ja Helsinki tuntui etäiseltä. ;)!

• opiskelen toista vuotta

Kyllä biologiaa pääsee opiskelemaan, itse en tosin opiskele Helsingissä. Itse en ollut edes käynyt lukiota, vaan kauppaoppilaitoksen. Tuli sellainen olo, että se ei ole mun alaa, joten hain opiskelemaan biologiaa. Biologian asiat ei siis olleet tuttuja, muuten kuin peruskoulusta. Luin Otavan Koulun Biologia -sarjan kirjat 1-5. En saanut mitään pisteitä kauppaoppilaitoksen pohjalta, vain oikeuden hakea yliopistoon opiskelemaan. Ensimmäisellä kerralla pääsin sisään. Yliopistojen yhteisvalinnalla oli helppo hakea moneen yliopistoon. Suosittelen hakemaan ja aina voi yrittää vuoden kuluttua uudestaan, jos ei ensimmäisellä kerralla onnistu. Ja tässä on hyvää aikaa lukea pääsykokeisiin! Lukuiloa!

• Viimevuotinen
        Hippuli kirjoitti:

Kertaile sinä vaan, ulkopuolelle jäät! Viimevuonna kuvittelin samaa Laudaturin biologian juuri kirjoittaneena. Tämän takia sisäänpääsyprosentti on kin niin pieni, ihmiset luulevat, että biologiaa on helppo päästä opiskelemaan koska sinne ei ole "varsinaisia" pääsykoekirjoja.

• Lukemisen
        opiskelen toista vuotta kirjoitti:

Kyllä biologiaa pääsee opiskelemaan, itse en tosin opiskele Helsingissä. Itse en ollut edes käynyt lukiota, vaan kauppaoppilaitoksen. Tuli sellainen olo, että se ei ole mun alaa, joten hain opiskelemaan biologiaa. Biologian asiat ei siis olleet tuttuja, muuten kuin peruskoulusta. Luin Otavan Koulun Biologia -sarjan kirjat 1-5. En saanut mitään pisteitä kauppaoppilaitoksen pohjalta, vain oikeuden hakea yliopistoon opiskelemaan. Ensimmäisellä kerralla pääsin sisään. Yliopistojen yhteisvalinnalla oli helppo hakea moneen yliopistoon. Suosittelen hakemaan ja aina voi yrittää vuoden kuluttua uudestaan, jos ei ensimmäisellä kerralla onnistu. Ja tässä on hyvää aikaa lukea pääsykokeisiin! Lukuiloa!

Mutta vaikka kirjat osaisi ulkoa, ei sisään pääse, jos ei käsitä kokonaisuuksia ja pitkiä linjoja. Tänävuonna "tärppejä" kestävä kehitys ja negatiivinen takaisinkytkentä... ovat pinnalla kaikkialla.

• sdgsfgh
        Lukemisen kirjoitti:

Mutta vaikka kirjat osaisi ulkoa, ei sisään pääse, jos ei käsitä kokonaisuuksia ja pitkiä linjoja. Tänävuonna "tärppejä" kestävä kehitys ja negatiivinen takaisinkytkentä... ovat pinnalla kaikkialla.

hei mitä on negativinen takaisinkytkentä?? ei oo ainakaan missään lukion kirjoissa tuosta ollut puhetta. vain ihan geenien kytkeytymisestä. Voiko bilsan pääsykokeessa olla muuten jokin risteytystehtävä,ku eikös siellä ole vaan 5 essee-tehtävää?kuviakaan ei varmaan saa/tarvitse piirtää, vaan selittää kaikki kirjallisesti.

• vihje
        sdgsfgh kirjoitti:

hei mitä on negativinen takaisinkytkentä?? ei oo ainakaan missään lukion kirjoissa tuosta ollut puhetta. vain ihan geenien kytkeytymisestä. Voiko bilsan pääsykokeessa olla muuten jokin risteytystehtävä,ku eikös siellä ole vaan 5 essee-tehtävää?kuviakaan ei varmaan saa/tarvitse piirtää, vaan selittää kaikki kirjallisesti.

Monissa asioissa vaikuttava asia, tärkeimpinä varmaankin hormonaalinen esim. ihmisillä hypotalamus tarkkailee veressä olevaa hormonin pitoisuutta, ja kun se on riittävä, antaa viestin eteenpäin, että tuotanto on lopetettava. Sama pätee myös kasvihormoneihin, joskin jokaisella omalla tavallaan... Sitaatti ilmastonmuutoksen ko. aiheesta: "Mikäli ilmastonmuutoksen aikaansaama ilmiö, tai pikemminkin luonnollisen ilmiön muutos, vahvistaa ilmastonmuutosta, tätä kutsutaan positiiviseksi takaisinkytkentäprosessiksi. Mikäli taas tuo ilmiössä tapahtuva muutos pyrkii heikentämään ilmastonmuutosta, sitä kutsutaan negatiiviseksi takaisinkytkentäprosessiksi."

• zvzvz
        vihje kirjoitti:

Monissa asioissa vaikuttava asia, tärkeimpinä varmaankin hormonaalinen esim. ihmisillä hypotalamus tarkkailee veressä olevaa hormonin pitoisuutta, ja kun se on riittävä, antaa viestin eteenpäin, että tuotanto on lopetettava. Sama pätee myös kasvihormoneihin, joskin jokaisella omalla tavallaan... Sitaatti ilmastonmuutoksen ko. aiheesta: "Mikäli ilmastonmuutoksen aikaansaama ilmiö, tai pikemminkin luonnollisen ilmiön muutos, vahvistaa ilmastonmuutosta, tätä kutsutaan positiiviseksi takaisinkytkentäprosessiksi. Mikäli taas tuo ilmiössä tapahtuva muutos pyrkii heikentämään ilmastonmuutosta, sitä kutsutaan negatiiviseksi takaisinkytkentäprosessiksi."

nyt ymmärsinkin luultavasti mitä tarkoitit. meidän kirjoissa on käytetty esim. juuri tuosta ihmisen hormonitoimintaan liittyvästä kytkennästä nimitystä palautusperiaate...mutta samaa kai nämä molemmat termit tarkoittavat.

• Kati M.

Kysynpäs nyt vielä täältäkin, että kuinka pitkiä pääsykoekysymysten vastaukset saa korkeintaan olla? Yliopistojen sivuilta ei tietoa löytänyt, mutta olis kuitenki kiva harjotella vastaamistekniikkaa etukäteen. Kiitos jo valmiiksi:).

• dhjjdbgb

vastaustila on A4 sivulta 25 riviä..eli käytännössä 1 A4-sivu. vähän tilaa ja tunge sit siihen kaikki mahdollinen! :)

• vähän
        dhjjdbgb kirjoitti:

vastaustila on A4 sivulta 25 riviä..eli käytännössä 1 A4-sivu. vähän tilaa ja tunge sit siihen kaikki mahdollinen! :)

Vaikka kuinka kirjoittaisi pienellä, ei kaikki mahdu. saa olla melkoista kapulakieltä, että tulee kaikki tärkeä. Ei kumminkaan ranskalaisia viivoja, jokunen ja,tai,että sana väliin, niin sillä pärjää

• Kati M.
        vähän kirjoitti:

Vaikka kuinka kirjoittaisi pienellä, ei kaikki mahdu. saa olla melkoista kapulakieltä, että tulee kaikki tärkeä. Ei kumminkaan ranskalaisia viivoja, jokunen ja,tai,että sana väliin, niin sillä pärjää

Nyt ei auta muu enää ku harjotella tiivistämistä;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      198
      6888
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2036
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1688
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1390
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1228
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      50
      1098
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      100
      1064
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      7
      996
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      251
      944
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      929
    Aihe