Lasik leikkaus tehty eilen ja kaikki kunnossa. Aikaisemmissa ketjuissa kyselinkin kokemuksia joten ajattelin nyt kertoa omani.
Lähtöarvot olivat siis -4.0 molemmissa silmissä ja esitutkimus oli kaksi viikkoa sitten.
Kauaan ei tarvinnut odotushuoneessa odotella, kävin vielä pikaisesti lääkärin pakeilla joka oikeastaan vaan kysyi että onko mitää epäselvää leikkauksen suhteen. Lääkäriltä odotushuoneeseen takaisin ja 15min kuluttua ottivat minut leikkaukseen.
Pöydälle makaamaan, toiseen silmään teippiä yläluomeen ja alaluomeen, levitin paikoilleen. Lääkäri selosti koko ajan mitä tekee. Imukuppi paikoilleen, tämä vaihe ei tuntunut miltään vaikka jotkut sanovat tuntevansa pientä painetta. Leikkuri leikkaa läpän auki ja imukuppi poistetaan, lääkäri siirtää läppää ja laser käy 20 sekuntia. Laserista käy nenään pieni palaneen käry :D
Läppä paikoilleen ja levitin ja teipit pois, aikaa koko silmään menee varmaan jotain 2min. luokkaa.
Sama operaatio toiselle silmälle, vasen silmä tunsi kun läppä leikattiin auki, ei sattunut mutta tuntui. Leikkauksen jälkeen lasit silmille ja löhötuoliin tunniksi. Sitten lääkärin kautta kotiin. Läpät olivat paikoillaan ja näkö oli ajokorttinäkö jo tunnin jälkeen.
Pari tunnin päästä leikkauksesta silmissä alkoi tuntua hiekan tuntua. Olin kaikenkaikkiaan silmät kiinni n. 5tuntia leikkauksen jälkeen. Sitten illalla aloin hieman testaamaan jo silmiä. En ole rehellisesti nähnyt näin kirkkaasti varmaan koskaan, en ainakaan ikinä lasien kanssa. Ensimmäinen ilta meni kyllä aikalailla silmät kiinni ollessa, minulla ainakin hiekan tunne aika voimakas. Yö oli hankala lasien kanssa mutta sain vähän nukuttuakin.
Olen laittanut kosteutustippoja aika reilusti yli ohjeen koska kuivuutta tuntuisi olevan. Tänään laittanut tippoja 6 kertaan ja laitan varmaan vielä pari kertaa.
Näkö heittelee tänään hieman mutta on muuten ihan terävä, osa sumeudesta johtunee tipoista...
Kävin leikkauksessa siis tampereella, en ottanut mitään rauhoittavaa lääkitystä ennen leikkausta. Operaatio on todella nopea, ei yhtään kivulias eikä minusta edes kauhean epämiellyttävä. Epämiellyttävämpää on laitella noita silmätippoja. Joku mainitsi että laitteet pitävät kovaa ääntä mutta ei ainakaan tampereella, ääni ei todellakaan ole kova.
Kerron kuulumisia vielä lisää kunhan päiviä menee eteenpäin. Olen tyytyväinen operaatioon.
Zyoptix-lasik tehty
48
17773
Vastaukset
- oculus
Kiva kuulla, että kaikki meni hienosti! Niinhän moni sanoo, että hammaslääkärillä käynti on epämiellyttävämpää kuin silmien laserleikkaus...
Ohjeista ei kannata välittää kostutustippojen kanssa; lotraa vain niin paljon kuin hyvältä tuntuu. Kunhan et ihan välittömästi Oftan Dexa Chloran yhteydessä laita, ettei lääketippa laimene.
Suojalasien kanssa nukkuminen ei tosiaan ole kamalan mukavaa. Kannattaa kysyä vaikkapa apteekista kaihikilpiä, jotka teipataan ihoteipillä silmien suojaksi. Itse käytin sellaisia ekaa yötä lukuun ottamatta - niillä nukkuminen oli huomattavasti helpompaa! - anni
että kaikki on ok, odottelinkin jo että koska kykenet koneen ääreen:-). Saako Treella rauhoittavan mikäli haluaa? Tuliko verenpurkaumia silmään? Entäpä työskentely tietokoneen ääressä, koska mahdollista? Tuolla alempana oli keskustelua siitä että voi mennä useampi viikko että näkee tietokoneen tekstin kunnolla. Kauanko tuli sairaslomaa?
- m-i-k-a-7-6
Treella olisi saanut rauhoittavan halutessaan. Silmään tuli hyvin pienet purkautumat mutta ovat luomien alla piilossa eli ei haittaa. Työskentely päätteellä onnistuu mainosti, ainakin tunnin kokemuksella, hieman kyllä silmät väsyy. Ei ongelmia tämän suhteen ainakaan minulla, toistaiseksi. Sairaslomaa sain eilisen ja tämän päivän eli huomenna töihin, minulla paljon päätetyötä joten kerron huomenna miten sujui.
Näkö on kyllä todella tarkka, monitorikin on aivan tajuttoman terävä :=)
Ajoin n. tunnin kotiini tuossa äsken ja huomasin että ajaessa näkö hieman heitteli auton noepuden ollessa yli 100km/h, outo fiilis, ikäänkuin tarkentuminen kauas hankaloitui...
Olen huomannut että kun silmä kuivuu niin näkö hieman heikkenee, tipan jälkeen taas paranee. - anni
m-i-k-a-7-6 kirjoitti:
Treella olisi saanut rauhoittavan halutessaan. Silmään tuli hyvin pienet purkautumat mutta ovat luomien alla piilossa eli ei haittaa. Työskentely päätteellä onnistuu mainosti, ainakin tunnin kokemuksella, hieman kyllä silmät väsyy. Ei ongelmia tämän suhteen ainakaan minulla, toistaiseksi. Sairaslomaa sain eilisen ja tämän päivän eli huomenna töihin, minulla paljon päätetyötä joten kerron huomenna miten sujui.
Näkö on kyllä todella tarkka, monitorikin on aivan tajuttoman terävä :=)
Ajoin n. tunnin kotiini tuossa äsken ja huomasin että ajaessa näkö hieman heitteli auton noepuden ollessa yli 100km/h, outo fiilis, ikäänkuin tarkentuminen kauas hankaloitui...
Olen huomannut että kun silmä kuivuu niin näkö hieman heikkenee, tipan jälkeen taas paranee.Kiitos vastauksesta! Odottelen sitten raporttia huomisesta työskentelystä tietokoneen ääressä:-))
- ex-likinäköinen
tuosta tarkentumisesta, mullakin on vielä lähinäön kanssa ongelmia, siis kun tulee vedettyä paperi liian lähelle.. muuten näkö on uskomattoman hyvä. Mäkin lotrasin kosteutus tippojen kanssa jopa joka tunti. Ei siitä ainakaan haittaa ole olut, lääketipan jälkeen pidin aina 15min tauon.
- katinka
Onnittelut onnistuneesta operaatiosta! Odotelinkin jo kovin sun raporttia Mika. Mulla siis sama kolmen viikon päästä Tampereella. Joku kysyikin jo noista rauhoittavista.. Eli sieläkö saa jos haluaa? Taitaa kuitenkin jännittää aikas paljon. Kerrothan jatkokuulumisia.
- katinka
katinka kirjoitti:
Onnittelut onnistuneesta operaatiosta! Odotelinkin jo kovin sun raporttia Mika. Mulla siis sama kolmen viikon päästä Tampereella. Joku kysyikin jo noista rauhoittavista.. Eli sieläkö saa jos haluaa? Taitaa kuitenkin jännittää aikas paljon. Kerrothan jatkokuulumisia.
tuola jo aiemmin luki, että rauhoittavan saa. Taas tais iskeä lukihäiriö..
- m-i-k-a-7-6
katinka kirjoitti:
Kiitoksia onnitteluista, on tää aikas mukavaa ja samalla outoa olla ilman laseja. Rauhoittavaa tosiaan saa tarvittaessa, muutenkin henkilökunta ja koko systeemi toimii tuolla hienosti. Väki on ystävällistä ja tuntuu että oikeasti välittävät potilaasta. Ei tosin ole vertailukohtia mutta olin tyytyväinen toimintaan.
Ei muuta kuin rohkein mielin leikkaukseeen, koko operaatio oli nopeasti ohi ja ei tuntunut pahalta missään vaiheessa. Työskentelyvalo laserin alla oli vain sikakirkas ja kun silmä oli teipattu auki niin sokaiseva valo ei ollut miellyttävä. - pauli-s
Lähinäöstä. Odotatko, että lähinäkösi voisi vielä parantua? Ainoa mahdollisuushan tähän olisi se, jos sinulla on selvästi ylikorjausta tällä hetkellä, ja että näkösi palautuisi plussasta nollaan.
Eli leikkauksen mukanahan tulee se sivuvaikutus, että lähelle ei näe enää yhtä hyvin kuin ennen (lasienkin kanssa näki ennen paremmin lähelle).
ps. Hyvä että Mikan tuloksesta tuli hyvä. Mika kerro ihmeessä myös lamppujen tilanne pimeällä.. - oculus
pauli-s kirjoitti:
Lähinäöstä. Odotatko, että lähinäkösi voisi vielä parantua? Ainoa mahdollisuushan tähän olisi se, jos sinulla on selvästi ylikorjausta tällä hetkellä, ja että näkösi palautuisi plussasta nollaan.
Eli leikkauksen mukanahan tulee se sivuvaikutus, että lähelle ei näe enää yhtä hyvin kuin ennen (lasienkin kanssa näki ennen paremmin lähelle).
ps. Hyvä että Mikan tuloksesta tuli hyvä. Mika kerro ihmeessä myös lamppujen tilanne pimeällä..Luulen ettei leikkaus sinällään ainakaan huononna lähinäköä. Likitaitteinen silmä näkee normaali- tai kaukotaitteista silmää lähemmäs ilman lasikorjausta, mutta periaatteessa taittovirhe korjattuna kaikki ovat samalla lähtöviivalla, ja lähinäkö riippuu silmän akkommodaatiokyvystä. Toki, jos leikkauksen jälkeen ollaan "ylikorjauksella" plussan puolella, lähikatselu voi tuntua rasittavammalta kuin ennen leikkausta. Nuori silmä pystyy kuitenkin akkommodoimaan melkoisenkin plusvoimakkuuden verran. Leikkauksen jälkeiset lähinäön ongelmat voivat johtua myös kontrastinäön välikaikaisesta heikentymisestä ja silmien kuivuudesta.
- pauli-s
oculus kirjoitti:
Luulen ettei leikkaus sinällään ainakaan huononna lähinäköä. Likitaitteinen silmä näkee normaali- tai kaukotaitteista silmää lähemmäs ilman lasikorjausta, mutta periaatteessa taittovirhe korjattuna kaikki ovat samalla lähtöviivalla, ja lähinäkö riippuu silmän akkommodaatiokyvystä. Toki, jos leikkauksen jälkeen ollaan "ylikorjauksella" plussan puolella, lähikatselu voi tuntua rasittavammalta kuin ennen leikkausta. Nuori silmä pystyy kuitenkin akkommodoimaan melkoisenkin plusvoimakkuuden verran. Leikkauksen jälkeiset lähinäön ongelmat voivat johtua myös kontrastinäön välikaikaisesta heikentymisestä ja silmien kuivuudesta.
Olen jo unohtanut tähän liittyvän teorian, tai sitten en koskaan sitä täysin vielä ymmärtänytkään. Koitin tovin etsiä tietoa, mutta ei oikein löytynyt nyt tähän hätään.
Oleellista kuitenkin on akkomodaation lisäksi konvergenssi ja myöskin pupillin koko, joka pienenee lähelle katsoessa. Kysymys kuuluu, että millä tavalla silmälasien n. 12mm etäisyys silmästä vaikuttaa (erityisesti korkeasti) likinäköisen akkomodaatioon ja konvergenssiin verrattuna kontaktilinssikäyttöön tai laseroituun tapaukseen (kun oletetaan, että taittovirhe on korjattu nollaan).
Oma muutamien muiden ihan selkeä kokemus on, että silmälasien kanssa näkee (näki) paremmin lähelle kuin kontaktien kanssa tai laseroinnin jälkeen.
Olisi erittäin kivaa jos löytäisi tarkan teorian. Typistetty selitys parempaan lähinäköön silmälasien kanssa on kuitenkin se, että lasien kanssa tarvitsee akkomodoida vähemmän.
Toinen erittäin kiva juttu olisi, jos joku likinäköinen (ehkä -4 tai enemmän likinäköä) voisi testata asian katsomalla nenänvarresta eteenpäin suunnatun viivottimen numeroita sekä kontaktien kanssa, silmälasien kanssa että ilman lasikorjausta. - vergenssi
pauli-s kirjoitti:
Olen jo unohtanut tähän liittyvän teorian, tai sitten en koskaan sitä täysin vielä ymmärtänytkään. Koitin tovin etsiä tietoa, mutta ei oikein löytynyt nyt tähän hätään.
Oleellista kuitenkin on akkomodaation lisäksi konvergenssi ja myöskin pupillin koko, joka pienenee lähelle katsoessa. Kysymys kuuluu, että millä tavalla silmälasien n. 12mm etäisyys silmästä vaikuttaa (erityisesti korkeasti) likinäköisen akkomodaatioon ja konvergenssiin verrattuna kontaktilinssikäyttöön tai laseroituun tapaukseen (kun oletetaan, että taittovirhe on korjattu nollaan).
Oma muutamien muiden ihan selkeä kokemus on, että silmälasien kanssa näkee (näki) paremmin lähelle kuin kontaktien kanssa tai laseroinnin jälkeen.
Olisi erittäin kivaa jos löytäisi tarkan teorian. Typistetty selitys parempaan lähinäköön silmälasien kanssa on kuitenkin se, että lasien kanssa tarvitsee akkomodoida vähemmän.
Toinen erittäin kiva juttu olisi, jos joku likinäköinen (ehkä -4 tai enemmän likinäköä) voisi testata asian katsomalla nenänvarresta eteenpäin suunnatun viivottimen numeroita sekä kontaktien kanssa, silmälasien kanssa että ilman lasikorjausta.Sama täällä, olen unohtanut saman verran kuin jotkut ovat oppineet elämänsä aikana...
"Muistaakseni" voit laskea samoin, samoilla kaavoilla kuin teet silmälasirefraktioon perustuvaa piilolasimääritystä.
Nyt vaan lasket valon vergenssin lähteväksi halutusta pisteestä silmän edestä...
Muista etumerkit sekä käsittele matkoja samoilla mittayksiköillä.
Nimitys oppiaineelle oli "muistaakseni" geometrinen optiikka... - Walter Wolfe
oculus kirjoitti:
Luulen ettei leikkaus sinällään ainakaan huononna lähinäköä. Likitaitteinen silmä näkee normaali- tai kaukotaitteista silmää lähemmäs ilman lasikorjausta, mutta periaatteessa taittovirhe korjattuna kaikki ovat samalla lähtöviivalla, ja lähinäkö riippuu silmän akkommodaatiokyvystä. Toki, jos leikkauksen jälkeen ollaan "ylikorjauksella" plussan puolella, lähikatselu voi tuntua rasittavammalta kuin ennen leikkausta. Nuori silmä pystyy kuitenkin akkommodoimaan melkoisenkin plusvoimakkuuden verran. Leikkauksen jälkeiset lähinäön ongelmat voivat johtua myös kontrastinäön välikaikaisesta heikentymisestä ja silmien kuivuudesta.
Tämä hemmo puhui aikoinaan ulkoisesta akkommodaatiosta. Taittovirheen korjaustavasta riippuu akkommodaatiotarve, eli sanomasi:-periaatteessa taittovirhe korjattuna eivät henkilöt ole "samalla viivalla".
Muistin virkistämiseksi kaava ( Sx=S´/ 1-d*S´) ja tilanteiden miettiminen eri etäisyyksille ns. okulaarirefraktioksi valaisee Wolfen ajatusmaailmaa. - oculus
Walter Wolfe kirjoitti:
Tämä hemmo puhui aikoinaan ulkoisesta akkommodaatiosta. Taittovirheen korjaustavasta riippuu akkommodaatiotarve, eli sanomasi:-periaatteessa taittovirhe korjattuna eivät henkilöt ole "samalla viivalla".
Muistin virkistämiseksi kaava ( Sx=S´/ 1-d*S´) ja tilanteiden miettiminen eri etäisyyksille ns. okulaarirefraktioksi valaisee Wolfen ajatusmaailmaa.Suuri osa "näkemisestä" tapahtuu kuitenkin aivoissa. Yhtä lailla voisimme miettiä silmälasilinssien aiheuttamia kuvautumisvirheitä (kuten kooma ja vinojen säteiden astigmaattisuus), joiden perusteella lasikorjauksen kanssa näkisi _huonommin_ lähelle kuin leikattuna. Silmien konvergoidessa lähelle katsottaessa poiketaan myös linssin optisesta keskipisteestä. Väitän kuitenkin, että ihmissilmä ei näitä aberraatoita juuri huomaa.
Jos puhutaan lähinäöstä silmälaseilla korjatun vs. korjaamattoman (leikatun tai leikkaamattoman) silmän välillä, niin oleellista lienee kuitenkin visus lähelle, ainakin niin kauan kuin akkommodaatiolaajuutta riittää. On mielenkiintoista, että näitä kokemuksia lähinäön huonontumisesta leikkauksen jälkeen on tullut - tarkoitetaanko silloin huonontunutta lähinäöntarkkuutta vai sitä, ettei näe yhtä lähelle tarkasti kuin likinäköisenä ilman laseja? Jos laseillakin näki ennen lähemmäksi kuin leikattuna, niin väitän kyllä senkin johtuvan ennemminkin leikatun silmän lievästä plusvoimakkuudesta verrattuna siihen, että lasein korjattu likinäköinen on lähellä /-0:aa.
Kaukorefraktio korjattuna silmää voidaan pitää toiminnallisesti emmetrooppina, ja muu on mielestäni lähinnä teoreettista hiusten halkomista. (Ellemme sitten puhu muista näkemisen ongelmista, kuten akkommodaation tai konvergenssin ongelmista, forioista tai astigmaattisuuden muutoksista kauko- ja lähinäön välillä.) Kyseessä on kuitenkin elävä silmä ja näköjärjestelmä eikä redusoitu (teoreettinen) silmämalli. - oculus
oculus kirjoitti:
Suuri osa "näkemisestä" tapahtuu kuitenkin aivoissa. Yhtä lailla voisimme miettiä silmälasilinssien aiheuttamia kuvautumisvirheitä (kuten kooma ja vinojen säteiden astigmaattisuus), joiden perusteella lasikorjauksen kanssa näkisi _huonommin_ lähelle kuin leikattuna. Silmien konvergoidessa lähelle katsottaessa poiketaan myös linssin optisesta keskipisteestä. Väitän kuitenkin, että ihmissilmä ei näitä aberraatoita juuri huomaa.
Jos puhutaan lähinäöstä silmälaseilla korjatun vs. korjaamattoman (leikatun tai leikkaamattoman) silmän välillä, niin oleellista lienee kuitenkin visus lähelle, ainakin niin kauan kuin akkommodaatiolaajuutta riittää. On mielenkiintoista, että näitä kokemuksia lähinäön huonontumisesta leikkauksen jälkeen on tullut - tarkoitetaanko silloin huonontunutta lähinäöntarkkuutta vai sitä, ettei näe yhtä lähelle tarkasti kuin likinäköisenä ilman laseja? Jos laseillakin näki ennen lähemmäksi kuin leikattuna, niin väitän kyllä senkin johtuvan ennemminkin leikatun silmän lievästä plusvoimakkuudesta verrattuna siihen, että lasein korjattu likinäköinen on lähellä /-0:aa.
Kaukorefraktio korjattuna silmää voidaan pitää toiminnallisesti emmetrooppina, ja muu on mielestäni lähinnä teoreettista hiusten halkomista. (Ellemme sitten puhu muista näkemisen ongelmista, kuten akkommodaation tai konvergenssin ongelmista, forioista tai astigmaattisuuden muutoksista kauko- ja lähinäön välillä.) Kyseessä on kuitenkin elävä silmä ja näköjärjestelmä eikä redusoitu (teoreettinen) silmämalli.Tulipa tässä vielä mieleeni, että post-lasik lähinäön ongelmat saattaisivat hyvinkin johtua lähiastigmaattisuudesta. Eli kun leikkauksella korjataan kaukonäkö (ja lähinnä sarveiskalvoperäinen astigmatia), ja jos astigmaattisuuden määrä ja/tai suunta muuttuu lähikatselussa (=mykiöperäistä), niin lähinäön suhteen hajataitto jää vielä ongelmalliseksi. Toisaalta saman ongelman pitäisi ilmetä silmälaseillakin, mutta leikatun silmän akkommodoidessa enemmän mykiö saattaa myös muuttaa muotoaan enemmän, jolloin hajataiton määrä on suurempi. Tämmöistä vain spekuloin...
- pauli-s
oculus kirjoitti:
Tulipa tässä vielä mieleeni, että post-lasik lähinäön ongelmat saattaisivat hyvinkin johtua lähiastigmaattisuudesta. Eli kun leikkauksella korjataan kaukonäkö (ja lähinnä sarveiskalvoperäinen astigmatia), ja jos astigmaattisuuden määrä ja/tai suunta muuttuu lähikatselussa (=mykiöperäistä), niin lähinäön suhteen hajataitto jää vielä ongelmalliseksi. Toisaalta saman ongelman pitäisi ilmetä silmälaseillakin, mutta leikatun silmän akkommodoidessa enemmän mykiö saattaa myös muuttaa muotoaan enemmän, jolloin hajataiton määrä on suurempi. Tämmöistä vain spekuloin...
Minäkin tykkään kyllä käsitellä asioita käytännön tasolla, pakollinen matematiikka ja teoria täytyy tietenkin ottaa tarvittaessa myös huomioon.
Eli kerronpa vielä oman tilanteeni. Ennen laserointia pystyin näkemään lasienkin kanssa hyvin lähelle (valitettavasti todistusaineisto on erittäin surkea, koska en tajunnut ennen leikkausta tarkistaa tätä asiaa kunnolla). Nyt pystyn näkemään kyllä aika lähelle edelleen, mutta tuntuu siltä, että joudun akkomodoimaan paljon voimakkaammin. Kyllä, silmäni ovat ilmeisesti plussan puolella hieman, joten tämä ehdottomasti vaikuttaa (täytyy käydä testauttamassa ne silmät..). Tuntuu, että pupillini pienenee paljon voimakkaammin lähelle katsoessa kuin aiemmin (kuva tummenee radikaalisti), ja että pystyn kohdistamaan katseen lähelle hankalammin kuin aiemmin. Puhun nyt siis hyvin lähelle katsomisesta (10cm ja lähemmäs). Eli tällä tavalla on ainakin minulle käynyt laseroinnin jälkeen. Minun omaan tapaukseen liittynee nimenomaan akkomodaation lisääntynyt tarve, ihan konkreettisen tuntemuksenkin mukaan (epämiellyttävä tunne silmässä). Minun mielestäni muutos oli oleellinen ja suuri, tosin on nyt typerää, että en muista kuinka paljon silmäni ovat nyt plussalla ja että en testannut lähinäköäni ennen laserointia.
Riippumatta teoriasta olisi käytännön tasolla erittäin valaisevaa jos joku pystyisi sen mainitsemani viivotintestin tekemään. Joskin siinäkin täytyisi sitten tietää, että piilolinssien ja lasien arvot on täsmälleen oikein, ettei ero johdu sitten korjausarvoista.. - oculus
pauli-s kirjoitti:
Minäkin tykkään kyllä käsitellä asioita käytännön tasolla, pakollinen matematiikka ja teoria täytyy tietenkin ottaa tarvittaessa myös huomioon.
Eli kerronpa vielä oman tilanteeni. Ennen laserointia pystyin näkemään lasienkin kanssa hyvin lähelle (valitettavasti todistusaineisto on erittäin surkea, koska en tajunnut ennen leikkausta tarkistaa tätä asiaa kunnolla). Nyt pystyn näkemään kyllä aika lähelle edelleen, mutta tuntuu siltä, että joudun akkomodoimaan paljon voimakkaammin. Kyllä, silmäni ovat ilmeisesti plussan puolella hieman, joten tämä ehdottomasti vaikuttaa (täytyy käydä testauttamassa ne silmät..). Tuntuu, että pupillini pienenee paljon voimakkaammin lähelle katsoessa kuin aiemmin (kuva tummenee radikaalisti), ja että pystyn kohdistamaan katseen lähelle hankalammin kuin aiemmin. Puhun nyt siis hyvin lähelle katsomisesta (10cm ja lähemmäs). Eli tällä tavalla on ainakin minulle käynyt laseroinnin jälkeen. Minun omaan tapaukseen liittynee nimenomaan akkomodaation lisääntynyt tarve, ihan konkreettisen tuntemuksenkin mukaan (epämiellyttävä tunne silmässä). Minun mielestäni muutos oli oleellinen ja suuri, tosin on nyt typerää, että en muista kuinka paljon silmäni ovat nyt plussalla ja että en testannut lähinäköäni ennen laserointia.
Riippumatta teoriasta olisi käytännön tasolla erittäin valaisevaa jos joku pystyisi sen mainitsemani viivotintestin tekemään. Joskin siinäkin täytyisi sitten tietää, että piilolinssien ja lasien arvot on täsmälleen oikein, ettei ero johdu sitten korjausarvoista..Vielä tuli mieleeni yksi asia, joka saattaisi näön toiminnallisella tasolla vaikuttaa leikkauksen jälkeiseen lähinäköön, nimittäin piilokarsastukset eli foriat ja niiden suhteen muuttunut tilanne. Jos henkilöllä on esim. lähietäisyydelle sisäänpäin karsastusta, esoforiaa, se pahenee entisestään lisääntyneen akkommodaatiotarpeen myötä, koska akkommodoidessa silmät kääntyvät sisään päin. Karsastuksen ja akkommodatiivisen vaikutuksen myötä konvergenssiä tapahtuu liikaa, mikä aiheuttaa lähinäön ongelmia.
Syitä voi olla lukuisia, ja subjektiiviset kokemuksetkin tietysti erilaisia. Pointtini oli alun perin, ettei _leikkaus itsessään_ huonontaisi lähinäkemistä, mutta tietenkin muutos silmien taittovoimassa aiheuttaa näköön toiminallisia muutoksia.
Minä en ole huomannut lähinäössäni huononemista, mutta itse tarkkailenkin lähinnä leikkauksen jälkeisiä visuksia. Ja niin kuin pauli-s olet huomannutkin, olen aika mukautuvainen oman näköni suhteen... :) - pauli-s
oculus kirjoitti:
Vielä tuli mieleeni yksi asia, joka saattaisi näön toiminnallisella tasolla vaikuttaa leikkauksen jälkeiseen lähinäköön, nimittäin piilokarsastukset eli foriat ja niiden suhteen muuttunut tilanne. Jos henkilöllä on esim. lähietäisyydelle sisäänpäin karsastusta, esoforiaa, se pahenee entisestään lisääntyneen akkommodaatiotarpeen myötä, koska akkommodoidessa silmät kääntyvät sisään päin. Karsastuksen ja akkommodatiivisen vaikutuksen myötä konvergenssiä tapahtuu liikaa, mikä aiheuttaa lähinäön ongelmia.
Syitä voi olla lukuisia, ja subjektiiviset kokemuksetkin tietysti erilaisia. Pointtini oli alun perin, ettei _leikkaus itsessään_ huonontaisi lähinäkemistä, mutta tietenkin muutos silmien taittovoimassa aiheuttaa näköön toiminallisia muutoksia.
Minä en ole huomannut lähinäössäni huononemista, mutta itse tarkkailenkin lähinnä leikkauksen jälkeisiä visuksia. Ja niin kuin pauli-s olet huomannutkin, olen aika mukautuvainen oman näköni suhteen... :)Hyvä pointti tuo esoforiakin. Selkeyden vuoksi haluaisin vielä sanoa, että mielestäni siis sekä piilareilla että leikkauksen jälkeen ei näe yhtä lähelle kuin silmälasien kanssa - samalla tavalla kummassakin tapauksessa. Jos olen väärässä tai jos tämä ei toteudu kaikilla likinäköisillä, niin saa korjata.
- oculus
pauli-s kirjoitti:
Hyvä pointti tuo esoforiakin. Selkeyden vuoksi haluaisin vielä sanoa, että mielestäni siis sekä piilareilla että leikkauksen jälkeen ei näe yhtä lähelle kuin silmälasien kanssa - samalla tavalla kummassakin tapauksessa. Jos olen väärässä tai jos tämä ei toteudu kaikilla likinäköisillä, niin saa korjata.
Tuo kokemuksesi vahvistaisi sitä, että lähinäön muuttuminen olisi akkommodaatioperäistä, sillä piilolinsseillä likitaitteinen joutuu akkommodoimaan enemmän kuin laseilla.
- pauli-s
oculus kirjoitti:
Tuo kokemuksesi vahvistaisi sitä, että lähinäön muuttuminen olisi akkommodaatioperäistä, sillä piilolinsseillä likitaitteinen joutuu akkommodoimaan enemmän kuin laseilla.
Kyllä. Sain tehtyä testinkin kaverin kanssa nyt, tässä tulos:
Laseroimattoman testihenkilön silmät ovat
Left: -3,75
Right: -4,25
(Hajataittoa ei nyt muistettu, mutta oikeassa näytti olevan ainakin vähäsen silmälasien perusteella. Piilareilla kaukonäkö oli kuulemma parempi kuin laseilla.)
Testihenkilö 28-vuotias (akkommodaatioon liittyen). Lähinäön rajat olivat seuraavat (siis tämän lähemmäs ei pystytty akkommodoimaan)
Contact lenses:
- Left 10cm
- Right 10cm
Without spectacles:
- Left 6,5cm
- Right 6,5cm
Glasses:
- 7cm
- 7cm
Tämän suurpiirteisen testin mukaan silmälasien kanssa näkee n. 30% lähemmäs kuin kontaktien kanssa tai plusmiinusnollaan laseroitujen silmien kanssa. Jos testihenkilön silmät laseroitaisiin plus yhteen, niin silloin hän näkisi... Kuinka lähelle? - oculus
pauli-s kirjoitti:
Kyllä. Sain tehtyä testinkin kaverin kanssa nyt, tässä tulos:
Laseroimattoman testihenkilön silmät ovat
Left: -3,75
Right: -4,25
(Hajataittoa ei nyt muistettu, mutta oikeassa näytti olevan ainakin vähäsen silmälasien perusteella. Piilareilla kaukonäkö oli kuulemma parempi kuin laseilla.)
Testihenkilö 28-vuotias (akkommodaatioon liittyen). Lähinäön rajat olivat seuraavat (siis tämän lähemmäs ei pystytty akkommodoimaan)
Contact lenses:
- Left 10cm
- Right 10cm
Without spectacles:
- Left 6,5cm
- Right 6,5cm
Glasses:
- 7cm
- 7cm
Tämän suurpiirteisen testin mukaan silmälasien kanssa näkee n. 30% lähemmäs kuin kontaktien kanssa tai plusmiinusnollaan laseroitujen silmien kanssa. Jos testihenkilön silmät laseroitaisiin plus yhteen, niin silloin hän näkisi... Kuinka lähelle?Kertoisitko vielä, miten teitte testin - ts. mitä piditte lähinäön rajana? Kun mitataan akkommodaatiolaajuutta ko. testillä, testattava ilmoittaa (taittovirhe korjattuna), millä etäisyydellä testimerkki/kohde menee epätarkaksi. Kun yritetään katsoa testimerkkiä "kieroon" niin lähelle kuin mahdollista, mitataan konvergenssin lähipistettä.
Tulosten mukaan tutkittavan akkommodaatiolaajuus on melkoinen, jos testi on tulkittu oikein. 28-vuotiaan laskennallinen akkommodaatiolaajuus on n. 8 diopteria (usein päästään kymmeneenkin) - tutkittava sai arvokseen 14.
Laser-leikkauksen ei kyllä pitäisi vaikuttaa henkilön akkommodaatiolaajuuteen, vaan se on iästä ym. riippuvainen fysiologinen tila. Eihän leikkauksen pitäisi nykytiedon valossa vaikuttaa mykiöön millään lailla. Yhä korostaisin muita mahdollisuuksia lähinäön muuttumiseen leikkauksen jälkeen; muutokset taittovirheessä, kontrastiherkkyydessä, forioissa, astigmaattisuudessa... ym. Lisäksi poissa on silmälasien optinen vaikutus, joka saattaa parantaa tai huonontaa lähkatselua riippuen em. seikoista. - pauli-s
oculus kirjoitti:
Kertoisitko vielä, miten teitte testin - ts. mitä piditte lähinäön rajana? Kun mitataan akkommodaatiolaajuutta ko. testillä, testattava ilmoittaa (taittovirhe korjattuna), millä etäisyydellä testimerkki/kohde menee epätarkaksi. Kun yritetään katsoa testimerkkiä "kieroon" niin lähelle kuin mahdollista, mitataan konvergenssin lähipistettä.
Tulosten mukaan tutkittavan akkommodaatiolaajuus on melkoinen, jos testi on tulkittu oikein. 28-vuotiaan laskennallinen akkommodaatiolaajuus on n. 8 diopteria (usein päästään kymmeneenkin) - tutkittava sai arvokseen 14.
Laser-leikkauksen ei kyllä pitäisi vaikuttaa henkilön akkommodaatiolaajuuteen, vaan se on iästä ym. riippuvainen fysiologinen tila. Eihän leikkauksen pitäisi nykytiedon valossa vaikuttaa mykiöön millään lailla. Yhä korostaisin muita mahdollisuuksia lähinäön muuttumiseen leikkauksen jälkeen; muutokset taittovirheessä, kontrastiherkkyydessä, forioissa, astigmaattisuudessa... ym. Lisäksi poissa on silmälasien optinen vaikutus, joka saattaa parantaa tai huonontaa lähkatselua riippuen em. seikoista.Teimme nyt testin varmuuden vuoksi vielä uudelleen vähän eri tavalla. Valitettavasti tuloksesta tuli vähän epäkonsistentteja edelliskertaan nähden. Viimeksi laskettiin käytännössä hypotenuusan pituutta suorassa kulmassa olevaan viivottimeen nähden. Nyt katsottiin kortissa olevia numerokoodeja ja siirrettiin korttia suorassa kulmassa olevaan viivottimeen nähden. Viivottimen tarkka sijainti sarveiskalvon tasoon tarkistettiin. Uusi tapa oli vähän lineaarisempi, mutta melko helposti 0,5cm heittävä. Nyt tehtiin testi kaksi kertaa vasempaan silmään, oikeaa ei testattu ollenkaan.
Mekaaninen, nimenomaan tähän tarkoitukseen tehty härveli olisi kyllä hyvä. Tässä nyt uudet suurpiirteiset tulokset:
Contacts:
- Left 9,5cm
Without spectacles:
- Left 7,0cm
Glasses:
- 8,5cm
Nyt siis laseilla ja kontakteilla lähes sama tulos, kun viimeksi ilman korjausta ja laseilla oli lähes sama tulos (testin mielekkyyden kannalta valitettavasti näin).
Testissä pidettiin näkemisen rajana sitä, kun (suhteellisen pienestä) numerokoodista ei enää saa selvää. Se raja, jossa teksti näkyy vielä täydellisesti on ehkä noin 15% kauempana.
En ole ihan varma miksi mainitset, että laser-leikkauksen ei pitäisi vaikuttaa akkommodaatiolaajuuteen - olen ilman muuta samaa mieltä.
Tässä vielä omien (laseroitujen) silmieni lähinäön mittauksesta (ikä 27v):
- Näen täydellisesti 13,5cm päähän.
- 13,0cm päässä alkaa tulla selvää blurria ja epävakautta. Lisäksi kuva tummuu radikaalisti (tämähän selittyy pupillin pienenemisellä).
- 11,5cm päässä en enää saa tekstistä selvää.
Pari pointtia vielä:
- En muista, että kuva olisi tummunut em. tavalla ennen laserointia, joskin on täysin mahdollista, että ennen ei vaan koskaan ollut tarvetta akkommodoida niin paljon, että tummumisvaihe olisi päässyt esiintymään.
- Toinen testihenkilö ei todennut mitään tummumista, vaikka kuinka lähelle olisi katsonut. - oculus
pauli-s kirjoitti:
Teimme nyt testin varmuuden vuoksi vielä uudelleen vähän eri tavalla. Valitettavasti tuloksesta tuli vähän epäkonsistentteja edelliskertaan nähden. Viimeksi laskettiin käytännössä hypotenuusan pituutta suorassa kulmassa olevaan viivottimeen nähden. Nyt katsottiin kortissa olevia numerokoodeja ja siirrettiin korttia suorassa kulmassa olevaan viivottimeen nähden. Viivottimen tarkka sijainti sarveiskalvon tasoon tarkistettiin. Uusi tapa oli vähän lineaarisempi, mutta melko helposti 0,5cm heittävä. Nyt tehtiin testi kaksi kertaa vasempaan silmään, oikeaa ei testattu ollenkaan.
Mekaaninen, nimenomaan tähän tarkoitukseen tehty härveli olisi kyllä hyvä. Tässä nyt uudet suurpiirteiset tulokset:
Contacts:
- Left 9,5cm
Without spectacles:
- Left 7,0cm
Glasses:
- 8,5cm
Nyt siis laseilla ja kontakteilla lähes sama tulos, kun viimeksi ilman korjausta ja laseilla oli lähes sama tulos (testin mielekkyyden kannalta valitettavasti näin).
Testissä pidettiin näkemisen rajana sitä, kun (suhteellisen pienestä) numerokoodista ei enää saa selvää. Se raja, jossa teksti näkyy vielä täydellisesti on ehkä noin 15% kauempana.
En ole ihan varma miksi mainitset, että laser-leikkauksen ei pitäisi vaikuttaa akkommodaatiolaajuuteen - olen ilman muuta samaa mieltä.
Tässä vielä omien (laseroitujen) silmieni lähinäön mittauksesta (ikä 27v):
- Näen täydellisesti 13,5cm päähän.
- 13,0cm päässä alkaa tulla selvää blurria ja epävakautta. Lisäksi kuva tummuu radikaalisti (tämähän selittyy pupillin pienenemisellä).
- 11,5cm päässä en enää saa tekstistä selvää.
Pari pointtia vielä:
- En muista, että kuva olisi tummunut em. tavalla ennen laserointia, joskin on täysin mahdollista, että ennen ei vaan koskaan ollut tarvetta akkommodoida niin paljon, että tummumisvaihe olisi päässyt esiintymään.
- Toinen testihenkilö ei todennut mitään tummumista, vaikka kuinka lähelle olisi katsonut."En ole ihan varma miksi mainitset, että laser-leikkauksen ei pitäisi vaikuttaa akkommodaatiolaajuuteen - olen ilman muuta samaa mieltä."
Täytyy myöntää, että taisin jossain vaiheessa hukata pointtisi tuosta lähinäöstä. Luulin, että keskustelemme yhä nimen omaan leikkauksen jälkeisestä lähinäöstä - siksi luulin sinun viittavan siihen tuolla akkommodaatiolaajuuden mittaustestilläkin. My mistake!
Akkommodaatiolaajuushan on helppo mitata asettamalla tavallinen viivain kasvojen viereen, nollakohta n. sarveiskalvon tasalle. Sitten tuodaan jokin kohde, jossa pientä tekstiä, kohtisuoraan lähemmäs silmiä ja luetaan viivaimelta etäisyys silmistä siihen pisteeseen, jossa kirjaimet ensimmäisen kerran sumenevat t. muuttuvat epätarkoiksi. Käytännössä samalla tavalla mitataan myös näöntarkastuksen yhteydessä, joskin silloin apuna voi olla foropteriin asennettava kiinteä "otsatanko", jossa testitaulua on helppo liikuttaa ja mitta-asteikko pysyy vakaana.
Mittausmenetelmiä on muitakin (kenties tarkempia), mutta käytännön oloihin yllä mainittu on yleensä riittävä. - pauli-s
oculus kirjoitti:
"En ole ihan varma miksi mainitset, että laser-leikkauksen ei pitäisi vaikuttaa akkommodaatiolaajuuteen - olen ilman muuta samaa mieltä."
Täytyy myöntää, että taisin jossain vaiheessa hukata pointtisi tuosta lähinäöstä. Luulin, että keskustelemme yhä nimen omaan leikkauksen jälkeisestä lähinäöstä - siksi luulin sinun viittavan siihen tuolla akkommodaatiolaajuuden mittaustestilläkin. My mistake!
Akkommodaatiolaajuushan on helppo mitata asettamalla tavallinen viivain kasvojen viereen, nollakohta n. sarveiskalvon tasalle. Sitten tuodaan jokin kohde, jossa pientä tekstiä, kohtisuoraan lähemmäs silmiä ja luetaan viivaimelta etäisyys silmistä siihen pisteeseen, jossa kirjaimet ensimmäisen kerran sumenevat t. muuttuvat epätarkoiksi. Käytännössä samalla tavalla mitataan myös näöntarkastuksen yhteydessä, joskin silloin apuna voi olla foropteriin asennettava kiinteä "otsatanko", jossa testitaulua on helppo liikuttaa ja mitta-asteikko pysyy vakaana.
Mittausmenetelmiä on muitakin (kenties tarkempia), mutta käytännön oloihin yllä mainittu on yleensä riittävä.Meidän toka testimme oli tosiaan hyvin kuvaamasi kaltainen. Sellaisen yksityiskohdan unohdin vielä mainita, että omassa tapauksessani nyt kun katson oikein läheltä, niin pienessä määrin näkökenttä muuttuu myös epätasaiseksi, eli en näe enää ihan tasaisesti koko näkökenttää, vaan jotkut paikat (ehkä erityisesti kuvassa keskikohtaa alempana) näkyvät suttuisemmin. Tosin siinä vaiheessa kun tuota ilmenee, niin näen myös jo niin tummasti ja silmiin "ottaa" sen verran, että ei sitä tule normaalitilanteissa enää niin läheltä sitten katsottua lainkaan.
- ohhoh..
pauli-s kirjoitti:
Hyvä pointti tuo esoforiakin. Selkeyden vuoksi haluaisin vielä sanoa, että mielestäni siis sekä piilareilla että leikkauksen jälkeen ei näe yhtä lähelle kuin silmälasien kanssa - samalla tavalla kummassakin tapauksessa. Jos olen väärässä tai jos tämä ei toteudu kaikilla likinäköisillä, niin saa korjata.
Kyseessä on exoforia, ei esoforia. Exsoforia on silmän sisäänkarsastusta, ei esoforia niin kuin tekstissä sanotaan.
- mielenkiintoisesta
viestistä jossa oli paljon infoa.
- m-i-k-a-7-6
Töissä ollaan jo, monitorin tuijottelu on ehkä jossain määrin oudon tuntuista. Kuvaruutu on kyllä selkeä mutta silti "oudon" näköinen, en osaa kuvailla fiilistä. Silmät kyllä väsyy nopeasti ja pakko pitää välillä kiinni, antaa hieman lepoa, ja tämä siis kun ei ole vielä puoltapäivää takana.
Näkö on ollut aamusta lähtien huonompi kuin leikkauksen jälkeen ja eilen. Kaikki on terävää ja kirkasta n. 5m säteellä mutta kauemmas katsottaessa hieman suttuista. Huomasin tämän heti aamusta kun tuijotin olohuoneen digiboxin kelloa makuuhuoneen ovelta, eilen näin kellon mutta aamulla en selkeästi. Kello oli epätarkka ja sumuinen. Ei pidä kuitenkaan panikoida, tämä varmaan kuuluu paranemiseen että näkö heittelee.
Silmätippoja käytän vieläkin n. 1-1,5h välein, tämä osoittautunut tässä vaiheessa haastavimmaksi koska puolet tipoista menee pitkin poskia. Täytyy hieman hioa tuota tiputustekniikkaa :=)- hellu
Mulla oli laseroinnin jälkeisenä päivänä 0 näkö,eli huippu.Nyt 5 viikkoa on mennyt niin näkö on vasemmassa 0.25 ja oikeassa -0.75.Tämä tulos olis ihanteellinen ikänäköä jo ajatellen,mutta oikea saattaa vielä huonontua.Puolen vuoden kuluttua taas tarkastus.En tiedä mitä tippoja käytät,mutta suosittelen Systane voitelevia tippoja.
- m-i-k-a-7-6
Töissä siis tänään, simät väsyivät aikalailla päätteen edessä ja näkökin tuntui heittelevän paljon päivän aikana, välillä terävämpää välillä sumuisempaa.
Lähinäkö pysyy koko ajan hyvänä mutta kauemmaksi katsottaessa tuntuu että vaihtelut ovat aika suuria. Uskon että tähän ovat syynä tipat.
Eilen illalla kävin ajamassa pimeällä ja testasin erilaisia valolähteitä mutta näiden suhteen eroa tilaan ennen leikkausta ei ole. Mitään heijastumia, haloja ym.ym ei ole. Lähinäkö on mielestäni parempi kuin laseilla, minulla tuo kaukonäkö siis hieman heittelee.
Tv:tä katsoessa esim. tekstitv:tä on hankala lukea koska tekstin reunat eivät ole terävät kaukaa katsottaessa, sama tilanne tekstityksen kanssa. Silmiä räpyttämällä teksti kirkastuu, tämä varmaan tippojen ansiota.
Mitään kipuja ym.ym ei ole silmissä. Silmien kuivuuskin tuntuisi vähentyneen, olen laittanut kostutustippoja n. 3h välein. Antibioottitippa kuivattaa tosi tehokkaasti silmiä mutta ole odottanut n.1h ennen kostutustipan laittoa aina antibiootin jälkeen.
Kaikki siis ok, hieman ihmetyttää tuo kaukonäön heitteleminen.- m-i-k-a-7-6
Ozz kirjoitti:
http://www.malminoptiikka.fi/nakotesti.htm
Tuolta löytyy näkötesti, jos kiinnostaa kikkailla.Näkö nyt illalla huomattavasti parempi ja terävämpi kaukonäön osalta, lähinäkö ollut koko ajan terävä. Tämä johtuu selvästi silmätipoista, olen laittanut tippoja viimeksi n. klo 15 eli about viisi tuntia ilman tippoja. Tv:n tekstitys terävää ja olohuoneen digiboxin kellokin näkyy taas vanhalta etäisyydeltä, ehkä jopa kauempaakin kuin ennen.
Näkötestin ( kiitos linkistä) perusteella lähinäkö ihan kunnossa, kaukonäössä vasen silmä selvästi oikeata heikompi ja punainen kenttä terävämpi. Molemmilla silmillä näin tekstin kummastakin kentästä ihan samanlailla. Hajataittoa en havainnut.
Tosiaan aivan eri silmät käytössä kuin päivällä oli, ehkä olen laittanut noita tippoja tarpeettomankin paljon koska mitään suurempaa kuivumista ei ole. Jätän kosteustippaa hieman vähemmälle, hoito-ohjeessakin lukee että 2-6 vrk:ssa, käytän tarpeen mukaan. - katinka
m-i-k-a-7-6 kirjoitti:
Näkö nyt illalla huomattavasti parempi ja terävämpi kaukonäön osalta, lähinäkö ollut koko ajan terävä. Tämä johtuu selvästi silmätipoista, olen laittanut tippoja viimeksi n. klo 15 eli about viisi tuntia ilman tippoja. Tv:n tekstitys terävää ja olohuoneen digiboxin kellokin näkyy taas vanhalta etäisyydeltä, ehkä jopa kauempaakin kuin ennen.
Näkötestin ( kiitos linkistä) perusteella lähinäkö ihan kunnossa, kaukonäössä vasen silmä selvästi oikeata heikompi ja punainen kenttä terävämpi. Molemmilla silmillä näin tekstin kummastakin kentästä ihan samanlailla. Hajataittoa en havainnut.
Tosiaan aivan eri silmät käytössä kuin päivällä oli, ehkä olen laittanut noita tippoja tarpeettomankin paljon koska mitään suurempaa kuivumista ei ole. Jätän kosteustippaa hieman vähemmälle, hoito-ohjeessakin lukee että 2-6 vrk:ssa, käytän tarpeen mukaan.kerrothan Mika kuulumisista! Odotan kuumeisesti miten näkösi "etenee". Hyvältä kuulostaa tähän mennessä. Kiva, että viitsit raportoida!
- pauli-s
Ozz kirjoitti:
http://www.malminoptiikka.fi/nakotesti.htm
Tuolta löytyy näkötesti, jos kiinnostaa kikkailla.Laitan tähän nyt linkin toiseen viestiin, kun siitä löytyy linkki, jossa selitetään mihin tuo puna-vihertesti perustuu.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000201&posting=22000000015316674#22000000015316674
- m-i-k-a-7-6
Neljäs päivä takana ja suu hymyssä :D
Aamulla silmät tuntuivat melko suttuisilta mutta antibiootin jälkeen taas paremmilta. Nukkuminen noiden lasien kanssa on kyllä hankalaa, jonkun ehdottamat teipattavat kilvet voisivat olla kivat, itse ajattelin mennä kuitenkin loppuun asti noilla laseilla.
Aamupäivä meni kokonaan poissa päätteeltä ja silmien kanssa ei ollut ongelmia, kaukonäkö ei ole ihan niin terävä kuin toivoisin mutta uskon sen vielä paranevan. Iltapäivän tuijottelin kännykän ja muiden pda-laitteiden pieniä näyttöjä kannettavia, silmät väsyi aikalailla. Lisäksi huomasin kaiken että kun olin tuijottanut niin kauan lähelle niin kaukonäkö sumentui reilusti. Kun pääsin kotiin niin laitoin tippoja ja olin puolituntia silmät kiinni jonka jälkeen kaukonäkö "palasi".
Kävin juuri nauttimassa auringonpaisteesta pienellä kävelylenkillä, aurinkolasit ovat kyllä poikaa mutta mitenkään pahasti ei tuo valo silmiä haitannut ilman lasejakaan.
Olen tänään laittanut antibioottitipan kaksi kertaa ja kosteuttavaa tippaa kolme kertaa. Silmissä ei ole tuntunut yhtään hiekan tunnetta ei myöskään mitään kipuja ym.ym. Kaukonäköön toivoisin vielä sellaista "terävyyttä" mitä aina välillä kyllä onkin mutta suttuisuutta esiintyy vielä kuitenkin...olisiko tämä sitten sitä kontrastiherkkyyttä?- pauli-s
Hyvä kontrastiherkkyys on silloin, jos näkee esimerkiksi puiden oksat tarkasti pimeähköllä syysilmalla (jos kontrastiherkkyys on huono, näkee kirkkaalla ilmalla samalta etäisyydeltä oksat hyvin, mutta hämärällä ei). Tai jos näkee hyvin esimerkiksi jossain laitteessa olevan harmaan tekstin hopealla taustalla, niin silloin on hyvä kontrastiherkkyys. Kontrastiherkkyys ei liity taittovirheeseen, vaan on erillinen asia (liittyy kuitenkin muihin aberraatioihin, esimerkiksi palloaberraatioon).
Jos et näe lainkaan haloja pimeällä, niin luultavasti näöstäsi tulee vähintäänkin hyvä, ja stabiloituu varmaan muutaman viikon sisällä.
- m-i-k-a-7-6
Kaikissa mun viesteissä jotain typoja, sori niistä.
Ei johdu operoiduista silmistä vaan allekirjoittaneen tavasta tehdä kymmentä asiaa yhtäaikaa :=)
Pitäisi tähän ikään jo olla oppinut että mies ei voi tehdä kuin yhtä asiaa kerralla.- anni
Kiva lukea sinun leikkauksen jälkeisiä kuulumisia. Kuuluukohan tuo asiaan että kaukonäkö on vielä sumuinen? Oliko siitä puhetta lääkärin kanssa?
Eli ei paniikkia vaikka pitää olla töissä jo parin päivän kuluttua leikkauksesta.. - m-i-k-a-7-6
anni kirjoitti:
Kiva lukea sinun leikkauksen jälkeisiä kuulumisia. Kuuluukohan tuo asiaan että kaukonäkö on vielä sumuinen? Oliko siitä puhetta lääkärin kanssa?
Eli ei paniikkia vaikka pitää olla töissä jo parin päivän kuluttua leikkauksesta..On ehkä hieman huono määritelmä sanoa tuosta kaukonäöstä että se on sumuinen. Näen kyllä kauas ihan hyvin mutta jos kohteessa on esim. mustalla pohjalla harmaata teksiä niin tämä näkyy "sumuisena" mutta jos tämä olisi vaikka valkoisella pohjalla mustaa tekstiä niin tätä "ilmiötä" ei huomaa. Tälläisiä vastaavia tilanteita tulee paljonkin nyt eteen kun niihin tulee kiinnitettyä huomiota. En osaa sanoa onko tuo edes millään tavalla häiritsevää, huomannut olen asian kuitenkin.
Lääkärin kanssa tästä ei ole ollut puhetta, minulla on kontrollikäynti kk. päästä enkä usko että nämä minun "vaivat" ovat niin hälyttäviä että olisin yhteydessä ainakaan vielä asian tiimoilta.
Silmät tuntuu ihan hyviltä ja työnteko onnistuu ihan hienosti, tänään en ole oikeastaan edes ajatellut koko silmäasiaa ennenkuin kirjauduin tänne.
- Miia-Leena
Ihanaa, että löysin täältä sivulta kommentteja tampereella tehdyistä Lasik- operaatioista. Kiitos Mika ja muut! Mulla on leikkaus 2 viikon päästä ja mä voin pahoin jo pelkästä ajatuksesta. Onko kukaan käyttänyt rauhoittavia leikkauksessa? Itselläni on keskivaikea paniikkihäiriö, joten ehkä mun tapauksessa lisärauhoittavat olis tarpeen. Mua ei itse operaatio pelota vaan ennemminkin se, pystynkö olemaan paikallani koko operaation ajan :o,
- ex-likinäköinen
olin kans tampereella ja ainakin minut leikannut kirurgi oli niin mukava ja jutteli "omituisia"(=lääkärikieltä) eli koko ajan kertoi tekemistään, etten suoraansanottuna saanut/ehtinyt jännittää! kyllä se hyvin menee, mutta voithan etukäteen jutella lääkärisi kanssa paniikkihäiriön ja mahdollisen lisälääkityksen tarpeesta. tsemppiä, mulla oli -5 ja nyt aivan uskomattoman hyvä näkö..melkein ulkoisestikin..hih
- Inka
Kohta alkaa jännittään oikeasti =)
- Miia-Leena
Hei kaikki!
Lasikista pari vuorokautta ja kaikki hyvin!
Vasen silmä on vielä sumea, mutta oikeassa on jo melkein supernäkö. Valo häikäisi vain ensimmäisenä iltana ja kuivuuttakaan ei ole ollu ollenkaan. Suurin ongelma on saada tipat osumaan silmään ja hankalien kärpäslasien pitäminen öisin päässä!
Leikkaus jännitti ihan hirveesti ja ihan turhaan. Kokemus ei tietenkään ole mikään miellyttävä, mutta lopputulos korvaa kaiken vaivan!
- harkitsen samaa
Ensiksi kiitos Mikalle kokemuksen jakamisesta. Harkitsen itse samaa operaatiota. Haluaisinkin tietää, että mitä paikkaa Tampereella suosittelette? Onko hinnoissa eroja? Entä kannattaisiko ottaa tuo LASIK vai PRK menetelmä?
Kiitos etukäteen vastauksista! - m-i-k-a-7-6
Viikko tosiaan mennyt vauhdilla. Vihdoin saa nukkua ilman noita laseja, ensiyönä nukutaan hyvin.
Näkö on ihan ok ja paranee kokoajan. Silmät väsyvät vielä jonkin verran vähän päivästä riippuen. Mitään roskan, hiekan ym.ym tunnetta ei ole ollut n. 3-4 päivään. Muutenkin silmien tunto on kuin ennenkin leikkausta.
Lähinäkö on aivan loistava ja kaukonäkö on parantunut päivien edetessä. Valon arkuutta ei juuri ole, tosin ei ole ollut kauhean kirkkaita nuo päivätkään. Suurempia haloja tai muita ei pimeässä näy, hämäränäkö on heikompi kuin ennen leikkausta.
Antibioottitippoja käytän vielä viikon kolmesti päivässä, kostutustippoja olen laittanut 2-3 kertaa päivässä vaikka ei näille juuri tarvetta ole ollut.
Kaikki hyvin siis. Kiitos kaikille kommenteista ja toivottavasti leikkausta empineet saavat näistä kertomuksista vahvistusta omille suunnitelmilleen.
Palailen vielä kommentein mikäli jotain mullistavaa näön suhteen ilmenee, kuukauden päästä sitten kontrolli.
Kaikille hyvää kevättä ! :D- katinka
että olet jaksanut täällä käydä kertomassa niin leikkauksesta kuin varsinkin leikkauksen jälkeisestä ajasta! Itse ainakin olen saanut kovasti vahvistusta omaan operaatioon sinun ja muidenkin kokemuksista. Nautihan lasittomasta elämästä ja pikkuhiljaa saapuvasta keväästä!
- Rilli
katinka kirjoitti:
että olet jaksanut täällä käydä kertomassa niin leikkauksesta kuin varsinkin leikkauksen jälkeisestä ajasta! Itse ainakin olen saanut kovasti vahvistusta omaan operaatioon sinun ja muidenkin kokemuksista. Nautihan lasittomasta elämästä ja pikkuhiljaa saapuvasta keväästä!
No niin. On se vain tämä lasiton elämä mukavaa :) Monesti huomaa tilanteita, jotka on tehnyt eri tavalla/jättänyt tekemättä lasien kanssa eläessä.
Lasik-leikattujen silmien kanssa pärjää oikein hyvin. Alussa silmät tuntuivat eripareilta, mutta nyt ovat oikeen hyvät. Kostutustippoja sai alussa laittaa miltei 10 kertaa päivässä, nyt laitan 2 -3 kertaa. Vähemmälläkin voisi jopa pärjätä.
Kirkkaiden pintojen reunat tummaa taustaa vasten eivät mullakaan täysin teräviä ole, mutta pieni vaiva muun hyödyn rinnalla. Ja tuokin tuntuu paranevan koko ajan. - Kostuttaa saa
Rilli kirjoitti:
No niin. On se vain tämä lasiton elämä mukavaa :) Monesti huomaa tilanteita, jotka on tehnyt eri tavalla/jättänyt tekemättä lasien kanssa eläessä.
Lasik-leikattujen silmien kanssa pärjää oikein hyvin. Alussa silmät tuntuivat eripareilta, mutta nyt ovat oikeen hyvät. Kostutustippoja sai alussa laittaa miltei 10 kertaa päivässä, nyt laitan 2 -3 kertaa. Vähemmälläkin voisi jopa pärjätä.
Kirkkaiden pintojen reunat tummaa taustaa vasten eivät mullakaan täysin teräviä ole, mutta pieni vaiva muun hyödyn rinnalla. Ja tuokin tuntuu paranevan koko ajan.Mulla kuukausi mennyt lasikista. Vasen silmä vähän heikompi, kuin täydellinen oikea. Kostutan vähän väliä silmiä, koska päätetyöskentely kuivattaa ja ilmastointi. Lähinäkö esim. lukiessa väsyy aika nopeasti. Eli silmä(t) ylikorjaa. Mutta olen niin tyytyväinen tähän että joka päivä muistan hymyillä onnellisena.. elämäni paras ratkaisu. Muutama ilta sitten yritin laittaa rillit yöpöydälle ja kyllä oli mukava muistaa, että ei tarvi ei..
- mariaana
Hei
Missä sinun leikkaus Tampereella tehtiin? Poikani on menossa torstaina samanlaiseen leikkaukseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Dannysta tulee isä 83-vuotiaana
Huh huh sentään sellaista naista, joka laitattaa itsensä paksuksi ikälopulle papalle ! Ajatellaanko lapsen oikeuksia oll1776990Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa
Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava2314032Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi673341Henkirikos kiuruvedellä
Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut792798Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi72176Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs42075100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es21862Kunnanjohtaja haista sinä
Kyvytön johtamaan kuntaa! Täysin kyvytön. Toivottavasti Hattula saa sinut vaivoikseen. Epäpätevä, ammattitaidoton, yhtei351541Gallup: Mitä teillä syödään pääsiäisenä, onko juhlaruokaa vai meneekö arkiruoilla?
Monessa perheessä pääsiäisenä pöytään pistetään vähän parempaa herkkua. Pääruokaan panostetaan ja lisäksi leivotaan vaik441442Loimaan k-citymarketilla puukotus
Jonka on puukotettu Loimaan citymarketilla tänään iltapäivällä noin klo 14. Kuulin kun ambulanssi huusi kaupungilla kun461378