Kohtalotovereita kaivataan... varsinkin teitä, jotka olette selvinneet hyvin!
Puoli vuotta sitten joukkotarkastuspapassa (30 v) papaluokkani oli II (ja kondylooma, ensimmäistä kertaa eläissäni), äsken tarkastuksessa jo III. Jouduin samantien konisaatioon (yksityisellä), vaikka ymmärtääkseni useimmiten vastaavassa tilanteessa tehtäisiin ensin kolposkopia. Taidan siis olla erityisen vaarallisessa tilassa... Konisaatio itsessään ei ollut mukava, mutta kyllähän sen kesti, kun tietää että se on terveyteni hyväksi. Nyt sitten elän vuodon ja pelonsekaisen odotuksen kanssa. Gyne sanoi, että 99%:n varmuudella ei ole vielä syöpää. Pahimmillaan solumuutokset ovat levinneet leikatun palan ulkopuolellekin, jolloin konisaatio joudutaan uusimaan, siis ottamaan vielä isompi pala, mikä vaikuttaa jo raskaaksitulemismahdollisuuteen (minulla ei ole lapsia).
Kondyloomastahan tämä on tullut, nähtävästi siis ärhäkkää muotoa tämä virus. Gyne poltti samalla kertaa kondylooma"palleroisia" pois, mutta kaikkia ei saanut, joten voi olla, että loppuelämä on kerran vuodessa konisaatiossa käymistä. Toisaalta kehon oma immuniteetti saattaa parantaa kondylooman, ja parhaimmillaan tuossa äskeisessä toimenpiteessä on saatu kaikki solumuutokset pois.
Tässä sitä sitten ollaan; saatan olla kohta aivan terve, tai sitten syöpäpotilas. Toisaalta lääkäri sanoi kivasti, että olen syövältä paremmassa turvassa kuin suurin osa kadulla kävelevistä naisista, jotka eivät ole vähään aikaan käyneet tutkimuksissa. Joten KÄYKÄÄ NAISET HYVÄT PAPA-KOKEISSA!! Kondylooma voi sitä paitsi tarttua vaikka käyttää kondomiakin.
Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia vastaavista elämäntilanteista... en tiedä olenko itse vielä shokissa vai otanko tämän muuten vain suht rauhallisesti.
Konisaatio ja papa III
23
21917
Vastaukset
- kolmosen papa
Hei!
eipä sun kannata hermoilla etukäteen. Itselläni oli vajaa vuosi sitten papa 3, tehtiin kolposkopia jossa otettiin koepalat, siellä oli kohtalainen solumuutos, sitten tehtiin loop-konisaatio jossa otettiin sentin pala kohdunsuulta pois, siinä todettiin vahva solumuutos, mutta muutosalue saatiin kokonaisuudessaan pois. Kontrollit nyt viisi vuotta. Edellinen kontrolli oli tammikuussa jossa ei löytynytkään enää mitään solumuutoksia joten ainakin nyt tilanne on rauhoittunut. Tsemppia sullekkin!!!- tarina
ikävä vaan kertoa mun kokemukseni, vaikka tapahtumat sinällään on aika samanlaiset.
Keskenmenon yhteydessä otettiin papa, elettiin elokuun loppua. Keskenmenosta toipuminen oli työlästä (uusintakaavintoja, tutkimuksia jne) ja elimistön sekoilua kesti miltei vuoden.
Menin jälleen kerran,seuraavassa kesäkuussa, lääkäriin että mikä maksaa kun vuotaa/ei vuoda?? Selvisi että olen raskaana, vauvan sydän lyö jo!
Samassa yhteydessä lääkäri otti lakananvalkoisena potilaskansiostani syyskuisen papa-vastauksen kysyen, että "oletteko koskaan saaneet tätä syksyistä vastausta, kun tässä ei ole lääkärin kuittausta...? luokka 3 ja vakavia muutoksia..Mitä??Ai siis ette???"
Saman tien erikoislääkäri hälyytettiin tekemään kolposkopian ja ilmeet henkilökunnalla oli järkyttyneet..En edes halua kuvitella mikä näkymä kohdunsuulta paljastui :( Siinäpä miettimään, että loopiin pitää tämä äiti pian saada, ensin koepalat ja odottelua, sitten spinaalipuudutuksessa itse loopiin (raskausvkolla 16), tulosten odottelua raastavat 3 vkoa, jolloin VASTA selvisi, että todella pahat solumuutokset olivat (onneksi)paikallisia,ja kohdunkaulasta oli pitänyt pätkäistä puolet pois!
Siinä sitten gynekologit miettimään, että mitenköhän tynkä kohdunkaula kestää uudelleensynnyttäjällä??Samalla varoiteltiin, että synnytyksen jälkeen (jos koskaan saisin elävän edes lähimain täysiaikaisen vauvan) tutkitaan papa uusiksi koska "raskausaikana hyvä kukoistaa, mutta... valitettavasti myös ns.pahakin voi riistäytyä kasvamaan".. Niin!! Ollapa siinä onnellisesti raskaana! ONNEKSI terve vauvani näki päivänvalon vain 2 vkoa etuajassa, sinnittelin loppuajan käytännössä pumpulissa.
Yliopistosairaala tutki sisäisesti miksi papa-vastaus oli "jäänyt jonnekin",meille vastattiin että "valitettava inhimillinen erehdys" jne muuta paskaa.Minä en sitä puuttuvaa vastausta ollut tajunnut tivata sen talven aikana tapahtuneiden keskenmenohoitojen tiimellyksessä,enkä edes muistanut. Mitään hoitovirhesyytteitä ei koskaan jaksettu miehen kanssa harkita.
Auliisti lupasivat, että "5 vuotta saat käydä tutkituttamassa papan talon piikkiin". Just.Ai kuinka avokätistä.
Tätä ilmaista riemua kesti nelisen vuotta, kaikki meni hyvin, puhtaat tulokset jne.
Kunnes... nyt kun tämä ihmevauvani on 6 vuotias: Tuoreimmassa papassa jälleen luokka 3 :( :(
Nyt on karmiva tunne, että alkaako se kaikki taas alusta?
Joten naiset: älkää lipsuko tarkastusväleissä ja VAATIKAA ne tulokset! - kolmonen
tarina kirjoitti:
ikävä vaan kertoa mun kokemukseni, vaikka tapahtumat sinällään on aika samanlaiset.
Keskenmenon yhteydessä otettiin papa, elettiin elokuun loppua. Keskenmenosta toipuminen oli työlästä (uusintakaavintoja, tutkimuksia jne) ja elimistön sekoilua kesti miltei vuoden.
Menin jälleen kerran,seuraavassa kesäkuussa, lääkäriin että mikä maksaa kun vuotaa/ei vuoda?? Selvisi että olen raskaana, vauvan sydän lyö jo!
Samassa yhteydessä lääkäri otti lakananvalkoisena potilaskansiostani syyskuisen papa-vastauksen kysyen, että "oletteko koskaan saaneet tätä syksyistä vastausta, kun tässä ei ole lääkärin kuittausta...? luokka 3 ja vakavia muutoksia..Mitä??Ai siis ette???"
Saman tien erikoislääkäri hälyytettiin tekemään kolposkopian ja ilmeet henkilökunnalla oli järkyttyneet..En edes halua kuvitella mikä näkymä kohdunsuulta paljastui :( Siinäpä miettimään, että loopiin pitää tämä äiti pian saada, ensin koepalat ja odottelua, sitten spinaalipuudutuksessa itse loopiin (raskausvkolla 16), tulosten odottelua raastavat 3 vkoa, jolloin VASTA selvisi, että todella pahat solumuutokset olivat (onneksi)paikallisia,ja kohdunkaulasta oli pitänyt pätkäistä puolet pois!
Siinä sitten gynekologit miettimään, että mitenköhän tynkä kohdunkaula kestää uudelleensynnyttäjällä??Samalla varoiteltiin, että synnytyksen jälkeen (jos koskaan saisin elävän edes lähimain täysiaikaisen vauvan) tutkitaan papa uusiksi koska "raskausaikana hyvä kukoistaa, mutta... valitettavasti myös ns.pahakin voi riistäytyä kasvamaan".. Niin!! Ollapa siinä onnellisesti raskaana! ONNEKSI terve vauvani näki päivänvalon vain 2 vkoa etuajassa, sinnittelin loppuajan käytännössä pumpulissa.
Yliopistosairaala tutki sisäisesti miksi papa-vastaus oli "jäänyt jonnekin",meille vastattiin että "valitettava inhimillinen erehdys" jne muuta paskaa.Minä en sitä puuttuvaa vastausta ollut tajunnut tivata sen talven aikana tapahtuneiden keskenmenohoitojen tiimellyksessä,enkä edes muistanut. Mitään hoitovirhesyytteitä ei koskaan jaksettu miehen kanssa harkita.
Auliisti lupasivat, että "5 vuotta saat käydä tutkituttamassa papan talon piikkiin". Just.Ai kuinka avokätistä.
Tätä ilmaista riemua kesti nelisen vuotta, kaikki meni hyvin, puhtaat tulokset jne.
Kunnes... nyt kun tämä ihmevauvani on 6 vuotias: Tuoreimmassa papassa jälleen luokka 3 :( :(
Nyt on karmiva tunne, että alkaako se kaikki taas alusta?
Joten naiset: älkää lipsuko tarkastusväleissä ja VAATIKAA ne tulokset!Olin papassa, jonka tulokset lääkäri lupasi ilmoittaa 2 viikon kuluessa puhelimitse. 3 viikkoa meni, mitään ei kuitenkaan kuulunut. Onneksi muistin itse soittaa ja kysellä tulosteni perään. Tulokseni kertonut henkilö sanoi ensin, että kaikki on aivan kunnossa. Sitten hän sanoi NAURAEN, että eipäs olekaan, vaan täällä on nyt jotakin häikkää ja tulos onkin kolmonen. Minusta aika mautonta naureskella tällaisessa tilanteessa.
Ajanvaraus kolposkopiaan oli myös mielenkiintoista. Lääkäri sanoi, että aika on saatava heti, mutta ajanvarauksessa ollut henkilö varasi minulle ajan kuukauden päähän. Myöhemmin vielä soitin perään ja ihmettelin, että miksi tämä aika on vasta kuukauden päähän laitettu, kun asian piti olla kiireellinen. Aika olikin varattu sellaiselle ihmiselle, joka ei edes kolposkopiaa tee. Sain uuden ajan oikealle henkilölle seuraavalle viikolle.
Kolposkopian tehnyt lääkäri oli erittäin nuiva ja haluton vastaamaan kysymyksiini. Vastaukset olivat todella ylimielisiä ja tunsin itseni täydelliseksi ääliöksi. On kuitenkin kyse naiselle tärkeästä asiasta ja mahdollisesti jopa syövästä, niin olettaisi lääkärin olevan edes asiallinen.
Todella ikävä tunne jäi tästä koko rulianssista.
- tehtiin
minulle konisaatio jo toisen kerran.Syksyllä tekivät ensimmäisen kerran ja eivät saaneet kaikkia muutosalueita pois,joten nyt tekivät sen uusiksi.Toivottavasti nyt tulisi jo puhtaat tulokset...
- panic100
Minä menossa myös samaan operaatioon. Papassa en ollut käynyt n. 3 vuoteen ja nyt kun menin oli PAPA3 , keskivaikea dysplasia, niukat viitteet HPV:sta ja HSIL ruksittu.
Parin päivän päästä tehdään yksityisellä toimenpiteet: kolposkopia, koepalat ja konisaatio.. pelottaa vietävästi mitä niistä löytyy.
Nyt hoen kaikille kavereille ja muillekin: vaatikaa sitä PAPAA joka vuosi, mulle sanoi gyne aina vaan, että ei tarvi mennä kun oot vasta käynyt, ei siellä joka vuosi tarvi ravata.. PRKL!!! jos olisin käynyt kerran vuodessa, tauti ei ehkä olisi kehittynyt näin pitkälle.- Darlandaa
aikoinaan yllätyin, kävin papassa vuosittain ja sitten kun jäi vuosi välistä, löydettiin yhtäkkiä in citu. Kolkoskopia tehtiin ja toivuin hitaasti. Tulin kuitenkin siihen lopputulokseen kolmen lapsen äitinä, että parempi yrittää pelata varman päälle. Sainkin kohdun poiston pikaisesti. Poistoa en suosittele kenellekään dysplasian takia, mutta jos lapset on varmasti tehty tälle elämälle, mikä ettei? Lisäksi itselläni oli tosi runsaat kuukautiset, joihin myös hermostuin kaiken tämän lisäksi. Nyt on aikaa vierähtänyt jo 5v. ja olen terve. Tsemppiä kaikille ko. asian kanssa painiskeleville!
- papan vaatija
Joukkoseulonnassa minulla todettiin syövänesiasteita kohdunsuunkaulalla n. 8 vuotta sitten.Hoitona loop-konisaatio. Olin ollut gynellä vuotta aikaisemmin, mutta menin kuitenkin, kun se oli ilmainen seulonta 25-vuotiaille. Sen jälkeen ollut terve ja käynyt vuosittain yksityisellä otattaas papan. KAIKKI lääkärit ovat sanoneet tämän olevan turhaa.Olenhan täysin terve.
Nyt olen juuri ollut laserkonisaatiossa syövän esiasteiden takia.Eli se uusiutui. Tälläkin kertaa sain melkein vaatia gyneä ottamaan papan.En aio ikinä pitää vuotta pidempää taukoa papa näytteen otosta!! Enkä todella suosittele sitä kenellekään muullekaan! - jännittää hitsisti
Joukkotarkastuksessa kävi ilmi, että papani on 3 ja solumuutoksia. Odottelin papatulosta yli 2kk. 2 viikon kuluttua tuloksen saamisesta kolposkopia.
Pelottaa kipu ja aion pyytää puudutusta, neuvoivat pyytämään. Maha on kipeä, pingoittunut välillä ja vihlovia kipuja alavatsassa. Kolposkopia tehtävä 8-14 vrk:n kuluttua menkkojen alkamisesta kellä menkat. Ja jos ei käy menkkojen takii annettu aika, niin heti vaan soitteleen klinikalle uutta aikaa. tsemppiä kaikille kohtalotovereille.
- Tilda
No niin, sain juuri tulokset konisaatiosta! Olivat saaneet kaikki solumuutosalueet pois, hip hei, eli nyt sitten ei muuta kuin kolmen kuukauden päästä kontrollipapaan ja katsotaan mitä sitten kuuluu. Kondylooma on jäänyt, joten voihan olla että olen samassa pisteessä sitten taas, mutta nyt on näin.
Kiitos teille kohtalotoverit, elämäniloa ja toivoa ja hyvää pääsiäistä!- panic100
Tilda: mistä sen voi tietää että saivat ekalla loop -hoidolla koko alueen pois? Siis oliko koepalat ok, vai kävitkö uusintatarkastuksessa? Ja kuinka nopeasti menit uusintatarkastukseen?
Mä kävin loopissa ja kolposkopiassa 11.4 ja nyt sitten joutuu odottelemaan koepalojen vastauksia seuraavan viikon loppupuolelle.
Lääkärillä oli kova kiire ja se ei ehtinyt kauheasti jutella, enkä minä kysellä. Jäi epäselväksi että mitä tapahtuu jos koepaloissa onkin syöpää? Lääkäri sanoi, että vaikka olisikin syövän esiaste niin nyt se on leikattu pois. Mutta lisäksi sanoi, että kun saa koepalojen tulokset niin sitten päätetään jatkotoimenpiteistä. No en sitten kysynyt että mitä se jatko on.
Sanoi, että jos papassa vielä näkyy jotain niin leikataan uudelleen loopilla. En muuten olisi uskonut että lihanpala mikä leikkattiin irti, olisi ollut niinkin "iso", jos en olisi omin silmin nähnyt: n. 2cm x 2cm. Varsinainen leikkaus tehtiin paikallispuudutuksessa ja kesti varmaan alle minuutin, kysyin koska leikkaat sen, niin samantien lääkäri nosti palan vadilta ja sanoi, leikkasin jo. Ei sattunut yhtään ja oli helpompi reissu kuin normaali gynellä käynti. - Tilda
panic100 kirjoitti:
Tilda: mistä sen voi tietää että saivat ekalla loop -hoidolla koko alueen pois? Siis oliko koepalat ok, vai kävitkö uusintatarkastuksessa? Ja kuinka nopeasti menit uusintatarkastukseen?
Mä kävin loopissa ja kolposkopiassa 11.4 ja nyt sitten joutuu odottelemaan koepalojen vastauksia seuraavan viikon loppupuolelle.
Lääkärillä oli kova kiire ja se ei ehtinyt kauheasti jutella, enkä minä kysellä. Jäi epäselväksi että mitä tapahtuu jos koepaloissa onkin syöpää? Lääkäri sanoi, että vaikka olisikin syövän esiaste niin nyt se on leikattu pois. Mutta lisäksi sanoi, että kun saa koepalojen tulokset niin sitten päätetään jatkotoimenpiteistä. No en sitten kysynyt että mitä se jatko on.
Sanoi, että jos papassa vielä näkyy jotain niin leikataan uudelleen loopilla. En muuten olisi uskonut että lihanpala mikä leikkattiin irti, olisi ollut niinkin "iso", jos en olisi omin silmin nähnyt: n. 2cm x 2cm. Varsinainen leikkaus tehtiin paikallispuudutuksessa ja kesti varmaan alle minuutin, kysyin koska leikkaat sen, niin samantien lääkäri nosti palan vadilta ja sanoi, leikkasin jo. Ei sattunut yhtään ja oli helpompi reissu kuin normaali gynellä käynti.Mulla siis siinä lausunnossa minkä se palasen tutkinut ihminen teki, luki, että muutosalueet näytetään saaneen pois terveen kudoksen marginaalilla... Lääkäri kertoi, että jos palan reuna-alueet ovat terveet, silloin se ei ole voinut levitä pidemmälle, eli kaikki on saatu pois. Se ei leviä "hyppelehtimällä" sinne tänne, sen varmistin lääkäriltä.
En ole vielä käynyt uusintatarkastuksessa, minut määrättiin papa-kokeeseen kesäkuun lopussa eli kolmen kuukauden päästä toimenpiteestä.
Jos muutosalue olisi ollut ihan palan reunoillakin, olisi kuulemma jouduttu tekemään konisaatio uudestaan, ja ottamaan siis isompi pala kohdunkaulasta pois. Tämä aluehan mikä nyt otettiin (luultavasti saman verran kuin sulla), kasvaa takaisin kuukauden kuluessa.
Solumuutoksen vakavuuttakin luokitellaan jotenkin, en ole ihan perillä luokittelusta. Lausunnossa sanottiin, ettei tutkija pitäisi sitä vielä dysplasia-tasoisena...
Kummallista tässä on se, että mulle ei koskaan tehty kolposkopiaa, vaikka papa-kokeen (sen mistä tuli se 3-luokka) tuloksissa sitä kehoitettiin. Mulle tehtiin suoraan loop-konisaatio, kun ihmettelin että eikö multa pitänyt vain ottaa koepala, gynekologi sanoi että tässä nyt hoidetaan samalla. Minäkään en huomannut varsinaista leikkausta, puudutuspiikin antaminen tuntui vähän, ja sitten kun lääkäri poltti kondyloomapalleroita pois, itkin kivusta, koska niitä ei voitu puuduttaa.
Odottaminen on kamalinta, ja toinen on se, jos lääkäri ei osaa selvästi sanoa miten edetään ja mistä on kyse. Mutta kaiken kaikkiaan luulen ja uskon, että me pelätään aina noin kymmenen kertaa enemmän kuin mitä olisi tarpeen!
Toivottavasti sulla on kaikki hyvin, ja ainakin olet hyvässä hoidossa! Tämä on onneksi aika yleistä ja tosi harvoin ehtii syöpä kehittyä, kun seulonta ja hoidot on niin hyvät. - seurannassa
Tilda kirjoitti:
Mulla siis siinä lausunnossa minkä se palasen tutkinut ihminen teki, luki, että muutosalueet näytetään saaneen pois terveen kudoksen marginaalilla... Lääkäri kertoi, että jos palan reuna-alueet ovat terveet, silloin se ei ole voinut levitä pidemmälle, eli kaikki on saatu pois. Se ei leviä "hyppelehtimällä" sinne tänne, sen varmistin lääkäriltä.
En ole vielä käynyt uusintatarkastuksessa, minut määrättiin papa-kokeeseen kesäkuun lopussa eli kolmen kuukauden päästä toimenpiteestä.
Jos muutosalue olisi ollut ihan palan reunoillakin, olisi kuulemma jouduttu tekemään konisaatio uudestaan, ja ottamaan siis isompi pala kohdunkaulasta pois. Tämä aluehan mikä nyt otettiin (luultavasti saman verran kuin sulla), kasvaa takaisin kuukauden kuluessa.
Solumuutoksen vakavuuttakin luokitellaan jotenkin, en ole ihan perillä luokittelusta. Lausunnossa sanottiin, ettei tutkija pitäisi sitä vielä dysplasia-tasoisena...
Kummallista tässä on se, että mulle ei koskaan tehty kolposkopiaa, vaikka papa-kokeen (sen mistä tuli se 3-luokka) tuloksissa sitä kehoitettiin. Mulle tehtiin suoraan loop-konisaatio, kun ihmettelin että eikö multa pitänyt vain ottaa koepala, gynekologi sanoi että tässä nyt hoidetaan samalla. Minäkään en huomannut varsinaista leikkausta, puudutuspiikin antaminen tuntui vähän, ja sitten kun lääkäri poltti kondyloomapalleroita pois, itkin kivusta, koska niitä ei voitu puuduttaa.
Odottaminen on kamalinta, ja toinen on se, jos lääkäri ei osaa selvästi sanoa miten edetään ja mistä on kyse. Mutta kaiken kaikkiaan luulen ja uskon, että me pelätään aina noin kymmenen kertaa enemmän kuin mitä olisi tarpeen!
Toivottavasti sulla on kaikki hyvin, ja ainakin olet hyvässä hoidossa! Tämä on onneksi aika yleistä ja tosi harvoin ehtii syöpä kehittyä, kun seulonta ja hoidot on niin hyvät.Minulla seuraava tapahtumaketju: PAPAIII,kolposkopia,loop-konisaatio,lääkärin mukaan kaikki paha saatu pois ja loppuosa kohdunsuusta oli täysin terve -> seurantaa.
Olin onnessani. Nyt parin vuoden päästä papa2 ja "kohdunsuulla jotain outoa- lisätutkimuksiin"
Eli ei loopatun palan "saaminen pois varmasti terveeltä marginaalilta" tarkoita suinkaan sitä, että homma olis sillä ohi, uusiminen on lääkärin mukaan mahdollista.
Älkää vain tuudittautuko siihen, että kaikki on sitten ok ja huolet poissa, seurantaa pitää tehdä tarkasti!
Papilloomavirus on ja pysyy elimistössä ja sillä saletti :( - Tilda
seurannassa kirjoitti:
Minulla seuraava tapahtumaketju: PAPAIII,kolposkopia,loop-konisaatio,lääkärin mukaan kaikki paha saatu pois ja loppuosa kohdunsuusta oli täysin terve -> seurantaa.
Olin onnessani. Nyt parin vuoden päästä papa2 ja "kohdunsuulla jotain outoa- lisätutkimuksiin"
Eli ei loopatun palan "saaminen pois varmasti terveeltä marginaalilta" tarkoita suinkaan sitä, että homma olis sillä ohi, uusiminen on lääkärin mukaan mahdollista.
Älkää vain tuudittautuko siihen, että kaikki on sitten ok ja huolet poissa, seurantaa pitää tehdä tarkasti!
Papilloomavirus on ja pysyy elimistössä ja sillä saletti :(tarkoita sitä, etteikö samassa tilanteessa voitaisi olla puolen vuoden tai vuoden kuluttua ja koko loppuelämän, koska muutosten aiheuttajaa on vaikea saada pois. Mutta tällä kertaa on muutosalueet saatu pois, ja sitten katsotaan, mikä on tilanne kohta. Lääkärini sanoi, että loop-hoidon voi tehdä periaatteessa vaikka kerran vuodessa, jos on tarvis. Eli elämä hpv-viruksen kanssa on eräänlaista kauhun tasapainoa, mutta Luojan kiitos elämme Suomessa emmekä kolmannessa maailmassa, jossa kohtalona olisi paljon varmemmin kuoleminen kohdunkaulansyöpään.
- Liina
Tilda kirjoitti:
tarkoita sitä, etteikö samassa tilanteessa voitaisi olla puolen vuoden tai vuoden kuluttua ja koko loppuelämän, koska muutosten aiheuttajaa on vaikea saada pois. Mutta tällä kertaa on muutosalueet saatu pois, ja sitten katsotaan, mikä on tilanne kohta. Lääkärini sanoi, että loop-hoidon voi tehdä periaatteessa vaikka kerran vuodessa, jos on tarvis. Eli elämä hpv-viruksen kanssa on eräänlaista kauhun tasapainoa, mutta Luojan kiitos elämme Suomessa emmekä kolmannessa maailmassa, jossa kohtalona olisi paljon varmemmin kuoleminen kohdunkaulansyöpään.
Mulla oli muutoksia papassa, selkeitä syylämuutoksia kohdunsuulla eli kondyloomaa. Voih. En saanut tietää luokkaa, kun ei kuulemma enää luokitella papa-tuloksia?!? Noh, sanottiin vaan että puolen vuoden päästä kontrolliin. Tuli paniikki, mietin että onko nyt kyseessä 2/3-luokan veroinen muutos. Hoitaja kyllä rauhoitteli, että nämä paranevat yleensä itsestään. Pitää olla 3 kertaa ko. papa-vastaus, jotta pääsee jatkotutkimuksiin. Mietin, että pitäisikö mennä varmuuden vuoksi yksityiselle papaan, jossa pääsisi nopeammin jatkohoitoihinkin? Kokemuksia julkisesta ja yksityisestä?
- typerä
Tilda kirjoitti:
Mulla siis siinä lausunnossa minkä se palasen tutkinut ihminen teki, luki, että muutosalueet näytetään saaneen pois terveen kudoksen marginaalilla... Lääkäri kertoi, että jos palan reuna-alueet ovat terveet, silloin se ei ole voinut levitä pidemmälle, eli kaikki on saatu pois. Se ei leviä "hyppelehtimällä" sinne tänne, sen varmistin lääkäriltä.
Toivottavasti sulla on kaikki hyvin, ja ainakin olet hyvässä hoidossa! Tämä on onneksi aika yleistä ja tosi harvoin ehtii syöpä kehittyä, kun seulonta ja hoidot on niin hyvät.Kauanko tämä hitsin vuoto kestää? Mulle tehtiin konisaatio 3 viikkoa sitten ja välillä tuntuu, että vuoto senkun yltyy!!!!
- Krisse78
Hei,
olen 28v ja sain PAPAN tulokset ja mulla on PAPA IIID ekaa kertaa elämässäni. Nyt siis olen epävarmana, koska internettiä lukiessa jotkut kirjoittavat, että ei syytä huoleen, koska solumuutokset voivat myös parantua itsestään. Lääkäri määräsi kontrolliin 3 kk päästä, mutta haluttaisi tietää, että onko nyt pakko odottaa tuo 3 kk?
Kun olen lukenut internettiä niin olen ymmärtänyt, että se PAPA-testi ei vielä kerro sitä, että onko syöpä vai ei, vaan pitää suorittaa toi koloskopia, eikö?
Joo kyllä kannattaa käydä noissa tutkimuksissa, mulla oli nyt varmaan 1,5 vuoden tauko ja nyt sitten tämmönen tulos ja vähän paniikki iski, koska ei tiedä, mitä tää nyt loppujen lopuks tarkottaa?
Lääkäri ei puhunu mitään kondyloomasta. Sano vaan, että ei syytä huoleen ja vaan että 3 kk päästä kontrolli. Mun kysymys nyt siis olisikin, että näkeekö lääkäri siitä PAPAsta jos tää on kondylooma vai pitääkö siihen tehdä joku erillinen testi?
Olen naimisissa ja vakituinen suhde jo 7 v (ei syrjähyppyjä mulla eikä varmasti miehelläkään) eli jos tää ois toi kondylooma niin oisin sen saanu jo vuosia sitten tai kylpylästä tms. (olen kuitenkin käynyt säännöllisesti gynekologilla eikä koskaan ennen ole ollut mitään vialla PAPAssa)
Luin, että sen siis voi saada myös yleisistä paikoista.
Osaako joku valaista asiaa liittyen kondyloomaan. Olen siis käsittänyt, että se voi olla vuosia piilevänä ja puhkeaa yhtäkkiä. Tarkoittaakko PAPA IIID, että on kondylooma vai voiko tää solumuutos myös aiheutua jostain muusta? Mistä?
Minulla ei ole vielä lapsia ja huolestuttaa tää asia, koska kuukautiskivut olivat kahdella viime kerralla niin kovat, että itku tuli. Myöskään kipulääkket ei auta. Lääkäri vaan, että ei syytä huoleen, kuukautiskivut on normaalit. Joo onhan ne, mulla on aina kivut, mutta ei tällaset ku nyt kahdella vika kerralla ku tuntu, että pyörtyy ja napsin kipulääkkeitä eikä mitään auttanut.
Please osaako joku valaista asiaa, siis tarkottaako solumuutos automaattisesti, että on kondylooma kun en oo oikein löytäny mitään muita syitä siihen?
Välivuotoja ei ole nyt viimesen noin 1,5 v aikana ollut. Lopetin pillerit noin 1,5 vuotta sitten kun tuli välivuotoja. Lääkäri sanoi silloin, että kroppa ei kestä niitä pillereitä enää (olin syönyt niitä jo ainaki 6 vuotta) ja ne siis sillon lopetin. PAPAssa ei ollu mitään poikkeavaa.
Mutta nyt siis tää kolmonen.
KIITOS TODELLA paljon jo etukäteen jos joku jaksais vastata mulle.- kohtalotoveri
Mulla todettiin 30-vuotiaana papa-luokka IV,konisaatio tehtiin.Vielä elossa ja kaikki hyvin.Täytän syksyllä 45-v.
- Ankamale
kohtalotoveri kirjoitti:
Mulla todettiin 30-vuotiaana papa-luokka IV,konisaatio tehtiin.Vielä elossa ja kaikki hyvin.Täytän syksyllä 45-v.
Kolkoskopia odottaa. Ihana hoitajien "lakko" lykkää aikaa ties minne. Lähete on laitettu pari viikkoa sitten ja tänään soittaessani keskus-sairaalaan vastaus oli että aikoja ei nyt anneta kun ei tiedä tulevasta.
Onko kuka käynyt yksityisellä? Kuinka kallista se on? - Seurannassa oleva
Ankamale kirjoitti:
Kolkoskopia odottaa. Ihana hoitajien "lakko" lykkää aikaa ties minne. Lähete on laitettu pari viikkoa sitten ja tänään soittaessani keskus-sairaalaan vastaus oli että aikoja ei nyt anneta kun ei tiedä tulevasta.
Onko kuka käynyt yksityisellä? Kuinka kallista se on?Minulle annettiin papa-kokeesta tulokseksi myös 3, jonka jälkeen tehtiin kolposkopia. Lääkäri totesi heti ensi "silmäyksellä", ettei mistään vakavasta ole kysymys. Koepaloja otettiin, jonka tuloksena oli, että muutokset limakalvoilla ovat lieviä, papilloomaviruksen aiheuttamia. En saanut mitään hoitoja, vaan asia jäi tarkkailuun. Reilun kolmen kuukauden päästä pitää mennä uusintapapaan.
Lääkäri sanoi myös, että alkuperäinen papa-näyte oli ollut huonolaatuinen. Siis, että se itse näyte oli huonosti otettu tai se ei muuten ollut riittävä. Tuo kolmosluokan tulos, johtui hänestä osittain myös siitä, että itse näyte oli huono.
Eli aina ei kolmostuloskaan tarkoita, että asiat on todella huonosti. Se, miten näyte on otettu/saatu vaikuttaa myös tulokseen. Minulla on siis lieviä muutoksia, mutta ennemminkin papan tuloksen olisi pitänyt ehkä olla 2 eikä 3. - juuuju
Ei tarkota että olis välttämättä kondy vaan myös pitkäaikainen pillereiden syönti voi johtaa kohdunkaulan syöpään. Mikä outoa vasta onkin. Olen tutkinut perusteellisesti koska sairastan itsekin kohdunkaulan syöpää ja se johtuu juuri tuosta papillooma viruksesta.
- nuori nainen
Kävin tuossa Kolkoskopia tutkimuksessa yksityisellä. Minulla oli papa puhdas, mutta jo kahden vuoden ajan gynekologi on sanonut kohdun suun olevan silmään epätavallisen näköinen (vaikka papassa ei mitään). Jonkin verran ylimääräistä vuotelua on ollut ja tästä kerroin gynelle ja tämä poikkeavan näköinen kudos, "aiheutti" lähetteen tähän tutkimukseen. En vieläkään oikein tiedä, mitä sieltä voi löytyä, mutta patologin lausuntoa odotellaan. Onko jollain kokemusta, että tutkimuksiin olisi laitettu, vaikka olisi papa ollut puhdas?Toimenpiteestä...kyllä siitä selvisi, pahinta oli alku jännitys. Kerroin lääkärille, että minua pelottaa vietävästi ja hän sanoi, että tästä selviää hienosti hengissä eikä tarvitse pelätä, oikeassa oli, mutta jännittihän se silti. Hän myös kertoi koko tutkimuksen ajan tekemisistään. Ilman puudutusta ja särkylääkkeitä tehtiin ja jälkikäteen ajattelen, ettei se ollut niin kamalaa. Tietysti koepalojen otto tuntuu (suunnilleen samalta kuin ronskilääkäri ottaisi papan). Minulta otettiin kolme koepalaa. Etikkaliuos, jolla värjätään kudokset (jotta nähdään muutoskohdat)kirveli hiukan, mutta loppui tosi nopeasti. Vuotoa esiintyi toimenpiteen jälkeen.
- kamalaa
Minäkin menin konisaatioon ja kaavintaan vain varmuuden vuoksi. Kohdunsuulla oli ektopiaa joka on normaalia kohdun limakalvoa.
Olen 53 vuotias jo ja siis menopaussin ohittanut. Olin konisaatioon mennessäni oireeton gynekologiselta puolelta, MUTTA EN OLE ENÄÄ! Tunsin heti leikkauksen jälkeen että nyt ei tainnut mennä putkeen. Vuotoa kesti viisi viikkoa ja nyt kun kahdeksan viikkoa on toimenpiteestä kulunut oireet on pahimmillaan. Virtsaamis- ja ulostamisvaikeudet. En pysty kunnolla kävelemään enkä kärsi istua. Emättimestä pullottaa virtsaputken pää joka on verinen. Entinen ihana seksielämä on mennyttä. En pysty ajattelemaankan sitä.
Olen masentunut ja ahdistunut tämän takia ja sosiaalinen elämäkin on pilalla tämän takia. Ulostamisentarve tuntuu koko ajan vaikka olen jo ulostanut.
Olen mitä ilmeisimmin saanut pahan kohdunlaskeuman toimenpiteen komplikaationa, mistään riskeistä ei minulle mainittu sanallakaan ennen leikkausta. Mitä minun oikein pitäisi tehdä. Tein suuren virheen kun menin tuohon juttuun mukaan. Tämä vaan varoituksensanana uille. - yhteys poliin
kamalaa kirjoitti:
Minäkin menin konisaatioon ja kaavintaan vain varmuuden vuoksi. Kohdunsuulla oli ektopiaa joka on normaalia kohdun limakalvoa.
Olen 53 vuotias jo ja siis menopaussin ohittanut. Olin konisaatioon mennessäni oireeton gynekologiselta puolelta, MUTTA EN OLE ENÄÄ! Tunsin heti leikkauksen jälkeen että nyt ei tainnut mennä putkeen. Vuotoa kesti viisi viikkoa ja nyt kun kahdeksan viikkoa on toimenpiteestä kulunut oireet on pahimmillaan. Virtsaamis- ja ulostamisvaikeudet. En pysty kunnolla kävelemään enkä kärsi istua. Emättimestä pullottaa virtsaputken pää joka on verinen. Entinen ihana seksielämä on mennyttä. En pysty ajattelemaankan sitä.
Olen masentunut ja ahdistunut tämän takia ja sosiaalinen elämäkin on pilalla tämän takia. Ulostamisentarve tuntuu koko ajan vaikka olen jo ulostanut.
Olen mitä ilmeisimmin saanut pahan kohdunlaskeuman toimenpiteen komplikaationa, mistään riskeistä ei minulle mainittu sanallakaan ennen leikkausta. Mitä minun oikein pitäisi tehdä. Tein suuren virheen kun menin tuohon juttuun mukaan. Tämä vaan varoituksensanana uille.Virtsaputkensuu näkyy emättimestä? Aika uskomatonta, jos se ennen toimenpidettä on ollut ns. normaalilla paikalla. Jos sieltä näkyy kohdun suu, niin sekin on aika outoa, koska konisaatiossa ei kohtuun asti kajota, kohdunkaula on operaation kohteena.
Mitä sieltä poliklinikalta on sanottu? Oletko ollut monta kertaa jälkitutkimuksissa? Jos jotain menee vikaan, niin valitetaan sinne, missä vika on syntynyt. Heille on annettava myös tilaisuus tutkia, mitä sinun alapäähäsi kuuluu. Viisi viikkoa vuotoa voi olla vain sinun ominaisuutesi ja sellaisen mahdollisuudesta kyllä varoitetaan ennen konisaation tekoa. Sen sijaan kohdunlaskeuma ja ulostamisongelmat tuntuvat ihan omalta vaivaltaan.
Soita heti poliklinikalle, jossa hoito sinulle tehtiin. Nyt siellä luulevat, että kaikki on mennyt niin kuin pitääkin. Sinulle on varmaan annettu aika tai kehotettu sopimaan selllaisesta uutta tutkimusta varten, mutta se aika on ihan eri juttu kuin nykyiset vaivasi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292228
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261868Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121429Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121297Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701221- 931048
- 17937
- 88903
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115741