Clostridium difficile -bakteeri

Antibioottiripulista kärsivä

Moi!

Olen perusterve nelikymppinen nainen. Jouduin viime vuoden lopulla syömään monta antibioottikuuria kohtutulehdukseen ja sen päätteeksi sain veriripulin, minkä aiheuttajaksi todettiin antibiooteista tullut clostridium difficile -bakteeri (ulostenäytteestä tehtiin viljely).

Kun ko. bakteerin aiheuttama veriripuli alkoi, vatsani oli todella kipeä ja kuumetta oli muutaman päivän 38 astetta. Ruokahalu katosi ja olo oli kuin 'myrkytetty'. Sainkin tietää, että clostridium difficile erittää paksusuolessa toksiinia (myrkkyä), joten oma maalaisjärjellä tehty päätelmä omista tuntemuksista ei kovin kauas heittänyt.

Jouduin ripulista ja kuumeesta johtuvan nestevajauksen vuoksi vuodeosastolle ja siellä sain Metronidazol-nimistä lääkettä 7 vrk ja sen jälkeen kotiin. Ripuli oli ehtinyt olla niin pitkään, että elimistöni reagoi aiheuttamalla ns. reaktiivisen arthriitin ja iriitin (polveen tuli niveltulehdus ja silmään iriitti). Niitä vaivoja hoidettiin kortisoonilla ja paraneminen silmävaivoista kesti noin 3 viikkoa, mutta nivelvaivoista paraneminen kestikin yli 2 kk!!! Joitain vaivoja nivelissä tuntuu yhä!

Eikä siinä vielä kaikki. Ripuli on uusiutunut hoidoista huolimatta jo 4 kertaa ja hoitona joka kerta sama lääke, mutta uusiutumisen jälkeen hoitojakso ollut pidempi (2 viikkoa). Joka kerta ripuli on uusinut onneksi kuitenkin lievempänä ja esim. kuumetta ei nyt viimeisellä kerralla ollut kuin vähän yli 37 astetta yhtenä päivänä. Silti ulostenäytteessä YHÄ näkyy clostridium difficile ja toksiini.

Pahin juttu on se, että allergisoiduin nyt viimeisen uusimisen aikana Metronidazol -lääkkeelle eikä sitä voida enää käyttää. Tk-lääkäri kysyi sisätautiosaston lääkäriltä konsultaatiota, mutta mitään selvää vastausta ei tullut sieltäkään, joten jouduin palata kotiin sairastamaan ja nyt ilman mitään lääkitystä vaivoihini. Sairaalaolosuhteissa voitaisiin kuulemma kokeilla Vankomysiini -lääkettä, mutta se on 'kiistanalainen' lääke. Joudunko nyt sitten vain odotella, että josko tämä bakteeri katoaisi itsestään suolestani pois ja vatsan toiminta joskus normaalistuisi? syön maitohappobakteeri Symbiofloria ja gefilusjugurtteja, koska netistä löysin tietoa, että ne saattavat auttaa ko. bakteerin poistumista elimistöstä ilman lääkehoitoakin.

KERTOKAA ONKO MUILLA KOKEMUSTA SITKEÄSTÄ TAISTELUSTA CLOSTRIDIUM DIFFICILEÄ VASTAAN ja miten tästä pääsee eroon lopullisesti? miten tauti uusiutui ja koska parani kokonaan? meneekö vuosia?

Kiitos vastauksista jo etukäteen.

66

45653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ........

      Vankomysiiniä voidaan antaa vain suonensisäiseti siksi, et sitä kotiin voi saada. Vankomysiini on erittäin laajakirjoinen antibiootti ja sillä on myös kovat sijuvaikutukset. Sitä ei yleensä käytetä kuin viimeisenä keinona ja juuri näissä rajuissa suolistonalueen infektioissa.

      • sairastelija

        Vankomysiiniä löytyy myös kapseleina 125mg ja 250mg eli kyllä sitä voi ihan kotonakin syödä.
        Sain kohtutulehdukseen kefexin-kuurin ja sitä tukemaan (koska olen herkkä antibiooteille) metronidazolia. 3 päivää suoneen ja sitten 10pvän kuurit. Siitä sitten clostridium difficile ja nyt on takana 2 10pvän kuuria metrodinatzolia ja 1 10pvän kuuri vankomysiiniä. Juuri lähti seuraava kierros vankomysiiniä ja nyt arvio kesto oli kuusi viikkoa laskevin annoksin. Eli kyllä sitä tosiaan syödään kotonakin! Ja ainakaan Marian sairaalassa eivät olleet kovin innostuneita tästä ulosteen siirrosta, mutta aion kyllä uudestaan siitä kysellä.
        Vasta 3kk ripulissa..


      • cddc

        Joo, ainakin itse heitin pois KAIKEN, mikä oli ollut kosketuksessa ripuliulosteeseen. Minun tapauksessani kaikki alushousut, yhden vaatekerran, laukun jossa vein tavaroita sairaalaan, kengät ja talvitakin. Kovat tavarat puhdistin liottamalla kloriittivedessä. Tilasin amazon.uk:sta kloriitti pyyhkeitä, joilla sai nopeasti ja kätevästi pyyhittyä sairaana käsittelemiäni tavaroita, kuten puhelimen jne.

        Elämä voittaa, nyt maha jo ihan normaalin tuntuinen, 5 viikkoa sairauden alusta.


    • Olen kuullut tällaisesta ho...

      Hei!

      Jokin aika sitten (muistan lukeneeni, mutta en osaa kertoa edes vuotta) Tiede-lehdessä oli artikkeli tällaisesta inhan kuuloisesta hoitomuodosta kuin ulosteensiirto (koproterapia). Netistä löysin oheisen tekstin pätkän Suomen Lääkärilehden artikkelista, jossa käsiteltiin vanhoja käytössä olleita hoitotapoja:

      "Nykyaikana käytetty ulosteensiirto terveeltä ihmiseltä Clostridium difficilen aiheuttaman antibioottiripulin hoidoksi ei ole kuitenkaan otsikon tarkoittamaa hoitoa, vaan paksusuolen uudelleen kolonisoimista normaalilla bakteerikannalla."

      Joten ei kait tuo ota jos ei annakaan, kannattaisiko tuosta ainakin kysyä omalta lääkäriltä, jos kaikki muut keinot on jo kokeiltu?

    • Pätsy

      Itse olen nyt syönyt kaksi Flagyl-kuuria ja yhä vaan Clostridium difficile jyllää. Jälleen tänään kakkasin purkkiin labrassa. Mulla ei ole onneksi noin hurjia oireita kuin sinulla, mutta eihän tämäkään kivaa ole.

    • Dolphin-86

      heippa.mä söin v.2006 lokakuussa kanssa emätin tulehdukseen antibioottikuurin.no sen jälkeen aloin aina välillä ripuloimaan.vasta TÄNÄÄN sain tietää että mullkin on toi bakteeri!tosi kiva juttu.sain sitten trikozolin lääkkeeksi.katsotaan sitte 10 päivän kuluttua mitä massu sanoo...

      • minnuska90

        kuinka kauan kesti ennen kuin aloit ripuloimaan syötyäsi antibioottikuurin?

        itse söin myös emätintulehdukseen antibioottia noin 2-3 kk sitten. ja tänään vatsani on kiehunut ja tullut vetistä ripulia. Kuume 37,4 astetta. ja nyt pahin pelkään että mullakin on tuo suolistobakteeri.

        mitä teen??


      • Dolphin-86
        minnuska90 kirjoitti:

        kuinka kauan kesti ennen kuin aloit ripuloimaan syötyäsi antibioottikuurin?

        itse söin myös emätintulehdukseen antibioottia noin 2-3 kk sitten. ja tänään vatsani on kiehunut ja tullut vetistä ripulia. Kuume 37,4 astetta. ja nyt pahin pelkään että mullakin on tuo suolistobakteeri.

        mitä teen??

        Oireita alkoi tulla siinä tammikuussa.Antibiootin söin marraskuussa.
        Olen taistellut c.difficilen kanssa jo tänne asti. Edelleenkin on positiivinen,vaikka välillä tullutkin negatiivisia näytteitä. Ties mistä johtuu.Käytän kloriittia puhdistusaineena..Eli syy ei voi olla siinä. :/
        Nyt lääkäri ei enää ole kirjoittanut mulle trikozolia tai vancomyciniä.. Että "turhaan" syön.. x(
        nyt pärjään(ainakin yritän) semmoisella lääkkeellä kuin lestid,jonka pitäisi sitoa c.difficilen aiheuttamat toksiinit pois suolesta..olen syönyt sitä syyskuun alusta.. ja seuraavan kerran lääkäri on joulukuussa.. että silleen..
        toivottavasti sie pärjäät tämän p*skiaisen kanssa paremmin.. voimia! :)


      • miesxxxxx
        Dolphin-86 kirjoitti:

        Oireita alkoi tulla siinä tammikuussa.Antibiootin söin marraskuussa.
        Olen taistellut c.difficilen kanssa jo tänne asti. Edelleenkin on positiivinen,vaikka välillä tullutkin negatiivisia näytteitä. Ties mistä johtuu.Käytän kloriittia puhdistusaineena..Eli syy ei voi olla siinä. :/
        Nyt lääkäri ei enää ole kirjoittanut mulle trikozolia tai vancomyciniä.. Että "turhaan" syön.. x(
        nyt pärjään(ainakin yritän) semmoisella lääkkeellä kuin lestid,jonka pitäisi sitoa c.difficilen aiheuttamat toksiinit pois suolesta..olen syönyt sitä syyskuun alusta.. ja seuraavan kerran lääkäri on joulukuussa.. että silleen..
        toivottavasti sie pärjäät tämän p*skiaisen kanssa paremmin.. voimia! :)

        eikö sinulle ole kokeiltu ulosteensiirtoa? Minulle se auttoi heti. Muutamassa tunnissa alkoi olo parantua. Lääkärin mukaan kyseessä on tehokkain hoitomuoto.


      • Dolphin-86
        miesxxxxx kirjoitti:

        eikö sinulle ole kokeiltu ulosteensiirtoa? Minulle se auttoi heti. Muutamassa tunnissa alkoi olo parantua. Lääkärin mukaan kyseessä on tehokkain hoitomuoto.

        ei ole kokeiltu. juuri kävin keskiviikkona sairaalassa verikokeissa.otettiin 8 veriputkea,ties mitä arvoja ne katselee ja lääkäri on joulukuun puolessa välissä..
        saapi nähdä mitä ne sitten päättää tehdä.


      • riuska64
        miesxxxxx kirjoitti:

        eikö sinulle ole kokeiltu ulosteensiirtoa? Minulle se auttoi heti. Muutamassa tunnissa alkoi olo parantua. Lääkärin mukaan kyseessä on tehokkain hoitomuoto.

        Missä sait ulosteensiirron? Oletko pysynyt terveenä?


      • cd:n sairastanut
        Dolphin-86 kirjoitti:

        Oireita alkoi tulla siinä tammikuussa.Antibiootin söin marraskuussa.
        Olen taistellut c.difficilen kanssa jo tänne asti. Edelleenkin on positiivinen,vaikka välillä tullutkin negatiivisia näytteitä. Ties mistä johtuu.Käytän kloriittia puhdistusaineena..Eli syy ei voi olla siinä. :/
        Nyt lääkäri ei enää ole kirjoittanut mulle trikozolia tai vancomyciniä.. Että "turhaan" syön.. x(
        nyt pärjään(ainakin yritän) semmoisella lääkkeellä kuin lestid,jonka pitäisi sitoa c.difficilen aiheuttamat toksiinit pois suolesta..olen syönyt sitä syyskuun alusta.. ja seuraavan kerran lääkäri on joulukuussa.. että silleen..
        toivottavasti sie pärjäät tämän p*skiaisen kanssa paremmin.. voimia! :)

        Hei,
        onko sinulla ripuli aina uusinut ja sitten olet vienyt uuden näytteen vai miten välillä ollut negatiiviset näytteet ja sitten taas positiiviset? Vai vietkö tietyin väliajoin kontrollinäytteitä? Näkyikö sinulla kolonoskopiassa muutoksia tms? Jaksamista!


      • Dolphin-86
        cd:n sairastanut kirjoitti:

        Hei,
        onko sinulla ripuli aina uusinut ja sitten olet vienyt uuden näytteen vai miten välillä ollut negatiiviset näytteet ja sitten taas positiiviset? Vai vietkö tietyin väliajoin kontrollinäytteitä? Näkyikö sinulla kolonoskopiassa muutoksia tms? Jaksamista!

        Mulla päättyy huomenna vancomycin 250mg.apteekissa/suomessa ei ollut 125mg.maksoi kivat 700€..onneksi kela korvasi melkein puolet.olen syönyt sitä pienenevällä annoksella sen 4 vko:a.
        seuraavan kerran on näytteiden otto(uloste ja verikoe) 13.2.. eli sinne asti pitää olla tiedottomana.:( ja sitten lääkäriin aika 18.2.
        aion ottaa sen ulosteensiirron puheeksi.mä en enää kestä tätä bakteeria. vuoden jo joutunut sietämään.hyvä kun missään edes uskaltaa käydä.:(
        eli mulla on otettu antibiootin aikana viljely.aina negatiivinen.mutta sen 3 pvä:n kuluttua alkaa taas mahapörinät ja tulos on positiivinen. nyt toksiineja ei ollut viimeksi. johtuisikohan siitä lestid-lääkityksestä.mene ja tiedä..
        mutta se ei enää ole ollut niin raju kuin tammikuussa 2007. luojan kiitos siitä.silloin oli semmoinen olo,että hautaan tässä joudutaan.:/
        Ja kolonoskapiassa ei näkynyt mitään.suoli oli ollut koko matkalla makroskooppisesti normaali.ja normaali kolorektaalilimakalvo. ja tämä siis tehtiin huhtikuun lopussa. eli se ei kuitenkaan tuolloin ollut ehtinyt tuhota minun suoltani. ainoa hyvä asia.. nyt en tiedä miltä siellä suolessa näyttää..
        mutta aion kyllä pistää sen mun lääkärin seinää vasten,jollei se suostu ulosteen siirtoon.


      • cd:n sairastanut
        Dolphin-86 kirjoitti:

        Mulla päättyy huomenna vancomycin 250mg.apteekissa/suomessa ei ollut 125mg.maksoi kivat 700€..onneksi kela korvasi melkein puolet.olen syönyt sitä pienenevällä annoksella sen 4 vko:a.
        seuraavan kerran on näytteiden otto(uloste ja verikoe) 13.2.. eli sinne asti pitää olla tiedottomana.:( ja sitten lääkäriin aika 18.2.
        aion ottaa sen ulosteensiirron puheeksi.mä en enää kestä tätä bakteeria. vuoden jo joutunut sietämään.hyvä kun missään edes uskaltaa käydä.:(
        eli mulla on otettu antibiootin aikana viljely.aina negatiivinen.mutta sen 3 pvä:n kuluttua alkaa taas mahapörinät ja tulos on positiivinen. nyt toksiineja ei ollut viimeksi. johtuisikohan siitä lestid-lääkityksestä.mene ja tiedä..
        mutta se ei enää ole ollut niin raju kuin tammikuussa 2007. luojan kiitos siitä.silloin oli semmoinen olo,että hautaan tässä joudutaan.:/
        Ja kolonoskapiassa ei näkynyt mitään.suoli oli ollut koko matkalla makroskooppisesti normaali.ja normaali kolorektaalilimakalvo. ja tämä siis tehtiin huhtikuun lopussa. eli se ei kuitenkaan tuolloin ollut ehtinyt tuhota minun suoltani. ainoa hyvä asia.. nyt en tiedä miltä siellä suolessa näyttää..
        mutta aion kyllä pistää sen mun lääkärin seinää vasten,jollei se suostu ulosteen siirtoon.

        Kyllä testi pitäisi ottaa vasta useampi päivä antibiootin lopettamisen jälkeen sillä se voi näyttää virheellisesti negatiivista kuurin aikana. Yleisesti kai sanotaan 7 pv. Onko sinulla korkea kolesteroli? Tuo Lestid on kolesterolilääke. Ei kai se vaikuta tautiin mitenkään, ehkäpä se kuitenkin alkaa vain helpottaa pikkuhiljaa. Sinuna hankkisin kyllä tuon ulosteensiirron jos tauti vielä uusii kun olet jo noin pitkään kärsinyt. Jossei lääkärisi päästä niin privana Mikkeliin. Tsemppiä ja kerrohan sitten miten menee.


      • Dolphin-86
        cd:n sairastanut kirjoitti:

        Kyllä testi pitäisi ottaa vasta useampi päivä antibiootin lopettamisen jälkeen sillä se voi näyttää virheellisesti negatiivista kuurin aikana. Yleisesti kai sanotaan 7 pv. Onko sinulla korkea kolesteroli? Tuo Lestid on kolesterolilääke. Ei kai se vaikuta tautiin mitenkään, ehkäpä se kuitenkin alkaa vain helpottaa pikkuhiljaa. Sinuna hankkisin kyllä tuon ulosteensiirron jos tauti vielä uusii kun olet jo noin pitkään kärsinyt. Jossei lääkärisi päästä niin privana Mikkeliin. Tsemppiä ja kerrohan sitten miten menee.

        Mun kolesteroliarvot on normaalit,mutta tuo Lestid sitoo sitä toksiinia joillakin ihmisillä.Ainakin mun infektiolääkäri sanoi niin.
        Juu.Nyt loppui kuurini.Pitää odottaa 13.2 asti,että saan antaa näytteet.Ja tosiaan 18.2 on mulla lääkärille aika. Sitten aion vaatia sitä ulosteensiirtoa. Toivottavasti joku sukulaisista suostuu.:S


      • cd:n sairastanut
        Dolphin-86 kirjoitti:

        Mun kolesteroliarvot on normaalit,mutta tuo Lestid sitoo sitä toksiinia joillakin ihmisillä.Ainakin mun infektiolääkäri sanoi niin.
        Juu.Nyt loppui kuurini.Pitää odottaa 13.2 asti,että saan antaa näytteet.Ja tosiaan 18.2 on mulla lääkärille aika. Sitten aion vaatia sitä ulosteensiirtoa. Toivottavasti joku sukulaisista suostuu.:S

        Tuo Lestid juttu olikin ihan uusi asia mulle. Toivotaan että seuraava testi olisi ok ja ripuli ei enää tulisi!


      • Dolphin-86
        cd:n sairastanut kirjoitti:

        Tuo Lestid juttu olikin ihan uusi asia mulle. Toivotaan että seuraava testi olisi ok ja ripuli ei enää tulisi!

        Nyt on kulunut melkein viikko lääkekuurin loppumisesta ja olo on surkea. Mahaan sattuu ja vessassa joutuu juoksemaan. Ja sen verran kun tätä olen joutunut sairastamaan,niin ei paljoa tarvitse laskea,että ymmärtää sen bakteerin palanneen. Olen popsinut tupla-annosta maitohappobakteereita ja käyttänyt sitä Lestidiä. Olo helpottuu vähitellen,kun menee makuulle. Varmaan täytynee soittaa lääkäriin. En mä kestä tätä oloa melkein helmikuun loppuun saakka. :(


      • Dolphin-86
        Dolphin-86 kirjoitti:

        Nyt on kulunut melkein viikko lääkekuurin loppumisesta ja olo on surkea. Mahaan sattuu ja vessassa joutuu juoksemaan. Ja sen verran kun tätä olen joutunut sairastamaan,niin ei paljoa tarvitse laskea,että ymmärtää sen bakteerin palanneen. Olen popsinut tupla-annosta maitohappobakteereita ja käyttänyt sitä Lestidiä. Olo helpottuu vähitellen,kun menee makuulle. Varmaan täytynee soittaa lääkäriin. En mä kestä tätä oloa melkein helmikuun loppuun saakka. :(

        Noniin.
        Juuri saavuin lääkäriltä. Pikkupirulainen on jälleen kerran kotiutunut mun suolistoon ja muodostaa toksiineja.

        Lääkäri sanoi,että kokeillaan VIELÄ kerran antibioottikuurilla 4 viikon verran.Jos ei tämä auta,niin sitten suositeltavissa tehdä ulosteensiirto.Mä saan olla ensimmäinen potilas mun sairaalassa,jolle tehdään se siellä.Ainakin niin minä ymmärsin tohtorin puheista.

        Määräsi minulle Vancomycin 250mgx4 päivässä.Koko ajan sama norsunannos.Ei laskenevasti.Eli se tekee sen 112 kapselia.Ja tämän lisäksi pistetään vaihteeksi Precosa rinnalle.Haluaa vielä sen kanssa testata.Tämä oli mun 4 eri infektiolääkäri.

        Meinasin hirnahtaa apteekissa. Vancomycin maksaa sen päälle 950€ ja Precosa melkein sen 100€. Onneksi Kela korvaa antibiootista 42%. Vähän lohduttaa..Mä olen tainnut ostaa tämän taudin takia lääkkeitä ja maitohappobakteereja viimeisen vuoden aikana varmaan parin tonnin edestä. Menee jo laskut sekaisin päässä ja muuttuu hajamieliseksi..
        Että semmoista tällä kertaa..


      • mitä kuuluu?
        Dolphin-86 kirjoitti:

        Noniin.
        Juuri saavuin lääkäriltä. Pikkupirulainen on jälleen kerran kotiutunut mun suolistoon ja muodostaa toksiineja.

        Lääkäri sanoi,että kokeillaan VIELÄ kerran antibioottikuurilla 4 viikon verran.Jos ei tämä auta,niin sitten suositeltavissa tehdä ulosteensiirto.Mä saan olla ensimmäinen potilas mun sairaalassa,jolle tehdään se siellä.Ainakin niin minä ymmärsin tohtorin puheista.

        Määräsi minulle Vancomycin 250mgx4 päivässä.Koko ajan sama norsunannos.Ei laskenevasti.Eli se tekee sen 112 kapselia.Ja tämän lisäksi pistetään vaihteeksi Precosa rinnalle.Haluaa vielä sen kanssa testata.Tämä oli mun 4 eri infektiolääkäri.

        Meinasin hirnahtaa apteekissa. Vancomycin maksaa sen päälle 950€ ja Precosa melkein sen 100€. Onneksi Kela korvaa antibiootista 42%. Vähän lohduttaa..Mä olen tainnut ostaa tämän taudin takia lääkkeitä ja maitohappobakteereja viimeisen vuoden aikana varmaan parin tonnin edestä. Menee jo laskut sekaisin päässä ja muuttuu hajamieliseksi..
        Että semmoista tällä kertaa..

        En käsitä, miksi lääkärit eivät ole voineet aiemmin kokeilla ulosteensiirtoa. Kyseessä ei kuitenkaan ole mitään vaikea toimenpide ja hoitotulokset ovat yleensä todella hyviä.


      • Dolphin-86
        mitä kuuluu? kirjoitti:

        En käsitä, miksi lääkärit eivät ole voineet aiemmin kokeilla ulosteensiirtoa. Kyseessä ei kuitenkaan ole mitään vaikea toimenpide ja hoitotulokset ovat yleensä todella hyviä.

        Nyt ne päätti vielä kerran tähystää sen paksusuolen. Sain ajan tähystykseen,joka on huhtikuun alussa. Ihan hyvähän se on katsoa se,ettei siellä ole mitään solumuutoksia yms yms. Mutta menee silti hermot,koska siinä kutsussa ei lukenut mitään ulosteensiirrosta..
        Ja se edellinen tähystys oli mulle tuskallinen.Kiljuin kuin pieni sika.Ja jos sitä ulosteensiirtoa ei tehdä tuolla kerralla,niin joudun vielä uudestaan siihen toimenpiteeseen,mikä ei ole herkkua.:S


      • jos muutenkin tähystävät
        Dolphin-86 kirjoitti:

        Nyt ne päätti vielä kerran tähystää sen paksusuolen. Sain ajan tähystykseen,joka on huhtikuun alussa. Ihan hyvähän se on katsoa se,ettei siellä ole mitään solumuutoksia yms yms. Mutta menee silti hermot,koska siinä kutsussa ei lukenut mitään ulosteensiirrosta..
        Ja se edellinen tähystys oli mulle tuskallinen.Kiljuin kuin pieni sika.Ja jos sitä ulosteensiirtoa ei tehdä tuolla kerralla,niin joudun vielä uudestaan siihen toimenpiteeseen,mikä ei ole herkkua.:S

        Siinä se samalla sujuu helposti. Miksi eivät tekisi sitä?


    • Laurussaurus

      voi helvetti... toivottavasti toi ei ole edessä meikäläisellä... 2 viikkoa ripulia takana...

      toivottavasti voitit taudin...

      kauan sulla oli ollut ripulia ennen tota ku sait metronidatsolia?

      -lauri

      • Alkuperäinen kirjoittaja

        Ripulivaihe ei kestänyt kauan, mutta alkoi heti rajuna verisenä ripulina, jonka johdosta jouduin lähes heti vuodeosastolle nestehukan vuoksi. Siitä on nyt kulunut vuosi ja 5 kk. Ulostenäytteestä ei enää ole löytynyt clostridium difficileä, mutta jostain syystä vatsan toiminta ei tuon rajun sairastelun jälkeen enää ole palautunut ennalleen vaan usein on ripulia ja ummetusta vuorotellen :( Lisäksi silmätulehdus (värikalvontulehdus = iriitti) on uusinut jo pari kertaa.


      • MarianneL
        Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

        Ripulivaihe ei kestänyt kauan, mutta alkoi heti rajuna verisenä ripulina, jonka johdosta jouduin lähes heti vuodeosastolle nestehukan vuoksi. Siitä on nyt kulunut vuosi ja 5 kk. Ulostenäytteestä ei enää ole löytynyt clostridium difficileä, mutta jostain syystä vatsan toiminta ei tuon rajun sairastelun jälkeen enää ole palautunut ennalleen vaan usein on ripulia ja ummetusta vuorotellen :( Lisäksi silmätulehdus (värikalvontulehdus = iriitti) on uusinut jo pari kertaa.

        Ikävä kyllä minäkin sain viime talvena kyseisen ikävän ja sitkeän bakteerin. Lääkäreiden välinpitämättömyydestä johtuen menin todella huonoon kuntoon, ennekuin A ja B toksiini löydökset paljastuivat. Vaikka voimat olivatkin vähissä sain tilattua ajan Paula Heinoselle, jolla valtaista tietomäärä suolistosta sen vaivoista. Hänen ohjeitansa noudattaen suolisto alkoi rauhoittumaan noin 3 kk:ssa. Ruokavaliolla ja maitohappobakteereiden, sekä hivenaineiden ja vitamiinien käytöllä on todella suuri merkitys paranemisen suhteen. Lääkärit kylläkin vähättelivät sitäkin. No, minä ainakin aloin elpymään ja vahvistumaan noudattamalla tarkkaa ruokavaliota. Koetulokset ovat nyt normaalit, mutta suolen toiminta ei ole palautunut entiselleen, vaan vaihdellen ummetuksen ja ripulin välillä. Paula Heinoselta on ilmestynyt kirja: Vihdoinkin hyvä olo; Suolisto kuntoon ruokavalion avulla. Suosittelen!
        Tästä vaivasta haluamme varmasti jokainen sen uhriksi joutunut pääsemään eroon tai ainakin lievittämään oloa jos sen kanssa joutuu elämään pidempäänkin. Voimia ja jaksamista kaikille! Mariella


    • pesu

      Olen perushoitaja ja työskentelin hetken sisätautiosastolla.
      Kerran potilaana oli henkilö, joka oli Afrikan matkaltaan saanut pahan ripulin. Mikään ruoka ei pysynyt sisällä, hän ripuloi ne samantien. Hän lämpöili ja laihtui luurangoksi. Tuntui että mikään ei auttanut. Ulosteviljelyissä ei löytynyt taudinaiheuttajaa, jokin outo....
      Mutta sitten... Hänelle päätettiin tehdä paksusuolentähystys ja siihen tutkimukseen täytyi hänen juoda CASTROSTERIL-liuosta 5L.
      Tutkimuksessa ei selvinnyt mitään uutta, pahan ripulin aiheuttamia muutoksia kummempaa, mutta
      tutkimuksen jälkeen hän alkoi parantua nopsaan.
      Ripuli rauhoittui, ruoka pysyi sisällä, paino nousi. Kotiin jo viikon kuluttua.
      Lääkärit arvelivat että tuo castrosteril pesi suolen terveeksi.
      Voisi lääkäriltä kysyä tollaistakin hoito vaihtoehtoa...?

    • uusiutumisiin

      Mitä antibiootteja käytetään taudin hoidossa?

      Kaksi antibioottia tehoavat hyvin Clostridium difficileen, metronidatsoli ja vankomysiini. Näistä metronidatsolia käytetään enemmän, se on selvästi halvempi ja siihen liittyy vähemmän sivuvaikutusten riskiä. Näillä kahdella lääkkeellä on hyvin vähän sivuvaikutuksia, mutta sairaalaolosuhteissa vankomysiinin käytöstä saattaa syntyä antibiooteille vastustuskykyisiä bakteereja. Nämä lääkkeet annetaan suun kautta. Laskimonsisäisesti annettuina niiden teho on selvästi huonompi, koska ne tällöin eivät pääse vaikuttamaan suolen sisältöön.

      Metronidatsolin annos on 240 mg neljästi tai 300 mg kolmasti päivässä. Vankomysiinin annostus on 125 mg neljästi. Hoidon pituus on 10 - 14 päiväää.

      Miten voidaan vaikuttaa suoliston mikrobiflooraan tässä mielessä taudin uusiutumisen estämiseksi?

      Sopivien vaarattomien bakteerien tai hiivasienten antaminen saattaa auttaa. Eräänlainen Saccharomyces boulardi-niminen hiivasieni on antanut hyviä tuloksia. Alustavia hyviä tuloksia on myöskin saatu käyttämällä Laktobasillus GG, jolla mm valmistetaan Suomessa myytävät Gefilus-tuotteet. Näillä hoidoilla on saatu uusiutumiset loppumaan noin 60 - 85%:lla potilaista.

      Tämä ja paljon muuta os. http://www.gastrolab.net/s95pmcf.htm

      • Dolphin-86

        Trikozolia ja Vancomyciniä söin puolitoista vuotta tuloksetta.Trikozolia söin 300mgx3/pvä kolmen kuukauden ajan pisimmillään ja Vancomyciniä annettiin jopa 250mgx4/pvä kuukauden ajan kahdesti, eikä auttanut.
        Ja Precosaakin yritettiin, mutta tuli niin kauheat vatsakivut siitä, että en kyennyt syömään, vaikka kuinka yritin. Mulla käytettiin myös Lestidiä sitomaan niitä toksiineja itseensä. Mun cl. difficile siis on/oli aina toksiinia tuottava muoto.
        Ja nyt mun olo on paljon parempi kuin koskaan tämän taudin aikana, edes antibioottikuurien aikana. Ja syy löytyy ulosteensiirrosta. Pääsin siis viimeinkin siihen, puolitoista vuotta sairastettuani tätä v*tun tautia.
        Tänään vein näytteen, mutta en uskalla vielä iloita, vaikka olo onkin hyvä. Niin outoa, kun en edes eilen joutunut käymään kertaakaan vessassa, kun puolitoista vuotta juoksin pöntöllä joka päivä vähintään kolme kertaa päivässä.
        Eli kuulumisia täältä suunnalta tämän taudin kanssa. Syön nyt päivittäin Idoformia ja Lactophilusta,jota gastroenterologini suositteli. Lactophiluksen vaikutusta on varmaan eniten tutkittu, että miten maitohappobakteerit vaikuttavat suoliston mikrobiflooran.


      • Ikuisesti sairas
        Dolphin-86 kirjoitti:

        Trikozolia ja Vancomyciniä söin puolitoista vuotta tuloksetta.Trikozolia söin 300mgx3/pvä kolmen kuukauden ajan pisimmillään ja Vancomyciniä annettiin jopa 250mgx4/pvä kuukauden ajan kahdesti, eikä auttanut.
        Ja Precosaakin yritettiin, mutta tuli niin kauheat vatsakivut siitä, että en kyennyt syömään, vaikka kuinka yritin. Mulla käytettiin myös Lestidiä sitomaan niitä toksiineja itseensä. Mun cl. difficile siis on/oli aina toksiinia tuottava muoto.
        Ja nyt mun olo on paljon parempi kuin koskaan tämän taudin aikana, edes antibioottikuurien aikana. Ja syy löytyy ulosteensiirrosta. Pääsin siis viimeinkin siihen, puolitoista vuotta sairastettuani tätä v*tun tautia.
        Tänään vein näytteen, mutta en uskalla vielä iloita, vaikka olo onkin hyvä. Niin outoa, kun en edes eilen joutunut käymään kertaakaan vessassa, kun puolitoista vuotta juoksin pöntöllä joka päivä vähintään kolme kertaa päivässä.
        Eli kuulumisia täältä suunnalta tämän taudin kanssa. Syön nyt päivittäin Idoformia ja Lactophilusta,jota gastroenterologini suositteli. Lactophiluksen vaikutusta on varmaan eniten tutkittu, että miten maitohappobakteerit vaikuttavat suoliston mikrobiflooran.

        Mulla on allergioita, sokeritauti ja crohnin tauti tuon suolistobakteerin lisänä. Crohniin aloitettiin 2007 sokeritaudin takia antibiootit (lääkäri ei tohtinut kortisonia heti aloittaa kun nostaa sokeria) ja ilmeisesti niistä sain tämän suolistobakteerin. Se löydettiin vasta tänä kesänä kun aikani valitin että aina vaan on maha kipeä vaikka crohn näytti rauhoittuneen. Lääkäri oli jo sitä mieltä et kuvittelen vaan mahakivut, Ja vissiin ripulinkin. Oma lääkärini jäi kesälomalle ja sijainen laittoi sitten muitakin labroja kuin omalääkäri. Sieltähän se syyllinen löyty. Söin jo viime kuus 10 päivän häätökuurin, tuloksetta. Nyt on menos kuukauden häätökuuri. Saas nähdä auttaako.Vielä ei ainakaan oo auttanu. Viimmekuun kuurin jälkeen oli viikon tosi hyvä olo ja jaksoi tehdä vaikka mitä, mut sitten taas paheni ja alkoi vessas juoksut.

        Luin justiin yhdestä artikkelista että crohnin tauti saattaa altistaa tälle suolistobakteerille muita paremmin. Crohniin olen syönyt kortisonia ja kun se lopetettiin pamahti kaikki nivelet kipeiksi. Välillä ei saa taitettua mitään niveliä. On siinä sitten pähkäilyä aamuisin että mites menet kerrostalos raput alas ku ei hissiä ole ja nivelet ei taitu ja tasajalkaa ei viittis hyppiä.

        Onkos teille suolistobakteeriin syöty antibiootti puhkaissut hiivatulehduksen? Eillen rupes tuntumaan et sekin on tulos, ettei vaan menis tämä sairaan elämä liian helpoksi.


      • kihio
        Ikuisesti sairas kirjoitti:

        Mulla on allergioita, sokeritauti ja crohnin tauti tuon suolistobakteerin lisänä. Crohniin aloitettiin 2007 sokeritaudin takia antibiootit (lääkäri ei tohtinut kortisonia heti aloittaa kun nostaa sokeria) ja ilmeisesti niistä sain tämän suolistobakteerin. Se löydettiin vasta tänä kesänä kun aikani valitin että aina vaan on maha kipeä vaikka crohn näytti rauhoittuneen. Lääkäri oli jo sitä mieltä et kuvittelen vaan mahakivut, Ja vissiin ripulinkin. Oma lääkärini jäi kesälomalle ja sijainen laittoi sitten muitakin labroja kuin omalääkäri. Sieltähän se syyllinen löyty. Söin jo viime kuus 10 päivän häätökuurin, tuloksetta. Nyt on menos kuukauden häätökuuri. Saas nähdä auttaako.Vielä ei ainakaan oo auttanu. Viimmekuun kuurin jälkeen oli viikon tosi hyvä olo ja jaksoi tehdä vaikka mitä, mut sitten taas paheni ja alkoi vessas juoksut.

        Luin justiin yhdestä artikkelista että crohnin tauti saattaa altistaa tälle suolistobakteerille muita paremmin. Crohniin olen syönyt kortisonia ja kun se lopetettiin pamahti kaikki nivelet kipeiksi. Välillä ei saa taitettua mitään niveliä. On siinä sitten pähkäilyä aamuisin että mites menet kerrostalos raput alas ku ei hissiä ole ja nivelet ei taitu ja tasajalkaa ei viittis hyppiä.

        Onkos teille suolistobakteeriin syöty antibiootti puhkaissut hiivatulehduksen? Eillen rupes tuntumaan et sekin on tulos, ettei vaan menis tämä sairaan elämä liian helpoksi.

        Joo vein ulostenäytteen ja sieltä löytyi hiivaa 3 plussalla eli nyt hiivan häätöön.


      • angel1984
        kihio kirjoitti:

        Joo vein ulostenäytteen ja sieltä löytyi hiivaa 3 plussalla eli nyt hiivan häätöön.

        mullakin on nyt tämän vuoden puolella ollut kolmesti positiivinen tuo clostridium näyte.
        Viimeksi eilen sain taas tietää että on taas tuo bakteeri.Vielä yritetään kuukauden ajan antibiooteilla ja sitten os vielä uusiutuu niin kuulemma ulosteensiirto on seuraava hoitomuoto..


      • angel1984
        angel1984 kirjoitti:

        mullakin on nyt tämän vuoden puolella ollut kolmesti positiivinen tuo clostridium näyte.
        Viimeksi eilen sain taas tietää että on taas tuo bakteeri.Vielä yritetään kuukauden ajan antibiooteilla ja sitten os vielä uusiutuu niin kuulemma ulosteensiirto on seuraava hoitomuoto..

        No niin..Sairaslomalla olllaan ja työharjoittelupaikkaan en saa palata ennenkuin ulostenäyte on ollut kahdesti puhdas.,.Eli varmaan menee HETKEN aikaan..Voi hitsi...


    • Atkr

      Hei!!!
      Minä olen sairastanut jo monta kertaa kyseisen sairauden ja syönyt juuri noita samoja lääkkeitä ilman pysyviä tuloksia!!Kävin juuri lääkärissä Clostridium bakteerin vuoksi taas kerran jossa lääkäri määräsi nuo molemmat lääkkeet yhtä aikaa käytettäväksi 10pv kuurina!!Jos näistä kuureista ei ole apua lääkäri kirjoittaa lähetteen kuopionsairaalaan tarkempia tutkimuksia varten!!Yksi hoito keino on kuulema ulosteen siirto jonka pitäisi kuulema auttaa mutta toisaalta asiaa ei ole hirveästi tutkittu!Mutta esim helsingissä on tehty ulosteen siirto kuudelle Clostridium potilaalle joista kaikki on parantuneet bakteerista täysin!!Clostridium on todella hankala vaiva ja siitä parantuminen vie aikaa mutta kannatta keskustella lääkärin kanssa eri hoito keinoista!!Toivotan voimia kaikille tämän sairauden kanssa taisteville!!!

    • nytapuja

      hei makaan meik infektio osastolla ja ollut kovaa vesiripulia ja kipuja jo monta viikkoa ja täällä 5 päivää sain tietää että ainakin clostridium on positiivinen, jotn mitä apuja pyydän mikä toimii??

      • Luota läääriin

        Eikö tämä ole täysin väärä paikka kysyä hoitokeinoja, kun olet sairaalassa? Tänne kirjoittavat ovat maallikkoja! Sairaalassa sinusta otetaan/on otettu erilaisia kokeita, joiden perusteella ammattitaitoiset ja kokeneet lääkärit suunnitellavat hoitosi. Saat varmasti ainakin vahvat antibiootit Clostridium difficilen karkottamiseen. Toivotaan, että ne tehoavat eikä bakteeri uusi. Kotona täyssiivous, sillä bakteeri on hyvin tarttuva ja elää pinnoilla. Jos et automaattisesti saa siihen siivoamiseen ohjeita, niin kysy. C.D. kestää näet esimerkiksi alkoholia.


      • Luota lääkäriin

        Onko tämä muka oikea paikka kysyä hoito-ohjeita tuossa vaiheessa?! Olet sairaalassa ja tänne kirjoittavat maallikot? Miten ihmeessä voit kuvitella, että maallikot voisivat sinua auttaa, kun ei heillä ole sitä tietoa lääketieteestä eikä sinusta, mikä sinua hoitavilla lääkäreillä on. Sinusta on otettu erilaisia kokeita. Niiden ja tutkimusten perustella Meikun ammattitaitoiset ja kokeneet lääkärit suunnittelevat sinulle hoidon. Saat todennäköisesti vahvan antibioottikuurin Clostridium difficilen karkoittamiseen. Toivottavasti hoito tehoaa kerralla eikä tauti uusi.

        D. C. bakteeri on hyvin tarttuva ja elää pinnoissa. Se on vanhoille ja heikoille erittäin vaarallinen bakteeri. Kotonasi on suoritettava huolellinen siivous bakteerin eliminoimiseksi, etenkin jos siellä asuu tai käy vanhuksia, pieniä lapsia tai sairaita. Pyydä siivousohjeita hoitohenkilökunnalta, jos et saa niitä automaattisesti. Clostridiumia ei hävitetä helposti, sillä se kestää jopa alkoholia.

        Pikaista parantumista!


      • Pruut pruut

        Heh heh, viesti lähti kaksi kertaa. Ekan otsikossa oli/on kirjoitusvirhe ja painoin lähetyksen kohdalla "peruuta" korjatakseni sen. Silloin kirjoitettu viesti hävisi kokonaan, joten kirjoitin uuden. Sen lähetettyäni näin, että ekakin on silti mennyt perille. :) Hassua, tämä digimaailma.


    • potilaskärsii

      lääkäri ainakin infektioos. sanoi että ei ulostesiirtoa ja vain vancoa, joten se ei tiennyt että paras apu clostridiumiin on ajoissa tehty ulostesiirto, ei ne täällä meikussa kaikki lääkärit osaa kaikkea,

    • Puolenvuoden piina

      Vaikka ketju on vanha niin ajattelin silti kirjoittaa ja jakaa minun tarinan Clostridiumista.
      Olen perusterve 21vuotias nuori nainen:
      Koin viime syksynä vähintään 2 kertaa kuussa noin 4kk ajan vaikean kurkku infektion, kuume nousi 40 ja näytti pahalta angiinalta. Ruokahalu katosi, ja viikon makasin sängynpohjalla. Mitään ei kuitenkaan näkynyt laajassa nieluviljelyssä ja ravasin eri lääkäreillä jokapäivä. Siihen söin Kefexiniä 750mg ja Dalacinia (antibiootteja). Näistä sitten räjähti Clostridiumi... Tauti todettiin 08.01.2014 Diacorissa ja nyt 30.06.2014 negatiiviset tulokset vihdoin ja viimein. Söin ensin 10 päivää Flagyliä, joka ei auttanut mitenkään, lähinnä vain pahensi ja jouduin vuodelepoon ja tiputukseen Jorviin kun mikään neste eikä ruoka sulanu vatsassa, olin vain 2 päivää siellä ja pääsin kotiin. Sen jälkeen sain 10 päivän Vancoa, joka ei myöskään auttanut, maksoi vain omaisuuden nämä lääkkeet.
      Kivut olivat niin kauheat etten voi edes kuvailla niitä, tuntui että vatsalaukkua revitään kaikkiin suuntiin ja suolisto itkee. Öisin ei voinut nukkua kun piti vessassa istua tai sitten vain sattui niin paljon, päivät meni torkkuessa ja vessassa. Ruokahalu katosi kokonaan moneksi viikoksi, mikään nestekkään ei halunnut pysyä sisällä. Riitti että nielasin jotain niin samantien vessaan istumaan moneksi tunniksi. Pelkkää vesiripulia jatkuvasti kellon ympäri.
      Kun 3kk oli vierähtänyt romahdin henkisesti ja fyysisesti, kipua oli jatkuvasti ja pelko siitä etten ikinä parane oli aika vahva, välillä luulin oikeasti että nyt mä kuolen. Ravasin lääkärillä joka 3 päivä, tuntui ettei nekään tiedä miten tämän saa pois ja mitä minulle tapahtuu. Pompottelivat mua 3 erillä erikoislääkärillä, jotka ei osannut kommunikoida keskenään vaan mun piti jatkuvasti toistaa itseäni siinä kunnossa että ’’tehkää nyt herranjumala jotain’’. Toinen lääkäri sanoo että ’’nyt soitat tälle ja sanot näin ja pysyt lujana.. ’’ Koita siinä sitte 3kk univelkojen kanssa itku kurkussa koittaa vakuttaa yhtään mitään.
      Riitti että multa kysyttiin ’’miten voit’’ niin pillahdin itkuun. Harkinnassa oli jo ulostesiirto ja pääsinkin jonoon Aurooraan, en sitten päässytkään koska oli myös nielurisaleikkaus edessä. Leikkaava lääkäri (Meilahdessa) ei suostunut ottamaan mua sinne koska mulla oli Clostridium ja se voi tarttua ns vessan kautta sairaalassa. En myöskään päässyt Ulostesiirtoon (Aurooraan) siksi koska JOS leikkauksessa annettaisiin antibiootteja olisi siirto turha ja tehtävä uudelleen. Tästä kamppailin lääkäreiden kanssa noin 2kk, he eivät komminukoineet keskenään vaan jouduin itse toistamaan jälleen itseäni. Olin väsynyt, rikki, peloissani, en tiennyt/ymmärtänyt tilannetta täysin.. Ei hyvin mennyt.
      Leikkausta siirrettiin 3 kertaa ja vihdoin pääsin 28.5 sinne. Vatsa oli rauhottunut aika hyvin. Leikkauksen jälkeen tehtiin 3 testiä ja kaikki negatiivisiä. NYT VIHDOIN, kaiken kokemani jälkeen, voin taas ajatella että ehkä se aurinko paistaa tähänkin risukasaan. Olen henkisesti vahvempi ja näen asiat tässä elämässä aivan eritavalla. Osaan arvostaa pienempiäkin asioita ja varisnkin omaa terveyttäni. Elämäni kamalin kokemus ja toivon ettei se koskaan tule takaisin..
      Onneksi mulla oli luotto lääkäri Diacorissa joka ymmärsi mua ja halusi tosissaan auttaa, hän otti asian hoidettavaksi ja auttoi minua soittelemaan eri lääkäreille, sen vuoksi että saisi minut kuntoon. En jaksanut uskoa vaikka hän jokapäivä hoki että ’’kaikki järjestyy, jaksa vielä vähän’’. Hän antoi numeronsa ja sanoi että saa soittaa mitä vain tuleekaan.
      En löydä sanoja kuinka kiitollinen olen kyseiselle lääkärille, olen IKUISESTI kiitollinen hänelle.
      Ei ole leikin asia tämä tauti, jos epäilet oireita hakeudu heti lääkäriin.

      • Anonyymi

        Onko nyt pysynyt poissa?


    • Alk.per kirjoittaja

      Hei, olen henkilö, joka aloitti tämän viestiketjun vuonna 2006. Silloin sairastin uusiutuvaa clostridium difficileä noin 9 kk vaihtelevalla menestyksellä (rajummin ja vähemmän rajummin) sillä seurauksella, että esim. metronidatzolille tulin allergiseksi kokonaan. Precosa, maitohappobakteerit, luontaistuotteet ja ruokavalio olivat hyvä apu lopullisessa taltuttamisessa. Kuitenkaan koskaan ei suolisto palautunut normaaliksi! Tilanne pysyi kuitenkin hallinnassa 2007-2013 kevääseen, kunnes sairastuin rintasyöpään.

      Leikkaus, sytostaatti- ja sädehoito hiusten lähtemisineen, peruukkeineen, kuoleman pelkoineen ja selviämistaisteluineen on nyt läpi käyty. Sytostaatit altistivat clostridiumin uudelle aktivoitumiselle, mutta jälleen kiitos hyvien maitohappobakteerien ja tarkan ruokavalion, selvisin niistäkin ilman, että suolisto meni kokonaan pilalle. Sen verran kuitenkin hoidot koettelivat suolistoa, että sain ummetuksen seurauksena toukokuun alussa divertikkelitulehduksen.

      Terveyskeskuslääkärin kanssa "taistelin" saadakseni iv-hoidon kuumeilevaan divertikkeli-tulehdukseen (olisi puolittanut riskin clostridiumin saamiseen), mutta hän sanoi konsultoineensa sisätautilääkäriä ja he olivat päätyneet siihen, että pienellä riskillä voin syödä suun kautta Dalacin-kuurin. Kuinkas ollakaan, divertikkeli-tulehdus kyllä parani, mutta 2 viikkoa kuurin päättymisen jälkeen, ilmestyi ystävämme (lue vihollisemme) clostridium difficile kuvioihin TAAS. Niin monen vuoden jälkeen se saapui yhtä rajuna kuin vuonna 2006, kuumeen ja korkean tulehdusarvon kanssa. Mausteena veriripuli ja kovat vatsakivut :(

      Tätä rumbaa on nyt sitten sairastettu tämä kesä. Viime kesä menikin rintasyöpäsairauden kanssa pilalle ja sen vuoksi olin 8 kk töistä sairauslomalla. Nyt clostridiumin vuoksi jälleen lomapäivät siirtyneet ja vaihtuneet sairauslomapäiviksi. Ei tunnu reilulta. Ja ihan suoraan sanon, että tämä kaikki tapahtui sen tk-lääkärin ajattelemattomuuden vuoksi.

      Miksi potilasta ei kuunnella? Potilas itse tietää oman historiansa parhaiten. Lääkärit luulevat olevansa parempia asiantuntijoita kuin potilas, joka on itse kokenut tietyn sairauden (esim. 9 kk:n kokemus vuonna 2006 clostridiumista pysyy kyllä aina mielessä).

      Voin sanoa, että sairastettu syöpäkään ei vie voimia samoin kuin tämä clostridium. Nyt tällä hetkellä taistelen lääkäreiden kanssa päästäkseni ulosteen siirtoon. Olen tänä kesänä syönyt 2 pitkää Vancomysin-kuuria ja aina päättymisen jälkeen on tullut relapsi. Pitäisi tästä joskus päästä taas takaisin terveiden kirjoille ja sinne töihinkin sekä normaaliin arkeen. Tämä on henkisesti lähes yhtä raskasta kuin fyysisesti!

      Älkää koskaan käyttäkö antibiootteja ellei ole ihan pakko. Ne altistavat tälle clostridium difficile:lle ja voivat pilata suoliston koko loppuelämäksi! Pitäisi nousta barrikaadeille ulosteen siirto -hoidon toteuttamiseksi jo parin relapsin jälkeen eikä niin, että lääkärit vain pallottelevat asiaa toinen toiselleen ja tyrkyttävät uusia (kuinka hyvin testattuja?) ja kalliita lääkkeitä hoitomuodoksi kerta toisensa jälkeen... ja huom! eräs tällainen uusi noin 2000 euroa maksava lääke tarjottiin minulle nyt hoidoksi, vaikka sitten kun tarkemmin tutkittiin, se sisältää niitä ainesosia, joille olen jo muiden lääkkeiden käytön yhteydessä allergisoitunut. Onneksi huomasin asian, ennen kuin hain tuon "hintavan" lääkkeen apteekista!!!

      • ei ihan nappiin

        "Älkää koskaan käyttäkö antibiootteja ellei ole ihan pakko."

        Tiedän. Popsin Ciproxin-kuureja suolisto-ongelmiini kuin karkkia vuosina 2008-2011. Ei taida olla yllätys, että elämä on nykyään yhtä jatkuvaa kroonista ripulointia. Ulosteeni oli viimeksi kinteää marraskuussa 2012.

        Että tällä mennään!


      • ei ihan napppiin

        Onko Precosa hyvä "lääke"?

        En ole uskaltanut kokeilla, kun siinä on hiivaa. Pelkään että alkaa käydä suolistossa. Minulla on usein ilmavaivoja ripulin lisäksi. Pahoja ja voimakkaita ilmavaivoja.

        Taustani on siis haavainen paksusuolitulehdus eli colitis ulcerosa diagnoosi 1996 ja koko paksusuoli leikattu pois 2003. Olen paksusuoleton, mutta kyllä se ohutsuolikin kaasua osaa kehittää....


      • Anonyymi

        Miten nyt menee?


    • Alk.per. kirjoittaja

      Hei, minulle Precosa sopii kuten myös luontaistuoteliikkeissä oleva Boulardii -hiivaprobiootti. Tuo Boulardii on laimeampi kuin Precosa, muutoin ovat saman sisältöisiä. 2006 Precosa oli huomattavasti tuntemattomampi tuote kuin nykyään (jolloin jopa lääkäritkin sitä suosittelevat clostridium difficilen estoon). Silloin se aiheutti minullekin ilmavaivoja alussa. Nykyään ei enää aiheuta mitään oireita. Ja siinähän on se hyvä puoli, että se pitää hiivatulehdukset poissa mm. antibioottikuurin aikana (kun on ollut pakko sitä Vancomysiniä syödä kuin leipää tänä kesänä). Precosan hiiva ei siis ole ns. "pahaa hiivaa". Kokeilemalla tietää kenelle sopii, kenelle ei. Itselläni käytössä myös maitohappobakteerina VSL3 (kallista, mutta sopii ja on hyvä vatsalleni) sekä Symbioflor-tipat (kalliita myös, mutta olen kokenut hyötyväni niiden käytöstä). Nämä suolistojutut ovat kai aika henkilökohtaisia, mikä käy yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle...

    • guest

      Kuuluuko noiden precosa tablettien haista tolleen hiuka pahalle?

    • Bakteeritkunniaan

      Nostan tätä aihetta, kun nyt omallekin kohdalle sattui. Kiinnostaisi tietää, kuinka moni on selvinnyt Clostrium Difficilestä:

      a) antibiootilla (metronidatsoli tai vancomysin)
      b) ulosteensiirrolla
      c) ruokavaliolla, maitohappobakteereilla ja ripulilääkkeillä
      d) muulla tavoin, miten?
      e) en ole selvinnyt, bakteeri on ja pysyy

    • Sairastelujatkuu

      Minulle tehtiin viime vuoden lokakuussa ulosteensiirto sairastettuania CD:tä tammikuusta asti ja syötyäni ensin neljä antibioottikuuria.
      Ulosteensiirron jälkeen olo oli hyvä 2 viikkoa. Sitten maha meni taas sekaisin, mutta toipui itsestään pikkuhiljaa. Näytteet negatiivisia marraskuun lopussa.
      Joulukuun alussa tuli verta ja maha hieman sekaisin, maha ulisi kuten CD:n aikaan. Eivät uskoneet polilla että bakteeri olisi palannut vaan että minun Colitis Ulcera olisi aktivoitunut. Itse en siihen uskonut, kun on ollut rauhallinen pitkään ja suolisto täysin terveen näköinen tähystyksessä useampaan otteeseen. No pakko aloittaa kortisoni, joka pitkän ajan jälkeen alkaa vaikuttamaan yhdessä serrapeptaasin kanssa (jota söin CD:n aikaan että selvisin normi arjesta). Mutta edelleen maha vähän väliä sekaisin ja samoja oireita puskee läpi kuin viime vuonna. Olen lähes 100 % varma että bakteeri siellä jyllää, mutta se ei näy vielä testeissä. Viime vuonna minulla oli samanlaisia oireita ja testi nega, mutta jonkin ajan päästä positiivinen. Toivoisin että minulle tehdään ulosteensiirto toiseen kertaan, mutta eivät uusi sitä helposti. Olisi pitänyt mennä Niilo Härköselle alunpitäen.

    • Facile

      Huomenna on minulla meno labraan mahdollisen C. difficile-bakteerin takia.
      Lueskelin tätä ketjua kauhistuneena, olen muutenkin jo huonossa kunnossa ja iältäni eläkeläinen. Olen syönyt kuusi antibioottikuuria alle yhdeksän kuukauden, ulosteessa on välillä verta ja suolisto sökönä. Pari peräpukamaakin on hirtetty, mutta verta on edelleen ulosteessa.

      Mm. hampaan ja suun tulehduksiin olen syönyt Flagyliä, Dalacinia ja V-pen megaa kaksi kertaa, muuhun lisäksi Doximyciniä ja Penomaxia.

      Vakiohammaslääkärini ei ole tunnistanut suun tulehdusta.
      Menin parodontologille, se asia on nyt hoidossa, mutta vatsa huonossa kunnossa ja sen myötä olo.
      Sisätautilääkäriltä sain aluksi ohjeen syödä elämäni loppuun asti alflorexia.
      Syön sitä toista kuukautta. En mitään muutosta huomaa vielä enkä ihmettä näiltä aineilta odotakaan. Minusta ei mikään maitohappobakteeri ole vaikuttanut juuri mitenkään eikä Precosakaan.

      Ei tämä ole kuitenkaan mitään (ainakaan vielä) verrattuna aloittajan kokemaan.
      Kaikki sympatiani hänelle ja muillekin tästä vaivasta kärsiville !
      Itse olen siis vasta menossa kokeisiin ja tulin lukemaan kokemuksia.

      PS. Hampaan tulehdukseen (maaliskuussa) syömäni Flagyl on siis samainen metronidatsoli, jota käytetään C.Difficile hoitona ??
      Pitäisikö siis nyt toukokuun alussa oireet olla hellittäneet mahdollisesti ja C.Difficile "kuollut" ?

      Jaksamisiin !

    • PILVIPOUTA

      ON olemassa uusi lääke,joka tulee Amerikasta, mutta se ei ole Suomessa ja Saksassakin vielä aika outo.NImi on ZINPLAVA, se on immuunihoito.Sekä on kapseleita,jotka annetaan potilaalle,pyydä jonkun katsomaan Kölnin Yliopiston sairaalaan hoitoa tässä bakteerissa, Tämä on liian pitkä selitys tässä.He antavat ulostekapseleita. itse olen tällä hetkellä myöskin etsimässä hoitopaikkaa.
      Bakteerin saa pois ilman antibioottia, mutta tarvitsen luontaisparantajan,joka tuntee asian.
      Hei...Sirpa

    • cddc

      Vanha ketju mutta tässä yksi uusi sairastunut. Olen perusterve työikäinen, enkä ole syönyt yhtään antibioottikuuria ainakaan kahteen vuoteen.

      Mutta - kauhein vesiripuli, mitä olen ikinä sairastunut ja lähes neljäänkymmeneen kohoava kuume ilmestyivät yhtäkkiä elämääni tavallisena vapaapäivänä, jolloin aamulla olin täysin terve ja iltapäivällä juoksin vessaan riisuen kaikki vaatteeni matkalla. Se oli ainut kerta, kun ehdin vessaan asti seuraavan viikon aikana. Viikon päätteeksi olin sairaalassa ja CRP 250.

      Nyt syön vankomysiiniä ja rukoilen. Ripuli ei ole mennyt ohi.

    • Probi_Yogi

      Kokeilisin tehokuuria hyödyllisillä bakteereilla , koska Clostridium difficile -bakteeri on yleisesti pienenä osana suoliston normaali flooraa, mutta muut hyödylliset bacteerit pitävät sen normaalisti kurissa, kun normaali floora alkaa syysta tai toisesta voida huonosti ,voi silloin esim Clostridium difficile -bakteeri alkaa vallata elintilaa. Eli takaisin siihen normaali tilaan ja siihen tarvitsee probiootit.

      Yksi luonnollinen aine voi olla apuna , monolauriini . Sitä on muuten äidinmaidossa eli lapset joita äiti imettää saa sitä. on myös erillisenä tuotteena ostetavissa , esim pitkään myynnissä ollut Lauricidin on puhdasta monolauriinia pieninä rakeina , se on antimikrobinen aine muttei pitäisi pahemmin tappaa kuitenkaan hyviä bakteereita , onhan se äidinmaidossakin ja tuskin äidinmaidossa olisi ainetta joka tappaisi kaikki suoliston bakteerit ?

      Kookosöljyssä on lauriinihappoa ja kun sitä syö elimistö tekee siitä monolauriinia käsittääkseni, monolauriini on monta kertaa tehokkaampaa kuin lauriinihappo . Mutta tappaako kookosöljy sellaisenaan myös hyviä bakteereita, varsinkin Clostridium difficile tilanteessa ? Ei välttämättä oikea tie alkaa sellaisessa tilanteessa ottamaan pelkkää kookosöljyä, paitsi jos löytää tietoa ettei tapa hyviä bakteereita,itse epäilisin että kookosöljy voi tappaa myös hyviä bakteereja .

      Lactobacillus rhamnosus GG ( LGG ) , Gefilus
      Probimage ( Lactobacillus plantarum LP299V )
      Alflorex ( Bifidobacterium infantis 35624® )
      S. boulardii
      Life Sporebiotic ( Bacillus Indicus HU36, Bacillus Coagulans, Bacillus Clausii, Bacillus Subtilis HU58. )

      Ottaisin itse Clostridium difficile ripulissa noita kaikkia probiootteja isompia annoksia kuin mitä niiden ohjeessa, ainakin alussa , myöhemmin jatkaa ohjeen mukaan . Lisänä voisi olla hyvä ottaa apteekista saatavia aktiivihiili kapseleita, koska todennäköisesti käy niin että pathogeenien kuollessa ne erittävät myrkkyjä joista voi tulla kauhea olo, hiili sitoo niitä.

      • cddc

        Kokeilen ostaa probiootteja. Söin ripulin alkaessa Precosaa, mutta se oli täysin hyödytöntä. Suolistoni oli ihan hyvässä kunnossa ennen tartuntaa, entinen ärtynyt paksusuolikaan ei ollut pahemmin vaivannut pitkään aikaan. En voi uskoa että tämä pöpö kuuluu suoliston normaaliflooraan yleisesti. Ainakin sairaalassa puhuttiin tartunnasta, eristys oli liki hysteeristä ja kotona käskettiin pesemään kaikki kloriitilla. En halua tartuttaa tätä muuhun perheeseen missään tapauksesssa (enkä tietysti muihinkaan ihmisiin).

        Kiitos neuvoista. Aktiivihiili voisi olla myös hyvä idea, imodiumia ei saa kuulemma ottaa.


      • JohnnyTang
        cddc kirjoitti:

        Kokeilen ostaa probiootteja. Söin ripulin alkaessa Precosaa, mutta se oli täysin hyödytöntä. Suolistoni oli ihan hyvässä kunnossa ennen tartuntaa, entinen ärtynyt paksusuolikaan ei ollut pahemmin vaivannut pitkään aikaan. En voi uskoa että tämä pöpö kuuluu suoliston normaaliflooraan yleisesti. Ainakin sairaalassa puhuttiin tartunnasta, eristys oli liki hysteeristä ja kotona käskettiin pesemään kaikki kloriitilla. En halua tartuttaa tätä muuhun perheeseen missään tapauksesssa (enkä tietysti muihinkaan ihmisiin).

        Kiitos neuvoista. Aktiivihiili voisi olla myös hyvä idea, imodiumia ei saa kuulemma ottaa.

        Nii ja jäi mainitsematta, en näe hirveän paljon järkeä missään eristyksistä ym hysteerisesta kloriitin kanssa pesemisestä.....ihmisillä on tuo pöpö yleisesti muutenkin suolistossaan, se aiheuttaa ongelmia vain silloin kun hyvä mikrobi kanta määrä laskee liian alas .

        Eristys on likipitäen hulluutta!


      • cddc
        JohnnyTang kirjoitti:

        Nii ja jäi mainitsematta, en näe hirveän paljon järkeä missään eristyksistä ym hysteerisesta kloriitin kanssa pesemisestä.....ihmisillä on tuo pöpö yleisesti muutenkin suolistossaan, se aiheuttaa ongelmia vain silloin kun hyvä mikrobi kanta määrä laskee liian alas .

        Eristys on likipitäen hulluutta!

        Clostridium on helposti tarttuva bakteeri. Kuolleisuus tautiin on yli 10%. En halua saada tätä myöskään itse uudelleen sikäli kun se suolistostani nyt häviää, joten yritän pestä kotona kloriitilla sairaalasta saatujen desinfiointiohjeiden mukaan, että bakteerit ja niiden itiöt saisi hävitettyä.


    • JohnnyTang

      Koska halusin olla täysin varma, tarkistin netistä ennen kirjoitustani että Clostridium difficile on osana yleisesti normaalia suolisto flooraa. En kyllä ihmettele sairaaloiden tietämistasoa...

      "C. difficile is considered a member of the normal gut microflora, however its growth is suppressed by the more dominant anaerobes"

      https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3539291/

      Kyllä käsittääkseni tuo C. difficile ongelma on hoidettavissa vain kun saa tarpeeksi vahvoja hyviä bakteereita sinne suolistoon. Antibiootteja tai luontaisia anti-mikrobisia aineita välttelisin koska ne tappavat hyviäkin bakteereja, ainoastaan monolauriini olisi ehkä avuksi ja en varma tarvitaanko sitäåkään.

      Nuo kolme ekaa ovat tutkitusti erityisen vahvoja lajikkeita :

      Lactobacillus rhamnosus GG ( LGG ) , Gefilus
      Probimage ( Lactobacillus plantarum LP299V )
      Alflorex ( Bifidobacterium infantis 35624® )

      On myös Elixa niminen tosi vahva probiootti jossa 500 miljardia per päivä annos, se voisi olla myös hyvä tuki . Probiootit pitäisi ottaa aamulla tyhjään vatsaan runsaan veden kanssa, tosin vesikin ongelma koska kraana vesi voi sisältää aineita mitkä vahingoittavat hyviä bakteereita, tislattu vesi paras, sitten suodatettu. sitten lähdevesi .

    • cddc

      7 päivää sairaalassa ja 10 päivää vankomysiiniä. Sitten Idoform-A, Precosa, Danone actimel ja hapankaalia.

      5 viikkoa taudin alkamisesta ja ripuli on loppunut. CRP on laskenut 250 -> alle 3.

    • Milouska

      Sain CF:n kun keuhkokuumetta hoidettiin antibiooteila. Vancomysin-kuurini keskeytyi 5 päivän jälkeen allergian vuoksi (nokkosihottuma). Metrodinatsoli ei käy verenohennuslääkkeen vuoksi. Koska pahoja ripulioireira ei ollut, lääkäri päätti että tehdään uusi testi kk:n kuluttua eikä antanut mitään lääkitystä tai ohjeita. Käytän sattumoisin juuri edellisen kirjoittajan suosittelemaa listaa hiivaa, probiootteja ja elintarvikkeita. Joka päivä hapankaalia! Oireet pysyvät kurissa mutta häviääkö CF? Kun lääkekuuritkin näyttävät tehoavan huonosti, uskon näillä näkymin enemmän luonnonmukaiseen hoitoon.

      • cddc

        Hei! Minä paranin vankomysiinikuurilla. Jatkoin sitten kotona vielä suoliston hoitoa em. tuotteilla ja ruokavaliolla, josta karsin kaiken suolistoa ärsyttävän alkuun kokonaan pois. Cf lähti. Lääkäri oli sitä mieltä, että taudista ylipäätään paranee todennäköisemmin, jos se ei ole antibioottikuurin aiheuttama. Toivotan onnea sinulle, on kyllä raskas sairaus.


      • Anonyymi

        Kuukauden kuluttua CD-näyte oli yllätys yllätys puhdas. Ripulioireitakaan ei tosin alkurytäkän jälkeen juuri ollut, mutta pöpö hävisi siis näillä: puoli kuuria Vancomysiiniä, 30 vrk Precosaa, suuuria määriä erilaisia probiootteja ja päivittäin annos hapakaalia, maitohappobakteereja sisältäviä jugurtteja tai piimää. Oliko vain hyvä tuuri? Tsemppiä kohtalotovereille! Milouska


    • Anonyymi

      Täällä on puhuttu probioteista, mutta onko kenellekkään kokeiltu Mutaflor -nimistä reseptilääkettä? Kyseessähän on E.coli Nissle 1917 - bakteeri-kanta, jonka parantava vaikutus suolistosairauksiin huomattiin ensimmäisen maailmansodan aikana. Sen jälkeen sitä on valmistettu aina näihin päiviin saakka ja se on edelleen Suomessakin myynnissä, tosin reseptillä.

      Lääkkeen historia on mielenkiintoinen, jos jotakuta kiinostaa, sen voi lukea esim. kirjasta "Hitlerin tabut".

    • Anonyymi

      Sisar hento kalman kalpea ja tohtori mengele ovat tehneet päätöksen, jottei Suomella ole varaa hoitaa vuosi tolkulla monisairaita vuodepotilaita.

      -Mulla epäillään, että olisin saanut sen tarpeettomasta Kefexin-kuurista lokakuussa 2007. Sen rinnalla söin muuten Trikozolia.

      -Miten Clostridium difficile -ripuli saadaan? Sairastuminen liittyy lähes aina edeltävään mikrobilääkehoitoon.

      -Miten Clostridium difficile -ripulia voi ehkäistä? Tarpeettomien mikrobilääkehoitojen välttäminen suojaa taudilta. Pitkät, toistuvat mikrobilääkekuurit ja korkea ikä lisäävät sairastumisen riskiä.

      -Vuonna 2006 0 tartuntaa, vuonna 2007 29 tartuntaa, vuonna 2008 6016 tartuntaa, joista siis jopa puolet on todennäköisesti kuollut bakteerin aiheuttamaan ripuliin. http://www3.ktl.fi/stat/

      http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/terveys_ja_sairaudet/infektiotaudit/sairaalainfektiot/clostridium_difficile/

      Kaarinan kunnassa jopa lapsille kirjoitetaan Kefexin kuureja.

      Alkaa olla se aika vuodesta taas, vanhukset on jo myöhäis syksystä alkaen kyllästetty Kefexillä, Difficile iskee ja taas on kunnan terveydenhuoto säästänyt tuhansia euroja.

    • Anonyymi

      Onko teillä ollut ulosteet ihan vetisiä? Itselläni ei, mutta joku ei vatsassa ole kunnossa. Kefexinin lopettamisesta noin 2 viikkoa. Koronakin toki voi olla.

    • Anonyymi

      Itse kärsin taudista 2016 ja se saatiin kuriin vasta Vancomyinillä 4 kpl turhien antibioottikuurien jälkeen. Ei meinannut lääkärit suostua tuota Vancomycin-reseptiä kirjoittamaan, kun kuulemma oli niin kamala antibiootti. lopulta asiaan erikoistunut lääkäri päätään puistellen ("mitä varten nämä lääkkeet sitten on jos ei niitä voi käyttää silloin kun tarvitaan") kirjoitti minulle reseptin Vancomycinille, ja siihen pöpö taittui ja on pysynyt poissa kaikki nämä vuodet. Olin jo ulosteensiirtojonossa, mutta se voitiin sitten perua.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      2033
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1918
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1670
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1468
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe