Omenakotilon hoidosta!!!!

jude

Osaako kukaan sanoa? Meillä on 112 litraisessa akvaariossa tällä hetkellä 2 kardinaalikalaa, 2 neonkardinaalikalaa, 1 pieni leväimumonni, 4 intiaanisulkaa ja 1 omenakotilo. Annettiin tänään juuri 2 Platya pois, koska olivat omenakotilolle niin ilkeitä..ja muutenkin ne soveltuvat paremmin erilaiseen veteen..no mutta itse asiaan..
tämä meidän omenakotilo..tiedän että pohjalle voi laittaa esim. korallia tai kalkkitabletteja tai erilaisia hiutaleita..esim. katkarapu tai vihanneshiutaleita..tai jopa murskattua kananmunankuorta jotta omenakotilon kuoriosa pysyisi ehjänä ja hyvänä.
Me ostettiin meidän omenakotilo 2 viikkoa sitten enkä ollut ollenkaan ajatellut minkä näköinen terve kuori on. Nyt olen paljon netissä opiskellut ja lukenut omenakotiloista, koska olen siihen kovasti kiintynyt ja haluaisin niitä lisää..kenties laittaa niille ihan oma allas jossa vain niitä ;D
Mutta mitä kaikkea uskaltaa akvaarioon laittaa jotta kalat ei tykkää huonoa? Voiko niitä kalkkitableteita laittaa edes? Minä säikähdin kun myyjä sanoi ettei leväimumonnin kanssa voi niitä laittaa?? En hoksannut kysyä miksi..
Osaatteko sanoa miten saisin omenakotilostani taas kauniin ja terveen näköisen..näkee että se on ollut huonolla pidolla..nyyh

18

5951

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitsu

      Ja seepian suomua heität pohjalle, meidän omppu tykkää rötkötellä sen päällä, seepian suomusta on helppo sopivia paloja taitella ettei koko könttiä tartte kerralla tungea. Se käsittääkseni kovettaa myös vettä. Leväimumonnisi luultavasti syö kotiloita, ainakin pieniä, mutta kyllä omput melkoisoiksi nopeesti kasvaa, tai imee kuorta, niin partiksetkin sitä harrastavat, ei käsitääkseni ole haittaa jos kuorta vähän "putsataankin" välillä.

      • jude

        Meidän omppukotilo näyttää niin paljon onnelliselta nyt kun annettiin eilen Platyt pois..ne oli koko ajan noukkimassa. Nyt se saa ihan rauhassa touhuilla ja olla..muut kalat eivät huomaa sitä lainkaan..ei edes imukala ;D
        Sillä pitää niin kiirettä ettei ehdi noteerata kaveria..
        Eli tänään akvaariokauppaan ostamaan seepian suomua..hih. Jospa se siitä..sitä on niin kiva katsella tuota omppua, kun se koko ajan touhuaa ja tekee hassua. Melkonen tempuntekijä! Ja taitava kasveillakin! Keitin sille illalla pienen palan maissia ja voi viude se on sille mieluinen..(taitaa liikkeestä lähteä mukaan toinenkin omppukotilo, mutta tällä kertaa valitsen sen itse. Viimeksi sanoin sille vaan että jos teillä on omenakotiloita niin laita semmoinen meille mukaan..PAHA VIRHE!! Kun antoi niin huonokuorisen..)
        moi moi..


      • hoitsu
        jude kirjoitti:

        Meidän omppukotilo näyttää niin paljon onnelliselta nyt kun annettiin eilen Platyt pois..ne oli koko ajan noukkimassa. Nyt se saa ihan rauhassa touhuilla ja olla..muut kalat eivät huomaa sitä lainkaan..ei edes imukala ;D
        Sillä pitää niin kiirettä ettei ehdi noteerata kaveria..
        Eli tänään akvaariokauppaan ostamaan seepian suomua..hih. Jospa se siitä..sitä on niin kiva katsella tuota omppua, kun se koko ajan touhuaa ja tekee hassua. Melkonen tempuntekijä! Ja taitava kasveillakin! Keitin sille illalla pienen palan maissia ja voi viude se on sille mieluinen..(taitaa liikkeestä lähteä mukaan toinenkin omppukotilo, mutta tällä kertaa valitsen sen itse. Viimeksi sanoin sille vaan että jos teillä on omenakotiloita niin laita semmoinen meille mukaan..PAHA VIRHE!! Kun antoi niin huonokuorisen..)
        moi moi..

        Meidän tuo vielä yksin yksiössään asuva, osaa kaikenlaista touhuta, kurkkua ja salaattia voi heittää vain pinnalle, siellä se sitten imuttaa sitä selkä alaspäin "roikkuen", sitten se tulee katteleen kun menee lähelle, ihanilla nappisilmillä.


      • RaPulA_
        jude kirjoitti:

        Meidän omppukotilo näyttää niin paljon onnelliselta nyt kun annettiin eilen Platyt pois..ne oli koko ajan noukkimassa. Nyt se saa ihan rauhassa touhuilla ja olla..muut kalat eivät huomaa sitä lainkaan..ei edes imukala ;D
        Sillä pitää niin kiirettä ettei ehdi noteerata kaveria..
        Eli tänään akvaariokauppaan ostamaan seepian suomua..hih. Jospa se siitä..sitä on niin kiva katsella tuota omppua, kun se koko ajan touhuaa ja tekee hassua. Melkonen tempuntekijä! Ja taitava kasveillakin! Keitin sille illalla pienen palan maissia ja voi viude se on sille mieluinen..(taitaa liikkeestä lähteä mukaan toinenkin omppukotilo, mutta tällä kertaa valitsen sen itse. Viimeksi sanoin sille vaan että jos teillä on omenakotiloita niin laita semmoinen meille mukaan..PAHA VIRHE!! Kun antoi niin huonokuorisen..)
        moi moi..

        Saakos siis omenakotiloita enään mistään? Kun n.kuukausi sitten sain akvan,ja jostain syystä sielä on nyt omenakotiloita??, mietin että onko se nyt niin ettei enään saa?!?!?


    • Karan

      Seepiansuomu ei yksin riitä. Jos altaasi pH on alta seiskan kotilon kuori rapistuu hitaasti mutta varmasti ja syöpyy pois.

      Muu kalastosi ei sitten kovasta vedestä tykkää...

      • jude

        No sitä minä ajattelinkin, että niin siinä käy ettei niitä voi pitää samassa..voi itku. No nyt olen tänään ostanut sitä seepiansuomua..ja laittanut sitä palan akvaarioon. Luuletteko että kalat kärsivät jo pelkästä siitä? Pitäisköhän minun ostaa kotilolleni oma akvaario? Ja ostaa sinne sitten pelkästään niitä? Vai onko teillä kotilot ja esim. samoja kaloja kuin minulla samassa?


      • Omppu

        Mulle myytiin eläinkaupasta hiekaksi sellaista, jossa on seassa simpukan kuorimurskaa. En kaupassa edes huomannut, mutta on varmaan hyväksi Ompun kuorelle. Toivottavasti ei koveta vettä liikaa kaloille. Ja toivottavasti eivät olisi hankkineet murskaa ikävällä tavalla, eläviä simpukoita murskaamalla. Keksin tänään syöttää ötökälle keitettyä parsakaalia pinnasta. Tuntui olevan herkkua! :) Varmaan hyvä syöttää ihan vähän kerrallaan, niin ei tule äkkiseltään mahavaivoja. :)


    • jude

      Hmm...minua nyt askarruttaa mitä lähteä tekemään seuraavaksi. Kannattaisiko minun tosiaan perustaa oma akvaario kotiloille ja jättää nuo kalat sitten tuohon nykyiseen..
      mitä te tekisitte?

      • kotilo-kaktusfani

        Tekisin niin että ostaisin sille 40litran pikkuakvaarion ja ostaisin sille pari kaveria.


      • jude
        kotilo-kaktusfani kirjoitti:

        Tekisin niin että ostaisin sille 40litran pikkuakvaarion ja ostaisin sille pari kaveria.

        Niin taidan tehdä tänään..voisin ostaa sen pienen akvaarion tänään saman tien. Mutta sitten ne kuulemma lisääntyy hurjaa vauhtia, mutta ei se minua haittaa. Kaitpa ne aina saa uusiin koteihin menemään..
        (hih..sinä olet saman ikäinen kuin minun tyttö)..


      • UniQue88
        jude kirjoitti:

        Niin taidan tehdä tänään..voisin ostaa sen pienen akvaarion tänään saman tien. Mutta sitten ne kuulemma lisääntyy hurjaa vauhtia, mutta ei se minua haittaa. Kaitpa ne aina saa uusiin koteihin menemään..
        (hih..sinä olet saman ikäinen kuin minun tyttö)..

        Tässä hieman faktaa ompuista:
        Vaativat kovaa vettä pH yli 7,5 ja gH 8 tai enemmän.
        Omenakotilot vaativat akvaariokseen vähintään 40 litrasta ylöspäin. 40 litraiseen menee vasta yksi kotilo. 20 litraa per kotilo on hyvä mitta. Eli 40 litraiseen yksi 60 litraiseen kaksi jne... Sottaavat todella pahoin, joten suodattimenkin tulisi olla riittävä.

        Kovuutta pystyy nostamaan kipsillä ja pH:ta ruokasoodalla. Vesiarvoja ei kannata lähteä muuttelemaan ilman vesitestejä.

        Lisää tietoa alla olevista linkeistä:
        http://www.freewebs.com/tike88/omenakotilot.htm
        http://www.applesnail.net/
        http://sademetsa.net/omenakotilo.php
        http://www.aqua-web.org/forum/


      • jude
        UniQue88 kirjoitti:

        Tässä hieman faktaa ompuista:
        Vaativat kovaa vettä pH yli 7,5 ja gH 8 tai enemmän.
        Omenakotilot vaativat akvaariokseen vähintään 40 litrasta ylöspäin. 40 litraiseen menee vasta yksi kotilo. 20 litraa per kotilo on hyvä mitta. Eli 40 litraiseen yksi 60 litraiseen kaksi jne... Sottaavat todella pahoin, joten suodattimenkin tulisi olla riittävä.

        Kovuutta pystyy nostamaan kipsillä ja pH:ta ruokasoodalla. Vesiarvoja ei kannata lähteä muuttelemaan ilman vesitestejä.

        Lisää tietoa alla olevista linkeistä:
        http://www.freewebs.com/tike88/omenakotilot.htm
        http://www.applesnail.net/
        http://sademetsa.net/omenakotilo.php
        http://www.aqua-web.org/forum/

        Kiitti taas lisätiedoista..olette ihania ;D


      • kotilo-kaktusfani
        jude kirjoitti:

        Kiitti taas lisätiedoista..olette ihania ;D

        Kylläkin 10l per omppu on sopiva.Eli 40litraseen menee 4 kotiloa:)


      • MÄh
        kotilo-kaktusfani kirjoitti:

        Kylläkin 10l per omppu on sopiva.Eli 40litraseen menee 4 kotiloa:)

        Non niin niin, 2l-omppu, 6l-2 omppuu 12-4 omppuu...


    • omppufani

      uusi upean puna-ruskean ompun omistaja ilmoittautuu :-D on se kyl kaunis

    • King Pig

      Meilläkin oli 250 litaraisessa altaassamme Omppu sekä myös Kultakaloja. Voitte vain arvata miten kävi? Ja jos arvasitte oikein minun on sanottava kyllä, Kultakalat söivät meidän ihanan Ompun :( En ymmärrä miten ne olivat pystyneet imemään Ompun kuorestaan, mutta aamulla löysin vain tyhjän kuoren altaanpohjalta sekä Ompun sulkemislihaksen. Tosin äskettäin vaihdoimme Kultakalat muihin kaloihin joten ehkäpä Ompunkin sinne voisi jälleen ottaa. Tosin siittä minun pitikin kysyä. Tilasimme akvaarioomme ravun joten soveltuvatko ravut ja Omput samaan akvaarioon?

    • Apua! Vastauksii.

      Tää on tosi vanha keskustelu mut toivottavastisi. saan vastauksen. Haluaisin 1-2 omppua. Onko pakko olla suodatin ja loisteputki? Paljon yksi maksaa? Kiitos jos saan vastauksen

    • Määä.

      Omenakotiloita ei saa enään myydä Suomessa eikä koko EU:ssa. Niiden myynti ja levittäminen on kielletty. Eli kaupoista niitä ei enään saa. Suodatin noille on pakollinen kuten akvaariossa yleensäkin. Loisteputki ei ole pakollinen muukin valo käy. Hinta vois olla 1-8€ jos joku yksityinen niitä salaa vielä myisi. Voi olla että pimeät markkinat on nostanut hinnat pilviin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe