Viskaanpa tässä kehiin toisen ajatukseni. Tunnustan, että suhtaudun "eri asenteella" eri ammattikunnan edustajiin. Opettajat ovat välkkyjä kansankynttilöitä; kääks, onko ne "normaaleja" ollenkaan ;) Entäs lääkärit? Nehän tietää kaiken; elävät terveellisesti ja näkevät melkein sinun lävitse ;) Entäs pappi? Huh, mitä hänen kanssaan voi puhua? Mitä, jos näet PAPIn ostavan six-packin ;)
Taidan olla vanha ja kalkkeutunut :)
Tekeekö titteli ihmisen?
14
889
Vastaukset
- kika
Joku viisas sanoi joskus osuvasti, että me ihmiset tarvitsemme kaikkeen aina syyn ja selityksen ja sen takia on helpompaa roolittaa ihminen ammatin taakse, koska tietää miten itse kohdata se ihminen. On eri juttu alkaa vaatimaan reseptiä lekurilta, jos sellaiseen törmää vaikkapa lomareissulla tai vaatia automekaanikkoa syventymään oman auton vikoihin kesken pubi-illan, mutta jos ei muuta juttua keksi niin voihan sitä vaikkapa hoitajan kohdatessaan pohtia noin yleisesti suomalaisten hoitajapulaa. Ettei tuo tittelin vaikutus sinänsä mikään hullumpi vaikutus ole.
- tunnustan :/
En alkaisi autonasentajan kanssa keskustelemaan jostain klassikosta kirjallisuudessa tai kyselemään kaupan kassalta onko hän nähnyt Kuningas Learin.
En myöskään heittäisi lekurille ihan helposti läppää autoista ja niiden ajo-ominaisuuksista termein, jotka autonasentaja tuntee mutta lekuri välttämättä ei.
Ja tuskinpa diakonissakaan haluaa kuunnella taksikuskin näkemistä portoista, narkkareista ja muista hunsvoteista karkealla puheella kerrottuna.... Enkä uskaltaisi kertoa yhtään nunna- ja munkkivitsiä.
Kyllä. Asennoidun eri tittelit omaaviin eri tavoin, asenteella.- Animus
Tunnen yhden tietohallintopäällikön joka tuuraa välillä kaupan kassalla, teki sitä opiskeluaikana nuorempana ja tykkää olla ihmisten kanssa tekemisissä. Pidät siis häntä vähemmän sivistyneenä ihmisenä?
Tiedän myös putkiasentajan joka suorittaa yleisen kirjallisuustieteen cumlaude-opintoja avoimessa yliopistossa.
Diakoni on tottunut elämän nurjaan puoleen ja sille voi puhua ihan mitä vaan ihan miten vaan, luja usko suojaa psyykettä muurin lailla. - Ei ihan noinkaan...
Animus kirjoitti:
Tunnen yhden tietohallintopäällikön joka tuuraa välillä kaupan kassalla, teki sitä opiskeluaikana nuorempana ja tykkää olla ihmisten kanssa tekemisissä. Pidät siis häntä vähemmän sivistyneenä ihmisenä?
Tiedän myös putkiasentajan joka suorittaa yleisen kirjallisuustieteen cumlaude-opintoja avoimessa yliopistossa.
Diakoni on tottunut elämän nurjaan puoleen ja sille voi puhua ihan mitä vaan ihan miten vaan, luja usko suojaa psyykettä muurin lailla."Pidät siis häntä vähemmän sivistyneenä ihmisenä?"
On hyvin yleistä, että tietynlaisen koulutustason omaavien ihmisten pitää jo piiriensä takia hallita nuo "korkeampitasoiset" harrastukset kuten oopperat ja klassikot.
Alempitasoisten ei tarvitse joten esimerkkiharrastusten harrastaminen on ihmisyksilöstä kiinni.
Sivistys ei ole sama kuin koulutus tai oppiarvo. Sivistynyt voi omata ennakkoasenteita ja välttääkseen toisen mielen pahoittamisen, ei ala kysellä oopperoista kauppojen kassoilta ja niin edelleen...
Nolompaa on aloittaa kysellä tuontyyppisiä ääriesimerkkejä niiltä vähemmän koulutetuilta sillä hehän kokevat sellaisen "vittuiluna" kun toinen kysyy vaikkapa siitä Kuningas Learista...
Niin ajattelisin minäkin jos minulta sellaista kysyttäisiin:"Millähän ennakkoasenteella toi tuota kysyy? Pitää minua moukkana joka seuraa telkkaristakin vaan saippuasarjoja..."
Kyllä, olen ennakkoasenteinen enkä halua loukata ketään vaan pidän keskustelun yleisellä tasolla. - AnimusKopio
Ei ihan noinkaan... kirjoitti:
"Pidät siis häntä vähemmän sivistyneenä ihmisenä?"
On hyvin yleistä, että tietynlaisen koulutustason omaavien ihmisten pitää jo piiriensä takia hallita nuo "korkeampitasoiset" harrastukset kuten oopperat ja klassikot.
Alempitasoisten ei tarvitse joten esimerkkiharrastusten harrastaminen on ihmisyksilöstä kiinni.
Sivistys ei ole sama kuin koulutus tai oppiarvo. Sivistynyt voi omata ennakkoasenteita ja välttääkseen toisen mielen pahoittamisen, ei ala kysellä oopperoista kauppojen kassoilta ja niin edelleen...
Nolompaa on aloittaa kysellä tuontyyppisiä ääriesimerkkejä niiltä vähemmän koulutetuilta sillä hehän kokevat sellaisen "vittuiluna" kun toinen kysyy vaikkapa siitä Kuningas Learista...
Niin ajattelisin minäkin jos minulta sellaista kysyttäisiin:"Millähän ennakkoasenteella toi tuota kysyy? Pitää minua moukkana joka seuraa telkkaristakin vaan saippuasarjoja..."
Kyllä, olen ennakkoasenteinen enkä halua loukata ketään vaan pidän keskustelun yleisellä tasolla....että vähemmän koulutettu kokee samanarvoisena pitämisen vittuiluna, päinvastoin. Muistan vallan hyvin kun olin mattomiehen apulaisena raksalla ja dippa-inssi kysyi tykkäänkö käydä teatterissa...oli mukavaa, että joku ajatteli mun olevan kulturelli ;))
Mä olen nuorena tehnyt monenlaista hanttihommaa (myös kaupan kassalla) enkä koskaan oo katsonut pahalla jos joku olettaa mun olevan normaali koulutettu ihminen.
"Sivistys ei ole korkeita oppiarvoja, eikä hienoja titteleitä. Sivistys on sitä, miten kohtelet toisia ihmisiä"
Mun on todella hankala keskustella yleisellä tasolla, sillon ei voi käyttää esimerkkejäkään...
- mieleen
että mikä se sun ensimmäinen ajatus on :))))
- DoeJohn
se ole niin, että ihminen on loppukädessä ihan tavallinen ihminen, on titteli sitten mikä tahansa. Toiset opettajat ovat todella välkkyjä, toiset taasen eksyneet todellakin väärään ammattiin. Sama koskee asiakaspalvelussa olevia ihmisiä: toiset ovat kuin luotuja siihen, toisia ei saisi koskaan päästää kassan taakse palvelemaan ihmisiä. Terveydenhoitoalalla työskentelevissä on niin terveellisesti eläviä kuin myös ei eli tupakoivia ja alkoholismiin taipuvaisia.
Elikkä, jokainen on yksilö ja oma erilainen itsensä. Hyvä niin, eikö totta? - tuffe
kuinka paljon ammatinvalinta vaikuttaa omaan minä-kuvaan? Jos olet roskakuski, arvostatko itseäsi? Onko johdon sihteeri ylpeämpi kuin puhelinkeskuksen hoitaja?
- ...ennen vanhaan....
...kun teit työsi hyvin ja kehityit pääsit etenemään pikkuhiljaa juoksupojasta pomoksi asti. Se oli vain sinusta itsestäsi kiinni ja siitä kuinka teit työsi. Näin ei ole enään, kovinkaan usein. Mutta tuosta keskustelun avaajan opettaja vertauksesta kun ajattelee niin nykyopettajissakin on todella monenlaisia persoonia. Ajatelkaapa Kummelin poikia tai Pelle Miljoonaa opettajana. Samoin olen usein miettinyt minkäköhänlainen opettaja olisi Eija Vilpas, jos hän tekisi työkseen tätä ammattiaan. Voisin kuvitella että koululaiset eivät ainakaan pitkästyisi.
- niisku-myy46
tulin siihen tulokseen, että tokihan minä lääkäriä "arvostan" tai sanotaanko hiukkasen jopa ujostelen, mutta en pidä häntä "maailman napana". Akateemisesti koulutetuilla nousee, sori vaan, herkästi pissi päähän. Ei ole kauankaan, kun eräs "korkeastikoulutettu" oli todennut luokittelevansa ihmiset nollasta kymppiin ihan koulutuksen perusteella. Se menee jo liian pitkälle!
En ole akateemisesti koulutettu, mutta ihminen, yhtä ainutlaatuinen kuin kuka tahansa. Ehkä vierastaa on se oikea sana, jolla tavalla suhtaudun "hienoihin" ihmisiin; mulla ei ole heille sanottavaa.
Kaikkein pahinta on se, että ihminen on ollakseen hieno ja sivistynyt... Se oksettaa... Kyllä oppinut voi olla, mutta ei sitä tarvitse olla silti olevinaan "huippu".- Felixman
aiheen olet (niisku-myy46) löytänyt. Itsestäni olen huomannut, että suhtautumiseni titteleihin on ajan mittaan muuttunut. Joskus niillä oli merkitystä, nykyisin ei juuri ollenkaan. Se kohtaamani ihminen omana itsenään on tärkeämpi. Voi olla moniakin titteleitä omaava, mutta tyhmä kuin "saapas"jne. Liikun paljon ja myös paikoissa, joissa ei kukaan tunne. Tykkään jutella ihmisten kanssa ja esim. tansseissa jotkut naiset kysyvät työstäni. En mielelläni paljasta kaikkea, ettei tilanne jäykistyisi turhaan. Oppia ikä kaikki.
- niisku-myy46
Felixman kirjoitti:
aiheen olet (niisku-myy46) löytänyt. Itsestäni olen huomannut, että suhtautumiseni titteleihin on ajan mittaan muuttunut. Joskus niillä oli merkitystä, nykyisin ei juuri ollenkaan. Se kohtaamani ihminen omana itsenään on tärkeämpi. Voi olla moniakin titteleitä omaava, mutta tyhmä kuin "saapas"jne. Liikun paljon ja myös paikoissa, joissa ei kukaan tunne. Tykkään jutella ihmisten kanssa ja esim. tansseissa jotkut naiset kysyvät työstäni. En mielelläni paljasta kaikkea, ettei tilanne jäykistyisi turhaan. Oppia ikä kaikki.
Skorpparit on niin teräviä, niin teräviä ;)
- niisku-myy46
että pissi nousee päähän. Valta, raha ja titteli - kaikki nämä yhdessä tai vaan vaikka titteli. Jos oot dipl.ins tai lääkäri, niin pysyykö homma hanskassa, se on itsestäsi kiinni.
Kuten aikaisemmin sanoin, niin itse, taviksena, lähinnä pelkään liian hienoja/hienostelevia ihmisiä.
Jos on koulutettu ja sillä varjolla kohtelee vähemmän koulutettua röyhkeästi, niin eipä ole sivistys mennyt sydämeen asti. - äijäkäs
Siis lääkäritkö eläisivät terveellisesti. oh-hoh. Alkoholin suurkuluttajia, mielenterveysongelmaisia, itsemurhaalttiita jne. löytyy erittäin paljon tästä ammattikunnasta. ihan tutkittu juttu. Pappi, voi ei, leipäpapille nyt voi puhua ihan mitä tahansa, vakaumuksellisia ei taida montaa evlut-seurakunnissa olla. Opettajista nyt löytyy laidasta laitaan tyyppejä. Tuo kansankynttilänimitys on alun perin käsittääkseni herja.
Zeeses niisku, ymmärtäisin jos olisit 16 v., mutta täytyyhän sulla nyt olla jo elämänkokemusta. Ihmiset on ihmisiä ja luonne ratkaisee, loppujen lopuksi ei ole p.....aan väliä, mitä sitä työkseen tekee.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063270Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391650Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971503- 921409
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121208Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55862