Lapsiperheen säästövinkkejä

moisku

Perheessämme säästetään, koska on pakko. Rahat eivät muuten riitä, koska miehen palkka on niin pieni, ja itse olen kotona hoitamassa pieniä lapsia. Kuitenkin tervettä ja monipuolista ruokaa on saatava pöytään joka päivä, ja vauvalle on ostettava vaippoja.

Ennen olin suuri tuhlari raha-asioissa, mutta nyt pakon edessä on ollut pakko laittaa suu säkkiä myöten kiinni ja oppia säästäväiseksi. Aluksi kaiken ostamisen lopettaminen tuntui vaikealta ja pahalta, sillä omien mielihalujen nitistäminen ja itsekurin kasvatus ei ole aluksi helppoa. Tuntui että oli olisi ihan pakko ostaa lapselle se hyvämerkkinen mutta kallis ulkoilupuku, itselle uudet mustat housut jne jne. Kun on tottunut ostamiseen, siitä tulee tapa ja pakko. Mutta kokemuksen rintaäänellä voin sanoa, että myös nuukuuteen tottuu, eikä se edes jonkin ajan kuluttua tunnu vaikealta. Nyt tuntuu ensimmäisen kerran elämässä siltä, että miksi sitä pitää olla koko ajan ostamassa jotakin. Suurin osa on lopulta aika turhaa.

Ruokamenoissa pystyy säästämään todella paljon. Ruoka kannattaa tehdä itse, ei ostaa edes puolivalmisteita puhumattakaan eineksistä. Kaupassa käydään vain kerran viikossa, ja suunnitellun ruokalistan kanssa, josta ei lipsuta. Vain kerran viikossa ostetaan karkkia ja pullo limsaa.
Onneksi nykyään on aika hyvä kilpailutilanne kaupoissa, joten ei muuta kuin hintavertailua tekemään. Meidän perhe ostaa suurimman osan päivittäistavarasta Lid***, koska se todella on osoittautunut halvimmaksi vaihtoehdoksi. Sen lisäksi sitten käydään muissa kaupoissa tarjousten perässä, K-kaupoissa on myös muutamia huippu Euros****-merkkisiä tuotteita.

Nykyään vertailemme hinnat aina! Osaamme jo ulkoa, mikä hinta on sitten todella halpa, eli milloin kannattaa ostaa ja mistä.
Ruokina tehdään vain riittoisia ja halpoja ruokalajeja: keittoja, patoja, laatikoita, kastikkeita, soseita jne.
Näillä halvoilla ruuilla säästää ruokalaskussa:
- liha/kala/nakki/makkara/jauheliha/kanakeitto
-makaroni/lihaperuna/maksa/lihaperunasoselaatikko
- kinkku/janssoninkiusaus ym. kiusaukset
- jauheliha/nakki/makkara/lihapullakastike
- kasvisruuat: kasvisosekeitot (erilasia muunnelmia lukemattomia), papukeitot ja -padat, linssikeittot, uunijuurekset jne.
- juuressalaatit/raasteet
- itsetehdyt kiisselit, puurot (riisipuuro, uunipuuro, mannapuurot, marjapuurot)
jne. jne.

Kannattaa lainata vaikkapa Pennin venyttäjän keittokirja ja Köyhän opiskelijan keittokirja kirjastosta! Samoin kuin 60-70-luvun keittokirjoja (niissä on halpojen, mutta hyvien ruoka-ohjeiden "äidit").

Hirveästi säästää jos itse tekee leivät, itse ostamme Lid***.stä 2 KG:n sämpyläjauhopussin, josta saa erittäin maukkaita sämpylöitä tehtyä erittäin helposti (ohje pussissa).

Muutenkin kannattaa tehdä kaikki mahdollinen ruoka niin alusta asti kuin vain voi. Syksyllä metsät ja suot on marjoja/sieniä pullollaan, niitä kannattaa poimia pakkanen täyteen. Kesällä ahkera kalastus säästää myös pitkän pennin, ja on terveellistä ja hyvää (savukalaa, loimukalaa, kalakeittoa, paistettua kalaa, kalamureketta jne). Naapurilta/tutulta kannattaa syksyllä ostaa omenoita ja tehdä niistä omenahilloa/marmeladia/omenamehua ja säilöä ihan lohkoinakin suoraan pakkaseen.

Meidän perhe on myös kilpailuttanut sähköyhtiön (ja kappas sähkölasku aleni 30 %), kännykkäliittymät on hankittu omalle kulutustavalle halvimmat, nettilittymä samoin on kilpailutettu, ja vakuutusyhtiö samoin (oma vakuutusyhtiö teki vastatarjouksen, jolloin maksut alenivat ilman vakuutusehtojen ja turvan heikentymistä edelliseen). Keskittäminen kannattaa tänäpäivänä. Pankeilla on raivoisa kilpailu, joten säännöllisesti kannataa kilpailuttaa asuntolainen korko (ja muut mahdolliset luotot).

Auton bensassa säästämme siten, että yritämme ajaa mahdollisimman taloudellisesti ja suunnitelmallisesti (esim. mies käy kaupassa työmatkan varrella kotiin tullessaan).

Emme harrasta mitään maksullista. Käytämme paljon ilmaisia palveluita (esim. kirjastoa).

Lapsen vaatteet ostamme kirpputoreilta (saa tätä nykyä todella hyviä vaatteita kun jaksaa kiertää). Itselleni en ole ostanut vaatetta kahteen vuoteen, koska en tarvitse mitään näin kotona ollessa.

Vedessä säästellään siten, että tiskit huuhdellaan aina kylmällä vedellä, ja sitäkään ei juoksevan veden alla. Hampaat pestään hammasmukin kera, ei juoksevan veden alla. Suihkussa ei seistä puolipäivää. Vedenpaine on säädetty siedettäväksi, ei miksikään superpaineella tulemaan. Vuotavat hanat ym. korjataan välittömästi.

Saunotaan koko perhe kerralla, kerran viikossa, ei erikseen silloin kun sattuu siltä tuntumaan. Saunaan mennään heti, kun se on lämmennyt. Sauna lämmitetään 65-70 asteiseksi, ei enempää, jolloin löylytkin on parempia.

YH kampaaja-ystävämme leikkaa (ja värjää kaupan väreillä) meidän perheen tukat. Me taas puolestamme hoidamme ystävämme lasta vastavuoroisesti kun tarve hänellä vaatii.

Meille ei tule mitään lehtiä, naapuri laittaa aina luetun Hesarin meidän postilaatikkoon seuraavana päivänä. Muita lehtiä luemme sitten netissä jos tarve vaatii.

Kirppiksellä käymme myymässä kaksi-kolme kertaa vuodessa kaiken turhan krääsän millä ei tee mitään (esim. vanhoja saatuja lehtiä, lasten pieniä vaatteita, vanhoja astioita, ja kaikkea krääsää mitä nurkkiin kertyy).

Eiköhän tässä suurin piirtein ole osa meidän perheen vinkeistä... Kaikkea ei jaksa laittaa tähän mutta tässä ne tärkeimmät.

Meillä tämä köyhyys on tilapäistä ja pakonsanelemaa, mutta meinaamme jatkaa osittain tiukkaa linjaa kun itse palaan töihin; ehkä lapsille ostetaan sitten enemmän vaatteita (ja uusia) samoin leluja (joista nyt ollaan täysin pidättäytyneitä) ja itselleni ja miehelle hyviä työvaatteita, jotta ollaan siisteinä töissä. Mutta muuten varmaan nuukaillaan, ja säästetään vaikka vuosittaiseen lomamatkaan/ ja sisustukseen, sekä pahanpäivänvaralle.

Tsemppiä kaikille nuukailijoille!

37

13838

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoitus

      Asun yksin poikamiehenä ja pähkäilen raha-asioitteni kanssa ahdistukseen saakka kirjoituksesi oli piristävä.Kiinnitin kohtaan itsekuri huomion sitä minun itse täytyy alkaa vahvistaan elikä käytännössä tarkoittaa sitä ,että alan valmistaa ruoan itse alusta loppuun siinä suhteessa järkevää kun pakastin käytössä ja aikaa on kun työttömänä.Kulutan tätä nykyjään aikani vaan raha-asioiden pähkäilyyn miksei rahat riitä eipä mikään ihme kun tulee ostettua kaupasta valmiita tuotteita lihapiirakoita,pizzoja,lihaperunasoselaatikko yms kyllä itse tehty ruoka kuitenkin tulee halvemmaksi.Lopettaa melkein jokapäiväinen ramppaaminen kaupassa 1viikossa ja enemmän nokka kohti lid...

    • Oulusta

      Niukkuudesta huolimatta vietätte varmasti rikasta ja onnellista perhe-elämää. Kirjoituksesi oli valoisa ja täynnä positiivista elämänasennetta. Meidän perheeseen syntyy kesällä ensimmäinen lapsi ja olemme jo nyt valmistautuneet niukkailemaan monessa mainitsemassasi asiassa. Ensimmäisen lapsen menoihin ja hankintoihin on mahdotonta varautua täysin etukäteen ja yllättäviä kuluja varmasti tulee. Kirjoituksestasi tuli hyvä mieli ja tärkeimpänä jäi mieleen, että vähälläkin pärjää - yhdessä tekeminen ja oleminen on tärkeintä!

      • ...............

        Meillä on nykyään kolme, mutta eipä niitä suurimpia kulueriä ole ollut enää, kun jo ensimmäiselle ostettiin kunnolliset vaunut, turvakaukalot yms. Leluja oli hankittava silloin, mutta seuraaville ne ovatkin olleet sitten valmiina. Sama homma vaatteiden kanssa, poikia kun ovat meillä jokainen. Nämähän tekvät jo pitkän pennin.

        Vauvan ruoatkin voi tehdä itse, ja se on ihan kivaakin. Näin myös saa enemmän vaihtoehtoja. Loppujen lopuksi isoimmat yllätykset ovat meillä liittyneet terveyteen, sairastelusta syntyy kuluja, eikä niistä oikein voi säästää.

        Meille äideillehän yritetään myydä vaikka mitä turhaakin. Olen itsekin joskus langennut hankkimaan jotain, millä ei sitten ole mitään tehnytkään. Loppujen lopuksi lapsen tarpeet ovat kovin yksinkertaisia.


    • Moisku

      Säästäminen on valintakysymys. Perheellämme olisi rahaa 700 euroa kuukaudessa enemmän käytettävissä, jos palaisin töihin. Työpaikkakin on kiva ja työ haasteellista ja mielenkiintoista. Mutta, kun tulee äidiksi kolmikymppisenä ja saanut sen vauva-haaveen toteutettua monen vuoden "odotuksen" jälkeen, ei hevillä luovu niistä hetkistä mitä saa oman taaperon kanssa viettää. Se pikkulapsi vaihe kun ei kestä kuin muutaman vuoden, joten päätimme perheessä nauttia niistä, vaikka sitten joudummekin köyhäilemään. Onneksi edes se oli mahdollista valita, joissakin perheissä on pakko mennä töihin, kun rahat ei vaan riitä kotona olemiseen kodinhoidon tuella.

      Monet työpaikallani ovat sanoneet kotihoidon tuella "köyhäilyn" jälkeen, että rahaa jää automaattisesti alkuun käteen enemmän, kun on tottunut elämään niukemmin. :) Ja sehän on vain hyvä! Mielestäni kannattaa kuitenkin niukkaulla aina jonkun asian puoleesta: lomamatkat, sisustus, sijoituksen ja rahastot, isompi asunto, lapsille sijoitusasunto säästäminen, lapsien ajokortit jne. Kukaan kun ei rahojaan sinne taivaaseen asti voi viedä.

      Eli ei muuta kuin, PENNI!= Parempaa Elämää Nopesti Nuukudella Itselle!

      • Oulusta

        Olen kanssasi samaa mieltä. Säästämisen aloittaminen on valinta. Alussa tapojen muuttaminen on vaikeaa ja monet palaavat entiseen. Meille säästämisestä on tullut elämäntapa eikä se tunnu enää uhraukselta - me vain olemme oppineet elämään näin. Varmasti muitakin yhtä hyviä elämäntapoja löytyy, mutta niukkailua voi varmasti suositella kaikille. Ruuanlaitosta on tullut mukavaa ajankulua ja harrastaakin voi halvalla! Kuukausittain tulojen ja menojen erotuksen olemme laittaneet sivuun tulevaisuuden hankintoja varten.


      • Nuukailija nro.?
        Oulusta kirjoitti:

        Olen kanssasi samaa mieltä. Säästämisen aloittaminen on valinta. Alussa tapojen muuttaminen on vaikeaa ja monet palaavat entiseen. Meille säästämisestä on tullut elämäntapa eikä se tunnu enää uhraukselta - me vain olemme oppineet elämään näin. Varmasti muitakin yhtä hyviä elämäntapoja löytyy, mutta niukkailua voi varmasti suositella kaikille. Ruuanlaitosta on tullut mukavaa ajankulua ja harrastaakin voi halvalla! Kuukausittain tulojen ja menojen erotuksen olemme laittaneet sivuun tulevaisuuden hankintoja varten.

        Onpas kivan positiivinen ketju :). Mukavaa lukea, että muutkin ovat löytäneet nuukailusta(tai oikeastaan fiksummasta elämisestä) itselleen elämäntavan!

        Meillä säästetään mm. vaatteissa, ruoassa ja kulutustavarassa. Esimerkkejä:

        - Vaatteita todellakin ostetaan vain silloin, kun on huutava tarve/ alennuksesta saa pilkkahintaan sellaista, joka tulee olemaan käyttökelpoinen koska tahansa tulevaisuudessa(esim. sukat). 3-4 paria housuja riittää, näistä yhdet ovat siistimmät. Peruspaidat ostetaan sieltä mistä halvalla saadaan, kun värit haalistuvat niin värjätään mustaksi. Vaate on kuin uusi!
        - Ruoka tehdään melkolailla itse ja ostetaan vain se, mitä tarvitaan(syömishimoisena on helpompaa hillitä itsensä kun kaapit ovat tyhjät). Välillä paastotaan tai syödään niukasti. Jo parin päivän kevyt syöminen lihottaa lompakkoa lähes kympillä ja keventää oloa mukavasti, suosittelen!
        - Vessapaperit, saippuat ym. ostamme halvalla tietyistä kaupoista(kuitenkin järkeä käyttäen, ei pelkkä hinta kerro tuotteesta kaikkea) ja säästämme vertailemalla. Liian moni perhe pyyhkii takapuolensa luxuspaperilla, ilman mitään järkevää syytä!


      • "köyhä"

        Ihanaa lukea että on samanlailla ajattelevia ihmisiä kuin meidän perhe! Eletään TYYTYVÄISINÄ niin että emme kuluta paljoa ja eletään TERVEELLISESTI tekemällä ruoat itse alusta asti. Harrastuksetkin on sellaisia jotka oikeasti miellyttää, eikä mitään muotihömpötystä tai trendikästä. Kirjasto, uinti, ulkoilu, kädentaidot...

        Mutta. Kyllä oli kumma fiilis kun haettiin asuntolainaa. Vihdoin siihen uskallettin alkaa kun ollaan saatu mukavasti tuloja (oma yritys ollut vuoden) ja työt hienosti käyntiin. Ylimääräistä on jäänyt mukavasti käteen ja tuntuu järjettömältä maksaa vuokraa kun voisimme lyhentää unelmien maalaistalosta 160 euroa/kk lainaa vaikka "päällä seisten".
        Mutta kappas vaan: pankeissa noudatetaan VTT:n normia jonka mukaan yksi aikuinen kuluttaa päivittäiselämiseen (ruoka, pesuaineet yms) 450 euroa kuukaudessa, toinen aikuinen lähes saman verran ja lapset sitten siihen päälle vielä.
        Olin kauhuissani kun kuulin että meidän tulot ei muka riitä päivittäiseen elämiseen heidän laskujen mukaan! Ei auttanut sanoa vastaan, esittää tiliotteita, ei mitään. Normi on normi.
        Ketuttaa enemmän kuin kukaan voi kuvitella.

        Vielä ei olla luovutettu, mutta kummalta tuntuu...Ihan kuin olisi pakko ansaita enemmän, että voisi sitten kuluttaa enemmän. Pakko ansaita enemmän vaikka ei välttämättä tarvitse.

        Tsemppiä kaikille jotka joudutte "pakon edessä" säästelemään, työttömyys on meidänkin perheessä koettu juttu ja tiukille otti! Mutta sama säästölinja jatkuu nytkin, niin antoisaa se on. On oppinut arvostamaan tärkeitä asioita ja rahan arvoa ja osaa erottaa halvan elämän laadukkaasta elämästä...Tarkoitan tällä sitä, että ostaminen huvinvuoksi tuntuu aivan päättömältä.

        Ihanaa kevättä kaikille säästeliäille! Muistakaa olla ylpeitä itsestänne, teette myös hienon teon lapsillenne kun säästätte ympäristöä ja opetatte heille hyviä elämänarvoja =)


      • "köyhä"

        että perheessämme on kaksi aikuista ja kolme ala-aste ikäistä lasta. Ruokiin ym päivittäiseen menee 600-700 euroa kuukaudessa. Kiinnostaisi tietää paljonko teillä muilla menee?


      • moisku
        "köyhä" kirjoitti:

        että perheessämme on kaksi aikuista ja kolme ala-aste ikäistä lasta. Ruokiin ym päivittäiseen menee 600-700 euroa kuukaudessa. Kiinnostaisi tietää paljonko teillä muilla menee?

        Meidän perheessä menee itse ruokaan rahaa kuukaudessa 170-200 euroa, joista maidon osuus on jo itsessään 30-50 euroa. Perheessä on kaksi aikuista ja yksi 2-vuotias taapero. Lisäksi vaippoihin ja vauvan kosteus(peppu)pyyheisiin meneen yhteensä 40 euroa kuukaudessa (Ostetaan Lidlistä halvat mutta hyvät vaipat kuten suurin osa muukin ruoka-ostoista).
        Tuo 170-200 euroa pitää sisällään myös muut päivittäistavara-ostot (shampoot, hoitoaineet, saippuat, hiuslakat, kuorinta-aineen, wc-paperit, ja talouspaperit, konetiskiaineen, käsitiskiaineen, roskispussit, patapadat, keittiörätit, tiskiharjat,jne. mitä nyt kulloinkin aina tarvitaan sinä kuukautena ostaa).

        Rahaa ruokaan menisi vähemmän, mutta nyt lapsi ja minä syödään kaksi lämmintä ateriaa päivässä, kun olen kotona hoitamassa lasta, ja mies sitten yhden lämpimän aterian kun tulee töistä (tekee raskasta ruummiilista työtä ulkona).

        Syödään monipuolisesti ja terveellisesti, ja lisäksi itse tehtyä pullaa, erilaisia piirakoita, pannukakkua, lettuja, marjapuuroja, kiisseleitä. Lisäksi usein välipalana myös hedelmää, jugurttia ja itsetehtyä leipää.

        Salaisuus siihen, miksi rahaa menee niin vähän vaikka syödäänkin hyvin, on se, että tehdään kaikki itse, ja halvoista raaka-aineista. Eli syödään paljon keittoja, laatikoita, juureksia, pataruokia ja kastikeruokia (ruskeakastikkeen kun tekee itse ja siihen vaikka itsetehtyjä lihapullia jne).


      • köyhin
        "köyhä" kirjoitti:

        Ihanaa lukea että on samanlailla ajattelevia ihmisiä kuin meidän perhe! Eletään TYYTYVÄISINÄ niin että emme kuluta paljoa ja eletään TERVEELLISESTI tekemällä ruoat itse alusta asti. Harrastuksetkin on sellaisia jotka oikeasti miellyttää, eikä mitään muotihömpötystä tai trendikästä. Kirjasto, uinti, ulkoilu, kädentaidot...

        Mutta. Kyllä oli kumma fiilis kun haettiin asuntolainaa. Vihdoin siihen uskallettin alkaa kun ollaan saatu mukavasti tuloja (oma yritys ollut vuoden) ja työt hienosti käyntiin. Ylimääräistä on jäänyt mukavasti käteen ja tuntuu järjettömältä maksaa vuokraa kun voisimme lyhentää unelmien maalaistalosta 160 euroa/kk lainaa vaikka "päällä seisten".
        Mutta kappas vaan: pankeissa noudatetaan VTT:n normia jonka mukaan yksi aikuinen kuluttaa päivittäiselämiseen (ruoka, pesuaineet yms) 450 euroa kuukaudessa, toinen aikuinen lähes saman verran ja lapset sitten siihen päälle vielä.
        Olin kauhuissani kun kuulin että meidän tulot ei muka riitä päivittäiseen elämiseen heidän laskujen mukaan! Ei auttanut sanoa vastaan, esittää tiliotteita, ei mitään. Normi on normi.
        Ketuttaa enemmän kuin kukaan voi kuvitella.

        Vielä ei olla luovutettu, mutta kummalta tuntuu...Ihan kuin olisi pakko ansaita enemmän, että voisi sitten kuluttaa enemmän. Pakko ansaita enemmän vaikka ei välttämättä tarvitse.

        Tsemppiä kaikille jotka joudutte "pakon edessä" säästelemään, työttömyys on meidänkin perheessä koettu juttu ja tiukille otti! Mutta sama säästölinja jatkuu nytkin, niin antoisaa se on. On oppinut arvostamaan tärkeitä asioita ja rahan arvoa ja osaa erottaa halvan elämän laadukkaasta elämästä...Tarkoitan tällä sitä, että ostaminen huvinvuoksi tuntuu aivan päättömältä.

        Ihanaa kevättä kaikille säästeliäille! Muistakaa olla ylpeitä itsestänne, teette myös hienon teon lapsillenne kun säästätte ympäristöä ja opetatte heille hyviä elämänarvoja =)

        Vaihtakaa pankkia, sanon minä. Eihän kellään voi mennä noin paljon päivittäisiin menoihin. Meillä kului viimevuonna talousmenoihin keskimäärin 180e/kk, kun perheessä oli kaksi aikuista ja yksi teini-ikäinen. Ok, myönnetään, että olen tosi nipo raha-asioissa. Tuo summa pitää sisällään kaiken, mitä marketista ostetaan, ruoan sekä pesuaineet, paperitavarat ja kuukautissuojat.
        VAIHDA PANKKIA.


      • v.äiti
        moisku kirjoitti:

        Meidän perheessä menee itse ruokaan rahaa kuukaudessa 170-200 euroa, joista maidon osuus on jo itsessään 30-50 euroa. Perheessä on kaksi aikuista ja yksi 2-vuotias taapero. Lisäksi vaippoihin ja vauvan kosteus(peppu)pyyheisiin meneen yhteensä 40 euroa kuukaudessa (Ostetaan Lidlistä halvat mutta hyvät vaipat kuten suurin osa muukin ruoka-ostoista).
        Tuo 170-200 euroa pitää sisällään myös muut päivittäistavara-ostot (shampoot, hoitoaineet, saippuat, hiuslakat, kuorinta-aineen, wc-paperit, ja talouspaperit, konetiskiaineen, käsitiskiaineen, roskispussit, patapadat, keittiörätit, tiskiharjat,jne. mitä nyt kulloinkin aina tarvitaan sinä kuukautena ostaa).

        Rahaa ruokaan menisi vähemmän, mutta nyt lapsi ja minä syödään kaksi lämmintä ateriaa päivässä, kun olen kotona hoitamassa lasta, ja mies sitten yhden lämpimän aterian kun tulee töistä (tekee raskasta ruummiilista työtä ulkona).

        Syödään monipuolisesti ja terveellisesti, ja lisäksi itse tehtyä pullaa, erilaisia piirakoita, pannukakkua, lettuja, marjapuuroja, kiisseleitä. Lisäksi usein välipalana myös hedelmää, jugurttia ja itsetehtyä leipää.

        Salaisuus siihen, miksi rahaa menee niin vähän vaikka syödäänkin hyvin, on se, että tehdään kaikki itse, ja halvoista raaka-aineista. Eli syödään paljon keittoja, laatikoita, juureksia, pataruokia ja kastikeruokia (ruskeakastikkeen kun tekee itse ja siihen vaikka itsetehtyjä lihapullia jne).

        alat opettaa potalle,kun kerran olet kotona. Vähän aikaa pissii lattialle,kun ei ehdi vessaan, muutta säästyy taas yks 40e muuhun. Se on aika paljon vaippoihin. Kauanko ukkos joutuu tekemään töitä sen vaippapussin eteen?
        Silleen kannatta laskee kun miettii,mitä raaskii ostaa. Niin mä teen,ja aina riittää rahaa,vaikka surkea palkka onkin.
        Ja nykysin tuntuu, että kaikki puhuu "sehän maksaa vaan kympin", mulle tuo "vaan kymppi" on iso raha.


      • ferkki
        köyhin kirjoitti:

        Vaihtakaa pankkia, sanon minä. Eihän kellään voi mennä noin paljon päivittäisiin menoihin. Meillä kului viimevuonna talousmenoihin keskimäärin 180e/kk, kun perheessä oli kaksi aikuista ja yksi teini-ikäinen. Ok, myönnetään, että olen tosi nipo raha-asioissa. Tuo summa pitää sisällään kaiken, mitä marketista ostetaan, ruoan sekä pesuaineet, paperitavarat ja kuukautissuojat.
        VAIHDA PANKKIA.

        Mä oon niin pihi notta en malta kertoa kellekkään mitää hyviä vinkkijä pirän ne aiva omana tiatuna :) hähä hähä häää


    • Nomi

      Meilläkin on edessä tiukka säästökuuri. Ehdimme juuri ostaa omakotitalon ja perheen suunnittelu on käynnissä ja nyt jäämme molemmat työttömiksi. Onneksi emme kumpikaan ole mitään viimeisen muodin mukana kulkijoita ja vaatteet olemme käyttäneet aina loppuun. Suurin heikkouteni on kirjat joita tulee haalittua jatkuvasti. Sentään olen oppinut ostamaan nekin jo alennusmyynnistä enkä heti ilmestymisen jälkeen, kun hinta on pilvissä. Tässä on nyt opittava käyttämään kaikki mahdolliset säästö vinkit hyväkseen. Toisaalta nyt olisi hyvä hetki yrittää saada lapsikin, koska aikaa olisi keskittyä lapsen kanssa olemiseen, eikä tarvitsisi koko ajan miettiä töihin paluuta, kun ei ole enää sitä vanhaa paikkaa mihin palata.
      Monipuolinen ruoka meillä tulee teettämään ongelmia, koska me molemmat olemme allergisia todella monelle ruoka-aineelle, mutta kai sitä siinäkin keksii jotakin halpaa ja hyvää mitä voi tehdä vaikka moneksi päiväksi kerrallaan.
      Nyt on laitettava vaan aivonystyrät töihin ja alettava pohtimaan missä kaikessa sitä todella pystyy säästämään.

    • Kiinassa on halpaa työvoimaa

      Paras säästövinkki oman talouden ja maailmanlaajuisesti on hankkia vain yksi lapsi. Köyhyys johtuu liikakansoituksesta kuten ympäristön saastuminen. Vaippoja ei tarvitse ostaa yhtään. Jos on kotona niin sideharsovaipat voi pestä eikä sitä tarvitse edes tehdä nkyisin käsin, melkoinen säästö kaatopaikkojen vaippavuoriin verrattuna.

      • riittää, entä sitten.

        Parhaiten tietenkin kaiken saa riittämään olemalla egoisti, kun tuijottaa vaan omaa napaansa ja ajattelee omaa etuaan.
        Lapset ovat rikkaus. Ei kaikki ole taloutta.
        Ne jotka eivät tee lapsia, vaikka voisivat, menettävät iäksi mahdollisuuden.
        Jälleensyntymä toteutuu vain lasten kautta.


      • Egoismista
        riittää, entä sitten. kirjoitti:

        Parhaiten tietenkin kaiken saa riittämään olemalla egoisti, kun tuijottaa vaan omaa napaansa ja ajattelee omaa etuaan.
        Lapset ovat rikkaus. Ei kaikki ole taloutta.
        Ne jotka eivät tee lapsia, vaikka voisivat, menettävät iäksi mahdollisuuden.
        Jälleensyntymä toteutuu vain lasten kautta.

        Rakastan lapsiani. Minulla on niitä kaksi, ja toivon mukaan kolmas massussa. Entisenä vegaanina olen kuitenkin tutkinut ylikansoittumista ja maailman saastumista... ja totuus on, että nimenomaan lasten hankkiminen on maailmankaikkeuden kannalta suurin ympäristöntuhoamismenetelmä. Myös taloudellisesti lapsi vaatii usein enmmän kuin vanhemmat oikeasti pystyvät antamaan - kuinka moni perhe oikeasti uskaltaisi hankkia lapsia ilman äitiyspäivärahaa, (kodin)hoitotukea, lapsilisää, päivähoitoetuuksia, ilmaista koulunkäyntiä ja terveydenhuoltoa? Harvempi meistä pystyisi kustantamaan lapsen koko elämänkaaren hänen itsenäistymiseen asti.

        Ihminen on kuitenkin kummallinen olio, kuten kaikki muutkin maailman eläväiset. Meillä on lisääntymisvietti, joka liittyy tarpeeseen säilyttää laji, taata suvulle jatkuvuus. Ei kukaan oikeasti tietoisesti ajattele niin, mutta siitähän se vauvakuume lähtee. Lasten hankkiminen on myös silkkaa narsismia, sillä jo vastasyntyneestä haetaan omia piirteitä. Lapsihan on usein pelkkä pikkukopio vanhemmistaan, muutamia muutoksia lukuunottamatta klooni. Tämä viehättää meitä kaikkia suuresti, mutta edes sitä ei moni tunnustaisi - typerä väittämä!

        Miksi siis haluan suuren perheen, vaikka tiedän kaiken tämän? Varmaan siksi, etten jaksa taistella luontoani vastaan - tulen onnelliseksi kasvattajana ja huoltajana ja koen tyytyväisyyttä kun voin opettaa myös lapsiani esim. suojelemaan ja vaalimaan ympäristöä tai kantamaan huolta kanssaihmisistään. Tämä on erittäin ristiriitaista. Nautin niukasta elämäntyylistä (vaikka pääsisin hyvin koulutettuna kohtuupalkkaiseen työhön ja miehelläni on hyvä palkka), pelkään kertakäyttökulttuuria, kierrätän ja lajittelen roskat ja vältän moottoriajoneuvoja... Ja silti siis valmistan kehollani maailmaan lisää kuluttajia.

        Joku perusteli lastenteon itsekkyyttä sillä, että jokainen tähän maailmaan syntyvä lapsi tulee kuitenkin jossain vaiheessa olemaan pohjattoman onneton - joko paljon tai sitten vähemmän. Kaikkeen tähän olemme vanhempina syyllisiä, vaikka kuinka pyrkisimme antamaan lapselle ihanan, onnellisen, suojatun elämän. Lapseton elämä on ympäristöteko ja uhraus eikä egoismia. Perhe on aina yhteiskunnalle suurempi rasite kuin yksilö.


    • Siinä säästää jo pienen oma...

      Niin.

      • hhfghj

        Ja kestotamppoonit.


      • kuukautiskuppi
        hhfghj kirjoitti:

        Ja kestotamppoonit.

        ei kestotamppooni


      • kestotamppooni
        kuukautiskuppi kirjoitti:

        ei kestotamppooni

        ja kuukautiskuppi on asia erikseen. Kestotamppooni on käytön jälkeen pestävä narullinen sieni... En ole kokeillut, kun kuukautiskuppi on käytössä ja olen siihen enemmän kuin tyytyväinen!


    • kirjoitus

      Kahden pienen lapsen äitinä ja minimiäityspäivärahalla oikein tulostin kirjoituksesi! Se tulee nyt sitten meidän perheen jääkaapin oveen :) Isäntä se odottelee varmaan pihvejä joka päivä saas nähdä mitä tykkää kun aina on nakkikeittoa...heh...mutta tosiaan, onhan se niinkin, että vaikka sitä rahaa olisi pursuta ovista ja ikkunoista miksi tuhlata sitä. Silti on ihan järkevää säästää! Että kyllä näin on näkkileipäset.

    • erkki29999

      Kenellä on aikaa ruveta kalastamaan kesäisin? Ja jos
      ei omista virvelia tms. jo niillä rahoilla ostaa aika paljon kalaa.. järki käteen!!
      Entäs alkoholi tai tupakka?
      Näistä ei mainita mitään. Poltatko tai juotko?
      Tuo se ainakin turhaa on.

      • M_-

        "Kenellä on aikaa ruveta kalastamaan kesäisin? Ja jos ei omista virvelia tms. jo niillä rahoilla ostaa aika paljon kalaa.. järki käteen!!
        Entäs alkoholi tai tupakka?
        Näistä ei mainita mitään. Poltatko tai juotko?
        Tuo se ainakin turhaa on." - erkki29999

        Kuka käskee virvelöimään. Mato-ongellakin saa vaikka mitä aikaan ;) Mato onki kun ei välttämättä maksa kun pari euroa jos tekee vanhankansan malliin puukepistä ja siimasta kohosta ja koukusta :)

        Alkoholin ja tupakan pois jättäminen nyt ainakin säästää jo yhden vähän käytetyn auton verran vuodessaan.


      • tuijjja
        M_- kirjoitti:

        "Kenellä on aikaa ruveta kalastamaan kesäisin? Ja jos ei omista virvelia tms. jo niillä rahoilla ostaa aika paljon kalaa.. järki käteen!!
        Entäs alkoholi tai tupakka?
        Näistä ei mainita mitään. Poltatko tai juotko?
        Tuo se ainakin turhaa on." - erkki29999

        Kuka käskee virvelöimään. Mato-ongellakin saa vaikka mitä aikaan ;) Mato onki kun ei välttämättä maksa kun pari euroa jos tekee vanhankansan malliin puukepistä ja siimasta kohosta ja koukusta :)

        Alkoholin ja tupakan pois jättäminen nyt ainakin säästää jo yhden vähän käytetyn auton verran vuodessaan.

        Kalaverkon saa halvimmillaan reilulla kympillä, tai sitten kysymällä ihan lahjaksi joltain kalastajalta. Itse asumme järven rannalla ja harrastamme kalastusta ympärivuotisesti. Siikaa riittää pöydässä, siitä saa monipuolista sapuskaa. Hyviä vinkkejä täällä. Mutta miksi on oletus, että kaikki tupakoivat tai ovat holillisia. Ei maistu kumpikaan, ja pääsin juuri vippikierteestä. Voi miten onnellinen voi olla! Nyt pärjään loistavasti äitiyspäivärahalla, tuloni yhteensä 900 [netto] kuussa plus miehen keskipalkkainen työansio. Ei säästämiseen tarvitse uhrata erikseen aikaa, jättää vaikka turhan kaupassa kiertelyn väliin ja lainaa kirjastosta vinon pinon ihania kirjoja..

        taidan mennä laittamaan lohta ruoaksi. Sekin tulee halvemmaksi, kun opettelee fileoinnin, ostaa kokonaiset kalat tarjouksesta (isoissa kaupoissa niitä on aika usein) ja paloittelee sopivan kokoisiksi eri ruokalajeja varten pakastimeen. Sitten voi myös itse graavata pienen palan herkuksi silloin tällöin, ja jättää leikkeleet kauppaan. Ei ne kyllä muutenkaan maistu, mutta ylellisiä päällisiä saa muutenkin kuin Snellmanin pakkauksissa.. ;)


    • mt

      Älä maksa tv-lupaa n.220€/vuosi
      Vie jätteet yleisö roskikseen maantien varteen, paljonko/V ?
      Aja firman autolla omatkin ajot ja ota kilometri vähennykset verottajalta. tupla hyöty.
      Lämmitä talosi ilmasilla puilla.
      Ruuat ilmasin leipäjonoista.

      Pidä pää kylmänä :)

    • Mummo...

      Tyttäreni perhe on samassa tilanteessa, ja ovatpahan oppineet säästämään. Hyvin samat säästö keinot on heillä käytössä.
      Vierailen heillä usein, harvoin menen tyhjinkäsin, vien usein hedelmiä, mehuja, kahvia ja itse leipomia pullia, piirakoita. aina kaikki otetaan kiitollisuudella vastaan. Tämä pieneksi vinkiksi isovanhemmille jos kukkaro antaa myöten.

      • samanl tytär

        eli kaikki otetaan vanhemmiltamme kiitoksella vastaan, siis valmiit ruoatkin :)

        olemme tällainen perusopiskelijaperhe autoineenjkin vielä ja se mikä tulee myös nopeasti menee eikä mihinkään huvituksiin varaa ole.

        lisää vinkkejä olisi kiva saada! vielä on opintolaina maksamatta


    • koti-isukki

      Ainakin toisen (parempituloisen) kannattaa erota kirkosta, mielellään molempien, sillä uskomiseen ei tarvita kirkkoa, ja jos ei usko ei tietenkään kannata kuulua kirkkoon. Säästö 1 % vuosituloista

      Laadukas kotiparturisetti tienaa äkkiä hintansa takaisin, vähintään lasten hiukset voi leikata itse. Säästö vähintään 100 €/vuosi

      Kestovaipat tottakai

      Ruokaa saa edullisesti "punaisella lapulla" kun vkp lähestyy.

      Kannattaa katsella kilohintoja, esim. tonnikala ja nuudelit eivät ole mitään erityisen halpaa ja makkaran kilohinnalla saa usein hyvääkin lihaa.

      Velaksi ei kannata ostaa mitään. Lyhennysvapaata asuntolainasta ei kannata ihan kevyesti pitää.

      Jos lapsia on useita, kannattaa tarjouksista ostaa esim haalareita ja talvikenkiä ja huomioida värit jotka sopii tytöille ja pojille. Uutena ostetuista ja hyvin pidetyistä lastenvaatteista ja tarvikkeista saa vielä kirppiksellä myytynä jotain takaisinkin.

      Kaikki muukin tavara ja vaatteet kannattaa ostaa sesongin ulkopuolella. Usein hyvää saa halvemmalla kuin kirppikseltä.

      Ei tilata lehtiä, eikä ainakaan osteta iltapäivälehtiä.

      Arpoja, lottoa tai rahapelejä on turha harrastaa.

      Tupakatta ja alkoholitta pärjää hyvin ja säästää uskomattoman paljon.

      Pulloja ja tölkkejä kannattaa ohimennen korjata talteen, vaikkei niitä eritysesti etsisikään.

      Eväät mukaan lapsille ja itselle reissuun, automatkalle, lastentapahtumiin, tai jos ei tullut varattua eväitä, kannattaa kipaista vaikka korttelin verran kaupassa jos siten voi välttää buffetin euron pillimehu- tyyppisen hinnoittelun.

      Jos tekee mieli ja on joskus vähän varaa herkutella kannattaa ostaa tarvikkeet kaupasta ja tehdä pihvit yms. itse, koska yhden ravintolaruoka-annoksen hinnalla ruokkii todella hyvin koko perheen ja ruoka on ainakin meillä parempaakin.

      Kuluja kannattaa miettiä vuositasolla, sillä pienistä puroista (esim. karkki-, iltalehti- tai olutostoista) tulee vuositasolla helposti useita satoja euroja.

      Turhan sähkön- ja veden- ja polttoaineenkulutuksen välttäminen.

      Työmatkapyöräily ja siitä syystä töissä suihkussa käyminen.

      Aina ja kaikessa ei voi, eikä jaksa säästää mutta sopivasti nuukailemalla ja säästämällä on pienituloisen helpompi "tienata" kuin lisäämällä työntekoa, joutumatta luopumaan juuri mistään. Lisäksi järkevä nuukailu säästää luontoa.

      • t.ollo

        vuodessa jos ostaa molemmat iltalehdet joka arkipäivä ja viikonloppunumerot kanssa.
        Sitten lehtien kanssa kahvimuki.
        Osaiskos joku.
        Mua kiinnostaa mutta kun en osaa laskea edes kissaa ulos, häntä jää ovenväliin!


      • Satatuhatta 100 000
        t.ollo kirjoitti:

        vuodessa jos ostaa molemmat iltalehdet joka arkipäivä ja viikonloppunumerot kanssa.
        Sitten lehtien kanssa kahvimuki.
        Osaiskos joku.
        Mua kiinnostaa mutta kun en osaa laskea edes kissaa ulos, häntä jää ovenväliin!

        Ei siinä kyllä säästä yhtään mitään, jos ostelee iltapäivälehtiä. Siinä säästäisi, jos jättäisi ostamatta.


    • kulut pois

      ostetaan tosi halvamma l mieluummi ilmaseks tavaraa ja myydään se sit voitolla 100 %

      • kippokappokuppo

        mutta se on niin minimaalista, ei siitä saa juuri mitään.
        Ei kannata jäädä töistä pois.


    • Cristian84
    • 5 henkeä

      Meillä noudatetaan suunnilleen kaikkia edellä mainittuja vinkkejä, siitä huolimatta rahat ovat todella tiukalla (joskus on vaikea saada jopa 2e kokoon johonkin tarpeelliseen). Niiden lisäksi:

      -Hiukset leikkaan koko perheeltä itse (hyvät sakset löysin alesta alle viidellä eurolla!). Värjäystä, hiuslakan käyttöä tms emme harrasta. En myöskään meikkaa. Shampoot ja hoitoaineet tilaan alennuksesta noin kaksi kertaa vuodessa.

      -Lämmitämme puilla, tekemällä uuniruokaa ja imuroimalla (näillä saa nopeasti kodin lämpimäksi vaikkei uskoisi! :) ). Patterit ovat päällä vain kovimmilla pakkasilla.

      -Pidän kaapeissa kunnon varastot kuivaruokia, säilykkeitä, jauhoja, mausteita, pakasteita, maitojauhetta ym. Kauppalasku jää todella pieneksi, kun näitä varastoja vain täydennetään sen mukaan kun loppuvat/ovat vähissä. Tästä on se etu, että voin millloin tahansa tehdä mitä tahansa ruokaa tai leipoa, käytännössä "ilmaiseksi". Varastot täydennetään maksimiin jos rahaa jää jostain syystä "paljon" yli. 100-200 euron alkuhankinnoilla saa jo todella kattavan varaston kerättyä, eikä tule hätä käteen vaikkei kävisi pariin viikkoon kaupassa. ;) Säästämme myös syömällä kasvisruokaa. Pavut, herneet, linssit ja soijarouhe ovat todella halpoja lihatuotteisiin verrattuna.

      -Ostan lahjoiksi sopivia aletavaroita aina kun tulee jotain sopivan halpaa mutta hienoa vastaan. Kierrän aina kaikki kaupan alekorit läpi. Samoin tutkin huolella kirppikset josko löytyisi jotain uudenveroiseksi tuunattavaa. Lapset saavat usein kutsuja kavereidensa synttäreille joskus jopa parin päivän varoitusajalla, silloin on ihanan helppo kaivaa jotain lahjaksi sopivaa kaapin kätköistä kuin lähteä parinkymmenen kilometrin päähän ostoksille tyhjätaskuna... Kortit teen itse (tarvitsemme n. 100 korttia vuodessa, joten se on huomattava menoerä!).

      -Ostamme wc- ja talouspaperit kerralla koko vuodeksi suoraan tehtaalta ja kakkoslaatuna.

      -Meillä ei ole enää digiboksia eikä nettiä. Katselemme kirjastosta lainattuja elokuvia. Aikaa jää yllättävän paljon muille puuhille. Lapsilla on nyt huomattavasti enemmän mielenkiintoa kaikenlaisiin kehittäviin virikkeisiin, kuten lautapeleihin ja askarteluun. Askartelutarvikkeet ovatkin ainoa asia mihin "törsäämme" (n.0-5e/kk), ja käytämme tietenkin kaiken mahdollisen kierrätettävän.

      Säästäminen on helppoa mutta ympäristöstä tuleva paine vaikeuttaa sitä ja sotkee usein hyvin alkaneen kuukauden. Milloin lapset keräävät koulussa rahaa johonkin yhteisjuttuun, tai tarvitsevat jotain ihmevarustetta liikuntatunnilla, milloin joku lapsiperhe haluaa tulla vieraisille ja odottaa saavansa "normaalin" tarjoilun (kahvittelun lisäksi sisältäen lapsille erikseen suunnatut herkut: sipsit, lastenkeksit tai karkit, joita tuntuu lähes kaikilla olevan aina varalla kaapissa, ja niitä vielä kehdataan kysellä jos ei ole?!), milloin pitäisi itse lähteä muutaman kymmenen kilometrin päähän kylään pienellä varoitusajalla (olisi se "hienoa" sanoa ettei nyt sovi kun ei ole bensaa tarpeeksi, kuulostaa tekosyyltä ja äkkiä kyläpaikat vähenevät). Moni myös "järkyttyy" tullessaan meille, koska uusivanha kotimme on sisustettu täysin kirppistavaralla (laskimpa tuossa huvikseni, että koko kodin sisustus on maksanut vajaat 600e, kun joku muu laittaa jo pelkkään sohvaan tuon...). Pihaan en aio muiden suunnittelun ja painostuksen perusteella hankkia koristekukkia, vaan pelkästään hyötykasveja ja marjapuskia. Moni "rikas" ihminen ei voi ymmärtää miksi "haluamme" elää näin. Joidenkin on pakko.

    • vähään tyytyv

      eikä elämä silti kärsi.

    • airap

      monet seurakunnat tarjoavat ilmaisia ruokailuja. esim Kuopiossa on neljänä päivänä viikossa ruokailu Vapaakirkolla. se on kaikille avoin ja sieltä saa ruokaa vielä mukaankin. adventtikirkot tarjoavat joka vuosi toukokuussa ilmaisen aterian. sekin on avoin kaikille. sieltä saa mukaansa leluja, vaatteita ja ruokia. adventtikirkoissa on sama ruokailu-systeemi ympäri Suomen. sit ikä-ihmisille on ainakin mun paikkakunnallani yksi ilmainen ateria kuukaudessa ev.lut.seurakunnan seurakunta kodilla.sitä toimintaa tuskin on muualla.

    • Saita ja köyhä

      Myös puhelinlaskuissa voi säästää, kun jättää soittopyynnön. Usein eri viranomaisten, vakuutusyhtiöiden ja muiden firmojen puhelimissa saa jonottaa hirveän kauan ja lasku kasvaa. Jos mahdollista, jätä soittopyyntö, jolloin puhelu ei tule sinun laskuusi. Monet asiat voi myös hoitaa sähköpostilla tai netitse.

      Puhdistusaineissa säästän sillä, että teen tyhjentyneeseen ikkunanpesuainepulloon astianpesuaineesta ja vedestä miedon seoksen. Se käy likimain kaikkeen puhdistukseen. Talouspaperin sijaan käytän pyyhkäisemiseen vanhoja sukkia yms, jotka saa käytön jälkeen heittää pois.

      Pyykkäämisessä säästää todella paljon, kun käyttää pesupalloja. Ei tarvita huuhteluvesiä eikä juuri lainkaan huuhteluainettakaan. Pesupulveria ei ollenkaan. Jos tahtoo saada valkoiset valkoisemmiksi, voi silloin tällöin käyttää joko klooria tai valkopyykin pesuainetta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2506
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      39
      1408
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1382
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1111
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe