Rullaisosta

rullaatirulaa

Onko kokemuksia rullaisoista. Olen tutustunut muutamaan malliin joista mielenkiintoisin oli MM-Maston peli, jossa saatavana myös rulla keukapurjeelle. Hinnoittelu siitä on kohdillaan suhteessa muihin.

Kommentteja?

20

2763

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parhaimmillaan

siten säädettynä että puomilla on 30x30 sentinpala kangasta näkyvissä ja kone pörisee.

• Jussi P.

Olen purjehtinut vuokraveneellä, jossa oli rulla iso. Onneton ratkaisu. En ikinä laita sellaista itselle.

• laiskalasse

Mulla ei ole mitään negatiivista sanottavaa rullaisosta. Etenkin, jos miehistöstä on pulaa, rullaiso on hyvin näppärä ratkaisu. Ja muutenkin, jos tarkoituksena purjehduksessa ei ole rehkiminen, kisaaminen tms urheilu vaan leppoisa matkanteko (mahdollisesti jopa ajoittainen laiskottelu). Eri asia sitten, jos paatissa on niitä, joille purjeiden täydellinen trimmaus on elämää tärkeämpi asia.

• Jussi Ö

Minulla on ollut veneessäni nimenomaan kotimainen MM-maston rullaiso, joka toimii ihan hyvin. Tämä on asennekysymys, jos haluaa leppoisaa purjehdusta , niin hommaa rullaison. Jos haluaa purjehtia kilpailuissa tai muuten pärjätä vauhdissa, pysyy tavallisessa purjeessa. Jos homma ei toimisi, ei myöskään vuokraveneissä olisi 95 prosenttisesti rullaisoa. Tästä on ihan turha tehdä mitään periaatteellista kiistaa, mutta kannattaa kuitenkin pysyä tosiasioissa eli rullaisot toimivat kuten niiden on ajateltu toimivankin. Puheet rullaisojen toimimattomuudesta on kateellisten valitusta!

• Toope

Täytyy tehdä ero mekaanisen ja aerodynaamisen toimimattomuuden välillä. Minulla on kokemusta jälkiasennetusta ison rullalaitteesta, joka ei toiminut mekaanisestikaan, mutta en epäile etteikö kunnolliset laitteet toimisi mikäli vedossa olevaa purjetta ei yritetä rullata. Eli reivattaessa purje pitänee päästää aivan löysäksi.

• toopex2
        Toope kirjoitti:

Täytyy tehdä ero mekaanisen ja aerodynaamisen toimimattomuuden välillä. Minulla on kokemusta jälkiasennetusta ison rullalaitteesta, joka ei toiminut mekaanisestikaan, mutta en epäile etteikö kunnolliset laitteet toimisi mikäli vedossa olevaa purjetta ei yritetä rullata. Eli reivattaessa purje pitänee päästää aivan löysäksi.

>>> Eli reivattaessa purje pitänee päästää aivan löysäksi.

Miten muuten voi reivata ellei purje ole löysä. Sama se on onko rullalla vain miten. Typerys.

• Veneessäni on Seldenin rullamasto.
      Hyvät puolet ovat:
      "Short handed" ja yksinpurjehdus sujuu paljon helpommin.
      Reivaus nopea ja toimiva.
      Ei pakkaamista ja rullattuna kohtalaisen suojattu.
      Mahdollistaa yksinpurjehdus isomallakin veneellä.
      Purje on pakattu/nostettu 30 sekunnissa.
      Huonot puolet:
      Pienempi purjeen pintaala.
      Takaliikki kuin jauhosäkki kevyessä tuulessa.

Summa summarum: En sijoittaisi rahaa sellaiseen ratkaisuun jollei vene ole suurempi kuin 40 jalkaa, tai purjehdit paljon yksin.

Esittäisin täällä kysymyksen. Onko lukioista sellainen jolla olisi kokemuksia täyspitkistä pystylatoista rullaisossa?

• Overseas 40

Minulla on kokemusta ja ne toimii ihan OK (Selden). Mutta ongelmansa niillakin, sillä latat painaa aina paljon, mutta en osaa sanoa miten sitä vertaisi ns. normaaliin? Mutta tämä nyt sallii ahvenselän.

• Overseas 40 kirjoitti:

Minulla on kokemusta ja ne toimii ihan OK (Selden). Mutta ongelmansa niillakin, sillä latat painaa aina paljon, mutta en osaa sanoa miten sitä vertaisi ns. normaaliin? Mutta tämä nyt sallii ahvenselän.

Paljonko se lisää purjepintaa ja toimiiko heikossa tuulessa??

• JRxxx

Onko kokemuksia noiden ratkaisujen kestävyydestä? Eli uskaltaisitteko lähteä vaikkapa maapalloa kiertämään rullaisopurjeen kanssa?

• piti2

En osaa sanoa maapallon kierrosta mutta olen kuitenkin muutaman viikon päästä lähdössä Atlantin ylitykselle ja veneessäni on isopurje Profurlin rullapuomilla.

• paitsi tunkkerilla

Lähes kaikilla on paitsi ei Dunkkiksella, jonka mielestä kaikki paitsi mitä Merivuokossa on, on aivan paskaa.

• rittävää hyötyä
        paitsi tunkkerilla kirjoitti:

Lähes kaikilla on paitsi ei Dunkkiksella, jonka mielestä kaikki paitsi mitä Merivuokossa on, on aivan paskaa.

Tarkoittaako tämä siis sinun mielestä että perinteinen iso olisi huonompi rullaisoon verrattuna?

Tässä omia mielipiteitä

Perinteinen iso toimii aivan hyvin? en näe hyötyä rullaisolla eteenkään atlantilla missä monet purjehtii pelkällä genoalla. Jos tulee reivaamisen tarvetta niin ei se oikeasti kauaa kestä säätiedot on tiedossa ja ukkoset näkee pitkältä. Mutta jos tuuli nousee ja rulla jostain syystä pettää en haluaisi olla mukana, toisaalta onhan sitä aikaa vai onko kun luottaa että trimaus onnistuu nopeasti ja alimiehitettynä?

Lisäksi jos haluaa trimmata purjetta ei onnistu rullapurjeella. No ehkä itse lukeudun niihin neuroottisiin purjeen trimmaajiin, jokainen omalla tavallaan. Mutta onhan se veneen koosta kiinni myös paljon. Itse en ottaisi vaikka halvemmalla saisi.

• piti2
        rittävää hyötyä kirjoitti:

Tarkoittaako tämä siis sinun mielestä että perinteinen iso olisi huonompi rullaisoon verrattuna?

Tässä omia mielipiteitä

Perinteinen iso toimii aivan hyvin? en näe hyötyä rullaisolla eteenkään atlantilla missä monet purjehtii pelkällä genoalla. Jos tulee reivaamisen tarvetta niin ei se oikeasti kauaa kestä säätiedot on tiedossa ja ukkoset näkee pitkältä. Mutta jos tuuli nousee ja rulla jostain syystä pettää en haluaisi olla mukana, toisaalta onhan sitä aikaa vai onko kun luottaa että trimaus onnistuu nopeasti ja alimiehitettynä?

Lisäksi jos haluaa trimmata purjetta ei onnistu rullapurjeella. No ehkä itse lukeudun niihin neuroottisiin purjeen trimmaajiin, jokainen omalla tavallaan. Mutta onhan se veneen koosta kiinni myös paljon. Itse en ottaisi vaikka halvemmalla saisi.

pidä rullaisosta ja kun uuden purjeen hankkiminen tulee ajankohtaiseksi siirryn perinteiseen flat top läpilatoitettuun isoon. Varmasti. Mutta siihen saakka täytyy pärjätä tällä.
        Kun se rullautuu puomille, saa sen ongelmien kohdatessa revittyä käsin vielä alas, jos rulla on mastolla, en tiedä miten se toimii ...

• Timop!
        piti2 kirjoitti:

pidä rullaisosta ja kun uuden purjeen hankkiminen tulee ajankohtaiseksi siirryn perinteiseen flat top läpilatoitettuun isoon. Varmasti. Mutta siihen saakka täytyy pärjätä tällä.
        Kun se rullautuu puomille, saa sen ongelmien kohdatessa revittyä käsin vielä alas, jos rulla on mastolla, en tiedä miten se toimii ...

Yksi kerta Karibialla käydessäni tuuli hieman enemmän. Kummasti löytyi satamista äijiä remppaamassa rulliaan puosuntuolissa (joukossa oli uusiakin, ja tosi hienoja veneitä), ja vuokraveneitä purjeet puoliksi esillä... eli se siitä toimintavarmuudesta...
        Viimeksi minulla oli vuokralla Bavaria 50, jossa oli rullaiso. Mielestäni sen käyttö ei ollut edes mitenkään näppärää, hidasta, ja vaati melko paljon voimaakin. ... ja purjehdusominaisuuksia ei tosiaankaan ollut kehuttavasti... Tosin en kyllä ole koskaan yrittänyt nostaa tuon kokoisen veneen isopurjetta tavallisin menetelmin.

• XXX
        Timop! kirjoitti:

Yksi kerta Karibialla käydessäni tuuli hieman enemmän. Kummasti löytyi satamista äijiä remppaamassa rulliaan puosuntuolissa (joukossa oli uusiakin, ja tosi hienoja veneitä), ja vuokraveneitä purjeet puoliksi esillä... eli se siitä toimintavarmuudesta...
        Viimeksi minulla oli vuokralla Bavaria 50, jossa oli rullaiso. Mielestäni sen käyttö ei ollut edes mitenkään näppärää, hidasta, ja vaati melko paljon voimaakin. ... ja purjehdusominaisuuksia ei tosiaankaan ollut kehuttavasti... Tosin en kyllä ole koskaan yrittänyt nostaa tuon kokoisen veneen isopurjetta tavallisin menetelmin.

Puhut paskaa!
        Monikko ei taida vakuttaa ketään ja jollei ollut näppärä niin olet tumpelo. Kevyt se on nyt ainakin!
        Bavarian kokemukset oli (jos edes olit siellä) veneestä kiini enemmän kuin se - 20% purjepintaala.
        Viimeinen lause sinua lopullisesti paljastaa!

• Timop!
        XXX kirjoitti:

Puhut paskaa!
        Monikko ei taida vakuttaa ketään ja jollei ollut näppärä niin olet tumpelo. Kevyt se on nyt ainakin!
        Bavarian kokemukset oli (jos edes olit siellä) veneestä kiini enemmän kuin se - 20% purjepintaala.
        Viimeinen lause sinua lopullisesti paljastaa!

... omakohtaisia kokemuksiani. En nyt pikaisesti löytänyt kuvia papparaisista killumassa mastossa selvittelemässä purjeitaan... Anteeksi, etten pitänyt tarkkaa kirjanpitoa vastaavista tapahtumista, pisti vain silmään ja jäi vaivaamaan, että noinko herkkiä sitten ovat. Ehkäpä ne olivat sittenkin silittämässä virtauslankojaan...

Mitähän tuo viimeinen lauseeni nyt paljastaa, niin en tee samaa virhettä toista kertaa?

Pari tyyppiä tuon avaamiseen ja sisäänvetämiseen tarvittiin, ei mielestäni mitenkään erityisen näppärää... Lopputuloksena huonoprofiilinen, huonosti säädettävä purje...

Bavaria veneenä ei pisteitään kohottanut, eikä tuo rullaiso ainakaan parantanut tilannetta... Ei se pinta-ala ole ainut, mitä hävitään rullan kanssa...

• Rohkeaa
        piti2 kirjoitti:

En osaa sanoa maapallon kierrosta mutta olen kuitenkin muutaman viikon päästä lähdössä Atlantin ylitykselle ja veneessäni on isopurje Profurlin rullapuomilla.

Miten joe22 pärjää tuolla merellä? Minkä merkkisen purjeen sait veneeseesi?

• rittävää hyötyä
        Timop! kirjoitti:

Eli puosuntuolissa mastossa isopurjeen lepattaessa?
        Kuulostaapa turvalliselta. Ei voi olla siinävaiheessa jos tuulee ja iso on jäänyt osittain ulos ei voi tehdä mitään muuta kun vetää puukolla purjeesta pala pois? Itse en näe mitään muuta keinoa jos purje on kilautunut mastoon. Oikaiskaapa jos olen väärässä. Käsittääkseni tässä ei hirveästi valintoja voi tehdä. Koittaa vetää koko iso ulos ja toivoa että se menee sisään seuraavalla kerralla?
        Voihan sen tietysti antaa lepattaa mutta jos tuulee kovaa ei rulla ainakaan toimi enää eikä vene ei pysy ankkurissa tai laiturissa. Voisihan sitä tietysti yrittää kiertää maston ympäri mutta ei tämäkään hirveästi houkuttelisi.

Ison taka liikki irti ja kiertämään ympurää?
        Purje menee itsestään maston ympäri, Sitten kaikki ylimääräiset fallit pyöritetään maston ympäri ja vedetään kireelle. Ehkä toimisi.

• olav III

mene ja tiedä, itsellä ei ongelmia kertaakaan saada purje ulos tai sisään, saattaahan niitä tietenkin tulla...)
      Ei rullaisolla tarvi purjetta löysänä reivata menee se sisään vaikka olisi veto päällä,
      en ikinä käännä keulaa tuuleen purjetta sisään/ulos laitettaessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      170
      9991
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3305
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      48
      3061
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      63
      2784
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      202
      2149
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      114
      2103
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1963
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      65
      1581
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1336
    10. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1316
    Aihe