Epileptikko ARMEIJASSA?

Epävarma Jorma

Voi vitsi: joudun armeijaan kesällä!

Onko armeijan suorittaneita tai sitä yrittäneitä epileptikkoja?

Aiheuttiko epi siellä mitään ongelmia? Entä pitääkö jättää kesken, jos tulee yksikin kohtaus vaikkapa viimeisenä päivänä?

23

5521

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei kiitos sanonut

      yritikö edes saada omalääkäriltäsi lausuntoa ettei sinne tarvitsisi mennä,eihän intin lääkärit rupea oman erikoisääkärin lausuntoa yli kävelemään?.minä en ole inttiä käynyt jos olisin sinne pakolla halunnut olisin voinu päästäkkin sinne.aikanaan omalääkäri kysyi asiasta minulta, sanoin en halua sinne hän vastasi laitetaan paperit ei tarvi lähteä.vastausta siihen mitä kysyit pärjääkö epi siellä, ei minulla ole varmaan tapauskohtaista.

      • yx E-paperit

        Itselle kävi jännästi aikanaan.... Tästä on aikaa jo liki 20-vuotta.

        Oli kutsunnat, kävin lääkärintarkastuksessa ja ei siitä ollut sen enempää juttua....
        Kait sitä vaan niikun niillä lääkärille viemillä erikoislääkärin papereilla oli se merkitys, että se TK-lääkäri kirjoitti jo sen pysyvän vapautuksen.

        Sitten ykspäivä tuli postissa kirjattu kirje, jossa oli kutsuntatodistus ja tiedote, että vapautettu pysyvästi palvelusta.

        Siihen miksi en mennyt edes kutsuntoihin vaikutti varmaa, että tunsin tuolloin yhden kapiaisen, joka suoraa sanoi, että ei tarvi mennä sinne. Sitten lehdessä oli niiden jälkeen, että kehitysvammaisia oli ollut siellä äitiensä kanssa noloina... siis äidit noloina...

        Mutta jos ei ole mitää näkyvää vikaa, niin suosittelisin menee alueen keskussairaalaan tai sille hoitavalle epilepsia lääkärille ja häntä antamaan lausunnon asiaan... Se pitäs periaatteessa olla jo selvää ennen kun menee sinne kutsuntaan, ettei mene sinne ollenkaan.

        Muutenkin niin moni joutuu jo muiden syiden takia pois sieltä ennen sotilasvalaa. Ei sillä etteikö sellaisesta yhteiskuntajaksosta olisi ollut jotain hyötyä nuorena


    • epijääkäri I/06

      mitenköhän on ton käsikranaatin kanssa.. siinähän opetettiin että jos viritetty kranaatti tippuu niin pitää pompata poterosta ylös ja suojautua. samallalailla valvova kapiainen hyppää sieltä.

      mutta jos saaki epikohtauksen ja kranaatti tippuu... kapiainen tietysti hyppää pois mmutta tuskinpa ehtii vetää epimiestä ylös?

      pitää siis epileptikko lapioida muovipussiin?

      sama juttu jos ase on sarjatuliasennosa ja alkaa kouristelemaan... ympärillä olevat ovat vakavassa vaarassa. singosta nyt puhumattakaan..! tuleeko tuomio kuolemantuottamuksesta?

      • MieKans

        En kerennyt käydä lääkärissä ennen kutsuntoja ja
        menin kutsunnassa tapaamaan lääkäriä, ja heti kyselemättä kirjoitti vapautuspaperit.
        Kyllä siinä pokassa oli pitelemistä kutsuntalautakunnan edessä, kun valittelivat etten nyt voi osallistua heidän "sotaansa" vaan
        joutuivat minut vapauttamaan sodan ja rauhan aikana.

        Toisaalta tuo päätös oli mun mielestä ihan oikeutettu kun vuosi oli silloin mennyt sairastellessa ja sain sen ikäänkuin tässä takaisin.

        T. Artsi


      • hnfjhjj

        Voi jeesus että oot varsinainen neropatti!!! Onx sul itelläs sairaus vai etkö muuten vaan tiiä asiasta? Epilepsiaa on yhtä montaa tyyppiä kuin on sairastavia ihmisiä, jokainen on tapauskohtainen. Suurinosa aavistaa etukäteen kohtaukset ja esim itselläni ei 17 vuoteen ole tullut kuin nukkumistilanteessa. Ei dokatessa, autoa ajaessa eikä rynnäkkökiväärillä täysiä pisteitä ampuessa....


    • Peeth.

      Kun epilepsiani todettiin, sanoi neurologini minulle "armeija on sitten kiellettyjen listalla"... mutta eipä tuo ole ongelma kun en olisi muutenkaan mennyt..

    • ResAlik

      Minulle käskettiin kutsunnoissa B-luokitus ja niinpä sitten astuin palvelukseen.

      Ilmeisesti B-luokitukseni ei ollut kaikkien tiedossa tai siitä ei välitetty, koska P-kauden lopussa yksikön päällikkö houkutteli minua tykistön aliupseerikouluun. Menin kyllä aukkiin, mutta muualle.

      Näin minusta tuli reservinjohtaja. Urheilusuorituksissa ja leireillä pärjäsin ihan mukavasti ja ammunnatkin sujuivat kiitettävästi kohtuullisesta Trileptal-annoksesta huolimatta.

      Sotilaspassissa "Alikersantti" ja "B". :)

      • ResAlik

        Reservin johtajana ja työelämän johtajana suosin varusmiespalveluksen suorittaneita - erityisesti johtajia. Henkilö joka ei kykene/halua suorittaa varusmiespalvelusta ei myöskään täysin kykene suoriutumaan työelämän vaatimuksista. Tämän olen huomannut jo vuosia sitten ja kyse on asenteista ja henkisistä ominaisuuksista.

        Näin se vain on. Suosittelen suorittamaan varusmiespalveluksen, jos se vain on mahdollista.


      • ResAlik kirjoitti:

        Reservin johtajana ja työelämän johtajana suosin varusmiespalveluksen suorittaneita - erityisesti johtajia. Henkilö joka ei kykene/halua suorittaa varusmiespalvelusta ei myöskään täysin kykene suoriutumaan työelämän vaatimuksista. Tämän olen huomannut jo vuosia sitten ja kyse on asenteista ja henkisistä ominaisuuksista.

        Näin se vain on. Suosittelen suorittamaan varusmiespalveluksen, jos se vain on mahdollista.

        Työntekijän työhalukkuuteen????

        Armeijassa oli myös näitä lusmureita.

        Työelämässä on myös lusmureita.

        Terveisin alik. evp.


      • ResAlik
        Pärre kirjoitti:

        Työntekijän työhalukkuuteen????

        Armeijassa oli myös näitä lusmureita.

        Työelämässä on myös lusmureita.

        Terveisin alik. evp.

        Jos on mahdollista suorittaa varusmiespalvelus, mutta silti vingutaan lääkäriltä vapauttavat paperit, täytyy asenteissa olla ongelmia. Sellaista en hyväksy.

        Työelämässä tuollainen näkyy vastuun pakoilemisena ja yleisenä velttoutena. Tästä on jo vuosien kokemus eikä siitä siksi edes tarvitse väitellä.


      • Hugo
        ResAlik kirjoitti:

        Reservin johtajana ja työelämän johtajana suosin varusmiespalveluksen suorittaneita - erityisesti johtajia. Henkilö joka ei kykene/halua suorittaa varusmiespalvelusta ei myöskään täysin kykene suoriutumaan työelämän vaatimuksista. Tämän olen huomannut jo vuosia sitten ja kyse on asenteista ja henkisistä ominaisuuksista.

        Näin se vain on. Suosittelen suorittamaan varusmiespalveluksen, jos se vain on mahdollista.

        Valitettavasti epilepsian takia vapautetaan armeijasta, vaikka sen haluaisi suorittaa. Lähinnä syynä varmaan, että ei pystyisi kuitenkaan kovin helposti heräämään aamulla johonkin kaltaisesi pikkupomon huutoon. Sellaisesta minä en ainakaan pitäisi ja pistäisin sellaisen pikkupomon kuriin rangaistuksen uhallakin.

        Valitettava tuo sinun oma asenneongelmasi. Kaikkea tähän maahan mahtuu, sillä juuri kuulin itäsuomalaisen soittavan radioon, että Suomessa ei saisi puhua kuin suomea... jee jee, on tää Suomi valitettavasti täynnä näitä suvaitsemattomia. Soittaja oli tässä tapauksessa juuri kaltaisesi laputsilmilläkulkija, joka ei näe asioita yhtään laajemmin kuin omalta kannaltaan. Tosin eri asia on, että voiko muuta ihmisiltä edellyttääkään. Itsekin varmaan automaattisesti näen asiat omalta kannaltani.

        T. Epileptikko, joka lähtisi vaikka heti valtaamaan Karjalaa takaisin, jos vaan Tarja Halonen määräisi.


      • Hugo
        ResAlik kirjoitti:

        Jos on mahdollista suorittaa varusmiespalvelus, mutta silti vingutaan lääkäriltä vapauttavat paperit, täytyy asenteissa olla ongelmia. Sellaista en hyväksy.

        Työelämässä tuollainen näkyy vastuun pakoilemisena ja yleisenä velttoutena. Tästä on jo vuosien kokemus eikä siitä siksi edes tarvitse väitellä.

        Olisi kiva tietää firmasi nimi. Siellä on näköjään "asennetta".


      • ei kiitos sanonut
        Hugo kirjoitti:

        Valitettavasti epilepsian takia vapautetaan armeijasta, vaikka sen haluaisi suorittaa. Lähinnä syynä varmaan, että ei pystyisi kuitenkaan kovin helposti heräämään aamulla johonkin kaltaisesi pikkupomon huutoon. Sellaisesta minä en ainakaan pitäisi ja pistäisin sellaisen pikkupomon kuriin rangaistuksen uhallakin.

        Valitettava tuo sinun oma asenneongelmasi. Kaikkea tähän maahan mahtuu, sillä juuri kuulin itäsuomalaisen soittavan radioon, että Suomessa ei saisi puhua kuin suomea... jee jee, on tää Suomi valitettavasti täynnä näitä suvaitsemattomia. Soittaja oli tässä tapauksessa juuri kaltaisesi laputsilmilläkulkija, joka ei näe asioita yhtään laajemmin kuin omalta kannaltaan. Tosin eri asia on, että voiko muuta ihmisiltä edellyttääkään. Itsekin varmaan automaattisesti näen asiat omalta kannaltani.

        T. Epileptikko, joka lähtisi vaikka heti valtaamaan Karjalaa takaisin, jos vaan Tarja Halonen määräisi.

        ei halonen laita rintamalle ,niin suurella riskillä olevaa kaveria kuin sinä olet, kotirintama hommat on sit erikseen tehdä kotona ruokaa lapsille kuin vaimo on eturintamassa.


      • Hugo
        ei kiitos sanonut kirjoitti:

        ei halonen laita rintamalle ,niin suurella riskillä olevaa kaveria kuin sinä olet, kotirintama hommat on sit erikseen tehdä kotona ruokaa lapsille kuin vaimo on eturintamassa.

        No voihan olla, että joskus minulla on vaimo, joka määrää sinua. Tosin en tiedä, että oletko tuo sama henkilö.


    • tulla,kun heittää

      justii käsikranaattia

      • "timanttia" jälleen.


      • juu,ehkä suorasta
        Pärre kirjoitti:

        "timanttia" jälleen.

        huumorista t:timantti


    • eräs äiti

      Perheeni nuori mies oli onnistunut saamaan kutsunnassa B:n paperit sairaudestaan ja jatkuvasta lääkityksestään huolimatta. Armeijareissu supistui 2-3 vuorokauteen sen takia, että armeijan lääkärintarkastuksessa annettiin lykkäystä. Poika olisi halunnut käydä armeijan, vaikkapa lääkintämieheksi. Näinkin saattaa käydä, joten varasuunnitelma, esim. opiskelupaikka, kannattaa olla mietittynä. Hänellä onneksi oli opiskelupaikka, joten ei tullut välivuotta. Olihan kyseisessä paikassa muutama epileptikko kuulemma vuosien mittaan ollut ja B-miehen helpommissa hommissa hyvin selvinneet, joten uteliain mielin vaan kokeilemaan!

    • kdhdgh

      armeijaan vaan. ite kävin ja sain yhen kohtauksenki siellä mut ei se mitään. ei sieltä pois laiteta. lääkärin kans ku juttelee asiasta (armeijan lääkärin siis) ni voi saada peruskoulutuskauden jälkeen aavistuksen helpompia hommia ja välttämättä leireille ei tarvii lähtee. ja kertaamaanki pääsee. on kymmenessä vuodessa ehtiny kutsukin tulla.

    • sakari11

      menin armeijaan 2012, sain siellä epilepsian ja c-paperit

    • asennekysymys1

      Mies kävi armeijan noin 15 vuotta sitten epilepsian kanssa joka oli kohtaukseton.
      Mitään ei sattunut pärjäsi siinä missä muutkin. Tämän jälkeen on tullut kaksi kutsua kertausharjoituksiinkin ja nämäkin on kiltisti käyty.

    • Mämyös

      Itse olen B-miehenä palvellut epileptikko. Palvelus sujui hyvin ja ongelma esim. valvomisen suhteen tiedostettiin. B-miehet pääsevät jonkin verran vähemmällä esim. leirien suhteen. Suosittelen varusmiespalveluksen käymistä, jos tunnet sen olevan mahdollinen.

    • :-)

      Onneksi oli tuttu lääkärinä tiesi minut pienestä pitäen, muutenkin elämä taistelua. Ei sinne pako ole mennä. :-)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5100
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2357
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1867
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1568
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1195
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe