Onko jollain kokemuksia kuinka paljon lumiketjut auttaa etuvetoisessa autossa (octavia 1.6) lumisella ja sohjoisella pikkutiellä jossa on kohtalaisia mäkiä ja mutkia ja on huonosti aurattu???.
Terv. motonet?
lumiketjut
33
26482
Vastaukset
- FXB
Terve!
Ketjut auttavat melkoisesti, voisi jopa verrata, että niiden avulla auto muuttuu nelivetoiseksi.
Kulkua rajoittaa käytännössä se, että auto alkaa työntää edellään lumivallia tai jää pohjastaan kantamaan.
Ketjuilla on muuten mahdollista päästä etuperin paikkaan, josta on peruuttamalla aika hankala tulla pois.
FXB- menee
paremmin peruuttamalla ku etuperin... ja et taida olla ajanut ikinä nelivetolla kun tommosia huutelet.
- FXB
menee kirjoitti:
paremmin peruuttamalla ku etuperin... ja et taida olla ajanut ikinä nelivetolla kun tommosia huutelet.
Terve vain!
Lue uudelleen niin huomaat:
En kirjoittanutkaan mitään siitä, kumpaan suuntaan etuvetoinen paremmin etenee, vaan siitä, että takaperin hankala tulla pois sieltä mihin etuperin pääsee.
Johtuu seuraavasta:
Etuperin lumessa tms ajettaessa jää jälkeen pyörien ura.
Kun samaa uraa peruutetaan, haukkaa taka-akseli kovin helposti uran reunaan. Korjausliike vie myös etupyörät urasta pois. Silloin kaikki pyörät ovat urasta pois ja "takeneminen" on hankalaa.
Ajan kisaa 4-vetoautolla ja olen muutenkin 4-vetoisia, 6-vetoisia, 8-vetoisia ja telavetoisia ajanut niin työkseni kuin muuten.
FXB - mökkitie
FXB kirjoitti:
Terve vain!
Lue uudelleen niin huomaat:
En kirjoittanutkaan mitään siitä, kumpaan suuntaan etuvetoinen paremmin etenee, vaan siitä, että takaperin hankala tulla pois sieltä mihin etuperin pääsee.
Johtuu seuraavasta:
Etuperin lumessa tms ajettaessa jää jälkeen pyörien ura.
Kun samaa uraa peruutetaan, haukkaa taka-akseli kovin helposti uran reunaan. Korjausliike vie myös etupyörät urasta pois. Silloin kaikki pyörät ovat urasta pois ja "takeneminen" on hankalaa.
Ajan kisaa 4-vetoautolla ja olen muutenkin 4-vetoisia, 6-vetoisia, 8-vetoisia ja telavetoisia ajanut niin työkseni kuin muuten.
FXBSuurkiitos asiallisesta vastauksesta, täällä on ihan liikaa "mutumiehiä" jotka vastailee ilman todellista tietoa. Vielä kysyisin minkälaisia ketjuja suosittelette kun käyttö on varmaan hyvin pientä ja tilapäistä. Tekeekö Bilteman tai Motonetin ketjuilla mitään???. Paljonkohan König-ketjut mahtaa maksaa.
Tiedoista kiitollinen - FXB
mökkitie kirjoitti:
Suurkiitos asiallisesta vastauksesta, täällä on ihan liikaa "mutumiehiä" jotka vastailee ilman todellista tietoa. Vielä kysyisin minkälaisia ketjuja suosittelette kun käyttö on varmaan hyvin pientä ja tilapäistä. Tekeekö Bilteman tai Motonetin ketjuilla mitään???. Paljonkohan König-ketjut mahtaa maksaa.
Tiedoista kiitollinenTerve!
Itselläni on kolmet Bilteman ketjut (monta ajoneuvoa, erikokoiset pyörät).
Toimivat tyydyttävästi normaalissa tilapäiskäytössä. Ns. maastoajossa tulee ketjurikkoja, mutta se on odotettavissakin.
Helpot asentaa ja poistaa.
Varaosiksi kannattaa hankkia muutamia ns. pikalenkkejä, sakkeleita ja pieniä palomiehen hakoja.
FXB - Anonyymi
menee kirjoitti:
paremmin peruuttamalla ku etuperin... ja et taida olla ajanut ikinä nelivetolla kun tommosia huutelet.
Aina löytyy vähintään se yksi perustollo, joka kirjoittaa rivin, joskus jopa parikin, jotakin samanaikaisesti sekä ylimielistä että lapsellista, kun ensin kerrankin joku on vastannut asiallisesti, älykkäästi, totuudenmukaisesti, sivistyneesti ja järkevästi - kuten FXB tuossa ylempänä kysyjälle avuliaasti vastasi.
Aiheuttaako asiallinen, älykäs ja sivistynyt vastaus joillekin jonkin kateusreaktion heille itselleen liian vaativasta asiasta suoriutumista kohtaan vai mistä ihmeestä on kyse?
- Lumilapio_
Väittely nastat/kitkat voi unohtaa turhana. Jos pitoa todella tarvitaan, täytyy kaivaa lumiketjut esiin ja alentaa nopeus -> 40-50km/h. Erityisesti loskaisessa, paksussa lumessa ym. renkaan urat tukkivassa ja upottavassa kelissä ketjut ovat omiaan. Työläs vaihtoehto kylläkin laittaa ketjut ja ottaa ne pois, mutta niin on auton irti kaivaminenkin.
Täällä taulukko ketjujen soveltuvuudesta. Esim 215/60 R16 -> koko 100
http://www.kaha.fi/product/tiedostot/Ketjujen valinta-kokotaulukko-HA.pdf
http://www.kaha.fi/cgi-bin/product/view.pl?gid=160- ketjut sitten
moro! biltemastakin saa ihan naurettavan halvalla noita lumiketjuja, mutta voiko tuollaiset halvat ketjut esim. irrota ja vahingoittaa auton lokasuojia ja vanteita? isoisäni on melkoinen pessimisti (jos näin voi tässä yhteydessä sanoa :) ) ja juttua kyllä halvoista lumiketjuista riittää; negatiivista siis.
- ketjupelle
ketjut sitten kirjoitti:
moro! biltemastakin saa ihan naurettavan halvalla noita lumiketjuja, mutta voiko tuollaiset halvat ketjut esim. irrota ja vahingoittaa auton lokasuojia ja vanteita? isoisäni on melkoinen pessimisti (jos näin voi tässä yhteydessä sanoa :) ) ja juttua kyllä halvoista lumiketjuista riittää; negatiivista siis.
Mulla on ollut Bilteman ketjut kuusi vuotta. Olen käyttänyt niitä Alpeilla muutaman kerran. Ne auttavat selvästi, jos on paljon lunta.
Bilteman ketjut on helppo asentaa. Autoa ei tarvi siirtää asenuksen yhteydessä. Pienen harjoituksen jälkeen ne saa viidessä minuutissa alle. Ketjut myös pysyvät hyvin paikoillaan ja ovat kestäneet. Tosin oma käyttöni on aika vähäistä. Kuusi-viisi vuotta sitten pidin niitä keväällä mökkireissuilla takaluukussa, koska nastakuskit varoittelivat ettei kitkoilla tee mitään noissa keleissä. Olivat väärässä. Suomessa ei ole ollut tarvetta ketjuille. Nykyään en ole jaksanut pitää niitä mukana.
Sitten kun lähden todella talvisiiin olosuhteisiin esim. Alpeille, otan ne mukaan. - Lattarauta 82
ketjupelle kirjoitti:
Mulla on ollut Bilteman ketjut kuusi vuotta. Olen käyttänyt niitä Alpeilla muutaman kerran. Ne auttavat selvästi, jos on paljon lunta.
Bilteman ketjut on helppo asentaa. Autoa ei tarvi siirtää asenuksen yhteydessä. Pienen harjoituksen jälkeen ne saa viidessä minuutissa alle. Ketjut myös pysyvät hyvin paikoillaan ja ovat kestäneet. Tosin oma käyttöni on aika vähäistä. Kuusi-viisi vuotta sitten pidin niitä keväällä mökkireissuilla takaluukussa, koska nastakuskit varoittelivat ettei kitkoilla tee mitään noissa keleissä. Olivat väärässä. Suomessa ei ole ollut tarvetta ketjuille. Nykyään en ole jaksanut pitää niitä mukana.
Sitten kun lähden todella talvisiiin olosuhteisiin esim. Alpeille, otan ne mukaan.Mahtuvatko ketjut pyörimään Octaviassa ? Pyöräkotelot ovat todella ahtaat.
itselläni oli 90-luvulla lumiketjut (traktorimallit piikeillä) käytössä "lattaraudassa".
Mökkitietä oli ajettavana n. 2 kilometrin matka. Matkaan mahtui yksi s-mutkainen jyrkkä ja aina jäinen ylämäki, johon ei saanut vauhtia. Laitoin ketjut alle ajamalle niiden päälle, viimeissä auratussa paikassa. Joskus kun mökkitietä ei oltu ehditty aurata ja lunta oli n. 20 senttiä niin ongelmaksi muodostui juuri tuo lumen pakkaantuminen auton alle ja ohjauilun mahdottomuus, kun etupyörät eivät koskettaneet maata. Aina päästiin perille. Toinen ongelma oli tietysti maksiminopeus, eli ei noilla kovaa ajettu, käytännössä kävelyvauhtia, muuten ketjut alkoivat hakkaamaan pyöräkoteloihin.
- SCS -myyjä
scsab.fi tuolta kannattaa katsoa laadukkaita, edullisia, ammattikäytön lumiketjuja.
Ketjuja löytyy varastosta ja ne saa kotiin toimitettua n. 3-4 päivää.- aloittaja on...
varmaan odottanut vastausta kuuden vuoden ajan...
- Heavytik
aloittaja on... kirjoitti:
varmaan odottanut vastausta kuuden vuoden ajan...
Netti on siitä metka paikka, että viestiketjuja saattaa lukea joku vielä esim. näin 13 vuoden kuluttua.
- MiesMeniJo
Heavytik kirjoitti:
Netti on siitä metka paikka, että viestiketjuja saattaa lukea joku vielä esim. näin 13 vuoden kuluttua.
Näin on, just etsin tietoa Bilteman ketjuista, ja täällä tavattiin ;o)
- Anonyymi
Heavytik kirjoitti:
Netti on siitä metka paikka, että viestiketjuja saattaa lukea joku vielä esim. näin 13 vuoden kuluttua.
Totta... Täällähän löytyy ketjuista juttua 🙂
- lumiukko1
Lumiketjuja kannattaa katsoa www.scan-truck.com taitaa olla yksi laajimmista valikoimista.
- hienoo vetoooo
ihana neuvo näin kesällä ja vuoden 2006 polkaistuun tarinaan.
googlehan onkin ihan mahottoman vaikea paikka etsiä mitään?!? - oma apu paras
hienoo vetoooo kirjoitti:
ihana neuvo näin kesällä ja vuoden 2006 polkaistuun tarinaan.
googlehan onkin ihan mahottoman vaikea paikka etsiä mitään?!?Mut ens kuun jälkeen on jo lokakuu ja pohjoisen ylängön teille tulee ensilumet. Syrjäseuduilla halvat ketjut tilapäiskäyttöön voivat olla hyvinkin tarpeellisia. Ja auttaa pehmeissä paikoissa sulankin aikana, jos on vaikka metsästäjällä huono tieura.
- Wallu1
Sain lahjaksi noin vuosi tai kaksi sitten Bilteman lumiketjut. BT:n tuotenumero on 37-125.
Auto on MB E 200 CDI ja rengaskoko 225-65-15. Tänään sovittelin paikalleen,
kun on vielä kesärenkaat alla.
Eipä sopinut ketjut - ovat liian pienet. Pitää olla BT:n luettelon mukaan Artikkeli Nro 37-126 - hinta 19,99 €.
Nyt pitää mennä hankkimaan uudet ketjut - toivottavasti seuraava koko sopii.
RENKAISTA:
Oli edelliset renkaat GREEN DIAMOND -merkkiset täyspinnoitetut kitkarenkaat, joissa on teollisuustimanttigranulaattia 1,5 cm:n paksuudelta koko pintakerrokseen upotettu.
JOKA KELIN RENGAS - SATOIPA VETTÄ, LUNTA, RÄNTÄÄ tai LOSKAA, niin niistä ei pito loppunut. Menee melkein kuin kesäkelillä - ihan totta - ja vaikka Mersukin on takavetoinen. Ja vesiliirtoon ei niitä myöskään saanut mitenkään.
Yhtä hyvin toimivat myös etuvetoisessa Mazdassa aikaisemmin - ajoin niillä silloin n. 80.000 km...
Aina menee kuin kesäkelillä - jopa siinäkin vaiheessa, kun ne olivat lähes loppuun käytetty ja aurausten ollessa vähän pielessä, olivat myös kuluneet toiselta puolelta. Nyt ensilumessa pitäisivät tosi hyvin vieläkin, jos vain olisi alla. - Wallu1
Tästä lisää infoa Green Diamondista.
http://www.greendiamond.info/ - ketjut
Kyllä halpis ketjut pelettää jos ei jokapäivä tarvis, kokemusta 20-vuodelta.
- Lumiketjukuski
Halpisketjut pelittää kyllä väliaikaiseen pikkupätkien ajamiseen.
Sitten jos enempi tarvii niin kannattaa laittaa hiukkasen enemmän rahaa niihin ketjuihin. Tosin kalliimmissa ketjuissa on monasti muutakin parempaa kuten helpompi asentaa yms.
Käykee katsomassa tuolta löytyy lumiketjuja hyvä välikoima.
http://www.mister-auto.fi/fi/ketjut/
- srhsrhsrhsr
Itse olen Transporterissa käyttänyt bilteman halpisketjuja kun ajelen huonosti/ei ollenkaan aurattuja metsäteitä esim pilkille mennessä. Helposti menee vaikka olis 10-15cm märkää sohjoa tai uppoaa 10-15cm syvään pakkaantuneeseen lumeen. Myöskään ylämäkeen ei ole jäänyt koskaan kiinni vaikka ajelen usein alas esim järvenrannalle. Transporter muutenkin korkea ja etupainoinen ja kun lisää ketjut niin menee lähes mistä tahansa.
- Anonyymi
Sama vika eli Transporterissa tulee käytettyä ehkä 2-3 krt per vuosi. Käytännössä kun liikkuu peräkärryllä tai kun vetää venetraileria. Ketjut on ihan yhtälailla tarpeelliset kesällä märällä nurmella kuin talvella lumella/jäällä ja kulkee siten jatkuvasti peräkontissa.
Bilteman kalliimpi 50€ versio on toiminu varsin hyvin omassa pakussa. Jos on oikein jumissa, joskus voi joutua tukemaan kiinnitystä remmeillä. Johtuu käytännössä siitä, ettei niitä ketjuja saa kovinkaan hyvin paikalleen lumipenkkaan uponneeseen renkaaseen. Kun saa auton irti penkasta, sen jälkeen voi korjailla kiinnityksen oikeammaksi.
Jos ois sillä tapaa ennakkofiksu, että laittais ketjut ennen jumittamista, siihen menis viitisen minuuttia. Penkassa joutuu askartelemaan hetken kauemmin, mutta helpompaa sekin, kuin tilata naapurin traktori vetämään pois.
- kolmosenmiehiä
Mul ei oo koskaan ollu ketjuja eikä tule. Ihan turhat sillä kokemusta on. Milloin loksahtavat pois päältä ja rikkoutuvat. Mul on etuvetonen pösö enkä aja huonosti aurattuja metsäteitä vaan itse metsässä. Ylitän ojia sekä puoli metriä nousseita kiviä ja korkeita kantoja. Aina jos pysähdyn taikka jään kiinni niin lähden liikkeelle kolmannella vaihteella. Oion usein metsien poikki riistanruokintapaikoille viemään porkkanoita/metsästämään. Kerran vein myös porkkanoita noin 1400kg edestä metsän poikki, silloin meni kivi lävitse öljypohjan. Ei muuta kuin ostin uuden ja vaihdoin eikä tehnyt heikkoa, koska edellinen ammattini oli autonasentaja. Olen myös hinannut tukeja metsästä.
- kakkosensenmiehiä
Hei,
Arvelisin että kokemuksesi lumiketjuista on alle 100€ kiinalaisista ketjuista.
Nimittäin kun investoit kunnon ketjuihin niin ne sitten kestävätkin kivasti. - Anonyymi
Satiiri on vaikea laji. Tällä kertaa meni sillä tapaa vihkoon, ettei ole selkeästikään hajua koko aiheesta. Metsätraktoreissa käytetään lähes aina ketjuja.
- Toimii_ne
Minulla on ollut nastarenkaat viimeksi 80-luvulla. Sen jälkeen olen käyttänyt ketjuja kun pitää päästä pois jostain, minne tuli mennyksi. Käyttökertoja keskimäärin yksi vuodessa, jakaantuen toki vähän talvien mukaan eri vuosille.
Olen käyttänyt eri autoissa B-kaupan, Autoliiton ja Motonetin kautta hankittuja ketjuja. Kaikista käyttökokemus sama: Toimii, helppo asentaa ja poistaa. Etenee etuvedolla aika pitkästi vielä sellaisessakin kelissä että uusi lumi nousee konepellille. Ketjut ovat viimeinen keino esim. keväisilllä metsäautoteillä. Kun nastoillakin on vaikea päästä pois, ketjut alle ja menoksi... - jugh
Norjalaiset 80-luvun piikkiketjut löytyy. Niillä takavetoinen pakukin tuntui maasturilta kun painoi metsäautotiellä hakkuuaukeilla kinoksista läpi tuosta vaan.
- Ympäri_maailmaa
Onko kellään kokemuksia lumiketjuista takaveroisessa autossa kesärenkailla? Nissan terranon kanssa pitäisi lähteä andien vuoriston yli. Painoa on perässä jonkin verran, mutta ajettavuus kesärengas-lumiketju yhdistelmässä arvelluttaa. Eteläamerikkalaisen tavan mukaan talvirenkaita ei ole.
- Anonyymi
Lumiketjut itsessään on ihan toimivia mutta pitää huomioida esim. aloittajan auto octavia siinä ei ole maavaraa nimeksikään joten sitten se kiinnijääminen onkin totaalisempi....,,,,
- Anonyymi
Itselläni oli halpis ketjut metsätöissä kulkiessani. Maavara ja renkaan pito ovat ne asiat jotka yleensä johtavat kiinnijäämiseen vajaavetoisilla. Ketjut auttavat jälkimmäiseen. Ongelmana itselläni oli laiskuus laittaa ketjuja paikoilleen ennen kuin olin jumissa. Sitten niitä sorhattiin ja tunkattiin autoa ylös.
Yksi ongelma oli perinteisien ketjujen takavaijerin kiinnitys renkaan taakse. vaikkei itselläni ole koskaan kovin tuoreita autoja ollut, niin näissä 2000 luvun autoissa ei meinaa mahtua kädet enää mistään välistä renkaan taakse ja jos laitoit takavaijerin huonosti, niin sepä irtosi vedätettäessä ja jonkun kerran joutui ketjuja keräilemään aksenin ympäriltä. kerran lähti abs anturi ja toisella kerralla oli mähö jarruletku ottamassa osumaa.
Näkyy tulleen tuommoisiakin pikaketjuja jotka kiinnitetään vain ulkopuolelta. Jos toimivat niin nämä huomattavasti helpompi laittaa paikoilleen. https://www.tehokone.com/verkkokauppa/?collection=tractiva-pikalumiketjut - Anonyymi
Paljon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62473- 1161658
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361396Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1621236- 1431199
- 521135
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1061082- 571071
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1161026Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46949