kaukopartio

yli-äänisen

onko kellään passi koskaan sattunut katoamaan suuressa naapurimaassamme?itse olen matkaillut paljon esimerkiksi Sortavalassa ja usein olen funtsaillut että mitä jos se multa katoaa niin entäs sitten!taidan olla todella suurissa ongelmissa.vai pääseekö kenties passista otetulla valokopiolla takas himaan.miten on onko kellään tuosta mitään tarkempaa tietoa?

23

3077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • venäjänkäyjä

      Se on mentävä suomen konsuulaattiin ja sitäkautta pääset himaan. Muuten ei aukene puomit! Se on varma! Tiedät itsekkin venäjän byrokratian, joka on VIELÄ pahempaa kuin suomessa!

      • venäjänkäyjä

        Sulta ei tarvii puuttua kun joku pikkuviisumi tai tullikirja niin varmasti et pääse rajanyli!


      • kovaa on
        venäjänkäyjä kirjoitti:

        Sulta ei tarvii puuttua kun joku pikkuviisumi tai tullikirja niin varmasti et pääse rajanyli!

        Mistäköhän tämä venäjänkävijä oikein haastelee ? Tullikirja, pikkuviisumi ? Taitaa ollakin kokemusta enemmin kuin muilla ?


      • Itäsuomalainen
        venäjänkäyjä kirjoitti:

        Sulta ei tarvii puuttua kun joku pikkuviisumi tai tullikirja niin varmasti et pääse rajanyli!

        Mulla kun on vaan tämä pitkä, eiks se riitä. Ihan noin aikuisten oikeesti, niin ainakin isommilta raja-asemita pääsee kotiin, kunhan passi (=viisumi) on tallessa. Noista muista selviää yleensä puhumalla tai elehtimällä, kun ei kieltä osaa, eikä jummarra. Pienemmillä raja-asemilla saattaa joku pikkubyrokraatti tehdä itsensä tärkeäksi.


      • Niirala
        Itäsuomalainen kirjoitti:

        Mulla kun on vaan tämä pitkä, eiks se riitä. Ihan noin aikuisten oikeesti, niin ainakin isommilta raja-asemita pääsee kotiin, kunhan passi (=viisumi) on tallessa. Noista muista selviää yleensä puhumalla tai elehtimällä, kun ei kieltä osaa, eikä jummarra. Pienemmillä raja-asemilla saattaa joku pikkubyrokraatti tehdä itsensä tärkeäksi.

        en tiedä käytäntöä muilta raja-asemilta kuin niirala, mutta täällä pitää olla passi, kaksiosainen viisumi tullaus ja jos omalla autolla niin se autovakuus.


      • hämmästyny
        Niirala kirjoitti:

        en tiedä käytäntöä muilta raja-asemilta kuin niirala, mutta täällä pitää olla passi, kaksiosainen viisumi tullaus ja jos omalla autolla niin se autovakuus.

        Mulla ainakin on normaali vuosiviisumi tarrana passin sivuun liimattuna. En ole muuta saanut ja sillä olen hyvin pärjännyt.
        Niiralassa viime vuona vaadittiin tulliselvitys venäjänkieliselle lomakkeelle, miten lienee nykyisin ?


      • Niirala
        hämmästyny kirjoitti:

        Mulla ainakin on normaali vuosiviisumi tarrana passin sivuun liimattuna. En ole muuta saanut ja sillä olen hyvin pärjännyt.
        Niiralassa viime vuona vaadittiin tulliselvitys venäjänkieliselle lomakkeelle, miten lienee nykyisin ?

        Vaaditaan nykysinkin. Tulliselvitys lomakkeita pitää olla 3kpl.(venäjän tai englannin kielisiä) 2 mennessä ja yksi pois tullessa. Sitten täytyy olla sen passin sivulle liimattavan viisumin lisäksi sellainen pieni lappu mennen tullen, eli oikean viisumin "toinen osa"(siinä lukee nimi ja jotain muuta venäjäksi) Byrokratia kyllä kukoistaa... Suomen tullissahan ei tarvii kun passin ja sen passin sivulla olevan viisumin...


      • ArthurDent
        Niirala kirjoitti:

        Vaaditaan nykysinkin. Tulliselvitys lomakkeita pitää olla 3kpl.(venäjän tai englannin kielisiä) 2 mennessä ja yksi pois tullessa. Sitten täytyy olla sen passin sivulle liimattavan viisumin lisäksi sellainen pieni lappu mennen tullen, eli oikean viisumin "toinen osa"(siinä lukee nimi ja jotain muuta venäjäksi) Byrokratia kyllä kukoistaa... Suomen tullissahan ei tarvii kun passin ja sen passin sivulla olevan viisumin...

        "sellainen pieni lappu mennen tullen, eli oikean viisumin "toinen osa"(siinä lukee nimi ja jotain muuta venäjäksi)".
        Tarkoitatkohan sinä sitä Emigration /Migration lomaketta? Siis sitä paperia jonka joutuu täyttämään kun menee esim. Ameriikan Yhdysvaltoihin.


      • Niirala
        ArthurDent kirjoitti:

        "sellainen pieni lappu mennen tullen, eli oikean viisumin "toinen osa"(siinä lukee nimi ja jotain muuta venäjäksi)".
        Tarkoitatkohan sinä sitä Emigration /Migration lomaketta? Siis sitä paperia jonka joutuu täyttämään kun menee esim. Ameriikan Yhdysvaltoihin.

        sitä sanovat nimenomaan viisumin toiseksi osaksi! Siihen ei joudu itse täyttämään yhtään mitään. Tiedot lukee valmiina siinä.


      • Niirala
        Niirala kirjoitti:

        sitä sanovat nimenomaan viisumin toiseksi osaksi! Siihen ei joudu itse täyttämään yhtään mitään. Tiedot lukee valmiina siinä.

        Toki virallista nimeä en sille todellakaan tiedä kun en osaa venäjää... Voi olla vaikka mikä! Mutta passintarkastuksessa se on näytettävä mennen tullen


      • nuori, eiku jo vanha?
        Niirala kirjoitti:

        Vaaditaan nykysinkin. Tulliselvitys lomakkeita pitää olla 3kpl.(venäjän tai englannin kielisiä) 2 mennessä ja yksi pois tullessa. Sitten täytyy olla sen passin sivulle liimattavan viisumin lisäksi sellainen pieni lappu mennen tullen, eli oikean viisumin "toinen osa"(siinä lukee nimi ja jotain muuta venäjäksi) Byrokratia kyllä kukoistaa... Suomen tullissahan ei tarvii kun passin ja sen passin sivulla olevan viisumin...

        ..Minä ei ymmärrä, miten jostain viisumi-, kopio- tai deklaraatiopaperiasiasta jaksaa jotkut ihmiset taivastella ja manata ylityskerrasta toiseen jo niiden ensimmäisten jännittävien kertojenkin jälkeen, kun pitäisi olla jo varsin hyvin käynyt selväksi mitä tarvitaan ja paljonko. Vai onko joku ero ihmisissä, jotka kulkevat toistuvasti rajan yli joko työn, perheen, harrastuksen yms. takia tuoden mukanaan sääntömääräiset annokset kutakin sortimenttia joko satunnaisesti tai aina, ja ihmisissä jotka sen samaisen rajan ylittävät toistuvasti päätarkoituksenaan bensan, levyn tai tupakkakartongin ja muiden tuotteiden myöskin sääntömääräinen maahantuominen? Ensimmäisten kertojen kummastelun, päivittelyn jne. hyvin ymmärrän, mutta että aikuiset ihmiset hakeutuvat itselleen epämieluiseen tilanteeseen vapaaehtoisesti "merkittävien" säästöjen perässä tekemään itsestään käytöksellään ja puheillaan todellakin idiootin ei vain venäläisen vaan monen suomalaisenkin silmissä..

        Sanokaa minulle, että olen väärässä, mutta monille tuntemilleni "oikean asian takia" venäjällä kulkeville ihmisille rajanylittäminen siihen kuuluvine muodollisuuksineen ei aiheuta pahimmillaankaan sen suurempia negatiivisia tunteenpurkauksia kuin lapsena suoritettu pakollinen jokailtainen hampaidenpesu, joka ei oo kivaa, mutta tehtävä se on.. Vai puuttuuko niin monelta tällainen "loistavan kotikasvatuksen" ilmentymä, joka antaa eväitä pitkälle elämään kaikenlaisista vastoinkäymisistä selviämiseen..? :)


      • voi...
        Niirala kirjoitti:

        en tiedä käytäntöä muilta raja-asemilta kuin niirala, mutta täällä pitää olla passi, kaksiosainen viisumi tullaus ja jos omalla autolla niin se autovakuus.

        hyvänen aika, kävin nyt viime viikonloppuna Niiralan kautta katsomassa ( ja testaamassa) Petroskoin ihanaa Ljubaa ja passintarkastukseen ojensin vain passin (siinä tietysti viisumi) ja auton rekisteriotteen. Tyttö hypisteli passia, löi leiman ja eikun toiselle luukulle, jonne oli 2 kpl tulliselvityslomakkeita, ja allekirjoitin autositoumuksen.

        Tulomatkallakaan ei ollut sunnuntai-iltapäivällä muuta ongelmaa, kuin bensarallajien ja Venäjän tullin tehotarkastuksen takia parin tunnin jono Venäjän tulliin.

        Olin kyllä varannut valokopioita migraatiokortista ja viisumista, mutta niitä ei kyselty....


      • Niirala
        nuori, eiku jo vanha? kirjoitti:

        ..Minä ei ymmärrä, miten jostain viisumi-, kopio- tai deklaraatiopaperiasiasta jaksaa jotkut ihmiset taivastella ja manata ylityskerrasta toiseen jo niiden ensimmäisten jännittävien kertojenkin jälkeen, kun pitäisi olla jo varsin hyvin käynyt selväksi mitä tarvitaan ja paljonko. Vai onko joku ero ihmisissä, jotka kulkevat toistuvasti rajan yli joko työn, perheen, harrastuksen yms. takia tuoden mukanaan sääntömääräiset annokset kutakin sortimenttia joko satunnaisesti tai aina, ja ihmisissä jotka sen samaisen rajan ylittävät toistuvasti päätarkoituksenaan bensan, levyn tai tupakkakartongin ja muiden tuotteiden myöskin sääntömääräinen maahantuominen? Ensimmäisten kertojen kummastelun, päivittelyn jne. hyvin ymmärrän, mutta että aikuiset ihmiset hakeutuvat itselleen epämieluiseen tilanteeseen vapaaehtoisesti "merkittävien" säästöjen perässä tekemään itsestään käytöksellään ja puheillaan todellakin idiootin ei vain venäläisen vaan monen suomalaisenkin silmissä..

        Sanokaa minulle, että olen väärässä, mutta monille tuntemilleni "oikean asian takia" venäjällä kulkeville ihmisille rajanylittäminen siihen kuuluvine muodollisuuksineen ei aiheuta pahimmillaankaan sen suurempia negatiivisia tunteenpurkauksia kuin lapsena suoritettu pakollinen jokailtainen hampaidenpesu, joka ei oo kivaa, mutta tehtävä se on.. Vai puuttuuko niin monelta tällainen "loistavan kotikasvatuksen" ilmentymä, joka antaa eväitä pitkälle elämään kaikenlaisista vastoinkäymisistä selviämiseen..? :)

        on mitään noista tosiasioista taivastellutkaan!? HÄH? Minä olen sanonut tosiasiat mitä papereita tullissa vaaditaan ja se siitä! Muut vänkäävät vastaan mutta siinäpähän vänkäävät. Voi olla että matkanteko jossain vaiheessa tyssää. Tulin minäkin yhdesti läpi rajalta yhdellä tullikirjalla(muistamattomuuttani) Se vaan on sama kun smuglauksessakin... JOS, sattuvat tarkemmin syynäämään niin voi tuottaa ongelmia!!


      • Itäsuomalainen
        Niirala kirjoitti:

        en tiedä käytäntöä muilta raja-asemilta kuin niirala, mutta täällä pitää olla passi, kaksiosainen viisumi tullaus ja jos omalla autolla niin se autovakuus.

        Hyvällä lapsella on monta nimeä, maahantulokortiksi sitä ainakin matkatoimistossa sanovat, myös viisumin kopiosta puhutaan ja aikoinaan ainakin Torjanovkassa kelpasi viisumista otetut valokopiot paremman puutteessa. Tästä viisumin kopiosta lienee vääntynyt tuo Kuopion viisumi, jota nimeä ainakin Vartiuksessa käytettiin.


      • tanakelttu
        Niirala kirjoitti:

        on mitään noista tosiasioista taivastellutkaan!? HÄH? Minä olen sanonut tosiasiat mitä papereita tullissa vaaditaan ja se siitä! Muut vänkäävät vastaan mutta siinäpähän vänkäävät. Voi olla että matkanteko jossain vaiheessa tyssää. Tulin minäkin yhdesti läpi rajalta yhdellä tullikirjalla(muistamattomuuttani) Se vaan on sama kun smuglauksessakin... JOS, sattuvat tarkemmin syynäämään niin voi tuottaa ongelmia!!

        Minä olen niitä jotka kulkevat lähes päivittäin rajan yli, eikä se ole niinkään hankalaa kuin hampaiden pesu. Se mikä näissä jutuissa mättää on joidenkin tositietäjien faktat joita täällä viljellään. Esimerkiksi "Niiralan" tullikirja - täysin käsittämätön juttu.
        Toisaalta jos nämä jutut ahdistavat, eihän tänne tarvitse tulla jänkkäämään.


      • Card
        Itäsuomalainen kirjoitti:

        Hyvällä lapsella on monta nimeä, maahantulokortiksi sitä ainakin matkatoimistossa sanovat, myös viisumin kopiosta puhutaan ja aikoinaan ainakin Torjanovkassa kelpasi viisumista otetut valokopiot paremman puutteessa. Tästä viisumin kopiosta lienee vääntynyt tuo Kuopion viisumi, jota nimeä ainakin Vartiuksessa käytettiin.

        http://www.rusembassy.fi/SuomMigrCart.htm

        Vuosiviisumin mukana tulee 2 kpl valmiiksi täytettyä korttia, jossa ei ole sarjanumerointia (Arrival Card, eli maahantulokortti). Tästä minulla on ollut kopioita kaiken varalta,(sekä valokopioita passin viisumista). Koskaan niitä ei ole tarvittu, ei edes Värtsilän tullissa, paitsi kun kävin kerran junalla Vaalimaan kautta Pietarissa, niin toinen tuosta alkuperäisestä migraatiokortista jäi junan tullimiehelle...


      • tanakelttu
        voi... kirjoitti:

        hyvänen aika, kävin nyt viime viikonloppuna Niiralan kautta katsomassa ( ja testaamassa) Petroskoin ihanaa Ljubaa ja passintarkastukseen ojensin vain passin (siinä tietysti viisumi) ja auton rekisteriotteen. Tyttö hypisteli passia, löi leiman ja eikun toiselle luukulle, jonne oli 2 kpl tulliselvityslomakkeita, ja allekirjoitin autositoumuksen.

        Tulomatkallakaan ei ollut sunnuntai-iltapäivällä muuta ongelmaa, kuin bensarallajien ja Venäjän tullin tehotarkastuksen takia parin tunnin jono Venäjän tulliin.

        Olin kyllä varannut valokopioita migraatiokortista ja viisumista, mutta niitä ei kyselty....

        Juuri noin se menee niinkuin "voi" kertoo, käsittääkseni myös Imatralla, Turvenuijamaalla ja Vaalimaalla. Jänkätköön muut mitä vaan. Vartiuksessa on sitten jo omat juttunsa.

        Eihän tässä mitään muuta, mutta tämän palstan keskustelujen pitäisi helpottaa kokemattomampien kulkemista, eikä tehdä niitä vieläkin hankalammiksi.


      • Niirala
        Card kirjoitti:

        http://www.rusembassy.fi/SuomMigrCart.htm

        Vuosiviisumin mukana tulee 2 kpl valmiiksi täytettyä korttia, jossa ei ole sarjanumerointia (Arrival Card, eli maahantulokortti). Tästä minulla on ollut kopioita kaiken varalta,(sekä valokopioita passin viisumista). Koskaan niitä ei ole tarvittu, ei edes Värtsilän tullissa, paitsi kun kävin kerran junalla Vaalimaan kautta Pietarissa, niin toinen tuosta alkuperäisestä migraatiokortista jäi junan tullimiehelle...

        korttihan se on viralliselta nimeltään! Jep, maahantulokortteja täytyy olla 2kpl... Joka kerta nuo on sen kortin vaatinut


      • Niirala
        tanakelttu kirjoitti:

        Minä olen niitä jotka kulkevat lähes päivittäin rajan yli, eikä se ole niinkään hankalaa kuin hampaiden pesu. Se mikä näissä jutuissa mättää on joidenkin tositietäjien faktat joita täällä viljellään. Esimerkiksi "Niiralan" tullikirja - täysin käsittämätön juttu.
        Toisaalta jos nämä jutut ahdistavat, eihän tänne tarvitse tulla jänkkäämään.

        TULLISELVITYSLOMAKE, jos et ymmärtänyt! Pohjois-Karjalaiset olemme kovia antamaan omia nimityksiä noille lapuille. Anteeksi siitä.


      • se...
        Niirala kirjoitti:

        korttihan se on viralliselta nimeltään! Jep, maahantulokortteja täytyy olla 2kpl... Joka kerta nuo on sen kortin vaatinut

        sitten pärstästä kiinni, keneltä vaativat noita maahantulokortin kopioita, keneltä eivät. Tosin minun pärtässä ei ole kehumista, lapsetkin tahtovat pelätä. ;-)

        Vai onko joillekin kävijöille tullut tavaksi tuputtaa noita passintarkastuksessa. Kyllä huomasin passintarkastajan pöydällä lootan, jossa noita lappusia oli, mutta ojensin vain passin ja auton rekisteriotteen. Sanaakaan ei vaihdettu ja tyttö löi leiman...

        Kaksi kertaa olen Värtsilän kautta käynyt Venäjällä, viime syksynä ja nyt viimeksi lauantai-aamuna, (oli kylläkin tullimiehillä vielä yövuoro menossa), eikä noita lappusia ole kyselty.

        Tulomatkalla (sunnuntaina) oli tehotarkastus siitä päätellen, että autot konehuoneita myöten tutkittiin, ja autositoumuskaavake ja tulliselvityslomakkeetkin jäi itselle, niitä katsottiin ulkona mutta annettiin takaisin ja suomen kielellä "hyvää matkaa".

        Noitten lappusien kysely loppui Svetogorskissa ja Nuijamaalla jo viime kesänä...


      • ArthurDent
        se... kirjoitti:

        sitten pärstästä kiinni, keneltä vaativat noita maahantulokortin kopioita, keneltä eivät. Tosin minun pärtässä ei ole kehumista, lapsetkin tahtovat pelätä. ;-)

        Vai onko joillekin kävijöille tullut tavaksi tuputtaa noita passintarkastuksessa. Kyllä huomasin passintarkastajan pöydällä lootan, jossa noita lappusia oli, mutta ojensin vain passin ja auton rekisteriotteen. Sanaakaan ei vaihdettu ja tyttö löi leiman...

        Kaksi kertaa olen Värtsilän kautta käynyt Venäjällä, viime syksynä ja nyt viimeksi lauantai-aamuna, (oli kylläkin tullimiehillä vielä yövuoro menossa), eikä noita lappusia ole kyselty.

        Tulomatkalla (sunnuntaina) oli tehotarkastus siitä päätellen, että autot konehuoneita myöten tutkittiin, ja autositoumuskaavake ja tulliselvityslomakkeetkin jäi itselle, niitä katsottiin ulkona mutta annettiin takaisin ja suomen kielellä "hyvää matkaa".

        Noitten lappusien kysely loppui Svetogorskissa ja Nuijamaalla jo viime kesänä...

        visusti se utositoumuskaavake ja tulliselvityslomake jossa se auto on merkittynä. Voippi olla jotta joku vielä saattaapi ehkä kysellä niitä


      • joku on tullut kopiolla kotiin.kaverini toin kerran ilman viisumia läpi vaalimaalta.oli mennyt viipuru kortilla viikko aikaisemmin.....


    • Itäsuomalainen

      Alkuperäinen kysymymyshän oli Suomeen pääsystä. Edelleenkin olen sitä mieltä, että takaisin pääsee, jos passi (=viisumi)on tallella. Näiden muiden lappujen hukkaamisesta voi olla seuraamuksia, mutta maahanpääsyä so. maastapääsyä ne ei estä.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      531
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe