Olen ajatellut hakea Helsingin yliopiston kotitalousopettajan koulutukseen. Nyt haluaisinkin tietää, että onko tuolla koulutuksella mahdollista tehdä ns.tavallisia opettajan töitä, esim. opettaa ala-asteen 1-2. luokkia? Koulutuksen esittelyssä kerrotaan että pätevyyden saavuttaa opettamiseen myös ammatillisissa oppilaitoksissa jne, mutta ala-asteiden opetuksesta ei puhuta. Onko niin että ala-asteella voit opettaa vain mikäli olet käynyt ns. OKL:n????? Kasvatustieteitähän tuossa kuitenkin luetaan, eli voiko itse vaikuttaa esim. sivuainevalinnoilla siihen että voisi työllistyä myös esim. ala-asteelle??
Ja osaisiko joku kertoa esimerkkejä noista käytännön tehtävistä joita pääsykokeessa tehdään? Mitään kirjojahan tuonne ei tarvitse lukea, joten pelottaa että käytännön tehtävät ovat jotain todella eksoottista....
KIITOS VASTAUKSISTANNE:)
KOTITALOUSOPETTAJAN KOULUTUS?
13
6924
Vastaukset
- ER_äs
tai ehkäpä tutkinnon osana tulee suorittaa peruskoulussa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot 35 ov (tai jotain sinne päin...Mitähän lie nyt opintopisteinä?)
- pätevä
ala-asteella oltava luokanopettajan koulutus
muuten epäpätevä- ER_äs
pätevyyden saa myös aineenopettajakoulutuksella (maisterin tutkinto) suorittamalla "peruskoulussa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot".
Minä tiedän, koska olen opiskellut molemmat. - stift
ER_äs kirjoitti:
pätevyyden saa myös aineenopettajakoulutuksella (maisterin tutkinto) suorittamalla "peruskoulussa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot".
Minä tiedän, koska olen opiskellut molemmat.mä olen myös hakemassa samaiseen kouluun.. onko teillä millaiset yo- paperit? ja saakohan talouskoulusta sinne kisäpisteitä?
- tuulen_lapsi
stift kirjoitti:
mä olen myös hakemassa samaiseen kouluun.. onko teillä millaiset yo- paperit? ja saakohan talouskoulusta sinne kisäpisteitä?
Olen tämän kevään abi, eli varmoja yo-arvosanoja en vielä tiedä. Todennäköisesti tällaista tulossa:
- äikkä E-L (E varma, koska kirjoitin jo syksyllä ja nyt uusin)
- reaali L (varma, koska kirjoitin syksyllä)
- enkku C
- ruotsi E-L
- pitkä matikka E
Käsittääkseni ei tarvitse olla mitkään kovin hyvät paprut, että pääsisi sisään. Tiedän ainakin yhden tytön, joka pääsi sisään, eikä yo-todistus tosiaan ollut mikään maanmainio... Inhottaa, kun sukulaiset ovat koulumenestykseni takia patistaneet lääkikseen ja vastaaviin, mutta kutsumukseni takia haen kotsan opeksi. Kiva nähdä konkreettisesti, että muitakin on hakemassa! Toivon mukaan laitoksessa on hyvä henki opiskelun lomassa! - hakija myös
tuulen_lapsi kirjoitti:
Olen tämän kevään abi, eli varmoja yo-arvosanoja en vielä tiedä. Todennäköisesti tällaista tulossa:
- äikkä E-L (E varma, koska kirjoitin jo syksyllä ja nyt uusin)
- reaali L (varma, koska kirjoitin syksyllä)
- enkku C
- ruotsi E-L
- pitkä matikka E
Käsittääkseni ei tarvitse olla mitkään kovin hyvät paprut, että pääsisi sisään. Tiedän ainakin yhden tytön, joka pääsi sisään, eikä yo-todistus tosiaan ollut mikään maanmainio... Inhottaa, kun sukulaiset ovat koulumenestykseni takia patistaneet lääkikseen ja vastaaviin, mutta kutsumukseni takia haen kotsan opeksi. Kiva nähdä konkreettisesti, että muitakin on hakemassa! Toivon mukaan laitoksessa on hyvä henki opiskelun lomassa!Kiva kuulla että jollain muullakin on sellainen olo että kotsanopen työ on kutsumus! Itse olen jo yhden tutkinnon opiskellut, mutta siltä alalta en löydä töitä ja ankaran miettimisen jälkeen tajusin yhtäkkiä, että tämähän on juuri sitä mitä haluan tehdä. Käsittääkseni noissa pääsykokeissa on aika paljon merkitystä sillä, kuinka käytännölliseksi tyypiksi osoittautuu, eli hyvät arvosanat ei välttämättä takaa pääsyä. Toki ne auttaa yhteispistemääräkiintiössä.
- Olivia
hakija myös kirjoitti:
Kiva kuulla että jollain muullakin on sellainen olo että kotsanopen työ on kutsumus! Itse olen jo yhden tutkinnon opiskellut, mutta siltä alalta en löydä töitä ja ankaran miettimisen jälkeen tajusin yhtäkkiä, että tämähän on juuri sitä mitä haluan tehdä. Käsittääkseni noissa pääsykokeissa on aika paljon merkitystä sillä, kuinka käytännölliseksi tyypiksi osoittautuu, eli hyvät arvosanat ei välttämättä takaa pääsyä. Toki ne auttaa yhteispistemääräkiintiössä.
Ainakin viime vuoden kokemuksella voin kertoa, että pääsykokeessa saadut pisteet ovat merkittävässä asiassa pääsyn kannalta. Itsellä meni kokeet suhtkoht' hyvin, muttei paikka irronnut. Yo-todistus on m-e:n tasoa.
- hakija myös
Hauska kuulla että joku toinenkin aikoo hakea kotitalousopen koulutukseen! Tosiaan, se koulutus ei anna suoraan luokanopen pätevyyttä mutta sen voi saada suorittamalla nuo monialaiset opinnot. Tosin mielestäni niihin pitää erikseen hakea ja taitavat olla aika suosittuja... Itse suunnittelin että opiskelisin siihen rinnalle jonkun toisen aineen aineopen pätevyyden, tosin en vielä tiedä minkä. Kun nyt ensin pääsis opiskelemaan!
- Toinen_tietämätön
Luin, että Turussa olisi köksän opella mahdollisuus ottaa sivuaineeksi alkuopettaminen. Tarkoittaako tuo siis, että voisin toimia myös 1-2-luokkien opena?
Samoin siellä oli myös mm. liikunta ja musiikki, joten voinko siis olla myös musiikin- ja liikunnanopettaja?- Potsie_Duck
Mielestäni Turussa ei pysty opiskella kotitalousopettajaksi. Käsittääkseni Savonlinna ja Helsinki ovat ainoat paikat? Korjatkaa jos väärää tietoa. Itse tosiaan meinaan myös hakea tänä keväänä kumpaankin paikkaan. Yo-todistuksen arvosanoista en voi sanoa varmaa, mutta alustavasti
Äidinkieli M-E
Englanti C-M
Pitkä matikka M-E
Ruotsi E (syksyllä kirjoitettu)
Psykologia E-L
Toivotaan ettei kaikki kallistu alaspäin ;) - vanukasrules
Potsie_Duck kirjoitti:
Mielestäni Turussa ei pysty opiskella kotitalousopettajaksi. Käsittääkseni Savonlinna ja Helsinki ovat ainoat paikat? Korjatkaa jos väärää tietoa. Itse tosiaan meinaan myös hakea tänä keväänä kumpaankin paikkaan. Yo-todistuksen arvosanoista en voi sanoa varmaa, mutta alustavasti
Äidinkieli M-E
Englanti C-M
Pitkä matikka M-E
Ruotsi E (syksyllä kirjoitettu)
Psykologia E-L
Toivotaan ettei kaikki kallistu alaspäin ;)Turussa voi opiskella Åbo Akademissa ruotsin kielellä kotitalousopettajaksi.
- Potsie_Duck
vanukasrules kirjoitti:
Turussa voi opiskella Åbo Akademissa ruotsin kielellä kotitalousopettajaksi.
Kiitos kun korjasit virheellisen tietoni... ei sitten minullakaan ollenkaan juolahtanut moinen mieleen :D
- voit ainankin
Potsie_Duck kirjoitti:
Kiitos kun korjasit virheellisen tietoni... ei sitten minullakaan ollenkaan juolahtanut moinen mieleen :D
lukea luokanopettajan monialaiset sivuaineena, ent 35 ovaria joka antaa pätevyyden toimia myös luokanopettajana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006464
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303873törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283250Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3761764- 331408
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471013Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11900- 42879