Yamaha 50 hv nelitahti vm. 2002

ape

Ostin tollasen moottorin viime kesänä. Olisikohan jollain kokemuksia / vinkkejä kylmäkäynnistyksen tiimoilta, ei meinaa lähde ihan helposti käyntiin kylmänä. Olen säädättänyt koneen, mutta ei auta...

19

8586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apuu

      Jees sama homma F60! Pumppaa tuti aivan kovaksi, tyhjenee nimittäin kaasarit tosi nopeesti, ja älä anna lisäkaasua yhtään vaan sahaa käyntiin... Siihen tottuu!

      • ape

        Mukava kuulla et samanlaista "tahkoomista" on muillakin kylmän moottorin kanssa. Ihmetyttää kyllä kun muuten moottori on kuin "ihmisen mieli", eli toimii loistavasti; hiljainen, ei savuta, kuluttaa ihan älyttömän vähän bensaa...


      • j@ri
        ape kirjoitti:

        Mukava kuulla et samanlaista "tahkoomista" on muillakin kylmän moottorin kanssa. Ihmetyttää kyllä kun muuten moottori on kuin "ihmisen mieli", eli toimii loistavasti; hiljainen, ei savuta, kuluttaa ihan älyttömän vähän bensaa...

        Jammuhan on jo monta vuotta käyttänyt koneissaan ns. "prime start" -systeemiä. Pitäs lähtee kelillä kuin kelillä, lämpimänä ja kylmänä, vain kun avainta näyttää...


      • ape
        j@ri kirjoitti:

        Jammuhan on jo monta vuotta käyttänyt koneissaan ns. "prime start" -systeemiä. Pitäs lähtee kelillä kuin kelillä, lämpimänä ja kylmänä, vain kun avainta näyttää...

        Niin olin ajatellut itsekin, tuli täysin yllätyksenä kun huoltoliikkeen kaveri sano et se on sen ominaisuus! Lämpinä lähtee melkein ennenkuin avainta on ehtinyt kääntää, ja käy aivan tasaisesti ja "äänettömästi".

        Ei kerrota missään Jammun esitteessä, et "kylmänä vähän hankalasti käynnistettävä". Kattelee meinaa ihmisetki ympäril sen näkösenä, et ei toimi toikaan uusi moottori ku noi pitää sahata käyntiin...


      • kjk
        ape kirjoitti:

        Niin olin ajatellut itsekin, tuli täysin yllätyksenä kun huoltoliikkeen kaveri sano et se on sen ominaisuus! Lämpinä lähtee melkein ennenkuin avainta on ehtinyt kääntää, ja käy aivan tasaisesti ja "äänettömästi".

        Ei kerrota missään Jammun esitteessä, et "kylmänä vähän hankalasti käynnistettävä". Kattelee meinaa ihmisetki ympäril sen näkösenä, et ei toimi toikaan uusi moottori ku noi pitää sahata käyntiin...

        Itse ihmettelin ja kyselin samaa hommaa ja kun tuli niin erinlaisia vastauksia niin laitoin moottorin tyynnyrin käymään ja tarkkailin tilannetta->näytti siltä että kaasua ei saa laittaa ollenkaan jos meinaa että imu on päällä.Jos kaasua laittaa niin kaasuvivustot kääntyvät ja samalla liikkuu imua ohjaava vivusto ja ottaa sen pois päältä.Sillä varmaan ohjekirjassa kehoitetaan laittamaan käsikaasua päälle lämpimänä käynnistettäessä ettei saa liikaa bensaa.


      • Ape
        kjk kirjoitti:

        Itse ihmettelin ja kyselin samaa hommaa ja kun tuli niin erinlaisia vastauksia niin laitoin moottorin tyynnyrin käymään ja tarkkailin tilannetta->näytti siltä että kaasua ei saa laittaa ollenkaan jos meinaa että imu on päällä.Jos kaasua laittaa niin kaasuvivustot kääntyvät ja samalla liikkuu imua ohjaava vivusto ja ottaa sen pois päältä.Sillä varmaan ohjekirjassa kehoitetaan laittamaan käsikaasua päälle lämpimänä käynnistettäessä ettei saa liikaa bensaa.

        Omat kokemukset on, että kone ei käynnisty lainkaan, ellei anna vähän kaasua käynistettäessä kylmänä. Kiitos kuitenkin vaivannäöstä!


      • junnu
        ape kirjoitti:

        Mukava kuulla et samanlaista "tahkoomista" on muillakin kylmän moottorin kanssa. Ihmetyttää kyllä kun muuten moottori on kuin "ihmisen mieli", eli toimii loistavasti; hiljainen, ei savuta, kuluttaa ihan älyttömän vähän bensaa...

        eikä homma paremmaksi muutu jos vaihdatte uuteen 60hv koneeseen. aivan surkea kynnistymään....kylmänä!


      • Ape
        junnu kirjoitti:

        eikä homma paremmaksi muutu jos vaihdatte uuteen 60hv koneeseen. aivan surkea kynnistymään....kylmänä!

        Hiuka ketuttaa ku ostin kalliin Yamahan siksi, että piti olla "viimeisen päälle" hyvä. Et sillee... Mitäköhä noi myyjät sanois jos valittais et tällast ongelmaa o?


      • junnu
        Ape kirjoitti:

        Hiuka ketuttaa ku ostin kalliin Yamahan siksi, että piti olla "viimeisen päälle" hyvä. Et sillee... Mitäköhä noi myyjät sanois jos valittais et tällast ongelmaa o?

        myyjät pyörittelevat päätään ja ihmettelevät.....
        kylla ne tietää mikä on vikana tulee kalliksi korjata...sanoivat kylmä käynnistyksen vian johtuvan "vaha termostaatista" miettivät nyt keskolla miten se saadaan toimimaan tai miten se ohitetaan? nostin veneen kuukausi sitten ja annan aikaa selvittää ja mahdollisesti korjata hyvissä ajoin ennen jäiden lähtöä,jollei tule paremmaksi saavat ruuvata paskansa irti ja ostan uuden.... liian kallista leikkiä.honda olisi hyvä vaihtoehto,mutta 50hv liian pieni ja 80hv liian iso pitäs löytyä välistä kokoja11


    • osta

      vie se yamaha takaisin kauppaan ja osta honda. lähtee käyntiin kuumana sekä kylmänä kuin "palmun alta". ollut honda 4 vuotta eikä mitään vikaa

      • ape

        Onko se nelitahti? Eikä tartte jurnutella kylmänä käyntiin?


      • osta
        ape kirjoitti:

        Onko se nelitahti? Eikä tartte jurnutella kylmänä käyntiin?

        hondat on kaikki 4tahtisia. niillä on kokemusta 4tahtisista. ovat tehneet niitä monta vuotta. yamaha on hyvä kone kunhan pysyy 2tahtisissa


      • osta
        osta kirjoitti:

        hondat on kaikki 4tahtisia. niillä on kokemusta 4tahtisista. ovat tehneet niitä monta vuotta. yamaha on hyvä kone kunhan pysyy 2tahtisissa

        jäi vielä se kylmäkäynnistys. ainakin mulla lähtee käyntiin kylmänä, ei tarvitse kuin antaa hiukan ryyppyä ja näyttää avainta niin käynnistyy. olen ajellut pakkasillakin, suurin taimen tällä syksyllä 3.8kg. pakkasta oli noin 10


      • Ape
        osta kirjoitti:

        jäi vielä se kylmäkäynnistys. ainakin mulla lähtee käyntiin kylmänä, ei tarvitse kuin antaa hiukan ryyppyä ja näyttää avainta niin käynnistyy. olen ajellut pakkasillakin, suurin taimen tällä syksyllä 3.8kg. pakkasta oli noin 10

        Lähetin Keskolle kylmäkäynnistys -asiasta meilia palautteena. Heidän asiantuntija kertoi, että käynnistys paranee kun ajotunteja tulee lisää... Tunteja on tällä hetkellä vain 15, vene jo telakalla eli, lisäkokemuksia saa vasta ensi keväänä.

        Olis pitäny ostaa vaan Honda, olis ollu pikkasen halvempiki. Kaikki vaan toitottivat, että Yamaha on ehdottomasti paras moottori, yeah right...


      • ape
        osta kirjoitti:

        jäi vielä se kylmäkäynnistys. ainakin mulla lähtee käyntiin kylmänä, ei tarvitse kuin antaa hiukan ryyppyä ja näyttää avainta niin käynnistyy. olen ajellut pakkasillakin, suurin taimen tällä syksyllä 3.8kg. pakkasta oli noin 10

        Vielä asiasta: Onko Hondan nelitahtisessa ryyppy? Yamahassa ei sellaista ole.


      • tuntematon
        ape kirjoitti:

        Vielä asiasta: Onko Hondan nelitahtisessa ryyppy? Yamahassa ei sellaista ole.

        Kyllä Yamahassa ryyppy on mutta se toimii automaattisesti. Autoissakin oli käsiryypyt 70-luvulla ja automaattiryypyt 80-luvulla kunnes tultiin ruiskuihin 90-luvulla.

        Oma 96-mallinen F50 käynnistyy pitkän tauon jälkeen ihan asiallisesti kunhan muistaa käsipumpulla pumpata kaasuttimet aluksi täyteen. Jos kaasuttimet ovat tyhjät, joutuu startti pyörittämään ensin bensapumppua niin kauan, että 1-2 kaasutinta täyttyy, jolloin käynnistyy 1-2 sylinterillä ja tärisee ja rykii ja siitä sitten tuurilla jatkaa siihen asti, että kaikki 4 sylinteriä lähtevät mukaan, tai sammuu.

        Honda voi käynnistyä helpommin mutta sen vääntö- ja teho-ominaisuudet ovat vaatimattomat Yamahaan verrattuna.


    • Kingfisher

      ja astu uudelle vuosituhannelle, kaasuttimet kuuluvat tekniikan museoon ! ruiskuista jo ainakin 20v kokemus autoissa joten lastentaudeista ei tarvitse puhua!
      Itselläni on 50hv 4-t Evinrude toiminut kuin ihmisen mieli säässä kuin säässä ja kelissä kuin kelissä. Moottori on viisikymppisten valtias löytyy neliventtiili tekniikka kahdet nokat ketjukäytöllä, ei hihnojen vaihtoa, tietokoneohjattu suorasytytys, kierrosherkkä voimakas ja vääntävä paketti.

      Tällähetkellä konetta myydään Johnsson merkillä sekä Suzukina joka myös valmistaa koneet japanissa
      joten lisänä japsien luotettavuus.

      Toinen varteen otettava merkki on Mercury jolta löytyy myös ruisku 50, vääntöä pitäisi löytymän onhan kone tilavuudeltaan suurin luokassaan, rapiat alle 1000cc

      Eli muitakin hyviä merkkejä lötyy, myydyin ei aina ole paras...

    • jouska

      sinun täytyy pumpata bensapallo 3 kertaa kovemmaksi kuin lämpimällä ilmalla minulla on sa
      manlainen moottori.

    • Anonyymi

      Kikka tuossa koneessa on kääntää käsikaasua täysille muutamia kertoja ennen starttia.

      Homma toimii seuraavasti:
      -tissipumppu pumpataan kovaksi
      -käsikaasulla pumpataan bensaa imusarjaan.

      Kevään ensi startissa pumppasin lämpimänä päivänä käsikaasulla bensaa imusarjaan 5 kertaa ja ekalla parin sekunnin startilla jäi käymään. Pienkonebensat koneessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe