Butch ja Femme vai?

asiaa miettivä

Tässä pieni ksymys, jota olen oikeasti miettinyt:
Ihastuvatko poikamaiset lesbotytöt aina tai useimmiten tyttömäisiin naisiin ja tyttömäiset poikamaisiin vai riippuuko se vaan ihmisestä? Siis onko hyvinkin tavallista, että kaksi poikamaista lesboa ovat yhdessä ja kaksi tyttömäistä yhdessä?

32

6270

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei mulla ainakaan

Itse en ole ikinä kiinnostunut poikamaisista työistä, vaan ihastun juuri niihin tyttömäisiin piirteisiin. Ja kai se on pakko myöntää, että olen itsekin aika "neiti". :)

• killi

kaikki tietenkin riipuu siitä miten ihminen tulee toisen kanssa juttuun ei se että onko joku Butch tai Femme sillä ei ole mitään merkitystä vaan sillä mitä sen ihmisen sisällä on =)

• ~_~

Siis aiivan tavallista jos kaksi neitimäistä tai kaksi poikamaista ovat yhdessä. Samalla tavalla jos poikamainen ja tyttömäinen olisi yhdessä.

Ei välttämättä voi sanoa, että useimmiten. Useasti kyllä sitä näkee pareja, jotka ovat aika samantyyppisiä ulkonäön suhteen.

Itse olen poikamainen ja ihastun vain tyttömäisiin. Kauheeta jaottelua nykyään.....

• toteat,

se todellakin riippuu ihmisestä. Yleistyksiin, luokitteluihin ja muihin johtopäätöksiin on turha ryhtyä.

• femme

Kyllä kai se on ihan makuasia. Mä kyllä menen tohon butch-femme kaavaan, olen tyttömäinen ja ihastun "poikamaisiin" naisiin.

• "poikamaisesta"

musta lyhyemmät hiukset on uskomattoman ihanat.. niissä kun saa sormiaan pyöritellä niin aah! :)

tyttöystävälläni on lyhyet hiukset, löysemmät housut ja pitää yleensä hupparia.. piposta olen hänet jo vieroittanut ja seuraavaksi hupparit! ;) no ei.. riittää kun itse saan nähdä hänet tiukemmissa paidoissa.. :)she is hot..

• vielä..

tuossa oli siis vain kantani vaatetusta ja ulkonäköä katsoen.. luonne se merkitsee eniten.. :) pieni lisäys siis vielä..

• rva möykky

lyhythiuksinen, tempperamenttinen ja naisellinen

ja mä vähän laimeempi painos

• Lezz

lukua eletään. Kysymyksesi on varmaan sulle tärkeä mutta hohhoijaa niiiiiiiiin vanhanaikainen. En ole koskaan ajatellut tuollaisia asioita niin lesbo kuin olenkin. Rajoittunutta ja tylsää!

• ...

Totta. Kysyähän aina tietysti saa. Mutta kun tämäntyyppisiin kysymyksiin ei ole yhtä ja ainoaa vastausta. Eikä oikeaa eikä väärää mielipidettä.

Nämä kysymykset yleensä vaan poikii viestiketjuja, joissa jokainen kertoo, mistä juuri itse tykkää. Ja sitten seuraava kertoo omat vastakkaiset mieltymyksensä. Ja jos huonosti käy, sitten vähän kinataan onko naisellisemmat lesbot kivempia kuin poikamaiset, vai päinvastoin. Niin turhaa.

Me ollaan kuitenkin kaikki ihan kivoja.

• viestiketjuissa
        ... kirjoitti:

Totta. Kysyähän aina tietysti saa. Mutta kun tämäntyyppisiin kysymyksiin ei ole yhtä ja ainoaa vastausta. Eikä oikeaa eikä väärää mielipidettä.

Nämä kysymykset yleensä vaan poikii viestiketjuja, joissa jokainen kertoo, mistä juuri itse tykkää. Ja sitten seuraava kertoo omat vastakkaiset mieltymyksensä. Ja jos huonosti käy, sitten vähän kinataan onko naisellisemmat lesbot kivempia kuin poikamaiset, vai päinvastoin. Niin turhaa.

oo mitään vikaa, eikö jokaisella oo täysi oikeus ilmaista mielipiteensä ?!?

T: Tämän viestiketjun jatkaja =)

• ...
        viestiketjuissa kirjoitti:

oo mitään vikaa, eikö jokaisella oo täysi oikeus ilmaista mielipiteensä ?!?

T: Tämän viestiketjun jatkaja =)

Juu, mutta kun alkuperäinen kysymys kysyi ihan muuta, asiaa ns.yleisellä tasolla. Mutta vastatkaa vaan ihan mitä haluatte. Mitäpäs se minulle kuuluu.

• Lezz
        ... kirjoitti:

Niin, me tosiaan ollaan kaikki kivoja:)

• carin

Minusta tämä on kuitenkin ei-vakiintuneille päivänpolttava kysymys. Tottakai täällä monet kertovat oman mielihalunsa (tyttö tai poika), mutta on tämä minullekin joskus ollut kriisikysymys. Olenko normaali, jos haluan vain naisellista naista?

• butch

= äijäilen siis :)

Mulla on ollut oikeastaan 4 pitempiaikaista tyttöystävää, karkeasti voi sanoa, että fifty/fifty naisellisia ja poikamaisia.

Ja sen oon huomannut, että omalla kohdallani toimii vain ja ainoastaan femme butch-asetelma, tarkoitan nyt siis vakavaa seurustelua, avoliittoa, elämänkumppania.Tämäkin piti siis oppia kantapään kautta !

Olkoon nyt miten "rajoittunutta" tahansa, mä kiinnitän AINA huomiota siihen, kumpi suhteessa on kumpi ja mun mielestä se on vielä suhteellisen helppo huomata. Ei tarvi pariskuntaa välttämättä edes hyvin tuntea.

Mutta ulkoiset seikat eivät välttämättä kerro yhtään mitään, kyllähän se sieltä SISÄLTÄ lähtee.

• girll

Mä olen femme ja pidän lähes yksinomaan toisista femmeistä. Niitä sais olla enempi. ;)

• välimalli ^^

Mä en ole kumpikaan. Mitäs nyt tehdään?

• ei !!!!

No voi että. Siis aivan kamalaa. Hirveää. Ei noin voi olla. Ei saa olla. Otan osaa.

Nyt täytyy ehdottomasti pistää pystyyn kriisikokous, jossa sinut arvioidaan. Ja tämän arvion perusteella syntyneen keskiarvomittauksen mukaisesti sinuun lyödään leima siitä, kumpaan kastiin kuulut. Jos leima ei pysy, pistetään polttomerkki.

Tässä kastissa sinun sitten täytyy elää koko loppuelämäsi, minkäänlaisia poikkeamia kastillesi tyypillisistä tavoista tai ulkonäköön liittyvista stereotypioista ei tulla suvaitsemaan. Jos niitä tällähetkellä on, suuntaan tai toiseen, ne tullaan välittömästi uhkasakon uhalla karsimaan pois.

Kastittoman osa on kova ;)

• rva möykky
        ei !!!! kirjoitti:

No voi että. Siis aivan kamalaa. Hirveää. Ei noin voi olla. Ei saa olla. Otan osaa.

Nyt täytyy ehdottomasti pistää pystyyn kriisikokous, jossa sinut arvioidaan. Ja tämän arvion perusteella syntyneen keskiarvomittauksen mukaisesti sinuun lyödään leima siitä, kumpaan kastiin kuulut. Jos leima ei pysy, pistetään polttomerkki.

Tässä kastissa sinun sitten täytyy elää koko loppuelämäsi, minkäänlaisia poikkeamia kastillesi tyypillisistä tavoista tai ulkonäköön liittyvista stereotypioista ei tulla suvaitsemaan. Jos niitä tällähetkellä on, suuntaan tai toiseen, ne tullaan välittömästi uhkasakon uhalla karsimaan pois.

Kastittoman osa on kova ;)

riiskokous pystyyn ja heti:)

• Justme

...mahtava pointti! Pieni välinäpäytyksesi jaottelukeskusteluun teki terää.

• Justme
        rva möykky kirjoitti:

riiskokous pystyyn ja heti:)

...mut ihmisten on niin paljon helpompi käsitellä asioita, kun pyritään organsioimaan ne johonkin "tyypittelykansioon". Itsekin hallintotiedettä ja organisaatioiden tutkimusta opiskellessani olen organisoiva tyyppi, mutta näissä asioissa siedän eksistentiaalisen ahdistuksen ja myönnän, että jokainen yksilö on niin ainutlaatuinen, että lokerointi on silkkaa typeryyttä ja itsensä huijaamista. Itseni lokeroidakseni kaikkien lokeroimistyypittelyjen outsideriksi voisin sanoa olevani femme ulkonäöllisesti ja empaatiakyvylläni, mut jo mul on niin butch-nauru ja temperamentti vahva persoona, et maskuliinisuutta ja tietyntyyppistä testosteronia luonteestani kyllä löytyy (tykkään niinku olla niskan päällä)...löytyiskö lokero...? Anyone...? Desperately seeking...NOT!

• vähän outoa
        Justme kirjoitti:

...mut ihmisten on niin paljon helpompi käsitellä asioita, kun pyritään organsioimaan ne johonkin "tyypittelykansioon". Itsekin hallintotiedettä ja organisaatioiden tutkimusta opiskellessani olen organisoiva tyyppi, mutta näissä asioissa siedän eksistentiaalisen ahdistuksen ja myönnän, että jokainen yksilö on niin ainutlaatuinen, että lokerointi on silkkaa typeryyttä ja itsensä huijaamista. Itseni lokeroidakseni kaikkien lokeroimistyypittelyjen outsideriksi voisin sanoa olevani femme ulkonäöllisesti ja empaatiakyvylläni, mut jo mul on niin butch-nauru ja temperamentti vahva persoona, et maskuliinisuutta ja tietyntyyppistä testosteronia luonteestani kyllä löytyy (tykkään niinku olla niskan päällä)...löytyiskö lokero...? Anyone...? Desperately seeking...NOT!

että laskee itsensä maskuliiniseksi persoonaksi jos on vahva jat/tai temperantti luonne.
        Jos pitää kerta olla lokeroimatta tai jos se kerta on niin kauhean typerää, niin miksi moni lesbo sanoo löytävänsä itsestään niin monia maskuliinisia puolia?
        Ei pomotusluonne ole maskuliininen kuin jonkinasteisten sovinistiluonteiden mielestä.

• Justme
        vähän outoa kirjoitti:

että laskee itsensä maskuliiniseksi persoonaksi jos on vahva jat/tai temperantti luonne.
        Jos pitää kerta olla lokeroimatta tai jos se kerta on niin kauhean typerää, niin miksi moni lesbo sanoo löytävänsä itsestään niin monia maskuliinisia puolia?
        Ei pomotusluonne ole maskuliininen kuin jonkinasteisten sovinistiluonteiden mielestä.

...ymmärrän kyllä pointtisi ja kun noin sen muotoilit, niin tottahan se on. Sovinistithan niin yleensä ajattelevat ja itse kyllä pidän itseäni feministinä. Vahva luonne, temperamentti ja johtajuus mielletään usein maskuliinisiksi, mutta sitähän ne eivät automaattisesti ole, vaan yksilön luonteenpiirteistä johtuvia ominaisuuksia!

• krayon24

kun minäkään en koe olevani kumpikaan. Kun nyt ajattelen asiaa niin olen useimmiten kai ihastunut naisiin jotka ovat tavallaan samankaltaisia kuin minä, eli aika määrittelemättömiä tämän jaottelun suhteen. Mun mielestä nainen nainen on hyvä yhdistelmä ;)

• kamalimmat

tuttavuudet ovat olleet tosi maskuliinisia, joille hakkaaaminen ja väkivalta oli ominaista.

• carin

Just näin. Omissa suhteissani en ole erityisesti kokenut, että jomman kumman pitäisi olla maskuliininen. Sehän on vain miesten keksimä juttu (kts. maailmanhistoria osa I). Olemme aina molemmat naisia, ja sehän siinä juuri onkin se clue!

• sahhis

kylläpä oli taas tavan tyhmä kysymys!!!

• tähän-

Lopettakaa lesbot jo tuo naisten objektivoiminen butseihin ja femmeihin!

Hitto, ei edes heteromiehet objektivoi naisia niin rankasti kuin jotkut lesbot vielä antiikkisesti tekevät sitä!

• hupakko

Mielestäni tämä on erittäinkin kiinnostava kysymys! Vaikka osa vastaajista on sitä mieltä, että ilmiö on vanhanaikainen ja täysin tarpeeton, osoittaa tämäkin keskusteluketju jo, että asia silti kiinnostaa. Ihmisillä kun on useimmiten tarve luokitella tai asettaa maailman ilmiöitä jollekin jatkumolle, jossa on kaksi toisilleen vastakkaista ääripäätä. En sinänsä näkisi siinä mitään pahaa, jos vain luokittelu ei estä tekemästä jotakin tai toimi kielteisten ennakkoluulojen synnyttäjänä ja ylläpitäjänä.

Olisiko kyse siitä, että alkup. kysyjä kartoittaa naisen edustamia sellaisia luonteenpiirteitä tai ulkoisen olemuksen merkkejä, joita on perinteisesti ja heteroseksuaalisessa maailmassa pidetty joko maskuliinisina tai feminiinisinä? Aktiivisuus-passiivisuus, voimakkuus-heikkous, pehmeys-kovuus. Jotka siis ilmenevät sekä luonteenpiirteissä että ulkoisessa olemuksessa. Vaikka nykyään pukeutuminen ei ole sidottu mihinkään tiukkoihin säännöstöihin, edustavat ulkoisen olemuksen piirteet yleensä niitä ominaisuuksia, jotka sijoittuvat tuolle nais-mies -jatkumolle. Esimerkiksi kun minua vastaan tulee kadulla tuntematon henkilö, niin väistämättä teen hänestä jo pelkän ulkonäön perusteella päätelmiä, jotka perustuvat kokemukseen ja kulttuuriseen tietoon. Nuo päätelmät eivät siis perustu mihinikään faktoihin vaan olettamuksiin ja tulkintaan. Ja juuri tämä seikka tekeekin butch-femme -kategorisoinnin kiintoisaksi.

Onko kaikesta kyseenalaistamisesta huolimatta olemassa sellaisia ominaisuuksia, jotka edustavat selvästi tuota jaottelua? Ja vastaavasti myös sellaisia piirteitä, joita ei voi asettaa selkeästi butch-femme -akselin jompaankumpaan päähän?

Menipä ehkä vähän teoretisoinnin puolelle...Ottakaa kuitenkin kantaa. Ainakin minua kiinnostaa lukea lisää mielipiteitänne!
      ;-)

• krayon24

Eihän jin ja jang ajattelussa sinällään ole mitään pahaa, itsekin olen jossain määrin sitä mieltä että vastakohdat täydentävät toisiaan. Se on mielenkiintoista miten ihminen on kautta aikojen jakanut maailmaa feminiiniseen ja maskuliiniseen (esim. äiti maa, isä jumala). Mun mielestä on hienoa että nykyään tunnistetaan ja hyväksytään jotain muutakin kuin nämä kaksi ääripäätä. Ja maskuliinisuudesta ja feminiinisyydestä voi puhua monikoissa koska niitäkin on monenlaisia.

Tarve luokitella asioita on järkevä koska vain siten ihmiset voivat keskustella asioista edes jollain lailla ymmärrettävästi. Luokittelu ei mun mielestä kuitenkaan ole kauhean hedelmällinen lähtökohta ajattelulle. Mutta minkäs sille tekee, kun me olemme kaikki kielemme vankeja.

Minäkään en näe pahaa tässä jaottelussa kunhan se ei estä ihmistä toteuttamasta itseään sellaisena kuin on. Pohdiskelet että onkohan olemassa ominaisuuksia joita ei voi asettaa butch-femme -akselille. (Oikeastaan mä mietin tätä vähän eri kannalta, maskuliini-feminiini -akselilla). Mun mielestä ei ole sellaisia ominaisuuksia mutta sellaisia ihmisiä on. Ihminen on ominaisuuksiensa summa ja samassa ihmisessä voi olla sekä feminiinisiksi että maskuliinisiksi luokiteltuja piirteitä ja ominaisuuksia. Tämä on täysin sukupuolesta riippumatonta. Kaikissa ihmisissähän on vähän kumpaakin puolta.

• krayon24
        krayon24 kirjoitti:

Eihän jin ja jang ajattelussa sinällään ole mitään pahaa, itsekin olen jossain määrin sitä mieltä että vastakohdat täydentävät toisiaan. Se on mielenkiintoista miten ihminen on kautta aikojen jakanut maailmaa feminiiniseen ja maskuliiniseen (esim. äiti maa, isä jumala). Mun mielestä on hienoa että nykyään tunnistetaan ja hyväksytään jotain muutakin kuin nämä kaksi ääripäätä. Ja maskuliinisuudesta ja feminiinisyydestä voi puhua monikoissa koska niitäkin on monenlaisia.

Tarve luokitella asioita on järkevä koska vain siten ihmiset voivat keskustella asioista edes jollain lailla ymmärrettävästi. Luokittelu ei mun mielestä kuitenkaan ole kauhean hedelmällinen lähtökohta ajattelulle. Mutta minkäs sille tekee, kun me olemme kaikki kielemme vankeja.

Minäkään en näe pahaa tässä jaottelussa kunhan se ei estä ihmistä toteuttamasta itseään sellaisena kuin on. Pohdiskelet että onkohan olemassa ominaisuuksia joita ei voi asettaa butch-femme -akselille. (Oikeastaan mä mietin tätä vähän eri kannalta, maskuliini-feminiini -akselilla). Mun mielestä ei ole sellaisia ominaisuuksia mutta sellaisia ihmisiä on. Ihminen on ominaisuuksiensa summa ja samassa ihmisessä voi olla sekä feminiinisiksi että maskuliinisiksi luokiteltuja piirteitä ja ominaisuuksia. Tämä on täysin sukupuolesta riippumatonta. Kaikissa ihmisissähän on vähän kumpaakin puolta.

Sanoin vähän sekavasti, mutta tarkoitan että mitään ominaisuutta ei mun mielestä voi puhtaasti sanoa maskuliiniseksi tai feminiiniseksi. Ajattelen niin että ihmisestä, joka on monien asioiden summa, ei voi eristää feminiinistä ja maskuliinista puolta ja tutkiskella niitä jotenkin toisistaan riippumattomina.

• HeidiP

Lukematta siis useimpia kommentteja, tahdon sanoa, että itse olen hyvin ristiriitainen persoona: koristaudun ja meikkaan mielelläni, mutta toisaalta olen korvien välissä valloittaja ja näin ollen "miesmäinen", eli haluan saada naiset kikattamaan ja sukimaan hiuksiaan. Kuitenkin näytän naiselta ja pidän muodoistani ja siitä, että nainen kiinnittää niihin huomiota. Useimmiten tahdon siis olla valloittaja ja silti joskus ehkä herkkä syliin käpertyjä, niin kauheilta kuin luokittelut kuulostavatkin... Joskus tuntuu, ettei kukaan saavutettavissa oleva nainen halua minua. Tai ehkä kyse on vaan siitä, että kemiat ja ajankohta ei osu yhteen...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Petteri Orpo on satusetä

Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi
      Maailman menoa
      95
      3580
    2. Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta

Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä
      Maailman menoa
      56
      2536
    3. Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan

Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla
      Maailman menoa
      17
      2464
    4. Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle

Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi
      Maailman menoa
      71
      2321
    5. Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana

Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "
      Maailman menoa
      18
      2199
    6. Olitkin liian hyvää ollaksesi totta nainen

Ihastuin ja rakastuin, mutta se on minun ongelma. Ei sinun.
      Ikävä
      102
      1262
    7. Kaste pelastaa ihmisen

Kristittyjen kirkkojen toimittama yksi Kaste on Jumalan tekemä pelastusteko, jossa perisyntiin hengellisesti kuollut ihm
      Kaste
      573
      1118
    8. Ensin oli armo - sen jälkeen tuli usko

Me emme ansaitse armoa omalla uskollamme. Armo on ansaitsematonta rakkautta mikä synnyttää meidät uudesti Jumalasta. K
      Luterilaisuus
      400
      1025
    9. Uskon todistus

Oikean uskovaisen ja nimikristityn erottaa siitä, että Jeesukseen uskova korottaa Jeesusta ja uskoa Häneen, mutta nimik
      Kaste
      261
      1016
    10. Elisalla ja MTV:llä lihava riita - MTV:n kanavienlähetykset ovat katkeamassa Elisan asiakkailla

Kaikkien MTV:n kanavien televisiolähetykset ovat katkeamassa Elisan kaapeli-tv-asiakkailta. https://www.is.fi/digitoday
      Maailman menoa
      142
      989
    Aihe