Astran öljynvaihtoväli?

Viki

Emäntä osti uuden Astran.

Luovutuksessa oli sanottu, jotta öljyt kannattaa vaihtaa jonkun ajan kuluttua.

Opiskelin ohje- ja huoltokirjoja kannesta kanteen, eikä siellä mainittu mitään moisesta. Huoltoväliksi kerrottiin jopa 30 tkm / 2 vuotta, huoltoajan määrittää auton tietokone ja ilmoittaa sen 500 km ennen määräaikaa. (Astran ohjekirjassa on muuten n. 280 sivua! Ja niistä ehkäpä viitisenkymmentä koskee ko. perusmallia. On se kumma etteikö saisi nykytekniikalla jopa jokaiselle autoyksilölle ihan omaa opusta.)

Soitin jälkimarkkinointipäällikölle (on tosi hieno titteli!) ko auton myyneeseen liikkeeseen. Käytiin keskustelu:
- Milloinka uuteen Astraan pitäsi tehdä ensimmäinen öljynvaihto?
- Muutaman tuhannen kilsan jälkeen meidän asiakkaat on ne vaihtaneet ja sitten viidentoista.
- Mutta kun ohjekirjassa ei mainita mitään siitä ja kerrotaan että huoltoa vaativa ilmoitus syttyy sitten mittaritauluun, ja väli voi olla jopa 30 tkm.
- Joo, se on se huoltovalo, ei sillä ole mitään tekemistä öljynvaihtovälin kanssa.
- Mikäs se öljyvaihtoväli sitten on?
- Voi olla että se hyvillä synteettisillä öljyllä voisikin olla tuo 30 tkm, mutta ei ainaskaan noilla tehdasöljyillä, nehän on mineraaliöljyjä.
- Ihanko tosi, mineraaliöljyjä? Mikä niiden viskositeetti on?
- No, en nyt ole ihan varma ovatko ne mineraaliöljyjä, muttei niillä kannata kuitenkaan kovin kauan ajaa.
- Mikäs on sitten Opelin virallinen suositus, kuinka kauan ja missä olosuhteissa niillä saa ajaa? Vaikuttaako se takuuseen, jos Suomessa ajaa tehdasöljyillä jotka eivät sovi Suomen talveen?
- Odotas, tuossa on yksi automyyjä, kysyn jos se tietäisi enemmän
.....
Ei niistä tehdasöljyistä tiedä, voinko soittaa takaisin kun olen ottanut asiasta selvää. Ei se takuuseen vaikuta, jos öljynvaihto ei ole huolto-ohjelmassa, mutta kannattaa ne öljyt vaihtaa jos autoa meinaa pitää.
- Sopii, soittele huomenna.

Tänään sitten sain tietää että autossa on puolisynteettiset 10W30 öljyt. Ei siis ainakaan Suomen olosuhteisiin sopivat.

Mikä järki on autotehtaalla säästää pari euroa öljyissä ja maksaa sitten jäykkien öljyjen aiheuttamia remontteja takuuseen? Öljyn viskositeetti ei ole näkyvissä missään auton asiapapereissa tai tarrassa konetilassa.

12

4503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jeijei

      Täytyyhän Opelinkin jotenkin yrittää edes pysyä kilpailijoiden kyydissä yrittämällä luoda harhaista kuvaa pitkistä huoltoväleistä ja edullisista käyttökustannuksista. Ja sitten vielä autolehdetkin menee samaan halpaan ja vertailee eri autojen käyttökustannuksia näiden maahantuojien antamien tietojen perusteella. Todellisuudessa öljyt ja suodatin kannattaa vaihtaa viimeistään 15 tkm välein. Autoilun kokonaiskustannuksissa ne ei tunnu kuitenkaan missään.
      PS. Muistakaa tarkkailla moottorin öljymäärää ettei tule yllätyksiä. Sitä saattaa nimittäin Opelissa kulua.

    • Veke

      Juu elikkä ne on semmoset sisäänajo -öljyt, vähän jäykemmät, että moottori 'hioutuu' sisäänajossa oikeaan kuosiinsa. Noin minulle sanottiin.

      Miksi ihmeessä pähkäilet tuommosta asiaa, kun se öljynvaihto siellä Opel liikkeessä esim. ei todellakaan maksa paljoa (~35€). Ei muuta kun vaihdatat ne öljyt jossain 3000km tietämillä.
      Niin minä tein.

      • Viki

        Suurimmalla osalla nykyautoista ei ole ns. sisäänajoöljyjä, ei esim fordilla joka oli emännän edellinen auto. Eikä Opelillakaan ilmeisesti julkisesti, koska sitä ei missään auton mukana tulevissa papereissa mainita.

        Fordin konetilassa oli tarra joka kertoi sisässä olevan öljyn laadun/viskositeetin (taisi olla 5W40) ja huolto-ohjelmassa eka öljynvaihto 15 tkm.

        Mikäs se Opelin öljynvaihtoväli sitten on? Onko sama kuin huoltoväli. Huolto-ohjelmassa ei ole mitään mainintaa välillä tehtävistä öljynvaihdoista. Entä mikä on tehtaan suositus ensimmäisen öljynvaihdon km määrästä?


    • vectrakuski

      ostin vectran 2.2:n joku reilu vuosi sitten. siinä öljynvaihtoväli oli 30000 tai yksi vuosi. ajattelin aluksi vaihtaa öljyt hetikohta oston jälkeen mutta mitä niitä suotta vaihtamaan, hyvin on pelannut. eli vuoden vanhana ekan kerran.

    • huolto kyselyt

      Soitit väärään paikkaan ei markkinointi hoida huolto asioita.Jos nyt päällikkö tasolle välttämättä täytyy soittaa,niin on semmoinen kuin Huoltopäällikkö.Eli:huollon ja teknisen puolen hoitaa Tekninen henkilökunta,he ovat perehtyneet näihin asioihin.Ensi öljy(ylittää kaikki laatuvaatimukset,puolisynteettisellä jähmepiste n.-35),muutaman tuhannen km,lähinnä sylinterit hioutuu,irtoaa rautaa,ja se saada pois järjestelmästä.Ensimmäiset tuhannet ajellaan tasaisesti.

      • Viki

        Kuten totesin, hieano titteli tuo jälkimarkkinointipäällikkö, eikä edes tarkoita jänistä hankikelillä!

        Eikös noiden pitäisi tietää kaiken huollosta, varaosista, tarvikkeista, ym. mitä tarvitaan auton käytön aikana?


    • Markku

      Nykyisissä autoissa ei ole aikoihin käytetty mitään "hiontaöljyä". 30000 km:n huoltoväli tarkoittaa tosiaan, että valmistajan mukaan öljyt voi vaihtaa vasta sitten. Nykyaikaiset synteettiset/puolisynteettiset öljyt kestävät tämän. Suomessa on kuitenkin pitkä talvi, joten minä kyllä vaihdan omaan autooni öljyt ja suodattimen 15 000 km välein. Sitä ei edes tarvitse tehdä merkkihuollossa. Eräs entinen työkaverini kyllästy Metro-Auton huoltohintoihin ja ajoi Astralla 70000 km ilman mitään huoltoa. Öljyä tosin joutui lisäämään välissä. Ihan nätisti kone kävi tämänkin jälkeen...

      • Viki

        Pohjois-Suomessa odotettavissa alle - 20 C lämpötiloja!

        Ajoneuvonne huoltokirjan johdanto-osasta ilmenee uuden auton öljyn laatu ja
        viskositeetti 10W-30.
        Ohjekirjan sivulla 243 puolestaan on taulukko, josta nähdään käyttösuositus,
        joka kertoo, että tuo öljy
        toimii -20 asteeseen asti. Mikäli odotettavissa on kylmempiä lämpötiloja, kuten
        erityisesti
        pohjois-osassa maata, on suositeltavaa vaihtaa öljy täyssynteettiseksi 5W- tai
        0W-öljyksi.

        Ensiasennusöljyllä voidaan ajaa normaali huoltovöli 1v/30 000 km, kumpi ensin
        saavutetaan.
        Mikäli ehdot rasittavista ajo-olosuhteista täyttyvät, tulee öljynvaihtoväli
        lyhentää puoleen huoltovälistä
        tehdasöljyä käytettäessä. Rasittavien käyttöolosuhteiden määritelmät löytyvät
        Huoltokirjasta.

        Veloituksetonta ensimmäistä öljynvaihtoa ei Opel-autoissa ole.


        Aurinkoista alkutalvea.

        Ystävällisin terveisin

        OPEL OY
        Asiakaspalvelukeskus
        Janna Mure


      • jeijei
        Viki kirjoitti:

        Pohjois-Suomessa odotettavissa alle - 20 C lämpötiloja!

        Ajoneuvonne huoltokirjan johdanto-osasta ilmenee uuden auton öljyn laatu ja
        viskositeetti 10W-30.
        Ohjekirjan sivulla 243 puolestaan on taulukko, josta nähdään käyttösuositus,
        joka kertoo, että tuo öljy
        toimii -20 asteeseen asti. Mikäli odotettavissa on kylmempiä lämpötiloja, kuten
        erityisesti
        pohjois-osassa maata, on suositeltavaa vaihtaa öljy täyssynteettiseksi 5W- tai
        0W-öljyksi.

        Ensiasennusöljyllä voidaan ajaa normaali huoltovöli 1v/30 000 km, kumpi ensin
        saavutetaan.
        Mikäli ehdot rasittavista ajo-olosuhteista täyttyvät, tulee öljynvaihtoväli
        lyhentää puoleen huoltovälistä
        tehdasöljyä käytettäessä. Rasittavien käyttöolosuhteiden määritelmät löytyvät
        Huoltokirjasta.

        Veloituksetonta ensimmäistä öljynvaihtoa ei Opel-autoissa ole.


        Aurinkoista alkutalvea.

        Ystävällisin terveisin

        OPEL OY
        Asiakaspalvelukeskus
        Janna Mure

        Kannattaako ajaa 30 tkm ilman öljynvaihtoa, jos joutuu lisäämään jo uutena 1 litra/5 tkm?
        Mikä on muuten maahantuojan kanta paljon öljyä kuluttaviin moottoreihin. Vika vai ominaisuus?Omassani takuuaikana sitä pidettiin uudelle koneelle kuuluva ominaisuutena ja kulutus kyllä laskee jatkossa. Mites nyt selitetään, kun koneella ajettu jo yli 80 tkm ja kulutus senkun kasvaa 1,5 litraa/5 tkm. Löytyisiköhän maahantuojalta uskallusta vastata?


      • Markku
        jeijei kirjoitti:

        Kannattaako ajaa 30 tkm ilman öljynvaihtoa, jos joutuu lisäämään jo uutena 1 litra/5 tkm?
        Mikä on muuten maahantuojan kanta paljon öljyä kuluttaviin moottoreihin. Vika vai ominaisuus?Omassani takuuaikana sitä pidettiin uudelle koneelle kuuluva ominaisuutena ja kulutus kyllä laskee jatkossa. Mites nyt selitetään, kun koneella ajettu jo yli 80 tkm ja kulutus senkun kasvaa 1,5 litraa/5 tkm. Löytyisiköhän maahantuojalta uskallusta vastata?

        Jos öljyä noin paljon kuluu, niin eihän sitä tarvitse vaihtaa ollenkaan. Sehän vaihtuu ihan itsellään ;-)

        Salomaalta vuonna 98 hakiessani uutta Avensista kertoivat luovutuksen yhteydessä, että uudet autot kulutavat nykyään öljyä ja asiasta ei tarvitse huolestua. Johtuu kuulemma löysemmistä männänrenkaista, jolla saadaan aikaan herkemmin / taloudellisemmin pyörivä kone. Korjausraja Toyotalla oli 1 litra / 1000 km !!!

        No, tikussa ei öljyn pinta laskenut käytännössä yhtään 10000 km:n öljynvaihtovälissä. Eikä muuten laske nykyisessä Opelissakaan (Vectra 1.8).

        Omasta mielestä moottorissa on jotain vialla, jos öljyä kuluu?


      • Viki
        Viki kirjoitti:

        Pohjois-Suomessa odotettavissa alle - 20 C lämpötiloja!

        Ajoneuvonne huoltokirjan johdanto-osasta ilmenee uuden auton öljyn laatu ja
        viskositeetti 10W-30.
        Ohjekirjan sivulla 243 puolestaan on taulukko, josta nähdään käyttösuositus,
        joka kertoo, että tuo öljy
        toimii -20 asteeseen asti. Mikäli odotettavissa on kylmempiä lämpötiloja, kuten
        erityisesti
        pohjois-osassa maata, on suositeltavaa vaihtaa öljy täyssynteettiseksi 5W- tai
        0W-öljyksi.

        Ensiasennusöljyllä voidaan ajaa normaali huoltovöli 1v/30 000 km, kumpi ensin
        saavutetaan.
        Mikäli ehdot rasittavista ajo-olosuhteista täyttyvät, tulee öljynvaihtoväli
        lyhentää puoleen huoltovälistä
        tehdasöljyä käytettäessä. Rasittavien käyttöolosuhteiden määritelmät löytyvät
        Huoltokirjasta.

        Veloituksetonta ensimmäistä öljynvaihtoa ei Opel-autoissa ole.


        Aurinkoista alkutalvea.

        Ystävällisin terveisin

        OPEL OY
        Asiakaspalvelukeskus
        Janna Mure

        Kyllähän tämä nyt on vähän jo harrastusluonteinen asia, väitellä yhdestä öljynvaihtosta, summasta,
        joka on pari promillea koko autonostohinnasta. Mutta, jos se on Ooppelille
        niin tärkeä summa, niin miksei myös minulle. Lähetin siis kuluttajavirastoon
        kopsun tästä Opelin vastauksesta ja seuraavan kysymyksen, katsotaan mitä
        siellä ovat mieltä:

        Sain ristiriitaista tieto uuden Opel Astran ensimmäisestä öljynvaihdosta,
        joten kysyin asiaa maahantuojalta. Seuraavan vastauksen perusteella uuden
        Opel auton öljynvaihtoväli on 30tkm / 1 vuosi, kumpi ensi täyttyy. Autot
        toimitetaan kuitenkin öljyllä, jota suositellaan käytettäväksi enintään -20
        C pakkasissa. Tämä on mielestäni ristiriidassa markkinoinnissa käytetyn,
        huolto- / öljynvaihtoväliä koskevan lupauksen kanssa, koska koko Suomessa
        voi olettaa talvisin olevan kylmempää kuin -20 C.


      • jeijei
        Markku kirjoitti:

        Jos öljyä noin paljon kuluu, niin eihän sitä tarvitse vaihtaa ollenkaan. Sehän vaihtuu ihan itsellään ;-)

        Salomaalta vuonna 98 hakiessani uutta Avensista kertoivat luovutuksen yhteydessä, että uudet autot kulutavat nykyään öljyä ja asiasta ei tarvitse huolestua. Johtuu kuulemma löysemmistä männänrenkaista, jolla saadaan aikaan herkemmin / taloudellisemmin pyörivä kone. Korjausraja Toyotalla oli 1 litra / 1000 km !!!

        No, tikussa ei öljyn pinta laskenut käytännössä yhtään 10000 km:n öljynvaihtovälissä. Eikä muuten laske nykyisessä Opelissakaan (Vectra 1.8).

        Omasta mielestä moottorissa on jotain vialla, jos öljyä kuluu?

        Kyllähän autoliikkeet aina selityksiä keksii ikäville asioille. En kuitenkaan pidä suurta öljynkulutusta normaalina edes uusille moottoreille. Olen omistanut 30 vuoden aikana kaikenlaisia autoja, uusia ja vanhoja. Ainoa auto, joka on voittanut öljynkulutuksessa nykyisen Opelini (1. Opel) oli vanha Kupla Volkkari vm-65.
        Ensimmäisessä katsastuksessa keväällä -02 Opeli läpäisi rimaa hipoen päästömittaukset, jota katsastusmieskin hieman ihmetteli km-lukemaa alle 80 tkm katsoessaan. Tulevaisuudessa asia aiheuttanee todellisen ongelman.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3111
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3067
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2417
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      2037
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1759
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      83
      1370
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1280
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79
      1110
    Aihe