Paljonko tarvii rahaa vaihto-opiskeluun?

kiinnostunut....

Minua kiinnostaisi lähteä ammattikorkeakoulusta vaihto-opiskeluun tai sitten työharjoitteluun ulkomaille, mutta tarviiko olla isot säästöt, että sinne pääsee? Tai siis jos voisitte vastata paljon teillä oli omaa rahaa mukana jne. Opintotuenhan saa kai ulkomaille mahdollisesti jotain muuta tukea.

5

3408

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itselläni seuraavasti

Olen lähdössä 9 kk Yhdysvaltoihin vaihtoon. Saan 1500€ stipendiä 909 €/kk kelalta (opintoraha, asumislisä, opintolaina) --> 9681€/ vaihtoaika. Stipendi menee matkoihin, viisumiin ym. enne lähtöä tapahtuviin kuluihin.

Lisäksi minulla on 1900 € säästössä edellisen kesän kesätöistä ja tänä kesänä ajattelin 4kk:n työnteolla saada talteen 3300-3500€. Eli kaiken kaikkiaan budjettini on n. 15 000 €, josta siis omia säästöjä n. 5000€ ja olen laskenut pärjääväni sillä todella hyvin, sillä aion myös matkustella maan sisällä opintojen päätettyä. Vararahojahan tuossa on yllättävän varalta aika runsaasti. Oikeastaan tiedän maksavani vuokraa noin. 400 €/kk...joten kelalta tulevista rahoista muihin menoihin jää vielä 500€..mikä on kuitenkin varsin paljon ajatellen kulutustani täällä Suomessa.

Eli siis, en tiedä vastasiko kysymykseesi, mutta näillä eväillä minä lähden syksyllä.

• JPQ

Miten saat Kelalta noin paljon? Eikos ulkomaan opintoihin saa saman verran opintotukea kuin kotimaan opintoihin korotettu asumislisä?

• rahaa
        JPQ kirjoitti:

Miten saat Kelalta noin paljon? Eikos ulkomaan opintoihin saa saman verran opintotukea kuin kotimaan opintoihin korotettu asumislisä?

Siis Kelalta ainakin minä saan opintorahaa 259€(-verot) asumislisä 230€ opintolaina 440 € = noin 900 €, en nyt ihan tarkkoja summia muista, mutta noin pyöreästi.

• ZinaZ

Se riippuu tietenki aika paljon siitä, mihin päin maailmaa lähtee. Itse olen pärjännyt kahdella yhden lukukauden vaihtojaksolla kohtuu hyvin stipendeillä (n 1000€ kummallakin kerralla), opintotuella (ilman lainaa), about tonnin omilla säästöillä ja jonkun verran olen saanut vanhemmilta tukea.

Paljon riippuu jo siitäkin, kuinka kalliiksi matkat kohteeseen tulevat, paljonko vuokra on, minkä verran haluaa vaihdon aikana reissata jne. Esim viime kesänä Saksassa sain korotetun asumislisän, joka kattoi vuokran käytännössä kokonaan, aiemmin Ruotsissa taas maksoin vuokraa about 300€/kk, eli siihen meni silloin n. 100€/kk enemmän. Toisaalta taas Ruotsin aikana ei tullut juuri reissattua, viime kesänä tuli tehtyä kolme isompaa reissua, joihin tietenkin aina saa uppoamaan rahaa. Matkat sain kummallakin kerralla todella halvalla.

Eli ei muuta kuin hakemaan, kyllä ne raha-asiat aina järjestyy :)

• konepää

Ammattikorkeakoulusta kannattaa lähteä ulkomaille ennemmin työharjoitteluun kuin opiskeluvaihtoon. Ammattikorkeakoulun tiiviin tahdin ja kurssien sopimattomuuden takia opinnot venyvät noin 90% tapauksista. Sitäpaitsi Duuni ulkomailla näyttää MIELESTÄNI paremmalta CV:ssä kuin muutaman hassun kurssin opiskelu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2771
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1539
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      987
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      984
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    8. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      81
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      888
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe