Hyppääjän polvi

Eikö enää lentopalloa?

Mulla todettiin oikeassa polvessa hyppääjän polvi (pattellajänteen paksuuntuminen) kaksi vuotta sitten. Kävin juuri ultrassa ja ortopedilla, ja olen menossa magneettikuvaukseen kesällä. Luultavasti edessä on leikkaus, koska vaiva jatkuu. Onko kellään kokemuksia tällaisesta leikkauksesta? Miten parani, missä leikattiin, onko jälkiseurauksia leikkauksesta jne.? Kaikkea tietoa otetaan vastaan. Toivoisin vielä näkeväni itseni lentopallokentällä täysissä ruumiin voimissa.

75

28622

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoidettu

Lentopalloilijana sulle sopis tuo artikkeli hyvin...
      http://poppy.enoch.com.au/volleyball/index.php?topic_id=27
      "Here, we are going to look at one of the most common causes of back pain in beach volleyball players.
      It is the sacroiliac joint. Sacroiliac joint pain is a very common and often very disabling condition."

• hoitamaton

Missä kohden aloittaja valitti selkäongelmia?

• hoidettu
        hoitamaton kirjoitti:

Missä kohden aloittaja valitti selkäongelmia?

Selkävaivat on vain yksi osa mihin SI-nivelen toimintahäiriö johtaa. Muut on nilkka-, akilles-, pohje- ja polvivammat.

Tuossa sulle eräs lähde monista:

http://www.kalindra.com/gpt.pdf
        "Patient Symptoms:
        Pain is usually reported as being on one side of the low back; however, occasionally there is pain on both sides. The patient reports posterior low back pain, hip pain, buttock pain, groin pain, lateral thigh pain, knee pain and occasionally leg and calf pain. He also reports the need to limp, leg length difference and increased pain with walking, standing or sitting. He may report improvement with resting recumbently or changing positions often."

• Ketjun aloittaja
        hoidettu kirjoitti:

Selkävaivat on vain yksi osa mihin SI-nivelen toimintahäiriö johtaa. Muut on nilkka-, akilles-, pohje- ja polvivammat.

Tuossa sulle eräs lähde monista:

"Patient Symptoms:
        Pain is usually reported as being on one side of the low back; however, occasionally there is pain on both sides. The patient reports posterior low back pain, hip pain, buttock pain, groin pain, lateral thigh pain, knee pain and occasionally leg and calf pain. He also reports the need to limp, leg length difference and increased pain with walking, standing or sitting. He may report improvement with resting recumbently or changing positions often."

Todellakin - siis kysymys on polvivammasta ei selkävammasta. Toisalta en kaipaa tähän diagnooseja tai sairauskertomuksia, vaan lähinnä omakohtaisia kokemuksia leikkauksesta paranemisesta ja elämästä leikkauksen jälkeen. Sairauskertomukset ja diagnoosit on tehty ja tuttuja. Samoin hoitomentelmät. Nyt vain siis kokemuksia kehiin - jos siis jollakin on HYPPÄÄJÄN POLVI leikattu. Kiitti.

• Voi pyytää..

Keskustelun aloittaja voi halutessaan pyytää hoidettua pysymään pois keskustelusta.
      Jos nätisti pyytää, hoidettu lupaa pidättäytyä kommenteistaan. Ainakin tuolla toisaalla lupasi.

• hoidettu

Onko parempi, että heittelette sitten vain villejä arvauksia? Ei ne ketään auta...

Nämä esittämäni lääketieteen menetelmät ovat todistettavasti auttaneet...

• päässä
        hoidettu kirjoitti:

Onko parempi, että heittelette sitten vain villejä arvauksia? Ei ne ketään auta...

Minullakin oli särkyä päässä, tarkemmin korvassa.
        Ei tullut mieleenkään mennä kansanparantajan juttusille.
        Seuraava esittämäni lääketieteen menetelmä todistettavasti antoi avun vaivaan: Antibioottikuuri.

• Voi pyytää
        hoidettu kirjoitti:

Vai niin, että muilta tulee vain "villejä arvauksia" jotka eivät auta ketään. Mistä sinä tiedät, ovatko auttaneet? Et kertakaikkiaan mistään!

En kertonut, mikä on parempi, annoin vain vinkin, koska toisaalla kerroit pysyväsi pois jos nätisti pyydetään. Vinkkiä käyttää ken haluaa tai on käyttämättä.
        Mutta ei se pyyntö sinun pois pysymisestäsi taida oikeasti mitään auttaa, vaikka kuinka nätisti sen tekisi. Et sinä ole sanojesi takana. Vai?

Eli ole hyvä ja sano nyt suoraan:
        Jos ketjun aloittaja pyytää, ettet asiaan puuttuisi, kunnioitatko sitä pyyyntöä vai et? Eikä ole nyt siis kyse mikä on parempi, senhän valinnan tekee pyytäjä.

• hoidettu
        Voi pyytää kirjoitti:

Vai niin, että muilta tulee vain "villejä arvauksia" jotka eivät auta ketään. Mistä sinä tiedät, ovatko auttaneet? Et kertakaikkiaan mistään!

En kertonut, mikä on parempi, annoin vain vinkin, koska toisaalla kerroit pysyväsi pois jos nätisti pyydetään. Vinkkiä käyttää ken haluaa tai on käyttämättä.
        Mutta ei se pyyntö sinun pois pysymisestäsi taida oikeasti mitään auttaa, vaikka kuinka nätisti sen tekisi. Et sinä ole sanojesi takana. Vai?

Eli ole hyvä ja sano nyt suoraan:
        Jos ketjun aloittaja pyytää, ettet asiaan puuttuisi, kunnioitatko sitä pyyyntöä vai et? Eikä ole nyt siis kyse mikä on parempi, senhän valinnan tekee pyytäjä.

Entä mun ehdotukseni?

"Mistä sinä tiedät, ovatko auttaneet? Et kertakaikkiaan mistään! "

Mutta sinäpä voit lukea ihan itse, kuinka mun ehdottama lääketieteen tuntema syy ja sen hoitomenetelmä on monia ihmisiä auttanut...

Ja kun itse annoin vinkin, niin ei se estä muita antamasta muita vinkkejä. Sen sijaan sinä keskityt vain mun vinkkieni haukkumiseen...?

"Vinkkiä käyttää ken haluaa tai on käyttämättä."

Miksi et itse tee niin kuin pyydät mua tekemään? Itse et näytä olevan sanojesi takana alkuunkaan, mutta kuitenkin vaadit sitä muilta... ;)

• hoidettu
        päässä kirjoitti:

Minullakin oli särkyä päässä, tarkemmin korvassa.
        Ei tullut mieleenkään mennä kansanparantajan juttusille.
        Seuraava esittämäni lääketieteen menetelmä todistettavasti antoi avun vaivaan: Antibioottikuuri.

Siihen olisin itsekin hakenut ensin lääkäriltä jotain, mitä nyt oliskaan mahtanu mulle määrätä.

Ja ens viikolla meen hammaslääkärille. Ja tällä viikolla kävin lääkärilläkin...

On paljon vaivoja, joihin kannattaa hakea apua ihan muualta kuin kansanparantajalta... ;)

• väärin
        hoidettu kirjoitti:

Entä mun ehdotukseni?

"Mistä sinä tiedät, ovatko auttaneet? Et kertakaikkiaan mistään! "

Mutta sinäpä voit lukea ihan itse, kuinka mun ehdottama lääketieteen tuntema syy ja sen hoitomenetelmä on monia ihmisiä auttanut...

Ja kun itse annoin vinkin, niin ei se estä muita antamasta muita vinkkejä. Sen sijaan sinä keskityt vain mun vinkkieni haukkumiseen...?

"Vinkkiä käyttää ken haluaa tai on käyttämättä."

Miksi et itse tee niin kuin pyydät mua tekemään? Itse et näytä olevan sanojesi takana alkuunkaan, mutta kuitenkin vaadit sitä muilta... ;)

Milloin olen väittänyt, ettei ns.kansanparantajilta olisi mitään apua saatu?

Et selvää tekstiä ymmärää, kun ihmiset pyytää sua pysymään pis, niin ne kans tarkottaa sitä.
        Ja sitä voivat muutkin halutessaan pyytää.

LUPAATKO PYSYÄ POIS JOS PYYDETÄÄN???
        Siihen ei tule suoraa vastausta. Ei sitten millään. Yksinkertaiseen kysymykseen
        Jo muttaku muttaku...

• Aurinkoinen
        hoidettu kirjoitti:

Siis näin ilmoittu hoidettu:
        Muut kirjoittelevat tänne vain villejä arvauksia ja veikkauksia, jotka ei ketään auta.
        Vain hoidettu ilmoittaa kirjoittavansa asiantuntemuksella, (tapausta edes näkemättä :D ).

Siis pyhittäkäämme koko palsta vain hoidetulle, eihän tällä muita tarvita kuin kysyjät ja yksi vastaaja.

Kumarramme Kim Il Hoidettua syvään, oi Isä Aurinkoinen!

• Mikäs
        väärin kirjoitti:

Et selvää tekstiä ymmärää, kun ihmiset pyytää sua pysymään pis, niin ne kans tarkottaa sitä.

Jo muttaku muttaku...

ihmeen keisari tai patruuna sinä olet, joka vaatii joitain kirjoittajia vaikenemaan, sensijaan itse saa kirjoittaa kuinka kevyttä satuu tulemaan?

Eikös tässä maassa vielä ainakin toistaiseksi ole voimassa se sanan vapaus, vaikka kuinka yrität sitää muuttaa!!!

Ehkä se kuitenkin tarvii muutakin, kuin vain sinun määräyksesi?

• kirjavinkki
        hoidettu kirjoitti:

Rovasti Raimo Mäkelä on kirjoittanut kirjan narsismista. miehet kärsivät narsismista enemmän kuin naiset. Narsistit ovat tyranneja ja hämmentäjiä, joita rakastetaan ja vihataan yhtä aikaa.

Hyviä lukuhetkiä!

• uudelleen
        Mikäs kirjoitti:

ihmeen keisari tai patruuna sinä olet, joka vaatii joitain kirjoittajia vaikenemaan, sensijaan itse saa kirjoittaa kuinka kevyttä satuu tulemaan?

Eikös tässä maassa vielä ainakin toistaiseksi ole voimassa se sanan vapaus, vaikka kuinka yrität sitää muuttaa!!!

Ehkä se kuitenkin tarvii muutakin, kuin vain sinun määräyksesi?

Tämä keskusteluketjun aiheena oli "Vinkki..." Ei määräys.
        Ja itse kukin viestiketjun aloittaja toki voi käyttää sananvapauttaan myös esittämällä toivomuksia. Ekös niin?

• hoidettu
        Aurinkoinen kirjoitti:

Siis näin ilmoittu hoidettu:
        Muut kirjoittelevat tänne vain villejä arvauksia ja veikkauksia, jotka ei ketään auta.
        Vain hoidettu ilmoittaa kirjoittavansa asiantuntemuksella, (tapausta edes näkemättä :D ).

Siis pyhittäkäämme koko palsta vain hoidetulle, eihän tällä muita tarvita kuin kysyjät ja yksi vastaaja.

Kumarramme Kim Il Hoidettua syvään, oi Isä Aurinkoinen!

"Muut kirjoittelevat tänne vain villejä arvauksia ja veikkauksia, jotka ei ketään auta. "

Missä olen noin sanonut? Eipä löydy sellaista kohtaa... ;)

Ihme terrorisointia...

• hoidettu
        väärin kirjoitti:

Jo muttaku muttaku...

Milloin olen tässä ketjussa väittänyt että ns. kansanparantajalta saa apua? ;)

Miksi ihmeessä tuon kansanparantaja- aiheen tähän vedit? En ole puhunut siitä sanallakaan...

Kaikenlasita kummallista sitä näkeekään. Milloin lupaat lopettaa tuon ihmeellisen vänkäämisen? ;)

• sitten...
        hoidettu kirjoitti:

"Muut kirjoittelevat tänne vain villejä arvauksia ja veikkauksia, jotka ei ketään auta. "

Ihme terrorisointia...

..taas tämänkin ketjun.
        Mikset pysy siellä omalla keskustelusivullasi kun tänne sua ei haluta niinkuin huomaat!?

Tulemme mainiosti toimeen ilman "neuvojasi". Kiitos!

• hoidettu
        sitten... kirjoitti:

..taas tämänkin ketjun.
        Mikset pysy siellä omalla keskustelusivullasi kun tänne sua ei haluta niinkuin huomaat!?

Tulemme mainiosti toimeen ilman "neuvojasi". Kiitos!

Mähän annoin vain yhden vinkin, mutta sinä et pitänyt siitä...

• Aurinkoinen
        hoidettu kirjoitti:

Ihme terrorisointia...

Kirjoittamani ei ollut sitaateissa, ei siis suora lainaus sinulta.
        No tässä tulee sitten se suora lainaus:
        "Onko parempi, että heittelette sitten vain villejä arvauksia? Ei ne ketään auta... "

ELI IHAN SAMA ASIA. Helvetin sairas saivartelija, keskittyisit sitten oedes olennaiseen, jos kerran täällä olet auttamassa hyvästä sydämestäsi. Vaan kun et.

Varsinainen "PÄIVÄNSÄDE", otapa naakuva ja osallistu niihin päiväsäde kilpailuihin niin saadaan kunnolla hymyillä.

• oikein!
        hoidettu kirjoitti:

Mähän annoin vain yhden vinkin, mutta sinä et pitänyt siitä...

VAIN yhden vinkin.
        Loput oli suunsoittoa ja toisten arvostelua ja typerää sekoilua missä ei ollut TAASKAAN päätä eikä häntää.

Tee omia aloituksia, älä sekoile toisten kirjoituksiin, me tiedetään jo asiasi.
        Sua EI TÄÄLLÄ KAIVATA!

• hoidettu
        oikein! kirjoitti:

VAIN yhden vinkin.
        Loput oli suunsoittoa ja toisten arvostelua ja typerää sekoilua missä ei ollut TAASKAAN päätä eikä häntää.

Tee omia aloituksia, älä sekoile toisten kirjoituksiin, me tiedetään jo asiasi.
        Sua EI TÄÄLLÄ KAIVATA!

Enhän mä viestissäni ketään arvostellut. Heitin vinkin ja heti MUA arvosteltiin! Mutta vastauksessa käsketään painua optikolle??? Enkö olisi saanut syytöksiin vastata?
        Kaksi ensimmäistä viestiäni:

En arvostele: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000001491&posting=22000000015456269

En arvostele:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000001491&posting=22000000015457792

• kysymys.
        hoidettu kirjoitti:

Milloin olen tässä ketjussa väittänyt että ns. kansanparantajalta saa apua? ;)

Miksi ihmeessä tuon kansanparantaja- aiheen tähän vedit? En ole puhunut siitä sanallakaan...

Kaikenlasita kummallista sitä näkeekään. Milloin lupaat lopettaa tuon ihmeellisen vänkäämisen? ;)

LUPAATKO PYSYÄ POIS, JOS VIESTIKETJUSSA SITÄ PYYDETÄÄN? LUPAATKO VAI ET?
        Mitenkähän taas kierrät tämän suoran kysymyksen.

• viipyy.....
        kysymys. kirjoitti:

Taitaa olla niin yksinkertaisen suora kysymys, ettei se tuota ymmärrä. Jospa tuo pitäisi muotoilla sille rastiruutuun -muotoon.
        Valitse jompikumpi kahdesta seuraavasta:
        _ kyllä
        _ en

• hoidettu
        kysymys. kirjoitti:

Jos ensin pyydetään mua olemaan poissa ja sitten haukutaan, niin miksi en saisi haukkuihin puollustautua?

Lupaan toki pysyä poissa ja kunnioittaa toisten pyyntöjä, jos ensin vastaat seuraaviin kysymyksiini:

Lupaatko sinä vastaavasti, ettet enää hauku tai arvostele mun laittamia asiallisia vastauksia apua pyytävien kysymyksiin? Nimenomaan niiden apua pyytävien, jotka eivät ole mua kieltäneet vastaamasta... Kuten teit tuossa:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000001491&posting=22000000015456648

Mutta entä jos viestiketjussa on ensin pyyntö pysyä poissa ja sitten myöhemmin esitetäänkin kysymys mulle? Saanko siihen vastata?

Tai jos tuo menee toisinpäin. Ensin joku pyytää mun mielipidettäni, ja sitten joku muu perään kieltää mua vastaamasta. Kumpaa tottelen? Apua pyytävää vaiko sitä ilkimystä, joka kieltää mua auttamasta?

Tai jos ketjussa joku haukkuu mua tai arvostelee? Saanko silloin vastata?

• VÄÄRÄ SYYTÖS
        hoidettu kirjoitti:

Jos ensin pyydetään mua olemaan poissa ja sitten haukutaan, niin miksi en saisi haukkuihin puollustautua?

Lupaan toki pysyä poissa ja kunnioittaa toisten pyyntöjä, jos ensin vastaat seuraaviin kysymyksiini:

Lupaatko sinä vastaavasti, ettet enää hauku tai arvostele mun laittamia asiallisia vastauksia apua pyytävien kysymyksiin? Nimenomaan niiden apua pyytävien, jotka eivät ole mua kieltäneet vastaamasta... Kuten teit tuossa:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000001491&posting=22000000015456648

Mutta entä jos viestiketjussa on ensin pyyntö pysyä poissa ja sitten myöhemmin esitetäänkin kysymys mulle? Saanko siihen vastata?

Tai jos tuo menee toisinpäin. Ensin joku pyytää mun mielipidettäni, ja sitten joku muu perään kieltää mua vastaamasta. Kumpaa tottelen? Apua pyytävää vaiko sitä ilkimystä, joka kieltää mua auttamasta?

Tai jos ketjussa joku haukkuu mua tai arvostelee? Saanko silloin vastata?

Tässä sinä hoidettu taas vaan ammuskelet hutejasi.
        No niin, kerropa sinäkin, joka kirjoitit tuon "Optikolle", että et ole sama henkilö kuin minä, joka kirjoitin tämän suoran kysymyksen.
        Kirjoitin tämän, koska luin sinun jossain keskusteluketjussa luvanneen pysyä pois, jos nätisti pyydetään. Vähän jo ilahduin ja ajattelin tarkistaa lupauksesi paikkansapitävyyden, sen verran uskomattomalta se kuulosti.

Mutta johtopäätös siis on, että et pysy. Ketjun aloittajan toive on sinulle pelkkää kärpäsen surinaa korvissasi.
        Eihän siihen ketjuun mitään haukkuja sinusta luultavimmin tule, jollet tule sotkemaan. Oletus oli ihan kuvitteellinen.

Että semmosta. Tämä mulle riitti. Niinkuin on riittänyt molelle muullekin tämä häiriköintisi.
        No nyt sentään tiedetään häirikön oikea nimi.

• hoidettu
        VÄÄRÄ SYYTÖS kirjoitti:

Tässä sinä hoidettu taas vaan ammuskelet hutejasi.
        No niin, kerropa sinäkin, joka kirjoitit tuon "Optikolle", että et ole sama henkilö kuin minä, joka kirjoitin tämän suoran kysymyksen.
        Kirjoitin tämän, koska luin sinun jossain keskusteluketjussa luvanneen pysyä pois, jos nätisti pyydetään. Vähän jo ilahduin ja ajattelin tarkistaa lupauksesi paikkansapitävyyden, sen verran uskomattomalta se kuulosti.

Mutta johtopäätös siis on, että et pysy. Ketjun aloittajan toive on sinulle pelkkää kärpäsen surinaa korvissasi.
        Eihän siihen ketjuun mitään haukkuja sinusta luultavimmin tule, jollet tule sotkemaan. Oletus oli ihan kuvitteellinen.

Että semmosta. Tämä mulle riitti. Niinkuin on riittänyt molelle muullekin tämä häiriköintisi.
        No nyt sentään tiedetään häirikön oikea nimi.

Mistä tiedät mitkä viestit on ketjun aloittajan?

Mielestäni en ole vastannut aloittajalle kuin vain kahdesti! Eka oli tuo ensimmäinen viestini!

Toinen oli anteeksipyyntöni hänelle. Mutta sitäkään en ymmärrä, koska mielestäni nimenomaan vastasin hänen kysymykseensä:
        "Kaikkea tietoa otetaan vastaan. Toivoisin vielä näkeväni itseni lentopallokentällä täysissä ruumiin voimissa. "

Eli annoin tietoa, koska kaikkea tietoa kysyttiin.

Loput vastaukset on kai ihan muille... ainakin nimimerkeistä päätellen.

Mutta alkuperäiselle vielä: Melko varmasti voit vielä lentopalloa pelata, jos korjaat sen vian syyn!

• En tiedäkään
        hoidettu kirjoitti:

Mielestäni en ole vastannut aloittajalle kuin vain kahdesti! Eka oli tuo ensimmäinen viestini!

Toinen oli anteeksipyyntöni hänelle. Mutta sitäkään en ymmärrä, koska mielestäni nimenomaan vastasin hänen kysymykseensä:
        "Kaikkea tietoa otetaan vastaan. Toivoisin vielä näkeväni itseni lentopallokentällä täysissä ruumiin voimissa. "

Mutta alkuperäiselle vielä: Melko varmasti voit vielä lentopalloa pelata, jos korjaat sen vian syyn!

En todellakaan tiedä mitkä viestit on kenenkäkin, omani kuitenkin tiedän.
        Mutta sinä kyllä olet hyvinkin nenäkkäästi tietävinäsi. Useammin kuin kerran olet pannut minun tililleni ihan muitten kirjoituksia. Ammut umpimähkään, arvailet.
        Suora lainaus ylläolevasta tekstistäsi minulle:
        "Lupaatko sinä vastaavasti, ettet enää hauku tai arvostele mun laittamia asiallisia vastauksia ... (poistettu) ... kuten teit tuossa:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conf erence=4500000000001491&posting=22000000015456648"
        Niinpä niin, paitsi että tuota linkin takana olevaa viestiä en minä ole kirjoittanut. Mutta sinulla vaan on röyhkeyttä väittää ihan tuosta noin vaan si-korjatulta lonkaltakin, että olen. Millä oikeudella?

Ja tässä se tämän jutun pointti:
        Tämä aloittaja toivoi tuon ketjun lopussa "Eikö enää lentopalloa" saavansa ihan muita kokemuksia kuin se mitä sinä tarjosit.

Mistäkö minä sitten tiedän että se viesti oli aloittajan. Jos kirjoittaja käyttää nimimerkkiä "KETJUN ALOITTAJA" niin hyvällä syyllä voin olettaa viestin olevan aloittajan.

Mutta mitäpä sillä on väliä. Sinulle.
        "...sitäkään en ymmärrä..." suora sitaatti sinulta. Et niin.

"Hoidettu pilasi homman... ketjun aloittaja" -viesti on tuolla alempana. Onkohan sekin minun vai aloittajan vai jonkun muun?

• anteeksipyyntö?
        hoidettu kirjoitti:

Näinkö sitä pyydetään anteeksi:
        "En vain ymmärrä, että mitä vikaa tässä vinkissä on???? Kuinka tuo voi pilata kenenkään päivää?"

Ja sitten edelleen jatketaan ..
        "Lentopalloilijana sulle sopis tuo artikkeli hyvin... "... blaablaainenglish

Ei mikään anteeksipyyntö, vaan lisää sitä mitä ei tilattu.
        No olihan se a:lla alkava sana otsikossa, ja sitten jatketaan selittämällä että oonmäkuiteskiioikeassaeikämunoikeestitarttispyytääanteeksenkämäoikeestikylläpyydäkään

• Ketjun aloittaja

Tämä oli eka ja luultavasti vika kerta, kun otan osaa näihin chatteihin. Hoidettu todellakin pilasi tämän homman, sillä itse asiassa yhtään näistä viesteistä ei koske alkuperäistä asiaa. Mutta ilmeisesti tämä oli hänen tarkoituksensakin. Onnea vaan jatkoon ja so long!

• hoidettu

En vain ymmärrä, että mitä vikaa tässä vinkissä on???? Kuinka tuo voi pilata kenenkään päivää?
        -----------------------------------------

"Here, we are going to look at one of the most common causes of back pain in beach volleyball players.
        It is the sacroiliac joint. Sacroiliac joint pain is a very common and often very disabling condition."

Ja tässä on niitä oireita, joita SIJ dysfunction aiheuttaa:
        "Patient Symptoms:

• YMMÄRRÄ
        hoidettu kirjoitti:

En vain ymmärrä, että mitä vikaa tässä vinkissä on???? Kuinka tuo voi pilata kenenkään päivää?
        -----------------------------------------

Ja tässä on niitä oireita, joita SIJ dysfunction aiheuttaa:
        "Patient Symptoms:

Kuinka monta ketjua sun pitää pilata, että ymmärtäisit?
        Kun polo et mitenkään voi sesnsuroida edes 50% siitä mitä meinaat sanoa.

Ei ole muuta elämää kuin työ (jos sitäkään) ja netti. Niinkuin Inka kirjoitti, ilmeisesti perheetön. Oma arvioni: takuulla.
        Ei tuota livenä kukaan kestä.

• hoidettu
        YMMÄRRÄ kirjoitti:

Ei ole muuta elämää kuin työ (jos sitäkään) ja netti. Niinkuin Inka kirjoitti, ilmeisesti perheetön. Oma arvioni: takuulla.

Ei tuokaan juoppo viestisi kyllä yhtään tilanteeseen apua tuonut...

• Loppuuko eväät
        hoidettu kirjoitti:

:D hik

• Havaintoja
        YMMÄRRÄ kirjoitti:

Kun silmäilee tätäkin ketjua, niin sen terveydenhoidollisiin näkökohtiin liittyvät asiat ovat jälleen kovin vähäisiä!
        Taitaapa jäädä melkein "hoidetun", ja hänen esittämiensä linkkien varaan!

Loppu näyttäisi olevan sitä "henkilökohtaisen terveyden" hoitoa, joka sitten kohdistuu asiapitoisemman tiedon esille tuojaan!

Jos olisi myös jotain asipitoistakin sanottavaa, voihan senkin kertoa, eikä pysytellä vain tässä jo kovin tutuksi tulleessa aiheessa, joka ei sitä pääasiaa, joka ainakin pitäisi olla, terveydellisiä ongelmia, mitenkään selvitä eikä paranna!

• hoidettu
        Havaintoja kirjoitti:

Kun silmäilee tätäkin ketjua, niin sen terveydenhoidollisiin näkökohtiin liittyvät asiat ovat jälleen kovin vähäisiä!
        Taitaapa jäädä melkein "hoidetun", ja hänen esittämiensä linkkien varaan!

Loppu näyttäisi olevan sitä "henkilökohtaisen terveyden" hoitoa, joka sitten kohdistuu asiapitoisemman tiedon esille tuojaan!

Jos olisi myös jotain asipitoistakin sanottavaa, voihan senkin kertoa, eikä pysytellä vain tässä jo kovin tutuksi tulleessa aiheessa, joka ei sitä pääasiaa, joka ainakin pitäisi olla, terveydellisiä ongelmia, mitenkään selvitä eikä paranna!

Annan lääketieteessä toimivaksi osoitetun ratkaisun vaivaan, niin se tyrmätään täysin, mutta ei osata muutakaan sitten tehdä.

Keskitytään näköjään vain asiasta tietävien lääkäreiden mollaamiseen...

• aloittajan toiveen
        hoidettu kirjoitti:

Annan lääketieteessä toimivaksi osoitetun ratkaisun vaivaan, niin se tyrmätään täysin, mutta ei osata muutakaan sitten tehdä.

Keskitytään näköjään vain asiasta tietävien lääkäreiden mollaamiseen...

Muistellaanpas nyt vähän tarkemmin, miten tämä meni.
        Sinä Hoidettu tulit heti kuvioon, ja jo kohta aloittaja esitti toiveen. Ssuora sitaatti:

"Todellakin - siis kysymys on polvivammasta ei selkävammasta. Toisalta en kaipaa tähän diagnooseja tai sairauskertomuksia, vaan lähinnä omakohtaisia kokemuksia leikkauksesta paranemisesta ja elämästä leikkauksen jälkeen. Sairauskertomukset ja diagnoosit on tehty ja tuttuja. Samoin hoitomentelmät. Nyt vain siis kokemuksia kehiin - jos siis jollakin on HYPPÄÄJÄN POLVI leikattu. Kiitti."

Tuo oli aloittajan ymmärrettävä ja selkeä toivomus. Sitä et katsonut asiaksesi kunnioittaa. Ja koko ketju meni taas kiville.
        Jos kysyjä tyrmää ajatuksesi, niin aiotko tosiaan silti pakkosyöttää sen?

• jumala.
        hoidettu kirjoitti:

Millähän perusteella tuonkin heitit?

En sitten muuten ole tämä "juoppo viestin" kirjoittaja, ihan vaan selvyyden vuoksi. Mutta ihmettelen kyllä samaa kuin hän.

Maaninen vaihe senkun pahenee, olet todella sekaisin.
        Harkitse hyvä mies psykiatrilla käyntiä, vaikka eivät viimeksi vikaa löytäneet. Syy voi olla se, ettei psyko vaan jaksanut sinua enempää.
        Rajansa ne on ammattiauttajallakin.

Toisin kuin sinulla...

• Onko
        aloittajan toiveen kirjoitti:

Muistellaanpas nyt vähän tarkemmin, miten tämä meni.
        Sinä Hoidettu tulit heti kuvioon, ja jo kohta aloittaja esitti toiveen. Ssuora sitaatti:

"Todellakin - siis kysymys on polvivammasta ei selkävammasta. Toisalta en kaipaa tähän diagnooseja tai sairauskertomuksia, vaan lähinnä omakohtaisia kokemuksia leikkauksesta paranemisesta ja elämästä leikkauksen jälkeen. Sairauskertomukset ja diagnoosit on tehty ja tuttuja. Samoin hoitomentelmät. Nyt vain siis kokemuksia kehiin - jos siis jollakin on HYPPÄÄJÄN POLVI leikattu. Kiitti."

Tuo oli aloittajan ymmärrettävä ja selkeä toivomus. Sitä et katsonut asiaksesi kunnioittaa. Ja koko ketju meni taas kiville.
        Jos kysyjä tyrmää ajatuksesi, niin aiotko tosiaan silti pakkosyöttää sen?

siis "hoidetun" kommenteilla sellainen vaikutus, että et enää osaa omaa näkemystäsi käsiteltävään asiaan ilmaista, vaan kiinnostuksesi viekin täydellisesti nämä em. kommentit!

Ketju menee kiville, jos tärkeimmäksi kirjoitusten kohteeksi otetaan vain jonkun yksilön kommentit, ja sen negatiiset, jopa asiattomatkin arvostelut, ja varsinainen asia unohdetaan!

Vai mikä se tärkein asia sitten onkaan???

• jumpers knee

Olen menossa huomenna hyppääjän polvi leikkaukseen, joten voin sen jälkeen kertoa miten leikkaus meni ja kuinka toipuminen edistyi.

• polven hoidosta

ja pyydä nettiosoite mistä ohjeet löytyy, tai hoitopaikka.

tsemppiä leikkaukseen

• jumpers knee
        polven hoidosta kirjoitti:

ja pyydä nettiosoite mistä ohjeet löytyy, tai hoitopaikka.

tsemppiä leikkaukseen

löydä netistä googlettamalla tietoa liittyen tuohon juoksijan polveen, mulla ei siitä ole kokemusta

• jumpers knee

Juuri pääsin leikkauksesta kotiin ja kaikki meni hyvin, toimenpide oli nopea, n. 20 min., ja täysin kivuton. Selkäydinpuudutus toimi hyvin. Patellajänteestä poistettiin repeämän seurauksena tullutta arpikudosta sekä jotain kiinnikkeitä. Kepeillä pitäis kävellä noin viikko ja sen jälkeen aloittaa kuntopyöräily.

• ...lisää kuulumisia...
        jumpers knee kirjoitti:

Juuri pääsin leikkauksesta kotiin ja kaikki meni hyvin, toimenpide oli nopea, n. 20 min., ja täysin kivuton. Selkäydinpuudutus toimi hyvin. Patellajänteestä poistettiin repeämän seurauksena tullutta arpikudosta sekä jotain kiinnikkeitä. Kepeillä pitäis kävellä noin viikko ja sen jälkeen aloittaa kuntopyöräily.

Kerrotko lisää kuulumisia parantumisesta, kun kuluu jonkin verran aikaa. Hieman itseä jännittää tuo leikkaus. Haluaisin tietää enemmän.
        Oliko sulla kovinkin paksuuntunut tuo patellajänne? Mulla oli tullut normaaliin 3,5 millin paksuuteen puolet lisää eli se on nyt noin 7 mm paksu.

• jumpers knee
        ...lisää kuulumisia... kirjoitti:

Kerrotko lisää kuulumisia parantumisesta, kun kuluu jonkin verran aikaa. Hieman itseä jännittää tuo leikkaus. Haluaisin tietää enemmän.
        Oliko sulla kovinkin paksuuntunut tuo patellajänne? Mulla oli tullut normaaliin 3,5 millin paksuuteen puolet lisää eli se on nyt noin 7 mm paksu.

sanoi lausunnossaan, että patella on paksuuntunut, mutta en tiedä kuinka paljon. Mun jänteessä oli kaksi pitkittäistä osarepeämää, joista toinen oli 2,9 cm ja toinen 1,6 cm pitkä. Näitten seurauksena huonoa arpikudosta oli tosi paljon ja se siis poistettiin. Ilmeisesti tuo arpikudos on tuota paksuuntumista, mutta en tosiaan tiedä kuinka paksu mun jänne oli.
        Ei kannata jännittää leikkausta ollenkaan, se oli tosi iisi juttu. Selkäydinpuudutuskaan ei sattunut ollenkaan.

• odotellessa...
        jumpers knee kirjoitti:

sanoi lausunnossaan, että patella on paksuuntunut, mutta en tiedä kuinka paljon. Mun jänteessä oli kaksi pitkittäistä osarepeämää, joista toinen oli 2,9 cm ja toinen 1,6 cm pitkä. Näitten seurauksena huonoa arpikudosta oli tosi paljon ja se siis poistettiin. Ilmeisesti tuo arpikudos on tuota paksuuntumista, mutta en tosiaan tiedä kuinka paksu mun jänne oli.
        Ei kannata jännittää leikkausta ollenkaan, se oli tosi iisi juttu. Selkäydinpuudutuskaan ei sattunut ollenkaan.

Lohduttavaa tietää, että leikkaus on "peace of cake". Mulla on koko jänne todella huonokuntoinen ainakin ultran perusteella. Magneettikuvaus antanee vielä selvemmän kuvan. Pistä aina välillä väliaikatietoja paranemisprosessistasi tänne palstalle. Osaan sitten itsekin vähän ennakoida omia syksyn tekemisiäni jo vähän ennakkoon. Hyvää jatkoa ja parane pian!

• polvi
        jumpers knee kirjoitti:

Miten paraneminen edistyy? Joko hyppelet iloisesti kevätauringossa vai onko sulla vielä kepit käytössä?

• Jumpers knee
        polvi kirjoitti:

Miten paraneminen edistyy? Joko hyppelet iloisesti kevätauringossa vai onko sulla vielä kepit käytössä?

Ihan en vielä iloisesti hyppele, mutta kepit heitin nurkkaan jo ajat sitten. Itse asiassa polvi ei ollut leikkauksen jälkeen kipeä juuri ollenkaan ja kävelin kepeillä vain kolme päivää (siinäkin oli kolme liikaa:) Leikkaushaava parani myös hyvin ja on tällä hetkellä jo melko huomaamaton. Ainut ongelma oli selkäydinpuudutuksen seurauksena tullut päänsärky, joka vaivasi muutaman päivän leikkauksen jälkeen. Turvotusta on polvessa vielä pikkuisen ja kylmää olen pitänyt päivittäin.

Kävely sujuu hienosti ja portaatkin menee jo ylös sekä alas (alaspäin piti ensin mennä askel kerrallaan).Olen viikon ajan jo käynyt polkemassa kuntopyörää ja myös vahvistamassa reisilihaksia kuntosalilla. Varovaisesti olen tehnyt minimipainoilla ja ihan hyvältä on tuntunut. Ensi maanantaille on aika lääkärille, joka kertoo sit varmaan tarkemmin millon saa alkaa juoksemaan jne.

• Knee
        Jumpers knee kirjoitti:

Ihan en vielä iloisesti hyppele, mutta kepit heitin nurkkaan jo ajat sitten. Itse asiassa polvi ei ollut leikkauksen jälkeen kipeä juuri ollenkaan ja kävelin kepeillä vain kolme päivää (siinäkin oli kolme liikaa:) Leikkaushaava parani myös hyvin ja on tällä hetkellä jo melko huomaamaton. Ainut ongelma oli selkäydinpuudutuksen seurauksena tullut päänsärky, joka vaivasi muutaman päivän leikkauksen jälkeen. Turvotusta on polvessa vielä pikkuisen ja kylmää olen pitänyt päivittäin.

Kävely sujuu hienosti ja portaatkin menee jo ylös sekä alas (alaspäin piti ensin mennä askel kerrallaan).Olen viikon ajan jo käynyt polkemassa kuntopyörää ja myös vahvistamassa reisilihaksia kuntosalilla. Varovaisesti olen tehnyt minimipainoilla ja ihan hyvältä on tuntunut. Ensi maanantaille on aika lääkärille, joka kertoo sit varmaan tarkemmin millon saa alkaa juoksemaan jne.

Näyttää siltä, että leikkaus on aika helppo juttu kaikenkaikkiaan. Toivottavasti mulla menee yhtä hyvin tuon paranemisen suhteen, sitten kun siellä saakka ollaan. Kun käyt siellä lääkärillä, ja jos saat hyviä vinkkejä kuntoutuksen suhteen, pistä viestiä tulemaan.
        Tapauksesi antaa kyllä paljon toivoa minulle. Kiitoksia kovasti. Aurinkoisia kevätpäiviä sinulle.

• jumpers knee
        Knee kirjoitti:

Näyttää siltä, että leikkaus on aika helppo juttu kaikenkaikkiaan. Toivottavasti mulla menee yhtä hyvin tuon paranemisen suhteen, sitten kun siellä saakka ollaan. Kun käyt siellä lääkärillä, ja jos saat hyviä vinkkejä kuntoutuksen suhteen, pistä viestiä tulemaan.
        Tapauksesi antaa kyllä paljon toivoa minulle. Kiitoksia kovasti. Aurinkoisia kevätpäiviä sinulle.

Lääkärin mielestä polvi on toipunut oikein hyvin. Jalkaa voi pikkuhiljaa alkaa kuormittamaan enemmän ja enemmän. Juoksuakin voi kohta koittaa, mutta ensin vain vähän matkaa ja jos kipeytyy, pitää huilia pari päivää ennen kuin yrittää uudestaan. Lääkärin mukaan täydellä teholla voi alkaa harjoittelemaan yleensä 6-8 viikkoa leikkauksen jälkeen.

Sain myös lähetteen fysioterapeutille, koska haluan ohjeita polven ympärillä olevien lihasten vahvistamiseen ja muutenkin neuvoja kuinka vamman uusiutumisen voisi välttää.

Onko sun leikkauspäivä jo sovittu?

• Knee
        jumpers knee kirjoitti:

Lääkärin mielestä polvi on toipunut oikein hyvin. Jalkaa voi pikkuhiljaa alkaa kuormittamaan enemmän ja enemmän. Juoksuakin voi kohta koittaa, mutta ensin vain vähän matkaa ja jos kipeytyy, pitää huilia pari päivää ennen kuin yrittää uudestaan. Lääkärin mukaan täydellä teholla voi alkaa harjoittelemaan yleensä 6-8 viikkoa leikkauksen jälkeen.

Sain myös lähetteen fysioterapeutille, koska haluan ohjeita polven ympärillä olevien lihasten vahvistamiseen ja muutenkin neuvoja kuinka vamman uusiutumisen voisi välttää.

Leikkauspäivää ei vielä ole sovittu. Menen vielä magneettikuvaukseen, jotta saadaan tarkka kuva, mistä leikataan. Polvea särkee jo tuosta lumpion yläpuoleltakin eli vamma lienee edennyt myös sinne. Luulen, että polvea joudutaan operoimaan paristakin kohtaa. Leikkaus mennee luultavasti tuonne elokuulle eli vielä on aikaa. Toivottavasti pystyn pyöräilemään kesän ilman suurempia kipuja. Kokemuksesi perusteella näyttää siltä, että leikkaus tulee olemaan rutiinitoimenpide. Toivottavasti mulla menee yhtä hienosti. Pikaista paranemista!

• klenkka
        jumpers knee kirjoitti:

Kysymys nimimerkille jumpers knee:

Minulta leikattiin vuoden 2005 marraskuussa hyppääjän polvi. Alusta asti olen yrittänyt kuntouttaa jalkaa saamieni ohjeiden mukaisesti ja olen pyrkinyt välttämään liikaa kuormitusta. Koko kuntoutusjakson ajan (vieläkin) on kuitenkin polvessa tuntunut lievää kipua siinä kohdassa, josta jännettä putsailtiin. Lääkäri sanoi asiaa häneltä tiedustellessani (n. 3 kk leikkauksesta) kivun olevan normaalia. Nyt se kysymys: onko sun polvi ollut täysin kivuton kuntoutuksen aikana? Miten olet jalkaa jumppaillut?

• Jumpers knee
        klenkka kirjoitti:

Kysymys nimimerkille jumpers knee:

Minulta leikattiin vuoden 2005 marraskuussa hyppääjän polvi. Alusta asti olen yrittänyt kuntouttaa jalkaa saamieni ohjeiden mukaisesti ja olen pyrkinyt välttämään liikaa kuormitusta. Koko kuntoutusjakson ajan (vieläkin) on kuitenkin polvessa tuntunut lievää kipua siinä kohdassa, josta jännettä putsailtiin. Lääkäri sanoi asiaa häneltä tiedustellessani (n. 3 kk leikkauksesta) kivun olevan normaalia. Nyt se kysymys: onko sun polvi ollut täysin kivuton kuntoutuksen aikana? Miten olet jalkaa jumppaillut?

Mun leikkauksesta on nyt aikaa kohta kymmenen viikkoa. Eilen juoksin oikeastaan ensimmäistä kertaa 20m ja 100m vetoja lähes täydellä vauhdilla, aiemmin en ole pystynyt. Lenkkeilyä ja punttia olen voinut tehdä jo pari/kolme viikkoa.

Polveni ei kuitenkaan ole täysin kivuton. Mulla oli ongelmana jo ennen leikkausta että polvi ei onjentunut aktiivisesti (eli niin, että esim. istuu ja yrittää siinä polven ja reiden lihaksilla ojentaa jalan täysin suoraksi). Tämä kait johtuu siitä ne ojentajalihakset on pikkuhiljaa menettäneet toimintakykynsä. Sain fysioterapeutilta jumppaohjeen siihen eli sellaisen paksun kuminauhan avulla ojentelen sitä niin että kuminauhalla autan venytyksen loppuun asti. Kuitenkaan se ei vielä ojennu täysin ja ojentaminen sattuu jonkin verran jänteeseen. Harrastan myös kyykkyjä sen kuminauhan avulla sekä tasapainolaudalla erilaisia kyykkyjä ja harjoitteita. Vähän olen kyllä ollut laiska viime aikoina ton kuntoutuksen kanssa, kun on polvi tuntunut niin hyvältä.

Polveen ei siis satu esim juostessa tai korista pelatessa. Aamulla se on usein hieman arka, mutta vertyy kyllä hyvin päivän mittaan.

Mullahan pahimmat kivut ennen leikkausta oli jänteen yläkiinnityskohdassa, josta jänne oli pahasti revennyt (joskus syksyllä 2005) ja siellä kipua ei onneksi ole tuntunut nyt yhtään. Joskus vähän vielä tuntuu jotain lumpion alapuolella, mutta sitä kipua mulla on ollut vaihtelevasti n. 10 vuotta ja sen kanssa tulen toimeen.

Ens viikolla pitäis alkaa reenaamaan lähes päivittäin ja joskus parikin kertaa päivässä niin katotaan sitten miten polvi siihen suhtautuu, toivottavasti hyvin.

• Knee
        jumpers knee kirjoitti:

Sain viimeinkin magneettikuvien tulokset ja kyllä siellä patellajänteessä todellakin on repeämä joka vaatii leikkaushoitoa. Nyt odottelen siis seuraavaa vaihetta eli leikkausta. Puolen vuoden sisään lupasivat leikkausajan eli joulukuu 2006-tammikuu 2007. Yritän saada aikaa joudutettua joulukuulle, niin ei sairausloma haittaa töitä niin paljon, kun joulukuu on töiden osalta hiljaisempi kuukausi. Kunnallinen terveydenhuolto menee kuin tukkirekka - hitaasti mutta varmasti eteenpäin.

• kysyä

niin haluaisin kysyä sitä että kuinka nopeasti hyppääjän polvi parantui? joutuuko kovinkin helposti leikkaamaan? itselläni todettiin juuri, fysioterapeutille menossa, mahdollisimman nopesti pitäisi saada kuntoon, pituushyppääjä olen ja ikää vasta alle 15..
        knee jumper olitko sä silloin tai vieläkin kilpaurheilija kun polvesi operoitiin? ainakin noista 20 ja 100m vedoista päättelin.. pikajuoksua mä myös, pituus vain päälaji..

• leikattiin 5 kk

sitten, enkä ole kovinkaan tyytyväinen lopputulokseen. Ensinnäkin leikkauksen jälkeen tuli voimakkaita viiltäviä kipuja reisien alaosaan ja moniin kohtiin lumpioon. Nyt ne ovat vähentyneet. Jänteet ovat nyt 5 kk leikkauksesta todella kipeät. On vaikea mennä portaita alas ja istuessakin rupeaa särkemään. Olen todella pettynyt. Vammat ovat aikanaan aiheutuneet lentopallosta. Nyt en ole hyppinyt, vain alle 10 neljän kilsan lenkkiä ja tennistä, ja tässä tää nyt sitten on :( Menen ensi viikolla tilaamaan tukipohjallisia. Toivottavasti auttaisivat. Yritän myös hieman saada painoa pois, vaikka BMI onkin normaalipainossa. Suhtaudun hyvin skeptisesti kuntoutukseen. Kävin fysioterapiassa ennen ja jälkeen leikkauksen ja tein liikkeet tunnollisesti, mutta niistä ei ollut mitään apua.

• hyppäjänpolvi
        jumpers knee kirjoitti:

Moi,

Mun hyppäjän polvi on vaivannut nyt 6kk vaikka treeni tauolla. Haluaisin tietää mikä lääkäri on hoitanut sinua kun kuulostaa siltä että on ollut onnistunut hoito. Mun magneettikuva oli ok ja pari kortisooni piikkiä laitettu ilman parannusta.

• Knee

Kävin eilen magneettikuvauksessa, ja nyt odotellaan kutsua kirurgian polille. Saattaa mennä 2-3 kuukautta - eli etenee julkisella puolella hitaasti mutta varmasti. Palaan asiaan taas elo-syyskuussa.

• jumpers knee

Sanoiko ne mitään jo siellä magneetissa? Mulle ainakin radiologi sanoi heti että repeämiä löytyi jänteestä. Saitko sen kuvauskertomuksen, mitä siinä sanottiin?

• Knee
        jumpers knee kirjoitti:

Sanoiko ne mitään jo siellä magneetissa? Mulle ainakin radiologi sanoi heti että repeämiä löytyi jänteestä. Saitko sen kuvauskertomuksen, mitä siinä sanottiin?

Eivät valitettavasti antaneet vielä mitään tietoa eli joudun odottamaan sen 2-3 kuukautta (hoitotakuun raja?). Toivotaan, että jonot ois jonkun verran lyhentyneet, mutta tämän kuvausajankin sain vasta hoitotakuun viimeisinä päivinä. Mutta pääasia on, että homma etenee - hitaasti mutta varmasti. Palaan taas asiaan, kun käyn ortopedillä. Kaunista kesää sinulle!

• Highjumper

Itsellä vaivat alkoivat vuodenvaihteessa 1988/89 molempien polvien jomotuksena. Muutaman viikon päästä vain ponnistava jalka oireili. Harjoittelu oli hankalaa ja kisoissa hyppäsin lähinnä kylmäsprayn avulla. Keväällä sain tulehduslääkkeitä ja lopuksi kesän kilpailukauden kynnyksellä kortisonipiikin. Sen avulla parit kisat lähes oireettomina, mutta vaikutuksen lakattua jomotus oli jokapäiväistä. Pekka Pekkakallio tutki polven ja toetesi vaihtoehdot: Puoli vuotta huilia tai puukkoa. Ultraäänikuvaus näytti jänteen olevan selvästi paksuuntunut ( myös toisessa jalassa ). Syyskuussa -89 leikkaus Meilahdessa ( Peltokallio ) nukutuksessa ja sitten kokojalan kipsi neljäksi viikoksi ( vaihto lasikuituiseen kahden viikon jälkeen). Kipsi kun poistettiin niin polivi hyvin turvonnut ja reiden lihakset surkastuneet täysin. Olin koko ajan liikkunut kepeillä 5-10km päivässä, mutta reiden lihasten ollessa täydessä levossa oli niiden eteen tehty vuosien treeni kadonnut kuin tuhka tuuleen. Tästä syystä nykyisin ei kipsiä enää laiteta ko. leikkauksen jälkeen.

Kuntoutus sujui hitaasti ja tasan puolen vuoden päästä polvi oli vielä tosi huonossa tilassa, mutta Peltokallio vakuutti sen tulevan vielä kuntoon. Reilun vuoden päästä leikkauksesta polvi oli jo jokseenkin entisensä, joskin pintahermot olivat nähtävästi lopullisesti vauritoituneet ( tunnottomia ja nipisteleviä kohtia lumpion alueella).

Kymmenisen vuotta se oli oireeton kunnes alkoi taas vaivaamaan hieman. Nyt olen ollut jo vuosia vähemmällä urheilulla, mutta polvi/polvet muistuttavat kivuillaan aina välillä. Syynä vaivaani on väärä kuormitusakseli, joka tas johtuu äärimmäisen jäykistä nilkoista ja ylipronaatiosta ( satoja tuhansia ponnistuksia satoja/tuhansia punttitreenejä)

Voipi olla, että käyn vielä leikkauttamassa polvet kuntoon, kun on noi menetelmätkin hieman parantuneet sitten 80-luvun.

• polvi kipee

Mitähän tuollainen hyppääjän polven leikkaus mahtaa kustantaa. Entäpä korvaako esim. Koripallo lisenssin vakuutus mitään tuosta leikkauksesta?

Itselläni polvi ollut kipeä enemmän tai vähemmän jo useita vuosia. Nyt olisi aika käydä ottamassa vähän puukkoa polveen

• knee

Jos ite joutuu maksamaan, leikkaus maksaa yksityisellä noin 1600e, mulla tuli myös magneettikuvat päälle n. 400e. Kunnallisella puolella jonot yli puol vuotta.

Yleensä urheilulisenssit eivät maksa rasitusvammojen leikkauksia, mutta lääkärin avustuksella sekin voi onnistua. Minun tapauksessa jo pitkään huonossa kunnossa ollut patella repesi luultavasti joskus viime syksyllä. Lääkäri sitten ei lausunnoissaan maininnut mitään mistään rasitusvammasta vaan ainoastaan jänteen repeämästä, joka oli tullut tapaturmasta. Magneettikuvat myös tukivat näitä lausuntoja ja leikkaus meni vakuutuksen piikkiin:)

Luulisin, että jos jänteestä ei löydy mitään sellaista mikä olisi tapaturmassa voinut mennä, ei vakuutuskaan korvaa. Myös jonkinlainen vahinkoilmoitus pitää aina tehdä vakuutusyhtiölle.

• Baller5

Mulla on sama juttu, haluaisin kanssa jatkaa korisuraani viellä monet vuodet. Kohta se on vaivannut niin kauan et meen varmastikki kuvaamaan polveani! Onko jotain muuta mikä auttais muuta kuin Lepo & Leikkaus? Jotain hyviä liikkeitä ym.?

• knee

Itse olisin varmaan säästynyt leikkaukselta, jos olisin venytellyt jalkani (etenkin etureidet ja lonkankoukistajat) paremmin. Hyvä lihashuolto ja kylmä auttaa. Myös reisilihasten vahvistaminen auttaa, kannattaa kysyä joltain fysioterapeutilta apua.

Leikkauksesta kuitenkin sen verran, että vaikka lääkärit yrittävät sitä vimeiseen asti välttää ja jotkut sanovat, että polvi ei ikinä ole entisensä vaan "leikattu polvi on aina leikattu polvi" niin minun tapauksessani leikattu polvi on kuin uusi polvi. Vuosikausiin ei juokseminen ja pelaaminen ole tuntunut yhtä hyvältä kuin nyt leikkauksen jälkeen.

• J.J.
        knee kirjoitti:

Itse olisin varmaan säästynyt leikkaukselta, jos olisin venytellyt jalkani (etenkin etureidet ja lonkankoukistajat) paremmin. Hyvä lihashuolto ja kylmä auttaa. Myös reisilihasten vahvistaminen auttaa, kannattaa kysyä joltain fysioterapeutilta apua.

Leikkauksesta kuitenkin sen verran, että vaikka lääkärit yrittävät sitä vimeiseen asti välttää ja jotkut sanovat, että polvi ei ikinä ole entisensä vaan "leikattu polvi on aina leikattu polvi" niin minun tapauksessani leikattu polvi on kuin uusi polvi. Vuosikausiin ei juokseminen ja pelaaminen ole tuntunut yhtä hyvältä kuin nyt leikkauksen jälkeen.

Meikäläisellä todettiin kesällä hyppääjän polvi vähän harvinaisemmassa paikassa: reisilihaksen ja polven kiinnityskohdassa.

Eipä mennyt levolla / fysiohoidoilla, vaan nyt pitäisi varmaan tehdä jotain muuta.

Onko kellään vaiva osunut tuohon paikkaan?

• pranks

mull todettii just viime viikolla hyppääjän polvi molemmissa polvissa, olen menossa kohta UÄ-hoitoon ja fysioterapiaan.. onko kellaan kokemusta auttoko?

• Polvi

Eli mä oon 12.w. ja mulla on hyppääjän-polvi vasemmassa polvessa ja tulossa nyt myös oikeaan...se vaivaa aina sillon tällön mutta sillu ku se on kipee niin se on todellakin tosi kipee....
        Tavallisessa rögten kuvassa oon käyny varmaan jo 4 kertaa....Liikunta kiellossa olen ollut jo 2 kertaa ensimmäinen oli noin.3viikon kielto ja toinen peräti 2kuukauden kielto, ja sillon ei saanu juosta eikä hyppii ja liikunta harrastuksista piti olla sillon pois...Tämä kielto ei auttanut mitään vaan polvi on ollut yhä kipeä ja olen joutunut lopettamaan kaikki liikunta harrastukseni...Lääkäri laittoi lähetteen noin 1 tunnin ajomatkan päässä olevaan sairaalaan jossa voitaisiin polveni sitten tutkia...Lähete tulikin ihan ajallaan.
        Siälä lääkäri totesi että kun on oireillut ja ollut kipee niin kauan niin leikkaukseen vaan...
        Lääkäri kerto että leikkauksessa polven alapuolella olevasta patista otetaan hieman luuta pois, kun on tullu vähänniienko "luupatti" siihen....
        Lupasivat ajan 3kk päähän mutta eipä ole kutsua vieläkään näkynyt....
        Olen aiemmin harrastanut paljon urheilua kuten: Lentopalloa, suunnistusta, Partio (jossa liikutaan hyvin paljon luonnossa) ja kaikki siis olen lopettanut...Kutsua leikkaukseen nyt vain odottelen...

Nyt toivotan teille kaikille Hyppääjän-polven omistaville oikein hyvää kesää....

Toivottavasti tästä oli apua...

• polvivammanen
        Polvi kirjoitti:

Eli mä oon 12.w. ja mulla on hyppääjän-polvi vasemmassa polvessa ja tulossa nyt myös oikeaan...se vaivaa aina sillon tällön mutta sillu ku se on kipee niin se on todellakin tosi kipee....
        Tavallisessa rögten kuvassa oon käyny varmaan jo 4 kertaa....Liikunta kiellossa olen ollut jo 2 kertaa ensimmäinen oli noin.3viikon kielto ja toinen peräti 2kuukauden kielto, ja sillon ei saanu juosta eikä hyppii ja liikunta harrastuksista piti olla sillon pois...Tämä kielto ei auttanut mitään vaan polvi on ollut yhä kipeä ja olen joutunut lopettamaan kaikki liikunta harrastukseni...Lääkäri laittoi lähetteen noin 1 tunnin ajomatkan päässä olevaan sairaalaan jossa voitaisiin polveni sitten tutkia...Lähete tulikin ihan ajallaan.
        Siälä lääkäri totesi että kun on oireillut ja ollut kipee niin kauan niin leikkaukseen vaan...
        Lääkäri kerto että leikkauksessa polven alapuolella olevasta patista otetaan hieman luuta pois, kun on tullu vähänniienko "luupatti" siihen....
        Lupasivat ajan 3kk päähän mutta eipä ole kutsua vieläkään näkynyt....
        Olen aiemmin harrastanut paljon urheilua kuten: Lentopalloa, suunnistusta, Partio (jossa liikutaan hyvin paljon luonnossa) ja kaikki siis olen lopettanut...Kutsua leikkaukseen nyt vain odottelen...

Nyt toivotan teille kaikille Hyppääjän-polven omistaville oikein hyvää kesää....

Toivottavasti tästä oli apua...

puhuit patista polven alapuolella? kuulostaa osgood-schlatterin patilta eli kyseessä olis aivan eri sairaus kuin hyppääjän/juoksijan -polvi. just tuon osgoodin yleisin hoitokeino on se että napsaistaan pala pois pahkurasta jos siis leikkaukseen asti edetään.

• Polvi
        polvivammanen kirjoitti:

puhuit patista polven alapuolella? kuulostaa osgood-schlatterin patilta eli kyseessä olis aivan eri sairaus kuin hyppääjän/juoksijan -polvi. just tuon osgoodin yleisin hoitokeino on se että napsaistaan pala pois pahkurasta jos siis leikkaukseen asti edetään.

Eli juu... Minulla on osgood shlatterin tauti (en osaa kirjoittaa mutta kuitenkin.)
        Lääkäri totesi siis ensimmäiseksi että minulla on hyppääjän polvi n.2 vuotta sitten, juuri totesi lääkäri osgood-shlatterin taudin joka oli siis kehittynyt hyppääjän polvesta osgood-shlatterin tautiin....
        osgood-shlatterin tauti minulla on siis ollut n ½ vuotta.....
        eli kaikki liikunta kiellot & lääkärin lähetteet olivat hyppääjän polvesta... Kun tämä paikka missä asun on aika pieni täällä ei voida suorittaa leikkausta niin toi sit lääkäri laittosen lähetteen sinne viereisen kaupungin lääkäriin ja siällä ne totes osgood-shlatterin taudin ja laitto leikkaus jonoon.....

Pahoittelen jos jollekin tuli kuva että valehtelen mutta näin se vaan on mennyt....

• Polvi
        polvivammanen kirjoitti:

Että osgood-shlatterin tauti ja hyppääjän polvi eivät ole ihan eri juttu...
        Niissä on samanlaisia hoitomenetelmiä ja ydin aihe niissä on että polvi on kipeä....
        Hyppääjän polvesssa vain on joku jänne homma ilmeisesti joku jänne repeemä lähellä ja osgood-shlatterin taudissa luupatti....

Mutta kummatkin ovat rasitus vammoja jotka tulevat kovasta urheilemisesta...

eli ne eivät ole kovinkaan paljon eri asia....

Mukavaa kevättä kaikille !!

• knee

Mitä tarkoitat UÄ-hoidolla?

• magna74
        Polvi kirjoitti:

Että osgood-shlatterin tauti ja hyppääjän polvi eivät ole ihan eri juttu...
        Niissä on samanlaisia hoitomenetelmiä ja ydin aihe niissä on että polvi on kipeä....
        Hyppääjän polvesssa vain on joku jänne homma ilmeisesti joku jänne repeemä lähellä ja osgood-shlatterin taudissa luupatti....

Mutta kummatkin ovat rasitus vammoja jotka tulevat kovasta urheilemisesta...

eli ne eivät ole kovinkaan paljon eri asia....

Mukavaa kevättä kaikille !!

No ei ne kyllä ole läheskään samoja vikoja eikä edes saman tyyppisiä.. Näitä vikoja ei todellakaan voi verrata toisiinsa, sillä vaikka molemmat viat ovatkin polvessa, niiden luonne on täysin erilainen.

Tässä tapauksessa voisi käyttää vertauskuvaa; jos toisella särkee korva ja toisella pää, niin ne ovat lähes samoja ongelmia, sillä ovathan korvatkin päässä. =)))

• magna74
        knee kirjoitti:

Mitä tarkoitat UÄ-hoidolla?

Eli UÄ-hoito tarkoittaa ultraäänihoitoa. Siinä hoidettavaan kohtaan annetaan syvää lämpöä, jota ei itse pitäisi ollenkaan tuntea. (Jos tunnet niin pian alkaa polttamaan ihan mukavasti)

• adistar08

En ole itsekään käynyt vielä leikkauksessa, mutta molemmissa polvissa patella pahasti tulehtunut.. Sattuu kävellessä,seiskollessä eli aina kun painoa on jalan päällä.. Särkeekö sinuakin aina vastaavissa tilanteissa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1536
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      21
      1035
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe