Onko kenelläkään kokemusta synnyttämisestä muussa asennossa kuin makuullaan, esim kyykyssä, kontallaan tai seisaallaan? Jostain kuulin että repeämistä tapahtuisi vähemmän näissä muissa asennoissa mutta onko mahdollista saada kaikenmoista kivunlievitystä, jos pitäisi jaksaa olla jaloillaan? Pelkään repeämistä yli kaiken!
kyykyssä, kontallaan..
9
2662
Vastaukset
- vielä, mutta...
Synnytys lähestyy ja itselläkin repeämispelkoja ym. Nämä muut asennot kuin "se tavallinen" (selälläänhän vauvan ponnistaminen maailmaan on fysiologisesti hankalinta) sallii käsittääkseni kaikki kivunlievitykset, myös epiduraalin joka vain laittohetkellä vaatii makoilua. Noista puudutteista tosin voi jalat puutua niin että pystyasennot saattaa tuntua omituisilta. Sitä voi kuitenkin sitten tukeutua kaiken maailman säkkituoleihin ja synnytysjakkaroihin ja isiin joita siellä synnytyssalissa on, jos on kovin uupunut!:)
- elotytön äiti
seisten ponnistamista, jakkaraa, kyljellään ponnistamista, "kontillaan oloa" eli siis nojasin ylhäällä olevaan sängyn päätyyn ja vauva lopulta syntyi perinteisessä selinmakuu asennossa.
Ei kannata alkaa mitään asentoja etukäteen miettimään, kyllä ne kätilöt sinut ohjaavat ja tarvittaessa jopa määräävät parhaaseen asentoon. Itsekin etukäteen ajattelin, että ei mitään jakkaralla tai kontillaan ponnistamista kiitos, mutta pitkittyneessä ponnistusvaiheessa kätilöt ohjasivat kokeilemaan kaikenlaista minun vastalauseista huolimatta.
En tiedä vaikuttaako asennot repeämiseen, itse en sen kummemmin revennyt, mutta epparihaava tosin tehtiin. Sen tekemistä en tosin edes huomannut. - ilman mitään
kivunlievitystä ja ponnistusvaiheessa kontallaan/polviseisonnassa synnytin esikoiseni. Nopeasti, mutta rauhallisesti tuli ulos. Hieno kokemus. Sain lapsen suoraan syliini. Kannattaa ehdottomasti ainakin kokeilla!
- luonnollisin
synnytyssairaalassa,että kyykyllään synnyttäminen on luonnollisin tapa synnyttää.
Kun miettii mistä vauva ulos tulee,niin siinä vauva tulee myös omalla painovoimallaan ulos.
Itse valitettavasti en ehtinyt kyykyllään synnyttämään,kyn kätilö halusi tutkia minua ja huusikin jo samaan aikaan miehelleni,että paina sitä kelloa,että joku tulee avuksi,sillä tämä syntyy juuri nyt.
Toinen hoitaja kerkesi huoneeseen,mutta lapsi olikin jo maailmassa.
Ponnistusvaihe kesti minuutin ja koko synnytys alle kaksi tuntia.
En tiedä oliko vaikutusta sillä,että olin synnyttänyt edellisen kerran tasan vuosi tästä. - ......
luonnollisin kirjoitti:
synnytyssairaalassa,että kyykyllään synnyttäminen on luonnollisin tapa synnyttää.
Kun miettii mistä vauva ulos tulee,niin siinä vauva tulee myös omalla painovoimallaan ulos.
Itse valitettavasti en ehtinyt kyykyllään synnyttämään,kyn kätilö halusi tutkia minua ja huusikin jo samaan aikaan miehelleni,että paina sitä kelloa,että joku tulee avuksi,sillä tämä syntyy juuri nyt.
Toinen hoitaja kerkesi huoneeseen,mutta lapsi olikin jo maailmassa.
Ponnistusvaihe kesti minuutin ja koko synnytys alle kaksi tuntia.
En tiedä oliko vaikutusta sillä,että olin synnyttänyt edellisen kerran tasan vuosi tästä.nopea oli, repesitkö?
oliko edell.synnytys (ensimmäinen?) pidempikestoinen?
voi kun oiskin noin kätevää
la vappuna - luonnollisin
...... kirjoitti:
nopea oli, repesitkö?
oliko edell.synnytys (ensimmäinen?) pidempikestoinen?
voi kun oiskin noin kätevää
la vappunaja edellinen kesti 7,5h.
En revennyt,mutta olihan se koko synnytys ihan kaaoasmainen kun en mitään kivunlievitystä ehtinyt saada.
Toisaalta oli se nopeasti ohikin,mutta onneksi älysin lähteä ajoissa sairaalaan,sillä muuten olisi syntynyt kotiin.
Ensimmäistäni tein 16h,että siinä on jo pieni ero ekan ja viimeisen synnytyksen välillä.
Tsemppiä sinulle loppu raskauteen!
- poika 02/06
Mulle laitettiin epiduraali synnytyksen aikana. Olin vasemmalla kyljellä kun se laitettiin ja mun vasen jalka puutu niin etei se liikkunut mihinkään. Sain sitä itse kädellä liikutella koukkuun ja suoraks. En olisi voinut nousta sängystä ylös enkä jalkjeni päälle. Itse ponnistin alun kyljellään ja lopun perinteisesti "selällään". Poika paino 3920g joten ei ollu mikään kovin pieni tapaus. Silti synnytys oli helppo ja mukava kokemus jäi. Mulle tuli pieni repeämä ja siihen 2 ommelta. Itse ottaisin mielummin pienen repeämän kuin episiotomian joka kestää parantua paljon kauemmin.
Kakkonen haaveissa ja taas synnyttämään. Ihanaa! - kaksi lasta,
nopeat synnytykset molemmilla. Esikoinen tuli perinteisesti petillä ponnistaen, kuopus syntyi jakkaralla. Jakkarasta tykkäsin, yksi supistus ja ponnistus ja lapsi oli maailmassa! Ja heti kun siihen istahdin niin alkoi tuntumaan että nyt se tulee, oikein paino sinne alas kun istuvassa asennossa olin!
- jakkaraa!
Suosittelen jakkaran kokeilua, itse olisin halunnut synnyttää siinä, mutta vauvan sydänäänet olivat huonot, ja heikkenivät jakkaralla, joten käskettiin puoli-istuvaan asentoon :(
Jakkara tuntui hyvältä niin kauan kuin ehdin siinä olla, siinä olisi varmaan ponnistusvaihe jäännyt lyhyeksi. Kyljellään yritettiin ensin, mutta se ei minulle sopinut ollenkaan. Sain epiduraalin, mutta jalat kantoivat siitä huolimatta hyvin. Jos haluat kokeilla jakkaraa, pyydä se synnytys-saliin jo etukäteen, muuten sitä ei ehkä ehditä hakea ajoissa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1625355Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä432615- 1562212
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161749- 821374
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241291Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1551264Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321223Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.106972Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne21917