Corollaan lohkolämmittimen asennus?

vaari

Miten asennan uuteen Corollaani (vm 2006) lohkolämmittimen, löytyykö jostain tietoa? Lämmitin on mallia DEFA 868 (400W).

11

17432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikämies

      Nyt tuli paha kysymys, ihan oikeasti. Jos sinulla on VVT-1 kone, niin siihenkuuluu sellainen hehkulämmitin, joka oikeastaan liimataan koneen kylkeen. Siinä ei kai saa käyttää perinteistä lohkolämmitinta aluseoksen sulamisen (?) tms syyn tai ohjausanturien sekoamisen takia.

      Menisin kyllä oikeasti Toyota-liikkeeseen teettämään homman! Pikkuhomma riskien rinnalla.

      Ikävää kun koneet kehittyy väärään suuntaan, VVT kone kylmä pienen polttoaineen kulumisen vuoksi. Itellä Avensis 1,8 VVT-1 koneella ja ei ollenkaan niin lämmin kuin edellinen konemalli.

      • sitroen.

        on ikämiestä automyyjä huijannut pahasti. Ei mikään auto ole kylmä pienen polttoaineen kulutuksen vuoksi vaan kehnon, alimitoitetun lämmityslaitteen vuoksi. Lämpimiin maihin ne kyllä riittää, vaan ei aina tänne Pohjolan pakkasiin.


      • ikämies
        sitroen. kirjoitti:

        on ikämiestä automyyjä huijannut pahasti. Ei mikään auto ole kylmä pienen polttoaineen kulutuksen vuoksi vaan kehnon, alimitoitetun lämmityslaitteen vuoksi. Lämpimiin maihin ne kyllä riittää, vaan ei aina tänne Pohjolan pakkasiin.

        Joutaisi sitruunan jatkaa vielä ammattikouluopiskeluja ja auton tekniikan, erityisesti moottoritekniikan tutkimista.

        Lyhyt katsaus nykyautoihin. Myös joka sitikkaan ja relluun ja pököttiin, varsinkin dieseleihin, jotka nykyisin hihnalta työnnetään ihmisten kiusaksi, pitäisi laittaa eberi tai muu lisälämmitin, koska lämmitysteho l. koneen tuottama hukkalämpö ei riitä lämppärille. Vaimolla kun on uudehko ranskis pikkudiesel, joka ei kovilla pakkasilla ilman lisälämppäriä lämminnyt 12 km työmatkalla. Siis koneen lämpö ei noussut juuri mitään. Vaihdettiin termostaattikin. Epäilivät vielä lämmitysvastuksen pettäneen, mutta ei auttanut. Mikäli koneen lämpö ei nouse normaaliin 92 C, vaan pysyy tuolla 30 - 40 C välillä, niin ei se voi lämmittää lämmityslaitteen kautta kulkevaa ilmaa paljonkaan. Se on fysiologinen mahdottomuus, oli kenno miten suuri tahansa.

        Edellinen tojoni vei n. 10-11 l satasella peräkärryn kanssa ja nykyinen n 8 l saman kärryn kanssa. Jotain muutosta on polttoaineenkulumisessa siis tapahtunut, vaikka lasti on sama, mutta kone eri, vaikka tilavuus ja tehot on sama.

        Vanhat valurautablokikoneet, mm. tojo, sitruuna yms, olivat vielä lämpötaloudeltaan sellaisia että lisälämppäreitä ei tarvittu, mutta kun tuli nuo kevyet alumiiniseosvalusta tehdyt moottoriblokit, niin johan alkoi kansa palella.

        Autonsuunnittelussa on sillä tasolla menty siihen kuplavolkkariluokkaan, varsinkin ranskalaisten pikkudieselien kohdalla. Koomista sinänsä, sillä ensin polttoaineenkulutus rutistetaan minimiin ja sitten hankitaan polttoainelisälämmpäri tuottamaan lämpöä sillä säästyneellä polttoaineella! Tosin se lämpö käytetään vain kun sitä tarvitaan, eli kylmällä ilmalla.

        Nykyautoihin ei saa laittaa enää moneenkaan kunnollista lohkolämmitintä, vaan sellainen liimalätkä, 400 W, joka muutaman tunnin käytön jälkeen pitää koneen vähän ulkoilmaa lämpimämpänä. Lohkolämmitinhän voi sekoittaa auton elektroniikan anturin viestit tai pahimmassa tapauksessa aiheuttaa vaurion seosvalulle.


      • metsään

        Corollan lämppäri on parasta mitä ilman lisälämmittimiä on saatavana. TM:n talvitestissäkin taisi sada parhaan arvosanan.


      • Anonyymi
        sitroen. kirjoitti:

        on ikämiestä automyyjä huijannut pahasti. Ei mikään auto ole kylmä pienen polttoaineen kulutuksen vuoksi vaan kehnon, alimitoitetun lämmityslaitteen vuoksi. Lämpimiin maihin ne kyllä riittää, vaan ei aina tänne Pohjolan pakkasiin.

        Takaisin kouluun.


    • lohkolämmitin

      Ensiksi sun pitää saada auto nosturille tms. avulla ylös, koska lohkari asennetaan moottorin "takapuolelle" eli ohjaamonpuoleiselle sivulle, alakautta.
      Poista moottorin alasuoja.
      Irroita pakosarjan tuesta apukuskinpuolimmainen 14mm kannalla oleva pultti.
      Levitä sitä lämpötahnaa lohkarin pinnalle ja asenna paikalle mukana tulevalla pultilla, kinnikkeellä ja väliholkilla (järjestys: pultti, prikka, kinnike ja välikolkki).
      Kiristä 17mm kiintoavaimella.

      Mielestäni ohjeet löytyy myös sieltä lämmittimen pakkauksesta.

    • vaari

      Kiitos vastaajille neuvoista, eiköhän se asennus nyt onnistu (toivon mukaan)! Neuvoja pyysin nimenomaan siksi, koska lämppäri on vanha, käytetty, eikä asennusohjeita ole enää tallessa. Mutta kiitos siis teille!

      • C05

        Siinä moottorin kyljessä on valun jäljiltä sellainen "ruudutus" mihin lämmitin istuu. Poista siitä kaikki valujämät että kosketus on kunnollinen ja muista laittaa lämpöäjohtava tahna väliin. Jos tulee vaikeuksia niin minulla on valokuvia ko. asennuksesta.


      • mas49
        C05 kirjoitti:

        Siinä moottorin kyljessä on valun jäljiltä sellainen "ruudutus" mihin lämmitin istuu. Poista siitä kaikki valujämät että kosketus on kunnollinen ja muista laittaa lämpöäjohtava tahna väliin. Jos tulee vaikeuksia niin minulla on valokuvia ko. asennuksesta.

        Onko kuvia vielä tallella defan 868 asennuksesta


    • Kallo
      • lohkari

        Kyllä tuo 411868 on ihan oikea lohkolämmitin tuohon Corollaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos nainen harrastaa seksiä

      Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2231
    2. Pihlaja-puulle

      Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1416
    4. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

      Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      22
      994
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

      ”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      177
      881
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

      Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      816
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

      Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      772
    9. Olen valtavan ihastunut

      Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

      Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      685
    Aihe