Mitä tyypillisiä vikoja 309:ssä on? En ajatellut ostaa GTi:tä, mutta jos hyvä edullinen tulee vastaan, saattaa sekin käydä. Mielessä oli jokin tuollainen 1.6 XL tms.
Eli, en enää kysy mielipiteitä mikä pitäisi ostaa, enkä ole avoin ehdotuksille, vaan haluan raakaa faktaa 309:n heikkouksista ja vioista, joita kannattaa tarkistaa ostaessa.
309:n vikoja...?
13
1876
Vastaukset
- jarppe
Itselläni oli 309 1,6 XR pösö,
vähän veltto alusta mut pehmee ajaa,
suurempia vikoja ei ollu,
kuluvia osia piti tietysti vaihtaa
niinkun muihinkin autoihin. - Ostamassa
...löytyi tuolta seuraavalta otsikkosivulta, mutta jäi vielä hiukan hämäräksi:
* Onko taka-akseli ongelma vai ei
* Onko kori heikko / ruostuva
* Onko sähkövikoja
Ja en halua yksittäisiä kokemuksia, ne saattavat olla yksilöllisiä vikoja, vaan tietoa yleisistä vioista.- Pole
Niin,meillä on kakkosautona 309 XS -89.Nyt on kolmas talvi alussa.Mittarissa on nyt 220 tkm ja ostaessa oli 180 tkm.Huolettu merkkiliikkeessä 160 tkm asti.
Vetonivelet on ranskalaisissa pehmeää kamaa.Kori kestää hyvin ruostetta vastaan,mutta on heppoinen,kun katsot esim ovien saranoiden mitoitusta.Laitettiin taka-akseliin rasvanipat,jotta säilyy.
Ranskalaisissa on aina sähkövikoja?Toinen ranskis menossa,joskus oli BX samalla koneella,eikä sähkövikoja ainakaan mulle oo ilmaantunut,muutakuin penkinlämmittimet pimenee suht helposti.Ja sähköt on noissa ainakin suht simppelit...töpseleitä auki ja CRC:tä perään ja taas toimii tyyliin.
Sytkän ohjainyksikkö on sellanen negatiivinen "kuluva" osa,joka niistä menee usein. n. 30€ hintaa,joten sellanen on hanskalokerossa aina matkassa.
Kaasari kuluu vanhemmiten,josta aiheutuu pientä bensanhajua sammutuksen jälkeen ja kuumana pitää sahata kaasu pohjassa helteellä hetkisen ja sen jälkeen tyhjäkäynti saattaa hävitä hetkeksi.
Käsijarrun vaijerit,sytkänboxi ja ryypyn termari tavallinen termari akku on ainoot osat,mitä on kolmessa vuodessa vaihdettu ja katsastuksesta mennyt aina ekalla läpi ja auto makso silloin 8 tmk,joten olen ollut enemmän kuin tyytyväinen.Lähtee hyvin kovallakin pakkasella ja kiihtyy alta satasen nopeuksissa yllättävän ripeästi.
Siinä jotain... - jarppe
Kori oli massattu uutena ei ruostetta,
sähkövikoja ei ollu,
405ssa on taka-akselisto ongelmia,
huoltokirjan mukaan teet huollot
niin en usko että tulee propleemia,
mul on korjauskäsikirja sähkökaavoineen
jos tulee tarvetta. - Arska
Kuten muutkin sanovat; taka-akseli ei ole ongelma. Itselläni ja kavereillani on kokemusta 309;stä vuodesta 89 ja ei ole ikinä edes kuultu taka-akselivioista.
Kori ei ole ruostealtis, mutta tietenkin huonosti pidetty on huonosti pidetty. Tarkasta tapauskohtaisesti, tehtaan jäljiltä kori on galvanoitu ja sinkitty, eli suojaus on hyvä.
Sähköt saattavat aiheuttaa kosteilla keleillä ongelmia erilaisten nykimisten tms. muodossa. Ei muuta kuin CRT;tä perään.
Muutenkin erilaiset käyntihäiriöt ovat suhteellisen yleisiä, mutta ne eivät yleensä estä ajamista, ovat mielestäni pieniä kauneusvirheitä hyvässä kokonaisuudessa. - Petri
Arska kirjoitti:
Kuten muutkin sanovat; taka-akseli ei ole ongelma. Itselläni ja kavereillani on kokemusta 309;stä vuodesta 89 ja ei ole ikinä edes kuultu taka-akselivioista.
Kori ei ole ruostealtis, mutta tietenkin huonosti pidetty on huonosti pidetty. Tarkasta tapauskohtaisesti, tehtaan jäljiltä kori on galvanoitu ja sinkitty, eli suojaus on hyvä.
Sähköt saattavat aiheuttaa kosteilla keleillä ongelmia erilaisten nykimisten tms. muodossa. Ei muuta kuin CRT;tä perään.
Muutenkin erilaiset käyntihäiriöt ovat suhteellisen yleisiä, mutta ne eivät yleensä estä ajamista, ovat mielestäni pieniä kauneusvirheitä hyvässä kokonaisuudessa.Niin, enpä tiedä mistä kaikki ovat saaneet päähänsä, ettei 309:n taka-akseli olisi ongelmallinen. Remppasin kesällä 309 GTI:ni taka-akselin, kun väljää oli oikein reilusti. Putken sisään menevät akselitumpit olivat paikoitellen ruostuneet/kuluneet todella ohuiksi eikä laakereista ollut jäljellä kuin muutama ruosteinen neula... Uuteen akseliin laitoin rasvanipat, joten tämä kestää varmasti kunhan muistaa välillä rasvata.
Ja palatakseni vielä taka-akselivikojen yleisyyteen; kesällä vaihtoakselia metsästäessäni kuulin useastakin Pösön osia myyvästä puljusta, että ehjät taka-akselit menee kuin kuumille kiville...
- Arska
...kaivelet jos päädyt halpaan GTI:in. Neuvon pysyttelemään peruspösöissä, jos haluat ajella suht huolettomasti ja ennenkaikkea halvoilla varaosilla verrattuna erikoismalleihin jotka ovat muutenkin loppuunpoljettuja ( siis halvat ).
- 40697
mulla oli 309 xs 1.6 13vuotta .
vikoja oli sytytysyksikkö pimeni 3kertaa.
nykiminen,poistui lopulta kun vaihtoi pääsuuttimen
kokoon joka on 405:ssa vakiona, en muista kokoa.
alustan osia vaihdoin aikalailla ,mutta ojan tosi
huonoja teitä.
käsijarrut,kannattaa ostaa alkuperäiset vaijerit,
ovat oikean mittaiset.
auto ei tosiaan ruostu jos vähänkin pitää autosta
huolta,esim pesu ja vahaus.
sähkövikoja ei minun autossa ollut kuin tuo säätö-
yksikkö ja kuskin penkinlämppäri.
taka-akseli ei ole ongelma kuin 405:ssa.
vaihdoin kun rupesi olemaan korkea kuume 406:een.- TT
Mulla oli kanssa 309. Kyllä ne taka akselit hajoaa 309täkin. Mutta sen voi ehkäistä laittamalla/laitattamalla nipat akseliin. Kori on hyvä, ainoa missä oli ruostetta oli tuulilasin yläreuna. Kontin pohjaa kannattaa tarkkailla koska vararengas kerää paskaa.
- m.a.
Kolmenollaysin ja nelinollaviitosen vertailu ei ole kohdallaan siitä syystä, että noista kahdesta vain tuo 405 on oikea Peugeot. 309 on Talbot, jossa on Pösöstä vain merkki.
- pö
m.a. kirjoitti:
Kolmenollaysin ja nelinollaviitosen vertailu ei ole kohdallaan siitä syystä, että noista kahdesta vain tuo 405 on oikea Peugeot. 309 on Talbot, jossa on Pösöstä vain merkki.
...et kai ole ääliö ?
- m.a.
pö kirjoitti:
...et kai ole ääliö ?
Ja vastaan sanoistani ;-)
- 306
m.a. kirjoitti:
Kolmenollaysin ja nelinollaviitosen vertailu ei ole kohdallaan siitä syystä, että noista kahdesta vain tuo 405 on oikea Peugeot. 309 on Talbot, jossa on Pösöstä vain merkki.
Totta siinä mielessä, että 309 piti tulla Horizonin seuraaja. Mutta kyllä 309 on Peugeot siinä missä 405, ainoastaa vanhemmat 1,3 koneet oli Horizonin perua, kaikki muut koneet on Pösön koneita. Myös alustarakenteet ovat samantapaiset kun Pösöissä, Horizonissa oli mm. vääntösauvajousitus edessä ja kierrejouset takana, Pösöissä tämä on päinvastoin, myös 309:ssä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t553703- 312104
- 392001
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin171701Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401502Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251472- 781414
- 1361141
Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901115Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221093