MIkä hämähäkeissä viehättää?

zatu

En voi käsittää hämähäkkien olemassaoloa ylipäätänsäkään. Olen jatkuvassa sodassa niiden kanssa. Melkein jo painajaisia kesästä näen kun rupeavat hämpyt liikkumaan. Kertokaa nyt ihmeessä, mikä niissä niin viehättää että niitä kotiin "lemmikeiksi" halutaan?

6

781

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • timanttimies

      kutoo verkkojaan kärpästen pään menoksi.

      • hämppifani

        Niin minäkin pelkäsin ennen todella paljon hämähäkkejä mutta kun me ostettiin tarantella lemmikiksi niin loppui pelko ainakin sitten kun pidin sitä käessä ja se ei tehnyt mitään. Tottakai ne voi purra tai potkia sinun päälle karvoja jotka todella ärsyttävät ja kutiavat mutta se ei tee sitä kun vasta kun tuntee ittensä uhatuksi.Tottakai kaikki silloin jotenkin puolustautuu..! Mutta kun on rauhallinen niin ei hämppi mitään tee.Meillä on nyt taas yksi uusi hämppi kun entinen kuoli :(


    • Karnevaali

      Möh, hämhäkeissä voi viehättää koska joillakin lajeilla on hieno väritys..
      Itse olen hämähäkkifobiaa 'kärsivä', mutta se kohdistuu enemmän niihin pieniin, seittejä kutoviin kökkiäisiin O__O
      Lintuhämähäkkejä voin tiirustella lasin läpi, ja omalla tavallaan ne on söpöjä niiden pehmoisen 'turkin' ansiosta.

    • vanha patu

      Kesän suurimpia riemujani on hämähäkkien puuhien seuraaminen.

      En malta olla tarjoamatta silloin & tällöin esim riippuhämyille syötävää, mm pallohyppiäiset otetaan ahneesti vastaan. Jos saa vaalean ruskean-punaisen juoksupunkin ehjänä riippuverkolle, on seurauksena huima juoksukilpa, joka kyllä päättyy punkin tappioon.

      Luonto on hurmaava hämyineen ym punkkeineen.

    • eivoiei

      En voi käsittää, että miksi joku jaksaa vaivata päätään sillä, mitä muut ihmiset harrastaa.

      Jos se oloasi helpottaa niin vastaan:

      Hämähäkeissä viehättää eri lajien upeat väritykset, eri lajien erilaisten elintapojen vertailu (kaivautujat/puussaeläjät), hoidon yksinkertaisuus, saalistuksen seuraaminen, luonne-erot, liikkuminen ja anatomia. Se tosiseikka, että hämähäkkikin, kuten kaikki elolliset olennot, on ekosysteeminsä kannalta erittäin merkityksellinen ja toimii täysin tarkoituksenmukaisesti omasta lähtökohdastaan. Ilman hämähäkkejä maailma hukkuisi kaikenmaailman hyönteisiin ja ilman hyönteisiä taas kasvit eivät pölyttyisi, jätökset ja raadot eivät hajoaisi. Hämähäkit ovat vain osa ja tärkeä lenkki ravintoketjussa: ne ovat osa monien lintujen ruokalistaa. Jos yksi laji lakkaisi olemasta, sen ravintolajit valloittaisivat aivan liian suuren alan. Tasapaino on tärkeää.

      Minusta on hienoa päästä seuraamaan omassa kodissani kauniiden hämähäkkien elämää. Palkitsevaa kasvattaa lintuhämähäkki poikasesta aikuiseksi ja nähdä sen värityksen muuttuvan jokaisen nahanluonnin myötä. On monia lajeja, joille ei monet perhosetkaan vedä kauneudessa vertoja, etenkään jos on mieltynyt karvaisiin ja kahdeksanjalkaisiin, upeissa metallinhohtoisissa väreissä kimalteleviin aitoihin petoeläimiin.

      Luonnossa hämähäkit kohtaavat monia vaaroja, jotka voidaan täysin eliminoida terraario-oloissa. Hämähäkit eivät tarvitse liikuntaa, koska niillä ei ole lihaksia, vaan niiden elimistö toimii kuten hydraulinen koneisto: Se pumppaa nestettä raajoihinsa ja niistä pois voidakseen liikuttaa niitä. Tiesitkö, että hämähäkki ei voi hengittää ja liikkua samaan aikaan. Siksi sen on pysähdyttävä aina välillä. Mieluiten hämähäkki vain kököttääkin paikoillaan ja odottaa, että ruoka tulee suoraan nenän eteen. Siksi hämähäkillä on ruhtinaalliset oltavat terraarioeläimenä, kunhan sen omistaja vain ymmärtää, mitä tämä eläin tarvitsee.

      Oikeiden olosuhteiden järjestäminen tuo sopivaa haastetta ja kaltaiselleni jaksoittain innostuvalle ihmiselle hämähäkki on verkkaisen elämäntapansa vuoksi oivallinen eläin. Hämähäkki saattaa lepäillä pari viikkoa ja sitten vasta kaivata ruokaa. Tai se saattaa lepäillä kuukaudenkin. Pitempäänkin. Eläin, joka ei tarvitse seuraani, mutta siinä on minulle aivan riittävästi seurattavaa. Nämä ovat vähän nörtin eläimiä. Ei lemmikkejä missään nimessä. Harrastus ennemmin.

      • Tunnut olevan perillä hämähäkeistä...?
        Itse olen kiinnostunut ja sunnittelen ko otuksen hankintaa. OSaatko ohjata oikeaan suuntaan näin aluksi? Mitä pitää tietää ja mitä pitää otaa huomioon?
        Mitä hämähäkit maksaa?

        -Utelias


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4403
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      4000
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2701
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      20
      1641
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1561
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe