Eli kyseisessä koneessa meni vedet ja öljyt sekaisin. Onko kokemuksia muilla vastaavan laisesta ogelmasta. kone on makavesi jäähdytteinen.
Fordson Major
37
29797
Vastaukset
- minä
halki se on!
- se on
Traderissa on vaihdettavat sylinteriputket.
Vuoto voi olla sylinteriputkien ja lohkon välisissä tiivisteissä. - menee
Ollikaisellakin viikonloppuisin kokikset ja kossut.
- Pali
Kansi pois jotta näet onko tiiviste palanut puhki,jos niin on pääset vähällä.Kone on lähes pommin varma raataja,kun vaan huoltelee normaalisti.
- maailma muuttuu
Eiks noi traderit ja jonseridit ole viety jo saunan taa!!!??
Kantsii ostaa uusi - R K-S
Koska ploki on syöpynyt,vaikka onkin makeavesikone. Samaa tapahtui jo traktoreissa ja autoissakin. Ei pysty korjaamaan pitävästi. Mulla on romuhallissa ainakin yksi ehjä samanlainen kone. Saat halvalla. Anna yhteystiedot, niin tarjoan.
- masa
Puhuu Sole kauppias paskaa tottakai sen pystyy korjaamaan pitävästi.
Täytetään syöpymät ja putsataan sileäksi,ei mikään ongelma - R K-S
masa kirjoitti:
Puhuu Sole kauppias paskaa tottakai sen pystyy korjaamaan pitävästi.
Täytetään syöpymät ja putsataan sileäksi,ei mikään ongelmaVie sellainen sylinteriryhmä esim. Tammer Dieseliin ja pyydä korjata. Silloin kuulet vastauksen. Tämä sama vaiva on ollut monissa märkäputkikoneissa jo vuosikymmeniä sitten. Jos masa on nyt keksinyt jonkun uuden ratkaisun, niin hyvä on. Kerro meillekin miten se tehdään?
- sitä
R K-S kirjoitti:
Vie sellainen sylinteriryhmä esim. Tammer Dieseliin ja pyydä korjata. Silloin kuulet vastauksen. Tämä sama vaiva on ollut monissa märkäputkikoneissa jo vuosikymmeniä sitten. Jos masa on nyt keksinyt jonkun uuden ratkaisun, niin hyvä on. Kerro meillekin miten se tehdään?
Mihinkään Tammer dieseliin viedä vaan tehdään itse.
Hitsataan syöpymät ja koneistetaan ennalleen.
Ei sitä kannata vanhaa konetta korjauttaa vaan tehdään työ itse.Onhan noita joku tullut tehtyä kaverillekin.
Hiukan yritystä kehiin eikä olla aina niin vietävän kädettömiä. - R K-S
sitä kirjoitti:
Mihinkään Tammer dieseliin viedä vaan tehdään itse.
Hitsataan syöpymät ja koneistetaan ennalleen.
Ei sitä kannata vanhaa konetta korjauttaa vaan tehdään työ itse.Onhan noita joku tullut tehtyä kaverillekin.
Hiukan yritystä kehiin eikä olla aina niin vietävän kädettömiä.ei ole ihan helppoa. Ja sitten on suuri vaara siitä, että hitsatessa valuraudan kiderakenne muuttu ja seuraavan kerran kun kone kuumenne, niin tulee jännitysmurtumia.
Miten muuten koneistat sylinteriputkien pesät ryhmästä? Onko sinulla kotona sylinteriporauskone?
Toinen vaihtoehto, mitä kaverille esitin oli koneen vaihto vanhaan, mutta ehjään. Se on helpoin ja halvin tapa ja se voi toimia monta vuotta. - masa
R K-S kirjoitti:
ei ole ihan helppoa. Ja sitten on suuri vaara siitä, että hitsatessa valuraudan kiderakenne muuttu ja seuraavan kerran kun kone kuumenne, niin tulee jännitysmurtumia.
Miten muuten koneistat sylinteriputkien pesät ryhmästä? Onko sinulla kotona sylinteriporauskone?
Toinen vaihtoehto, mitä kaverille esitin oli koneen vaihto vanhaan, mutta ehjään. Se on helpoin ja halvin tapa ja se voi toimia monta vuotta.se valuraudan hitsaaminen mikään ongelma ole onhan sitä tehty maailman sivu,itsekin olen hitsaillut kolmisenkymmentä vuotta.
Poraukset olen tehnyt vanhalla mutta järeällä pylväsporakoneella ja siihen tehdyllä säätö terällä.
Joten ei se sinun tapasi mikään halvin ole (pyydät helvetin moisen hinnan vanhoista romuista),minulla ei maksa muuta kun työtä ja sekin menee harrastuksen piikkiin.
Näin me täällä Raumalla teemme itse tuollaiset hommat - R K-S
masa kirjoitti:
se valuraudan hitsaaminen mikään ongelma ole onhan sitä tehty maailman sivu,itsekin olen hitsaillut kolmisenkymmentä vuotta.
Poraukset olen tehnyt vanhalla mutta järeällä pylväsporakoneella ja siihen tehdyllä säätö terällä.
Joten ei se sinun tapasi mikään halvin ole (pyydät helvetin moisen hinnan vanhoista romuista),minulla ei maksa muuta kun työtä ja sekin menee harrastuksen piikkiin.
Näin me täällä Raumalla teemme itse tuollaiset hommatVoi olla, että sulla on valuraudan hitsaustaito. Sä varmaan kuumennat koko plokin 600 asteeseen uunissa? Ja jäähdytät sitä sitten hitaasti noin vuorokauden. Ja sun vanha, mutta järeä pylväsporakone tekee varmasti riittävän tarkaa työtä. Ja mistä se säätöterä saadaan? Paljonko moottorin tiivistesarja maksaa? Vai tehdäänkö siellä Raumalla kansitiivisteet ym. itse?
Multa 300,- euroa täydellisen toimivan Fordson Major koneen. Siitä jää vielä aika paljon varaosia "kaiken varalta".
Perusjuttu: Tämän ikäisiin (jostain -60 luvulta)koneisiin ei kannata enää tehdä remonttia. Jos saa jostain sopivan koneen, mistä saa pienellä vaivalla toimivan, niin OK. Muuten se on uuden tai uudemman koneen paikka.
Moneen veneeseen kun on pantu uusi kone vanhan Majorin tilalle, niin on saatu paljon lisää tilaa ja vähemmän melua. Nykyaikainen 30 - 40 heppainen kone on vähintäin puolta pienempi kuin tuo Majori ja kuljettaa sitä fiskaria yhtä hyvin. - masa
R K-S kirjoitti:
Voi olla, että sulla on valuraudan hitsaustaito. Sä varmaan kuumennat koko plokin 600 asteeseen uunissa? Ja jäähdytät sitä sitten hitaasti noin vuorokauden. Ja sun vanha, mutta järeä pylväsporakone tekee varmasti riittävän tarkaa työtä. Ja mistä se säätöterä saadaan? Paljonko moottorin tiivistesarja maksaa? Vai tehdäänkö siellä Raumalla kansitiivisteet ym. itse?
Multa 300,- euroa täydellisen toimivan Fordson Major koneen. Siitä jää vielä aika paljon varaosia "kaiken varalta".
Perusjuttu: Tämän ikäisiin (jostain -60 luvulta)koneisiin ei kannata enää tehdä remonttia. Jos saa jostain sopivan koneen, mistä saa pienellä vaivalla toimivan, niin OK. Muuten se on uuden tai uudemman koneen paikka.
Moneen veneeseen kun on pantu uusi kone vanhan Majorin tilalle, niin on saatu paljon lisää tilaa ja vähemmän melua. Nykyaikainen 30 - 40 heppainen kone on vähintäin puolta pienempi kuin tuo Majori ja kuljettaa sitä fiskaria yhtä hyvin.Minä mitään neuvo vaan kerron miten minä teen,ja onhan se hirveä hinta vanhasta Majorin plokista mitä sinä pyydät.
- R K-S
masa kirjoitti:
Minä mitään neuvo vaan kerron miten minä teen,ja onhan se hirveä hinta vanhasta Majorin plokista mitä sinä pyydät.
vaan täydellinen marinoitu ja kunnossa oleva kone.
- ja se
R K-S kirjoitti:
vaan täydellinen marinoitu ja kunnossa oleva kone.
on samanlaisessa kunnossa kuin alkuperäisenkin kysyjän kone.
- R K-S
ja se kirjoitti:
on samanlaisessa kunnossa kuin alkuperäisenkin kysyjän kone.
mutta vanha tietenkin. Oikea ratkaisu on uusi kone.
- Öljy
R K-S kirjoitti:
mutta vanha tietenkin. Oikea ratkaisu on uusi kone.
Kannen tiiviste oli ehjän näköinen joten vika varmaakin löytyy putkien tiivisteistä mikäli ei ole syöpynyt puhki. Täytyy soitella veneen myyjälle on kusetuken makua.
- R K-S
Öljy kirjoitti:
Kannen tiiviste oli ehjän näköinen joten vika varmaakin löytyy putkien tiivisteistä mikäli ei ole syöpynyt puhki. Täytyy soitella veneen myyjälle on kusetuken makua.
Fordson Majorin koneessa on ns. märät sylinteriputket. Se tarkoittaa sitä, että sylinteriputkien ympärillä on jäähdytysneste. Sylinteriputkien alapäässä on O-rengas tiivisteet. Vanhemmiten ryhmän vastaava tiistepintä syöpyy, ja O-renkaat alkaa päästää jäähdytysnestettä läpi. O-renkaiden vaihto ei auta, koska vastinpinta on syöpynyt. En lähtisi edes kokeilemann masan ohjetta sylinteriryhmän hitsaamisesta ja uudelleen koneistamisesta. Se on työläs, kallis korjaus ja todennäköisesti ei onnistu.
Jos olet äskettäin ostanut veneen jostain liikkeestä, niin korjaus tai hinnan hyvitys on myyjän vastuulla. Jos olet ostanut yksityiseltä, niin tilanne on hankalampi. Onko myyjä ollut tietoinen viasta? Tarkistitko öljyn värin ostotilanteessa?
Oli miten oli, niin se kone on tiensä päässä. Hyvin se onkin jo palvellut. Mikä sen vuosimalli muuten oli? - Öljy
R K-S kirjoitti:
Fordson Majorin koneessa on ns. märät sylinteriputket. Se tarkoittaa sitä, että sylinteriputkien ympärillä on jäähdytysneste. Sylinteriputkien alapäässä on O-rengas tiivisteet. Vanhemmiten ryhmän vastaava tiistepintä syöpyy, ja O-renkaat alkaa päästää jäähdytysnestettä läpi. O-renkaiden vaihto ei auta, koska vastinpinta on syöpynyt. En lähtisi edes kokeilemann masan ohjetta sylinteriryhmän hitsaamisesta ja uudelleen koneistamisesta. Se on työläs, kallis korjaus ja todennäköisesti ei onnistu.
Jos olet äskettäin ostanut veneen jostain liikkeestä, niin korjaus tai hinnan hyvitys on myyjän vastuulla. Jos olet ostanut yksityiseltä, niin tilanne on hankalampi. Onko myyjä ollut tietoinen viasta? Tarkistitko öljyn värin ostotilanteessa?
Oli miten oli, niin se kone on tiensä päässä. Hyvin se onkin jo palvellut. Mikä sen vuosimalli muuten oli?Missä päin Suomea sulla se kone on ???
Avaan ensiksi vanhan ja katon missä kunnossa alakerta on. Jos sökö niin uusi tarttee hommata. - R K-S
Öljy kirjoitti:
Missä päin Suomea sulla se kone on ???
Avaan ensiksi vanhan ja katon missä kunnossa alakerta on. Jos sökö niin uusi tarttee hommata.mutta kyllä se rekalla kulkee minne vaan.
- Ostaja Osku
R K-S kirjoitti:
Voi olla, että sulla on valuraudan hitsaustaito. Sä varmaan kuumennat koko plokin 600 asteeseen uunissa? Ja jäähdytät sitä sitten hitaasti noin vuorokauden. Ja sun vanha, mutta järeä pylväsporakone tekee varmasti riittävän tarkaa työtä. Ja mistä se säätöterä saadaan? Paljonko moottorin tiivistesarja maksaa? Vai tehdäänkö siellä Raumalla kansitiivisteet ym. itse?
Multa 300,- euroa täydellisen toimivan Fordson Major koneen. Siitä jää vielä aika paljon varaosia "kaiken varalta".
Perusjuttu: Tämän ikäisiin (jostain -60 luvulta)koneisiin ei kannata enää tehdä remonttia. Jos saa jostain sopivan koneen, mistä saa pienellä vaivalla toimivan, niin OK. Muuten se on uuden tai uudemman koneen paikka.
Moneen veneeseen kun on pantu uusi kone vanhan Majorin tilalle, niin on saatu paljon lisää tilaa ja vähemmän melua. Nykyaikainen 30 - 40 heppainen kone on vähintäin puolta pienempi kuin tuo Majori ja kuljettaa sitä fiskaria yhtä hyvin.Voipi kohta olla että tarttisin tollasen koneen. [email protected]
- utelias
Onko tämä se paatti joka oli myytävänä Suursuolla??
- kansi
Minulla oli aikanaan traderin 4 sylinterinen 4 litrainen malli. Tämä oli ainakin ns. kuivilla sylinteriputklla varustettu moottori.
Näissä moottoreissa on taipumus kannella vääntyä jos hiemankin ylikuumenee, omanikin pääsi sen tekemään. Kansi pois, oikaisu ( samalla venttiilien ja suuttimien tarkistus kun kerran kansi auki)uusi tiiviste ja kiinni, niin taas kestää jos vain tarkistat, että jäähdytys toimii hyvin.
Kansi on niin järeää tekoa, että sen halkeaminen on epätodennäköistä.
Omassani oireili aikanaan siten, että makeavesipuolelle tuli veden sekaan hieman öljyä.- R K-S
ja erona on juuri tuo sylinteriputkien kiinnitys.
- Öljy
R K-S kirjoitti:
ja erona on juuri tuo sylinteriputkien kiinnitys.
Onko traderin sylinteri putki kiinni lohkon läpi tulevalla pultilla?? Onko kone muuten sama. löytyykö keneltäkään räjäytys kuvia trader/majorin koneesta??
t. Konetta purkava. - R K-S
Öljy kirjoitti:
Onko traderin sylinteri putki kiinni lohkon läpi tulevalla pultilla?? Onko kone muuten sama. löytyykö keneltäkään räjäytys kuvia trader/majorin koneesta??
t. Konetta purkava.Kuivat putket on prässätty sylinteriryhmään ja märät on vain painettu sinne. Märät saa ulos sitten kun kone on purettu. Kumpi kone sinulla on? Muistaakseni näkyvä ero on siinä, että Majorin koneessa on ruiskutuspumpun käyttöakseli näkyvissä ja Trader koneessa pumppu on suoraan jakopäässä kiinni.
- Öljy
R K-S kirjoitti:
Kuivat putket on prässätty sylinteriryhmään ja märät on vain painettu sinne. Märät saa ulos sitten kun kone on purettu. Kumpi kone sinulla on? Muistaakseni näkyvä ero on siinä, että Majorin koneessa on ruiskutuspumpun käyttöakseli näkyvissä ja Trader koneessa pumppu on suoraan jakopäässä kiinni.
Ruisku pumppun akseli on näyvissä. Eli sylinteri putket tulee ulos alapuolelta työntämällä??? Kun katsot konettta ylhäältä päin (kansi pois)siitä kohtaa mistä nosto tangot tulevat jokaiseen sýlinteriin tule lohkon läpi pultti ruiskupumpun puolelta.
- R K-S
Öljy kirjoitti:
Ruisku pumppun akseli on näyvissä. Eli sylinteri putket tulee ulos alapuolelta työntämällä??? Kun katsot konettta ylhäältä päin (kansi pois)siitä kohtaa mistä nosto tangot tulevat jokaiseen sýlinteriin tule lohkon läpi pultti ruiskupumpun puolelta.
ota nyt ne irti varmuuden vuoksi. Yleensä märät putket on vain painettu paikalleen. Koneesi on siis Fordson Major. Noin 56 hv/1.800 rpm.
- Öljy
R K-S kirjoitti:
ota nyt ne irti varmuuden vuoksi. Yleensä märät putket on vain painettu paikalleen. Koneesi on siis Fordson Major. Noin 56 hv/1.800 rpm.
Kuka mahtaa myydä vara osia kyseiseen koneeseen
- R K-S
Öljy kirjoitti:
Kuka mahtaa myydä vara osia kyseiseen koneeseen
kysypä niistä. Mitä osia tarvitset?
- Peltsi
Öljy kirjoitti:
Kuka mahtaa myydä vara osia kyseiseen koneeseen
Kysy tuolta masinistien forumilta, uskon että löytyy osia ja koko koneita
http://www.masinistit.com/index.php - Ei savua ilman Majoria
Öljy kirjoitti:
Kuka mahtaa myydä vara osia kyseiseen koneeseen
Isojoen konehalli, myymälöitä eri puolella Suomea. Kilpailu kykyiset hinnat ja erinomainen saatavuus merkistä riippumatta.Itse tilannut k.o. paikasta pouli Vortsonia,mukaan lukien koneen tilpehöörejä
- linkoville
kehottaisin siirtymään masinistien keskustelu palstalle http://www.masinistit.com/index.php
- Vippipooki
Mahdollisia vikoja arveli paremmin asioita tunteva henkilö olevan monia. Kannentiivisteesta alkaen. Ei kuulemma tarvitse olla mikään iso juttu. Mutta meitin koneesta meni avofiskarin siirtoajossa sitten laakeritkin syksyllä kun ei voitu reissua kovalla tuulella kesken jättää. Meillä olisi tarjolla Vaasassa kone, josta saisi erittäin halvalla varaosia, kun vain suostuisi rahtaamaan koko koneen pois. Irrotamme sen nyt vapun aikaan. Kuka tietää, mistä saisimme samanlaisen tai Volvon koneen tilalle? Paatin kytkin taitaa sopia kumpaankin, peti samoin. Purkaamojen hinnat hirvittävät. Mutta siis ei sen vian tarvitse mikään kohtalokas olla, sen verran olen kuunnellut, kun muut asiantuntevammat ovat keskustelleet koneestamme(joka kyllä hajosi kohtalokkaasti). Jos nyt joku haluaisi varaosia, saisi koko paketin edullisesti siis. Neuvoja koneen hankinnassa otetaan ilolla vastaan! Ei meinaan ole varaa maksaa paria tonnia liikkeeseen.
Laita viesti palstalle, niin vastaan kun ehdin.- jj
Fordin dieselit, kansi sinänsä on hyvää ainetta ja ihan tukevat, mutta kannenpulttien lukumäärä... eihän se riitä kuin bensakoneeseen. Kannenpultit itsessään ovat tukevasti mitoitetut.
Eihän uudemmilla Dorsetillaisillakaan kansipahvilla tuhatta tuntia kukaan ylittänyt, oli kone veneessä tai kuorma-autossa.
Älkää nyt hyvät ihmiset mitään Volvon savuttavia romuja tilalle vaihtako, mikä siinä paranee ja hintahan Volvon savukoneilla tähtitieteellinen hopan valurautamöykkyihin verrattuna. - En ole Fordmies
jj kirjoitti:
Fordin dieselit, kansi sinänsä on hyvää ainetta ja ihan tukevat, mutta kannenpulttien lukumäärä... eihän se riitä kuin bensakoneeseen. Kannenpultit itsessään ovat tukevasti mitoitetut.
Eihän uudemmilla Dorsetillaisillakaan kansipahvilla tuhatta tuntia kukaan ylittänyt, oli kone veneessä tai kuorma-autossa.
Älkää nyt hyvät ihmiset mitään Volvon savuttavia romuja tilalle vaihtako, mikä siinä paranee ja hintahan Volvon savukoneilla tähtitieteellinen hopan valurautamöykkyihin verrattuna.vaikka tämä on vanha juttu, mutta silti ajankohtainen. Valitettavasti nykyään on sellainen meininki, että mitään ei enää korjata, ehkä ei enää osata korjata, vaihdetaan vaan uusi. Ikäpolvi joka osaa korjata, on tullut jo vanhaksi ja raihnaiseksi. Nuoremmat, jotka osaavat, heitä on vähän ja ovat täystyöllistettyjä. Joku Majorin sylinteriputkien tiivistyksen korjaus oli ennen ihan jokapajan juttuja, niitä tehtii taivasalla pelloilla. Tuo aloittajan homma on jo varmaan ratkennut jo suuntaan tai toiseen, mutta sen verran siitä, ihan vaan ohjeeksi, ettei kannata ostaa mitää toista vanhaa tilalle, siinä voi olla sama juttu seuraavana vuonna, ei muuta kuin oma korjaukseen tai toinen lohko, jossa on paikat kunnossa. Joku Majori kunnostettuna vanhentaa monta liikaa viritettyä nykymoottoria. Liika "vihreys" on joillekkin mennyt vähän yli, nuokin naapurimaan vihreät romut voivat olla vaikka kuinka "vihreitä"silti savuttavat yhtälailla, kuin joku Majori. Jos meinaa korvata Majorin, joutuu uhraamaan 15000€ uuteen koneeseen, joka vanhaan runkoon istutettuna on tuhlausta. Majoreita ja Tradereita on vieläkin maailma pullollaan, siellä missä luotettavuutta tarvitaan, varaosat ei lopu. Eräs vanha moottorimies sanoi haluavansa nähdä 50v. vanhan, toimivan commonrail systeemin, mutta toimivia Majorin Simm-pumppuja on olemassa paljon. Mielenkiintoista olis, jos viestin aloittaja kertoisi, miten hän ratkaisi ongelmansa.
- Harri0707
Kertokaahan miten on koneet pelanneet teillä!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236955Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421239Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47834Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733