jarrutus 100-0 km/h =n. 35metriä

liikenneurheilija

Viittaan tuohon vilkkaana käyvään keskusteluun tuosta pysähtymismatkasta 100 kilometrin nopeudesta. Jos joku haluaa perusteita tuolle pysähtymismatkalle niin etsiipi googlella 'stopping 100-0' tuloksia. Reaktioaika on tietenkin kuskikohtainen; itselläni olen mittauttanut sen olevan noin 0,15sek. - joten siltäkin osin liikenneturvan 'hauskimmat kotivideot' ovat tasapäistävää aivopesukukkua...

26

3750

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On puppua

      Tuolla rannevekkarillasi voit muuten heittää vesilintua, samoin kuin "reaktioajallesi".

      Onko tuo muuten se sama vekkari jolla karapulainen kaverisi vänkärinpenkillä kellotti Corollallesi 5,0 sec kiihtyvyyksiä sataseen?

      =D =D =D

      • Myytin murtajilla on......

        töitä liikenneasioissakin, niin paljon meitä on harhautettu "suunnittelijoiden" taholta. Samoin kun ylinopeuksien "vaarallisuutta" liioitellaan, on kaikenlainen PASKATIETO vallalla kaikenlaisten "virkamiespaskiaisten" saarnoissa! Liikkuvan vammaisten, nahkapäitten "lähetystöissä" asiallisuus on kadonnut kokonaan, käyttäydytään kuin oltais Easdwoodin "jälkeläisiä", eikä ymmärretä että ollaan VAIN suomalaisia poliiseja. Vituttaa tää "liikenevä" kulttuuri ja "piileskelevät" RAJOITTAJAT, ei tässä tiedä edes kenelle vittuilis!! Tänään tein 74 ohitusta, enkä rikkonut LAKIA! jossain on VIKAA!


    • Minä myös

      Katsastusasemalla vai optikolla?

      Luulen, että ammattikoulun takapihalla ei maken Citizenillä saa kovin luotettavia tuloksia.

      • liikenneurheilija

      • nopsahko

      • sama kun äsken
        nopsahko kirjoitti:

        viiden keskiolutpullon jälkeen 0,208.

        pelasin toisen pelin, tuli 0,198. En kylläkään ottanut yhtään olutta välillä


      • Sohvatiikeri
        sama kun äsken kirjoitti:

        pelasin toisen pelin, tuli 0,198. En kylläkään ottanut yhtään olutta välillä

        Sinähän olet huippukuski!!!!


      • liikenneurheilija kirjoitti:

        Tuollapa voit harjoituttaa ainakin tämmöistä nettireagointia

        http://www.fetchfido.co.uk/games/reaction/reaction_test.htm

        reaktio aikani oli 0,219sec, sitten nostan jalan kaasulta kuluu toinen mokoma, siirrän jalkani kaasulta jarrulle, taas kuluu aikaa ainakin 0,2 sec, ja rupean painamaan jarrua, vielä 0,2 ja kun tuon laskee yhteen ni reakto on 1,219sec

        Myönnetään että oon pikkusen huppelissa, ja se jarrukin löytyy ehkä aavistuksen nopemmin, mutta se taas on kuskikohtaista.


      • fgfgfgfgfg
        liikenneurheilija kirjoitti:

        Tuollapa voit harjoituttaa ainakin tämmöistä nettireagointia

        http://www.fetchfido.co.uk/games/reaction/reaction_test.htm

        Tuo reaktioaika on se kun kuski huomaa että jotain tarttis tehdä. Siihen vielä lisätään toimenpide aika, niin se on todellisuudessa 0.5-2.5 kuskin tarkkaavaisuudesta riippuen. Ja toimenpiteen pitää onnistua joka ainoa kerta, ei riitä 95% onnistuminen.

        Eli pidetään sitä turvaväliä, ellet sitten jarruta vasemmalla ja tarkkaile liikennettä kuin mielipuoli.


      • JJJ
        liikenneurheilija kirjoitti:

        Tuollapa voit harjoituttaa ainakin tämmöistä nettireagointia

        http://www.fetchfido.co.uk/games/reaction/reaction_test.htm

        Saksassa Wolfsburgissa autostadtissa on jarrusimulaattori. Siinä istutaan kuin oikeassa autossa jalka kaasulla. Kun punainen valo syttyy, pitää polkea jarrua niin nopeasti kuin kerkeät.

        Minun reaktioaika oli 0,34 s. Testaaja sanoi, että reaktioni oli huomattavasti keskimääräistä nopeampi. Suurimmalla osalla reaktionopeus oli yli 0,5s, vaikka sitä punaisen valon syttymistä tiesi odottaa.

        Normaalissa liikenteessä se tilanne tulee ihan eri tavalla vastaan, jolloin reaktionopeus on yli sekunti. Satasen vauhdissa auto liikkuu 27,7 metriä sekunnissa.

        Eli todellisuudessa reaktio jarrutus, niin matkaa menee n. 70 metriä


      • reaktioaika
        fgfgfgfgfg kirjoitti:

        Tuo reaktioaika on se kun kuski huomaa että jotain tarttis tehdä. Siihen vielä lisätään toimenpide aika, niin se on todellisuudessa 0.5-2.5 kuskin tarkkaavaisuudesta riippuen. Ja toimenpiteen pitää onnistua joka ainoa kerta, ei riitä 95% onnistuminen.

        Eli pidetään sitä turvaväliä, ellet sitten jarruta vasemmalla ja tarkkaile liikennettä kuin mielipuoli.

        on juuri se aika, mikä kuluu siitä hetkestä, kun huomaat, että jotain tarttis tehrä, siihen hetkeen kun alat tehrä sitä jotain mitä tarttis.


      • sinullakin
        reaktioaika kirjoitti:

        on juuri se aika, mikä kuluu siitä hetkestä, kun huomaat, että jotain tarttis tehrä, siihen hetkeen kun alat tehrä sitä jotain mitä tarttis.

        Ainakin näissä jarrutusmatkakeskusteluissa on käsitelty vain kahta aikaa, eli reaktioaikaa ja jarrutusaikaa (tai -matkaa).

        Reaktioaika on (näissä yhteyksissä) se aika, joka kuluu siitä kun jotain tapahtuu (ei siis kun kuski sen huomaa!) siihen kun jarrutus alkaa (eli siinä on mukana myös auton viiveet).

        Jarrutusaika on sitten se aika, joka kuluu tuon jälkeen pysähtymiseen).


      • kaikkig
        sinullakin kirjoitti:

        Ainakin näissä jarrutusmatkakeskusteluissa on käsitelty vain kahta aikaa, eli reaktioaikaa ja jarrutusaikaa (tai -matkaa).

        Reaktioaika on (näissä yhteyksissä) se aika, joka kuluu siitä kun jotain tapahtuu (ei siis kun kuski sen huomaa!) siihen kun jarrutus alkaa (eli siinä on mukana myös auton viiveet).

        Jarrutusaika on sitten se aika, joka kuluu tuon jälkeen pysähtymiseen).

        Ei jarruviiveaikaa voi liittää reaktioaikaan. Reaktioaikahan on henkilökohtainen "kauhusekuntti" jarrujen kytkentäviivehän saa olla max. 0.8 s ja vapautusviive 0.6 s


    • metriä sekunnissa

      ei mulla muuta..

    • Sohvatiikeri

      linkki:
      http://www.chevyhiperformance.com/techarticles/148_0307_baer/

      Siinä chevy pysähtyi 100mph:sta 428 jalan eli 130 metrin matkalla. Kitkakerroin oli siis luokkaa 0,78. 100kmh nopeudesta samalla kitkakertoimella pysähtymismatka on 50m.

      Noissa kisoissa kuskit varmaan jarruttaakin 0,15 sekunnin sisään siitä missä pitäisi, en yhtään epäile.

    • stima

      Tuollaisilla netissä mitatuilla reaktioajoilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. On tullut mitattua aika monen sadan kuskin reaktioaika detonaattorilla. Sehän mittaa ajan ärsykkeestä auton hidastuksen alkamiseen, eikä kukaan ole ikinä päässyt alle 0,5s reaktioaikaan. Tyypillisesti ajat on 0,7-1,2s. Tämäkään ei kerro totuutta, koska kuskille on kerrottu etukäteen mitä pitää tehdä, mikä ei ole tilanne liikenteessä

      • on kiva

        detonaattorillahan todennetaan oikeastaan reaktiomatkan merkitystä taajamanopeuksissa, koska ei ole tarkkaa nopeustietoa. Eräässä kokeessa kokeneet kuljettajat eivät saaneet alle 2s. reaktioaikoja, useimmilla ge oli 2-3,5 s.


    • noin pitkän matkaa

      ??? minulla pysähtyi 1,5 metrin matkalla ja erektioaikaa ei saatu mitattua....sillan tolppaan kun ajoin.
      t:pilven reunalta

    • minä.

      Ainakin kesäisessä kolarissa, jossa pikätiellä 100km/h tuli toinen auto eteen, niin jarrutusmatka oli 18 m ja osuttiin.. Jos olisi ollut semmonen 30 metriä, niin ei olis haaveria tullu.. Mutta sattuuhan näitä.. Jossittelua!

    • minä.

      Ainakin kesäisessä kolarissa, jossa pikätiellä 100km/h tuli toinen auto eteen, niin jarrutusmatka oli 18 m ja osuttiin.. Jos olisi ollut semmonen 30 metriä, niin ei olis haaveria tullu.. Mutta sattuuhan näitä.. Jossittelua!

    • Runttaaja

      Lukkojarrutus 120-0: http://groups.msn.com/Runttaajankuvagalleria/aihekuvia.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=212

      Noin lyhyen näköinen pätkä se on. Kuvasta huomaa myös, että jarrut eivät olisi ottaneet tasaisesti, mutta ainakin dynamometrillä ne ottivat aivan tasaisesti. Jäljet alkavat aivan kuvassa näkyvän auton keulan edestä.

      Aikoinaan esitin tuon saman kuvan täällä ja hämäykseksi kirjoitin suunnilleen näin: "jäljet eivät voi olla paljon yli 20 m". Tekstiin tietysti takerruttiin, kun kuvaa ei älytty, eikä osattu katsoa. Muistaakseni vain yksi vastaajista osasi katsoa kuvaa ja kysyikin minulta, että olenko itse edes katsonut tuota kuvaa ja arveli jälkien pituudeksi 50 m, mikä olikin aika tarkka arvio. Harppomalla nuo jäljet mitattiin ja saatiin pituudeksi n. 48 m. Reilusti laillisissa mitoissa olleet renkaat kuluivat vaihtokuntoon kaikki neljä, sileä kohta kaikissa ja hiukan kankaita pilkisti.

      50 metriä voi tuntua pitkältä matkalta päivät päätteidensä ääressä istuvilta, mutta lyhyt matka se todellisuudessa on. Ei siihen mummoja ja lapsia yllättäen eteen putoile taivaalta, hirvi voi tietysti joskus ehtiä.

      • Sohvatiikeri

        Miksi piti jarruttaa? Miten pitkä oli reaktioaika?


      • tiplomiinsinööri
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Miksi piti jarruttaa? Miten pitkä oli reaktioaika?

        Kyllä monikin 2000-luvun auto pysähtyy alle 40m matkalla (jarrutusmatka) 100-0km/h. Sporttimallit pääsee alle 35m (esim. Porsche, BMW M, Audi RS). Tosin näitähän ei ole suomessa juurikaan, mut kyse oli onko mahdollista. Tyypillinen lukema perheautolle nykyään on noin 42m.

        Se, miksi jarrutusmatka on pidempi johtuu siitä, että poljinta ei uskalleta painaa heti alusta lähtien kovaa. Tähän on tietysti poljinvoiman avustimia... Toisaalta tilanteesta ei olla varmoja aluksi ja jarrutetaan puoliteholla. Vasta tämän jälkeen painetaan jarrua kunnolla jolloin saattaa olla jo myöhästä. Pysähtymismatkaan puolestaan vaikuttaa myös reaktioaika mikä vaihtelee paljon sen mukaan miten varautunut on ja missä kunnos muuten hermoradat on.

        Ja jos prätkä ei pysähdy samalla matkalla kuin auto niin ei johdu ainakaan painosta (joka ei itseasiassa juurikaan vaikuta jarrutusmatkaan). Kuorma-auto ja henkilöauto pysähtyvät talvella samassa matkassa vaikka toisen paino olisi 10kertainen.


      • liikenneurheilija
        tiplomiinsinööri kirjoitti:

        Kyllä monikin 2000-luvun auto pysähtyy alle 40m matkalla (jarrutusmatka) 100-0km/h. Sporttimallit pääsee alle 35m (esim. Porsche, BMW M, Audi RS). Tosin näitähän ei ole suomessa juurikaan, mut kyse oli onko mahdollista. Tyypillinen lukema perheautolle nykyään on noin 42m.

        Se, miksi jarrutusmatka on pidempi johtuu siitä, että poljinta ei uskalleta painaa heti alusta lähtien kovaa. Tähän on tietysti poljinvoiman avustimia... Toisaalta tilanteesta ei olla varmoja aluksi ja jarrutetaan puoliteholla. Vasta tämän jälkeen painetaan jarrua kunnolla jolloin saattaa olla jo myöhästä. Pysähtymismatkaan puolestaan vaikuttaa myös reaktioaika mikä vaihtelee paljon sen mukaan miten varautunut on ja missä kunnos muuten hermoradat on.

        Ja jos prätkä ei pysähdy samalla matkalla kuin auto niin ei johdu ainakaan painosta (joka ei itseasiassa juurikaan vaikuta jarrutusmatkaan). Kuorma-auto ja henkilöauto pysähtyvät talvella samassa matkassa vaikka toisen paino olisi 10kertainen.

        liikenneturvan propagandavideo on lienee tullut nyt todistetuksi disinformaatioksi..

        Video antaa yksiselitteisen väärää tietoa todellisesta jarrutusmatkasta nykyautolla - samoin se (tyypilliseen liikenneturvatyyliin) tasapäistää kaikki tielläliikkujat samaan dementiavanhuksen reaktiokyvyn omaavaan, äo20, sokeaan, kuuroon ja vasta kortinsaaneeseen 'keskivertoautoilijaan'.....


      • Sohvatiikeri
        liikenneurheilija kirjoitti:

        liikenneturvan propagandavideo on lienee tullut nyt todistetuksi disinformaatioksi..

        Video antaa yksiselitteisen väärää tietoa todellisesta jarrutusmatkasta nykyautolla - samoin se (tyypilliseen liikenneturvatyyliin) tasapäistää kaikki tielläliikkujat samaan dementiavanhuksen reaktiokyvyn omaavaan, äo20, sokeaan, kuuroon ja vasta kortinsaaneeseen 'keskivertoautoilijaan'.....

        Ei kai siinä opetettu niinkään jarrutusmatkoja - kuka niitä pystyisikään arvioimaan tositilanteessa - siinähän sanottiin, että neljännes pois nopeudesta melkein puolittaa pysähtymismatkan. Mikä on totta.


      • Runttaaja
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Miksi piti jarruttaa? Miten pitkä oli reaktioaika?

        Koeajettiin autoa ja testattiin samalla jarrut ja jarrutusmatka, koska pientä väittelyä oli silloin kyseisistä asioista. Taisi olla jotain vedonlyöntiäkin, jonka tietysti voitin.

        Kysymyksesi reaktioajasta on outo.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1248
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      914
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      884
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      22
      818
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      283
      723
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      33
      617
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      571
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      125
      540
    Aihe