katsastus trikolorilla

kysyymys2

voiko purjeveneen jossa perämoottori apumoottorina katsastaa kolmosluokkaan jos ainoa kulkuvalo on mastonhuipputrikolori?

16

2098

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei huolta

      Ilman perämoottorii...

      • miiitää

        no mitä jos laittaa katsastukssen jälkeen peräpeiliin moottorin? mitä tapahtuu


    • No worry

      Älä aja perämoottorilla pimeellä...

      • muttamuttaa

        joo mutta kysymys on katsastuksesta, ei ajelusta. Meneekö läpi katsastuksesta?


    • ..............................

      Taitaa raja olla 7m en nyt oo ihan varma

    • Sir BB
    • Antilla-36

      Miksi haluat saada veneen katsastettua keplottelemalla? Katsastus tehdään vapaaehtoisesti ja sen tarkoitus on oman ja muidenkin vesilläliikkujien turvallisuuden lisääminen. Jos haluat tietyn katsastuluokan mukaiset (turva)varusteet ne myös sinun on hommattava.
      Ei veneiden katsatuksessa ole kyse 'läpimenosta', vaan molempien osapuolien vilpittömästä halusta
      tarkastaa keväällä, että harrastusvälineet ovat siinä kunnossa, kuin niiden haluatkin olevan.

      • Antilla-36

        Piti vastata muttamutta nimimerkille;-)


    • Katsastus on neuoa antava tilaisuus. Aluksen päällikkö on vastuussa aluksen merikelpoisuudesta ei katsastusmies!
      alle 7 m alus käyttää pimeassä vähittäisvaatimuksena 360 asteen valo sekä moottorilla ajettaessa että purjeilla.
      Kyllä voit katsastaa venettäsi trikolorilla mutta jos sinulla on moottori niin tulisi plla myös 360 asteen valkoinen valo moottoriajoa varten. Moottorilla ajettaessa tulisi trikoloori olla samutettu!

      • mitätehdää

        kyseessä on siis uusi CE-merkitty purjevene suoraan suurelta ja nimekkäältä eurooppalaiselta valmistajalta. CE luokitus on 3.

        Veneen vakiovarustukseen ei kuulu kulkuvaloja. Lisävarusteeksi voi tilata kulkuvalopaketin, joka käsittää pelkästään mastonhuipputrikolorin. Kaapeliura reikineen mastonhuippuun on mastossa valmiina.

        Veneessä on mahdollista käyttää perämoottoria apuveneenä.

        Kysymys on siitä että jos veneen haluaa katsastaa 3-luokkaan siinä pitäisi olla katsastussääntöjen mukaan kulkuvalot.

        eli veneen katsastus kolmosluokkaan ei onnistu jos siinä on perämoottori.

        Toisaalta turvallisuutta edistäisi se että veneessä olisi sekä kulkuvalot että perämoottori ja katsastus 3 eikä 4 luokkaan.

        Miten tässä nyt sitten kannattaisi toimia? Katsastaa nelosluokkaan, pitää veneessä kolmosluokan varusteet ja pelkkä trikolori, ja olla ajelematta moottorilla pimeällä?


      • Sir Edvard
        mitätehdää kirjoitti:

        kyseessä on siis uusi CE-merkitty purjevene suoraan suurelta ja nimekkäältä eurooppalaiselta valmistajalta. CE luokitus on 3.

        Veneen vakiovarustukseen ei kuulu kulkuvaloja. Lisävarusteeksi voi tilata kulkuvalopaketin, joka käsittää pelkästään mastonhuipputrikolorin. Kaapeliura reikineen mastonhuippuun on mastossa valmiina.

        Veneessä on mahdollista käyttää perämoottoria apuveneenä.

        Kysymys on siitä että jos veneen haluaa katsastaa 3-luokkaan siinä pitäisi olla katsastussääntöjen mukaan kulkuvalot.

        eli veneen katsastus kolmosluokkaan ei onnistu jos siinä on perämoottori.

        Toisaalta turvallisuutta edistäisi se että veneessä olisi sekä kulkuvalot että perämoottori ja katsastus 3 eikä 4 luokkaan.

        Miten tässä nyt sitten kannattaisi toimia? Katsastaa nelosluokkaan, pitää veneessä kolmosluokan varusteet ja pelkkä trikolori, ja olla ajelematta moottorilla pimeällä?

        sulkapalloon!


      • jester
        mitätehdää kirjoitti:

        kyseessä on siis uusi CE-merkitty purjevene suoraan suurelta ja nimekkäältä eurooppalaiselta valmistajalta. CE luokitus on 3.

        Veneen vakiovarustukseen ei kuulu kulkuvaloja. Lisävarusteeksi voi tilata kulkuvalopaketin, joka käsittää pelkästään mastonhuipputrikolorin. Kaapeliura reikineen mastonhuippuun on mastossa valmiina.

        Veneessä on mahdollista käyttää perämoottoria apuveneenä.

        Kysymys on siitä että jos veneen haluaa katsastaa 3-luokkaan siinä pitäisi olla katsastussääntöjen mukaan kulkuvalot.

        eli veneen katsastus kolmosluokkaan ei onnistu jos siinä on perämoottori.

        Toisaalta turvallisuutta edistäisi se että veneessä olisi sekä kulkuvalot että perämoottori ja katsastus 3 eikä 4 luokkaan.

        Miten tässä nyt sitten kannattaisi toimia? Katsastaa nelosluokkaan, pitää veneessä kolmosluokan varusteet ja pelkkä trikolori, ja olla ajelematta moottorilla pimeällä?

        Mikset lisää konevaloa? Joko kiinteä tai irrotettava, virta vaikka tupakansytytinliitännästä. Näitä näkee aina silloin tällöin. Jos voi kytkeä niin, että trikolorista palaa vain valkoinen ja konevalo, niin sinulla on myös ankkurivalo.

        j.


      • Viki
        mitätehdää kirjoitti:

        kyseessä on siis uusi CE-merkitty purjevene suoraan suurelta ja nimekkäältä eurooppalaiselta valmistajalta. CE luokitus on 3.

        Veneen vakiovarustukseen ei kuulu kulkuvaloja. Lisävarusteeksi voi tilata kulkuvalopaketin, joka käsittää pelkästään mastonhuipputrikolorin. Kaapeliura reikineen mastonhuippuun on mastossa valmiina.

        Veneessä on mahdollista käyttää perämoottoria apuveneenä.

        Kysymys on siitä että jos veneen haluaa katsastaa 3-luokkaan siinä pitäisi olla katsastussääntöjen mukaan kulkuvalot.

        eli veneen katsastus kolmosluokkaan ei onnistu jos siinä on perämoottori.

        Toisaalta turvallisuutta edistäisi se että veneessä olisi sekä kulkuvalot että perämoottori ja katsastus 3 eikä 4 luokkaan.

        Miten tässä nyt sitten kannattaisi toimia? Katsastaa nelosluokkaan, pitää veneessä kolmosluokan varusteet ja pelkkä trikolori, ja olla ajelematta moottorilla pimeällä?

        Yritin selata, mutta en löytänyt mistään mainintaasi siitä, kuinka pitkä veneesi on. Tälläisen kysymyksen yhteydessä kannattaisi kysyjän käyttää yhtä nimimerkkiä, niin kysymykseen liittyvät perustiedot erottuisivat vastauksista.

        Mutta... kuten tuo yksinäinen lintu kertoi, niin alle 7 m veneessä moottorilla ajettaessa riittää 360 astetta eli ympäri näkyvä valkoinen valo. Se voi olla yhdistelmälyhty mastonhuipussa (trikolori ankkurivalo) tai paristokäyttöinen.

        Tässä katsastusmääräykset:
        "Pituus 12-20 m Vihreä ja punainen sivuvalo tai yhdistetty lyhty, ja valkoinen perävalo, sekä valkoinen mastovalo ä 2,5 m kannen ja ä 1 m sivuvalojen yläpuolella.

        Pituus 7-12 m Vihreä ja punainen sivuvalo tai yhdistetty lyhty, ja valkoinen perävalo sekä valkoinen mastovalo ä 1 m sivuvalojen yläpuolella, sisäsillä kulkuvesillä sallitaan ä 0,5 m sivuvalojen yläpuolella.
        Perä- ja mastovalon voi korvata ympäri näköpiirin näkyvällä valkoisella valolla.

        Pituus alle 7 m Ellei sivuvaloja voida asentaa, riittää ympäri näköpiirin näkyvä valkoinen valo."

        Milloinkahan autoliikkeet keksivät että auto hinnoitellaan ilman valoja, jotka saisi sitten valita lisävarustelistasta :-)


      • Viki
        jester kirjoitti:

        Mikset lisää konevaloa? Joko kiinteä tai irrotettava, virta vaikka tupakansytytinliitännästä. Näitä näkee aina silloin tällöin. Jos voi kytkeä niin, että trikolorista palaa vain valkoinen ja konevalo, niin sinulla on myös ankkurivalo.

        j.

        Voi olla käytännössä vähän hankalaa lisätä konevaloa säädösten määrämän metrin maston huipussa olevaa trikoloria korkeammalle.


      • pituuus
        Viki kirjoitti:

        Yritin selata, mutta en löytänyt mistään mainintaasi siitä, kuinka pitkä veneesi on. Tälläisen kysymyksen yhteydessä kannattaisi kysyjän käyttää yhtä nimimerkkiä, niin kysymykseen liittyvät perustiedot erottuisivat vastauksista.

        Mutta... kuten tuo yksinäinen lintu kertoi, niin alle 7 m veneessä moottorilla ajettaessa riittää 360 astetta eli ympäri näkyvä valkoinen valo. Se voi olla yhdistelmälyhty mastonhuipussa (trikolori ankkurivalo) tai paristokäyttöinen.

        Tässä katsastusmääräykset:
        "Pituus 12-20 m Vihreä ja punainen sivuvalo tai yhdistetty lyhty, ja valkoinen perävalo, sekä valkoinen mastovalo ä 2,5 m kannen ja ä 1 m sivuvalojen yläpuolella.

        Pituus 7-12 m Vihreä ja punainen sivuvalo tai yhdistetty lyhty, ja valkoinen perävalo sekä valkoinen mastovalo ä 1 m sivuvalojen yläpuolella, sisäsillä kulkuvesillä sallitaan ä 0,5 m sivuvalojen yläpuolella.
        Perä- ja mastovalon voi korvata ympäri näköpiirin näkyvällä valkoisella valolla.

        Pituus alle 7 m Ellei sivuvaloja voida asentaa, riittää ympäri näköpiirin näkyvä valkoinen valo."

        Milloinkahan autoliikkeet keksivät että auto hinnoitellaan ilman valoja, jotka saisi sitten valita lisävarustelistasta :-)

        vene on 8 m pitkä


      • Viki
        pituuus kirjoitti:

        vene on 8 m pitkä

        Veneen nokkaan bikolori, peräpeiliin valkoinen. Mastoon joko kiinteä tai irroitettava valkoinen koneajovaloksi. Unohda mastonhuippuasennus, mikäli et harrasta kovin paljon yöpurjehdusta (avomerellä läpi yön) jolloin trikolorilla saavutetaan 50% virransäästö bikolori perävalo yhdistelmään nähden ja parempi näkyvyys kun valo ei hautaudu aaltojen väliin.

        Spinnupuomin helaa voi käyttää irroitettavan koneajovalon "telineenä". Itse valo kiinnitetään sopivalle vanerilätkälle, jonka alapää lutvahtaa spinnuhelan renkaan sisälle, lisäksi veistetään kiila, jolla viritys tiukataan paikalleen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe