Miten hoidat työsi?

Lomittajatar

Olen tässä miettinyt välillä sellaista asiaa kun lomittajia on joka junaan lähtiöiksi niinkuin muissakin ammateissa. Miten sinä huolehdit tilasta ja eläimistä työssäsi?

Monesti tulee vastaan tapauksia jossa tilalla on pitkä putki menossa ja lomittaja vaihtuu välillä. Kukaanhan meistä ei jaksa ilman omaa vapaata kovinkaan pitkään.

Menet toisen jälkeen aamulla ja huomaat kaaoksen. Osa hommista tekemättä, paikat täyttämättä, esim rehukärry jätetty tyhjäksi jne..Lannat viemättä ulos tai kouru tyhjentämättä...puru astiat tyhjinä. Kyllä siinä meinaa itseltä itku päästä kun toinen jättää kun susp***
Lypsetty on tankkiin vaikka tippakannuun tulee kokkareita, vetimet rasvaamatta... minä en käsitä!

Onko osa jo niin leipiintyneitä ettei jaksa, viitsi, halua vai eikö osaa? Eikä ole tajua huomata ja toimia?

Moni lomittaja taas on asiansa osaava ammatti-ihminen ja heidän jälkeensä on nautinto mennä jatkamaan kun kaikki asiat on hoidettu ja huomioitu. Jätetty monesti jopa viestiä seuraavalle tulijalle huomioitavista asioista.

Itse henkilökohtaisesti ehdotankin, että jos ei homma kiinnosta niin antakaa olla. Pitäkää lomaa!

Jos sinä et hoida hommiasi niin seuraava lomittaja joutuu hoitamaan ensimmäiset päivät sinun sotkujasi töiden lisäksi. Se ei ole kenellekään kivaa, maine kulkee edellä ja jäljessä.

Oletko koskaan miettinyt miksi sinua ei ole pyydetty tiloille ja joitakin työkavereita pyydetään? Mietippä sitä.

Kiitos niille lomittajille jotka tekevät työnsä niin kuin pitää ja jaksavat huolehtia päivästä toiseen vieraasta karjasta. Teidän jälkeenne on ilo mennä jatkamaa ja jätetäänhän paikat niin että voimme olla ylpeitä ammattikunnastamme!

32

2999

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimenomaan

      Itse en ole lomittaja (ainakaan vielä), mutta tiedän jonkin verran lomittajien touhuiluista navetassa ym. "Huono palvelu" johtuu yksinkertaisesti siitä, että lomittajat ovat ihan mitä sattuu. Monikin lomittaa ilman minkäänlaista kiinnostusta ammattia ja eläimiä kohtaan ja koulutukseen ajautuu myöskin tälläisiä ihmisiä. Ammattitaitoa ei ole, vaikka ammatti olisikin. Lomitustyötä tehdään pelkästään rahasta ja yleensä väliaikaisesti. Jne. Harmittaa :/

    • Emäntä

      Meillä on ollut aika monta eri lomittajaa, ja täytyy kyllä sanoa että on aika suuri vaihtelu eri lomittajien välillä.
      Useimmat lomittajat hoitavat hommansa kunnialla ja hyvin, mutta huonojakin löytyy...
      Eniten ärsyttää yhden miespuolisen lomittajan välinpitämättömyys vasikoiden ruokinnassa, monta kertaa ollaan sanottu että maidot pitää lämmittää kunnolla ennen kun niitä saa vaseille tarjota. Mutta kun ei niin ei. Viimeksikin oli kaikki maito- ja starttijuottovasikat hirveässä ripulissa, kun kyseinen lomittaja lomitti muutaman päivän. Itse käytiin kyllä antamassa päiväjuomat mutta aamulla ja illalla syötön hoiti lomittaja.
      Seuraavalla kerrralla jos ei maidot ala lämmetä niin saa lomittaja kyllä kuulla kunniansa, koska kyseessä ei ole osaamattomuus vaan selvä välinpitämättömyys asiasta!

      • varma,

        että ripuli johtuu juuri lämmitämättömän maidon antamisesta? Sitäpaitsi rakentava, rauhallinen keskustelu asiasta tuottaa parempia tuloksia kuin patoutunut räyhääminen!


      • ripulihan
        varma, kirjoitti:

        että ripuli johtuu juuri lämmitämättömän maidon antamisesta? Sitäpaitsi rakentava, rauhallinen keskustelu asiasta tuottaa parempia tuloksia kuin patoutunut räyhääminen!

        voi tietysti johtua monestakin syystä,liian kylmää, liian paljon,liian laihaa(laimennettu vedellä),väärä juoma-asento(sanko liian alhaalla)...
        Mutta jos asiasta monta kertaa lomittajalle sanotaan(ammattinsa taitavalle ei sitä paitsi tuollaista perusasiaa edes tarvitse kertoa)niin johan sen pitäisi mennä jakeluun.Tässähän se juuri nähdään että ammattitaitoisilla lomittajille on työlistat aina täynnä ja näille helppoheikeille pitää oikein tiloilta anella töitä.


      • Emäntä
        varma, kirjoitti:

        että ripuli johtuu juuri lämmitämättömän maidon antamisesta? Sitäpaitsi rakentava, rauhallinen keskustelu asiasta tuottaa parempia tuloksia kuin patoutunut räyhääminen!

        No kyllä se takuulla siitä kylmästä maidosta/startista johtuu, koska maito tulee suoraan lehmästä, eikä siihen mitään lisätä. Startti-sekoitusohjekin on moneen kertaan neuvottu, ja ohjekin on seinällä, jos ei ole varma suhteista.
        Ja kyse on nimenomaan siitä, että on jo MONEEN KERTAAN asiallisesti huomautettu, että maito pitää lämmittää oikeaan lämpötilaan, neuvottu tarvittessa vaikka käyttämään selvästi näkyvillä olevaa lämpömittaria jos ei muuten ole varma lämpötilasta. Kuitenkin lopputulos on AINA kyseisellä lomittajalla se, että maidot viedään vaseille kylminä. Niin ei enää kyllä mitään asiallista keskustelua sa asiasta aikaiseksi, kun sitä on jo monta kertaa yritetty, eikä lopputulos muutu!
        Ja kyse on siis nimenomaan yhdestä tietystä lomittajasta, kaikki muut meillä olleet lomittajat ovat olleet hyvin työnsä tekeviä ja jotka mielellään ottavat neuvoja vastaan.


      • palautetta
        Emäntä kirjoitti:

        No kyllä se takuulla siitä kylmästä maidosta/startista johtuu, koska maito tulee suoraan lehmästä, eikä siihen mitään lisätä. Startti-sekoitusohjekin on moneen kertaan neuvottu, ja ohjekin on seinällä, jos ei ole varma suhteista.
        Ja kyse on nimenomaan siitä, että on jo MONEEN KERTAAN asiallisesti huomautettu, että maito pitää lämmittää oikeaan lämpötilaan, neuvottu tarvittessa vaikka käyttämään selvästi näkyvillä olevaa lämpömittaria jos ei muuten ole varma lämpötilasta. Kuitenkin lopputulos on AINA kyseisellä lomittajalla se, että maidot viedään vaseille kylminä. Niin ei enää kyllä mitään asiallista keskustelua sa asiasta aikaiseksi, kun sitä on jo monta kertaa yritetty, eikä lopputulos muutu!
        Ja kyse on siis nimenomaan yhdestä tietystä lomittajasta, kaikki muut meillä olleet lomittajat ovat olleet hyvin työnsä tekeviä ja jotka mielellään ottavat neuvoja vastaan.

        ja ainahan voit kieltäytyä ottamasta kyseistä lomittajaa.


    • Toinen lomittaja

      Näinhän se näyttää olevan - valitettavasti. Itse olen ollut niin monen toisen lomittajan kanssa samalla työmaalla, että olen tullut siihen tulokseen, että suurin syy töiden huonoon tekemiseen tai tekemättä jättämiseen on asenne työhön. Sen kyllä olen tullut huomaamaan vuosien varrella, että kun tekee työnsä hyvin niin varauslista on pidempi kuin huonosti tekevillä. Työn luonne on kyllä sellainen, että on itsekin vaikea päätellä onko tehnyt työnsä hyvin tai huonosti. Minusta paras merkki hyvin tehdystä työstä on kun sama tilaa haluaa tilalle vielä uudelleenkin. Itse olen käyttänyt mittarina sitä että voin sanoa tehneeni työn itse.

    • jos puitteet ok

      Lisänä voisi kysäistä, moniko teistä lomittajista pitää eläimistä, ja esim. tekee ilmoituksen huonosta eläintenpidosta. Lähes jokaisessa käymässäni talossa ainakin kissat ovat täysin hoidotta. Usein lehmillä sorkat hoitamatta. Vasikat makaavat omassa paskassaan melkein polvia myöten, kuivikkeita on varmaan laitettu "joskus". Eräässä sonnipoika-aitauksessa yhdellä silmä puhki, no ei tietenkään vaivauduta hoitamaan. Muitakin avohaavoja myös lypsävillä - ei hoitoa. Koiria parin metrin ketjussa ulkoseinässä ilman suojaa monissa taloissa.

      Että silleen. Pidä siinä sitten työmoraalia ja hoida elukat hyvin, kun talon puolesta paskat piitataan, kuinka ne voivat.

      • Lomi

        ....edes koskaan käydä navetalla.
        Kirjoittelit tuolla joku aika takaperin saman litanian.


      • lomittaja

        ole tehnyt ilmoitusta????


      • kolffi
        lomittaja kirjoitti:

        ole tehnyt ilmoitusta????

        kyllä ne"välinpitämättömät" lomittajat ottaa nuppiin ainakin minua kun sellaisen jälkeen menee tilalle.kun ei ole haettu puita,ei jauoja.ei rehua jne..yleensä laitan kaiken niinkun itse tulisin aamulla.töitä on ainakin riittänyt:) nytkin pääsiäinen vierähtää töissä kun talon väki lomalla,ties monettako vuotta jo.jaksamista vaan talollisille kuin myös lomittajille :)


      • -----------------
        Lomi kirjoitti:

        ....edes koskaan käydä navetalla.
        Kirjoittelit tuolla joku aika takaperin saman litanian.

        Olen maatalouslomittaja, joten on tullut käytyä navetoissa muutamaan kertaan. En tiedä mitä litaniaa tarkoitat, laitatko linkin niin kerron sitten, olenko kirjoittanut? Yhtäkään asiaa en ole keksinyt, tosia ovat.


      • --------------------------
        lomittaja kirjoitti:

        ole tehnyt ilmoitusta????

        Keskustelin eräästä pahimmasta paikasta lomatoimistolla (eli "pomolle"). Minulle vastattiin, että "olet liian herkkä, tässä työssä täytyy kovettaa itsensä". Kun silti intin asiasta, sanottiin, että "täällä aletaan herkästi nähdä punaista, jos joku rupeaa kovin aktivistiksi".

        Jos tekisin ilmoituksen, olisi kaikille selvää, kuka sen on tehnyt. Kun asia menisi toimiston tietoon, saisin potkut. Aivan varmasti. Ja, tietysti haluaisin työni pitää, siksi en ole tehnyt ilmoitusta. Asia kyllä vaivaa koko ajan, kun samassa paikassa käyn pitempiaikaisena lomittajana.


      • amatsoni

        on ihan selvästi eläinsuojelulain vastaisia asioita, noista tulee tehdä ilmoitus esim kunnaneläinlääkärille.


      • lomittajana yli 10v

        Jokaisella on ilmotusvastuu, joka asian ymmärtää, on velvollinen ilmoittamaan viranomaisille, jos eläinsuojelulakia rikotaan noin raakasti, kun asian ilmoitit.Oletko ajatellut, että joudut itse vastaamaan viranomaisille, miksi olet laiminlyönyt ilmoituksen, jos asioista nostetaan eläinsuojelusyyte? Sinä olet kuitenkin ammatissa,missä asian pitäisi olla ymmärryksessä?Asiasta voi ilmoittaa itse suoraa eläinlääkärille tai yhdessä johtavan lomittajan kanssa tehdä ilmoituksen viranomaisille.Silloin olet toiminut oikein ja sinä säästyt syytteeltä.Huomioi tämä asia kohdaltasi, voit itsekkin syyllistyä eläinsuojelurikkomukseen ilmoituksen laiminlyönnin vuoksi.Viranomaiset eivät kerro, mistä ovat saaneet asian tietää.Voivat mennä tekemään esim.lakisääteistä navettatarkastusta tai sairaskäynnin yhteydessä vilkuilla ympärilleen, jos asia ei ole akuutti.Tietysti silloin, jos eläimiä viruu henkitoreissaan, asiaan puututaan välittömästi.

        Pienemmissä epäkohdissa voi varovasti koittaa keskustella, riippuu tietysti talonväestä ja siitä, kuinka kauan olet käynyt siellä töissä.Tämä vaatii jaloa keskustelutaitoa saada huomaamaan asia.Ja tilan väki tulee tuntea ihmisenäkin hyvin.Mitään eläinaktivistia ei kannata ruveta esittämään, vaan asiallisesti.

        Tilalla saattaa olla jokin asia ihan tiedostamaton, tahaton.Puhutaan tilasokeudesta, mitä ei välttämättä ihminen, joka työskentelee samoissa tiloissa päivästä toiseen huomaa.Esimerkkinä heikosti vettä tuottavat juomakupit tai hankaavat niskapuomit.Nämä ei nyt ole mitään eläinsuojelurikoksia suoranaisesti, mutta tälläisistä eläin käsii huomaamattomasti.


    • kuka vaan

      Lomittajaksi ajautuvat monesti ammattitaidottomat, kouluttamattomat ja ilman minkäänlaista työmotivatiota olevat henkilöt. Kaikenkarvaiset lusmurit raahautuvat päivästä toiseen vastentahtoisesti navettaan Maaseutupitäjissä ei ole työn suhteen valinnan varaa ja toisaalta lomittajista aina pulaa, niin siinähän ainut keino hankkia elanto. Ja kun siihen työhön on olosuheiden pakosta ajautunut, se näkyy myös työn jäljessä.

      Kyllä ne ammattinsa osaavat ja työstään aidosti pitävät lomittajat erottuvat selvästi joukosta. Jonkinlaista valintaa täytyisi myös lomatoimistojen pitää ottaessaan ihmisiä töihin. Ja ennenkaikkea vaadittava että työ tehdään hyvin. Ei muuallakaan ole työntekijän vara tehdä työtään huonosti. Kengänjälki tulee äkkiä takapuoleen... Ja maatilojen isäntäväki. Ehdottomasti palautetta sinne lomatoimistoon lomittajasta. Sekä hyvä että huono palaute kannattaa.

      • kolffi

        lisäisin vielä että kyllä löytyy sellaisiakin isäntiä ja emäntiä että jätetään lomittajalle karsinan siivoukset yms.eihän niitä kuuluisi siivota jos niissä on puoli metriä pas...mutta itse en ainakaan voi katsella sellaista,kuinka sattuukin että navetan suur siivous sattuu kun lomitus alkaa??kyllä sen näkee navetasta onko se siivottu joka viikko/kuukausi.tottahan se kuuluu jos näin on :)


      • Lomaorja
        kolffi kirjoitti:

        lisäisin vielä että kyllä löytyy sellaisiakin isäntiä ja emäntiä että jätetään lomittajalle karsinan siivoukset yms.eihän niitä kuuluisi siivota jos niissä on puoli metriä pas...mutta itse en ainakaan voi katsella sellaista,kuinka sattuukin että navetan suur siivous sattuu kun lomitus alkaa??kyllä sen näkee navetasta onko se siivottu joka viikko/kuukausi.tottahan se kuuluu jos näin on :)

        Olen maatalousalan korkeasti koulutettu ammattilainen. Tällä hetkellä elanto kuitenkin tulee juuri siitä mistä olen vuosia yrittänyt päästä eroon, lomittamisesta.
        Minua ei enää muutenkaan koko maatalous kiinnosta...
        Lomitan pääasiassa inhoamillani lypsykarja tiloilla. Inhoan lehmiä, navettaa, paskaa ja ääliömäisiä järjestelyjä töiden suhteen. (tälle starttia 0,76 desilitraa jne)
        Vaan pakko on raahautua joka helvetin aamu 12 päivän ajan kello 5 sinne hajun ja paskan ja tosi veemäisten lehmien joukkoon. On kyykittävä siellä lehmien välissä potkittavana ja kuinka ollakaan ne potkivat on aina niitä likaisimpia joiden pyyhkimiseen ei riitä edes viis rättiä.Sitten on näitä jalostuksen ihmeitä, riipputissejä, joiden maavara on tasan 15 cm pahimmillaan. Ne on sitten aina ne hitaimmat.
        Sanonpa vaan, että palkka on työn raskauteen verrattuna ihán naurettava lisineenkin.Olenkin nykyään järjestelmällisesti kieltäytynyt menemästä "käsityö" paikkoihin koska siitä mielestäni kuuluisi tulla ainakin kaksinkertainen tuntipalkka. Olen aiemmin moisilla antiikin aikaisilla tiloilla rikkonut itseni ja kärsin nyt lopun ikääni niska ja käsisäryistä. Lopettaa en ainakaan tällä hetkellä voi, rahaa on saatava kun ei korkeampia virkoja löydy.
        Työni teen niin hyvin kuin taidan, mutta en kuluta aikaa elukoiden paijaamiseen. Äkkiä työt ja juotot ohi ja sitten kahtasataa kotiin.


      • tissitkö
        Lomaorja kirjoitti:

        Olen maatalousalan korkeasti koulutettu ammattilainen. Tällä hetkellä elanto kuitenkin tulee juuri siitä mistä olen vuosia yrittänyt päästä eroon, lomittamisesta.
        Minua ei enää muutenkaan koko maatalous kiinnosta...
        Lomitan pääasiassa inhoamillani lypsykarja tiloilla. Inhoan lehmiä, navettaa, paskaa ja ääliömäisiä järjestelyjä töiden suhteen. (tälle starttia 0,76 desilitraa jne)
        Vaan pakko on raahautua joka helvetin aamu 12 päivän ajan kello 5 sinne hajun ja paskan ja tosi veemäisten lehmien joukkoon. On kyykittävä siellä lehmien välissä potkittavana ja kuinka ollakaan ne potkivat on aina niitä likaisimpia joiden pyyhkimiseen ei riitä edes viis rättiä.Sitten on näitä jalostuksen ihmeitä, riipputissejä, joiden maavara on tasan 15 cm pahimmillaan. Ne on sitten aina ne hitaimmat.
        Sanonpa vaan, että palkka on työn raskauteen verrattuna ihán naurettava lisineenkin.Olenkin nykyään järjestelmällisesti kieltäytynyt menemästä "käsityö" paikkoihin koska siitä mielestäni kuuluisi tulla ainakin kaksinkertainen tuntipalkka. Olen aiemmin moisilla antiikin aikaisilla tiloilla rikkonut itseni ja kärsin nyt lopun ikääni niska ja käsisäryistä. Lopettaa en ainakaan tällä hetkellä voi, rahaa on saatava kun ei korkeampia virkoja löydy.
        Työni teen niin hyvin kuin taidan, mutta en kuluta aikaa elukoiden paijaamiseen. Äkkiä työt ja juotot ohi ja sitten kahtasataa kotiin.

        Pikku vinkki: laita pikkuisen enemmän sitä kuiviketta, niin ei kovin montaa tarvitse yli 5 rätillä pyyhkiä. :)

        Mutta siis: Olen myös sitä mieltä, että lomittajien palkat ovat surkeita verrattuna siihen, miten vaativaa ja vastuullista työ oikeasti on. Ja tähän liittyy myös tuo ongelma huonoista lomittajista. Monet huolelliset, ammattitaitoiset ja eläinrakkaat ihmiset menevät muihin hommiin ja jäljelle jäävät ne, jotka eivät muualle pääse. Lomittajaksihan pääsee ilman mitään koulutusta ja hyvinkin vähäisellä kokemuksella. Lomatoimiston ei ole vara heittää huonoja lomittajia ulos, koska tilalle ei ole tulossa ainakaan parempia.

        Ja alkuperäiselle: minulla oli lomittajana ollessani tapana putsata paikat vähän normaalia huolellisemmin aina viimeisenä päivänä ja jättää viestiä seuraavalle navettaan tulijalle ym. Huomasin, että kun tein niin, oli myös minua odottamassa todennäköisesti seuraavalla kerralla täytetyt rehuvaunut ym. Tosi pahojen sotkujen keskelle jouduin harvoin.


      • Toinen lomittaja
        tissitkö kirjoitti:

        Pikku vinkki: laita pikkuisen enemmän sitä kuiviketta, niin ei kovin montaa tarvitse yli 5 rätillä pyyhkiä. :)

        Mutta siis: Olen myös sitä mieltä, että lomittajien palkat ovat surkeita verrattuna siihen, miten vaativaa ja vastuullista työ oikeasti on. Ja tähän liittyy myös tuo ongelma huonoista lomittajista. Monet huolelliset, ammattitaitoiset ja eläinrakkaat ihmiset menevät muihin hommiin ja jäljelle jäävät ne, jotka eivät muualle pääse. Lomittajaksihan pääsee ilman mitään koulutusta ja hyvinkin vähäisellä kokemuksella. Lomatoimiston ei ole vara heittää huonoja lomittajia ulos, koska tilalle ei ole tulossa ainakaan parempia.

        Ja alkuperäiselle: minulla oli lomittajana ollessani tapana putsata paikat vähän normaalia huolellisemmin aina viimeisenä päivänä ja jättää viestiä seuraavalle navettaan tulijalle ym. Huomasin, että kun tein niin, oli myös minua odottamassa todennäköisesti seuraavalla kerralla täytetyt rehuvaunut ym. Tosi pahojen sotkujen keskelle jouduin harvoin.

        Niin eihän tuo palkka niin kauhean hyvä ole, mutta kun palkassa saataisiin näkymään se miten tekee työnsä. Siihen olisi tämä henkilökohtainen palkanosa oiva keino, mutta kun nykyään sille kuvaavin nimi on lipomislisä. Kun palkittaisiin rahallisesti hyvästä työstä niin huonostikin työnsä tekevällä olisi kannustin tehdä työnsä hyvin.

        Mitä tulee loppusiivouksiin ja kärryjen täyttöön, olen myös itse aina pyrkinyt ne tekemään, mutta ei se oikein auta näköjään ettei olisi seuraavalla kerralla taas edessä, toki poikkeuksiakin on.


      • lomaorja
        tissitkö kirjoitti:

        Pikku vinkki: laita pikkuisen enemmän sitä kuiviketta, niin ei kovin montaa tarvitse yli 5 rätillä pyyhkiä. :)

        Mutta siis: Olen myös sitä mieltä, että lomittajien palkat ovat surkeita verrattuna siihen, miten vaativaa ja vastuullista työ oikeasti on. Ja tähän liittyy myös tuo ongelma huonoista lomittajista. Monet huolelliset, ammattitaitoiset ja eläinrakkaat ihmiset menevät muihin hommiin ja jäljelle jäävät ne, jotka eivät muualle pääse. Lomittajaksihan pääsee ilman mitään koulutusta ja hyvinkin vähäisellä kokemuksella. Lomatoimiston ei ole vara heittää huonoja lomittajia ulos, koska tilalle ei ole tulossa ainakaan parempia.

        Ja alkuperäiselle: minulla oli lomittajana ollessani tapana putsata paikat vähän normaalia huolellisemmin aina viimeisenä päivänä ja jättää viestiä seuraavalle navettaan tulijalle ym. Huomasin, että kun tein niin, oli myös minua odottamassa todennäköisesti seuraavalla kerralla täytetyt rehuvaunut ym. Tosi pahojen sotkujen keskelle jouduin harvoin.

        VINK VINK, isäntä hoiti tällä esimerkkitilalla kuivituksen ja kuinka kuivitat "pikkuisen enemmän" tilalla jolla lietelantajärjestelmä? lietteen sekaan ei käytännössä saa mennä kuiviketta ollenkaan kun se saattaa tukkia röörit.
        Tai että tilalla ei yleensäkään ole kuivikkeita.
        En tarkoita että hoidan työni huonosti, teen jopa paremmin kuin monet "ammattitaitoiset ja eläinrakkaat". Eikai ne välttämättä tilalle haluaisi takaisin jos olis jotain valittamista.
        Nykyään ainakin meidän kunnassa ei oteta ketä tahansa töihin, kokemusta vaaditaan tai ainakin halukkuutta osallistua kunnan järjestämään ilmaiseen koulutukseen.
        Siinä mielessä olen "huono" lomittaja, että noudatan pilkun tarkasti niitä sääntöjä missä kerrotaan mitä lomittajan täytyy tehdä ja mitä ei. Hevostiloilla usein vaaditaan että hevoset pitää ajaa, mutta se ei kuulu lomittajan toimenkuvaan joten sitä en tee. Sama koskee näitä lomittajalle säästettyjä töitä, kuten vasikkakarsinoiden tyhjennys jossa on metri paskaa alla... Jos eivät itse sen vertaa viitsi että putsaisivat karsinat päivittäin, niin saavat minun vuorollani jäädä putsaamatta. Kuiviketta heitän jos karsina on suo, mutta tyhjentämistä en tee. Tai navetan pesu, no thank you. Suuttukoot sitten.
        Yhdellä tilalle pikkuvasikkakarsinoissa oli valehtelematta puolitoista metriä kusen hajuista purua joka minun olisi pitänyt kärrätä pihalle. Sanoin suoraan että kuules jos tämän vertaa ei viitsi itse tehdä omien elukoiden hyväksi niin saapi sitten minun puolesta olla. Sitten olisi pitänyt raahata peräkärryllä läheiseltä sahalta uutta purua varastoon!! Kaiken kukkuraksi sekä emäntä että isäntä oli hirveitä ihmisiä, tekivät kaikenlaista kiusaa lomittajalle jos eivät tästä pitäneet... Sitten ne vielä kehtasi ihmetellä miksei heille saada lomittajaa. Lypsyaikana piti kuunnella sen ukon puujalka vitsejä tyyliin "kaks mummoo meni marjaan toinen ei mahtunu" ja ilkeitä kommentteja ulkonäöstä ja siitä kuinka kaikki lomittajat on jotenkin älyllisesti vajaakehittyneitä ja kuinka niille maksetaan liian hyvää palkkaa.Lomittaja on kuulemma kuin entisajan piika jonka täytyy tehdä mitä isäntä käskee ja vain kumarrella. Kävin lomatoimistoon sanomassa painavat sanat tämän tilan toimista kun muut ei uskaltaneet. Pomo soitti tilalle ja kysyi että mitäs tämä tälläinen homma on, emäntä siellä sitten itkeä tillitti puhelimessa että "ei me pahalla". Menin tilalle uudestaan, oli kuulkaas eri meininki, kohdeltiin kuin ihmistä.


      • Heluna
        lomaorja kirjoitti:

        VINK VINK, isäntä hoiti tällä esimerkkitilalla kuivituksen ja kuinka kuivitat "pikkuisen enemmän" tilalla jolla lietelantajärjestelmä? lietteen sekaan ei käytännössä saa mennä kuiviketta ollenkaan kun se saattaa tukkia röörit.
        Tai että tilalla ei yleensäkään ole kuivikkeita.
        En tarkoita että hoidan työni huonosti, teen jopa paremmin kuin monet "ammattitaitoiset ja eläinrakkaat". Eikai ne välttämättä tilalle haluaisi takaisin jos olis jotain valittamista.
        Nykyään ainakin meidän kunnassa ei oteta ketä tahansa töihin, kokemusta vaaditaan tai ainakin halukkuutta osallistua kunnan järjestämään ilmaiseen koulutukseen.
        Siinä mielessä olen "huono" lomittaja, että noudatan pilkun tarkasti niitä sääntöjä missä kerrotaan mitä lomittajan täytyy tehdä ja mitä ei. Hevostiloilla usein vaaditaan että hevoset pitää ajaa, mutta se ei kuulu lomittajan toimenkuvaan joten sitä en tee. Sama koskee näitä lomittajalle säästettyjä töitä, kuten vasikkakarsinoiden tyhjennys jossa on metri paskaa alla... Jos eivät itse sen vertaa viitsi että putsaisivat karsinat päivittäin, niin saavat minun vuorollani jäädä putsaamatta. Kuiviketta heitän jos karsina on suo, mutta tyhjentämistä en tee. Tai navetan pesu, no thank you. Suuttukoot sitten.
        Yhdellä tilalle pikkuvasikkakarsinoissa oli valehtelematta puolitoista metriä kusen hajuista purua joka minun olisi pitänyt kärrätä pihalle. Sanoin suoraan että kuules jos tämän vertaa ei viitsi itse tehdä omien elukoiden hyväksi niin saapi sitten minun puolesta olla. Sitten olisi pitänyt raahata peräkärryllä läheiseltä sahalta uutta purua varastoon!! Kaiken kukkuraksi sekä emäntä että isäntä oli hirveitä ihmisiä, tekivät kaikenlaista kiusaa lomittajalle jos eivät tästä pitäneet... Sitten ne vielä kehtasi ihmetellä miksei heille saada lomittajaa. Lypsyaikana piti kuunnella sen ukon puujalka vitsejä tyyliin "kaks mummoo meni marjaan toinen ei mahtunu" ja ilkeitä kommentteja ulkonäöstä ja siitä kuinka kaikki lomittajat on jotenkin älyllisesti vajaakehittyneitä ja kuinka niille maksetaan liian hyvää palkkaa.Lomittaja on kuulemma kuin entisajan piika jonka täytyy tehdä mitä isäntä käskee ja vain kumarrella. Kävin lomatoimistoon sanomassa painavat sanat tämän tilan toimista kun muut ei uskaltaneet. Pomo soitti tilalle ja kysyi että mitäs tämä tälläinen homma on, emäntä siellä sitten itkeä tillitti puhelimessa että "ei me pahalla". Menin tilalle uudestaan, oli kuulkaas eri meininki, kohdeltiin kuin ihmistä.

        Et astu koskaan meidän navetan ovesta sisälle!!!

        Meillä ei ikinä ole ollut noin itsekästä lomittajaa.


      • emäntä minäkin
        Heluna kirjoitti:

        Et astu koskaan meidän navetan ovesta sisälle!!!

        Meillä ei ikinä ole ollut noin itsekästä lomittajaa.

        Mitä tarkoitit itsekkyydellä? Minun mielestäni ei kenenkään tarvitse haukkumista töissä kuunnella, ihan oikein on kertoa työnantajalle jos jossain moisia idiootteja on.
        Vai oliko kyse nyt siitä karsinan tyhjennyksestä? Sehän on totta ettei lomittajan tarvitse tehdä noita ylimääräisiä töitä, oletko lukenut toimistolta tulleet lomitusohjeet? Ainoastaan jos karsinan tyhjennys/putkien pesu yms kuuluu säännöllisesti tilan töihin ja lomittaja sattuu juuri sinä päivänä paikalle. Eikö näin ole? Sijaisapu on ihan erikseen, silloin kuuluu tehdä kaikki työt koskapa omistaja ei siihen kykene. Tai jos tarvitsee paskan mättäjää niin sitten voi palkata erikseen muutaman tunnin päivässä töihin, mutta se ei kuulu VUOSILOMAAN!

        Ei meilläkään lomittajia käsketä vasikan karsinoita tyhjentää, itse tyhjätään parin viikon välein. Tietysti välillä tulee töihin näitä ihania, reippaita ihmisiä jotka pesevät ne putketkin jos jää työaikaa tai siivoavat muuten. Käskemään en ala, kunhan navetta palautuu minulle vähintään samassa kunnossa kun lomalle lähtiessä niin hommat on ok.


      • Lomi
        lomaorja kirjoitti:

        VINK VINK, isäntä hoiti tällä esimerkkitilalla kuivituksen ja kuinka kuivitat "pikkuisen enemmän" tilalla jolla lietelantajärjestelmä? lietteen sekaan ei käytännössä saa mennä kuiviketta ollenkaan kun se saattaa tukkia röörit.
        Tai että tilalla ei yleensäkään ole kuivikkeita.
        En tarkoita että hoidan työni huonosti, teen jopa paremmin kuin monet "ammattitaitoiset ja eläinrakkaat". Eikai ne välttämättä tilalle haluaisi takaisin jos olis jotain valittamista.
        Nykyään ainakin meidän kunnassa ei oteta ketä tahansa töihin, kokemusta vaaditaan tai ainakin halukkuutta osallistua kunnan järjestämään ilmaiseen koulutukseen.
        Siinä mielessä olen "huono" lomittaja, että noudatan pilkun tarkasti niitä sääntöjä missä kerrotaan mitä lomittajan täytyy tehdä ja mitä ei. Hevostiloilla usein vaaditaan että hevoset pitää ajaa, mutta se ei kuulu lomittajan toimenkuvaan joten sitä en tee. Sama koskee näitä lomittajalle säästettyjä töitä, kuten vasikkakarsinoiden tyhjennys jossa on metri paskaa alla... Jos eivät itse sen vertaa viitsi että putsaisivat karsinat päivittäin, niin saavat minun vuorollani jäädä putsaamatta. Kuiviketta heitän jos karsina on suo, mutta tyhjentämistä en tee. Tai navetan pesu, no thank you. Suuttukoot sitten.
        Yhdellä tilalle pikkuvasikkakarsinoissa oli valehtelematta puolitoista metriä kusen hajuista purua joka minun olisi pitänyt kärrätä pihalle. Sanoin suoraan että kuules jos tämän vertaa ei viitsi itse tehdä omien elukoiden hyväksi niin saapi sitten minun puolesta olla. Sitten olisi pitänyt raahata peräkärryllä läheiseltä sahalta uutta purua varastoon!! Kaiken kukkuraksi sekä emäntä että isäntä oli hirveitä ihmisiä, tekivät kaikenlaista kiusaa lomittajalle jos eivät tästä pitäneet... Sitten ne vielä kehtasi ihmetellä miksei heille saada lomittajaa. Lypsyaikana piti kuunnella sen ukon puujalka vitsejä tyyliin "kaks mummoo meni marjaan toinen ei mahtunu" ja ilkeitä kommentteja ulkonäöstä ja siitä kuinka kaikki lomittajat on jotenkin älyllisesti vajaakehittyneitä ja kuinka niille maksetaan liian hyvää palkkaa.Lomittaja on kuulemma kuin entisajan piika jonka täytyy tehdä mitä isäntä käskee ja vain kumarrella. Kävin lomatoimistoon sanomassa painavat sanat tämän tilan toimista kun muut ei uskaltaneet. Pomo soitti tilalle ja kysyi että mitäs tämä tälläinen homma on, emäntä siellä sitten itkeä tillitti puhelimessa että "ei me pahalla". Menin tilalle uudestaan, oli kuulkaas eri meininki, kohdeltiin kuin ihmistä.

        ....edes koskaan käydä navetalla.


    • lomittajana yli 10v...

      Lueskelin tätä keskustelua mielenkiinnola ja ikävä kyllä, niin kuin monessa muussakin ammattikunnassa meissä lomittajissakin on ihmisiä, joilla ei ole ammattitaitoa, eikä mielenkiintoa ottaa vastaan tätä suurta vastuuta toisen leipätyöstä.

      Tosin olen reippaan parinkymmenen vuoden aikana nähnyt niin monta lypsykarjatalouden harjottajaa, etten kyllä mene takuuseen kaikkien yrittäjienkään mielenkiinnosta varsinkaan eu:n tuomien lisäpaineiden alla.Usein ohjeet ovat suurpiirteiset ja pidetään joitain työtapoja ja asioita itsestäänselvyytenä.Hyvänä esimerkkinä tämä vasikoiden juotto.Vasikka on herkkä eläin, eikä kärsi ruokinnanmuutoksia oli se juottotapa sitten oikeaoppinen tai ei.Väliin itseä harmittaa, kun käsketään tehdä jokin asia juuri niin, kun EI SAISI IKINÄ TEHDÄ.Mutta minulla on tapana tehdä työt talon tavalla ja neuvoja en ala jakamaan sellaisille ihmisille, joille asiat ovat harvinaisen selviä.Itsekkään en ole koskaan eläimien kanssa liian viisas, enkä koskaan tule olemaankaan, tuskin meistä kukaan on liian viisas.Uusia ihmeellisyyksiä ilmaantuu koko ajan.Eläin kun osaisi kertoa mistä tekee kipeää, niin homma helpottuisi huomattavasti.Sitä ihmettä ei tapahdu.

      Itse arvostan suuresti yrittäjien työtä ja yritän hoitaa karjaa parhaan taitoni mukaan, toisten elämäntyötä kunnioittaen.Loma on ansaittu ja koitan selviytyä kaikista töistä ja ongelmatilanteista ilman, että häiritsisin yrittäjiä kesken lomaa, muuta kuin todella välttämättömissä asioissa.
      Luottamus ja avoimuus on kaiken perusta!
      Mikään kysymys ei ole koskaan turha.
      Hyvää kevättä kaikille!!

      • olla sanomatta

        muuta kun että sulla on elämänarvot ja asenteet kohdallaan, hyvää kevättä vaan.


      • Toinen lomittaja

        Näinhän ne asiat kyllä ovat. Olen kanssasi samaa mieltä ja minä itsekin hoidan hommani näin eikä pahempia valituksia ole ainakaan minun korviini asti kantautunut.


      • ...
        Toinen lomittaja kirjoitti:

        Näinhän ne asiat kyllä ovat. Olen kanssasi samaa mieltä ja minä itsekin hoidan hommani näin eikä pahempia valituksia ole ainakaan minun korviini asti kantautunut.

        Tällä hetkellä en ole lomittajana mutta olen ihan vastakin sitä työtä tehnyt.

        Mielestäni kun lomitan vuosilomaa ja tilalle on listoissa määritelty työaika. Teen rutiini hommat mitä isäntäväki käskee ja jos jää aikaa, kysyn tilan väeltä että olisko jotain muuta tekemistä. Silloin jos minulle sanotaan että puhdistas tuo karsina niin sen kyllä teen, mielelläni, silloin voi hyvillä mielin olla että on saanut tunnit täyteen. Mutta jos isäntäväki sanoo että eipä täsä mitään oikein ole, niin lähden kotiin vaikka olisi ollut tunteja jäljellä.

        En ikinä kehtais tehdä töitäni huonosti, pieni paikkakunta ja maine kyllä kiirii


      • Lomittajana yli 10v
        olla sanomatta kirjoitti:

        muuta kun että sulla on elämänarvot ja asenteet kohdallaan, hyvää kevättä vaan.

        Kiitos kommentistasi.Lämmitti mukavasti mieltäni.


    • Rengaslomittaja

      Noista huonoista lomittajista puhuttaessa lienee persoonaan liittyvän välinpitämättömyyden lisäksi myös eräs muu syy; koulutuksen laatu. Itse sain maatilatalouden perustutkinnonopetuksen koulussa, jossa oli tarkat karjanhoitajat ja kotieläinopin opettajat esim. vasikan maidon lämpötila piti aina mitata mittarilla ja juomarehumaito siivilöidä, ettei siinä olisi kokkareita ja sikalan siivous oli tarkkaa puuhaa. Tämän koulun jätettyäni olen myös nähnyt erään toisen opinahjon toimintaa, jossa tuttisangoissa oli keltaiset mönjät tuttien sisällä ja sitten ihmetellään, kun vasikat ei juo ja sikala oli täynnä kärpäsiä, kun oppilaiden työtä ei seurattu ja karsioiden pohjat kuhisivat matoja. Eli välinpitämättömyys lähtee myös koulusta. Pienenä mainoksena kiittäisinkin nyt Tarvaalan (Keski-Suomen maatalous- ja metsäopisto) opettajia ja karjahoitajia huolellisuuden opettamisesta minulle.

      Ja kuten sanottua; on kyse myös persoonasta, toiset vain ei välitä. Itse olen sellainen "pilkunviilaaja" persoonaltani, että työssänikin olen muita hieman hitaampi, koska pyrin tekemään työni hyvin; rauhassa omaan tahtiini ja huollellisesti.

      Lomittajan työ todella on raskasta, minkä pitäisi näkyä myös palkassa. Eräällä tilalla jouduin kottikärryillä kuskaamaan säilörehun noin 30 elukan eteen pikkutarkan lypsyurakan päätteeksi ( tällä hierotaan sitä takasta ja vedetään tota etusta ja lähes kaikilla tissiliivit ja vedinkaston lisäsi vielä rasvaa vetimiin ), jolloin kyllä oli itku lähellä; pienellä oviaukon suurennuksella olisi rehun voinut tuoda koneellisesti ladosta. Ja sitten ihmetellään, kun kukaan lomittaja ei halua meille.. Ja oma lukunsahan on tietysti nämä, jotka kymmenien vuosiensa kokemuksella TIETÄVÄT kuinka hommat tehdään ja turha siinä sitten on alkaa niitä tietoja 2000-luvulle päivittämään.

      Itse en uskalla lähteä tilanväkeä neuvomaan; maassa maan tavalla. Ja samaa neuvoa olen kuullut muiltakin lomittajilta. Siis esim. lypsytyylejähän on kymmeniä ja jokaisella tilalla omat niksinsä, eikä siinä sen kummempaa, mutta kun kyse tulee eläinsuojelullisista seikoista, nousee minulla niskakarvat pystyyn. Lähes jokaisella tilalla lakeja ja säädöksiä rikotaan tavalla tai toisella. Lomittajana en kyllä uskalla lähteä ilmiantajaksi työpaikan uhalla, ellei kyse ole törkeästä rikkomuksesta. Ihmettelenkin lähinnä sitä, että kun tiloilla käy niitä siementäjiä ja eläinlääkäreitä, niin eivätkö he huomaa mitään? Ja olenpa kuullut välinpitämättömyyden eläimistä yltäneen lomatoimistoon asti; lomittaja kertonut isännän hakkaavan lehmiään, eikä asiaan ole puututtu, vaikka moni lomittaja on lähtenyt tilalta kauhusta itkien.

      Mutta onneksi valtaosa tiloista on mukavia ja ihmiset ihania; tilalle on mukava tulla uudestaankin. Kun vain saataisi tämä lomitustyön arvostus nousemaan, lomittajien keskimääräinen ammattitaito paranemaan ja palkkakin nousemaan, niin ehkäpä kaikki nuoret eivät lähtisi niin hanakasti kaupunkiin.

      Niin, ja hyvää kevättä kaikille! ;)

      • lomittaja minäkin

        Pakkohan sitä on lomatoimessa olla ammattitaidottomia lomittajia töissä, koska ei sellasta määrää voi koulutettuja paskanlappajia suomen maasta löytyä, mitä tarvitaan hoitaan tän alan yrittäjien vuosilomat ja sijaisavut.

        Ja tokihan niitä löytyy yrittäjistäkin näitä ala-arvosen työn tekijöitä..

        Ja vinkiksi vaan: eipä sitä kovin herkän ja eläinrakkaan kannatta ainakaan kiertäväksi lomittajaksi haikailla. Voi tulla paha mieli.

        Ja siitä eläinsuojelusta sitten; niin totta tosiaan on erittäin vaikeaa alkaa ilmoituksia tehdä eläinsuojelulainrikkomisepäilyistä. Ensinnäkin kunnaneläinlääkäri kiertää kyllä niillä tiloilla hoitamassa sairauksia, miks helvetissä se ei sano mitään..tai niin, asiakassuhde siinä menee sitten. Jos minä ilmotan lomatoimistoon ja sielä käsketään pitää turpa kiinni, niin miten minä uskaltaisin minnekään soittaa. Jos ei tarkastusta pysty tekeen lääkäri, jonka vastuulla nää asiat on tai ilmoitusta ei suostu tekeen lomatoimistossa kukaan, niin miten ihmeessä minä sitten. Maan matonen, jolla ei oo mitään turvaa. Ja ihan juu totta tosiaan nimettömiä ilmoituksia. Uskooko joku ihan tosissaan, ettei tilanväki tiedä, kuka se saatana oli, joka meistä soitti. Jos tilalla käy elukkalääkäri, joka on lähes satavuotias ja käyny sielä aina ja sitten käy siementäjä, joka on jo kakskyt vuotta käyny ja maitoo hakee itte autoilija, joka kans kohta jää eläkkeelle ja sit vielä lomittaja, joka joskus sano, että ei ihan noin pientä vasikkaa sais parressa pitää kiinni, ja kyllä tota juomavettä tarvis antaa vähän enemmän ja useemminkin ja noilla sonneilla on kahleet menny jo läpi nahan niskassa, että tarttis vähän tehdä jotain. Vaikee arvaa muuten, kuka niistä soitti ja teki ilmoituksen..Ja nyt voiski sitten alkaa siitä plikasta puhuun perättömiä kylällä, ja täytyy kyllä käydä vähä puimas nyrkkiä sille joku ehtoo, ja muistakaas mukulat kiusata sitten koulusa sen kakaroita.

        Että ei se tosiaan oo ihan niin helppoa se eläinsuojeluilmoituksen tekeminen -vaikka niin mäki luulin, kun tähän työhön itteni päästin. Säälin niitä eläimiä, mutta joskus voi olla, että on liian hankala tilanne.

        Musta parasta olis, että EU-tukien maksamisen ehtona ois ehdottoman lainmukainen eläintenpito. Ja ihan ilman ilmoituksia käytäsiin vuosittain tarkastuksilla.


    • Anonyymi

      Nippa nappa riipin raapin rimaa hipoen,häh häh hää........

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2880
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2145
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1013
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe