Prick- testi

koira-allergia 4

Kävin prick- testissä ja koiran "allergianumero" oli 4. Kissä 6. Koirasta minulle ei tule oireita, ei ole koskaan tullut. Kissasta tulee samantien.
Kysymykseni kuuluu; Olenko siis koiralle allerginen, mutta siedän sitä, koska oiraita ei tule?
Onko se niin, että allergia ei poistu ikinä, mutta esim. koirapölyä voi sietää niin ettei se aiheita oireita?
Voinko silloin otta koiran?

3

6969

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Koira-allergikko"

      Terve!

      Olen itse atoopikko ja käynyt myös kyseisessä allergiatestissä. Testistä sain positiivisen tuloksen mm. koiralle.

      Olen kuitenkin nykyisin koiran omistaja (koira on nyt 1-vuotias) ja allergiani ei ole mitenkään oirehtinut lukuunottamatta silmien kuivuutta (hoituu kosteustipoilla). Ja nukun sentään koiran kanssa samassa sängyssä...

      Jos et oirehdi, mielestäni voit ottaa koiran. Silti suosittelen, että testaat vielä itsesi koiran seurassa. Jos tutullasi on koira, oleskele tämän kanssa mahdollisimman paljon (itse vietin hoitokoiran kanssa päiviä putkeen) ja tarkkaile oireitasi. Jos sitten päädyt hankkimaan koiran, muista että on olemassa kaksi vaihtoehtoa: 1) saat koirasta siedätyshoitoa ja allergiasi poistuu kokonaan, 2) saat koirasta ajan myötä niin pahoja oireita, että joudut luopumaan koirasta. Se on sitten kova paikka.

      • Tintintin

        Itselläni oli aikoinaan sama tilanne ja hankin silloin koiran, vuosien saatossa tuli sit toinenkin kaveriksi. Koirat eivät ole sängyssä tai edes nuku makuuhuoneessa, lisäksi olen ostanut ilmanpuhdistimen joka on päällä 24/7. Nyt vanhempi koirani on 12v eli pitkään meni hyvin allergian kanssa. Olin alusta asti tietoinen että allergia harvoin paranee, voi tosin pysyä oireettomana pitkään. Tämä oli minun ratkaisuni. Nyt olen alkanut saaada lieviä silmä ja hengitysoireita. Välillä silmät kutiavat, yskittää ja nousee limaa kurkkuun, lisäksi saan nokkosihottumaa käsivarsiini ja vatsaan jos pidän koiria sylissä ilman pitkähiaista paitaa. Keväisin oireet ovat hankalimmat, siitepölyt ja katupöly lisäävät ärsytystä. Myös asuinpaikka vaikuttaa, asuin yhden kevään lapissa enkä muista pitkiin aikoihin voineeni niin hyvin. Pääkaupunkiseudulla on ilmanlaatu paljon huonompi.
        No, koirista en luovu. Kun oireet menevät häiritseviksi syön lääkettä, allergeenien määrää kannattaa pienentää esim ahkeralla siivouksella. Itse aion muuttaa pois kaupungin pölyistä heti kun se vaan on mahdollista.
        Mutta harkitse asiaa kaikilta kannoilta. Tsemppiä sulle!


    • Ihmeissään?

      Itse testissä eilen ei pahemmin paukamia noussut (vain 2 selkeää ja muutama sitten vähän epävarmempi) mutta testin jälkeen illalla alkoi näkyä pari muutakin paukamaa..

      Aamulla katsoin käsiäni, ja minulla oli 4 yhtä isoa paukamaa käsissäni kuin tämä yksi eilen selkeästi reagoineen aineen paukama, joka sekin oli yhä punainen ja selkeästi koholla. Näistä pari oli niitä, jotka eilen olivat hieman epäselviä ja joita hoitaja mittaili hetken muttei sitten kuitenkaan merkannut reagoiviksi.

      Onko tuolla mitään merkitystä vai onko tuo vain jotain jälkikutinoita? Osaako kukaan vastailla täällä, ei jaksais taas soitella polille...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      79
      3295
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1982
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1871
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1548
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1395
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1385
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1099
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1038
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      844
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      840
    Aihe