Englantia opiskelemaan?

Milja

Olen kohta 30 v. tradenomi. Nyt kiinnostaisi ihan hirveästi lähteä lukemaan englantia Turun yliopistoon. Onko sinne vaikea päästä? Minkälaiset pääsykokeet? Kuinka paljon lukion/ylioppilastodistuksen arvosanat vaikuttavat? Miten voisin alkaa preppaamaan pääsykokeisiin jo nyt? Olisin kiinnostunut kaikesta infosta!!

8

1228

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samassa veneessä

Englantilainen filologia on lähes jokaisessa Suomen yliopistossa suosituin humanistisen tiedekunnan aine. Sisäänpääsyprosentit ovat noin kymmenen luokkaa. Siellä erotellaan jyvät akanoista...

• jyväskyläläinen

No ei se tiukin ole sisään päästä ainakaan Jyväskylässä!!! OKL:n on vaikein ;)

• Ikuinen opiskelija ;)

Hei,

kuulin kaverilta joka pääsi nyt Turkuun lukemaan englantilaista filologiaa, ettei sinne olisi kauhean vaikea päästä... Kaikki on tietenkin suhteellista.

Itse aion yrittää ensi keväänä lukemaan englantilaista filologiaa myös, mutta eri yliopistoon. Itse käyn tällä hetkellä yhdellä englannin kurssilla avoimessa yliopistossa ja aion mennä vielä toiselle kurssille ensi vuoden alussa. Eli olen tavallaan jo nyt aloittanut preppaamisen kokeisiin. Lisäksi olen ensi kevään ulkomailla, joten toivottavasti sieltä tulee rutiinia englannin kielen käyttöön. yritän nytkin puhua mahdollisimman englantia vaihto-oppilaiden ym. kanssa. Eli kannattaa varmaan aloittaa valmistautuminen kokeisiin mahdollisimman aikaisin, niin ei tule sitten kamala kiire.

Tsemppiä sinulle kokeisiin! :)

• ...

Hei, opiskelen itse neljättä vuotta englannin kielen ja kirjallisuuden laitoksella Vaasassa. Minua kiinnostaisi kuulla teiltä, jotka nyt olette pyrkimässä enkun opintoihin, että mitä mahdatte odottaa opinnoiltanne?

Ketjun aloittajalle: Minäkin ehdin valmistua tradenomiksi ennen kuin aloitin enkun opinnot :)eli saman tyyppisellä tiellä olet siis kuin minäkin. Itse pääsin sisään siinä porukassa joka valitaan pelkän pääsykokeen perusteella (6 opiskelijaa/vuosi) eli pääsykoe meni siis nappiin - yo-papereista en tosin pisteitä olisi saanutkaan.

All the best!

• Ikuinen opiskelija :)
        ... kirjoitti:

Hei, opiskelen itse neljättä vuotta englannin kielen ja kirjallisuuden laitoksella Vaasassa. Minua kiinnostaisi kuulla teiltä, jotka nyt olette pyrkimässä enkun opintoihin, että mitä mahdatte odottaa opinnoiltanne?

Ketjun aloittajalle: Minäkin ehdin valmistua tradenomiksi ennen kuin aloitin enkun opinnot :)eli saman tyyppisellä tiellä olet siis kuin minäkin. Itse pääsin sisään siinä porukassa joka valitaan pelkän pääsykokeen perusteella (6 opiskelijaa/vuosi) eli pääsykoe meni siis nappiin - yo-papereista en tosin pisteitä olisi saanutkaan.

All the best!

Hei,

itse valmistun nyt keväällä amk:sta (en kuitenkaan tradenomiksi ;)). Pyrin silloin kauan sitten lukemaan englantia uuden ylioppilaan naivilla otteella ihan varmuuden vuoksi (siis jos en pääse muualle) ja "yllättäen" en päässyt silloin sisään... No, tuuli kuljetti sitten ihan muualle ja viime kesänä se minulle selvisi, että enkku olisi se mitä nyt tässä elämän vaiheessa haluaisin tehdä. Sellainen käsitys minulla on enkun opiskelusta, että se on aika "tylsää". Siis silleen, että joutuu lukemaan paljon ym. Nykyinen koulu on aika käytännönläheinen. Olenkin ajatellut, että haluaisin tulevaisuudessa sitten joskus hyödyntää sitä englannin opiskelua sitten sellaisessa ammatissa, joka on kuitenkin tämä nykyinen koulutukseni.

Mutta saa nyt nähdä miten tässä käy, kova on yritys kuitenkin!

Hyvää talven odotusta! :)

• Toinen tuleva filologi
        Ikuinen opiskelija :) kirjoitti:

Hei,

itse valmistun nyt keväällä amk:sta (en kuitenkaan tradenomiksi ;)). Pyrin silloin kauan sitten lukemaan englantia uuden ylioppilaan naivilla otteella ihan varmuuden vuoksi (siis jos en pääse muualle) ja "yllättäen" en päässyt silloin sisään... No, tuuli kuljetti sitten ihan muualle ja viime kesänä se minulle selvisi, että enkku olisi se mitä nyt tässä elämän vaiheessa haluaisin tehdä. Sellainen käsitys minulla on enkun opiskelusta, että se on aika "tylsää". Siis silleen, että joutuu lukemaan paljon ym. Nykyinen koulu on aika käytännönläheinen. Olenkin ajatellut, että haluaisin tulevaisuudessa sitten joskus hyödyntää sitä englannin opiskelua sitten sellaisessa ammatissa, joka on kuitenkin tämä nykyinen koulutukseni.

Mutta saa nyt nähdä miten tässä käy, kova on yritys kuitenkin!

Hyvää talven odotusta! :)

Jos lukeminen on sinusta tylsää, kannattaisi varmaan miettiä onko mitään itua hakea yliopistoon?
        Minusta lukeminen on kaikkea muuta kuin tylsää...

• Ikuinen opiskelija :)
        Toinen tuleva filologi kirjoitti:

Jos lukeminen on sinusta tylsää, kannattaisi varmaan miettiä onko mitään itua hakea yliopistoon?
        Minusta lukeminen on kaikkea muuta kuin tylsää...

Niin, kaikkihan on suhteellista... :)

• ...
        Ikuinen opiskelija :) kirjoitti:

Niin, kaikkihan on suhteellista... :)

Joo tuosta lukemisesta sanoisin sen verran, että sitä riittää. Ei sitä suoranaisesti opintojen eteen välttämättä tarvitse niin hirveästi lukea, mutta jos haluaa pärjätä hitusenkaan paremmin ja saada opiskelemistaan asioista vähänkään syvällisemmän kuvan niin silloin täytyy lukea asioita myös opintovaatimusten ulkopuolelta. Yleensä kurssivaatimuksen on kirja tai pari luentomateriaalit ja sitten ehkä jokunen lyhyempi teksti - riippuu tietysti kurssista. Usein käy myös niin että opettaja 'tuputtaa' kaikenlaista lisämateriaalia vielä varsinaisen kurssimateriaalin lisäksi. Mutta siis mukavaa tuo opiskelu kyllä on - en valita!

Lukemisen lisäksi myös kirjoittamista on muuten melko paljon. Siis pääasiallinen kurssien suoritustapa on yleensä pari esseetä tms. Harvemmin oikeastaan on ihan varsinaisia tenttejä, paitsi tietysti sivuaineissa sitten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      61
      4260
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      153
      1799
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1503
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1258
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      167
      1056
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      904
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      76
      895
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      823
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe