Tervehdys kaikille, eri toten heille jotka tuntevat vanhempaa suomalaista romaanikirjallisuutta. Olen aina pitänyt Auni Nuolivaaran romaanitrilogiasta Paimen,piika ja emäntä, Oman orren alla ja Päivä ja ehtoo- oliko kaikki nimikkeet oikein?Joka tapauksessa teossarja on kansatieteellisesti rikas,eettisesti innostava ja kielellisesti aivan harvinainen romaani elävyydessään.
Hämmästyin kun äsken luin että samaa mieltä kanssani ovat japanilaiset ja monet eurooppalaiset. Romaanin päähenkilöstä Katrista on tullut animaatioelokuvien suosittu suomalainen hahmo siinä kuin Muumista tai Nils Holgerssonista.
Luen parhaillaan kirjaa. Suosittelen sitä lämpimästi ellet ole tutustunut aiemmin. Kerro miten itse olet kirjaan suhtautunut.
Terveisin Juuso Rantala - eräs Katrin epäonnisista kosijoista.
Auni Nuolivaara
5
1462
Vastaukset
- Runstokka
Ihanaa kohdata muitakin Nuolivaara-faneja kirjallisuuden ystävien virtuaalitorilla. Trilogian keskimmäinen osa on kylläkin Isäntä ja emäntä, eikä sillä ole mitään tekemistä Prismassa myytävien Isäntä-kalsarien kanssa.
Kielen eläväisyydessä ja kerronnan sujuvuudessa Nuolivaara päihittää Päätalon vähintään 6-3 eilistä Ässäpeliä lainaten. Kymmenellä sivulla kertoo hän saman mihin Kallevainaalta kului satakahdeksankymmentä.
Ensikertaa, nuorena ja mieleltäni sekä keholtani vielä saastumattomana kun PPEtä luin en voinut estää silmän kostumista lehmäparan suohon vaipuessa, turmioon.
Kaikkiaan eepoksessa on kyse kuvauksesta ihmisen vahvan tahdon voimasta yli luokkarajojen ja ankarien olosuhteiden. Kansatieteellista, eepistä, teoloogista tai tragikoomista ansiota unhoittamatta.
Tuosta jaappanilaisten animaattioprojektista kuulisin mielelläni enempikin, ei ole sattunut harittaviin silmiini tiedon valtatietä taaperrellessani.- Rantalan Juuso
Google-haulla "Auni Nuolivaara" löydät vaikka kuinka paljon aineistoa sekä hienoja kuvia useilla kielillä.
Olipa mukava kun on muitakin Nuolivaara-friikkejä.
terveisin Rantalan Juuso - Runstokka
Rantalan Juuso kirjoitti:
Google-haulla "Auni Nuolivaara" löydät vaikka kuinka paljon aineistoa sekä hienoja kuvia useilla kielillä.
Olipa mukava kun on muitakin Nuolivaara-friikkejä.
terveisin Rantalan JuusoKaikkea sitä näkee kun vanhaksi elää. Vaan minäpä tiedän miksi kummassa nipponin viihdetehtailijat valitsi Aunin pekoraalin kirjan animaatioitavaksi. Joku hyväntahtoinen hölmö meni kääntämään sukunimen jaappaniksi ja päättävä tuotantopomo tulkitsi sen tarkoittavan vähintäänkin kunnon sotaa tai muuta näyttävää väkivaltateosta. Sitä saa mitä tilaa.
- Rantalan Juuso
Olisihan, Runstokka, hauskaa jos sunnuntaiaamuisin saisimme lasten kanssa syventyä Katrin seikkailuihin karhujen kanssa tai hmh miksei myös Vaakerluntin äijän majatalossa Tampereella,kun lapset vielä uinuvat. "Älä ole niin lyyki,ole hyvää likkaa niin se vielä voi huolia sinut".
- Runstokka
Periaatteessa kyllä, mutta viimeinen kotona majaileva peräkamaripoikani on jo seittemäntoista ja mielessään ihan muut kuin animaatiofilmit. Valitettavasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324681Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152638Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su642493Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252445- 321827
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321641Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731496Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?501335- 661304
- 821241